Poslední aktualizace: 26.11.2018 , svátek má
Treking > Archiv článků Trekingu za rok 2017, přehled

Archiv článků Trekingu za rok 2017, přehled

VHT, horská turistika, pěší turistika, treking, hory, cykloturistika, horská příroda

2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004

Prosinec (december) 2017

29.12.2017 / Rozhledny
Rozhledna Na Kalníku, vyhlídka na Malou a Velkou Fatru i Turčianskou kotlinu

Dibona

29.12.2017 / Ubytování
Rifugio Angelo Dibona, horská chata pod Tofanou v Dolomitech

28. prosince 2017 / Otakar Brandos
Turistika · Velká Fatra v babím létě, 4denní potulky a fascinující pastelové barvy přírody v nejjižnější části pohoří (1) / Fotogalerie k článku

Velká Fatra je mimořádně malebným pohořím, které nezklame v žádné roční době. Osobně mám ale nejraději podzim s obdobím babího léta, kdy (nejen) …

28.12.2017 / Vesmír
Ke kořenům Velké rudé skvrny: Největší hurikán Sluneční soustavy stále záhadný

28. prosince 2017 / Jana Waldhauserová
Turistika · Výstup na Mölbegg a Hochstein, podzimní túra v Rottenmannských Taurách / Fotogalerie k článku

Je brzké ráno a se svítáním vyrážíme z poměrně vysoko položeného parkoviště u selských usedlostí Hochbär (1 256 m n. m.) na podzimní výpravu na nádherné …

Pleso

28.12.2017 / Plesa
Nižné Račkovo pleso (Przedni Staw Raczkowy), další z ples Račkove doliny

27.12.2017 / Vesmír
Kwanzaa Tholus, starší sourozenec kryovulkánu Ahuna Mons na trpasličí planetě Ceres

27.12.2017 / Příroda
Kachna divoká: Hojný a družný obyvatel našich rybníků

27. prosince 2017 / Otakar Brandos
Aktualita · Týden vysokohorské turistiky 2018: Program 23. ročníku Týdne VHT do Západních, Vysokých a Nízkých Tater i Slovenského ráje

23. ročník Týdne vysokohorské turistiky bude probíhat, jako obvykle, v období babího léta. Vždyť babí léto je nejbarevnějším obdobím roku. Nejen v …

Hory · Laviny v českých horách: Krkonoše, Jeseníky a Králický Sněžník

Ačkoliv jsou české hory relativně nevysoké a nemohou se rovnat s nejvyššími slovenskými horami a nebo Alpami, přesto i v nich nalezneme …

25.12.2017 / Příroda
Slepýš křehký: Beznohá ještěrka, která si oblíbila oblasti pahorkatin

23. prosince 2017 / Otakar Brandos
Soutěž · Vánoční fotohádanka: Fotohádanka Trekingu č. 55, 23.12. - 31.12.2017

Minule, při vyhodnocení poměrně těžké fotohádanky s Turnianským hradem ve Slovenském krasu, jsem vám slíbil, že příště bude něco opravdu snadného …

22. prosince 2017 / Otakar Brandos
Aktuality · PF 2018 přeje redakce Treking.cz: Na světě jsme proto, abychom chodili

Na světě jsme proto, abychom chodili. To již říkal Jan Ámos Komenský, učitel národů. A my jsme si tohoto rčení plně vědomi. Proto chodíme po celý rok …

22.12.2017 / Vodopády
Vyšné Račkovo pleso, největší z ples v závěru Račkove doliny

21.12.2017 / Vodopády
Račkov vodopád, zapomenutý vodopád v Račkove dolně

20. prosince 2017 / Jana Waldhauserová
Turistika · Za horskou samotou a jezery do Rottenmannských Taur, výstup na vrcholy Seekoppe a Hochgrössen / Fotogalerie k článku

Výpravu do zcela opuštěných horských oblastí Rottenmannských Taur nad údolím řeky Gulling s přechodem jednoho z bočních hřebenů tohoto pohoří …

20. prosince 2017 / Otakar Brandos
Rozhledny · Rozhledna Bukovka, nádherná vyhlídka u Rapotína a Velkých Losin u Šumperka

Rozhledna Bukovka je jedním z nejčerstvějších přírůstků do stále početnější rodiny českých rozhleden. Rozhledna Bukovka je stavbou …

20.12.2017 / Vesmír
Gigantické bubliny na povrchu rudého obra, chladný rudý obr π1 Gruis pod drobnohledem

19.12.2017 / Vodopády
Langenhenners- dorfer Wasserfall, nejvyšší přírodní vodopád Saského Švýcarska

19.12.2017 / Vesmír
Objev 8. planety v Kepler-90: Vzdálená sluneční soustava soupeří o prvenství s naší Sluneční soustavou

19. prosince 2017 / Aleš Neulinger
Turistika · Říjnový výstup na slovinský Matterhorn - Jalovec: Nejkrásnější túry v Julských Alpách / Fotogalerie k článku

Na závěr dovolené v Julských Alpách volíme jeden z nejkrásnějších místních treků - dvoudenní výšlap na Jalovec s přespáním v bivaku kousek pod …

15. prosince 2017 / Bohumír Bouška
Turistika · Hora Háj ve Velhartické vrchovině, podzimní turistika v Šumavském podhůří / Fotogalerie k článku

Se zařazením jakéhokoliv horského celku jsou vždycky potíže. Tak snad to bude bez chyby. Velhartická vrchovina je okrskem vrchoviny Svatoborské …

15.12.2017 / Vesmír
Počátek galaktické kolize, interagující galaxie Markarian 266 (NGC 5256)

Bunkry

14.12.2017 / Ubytování
Krčahovo, partyzánské bunkry a tip na bivak v Nízkých Tatrách

14.12.2017 / Vesmír
Jasné oblasti na trpasličí planetě Ceres vypovídají o geologické aktivitě, překvapivě aktivní zmrzlý svět

14.12.2017 / Výlety
Veľká lúka, rozsáhlá krasová louka na Muránské planině

14.12.2017 / Vrcholy
Kľak (1 409 m), nejvyšší hora Muránské planiny

13. prosince 2017 / Václav Vágenknecht
Trek · Putování od hradu k hradu, přechod pohoří Považský Inovec a Strážovské vrchy

Pohoří Považský Inovec představuje součást Západních Karpat a táhne se v délce cca čtyřiceti osmi kilometrů nad levým břehem Váhu od Trenčína k …

13. prosince 2017 / Jana Waldhauserová
Vrcholy · Cottaer Spitzberg, čedičový výhledový vrch nad obcí Cotta v nejzápadnější části Saského Švýcarska

Výrazná čedičová kupa Cottaer Spitzberg (391 m n. m.) s vrcholem upraveným na skalní vyhlídku se zvedá z náhorní plošiny mezi údolími řek Gottleuba na …

13.12.2017 / Ubytování
Lovecká chata Studňa, další tip na bivak na Muránské planině

13.12.2017 / Vesmír
Rozkvétající hvězdná porodnice: Oblast Sharpless 29 se nachází asi 5 500 světelných let daleko

Maretkiná

13.12.2017 / Ubytování
Chata Maretkiná, tip na pohodlný bivak na Muránské planině

12.12.2017 / Jeskyně
Ľadová jama na Muráni, krasová propast s unikátní faunou a flórou na Muránské planině

12.12.2017 / Vodopády
Klopotský vodopád v Českosaském Švýcarsku, překrásný vodopád na státní hranici s Německem nedaleko Dolního Žlebu

12. prosince 2017 / PR
PR · Dárky pro muže darované s láskou

Adventní čas je obdobím, kdy se na Vánoce začínají těšit nejen děti, ale také dospělí. Právě v tomto období očekávání většina z nás začíná pozvolna nakupovat vánoční dárky, s nimiž by udělala svým …

11. prosince 2017 / Aleš Neulinger
Turistika · Bavški Grintavec, julský obr nad údolím Zadnja Trenta / Fotogalerie k článku

Túra na Bavški Grintavec začíná z nadmořské výšky cca 960 m na malém parkovišti Flori, slovinsky "Pri Floriju", chcete-li. Poněkud kratší a lehčí …

11.12.2017 / Aktualita
Ski areál Kouty zahájí zimní sezónu tento víkend

11.12.2017 / Příroda
Slepýš východní, velice blízký příbuzný slepýše křehkého

11. prosince 2017 / Ondřej Havelka
Cestování · Mauretánie: Izolace, otroctví i nejstarší knihovna / Fotogalerie k článku

Na naší cestě kolem světa jsme se ocitli na mnoha pozoruhodných místech. Jedním z těch výjimečných byla Mauretánie. Výjimečný byl už …

Voniaca

11.12.2017 / Ubytování
Chata Voniaca, tip na bivak v Národním parku Muránska planina

Chata Kečovské lúky, tip na nouzový bivak ve Slovenském krasu

10.12.2017 / Aktualita
Zemětřesení na Ostravsku: V Ostravě se nad ránem silně třásla zem

9.12.2017 / Vesmír
Záhadná supermasivní černá díra z mladého vesmíru: Objekt zářil již v době, kdy bylo vesmíru jen 690 miliónů let

9. prosince 2017 / Jana Waldhauserová
Turistika · Vánoční výstup na Rotgsol (1 560 m n. m.), turistika v rakouském národním parku Kalkalpen / Fotogalerie k článku

Rotgsol je podle mapy nenápadný, ale ve skutečnosti nádherný vyhlídkový vrchol poblíž hlavního hřebene Sengsengebirge. Kupodivu je položen zcela mimo …

8.12.2017 / Aktualita
Seriál Valachy Tour již zná termíny na rok 2018, chystají se i sportovní kempy

8.12.2017 / Vesmír
První světlo pro ESPRESSO - lovce exoplanet nové generace

7. prosince 2017 / Tyger.sk
Recenze · Black hill outdoor Forester, outdoor recenzia bundy z merina

Black hill outdoor Forester je pánska outdoorová bunda, s ktorou ste sa mohli stretnúť v rámci rozhovoru Outdoor oblečenie made in Slovakia, kde sa na …

7.12.2017 / Rozhledny
Rozhledna Oberbärenburg, vyhlídka v Krušných horách (Erzgebirge)

6.12.2017 / Výlety
Vodopád na Černákovci, nádherný vodopád v Levočských vrších

6. prosince 2017 / Jana Waldhauserová
Turistika · Z Hřenska do Děčína nad Labským kaňonem: Nenáročné putování po náhorní plošině s častými pohledy do hlubin mohutného kaňonu Labe mezi nejníže položenou obcí a nejníže položeným městem České republiky

Naše plánovaná trasa začíná v Hřensku u soutoku říčky Kamenice s mohutným tokem Labe u silničního mostu přes Kamenici. Nacházíme se na samém …

6.12.2017 / Vesmír
Hvězdná obloha dnes: Hvězdná obloha právě teď, která souhvězdí nyní na obloze vidíme, viditelnost planet a Měsíce na hvězdné obloze v ČR

5.12.2017 / Vesmír
Perigeum a apogeum Měsíce: Změny zdánlivé velikosti Měsíce na obloze aneb není perigeum jako perigeum

5. prosince 2017 / Otakar Brandos
Geomorfologie · Českomoravská vrchovina: Nejvyšší hora, přírodní zajímavosti a vymezení oblasti na pomezí Čech a Moravy

Českomoravská vrchovina. Každý z nás ji jistě zná. Českomoravskou vrchovinu známe z televize i rozhlasu. Především díky dopravnímu zpravodajství a …

4. prosince 2017 / Aleš Neulinger
Turistika · Babí léto v Západních Tatrách, výstup na vrcholy Jakubiná a Klin / Fotogalerie k článku

Do kompletní sbírky turisticky dostupných vrcholů Západních Tater mi chybí už jen dva ve východní části těchto nádherných kopců - Jakubiná a Klin …

4. prosince 2017 / Jana Waldhauserová
Turistika · Lugauer v Ennstalských Alpách: Atraktivní výstup na největší dominantu východní části Ennstalských Alp, která je nazývána též "Matterhorn Štýrska" / Fotogalerie k článku

Výstup na Lugauer, tuto sněhově bílou vápencovou špičku, začínáme v hornickém městečku Radmer. V místní části Radmer an der Hasel na …

4.12.2017 / Výlety
Hrhovské rybníky: Ptačí území Slovenský kras a mokřad mezinárodního významu

2. prosince 2017 / David Kuneš
Běhání · Grand Canyon - od okraje k okraji. Plán byl jasný: seběhnout na dno kaňonu k řece Colorado a potom zase vystoupat nahoru

Loni v květnu jsem byl na služební cestě v Arizoně, a tak jsem neodolal a vypravil se na jednodenní výlet ke Grand Canyonu. Hned po cestě mě čekalo …

2.12.2017 / Ubytování
Chata Poľana, poslední (zatím) bivak v Slanských vrších

Laš

Chata za rozcestím Laš II, jeden z tipů na bivak v Slanských vrších

1.12.2017 / Vesmír
V neděli oblohu rozzáří obrovský Měsíc! Čekají nás hned tři superúplňky - 3.12.2017, 2.1. a 31.1.2018

Úplněk 2019: Fáze Měsíce - časy úplňků a novů Měsíce, kdy bude první a poslední čtvrť

Listopad (november) 2017

30.11.2017 / Vesmír
MUSE zkoumá neprobádaná zákoutí Hubbleova ultrahlubohého pole, astronomové dokončili dosud nejhlubší spektroskopickou přehlídku

30. listopadu 2017 / Aleš Neulinger
Turistika · Cima Valdritta, turistika po hřebeni masivu Monte Baldo nad jezerem Garda / Fotogalerie k článku

Pro dovolenou v oblasti jezera Lago di Garda jsme záměrně zvolili okrajový termín až ve třetím říjnovém týdnu z důvodu obrovské návštěvnosti této …

29.11.2017 / Příroda
Rehek domácí, krotký pták žijící v blízkosti lidských obydlí

29.11.2017 / Aktualita
Na Černé hoře na Zakarpatské Ukrajině leží až 150 cm sněhu!

28. listopadu 2017 / Otakar Brandos
Foto · Fotogalerie z Týdne VHT 2017, 22. ročníku tradiční akce mířící nejen do Vysokých Tater

Výběr fotografií z náročných i méně náročných túr na Poludnicu, Krakovou holi, Klin či Pravnáč v Nízkých Tatrách, Západních Tatrách a Chočských vrších …

Chata

27.11.2017 / Ubytování
Chata Čertov kameň (cca 700 m n. m.), jeden z četných bivaků v Slanských vrších

27.11.2017 / Vesmír
Rozlučková mozaika planety Saturn: Když se Cassini loučila s nejkrásnější planetou Sluneční soustavy

27.11.2017 / Aktualita
Bílovický zimní bivak s liškou Bystrouškou, zimní táboření v ČR 2017/2018

26. listopadu 2017 / Otakar Brandos
Vesmír · Fermiho bubliny: Gigantické útvary v Mléčné dráze, které pohání supermasivní černá díra

Fermiho bubliny (anglicky Fermi Bubbles) znají astronomové teprve pár let. Fermiho bubliny byly totiž objeveny teprve v roce 2010 s pomocí …

24.11.2017 / Vesmír
Černá díra v centru Mléčné dráhy hladoví již 6 miliónů let: Hubble datuje poslední velkou hostinu černé díry

23.11.2017 / Aktualita
Desatoro pre les: Kto ohrozuje les, ohrozuje aj nás. Informace o iniciativě na Slovensku

23. listopadu 2017 / Otakar Brandos
Turistika · Rakytovská plesa, (téměř) nová turistická trasa ve Vysokých Tatrách / Fotogalerie k článku

Ve Vysokých Tatrách se turistické trasy spíše ruší. Však za poslední půlstoletí síť turistických chodníků značně prořídla. Proto bylo překvapením, když jsem …

22. listopadu 2017 / Jana Waldhauserová
Turistika · Výstup na Predigstuhl (1 278 m n. m.), skalní vyhlídka nad lázněmi Bad Goisern

Nádherný skalnatý vápencový vrchol Predigstuhl (1 278 m n. m.) s jištěnými cestami a divokým horolezeckým terénem se zvedá nad údolím řeky …

21.11.2017 / Plesa
Vyšné Rakytovské pliesko, druhé z ledovcových jezer Rakytovské doliny ve Vysokých Tatrách

21. listopadu 2017 / ESO 1737
Vesmír · První objevená mezihvězdná planetka (1I/2017 U1 `Oumuamua) se nepodobá žádnému známému tělesu. Dalekohled ESO/VLT pomohl odhalit temně červený a silně protáhlý objekt

Astronomové poprvé v historii zkoumali planetku, která přilétla do Sluneční soustavy z mezihvězdného prostoru. Pozorování provedená pomocí …

20.11.2017 / Aktualita
Podzimní sčítání kamzíků v Tatrách: Před zimou 2017 bylo napočítáno na 1 200 kamzíků

Pleso

20.11.2017 / Plesa
Nižné Rakytovské pliesko, nejníže položené a nejkyselejší pleso slovenských Vysokých Tater

Laš

20.11.2017 / Ubytování
Chata za rozcestím Laš I (cca 660 m n. m.), další bivak Slanských vrchů

Chata Rakaťa (452 m n. m.), bivak na hřebeni Slanských vrchů

19. listopadu 2017 / Jana Waldhauserová
Turistika · Východními Krušnými horami, putování mezi Cínovcem a Altenbergem

Nenáročné putování přes rozlehlé horské rašeliniště, skalnaté vyhlídkové vrcholy a vodní nádrže poblíž hornického města Altenberg na německé straně …

18.11.2017 / Vesmír
Trpasličí galaxie NGC 4625: Hubbleův kosmický dalekohled hledal chybějící rameno

Pluto je chladnější, než se očekávalo: Za vším zřejmě stojí uhlovodíkový opar

18.11.2017 / Rozhledny
Rozhledna Kohlhaukuppe, vyhlídka v Krušných horách (Erzgebirge)

18.11.2017 / Vodopády
Tiefenbach Wasserfall, vodopád u města Altenberg v Krušných horách (Erzgebirge)

Hrad Hauenštejn

17.11.2017 / Vrcholy
Děvín, nejvyšší hora Pavlovských vrchů a CHKO Pálava

17.11.2017 / Aktualita
Pozvánka na 3. ročník konference Naše příroda, který bude věnovaný tématu Příroda ve městě

16. listopadu 2017 / Jana Waldhauserová
Turistika · Výstup na horu Bauleiteck (2 424 m n. m.), vysokohorská turistika v Schladmingských Taurách / Fotogalerie k článku

Horský výstup na výhledový vrchol z jižní strany Schladmingských Taur (Schladminger Tauern) lemovaný nádhernými alpskými jezery. Náš …

16. listopadu 2017 / David Kuneš
Běhání · Středomořské pobřeží - Kalánky: dobře si v zimě zaběhat, a přitom nezmrznout

Dobře si v zimě zaběhat, a přitom nezmrznout není vůbec jednoduché. Proto přišlo vhod, že mě v práci poslali na služební cestu do Paříže. Měl jsem …

16.11.2017 / Aktualita
Seriál Rock Point - Horská výzva: Známe termínovku pro rok 2018

Petrovce

16.11.2017 / Ubytování
Chata Petrovce (Čierna hora), bivak na hřebenovce Slanských vrchů

15.11.2017 / Vrcholy
Rozhledna a čedičový vrchol Geisingberg, výlet v německých Krušných horách

15.11.2017 / Vesmír
První planeta s příznivými teplotami u klidné hvězdy: Pomocí spektrografu HARPS vědci objevili exoplanetu o hmotnosti Země u hvězdy Ross 128

15. listopadu 2017 / Jana Waldhauserová
Vrcholy · Na Mědník za výhledy a do tajemného podzemí, tip na výlet v Krušných horách

Vrch Mědník (910 m n. m.), který se zvedá přímo nad krušnohorským hornickým městečkem Měděnec, byl jako rudní ložisko znám již před polovinou …

14. listopadu 2017 / Jana Waldhauserová
Turistika · Gumpeneck (2 226 m n. m.): Podzimní výstup na nejzápadnější dvoutisícový vrchol Rottenmannských Taur / Fotogalerie k článku

Gumpeneck (2 226 m n. m.) je dokonalým výhledovým vrcholem, který se zvedá vysoko nad údolím Sölktal v rakouské spolkové zemi Štýrsko …

13. listopadu 2017 / Ondřej Havelka
Cestování · Tajemní Sikóliové pod Kilimandžárem, z cesty po Tanzánii

Na naší cestě Afrikou, která trvá už více než rok, právě procházíme rovinatou vyschlou krajinou severní Tanzanie, ze které se zvedá nejvyšší hora Afriky …

10. listopadu 2017 / PR
PR · Ideální dovolená má jméno Bibione

Najít dovolenou, která by uspokojila všechny členy rodiny, není snadné. Každý touží po něčem jiném. Zatímco se maminka natáhne na pláži a chce mít pokoj od všedních starostí, její rozdovádění …

10.11.2017 / Ubytování
Chata pod sedlem Mošník (cca 770 m n. m.), další bivak v Slanských vrších

10. listopadu 2017 / Otakar Brandos
Turistika · Túra na Klin, turistika v Západních Tatrách v babím létě / Fotogalerie k článku

Klin je nádherná hora hlavního hřebene Západních Tater. Jako neohrožený strážce sleduje s bohorovným klidem dění v dolinách jako Račkova a Gáborova …

Frícka

9.11.2017 / Ubytování
Chata Frícka (cca 840 m n. m.), tip na bivak v Slanských vrších

9.11.2017 / rozhledny
Rozhledna Scheibenberg, vyhlídka na dominantní čedičové stolové hoře v pohoří Erzgebirge

9. listopadu 2017 / Otakar Brandos
Turistika · Túra na Pravnáč a Lomné, povedená bojovka v Chočských vrších za dohledu Velkého Choče / Fotogalerie k článku

Poslední zářijový den bylo opravdu nádherné počasí. Naše kroky míří na Pravnáč v Chočských vrších. To ještě netušíme (či spíše tušíme) jaká hezká …

8. listopadu 2017 / Otakar Brandos
Blog · "Změny" sezónních uzávěrů v Tatrách: Nový návštěvní řád TANAPu stále v nedohlednu. A pro turistu stále o ničem

V TANAPu již téměř 20 let připravují nový návštěvní řád. A stále nic. Poté, co se v dubnu tohoto roku přišlo na to, že návštěvní řád TANAPu z roku 1999 …

8.11.2017 / Aktualita
Cestovatelský festival Kolem světa: CK Livingstone a Karel Wolf zvou na 10. ročník festivalu Kolem světa (11. - 12.11.2017)

7.11.2017 / Vesmír
Planeta a nebo hnědý trpaslík? Extrémně masivní exoplaneta v galaktické výduti Mléčné dráhy

7.11.2017 / Kalendář
Velikonoce 2018: Proč se datum Velikonoc mění? Výpočet data Velikonoc

7.11.2017 / Jeskyně
Jeskyně Bartošova pec, mohutná krasová vývěrová jeskyně v Českém ráji

7. listopadu 2017 / Jiří Fiedler
Trek · Černá Hora 2017 (3): Trek přes Mokrou planinu, Plav, Visitor a Zeletin

Večer zůstáváme u jezera sami. Skupinka, kterou jsme potkali, se vydala na cestu zpět do údolí. Na doporučení se rozhodneme přenocovat v chatce na …

6. listopadu 2017 / Aleš Neulinger
Turistika · Jof di Miezegnot a Jof di Sompdogna, dvoudenní trek italskou částí Julských Alp / Fotogalerie k článku

Letošní podzimní návštěvu Julských Alp jsme zahájili poměrně netradičně. A to dvoudenní turistikou v italské části těchto velehor. Díky vydatným srážkám v …

6.11.2017 / Vesmír
Čerenkovovo záření, netepelné elektromagnetické záření

5.11.2017 / Vesmír
Alfa částice, produkt radioaktivní přeměny prvků a jaderné fúze

3.11.2017 / Vesmír
ALMA objevila chladný prach v okolí nejbližší hvězdy" Prachový pás u Proximy Centauri má pouhých -230 °C!

3. listopadu 2017 / PR
PR · Aktivní dovolená v Burgenlandu

Tomu, kdo touží po pohybu, nabízí Burgenland spoustu možností, ať už dává přednost jízdě na kole, pěší turistice, severské chůzi nebo …

2. listopadu 2017 / Jiří Fiedler
Trek · Černá Hora 2017 (2): Trek přes Mokrou planinu, Plav, Visitor a Zeletin

Místní si nás všímají a už si musíme sednout a popovídat, což je vzhledem k našim nulovým znalostem srbštiny poněkud náročné. Pomáháme si tedy …

2.11.2017 / Vesmír
Blízké asteroidy světelně bombardují vzdálené galaxie, Frontier Fields Hubbleova teleskopu

2.11.2017 / Ubytování
Chata Sova (800 m n. m.), tip na bivak v Slanských vrších

2.11.2017 / Hrady
Hrad Hauenštejn (též Horní Hrad), středověká pevnost nad údolím Ohře

Čedičový vějíř

1.11.2017 / Vrcholy
Hirtstein, vrchol a čedičový vějíř v německých Krušných horách

1.11.2017 / Skály
Borecké skály, jedna z méně známých skalních oblastí v Českém ráji

1.11.2017 / Aktualita
I v zimě 2017 / 2018 budeme monitorovat sněhové podmínky v ukr. Karpatech. První výstraha je tady

1. listopadu 2017 / Jiří Fiedler
Trek · Černá Hora 2017 (1): Trek přes Mokrou planinu, Plav, Visitor a Zeletin

Po několika rocích letního vandrování po méně navštěvovaných slovenských horách a kopcích jsme se letos rozhodli vyrazit někam dál. Zapátral jsem po …

Říjen (október) 2017

31.10.2017 / Vesmír
Planeta, která by neměla existovat: Monstrózní exoplaneta NGTS-1b nabourává dosavadní představy o formování planet

30. října 2017 / Otakar Brandos
Turistika · Za skalními okny na vrch Poludnica, skvělá túra na jednom z bočních hřebenů Nízkých Tater / Fotogalerie k článku

Poludnica (1 549 m) je nápadný vápencový vrchol, který je jako předvoj severního okraje Nízkých Tater nápadně vysunut do Podtatranské kotliny …

30.10.2017 / Hrady
Hrad Svinica, po stopách zaniknutých hradov Slanských vrchov

30. října 2017 / PR
PR · Wellnes pro dva, tip na víkend

Znáte to! Celý týden se honíte doma i v práci, sotva vysadíte děti u školy, už abyste je zase vyzvedávali. Pak rychle sehnat něco k snědku, připravit jídlo, udělat s dětmi úkoly, po večeři dodělat …

29. října 2017 / RED
Aktualita · Aljaška, divočina zlatého severu: Diashow turné cestovatele Martina Loewa

"Aljaška - divočina zlatého severu" je tématem podzimního turné cestovatele Martina Loewa. V 18 městech ČR teď postupně uvádí svou celovečerní …

29.10.2017 / Vesmír
Čočková galaxie NGC 1316 a kupa galaxií v Peci, odhalování galaktických tajemství

27.10.2017 / Boudy
Koliba pod Klinom v Západních Tatrách - zákaz bivakování!?

25.10.2017 / Aktualita
Výstup na Radegasta pro Jakuba se vydařil!

Koliba Yukon

25.10.2017 / Ubytování
Koliba Yukon: Snad nejkomfortnější koliba Velké Fatry, Vrátna dolina

25. října 2017 / Pavel Stůj
Turistika · Túra na Brocken v pohoří Harz, turistika u našich sousedů v Dolním Sasku

Na Brockenu byla mlha jak mlíko, vítr cloumal mojí pláštěnkou v zuřivých poryvech, připadal jsem si jako doma na Pradědu, vítr, mlha, zima, a pak …

23. října 2017 / Tyger.sk
Test · Grivel Mountain Runner Light 5l, recenzia bežeckej batoh - vesty

Grivel Mountain Runner light je bežecký batoh - vesta od talianskej firmy, ktorú sme vám nedávno predstavili v rámci noviniek v oudoore 2017. Tentoraz …

23.10.2017 / Vesmír
Magnetický ohon zodpovědný za ztrátu atmosféry Marsu? Nová data z kosmické sondy MAVEN

23. října 2017 / Martin Szwejda
Tip na výlet · Bachledova dolina, stezka korunami stromů - tip na výlet ve Spišské Maguře

Není tomu tak dávno, co se ve známém lyžařském středisku Bachledova dolina ve Spišské Maguře otevřela první stezka korunami stromů na Slovensku …

23. října 2017 / Tomáš Fries
Tip na výlet · Herlianský gejzír, tip na výlet v Slanských vrších

Nevysoké pohoří Slanské vrchy na východě Slovenska oplývá několika světovými unikáty, o kterých ale málokdo ví. Kromě opálových dolů je …

23.10.2017 / Ubytování
Salaš pod Liškou (2), další tip na bivak na Velké Fatře

22.10.2017 / Ubytování
Salaš pod Liškou, tip na úžasný bivak na Velké Fatře

22.10.2017 / Karpaty
Paloc Grand Canyon, divoká rokle v sopečných a mořských usazeninách na úpatí maďarského pohoří Cserhát

22. října 2017 / Martin Jílek
Trek · Podzimní putování hřebenem Velké Fatry, přechod Liptovského hřebene pohoří / Fotogalerie k článku

Předpověď počasí na říjnový týden v polovině měsíce slibovala slunečné počasí s ranními mlhami v nižších polohách, což je ideální počasí na podzimní …

21.10.2017 / Vesmír
Dalekohledy ESO pozorovaly optický protějšek zdroje gravitačních vln - splynutí dvou neutronových hvězd vychrlilo do vesmíru zlato a platinu

21. října 2017 / PR
PR · Jedna dovolená, 214 vzrušujících zážitků

Čísla jsou jasná: 2 000 šťastných pocitů, 214 vzrušujících zážitků a 68krát bezstarostné vznášení. Přesně tohle středisko Serfaus-Fiss …

21. října 2017 / Tomáš Fries
Tip na výlet · Slovenské opálové bane, štôlňa Jozef: Tip na výlet v Slanských vrších

Tento světový unikát se nachází jen kousek pod hřebenem malého pohoří Slanské vrchy táhnoucího se od Prešova kolem Košic až k maďarským …

16. října 2017 / Václav Vágenknecht
Turistika · Góry Stołowe neboli Stolové hory, turistika u našich severních sousedů

Jediné tabulové hory v Polsku najdeme nepatrný kousek za naší státní hranicí. Jedná se o Góry Stołowe (Stolové hory). Území svými přírodními krásami …

16. října 2017 / Radomír Hruška
Cestování · Se synem do Krasu: Na průzkumu jeskyní v krasové oblasti na pomezí Itálie a Slovinska (3)

Cesta z kaverny vede po několika schodech do hlubokého závrtu. Brzy jsme u lesní cesty s pomníčkem připomínajícím bojovou akci partyzánů …

13.10.2017 / Vesmír
Porodní bolesti galaxie NGC 4490: Srážka dvou galaxií vyvolala bouřlivou hvězdotvorbu

13.10.2017 / Aktualita
Fatransko - tatranský Karpattrek absolvovala první trekerka…

13.10.2017 / Rozhledny
Sprašová rokle u Zeměch, tip na výlet u Kralup nad Vltavou

12. října 2017 / PR
PR · Putování za šumavskými přírodními krásami, tipy na výlet na Šumavě

Krásná Šumava láká každoročně návštěvníky z celé České republiky i jejího okolí. A není se vůbec čemu divit. Na jednom místě zde naleznete husté lesy, poměrně vysoké hory, jedinečné přírodní …

12. října 2017 / Martin Jílek
Turistika · Podzimní túra v Malé Fatře, přes Osnicu na Malý Rozsutec / Fotogalerie k článku

Letošní podzim přišel dříve než v minulých letech, díky chladnému září se stromy zabarvily nečekaně brzy, a proto za jasného dne na začátku října nastal …

12. října 2017 / Radomír Hruška
Cestování · Se synem do Krasu: Na průzkumu jeskyní v krasové oblasti na pomezí Itálie a Slovinska (2)

Ráno v deset se objevujeme u nádraží, odkud vyjíždí bezplatný autobus ke Škocjanským jeskyním. Tento jeskynní systém je jedním z největších …

10. října 2017 / Radomír Hruška
Cestování · Se synem do Krasu: Na průzkumu jeskyní v krasové oblasti na pomezí Itálie a Slovinska (1)

Po delší době se člověk těší o to víc a tak se i letos nemohu dočkat pár dnů svobody někde v lese. Tentokrát má cesta punc obzvláštní výjimečnosti a …

10.10.2017 / Aktualita
Vítězem hlavní ceny EKOFILMu je německý film o zatoulané etiopské vlčici, 43. ročník mezinárodního filmového festivalu

9.10.2017 / Hrady
Hrad Hartenštejn u Bochova, zřícenina pozdně gotického hradu u městečka Bochov

9. října 2017 / Robert Klvaňa
Trek · TKC - Transkarpatská cesta: Trek hřebeny Beskyd, Javorníků a Bílých Karpat / Fotogalerie k článku

Za svůj život jsem absolvoval několik přechodů v Karpatech, Alpách či Pyrenejích. Jak to tak bývá, zajímavé nápady nevznikají jen tak. Musel jsem …

6. října 2017 / Otakar Brandos
Blog · Semafor na turistické stezce jako vtip? Nikoliv, ve Slovenském ráji od příštího roku holá realita

Možná si nyní někdo ťuká na čelo, že apríl je až za půl roku. Jenže semafory na turistické stezce nejsou apríl, nýbrž od příštího roku zřejmě skutečnost …

Dominik

6.10.2017 / Viklan
Viklan Dominik, tip na výlet u Rybničné ve Slavkovském lese

6.10.2017 / Jeskyně
Mučínská jeskyně, neznámé podzemí v Cerové vrchovině

6.10.2017 / Aktualita
V anketě Strom roku 2017 zazářil ořešák černý z Kvasic, výsledky ankety

5.10.2017 / Aktualita
Kamenná chata pod Chopkom je od 4.9. z důvodů rekonstrukce dočasně uzavřena

Chodník ze Zverovky na Brestovou uzavřen, omezení pohybu v Západních Tatrách

5.10.2017 / Vesmír
Překvapení v blízkosti rovníku Marsu - více vody v "tropickém" pásmu rudé planety?

5.10.2017 / Aktualita
Horská výzva v Krkonoších: Závěrečný podnik v Krkonoších patřil novým dvojicím

5.10.2017 / Rozhledny
Drieňová: Rozhledna na pomezí pohoří Vtáčnik, Tribeč a Pohronský Inovec

Rozhledna Vlčí hora, další z vyhlídek v Krušných horách

4.10.2017 / Ubytování
Bouda v dolině Strateník (2), tip na bivak v Národním parku Muránska planina

4. října 2017 / Otakar Brandos
Trek · Deštivá i slunečná Muránska planina: Kterak jsme s Aljošou 4 dny trekovali po útulnách a skalních vyhlídkách (2) / Fotogalerie k článku

Vybalujeme a užíváme si odpoledního sluníčka. Na večer se ochlazuje, takže rozděláváme oheň. V okolí je dřeva více než dostatek. První hvězdy na obloze …

4. října 2017 / Markéta a Martin Kovářovi
Vysokohorská turistika · Prisank neboli Prisojnik: Pohodová túra v Julských Alpách ze sedla Vršić

Uvažujeme o další výpravě ve Slovinsku, kde nepanuje navzdory létu přívětivé počasí. Při ideálních podmínkách můžeme podniknout zase jen …

3. října 2017 / Daniel Vlach
Alpinismus · Irikčat, výstup na Elbrus a jezero Syltran: Letní prázdniny aneb pohodička na Kavkaze

O výstupu na Elbrus jsem tajně snil už od dob, kdy jsem s bráchou a jeho partou chodil po balkánských horách v Rumunsku a Bulharsku. Tam padla …

3.10.2017 / Rozhledny
Rozhľadňa na Svederníckom vrchu, ďalšia nová vyhliadka v Javorníkoch

3.10.2017 / Aktualita
Zimní táboření 2017 / 2018, kalendář zimních táboření v ČR a na Slovensku

2.10.2017 / Vesmír
ALMA a Rosetta detekovaly ve vesmíru chlormetan: Naděje na vhodný indikátor života klesají

Podivné struktury v mlhovině Saturn - mapování rozložení prachu v nitru planetární mlhoviny

2. října 2017 / PR
PR · Neztrácejte v horách čas vařením! Tip pro milovníky vícedenních túr

Utéct do přírody na pár dní a dát si detox od civilizace je neskutečně krásný pocit. Nebojíme se tvrdit, že sami jste ho zažili nesčetněkrát. Hodiny, ba i celé dny nepotkáte živou duši. Užíváte si panenský …

2. října 2017 / Lucie Zrnová
Via ferraty · Ferratami kolem Tofany - zajištěné cesty v srdci Dolomit / Fotogalerie k článku

Masiv Tofana se tyčí nad známým dolomitským střediskem Cortina d’Ampezzo a jeho tři vrcholy jsou rájem pro horolezce a milovníky zajištěných …

1. října 2017 / Hynek Skořepa
Turistika · Podzimní výšlap Žďárskými vrchy: Skály, stromy a lidské výtvory

Přechod z léta k podzimu byl letos prudký. Koncem srpna naráz skončila vedra a citelně se ochladilo. Výšlap do Žďárských vrchů proto vnímám již …

Září (september) 2017

23. září 2017 / Otakar Brandos
Poradna · Tunelové stany v outdooru: Skvělá obydlí, která jsou v ČR stále chápana spíše jako outsider

Tunelové stany patří v České republice (a patrně i na Slovensku) v outdooru spíše mezi outsidery. U nás totiž, alespoň podle informací zveřejňovaných …

23. září 2017 / Markéta a Martin Kovářovi
Vysokohorská turistika · Výstup na Mangart: Krásná, středně těžká túra v Julských Alpách

Ve Slovinsku jsme začátkem letošního léta. To znamená, že se po obloze honí bouřkové mraky. Sestupujeme z jednoho kopce a u Bledského jezera čekáme …

22. září 2017 / Markéta a Martin Kovářovi
Vysokohorská turistika · Grintovec a Jezerska Kočna, vysokohorská turistika ve slovinských Julských Alpách

Přiznáváme bez mučení, že Slovinsko a jeho Alpy nejsou úplně TOP v našich oblíbených destinacích. Ale letošní červenec vypadal na hory dost …

22.9.2017 / Hrady
Hrad Preitenstein, tip na výlet v Maně- tínské vrchovině

21.9.2017 / Vrcholy
Čihadlo v Krušných horách, skalnatý vyhlídkový vrchol jako tip na výlet

21.9.2017 / Hrady
Brzotínský hrad - zapomenutý hrad nad údolím řeky Slaná ve Slovenském krasu pod strmými srázy Silické planiny

20.9.2017 / Výlety
Bojnická vyhliadka, pekná vyhliadka nad Bojnicami

20.9.2017 / Vesmír
Stárnoucí hvězda vyfoukla kouřovou bublinu, oblak plynu u červené uhlíkové hvězdy U Antliae

20.9.2017 / Aktualita
Monografia Kráľova studňa - Veľká Fatra: Príroda, história, súčasnosť

20. září 2017 / Štěpán Švácha
Trek · Letní putování z Bratislavy na Horňácko (3): Myjavská pahorkatina, Kopanice a Velká Javorina

Přestože přes noc spadlo pár kapek, ráno tomu už nic nenasvědčuje; nastává další tropický den. Dnes bude moje túra pokračovat přes …

19. září 2017 / Otakar Brandos
Trek · Deštivá i slunečná Muránska planina: Kterak jsme s Aljošou 4 dny trekovali po útulnách a skalních vyhlídkách (1) / Fotogalerie k článku

Výhled počasí není dobrý. Ani pro Muránskou planinu, která má být náhradou za Roháče. Přesto se Muránska planina pro mne a …

19. září 2017 / Pavel Pichler
PR · Bystřicko - místo, kde můžete být sami: Tip na víkendový výlet

Bystřice nad Pernštejnem a okolí je stvořeno pro lidi vyhledávající samotu a klid. Oproti cyklisty zaplavené Šumavě a nebo turisticky pře …

18.9.2017 / Vesmír
Nová gravitační mapa Marsu: Data naznačují, že rudá planeta má porézní kůru

18.9.2017 / Ubytování
Bouda v dolině Strateník, pohodlný bivak v Národním parku Muránska planina

18.9.2017 / Aktualita
Noc vědců na Gruni: Beskydy - Staré Hamry - Švarná Hanka

Jarní prázdniny 2018, termíny jarních prázdnin podle okresů

18. září 2017 / Štěpán Švácha
Trek · Letní putování z Bratislavy na Horňácko (2), Malé Karpaty a Myjavská pahorkatina

Stejně jako včera, také dnes se budím kolem šesté. Přes den má být více než třicet stupňů, proto je lepší se vydat na cestu brzy. Po lehké snídani …

15. září 2017 / Jozef Cyprich
Tip na výlet · Sanktuárium na Butkove - najmladšie pútnické miesto na Slovensku

Prechádzajúc v minulosti stredným Považím v oblasti Ladiec krajina upútala svojím sivastým nádychom. Prach tamojšej cementárne …

15. září 2017 / Štěpán Švácha
Trek · Letní putování z Bratislavy na Horňácko (1), Malé Karpaty

Malé Karpaty, to je nepříliš vysoké, přesto však výrazné pohoří, které vystupuje z rozlehlých rovin sloven ského Podunají přímo v Bratislavě …

Vagón

15.9.2017 / Ubytování
Vagón při hájovně Pätina, netradiční tip na bivak na Muránské planině

14.9.2017 / Vesmír
Pekelný svět s titanovou oblohou: Poprvé se podařilo detekovat oxid titanatý v atmosféře exoplanety

14. září 2017 / PR
PR · Srovnání nabídek cestovního pojištění, srovnávač cestovního pojištění

Snad již není třeba připomínat nutnost sjednání cestovního pojištění v případě cesty do zahraničí. Cestovní pojištění v případě nenadálé události za vás kryje výdaje …

14. září 2017 / Miriam Koperniechová
Blog · S prvým rokom prvá túra: Reč je o turistike, hoci toto pre mňa ťažké slovo neviem ešte vysloviť

Reč je o turistike, hoci toto pre mňa ťažké slovo neviem ešte vysloviť. Práve pred rokom som sa narodila tu, pod horami. V kraji, odkiaľ pochádza aj slávny Messner …

13.9.2017 / Cestování
Wittenberg zve na oslavy i za památkami - tipy na výlet v Německu

13.9.2017 / Aktualita

13.9.2017 / Ubytování
Srub (útulna) Burda, skvělé ubytování v Národním parku Muránska planina

12.9.2017 / Vesmír
Polibek na rozloučenou při průletu Cassini kolem Titanu: Blíží se dramatický závěr mise kosmické sondy

Sonda New Horizons na cestě k dalšímu cíli - objektu 2014 MU69

12. září 2017 / Otakar Brandos
Trek · Tropický Považský Inovec, 4denní trek severovýchodní části pohoří s řadou překvapení (2) / Fotogalerie k článku

Nouzový bivak pod Topoľčianským hradem, který stojí na skalní ostrožně jihovýchodního hřebene Smutného vršku (604 m) byl opravdu nouzový. Ve tmě a po tolika …

12. září 2017 / Martin Szwejda
VHT · Výstup na Mythikas (Olymp): Túra na nejvyšší vrchol Řecka, sídlo dávných bohů (2) / Fotogalerie k článku

Myslel jsem, že cesta bude pozvolna stoupat podél řeky. To byla obrovská chyba, ve skutečnosti cesta střídavě prudce stoupá do značné výšky a následně opět vždy …

12. září 2017 / PR
PR · Hory, antická historie, pláže a moře, to vše nabízí turistům Řecko a řecké ostrovy

Řecko je rozmanitou destinací, která láká milovníky krásných pláží, teplého počasí, dobrého jídla, horské turistiky, překrásné přírody i zajímavé historie. Na dovolené …

11.9.2017 / Aktualita
Na Ekofilm přijíždí hvězdný fotograf přírody - Staffan Widstrand zasedne v mezinárodní porotě

11. září 2017 / Dorek Čermák
VHT · Coloradské čtyřtisícovky Mount Democrat, Grays Peak a Torreys Peak: Colorado krásné tě znám (11)

Pár informací, aby si čtenáři udělali představu o těch coloradských horách a hlavně čtyřtisícovkách. Colorado je nejvýše položeným státem co se nadmořské …

10. září 2017 / Martin Szwejda
VHT · Výstup na Mythikas (Olymp): Túra na nejvyšší vrchol Řecka, sídlo dávných bohů (1) / Fotogalerie k článku

I když se mi v letošním roce přespříliš nedařilo realizovat toliko treků, co v roce minulém, na období dovolené jsem byl odhodlán pokračovat v plnění svého …

9. září 2017 / Václav Vágenknecht
Turistika · Livigno a okolí, vysokohorská turistika v italských Alpách

Livigno je známé lyžařské středisko. My se mu podíváme na zoubky v letním termínu. Zamíříme do jeho svrchovaných držav a vyšlápneme si na pár vrcholů - snad …

9. září 2017 / Leoš Bařina
Alpinismus · Grossglockner - bouřlivý Zvon: Výstup na nejvyšší horu Rakouska

Je konec srpna. Téměř dva měsíce po zdolání Elbrusu dělám součty. Dvakrát nevydařený Schrankogel a minulý rok neúspěšný pokus o nejvyšší horu …

4. září 2017 / Václav Vágenknecht
Trek · Jarní Javorníky - čtyřdenní trek po hřebenech pohraničního pohoří

Flyšové pohoří Javorníky se rozkládá na území naší republiky a Slovenska, přičemž větší část rozlohy náleží našim východním sousedům. Jelikož jsem do oblasti …

4.9.2017 / Aktualita
Tip na výlet ve vašem kraji: Navštivte finalisty ankety Strom roku

3. září 2017 / Dorek Čermák
Trek · Horké dny v Kysuckých a Oravských Beskydech: Čtyřdenní trek na slovensko-polském pomezí

Prvního srpna vystupuji s dcerou Marketou před půl jedenáctou z vlaku ve stanici Čadca. Dny příští mají být tropická vedra. A předpověď se vyplnila. V zahrádce před …

4.9.2017 / Výlety
Lom Rasová - ráj orchidejí nedaleko hlavní silnice

3.9.2017 / Rozhledny
Rozhledna na Kozinci, tip na výlet na Novopacku v Krkonošském podhůří

3. září 2017 / Pavol Turňa
Příroda · Výr velký - soví král: Ohrožené druhy živočichů v České republice a na Slovensku

Do rodu Bubo (výr) patří největší sovy s vyvinutýma "ušima" a zarostlýma nohama až po drápy a jejich křídla nedosahují na konec mírně zaokrouhleného ocasu. Výři …

3.9.2017 / Aktualita
Seriál Rock Point - Horská výzva slavnostně uzavře bonusový závod na Pálavě

3.9.2017 / Vesmír
Voda na planetách v systému TRAPPIST-1? Hubble přináší první náznaky přítomnosti vody na planetách TRAPPIST-1

3. září 2017 / Petr Erban
Horolezectví · Výstup na věž Cima Grande (2 999 m n. m.), nejvyšší vrchol ve skupině Tre Cime di Lavaredo

Tre Cime di Lavaredo je jednou z nejznámějších a nejfotogeničtějších skupin Dolomit a popisovat ji na stránkách Trekingu je asi trochu nošení dříví do lesa. Přesto …

2. září 2017 / Bohumír Bouška
Jeskyně · Strašínská jeskyně, tip na prázdninový výlet v Šumavském podhůří

Malá zprávička v místním tisku, která informovala o krátkém otevření Strašínské jeskyně v době prázdnin, byla na počátku této cesty. Jeskyně je v současné době …

2.9.2017 / Vesmír
ALMA nalezla mohutné skryté zásoby plynu ve vzdálené galaxii: První pozorování molekul CH+ ve vzdálené galaxii…

Srpen (august) 2017

28. srpna 2017 / PR
PR · Výšlapy v Monaku

Mnoho lidí si myslí, že francouzská riviéra nenabízí mnoho příležitostí pro pěší turistiku, nicméně najdete tu skutečně fantastické stezky, které vyhovují všem, od příležitostných výletníků až po outdoorové dobrodruhy. Výlety v regionu Alpes …

28. srpna 2017 / Václav Vágenknecht
Trek · Český les: Tip na pěkný trek a zajímavá místa v Českém lese

Český les se rozkládá na západě naší republiky při hranici s Německem. Jeho rozloha činí 473 km2 a táhne se v délce 82 km mezi Chebskou pánví a Všerubskou …

25.8.2017 / Vesmír
Nejdetailnější snímek povrchu hvězdy a její atmosféry - první mapa pohybu hmoty v atmosféře jiné hvězdy než našeho Slunce

25. srpna 2017 / Jana Waldhauserová
Tipy na výlet · Hrad Kamýk, ledový Plešivec, horké Hradiště a skalnatý kopec Kamýk: Putování nádhernou krajinou Českého středohoří nad Litoměřicemi s dalekými výhledy, historií a přírodními zajímavostmi

Výlet za exkluzivního jarního počasí začínáme v obci Kamýk, která leží pod stejnojmenným hradem. Parkujeme plechového oře na návsi a za horkého …

22.8.2017 / Aktualita
Posledních 5 volných míst na Týden vysokohorské turistiky v Tarách

21.8.2017 / Aktualita
LEO Express bude jezdit až do Rachova na Zakarpatské Ukrajině - prodloužení linky již od září 2017

21.8.2017 / Rozhledny
Rozhledna Pod Vojanskú, vyhlídka nad Bystřicí pod Lopeníkem

Ondrišova chata

20.8.2017 / Ubytování
Ondrišova chata - další nová útulna na Polaně?

Bouda pod Ľubietovskou Bukovinou, další tip na bivak na Polaně

20.8.2017 / Rozhledny
Rozhledna Studenec - druhá nejstarší kovová rozhledna na našem území

20.8.2017 / Vodopády
Vodopád na Lučním potoce v Lužických horách, nejvyšší vodopád Lužických hor kam nevede značená cesta

Útulna

20.8.2017 / Ubytování
Panská Javorina, nová turistická útulna na Považském Inovci

20. srpna 2017 / Otakar Brandos
Trek · Entomologická výprava na Polanu: Nejvyšší sopka Slovenska 4 dny křížem krážem (2) / Fotogalerie k článku

Noc na útulně Javorinka uběhla rychle. V noci bylo teplo, hvězdy krásně svítily a myši… No pořádně řádily. Jejich chroustání izolace pod střechou nešlo přeslechnout …

Trek · Tropický Považský Inovec, 4denní trek severovýchodní části pohoří s řadou překvapení (1) / Fotogalerie k článku

Polovina srpna. Opět tropická vedra. V Tatrách mají být bouřky. Chtělo by to někam za výhledy, ale také do lesů s blahodárným stínem. Volba padá na Považský Inovec …

20.8.2017 / Vesmír
Superhmotná černá díra požírá kosmickou medúzu: Přístroj MUSE pro dalekohled ESO/VLT objevil nový způsob zásobování černých děr hmotou

15.8.2017 / Soutěž
Vyhodnocení fotohádanky č. 54: Otázka se ukázala příliš těžkou!

15. srpna 2017 / Otakar Brandos
Turistika · Předprázdninový lemra čundr s Dejvem: Dvoudenní trek Nízkým Jeseníkem / Fotogalerie k článku

Do začátku prázdnin zbývá pár dní. Je vedro a na horách bouřky. Doma se ale sedět nechce, kamarád Dejv má chuť vyrazit na nějaký lemra čundr, takový relaxační …

15.8.2017 / Rozhledny
Rozhledna Skalka, krásná vyhlídka nad obcí Vyžlovka u Jevan

15. srpna 2017 / Leoš Bařina
Alpinismus · Elbrus - kavkazský sen, výstup na nejvyšší horu Kavkazu

Jsou to tři roky od mého prvního beskydského doteku, prošel jsem kolem Gerlachovského kříže až na plotnu se jménem Mont Blanc. Co dál? Někde …

15.8.2017 / Vesmír
Výkonné zařízení adaptivní optiky uvedeno do provozu - pozoruhodné zlepšení v ostrosti obrázku z MUSE

14. srpna 2017 / Martin Jílek
Turistika · Putování po vrcholech Šípské Fatry - tip na túru na Velké Fatře

Velmi známé a navštěvované pohoří Veľká Fatra jistě každý zná. Ale její geomorfologický podcelek, který je od Klačianského hřebene oddělen řekou Váh …

14. srpna 2017 / Jana Waldhauserová
Turistika · Backenstein - nádherný vyhlídkový vrchol nad jezerem Grundelsee v Totes Gebirge

Nádherný vápencový vrchol Backenstein je nevíce vysunutým skalnatým útesem, který ohraničuje jihozápadní okraj vápencové plošiny pohoří Totes Gebirge. Impozantní …

14. srpna 2017 / Tyger.sk
Test · Kriváň a Poľana, merino tričká od Froggywear - recenzia outdoor vybavenia

Ahojte, čas letí ako voda a od poslednej recenzie merino trička Kamenec, v spolupráci s Jankou z Froggywear, ubehol nejaký ten rok aj niečo navyše. Veľa sa za …

14.8.2017 / Outdoorové novinky

14.8.2017 / Hrady
Hrad Litýš: Zapomenutý hrad pod horou Sedlo

14.8.2017 / Rozhledny
Apollonův chrám: Empírový zámeček a rozhledna u Lednických rybníků v Lednicko-valtickém areálu

13.8.2017 / Příroda
Vrabec polní: Drobnější, avšak pěkněji zbarvený příbuzný vrabce domácího

Konipas

Konipas horský, obyvatel okolí rychle tekoucích vodních toků

13.8.2017 / Naše akce
Změna termínu, ubytování a programu Týdne VHT 2017

13. srpna 2017 / Otakar Brandos
Rozhledny · Rozhledna Lednická kolonáda: Boom rozhleden bez výhledů pokračuje!

Nejvíce rozhleden bez výhledů asi nalezneme v Jihomoravském kraji. A aby si toto prvenství kraj udržel, staví se tady další a další rozhledny, ze kterých se příliš …

11. srpna 2017 / Miroslav Hřeben a Ondřej Lafata
Trek · Kamnicko-Savinjské Alpy a Karavanky: Slovinské hory ve stínu Julských Alp (2)

Rychlý přechod Kamnicko-Savinjských Alp nám dal možnost nahlédnout do Karavanek, které byly původně spíše jen doplňkovým plánem. Toto hraniční pohoří však není …

9.8.2017 / Vesmír
Galaktický David a Goliáš: Gravitační tanec galaxií NGC 1510 a NGC 1512

9. srpna 2017 / Martin Jílek
Turistika · Výšlap na Salatín a ochutnávka minerálních pramenů - krátká túra v Nízkých Tatrách

Nízké Tatry jsou každému turistovi velmi známé, především jejich hlavní hřeben, který je populární turistickou trasou. K tomuto pohoří ale patří také další vrcholy …

9.8.2017 / Hrady
Hrad Děvičky neboli Dívčí hrad: Romantická zřícenina na severním okraji Pavlovských vrchů

7.8.2017 / Aktualita
Začtěte se do prázdninové Naší přírody 4/2017

Přástevník

7.8.2017 / Příroda
Přástevník kostivalový, obyvatel xerotermních skalních lesostepí

Okáč ovsový, nápadný motýl s velkými oky na křídlech

7. srpna 2017 / Miroslav Hřeben a Ondřej Lafata
Trek · Kamnicko-Savinjské Alpy a Karavanky: Slovinské hory ve stínu Julských Alp (1)

Pod spojením slovinské hory každému ihned vytanou na mysli Julské Alpy s majestátním Triglavem. Jenže prostor severně od Lublaně nabízí i další horská pásma …

5. srpna 2017 / Jana Waldhauserová
Tipy na výlet · Za výhledy nad údolí řeky Kamenice, tip na výlet v Lužických horách

Nad údolím řeky Kamenice mezi obcí Mlýny a městem Česká Kamenice v Lužických horách je několik zapomenutých sopečných vrchů se zajímavými vrcholovými skalisky …

1.8.2017 / Příroda

31.7.2017 / Vesmír
Saros: Cykly zatmění Slunce a Měsíce

30.7.2017 / Vesmír
Éra látky: Období vzniku a vývoje kosmických objektů ve vesmíru

30.7.2017 / Příroda
Slunéčko dvojtečné, brouk s velice variabilním zabarvením

Kovařík krvavý, otužilý brouk objevující se již časně z jara

Ploštička pestrá, velice pestře zbarvená ploštice

28. července 2017 / Otakar Brandos
Trek · Entomologická výprava na Polanu: Nejvyšší sopka Slovenska 4 dny křížem krážem (1) / Fotogalerie k článku

Poľana. Nádherné, přesto turisty spíše opomíjené pohoří středního Slovenska. Hluboké lesy s asi čtyřicítkou medvědů, pastviny s pasoucími s kravičkami a …

28. července 2017 / Jana Waldhauserová
Skály · Skalní brány Ralské pahorkatiny, tipy na výlet v severních Čechách

Ralská pahorkatina je velmi bohatá na zajímavé skalní útvary a mezi ty nejzajímavější rozhodně patří skalní brány, kterých tu najdeme hned několik. Nej …

27. července 2017 / Lucie Zrnová
Trek · Trek Laugavegur a Fimmvörduháls: Krása střídá nádheru v horách na Islandu / Fotogalerie k článku

Nejznámější islandský trek Laugavegur eventuálně prodloužený o trasu Fimmvörduháls je právem řazen mezi nejkrásnější treky na světě. Nevyniká …

Perleťovec

27.7.2017 / Příroda
Perleťovec titania, opravdu vzácný klenot mezi našimi perleťovci

27. července 2017 / Jana Waldhauserová
Turistika · Za kozorožci na Gößeck (2 214 m n. m.), vysokohorská turistika v Ennstálských Alpách / Fotogalerie k článku

Gößeck je se svou nadmořskou výškou 2 214 m vůbec nejvyšší horou jihovýchodní části Ennstalských Alp, která bývá nazývána Eisenerzské Alpy (Eisenerzer Alpen) …

25. července 2017 / Otakar Brandos
Soutěž · Fotohádanka č. 54, 25. - 31.7.2017: Jak se jmenuje tento slovenský hrad?

Slovenské hrady jsme v našich fotohádankách měli teprve 3×. A protože právě léto přeje výletům - i výletům po hradech a zámcích, je asi nejvhodnější …

Útulna

25.7.2017 / Ubytování
Turistická útulna Javorinka, opravdu povedená útulna v pohoří Poľana

24. července 2017 / Jan Jenčík
Trek · Ausangate trek, hora a trek v peruánských Andách (3)

Balím stan. Dneska to jde kupodivu dobře. Asi před tím musím mít nějakej kontakt s ženskou nebo co. Během balení za mnou přijde stařenka a chce prachy. Bohužel …

24.7.2017 / Hrady
Hrad Blh, zapomenutý hrad ukrytý v křovinách Revúcké vrchoviny

24.7.2017 / Příroda
Okáč voňavkový, jeden z našich největších denních motýlů

Hnědásek

Hnědásek jitrocelový, nejhojnější druh z našich hnědásků

22.7.2017 / Ubytování
Salaš v sedle Príslopy, tip na parádní bivak na slovenské Polaně

Přístřešek v sedle Príslopy, další z tipů na bivak na Polaně

22. července 2017 / Rostislav Staněk
VHT · Peaks of the Balkans, okružní trek v Prokletije (6): Výstup z doliny Buni i Jezercës na Maja e Jezercës, sestup do Vusanje a cesta domů

Je pozdní večer 26. července 2016 a konečně ležím ve stanu v dolině Buni i Jezercës. Po vydatném dešti dopoledne se počasí umoudřilo a já se proto rozhodl k …

18. července 2017 / Tomáš Horák
Trek · Fagaraš 2017, červencový přechod hlavního hřebene nejvyššího pohoří Rumunska (2)

Do večera se česká komunita rozroste na téměř dvacet členů. Dorazí část výpravy z Třebové (asi polovina se oddělila a omylem slezli do vedlejšího údolí), pak další …

Ještěrkay

16.7.2017 / Příroda
Ještěrka živorodá, velice variabilní druh obývající podhorské a horské oblasti

14. července 2017 / Otakar Brandos
Vodopády · Hájske vodopády: Nejkrásnější vodopády Slovenského krasu, Hájska dolina

Jen malý kousek na severovýchod (asi 8 km) od Hrhovského vodopádu se nacházejí Hájske vodopády zvané také Hlboký jarok. Hájske vodopády se nacházejí na úpatí …

14. července 2017 / Jan Jenčík
Trek · Ausangate trek, hora a trek v peruánských Andách (2)

Když jsem obešel hory, objevilo se přede mnou spousty jezírek. Pohoří se v jejich hladinách skvěle odráželo, takže foťák byl v permanenci. Cesta byla fajn až do kempu …

14.7.2017 / Vesmír
Hnědí trpaslíci třídy Y: Hvězdy s povrchovou teplotou nižší než teplota lidského těla

14.7.2017 / Ubytování
Turistický přístřešek Hájske vodopády, tip na bivak ve Slovenském krasu

13.7.2017 / Vodopády
Vodopády Jedlová, nejkrásnější vodopády Jizerských hor

13.7.2017 / Vesmír
Velká rudá skvrna zblízka: Kosmická sonda Juno pořídila nejdetailnější snímky Jupiterova hurikánu

13.7.2017 / Vybavení
Novinky v outdoore 2017: Bežecká vesta, Grivel Mountain runner light 5l

13.7.2017 / Aktualita
Jarní úklidová sezóna úspěšně zakončena, podzimní se chystá: Ukliďme svět, ukliďme Česko 2017

13.7.2017 / Vesmír
Zaostřeno na Epimetheus, detailní pohled na Saturnův měsíc z kosmické sondy Cassini

13. července 2017 / Otakar Brandos
Vodopády · Hrhovský vodopád, nejvyšší vodopád krasové planiny Horný vrch a Slovenského krasu

Hrhovský vodopád na jižním okraji krasové planiny Horný vrch jsem až doposud neznal. A to i přesto, že mé návštěvy této oblasti se dají počítat na desítky. Koho by také …

13. července 2017 / Tomáš Horák
Trek · Fagaraš 2017, červencový přechod hlavního hřebene nejvyššího pohoří Rumunska (1)

Vše začalo mým plánem uskutečnit nějakou menší akci na týden se dvěma státními svátky na začátku července. Rumunsko se svou vzdáleností přímo nabízelo a přesně …

12.7.2017 / Rozhledny
Rozhledna Boika, vyhlídka v Železných horách u obce České Lhotice

12.7.2017 / Aktualita
Valachy Man: Závod už je ze tří čtvrtin vyprodaný, přijede i olympionik Čelůstka

12.7.2017 / Příroda
Hnědásek květelový, kriticky ohrožený druh teplomilného stepního motýla

12. července 2017 / Otakar Brandos
Jeskyně · Jeskyně Baradla (Baradla-barlang), největší turisticky přístupná jeskyně v Maďarsku v Aggteleki-karszt

Jeskyně Baradla (Baradla-barlang) je nejen největší zpřístupněnou jeskyní Maďarska, ale největší maďarskou jeskyní vůbec. Vždyť na maďarském území dosahuje jeskyně …

12.7.2017 / Vesmír
Mléčná dráha může být domovem až 100 miliard hnědých trpaslíků, překvapivé zjištění nové studie

Soumračník

12.7.2017 / Příroda
Soumračník proskurníkový, největší ze soumračníků rodu Pyrgus u nás

11. července 2017 / Jana Waldhauserová
Tip na výlet · NPP Bílé stráně u Litoměřic, tip na jarní výlet v Českém středohoří

Národní přírodní památka (NPP) Bílé stráně se nachází v Českém středohoří severně od Litoměřic. Je známá především výskytem vzácných teplomilných druhů rostlin a …

11.7.2017 / Hrady
Nový hrad - Hanigovce, pôvodne drevený hrad v pohorí Čergov

10.7.2017 / Aktualita
Dobývání hradu Sovinec, akce roku ve dnech 15. a 16. července 2017

10. července 2017 / Lucie Zrnová

Vysokohorská turistika · Grosse Bischofsmütze normálkou, vysokohorská turistika v rakouském pohoří Dachstein

Grosse Bischofsmütze je nejvyšším bodem horské skupiny Gosaukamm, táhnoucí se mezi Gosauským jezerem a Dachsteinským masivem. Název je překládán jako …

10. července 2017 / Jan Jenčík
Trek · Ausangate trek, hora a trek v peruánských Andách (1)

Ausangate je hora a trek, který dostal podle ní jméno. O Ausangate se zatím moc neví. Také jsem o něm nevěděl. Přesto je úžasnej. Během treku musíte překonat …

Bělopásek
10.7.2017 / Příroda
Bělopásek tavolníkový, středně velký a poměrně vzácný motýl
Ohniváček
Ohniváček celíkový: Ohnivě zbarvený motýl obývající palearktickou oblast Eurasie
10.7.2017 / Vesmír
Galaxie M 77 ve Velrybě - zářivá spirála s aktivním srdcem
10.7.2017 / Příroda
Ještěrka zední - v ČR kriticky ohrožený druh plaza
Ostruháček jilmový, ohrožený druh velice fotogenického motýla
Perleťovec fialkový, eurosibiřský druh středně velkého motýla
7. července 2017 / PR

PR · Přeshraniční zážitky v přírodě na slunečném jihu Korutan

Krok za krokem kráčíme směrem k vnitřnímu klidu a vyrovnanosti. To říkají pěší turisté, když se vydají na stezku Karnischer Höhenweg. Ta je vede podél celého …

7. července 2017 / Otakar Brandos
Rozhledny · Rozhledna Zbojská, krásná vyhlídková stavba u brány do NP Muránska planina

V sedle Zbojská (725 m), jedné ze vstupních bran do Národního parku Muránska planina, byla koncem roku 2016 dokončena stavba nové rozhledny. Nese jméno jako blízké …

3.7.2017 / Alpy
Dachstein, skalnatý horský celek Severních Vápencových Alp
3.7.2017 / Ubytování
Turistický přístřešek Záviliší, bivak v Nízkém Jeseníku u Hradce nad Moravicí
2.7.2017 / Vesmír
7 nejextrémnějších dosud objevených exoplanet: Nejchladnější, nejteplejší, nejtěžší, nejmenší, nejmladší a nejstarší exoplaneta
2.7.2017 / Alpy
Karawanken neboli Karavanky, horská hradba na pomezí Rakouska a Slovinska
Oberösterreichische Voralpen neboli Hornorakouské předhůří, Nízké Tatry na rakouský způsob
Lechquellengebirge, turisticky atraktivní pohoří ve Vorarlbersku
2.7.2017 / Vesmír
Metr, jedna ze základních jednotek soustavy SI
1.7.2017 / Příroda
Mandelinka nádherná, duhově zbarvený brouk z čeledi mandelinkovití

Červen (jún) 2017

Rozhledna
30.6.2017 / Rozhledny
Rozhledna Vysoká, vyhlídková stavba u Tachova v podhůří Českého lesa
Rozhledna Luby, (ne)přístupná rozhledna v Javorníkách
30. června 2017 / Otakar Brandos

Trek · Křížem krážem Pradědskou a Desenskou hornatinou (3): Třídenní toulání po známých i zcela neznámých stezkách Jeseníků / Fotogalerie k článku

Přestože včerejší etapa byla poměrně dlouhá a spát jsem šel až po jedenácté, před čtvrtou ráno jsem již vzhůru. To "programování se" pořád funguje. Chtěl …

30. června 2017 / Jana Waldhauserová

Rozhledny · Rozhledna Bára II, tip na výlet v Železných horách

Rozhledna Bára byla postavena nedaleko města Slatiňany na návrší Podhůra ve výšce 347 m n. m. v Sečské vrchovině, jednom z podcelků Železných hor. V červnu roku …

29. června 2017 / Ivan Zajíček

Tipy na výlet · Prázdniny, Žďárské vrchy a vnoučata - kam o prázdninách v ČR

A je to tady. Počátek srpna, tedy doba , kdy pojedeme s babičkou Marií poprvé na celý týden s třemi vnoučaty do hor. Lucka a Vašek jsou již školáci, Radek půjde do …

28. června 2017 / Patrik Pátek

Aktualita · Běžce na Božím Daru čekají tento týden nové trasy, 7. ročník seriálu Rock Point - Horská výzva

Pár dnů zbývá do další zastávky seriálu Rock Point - Horská výzva. Oblíbená "tour" horských běhů a trekingu pokračuje v Krušných horách, ale pozor! Všechno, co …

25.6.2017 / Příroda
Svižníkovití (Cicindelidae), létající dravci mezi našimi brouky
Lalokonosec černý, jeden z dlouhověkých druhů brouků
Mandelinkovití (Chrysomelidae), velice rozmanitá a početná čeleď brouků
Slunéčko
25.6.2017 / Příroda
Slunéčkovití (Coccinellidae): Sice drobní, přesto velice užiteční brouci
25. června 2017 / Otakar Brandos

Tipy na výlet · Dovolená na Slovensku, 10 nejlepších oblastí kombinujících aktivní pohyb s relaxací a poznáním

Dovolená na Slovensku patří mezi Čechy stále k oblíbeným. Proto jsem si dovolil vybrat 10 nejlepších či nejzajímavějších lokalit / oblastí kombinujících relaxaci s …

24. června 2017 / PR

PR · Turistický nosič pre malého dobrodruha?

Turistika patrí k obľúbenej športovej aktivite pre čoraz väčšiu komunitu ľudí. Postupom času sa ľudia začínajú vracať ku svojim koreňom, prírode a všetkému …

24. června 2017 / Lucie Zrnová

VHT · Přechod hřebene Watzmann, vysokohorská turistika v Berchtesgadenských Alpách

Nadmořská výška 2 713 m n. m. není nijak závratná, ale i tak je Watzmann třetím nejvyšším bodem Německa. Centrální masiv Berchtesgadenských Alp se skládá ze tří …

23.6.2017 / Příroda
Tesařík úzkoštítý: Běžný brouk luk, lesních světlin a okrajů
Páteříček
Páteříček tmavý, nápadný brouk vyskytující se na lesních světlinách
23.6.2017 / Příroda
Listokaz zahradní, hojně rozšířený brouk připomínající chrousta
22.6.2017 / Vesmír
Kompaktní mrtvá galaxie MACS2129-1: Nový snímek z HST naboural dosavadní teorii galaktické evoluce
22. června 2017 / Otakar Brandos

Trek · Křížem krážem Pradědskou a Desenskou hornatinou (2): Třídenní toulání po známých i zcela neznámých stezkách Jeseníků / Fotogalerie k článku

V noci to na hřebeni pořádně foukalo a po obloze se honily mraky. Na noční focení hvězd to příliš nebylo. Chtěl jsem to napravit alespoň východem Slunce, avšak …

Zajímavosti · 20 nejvyšších pohoří bývalého Československa - krása hor se neměří jejich nadmořskou výškou

Znáte ty diskuse na téma "takové krpce jako v Čechách se v Tatrách ani nepojmenovávají". Možná ne, ale od kdy se krása hor měří jejich nadmořskou výškou …

Teplička
20.6.2017 / Tipy na výlet
Liptovská Teplička a její pivničky, tip na výlet ve východní výspě Liptova
20. června 2017 / Martin Szwejda

Turistika · (Ne)pohodová turistika na Malé Fatře, výlet do krásných hor mimo komfortní zónu / Fotogalerie k článku

I když jsem na horách pečený vařený, nikdy se jich nemůžu nabažit do sytosti a pořád mě to k nim táhne zpět. Na Malé Fatře jsem nebyl už dobrý rok, proto jsem …

20.6.2017 / Ubytování
Bouda pod Zelenými kameny, tip na bivak v jižní části Hrubého Jeseníku
20.6.2017 / Příroda
Přástevník medvědí, fotogenický motýl s velice variabilní kresbou
20.6.2017 / Vodopády
Borový vodopád na Borovém potoce, jeden z nejkrásnějších vodopádů Hrubého Jeseníku
20. června 2017 / Otakar Brandos

Poradna · Bivakování a stanování v Rakousku - mohu bivakovat nebo stanovat v rakouských Alpách?

Mohu v Rakousku na horách bivakovat a nebo stanovat? Ano i ne. Někde mohu a někde je bivakování a stanování naopak striktně zakázáno. Záleží na tom, o kterou …

16. června 2017 / Otakar Brandos

Trek · Křížem krážem Pradědskou a Desenskou hornatinou (1): Třídenní toulání po známých i zcela neznámých stezkách Jeseníků / Fotogalerie k článku

Jeseníky jsou hory, na jejichž podrobné poznání potřebuje člověk spoustu času. Nestačí totiž přejít hlavní hřeben v obou jeho variantách. Hřebenovka totiž míjí řadu …

16. června 2017 / PR

PR · Peter Habeler, skromná a nenápadná horolezecká ikona

Peter Habeler z rakouského Zillertalu patří svými výkony mezi nejlepší horolezce historie, jeho parťákem byl slavný Reinhold Messner, a přesto ho znají jen …

16. června 2017 / Rostislav Staněk
Trek · Peaks of the Balkans, okružní trek v Prokletije (5): Z Babino Polje do doliny Buni i Jezercës

Po vydatné snídani máme dnes (24. července 2016) v plánu návštěvu Hridskeho jezera (1 970 m n. m.). Celá oblast byla pro svoji nedotčenou přírodu, zahrnující …

15. června 2017 / ESO 1719

Vesmír · Trio mlhovin pohledem dalekohledu VST: Sharpless 2-54, Orlí mlhovina a mlhovina Omega

Nový snímek, jehož mimořádně velký originál má rozlišení přes tři gigapixely, zachycuje dvojici slavných mlhovin a jejich méně známého souseda na společném …

Tlstá
13.6.2017 / Vodopády
Tlstá - mimořádně fotogenická a 24. nejvyšší hora Velké Fatry
12.6.2017 / Vesmír
Newton, hlavní jednotka síly (tíže)

12. června 2017 / Otakar Brandos
Poradna · Turistika v národních parcích na Slovensku, pravidla pohybu v chráněných územích

Na Slovensku bylo dosud vyhlášeno celkem devět národních parků. Jsou to TANAP (738 km2), NAPANT (728 km2), PIENAP (37,5 km2), Veľká Fatra (403 km2), Malá Fatra …

10. června 2017 / Otakar Brandos
Poradna · Pravidla pohybu v CHKO, národních parcích a rezervacích: Mohu se v chráněných územích pohybovat i mimo turistické chodníky?

Mohu se v chráněných územích České republiky pohybovat mimo značené turistické chodníky? Ano i ne. V některých chráněných územích se mimo turistické chodníky …

9. června 2017 / Otakar Brandos
Turistika · Na Orlík a Medvědí vrch v Medvědské hornatině: Dvoudenní túra Hrubým Jeseníkem, setkání s medvědy a záchrana srnky / Fotogalerie k článku

Jeseníky jsou se svými 530 km2 relativně nevelkým pohořím. Na žebříčku rozloh mezi geomorfologickými celky ČR zaujímají až 56. příčku. Avšak pokud jde o výšku, zaujímají …

8. června 2017 / Otakar Brandos

Trek · Bradlovou Velkou Fatrou za medvědy (opět): 3denní putování přes Čremošnianske lazy, Ostrou, Tlstou a Gaderskou dolinu na Královou studni (3) / Fotogalerie k článku

V noci jsem sice měl v plánu na chvíli fotit hvězdy, vždyť poloha koliby Rovne s oblohou bez světelného znečištění k tomu přímo vyzývala, ale - nevstal jsem. Vzbudil jsem …

8.6.2017 / Vesmír
Orlí mlhovina, nádherná emisní mlhovina v souhvězdí Hada
Jeseníky
8.6.2017 / Naše vrcholy
Suchý vrch: Hora, kamenná moře a přírodní rezervace v Hrubém Jeseníku
8. června 2017 / ESO 1718

Vesmír · ALMA objevila ingredienci života v okolí mladé hvězdy podobné Slunci

Astronomové využili radioteleskop ALMA k pozorování hvězd podobných Slunci ve velmi raném stádiu vývoje a podařilo se jim objevit známky přítomnosti methylisokyanátu …

8. června 2017 / Jana Waldhauserová

Tipy na výlet · Tajemné podzemí v údolí Svitávky, labyrint podzemních chodeb a sálů vzniklých těžbou sklářských písků

V údolí řeky Svitávky se mezi obcemi Svitava a Velenice nedaleko Zákup nacházejí na několika místech rozsáhlé podzemní prostory. Vznikly většinou po podzemním …

5. června 2017 / Rostislav Staněk

Trek · Peaks of the Balkans, okružní trek v Prokletije (4): Z Rëke e Allagës do Babino Polje

Je 22. července 2016 a já se již brzy ráno probouzím a hned vylézám ze stanu. Kolem mě je okouzlující kosovská příroda a ve mně se rozlévá pocit míru. Pouze těžko si …

5. června 2017 / Dorek Čermák

Cestování · Devils Head Loukout - do skal za americkými čerty: Colorado krásné tě znám (10)

Naše sedmičlenná parta, kterou nazývám moravští důchodci, je v poměru k těm mladším čtyři ku třem a náš průměrný věk je šedesát a půl roku. Proto název důchodci …

5.6.2017 / Vesmír
Prstencová mlhovina M 57, fotogenická planetární mlhovina v souhvězdí Lyry
5.6.2017 / Hrady
Hrad Kysak, zaniknutý hrad v pohorí Čierna hora
5.6.2017 / Alpy
Dientener Berge, malé pohoří ve stínu Berchtesgádenských Alp
2.6.2017 / Památky
Dřevěný kostel v obci Velké Karlovice, cenná sakrální památka v podhůří Javorníků a Vsetínských vrchů
2.6.2017 / Vodopády
Kľacký vodopád, nejvyšší a nejmalebnější vodopád Lúčanské Fatry
2. června 2017 / Otakar Brandos

Trek · Bradlovou Velkou Fatrou za medvědy (opět): 3denní putování přes Čremošnianske lazy, Ostrou, Tlstou a Gaderskou dolinu na Královou studni (2) / Fotogalerie k článku

Ráno se budím ještě před východem Slunce. No budím. Budí mě hlasy kluků, co tady v noci fotili Mléčnou dráhu. Super, východů Slunce mám nafocených …

Vesmír · Magnetar, neutronová hvězda s extrémně silným magnetickým polem

Magnetar je skutečný extrémista i mezi samotnými extrémisty. Jak jinak nazvat extrémní typ neutronové hvězdy, která samotná je mezi hvězdami extrémní. Co …

1.6.2017 / Skály
Čertova brána, čertovský výtvor na pomezí Gaderské doliny a doliny Selenec
Koliba
1.6.2017 / Ubytování
Koliba Rovne pod Krížnou, "tajné" přístřeší v závěru Dedošové doliny na Velké Fatře
1. června 2017 / Jana Waldhauserová

Rozhledny · Rozhledna Máminka v Křivoklátské vrchovině, moderní rozhledna na Krušné hoře nedaleko obce Hudlice

Rozhledna Máminka se nachází na vrcholku výrazné a zalesněné Krušné hory (609 m n. m.), ve které se nacházelo jedno z nejbohatších ložisek železné rudy v …

KVĚTEN (MÁJ) 2017

31. května 2017 / Otakar Brandos

Trek · Bradlovou Velkou Fatrou za medvědy (opět): 3denní putování přes Čremošnianske lazy, Ostrou, Tlstou a Gaderskou dolinu na Královou studni (1) / Fotogalerie k článku

Velká Fatra

Zhruba po týdnu stojím opět v Turčianských Teplicích. Na programu mám další třídenní toulačku v Bradlové Velké Fatře (geomorfologicky správně Bralná Fatra) …

31. května 2017 / Otakar Brandos

Vesmír · Mléčná dráha neboli naše Galaxie - náš mateřský galaktický hvězdný ostrov

Mléčná dráha se jako jasně stříbřitý pás táhne napříč celou oblohou. Od souhvězdí Střelce, ve kterém se skrývá střed naší Galaxie, přes souhvězdí Štír, Orel, Labuť …

31.5.2017 / Hrady
Košický hrad, mohutná pevnosť a vyhliadková veža nad riekou Hornád
30. května 2017 / PR

PR · 5 tipů na dobrodružné výlety po Jeseníkách

Jaro je v plném proudu a s ním i první dovolené. Rodiny s dětmi vyráží z města do přírody, na pěší túry a výlety. Přemýšlíte, kam vyrazit letos? Chcete navštívit …

30. května 2017 / Rado Hruška

Trek · Přechod Lúčanské Malé Fatry, polo- zapomenuté slovenské hřebenovky

Jednou z nejcennějších komodit světa je čas. Tohle je stará pravda a já ji mohu jen potvrdit. Za celý rok jsem se ostudně vypravil "jen" do rumunské Čokloviny v …

29. května 2017 / Miroslav Hřeben
Trek · Bosenskými horami po stopách Via Dinarica (2), více než 1 300 km dlouhé trekové trase na Balkáně

Sestup od Jezerce plyne rychle a pohodlně přes zalesněnou a velmi zelenou plošinu Crno polje, kdysi oblíbeným místem pastevců, aby vyústil na makadamové …

26. května 2017 / Otakar Brandos

Trek · 3denní putování za medvědy jižními boky Velké Fatry (3): Kráľova studňa, Krížna, Majerova skala a Drieňok / Fotogalerie k článku

Druhá noc na kolibě Smrekovica, která stojí na okraji luk pod vrchem Smrekovica (1 413 m) kousek za Královou studní, byla neskutečně teplá. Musel jsem spát v …

Poradna · Bouřky v horách a v přírodě: Mohu nějak věrohodně předpovídat příchod bouřek?

Bouřka v horách není vůbec nic příjemného. Turisté a horolezci se bouřky bojí stejně jako lavin. Bouřka je v horách a v přírodě obecně nejnebezpečnějším projevem počasí …

25. května 2017 / Miroslav Hřeben
Trek · Bosenskými horami po stopách Via Dinarica (1), více než 1 300 km dlouhé trekové trase na Balkáně

Via Dinarica. Více jak 1 300 km dlouhá dálková turistická trasa, která byla magazínem National Gaographic Traveler vyhlášena jako jedna z nejlepších …

25. května 2017 / Jana Waldhauserová
Skalní města · Svojkovské skály - soused Sloupského skalního města v Ralské pahorkatině

Svojkovské skály jsou menším pískovcovým skalním městem výrazně a prudce se zvedajícím nad obcí Svojkov se stejnojmenným skalním hradem. Od …

25.5.2017 / Příroda
Krytohlav hedvábitý, kovově lesklý brouk z čeledi mandelinkovití (Chrysomelidae)
Roháčovití, velcí brouci s mimořádně vyvinutými čelistmi
24.5.2017 / Vodopády
Svätojanský vodopád, téměř neznámý vodopád Velké Fatry
Svojkovský vodopád v Zákupské pahorkatině - zcela zapomenutý vodopád pod obcí Svojkov na malém potůčku v pískovcové…
24. května 2017 / Jana Waldhauserová

Skalní města · Sloupské skalní město, skvělý tip na výlet v Ralské pahorkatině

Malebné skalní město se spoustou skalních vyhlídek a s tajemnými jeskyněmi nedaleko Nového Boru se zvedá nad skalním hradem Sloup a letoviskem Sloup v Čechách …

24. května 2017 / Otakar Brandos

Test · Čelovka Fenix HL26R, recenze výkonné a lehké čelové svítilny vhodné pro turistiku a treking

Ostřílení turisté se snaží snížit hmotnost vybavení na minimum. A nebo alespoň nalézt vhodný poměr mezi hmotností a užitnými vlastnostmi, výkonem. To platí …

23. května 2017 / Rostislav Staněk

Trek · Peaks of the Balkans, okružní trek v Prokletije (3): Z Dobërdolu do Rëke e Allagës

Je ráno, 20. července 2016, a já vstávám ještě za šera. Dnes chceme s Kallem vyrazit dřív, protože máme v plánu dva vrcholy. Se Sonjou a Heinzem se …

22. května 2017 / Otakar Brandos

Trek · 3denní putování za medvědy jižními boky Velké Fatry (2): Kráľova studňa, Krížna, Majerova skala a Drieňok / Fotogalerie k článku

Ráno krásně svítí sluníčko a je příjemně teplo. Člověku se ale ani tak ze spacáku nechce ven. Rozjařilé štěbetání ptáků a příjemné posezení před salaší přece jen …

22. května 2017 / Markéta a Martin Kovářovi

Turistika · Polské Beskydy: Romanka, Rysianka a Lipowska. Po stezkách a horských chatách polských Beskyd

Polské Beskydy jsou pro mě synonymem neznámých kopců protkaných sítí dlouhých stezek. Prostě mám pocit, že jakákoli túra v Polsku je vždycky minimálně čtyřikrát …

22. května 2017 / Otakar Brandos

Příroda · Puštík obecný: Sympatický noční lovec, který dal vzniknout pověstem o hejkalech

Puštík obecný (Strix aluco) je jedním z 12 druhů sov, které obývají území České republiky. A jediným druhem, který není ohrožen. Puštík obecný má charakteristic …

22.5.2017 / Vodopády
Polepský vodopád u Kolína, málo očekávatelný přírodní výtvor v Polabí
22.5.2017 / Příroda
Okáč ječmínkový, poměrně hojný druh motýla obývajícího světlé lesy
22.5.2017 / Ubytování
Koliba pod Rybovským sedlem, další z tipů na bivak v pohoří Velká Fatra
19. května 2017 / Otakar Brandos

Trek · 3denní putování za medvědy jižními boky Velké Fatry (1): Kráľova studňa, Krížna, Majerova skala a Drieňok / Fotogalerie k článku

Konečně se vyčasilo a předpověď slibuje minimálně čtyři dny hezkého počasí. Balím bágl a vyrážím na dlouho odkládanou 3denní túru na Velkou Fatru. Chci se motat …

19. května 2017 / Jana Waldhauserová

Tipy na výlet · Krajem žulových balvanů v Žihelské pahorkatině: Bába, Dědek, Viklan a skalní město Na Pasece

Na samém severním okraji Plzeňského kraje se rozkládá mezi obcemi Žihle a Tis u Blatna tajemná zalesněná krajina. Lesy jsou zde plné velkých žulových balvanů, které tvoří …

15. května 2017 / Otakar Brandos

Alpy, zajímavosti · Alpské čtyřtisícovky: Kolik je v Alpách čtyřtisícovek? Přehled vrcholů podle nadmořské výšky

Kolik je v Alpách čtyřtisícovek? Jasná otázka, avšak nejednoznačná odpověď. V Alpách na počítáme 82 vrcholů vyšších než 4 000 metrů. Asi. Proč asi? Protože počet …

Vesmír · Záhadní kosmičtí infračervení skřítci neboli SPRITE - Especially Red Intermediate-luminosity Transient Event

Objev infračervených skřítků, neobvyklých infračervených a středně svítivých záblesků v blízkých galaxiích, vědce značně překvapil. Tento nový jev dostal označení SPRITE …

15.5.2017 / Horolezectví
Peter Hámor dnes získal "Korunu Himalájí" - jako první Slovák a nejstarší dobyvatel
15.5.2017 / Alpy
Wetterstein, hory patřící turistům a horolezcům
Čáp černý
15.5.2017 / Příroda
Čáp černý, samotářsky žijící druh brodivého ptáka
15.5.2017 / Alpy
Hochschwab, neuvěřitelně malebné vápencové pohoří ve Štýrsku
13.5.2017 / Vesmír
Galaxie IRAS 06076-2139, duo míjejících se galaxií v souhvězdí Zajíce
12.5.2017 / Ubytování
Maxova nádrž, turistický přístřešek pod hrází vodní nádrže v Beskydech
Smradlava, povedená bouda vedle minerálního pramene v Beskydech
12. května 2017 / Otakar Brandos

Horská turistika · Z Bílé kolem Smradlavy a Čurabky na Bobek, pohodová horská túra s ochutnávkou kyselky v Beskydech / Fotogalerie k článku

V Beskydech je řada míst, na kterých, narozdíl od notoricky známých vrcholů obležených turisty, nepotkáte za celé dopoledne ani nohu. A nebo téměř ani …

12. května 2017 / Rostislav Staněk

Trek · Peaks of the Balkans, okružní trek v Prokletije (2): Z Valbony do Dobërdolu

Dnešním (18. července 2016) cílem je přechod Zlé Kolaty, nejvyšší hory Černé Hory (2 534 m n. m.). Heinz se Sonjou chtějí celý masiv obejít a sraz je domluvený v …

11. května 2017 / Otakar Brandos
Vesmír · Heliosféra: Prostor, ve kterém převládá vliv magnetického pole Slunce nad mezihvězdným

Heliosféra je prostor ve Sluneční soustavě, ve kterém převládá vliv magnetického pole Slunce nad vlivy mezihvězdného (galaktického) magnetického pole. V …

11. května 2017 / Lucie Zrnová
Cestování · Kypr - dovolená v zimě: Památky a přírodní zajímavosti středomořského ostrova

Dovolená na Kypru může znamenat písečné pláže, křišťálově čisté moře a občasný výlet za historií na některé z antických nalezišť. Kypr ale není jen horké léto a relaxace …

10. května 2017 / Petr a Ola Koskovi
Trek · CDT - Continental Divide Trail 2016 (7): Etapa z Ghost Ranch do Chama (131 km)

Minule, když jsme spěchali z Ghost Ranch, tak jsem to dost zkrátil. Ale celý pobyt a vlastně i příchod na Ghost Ranch byla hodně podařená záležitost. Těsně před tím, než …

10.5.2017 / Ubytování
Bivak Nogara pod Mangartem, otevřený bivak na italské straně Julských Alp
10.5.2017 / Skály
Potštátské skalní město, přírodní zajímavost nedaleko Potštátu na okraji Oderských vrchů
Puchart
9.5.2017 / Hrady
Hrad Puchart, jeden ze zaniklých hradů v Oderských vrších
9. května 2017 / Martin Szwejda

Turistika · Túra na Vysutý vodopád, můj tip na výlet v Moravskoslezských Beskydech pro náročnější

Počasí v poslední době (konec dubna a začátek května 2017) sice příliš nepřeje turistice, ale spíše rozvodnění řek případně zatopení sklepů. I přesto se v …

9.5.2017 / Příroda
Bělásek řeřichový: Sice drobný, zato ale nejkrásnější druh běláska v České republice
Lipná
9.5.2017 / Památky
Lipná, dřevěný kostel svatého Jana Křtitele: Jediná stavba svého druhu v Oderských vrších

9.5.2017 / Vodopády
Vysutý vodopád; vodopády v CHKO Moravskoslezské Beskydy
9.5.2017 / Hrady
Hrad Makovica (Bodoň): Zaniknuté hrady východného Slovenska, Slanské vrchy

Gravitační čočka: Zkreslení, zvětšení a nebo znásobení obrazu vzdáleného tělesa v silném gravitačním poli

Jako gravitační čočka je označován efekt, ke kterému dochází v gravitačním poli velice hmotného tělesa. Obvykle galaxie a nebo kupy galaxií. Gravitační čočka má na …

Největší a nejhlubší plesa Vysokých Tater, přehledové tabulky největších ples na slovenské i polské straně Tater

Kolik ples, ledovcových jezer, nalezneme ve Vysokých Tatrách? Tak v tom se různé zdroje rozcházejí. Obvykle se počty pohybují v rozmezí od 80 do 110. Přidržme se v …

Kde se pobavit po celodenní túře v Alpách? (PR)

Začátkem května sice ještě bývá v Alpách dostatek sněhové pokrývky, na své už si ale mohou přijít také milovníci turistiky. Pokud nepatříte mezi dobrodruhy, kterým …

Podkarpatská Rus - polonina Boržava, sólo putování poloninami Východních Karpat

Nástupem do nočního vlaku z Čech do Michalovců začíná můj sólo výlet na krásnou Boržavu přímo do srdce Podkarpatské Rusi. V Michalovcích si užívám osvědčené …

Výstup na nejvyšší horu Kambodže - túra na Phnom Aural neboli Mt. Oral

Nemám lepší vystižení pro Kambodžu než jako destinace stvořená pro cestování. Každý, ale úplně každý si v této zemi přijde na své. Kambodža vás nadchne …

Exoplanety, výzkum exotického světa exoplanet a pátrání po mimozemském životě

Ještě před 25 lety si astronomové nebyli jisti, zda-li i kolem jiných sluncí obíhají planety (exoplanety). Výzkumníci nevěděli, je-li naše Sluneční soustava ve vesmíru ojedinělým …

4.5.2017 / Vesmír
Kupa galaxií Abell 370, velká kupa galaxií fungující jako gravitační čočka
4.5.2017 / Památky
Jedlinka, chrám Ochrany Presvätej Bohorodičky - řeckokatolický dřevěný kostel lemkovského typu
Frička, chrám sv. Michala Archanjela: Další z dřevěných kostelů na východě Slovenska
4.5.2017 / Skály
Tetínské skály a hrad Tetín, zajímavá místa nad řekou Berounka na okraji obce Tetín v Českém krasu
4.5.2017 / Vodopády
Tetínský vodopád, zajímavá místa nad řekou Berounkou na okraji obce Tetín v Českém krasu
3.5.2017 / Vesmír
VISTA odhaluje prachový závoj Malého Magellanova oblaku: Nejdetailnější snímek satelitní trpasličí galaxie v infrač. spektru
Cabana Omu
3.5.2017 / Ubytování
Cabana Omu v Bucegi, nejvýše položená horská chata v rumunských Karpatech

Jarní vycházka československým pohraničím: Trek v Moravskoslezských Beskydech, s dotekem Hostýnsko -vsetínské hornatiny a Turzovské vrchoviny (2)

Ráno se probouzíme do krásného dne. Obloha je úplně vymydlená, azurově modrá, sem tam narušená bílým mráčkem. Vypadá to jako odměna za včerejší nečas …

2.5.2017 / Rozhledny
Rozhledna Věžka, Čechy pod Kosířem: Nejstarší (?) rozhledna České republiky opět přístupná turistům
2.5.2017 / Vesmír
Binární hvězdný systém znečištěný vápníkem, objev uvnitř pozůstatku po supernově RCW 86
2.5.2017 / Příroda
Dlouhozobka svízelová: Kolibřík mezi motýly, který patří mezi lišajovité (Sphingidae)

CDT - Continental Divide Trail 2016 (6), etapa Grants to Ghost Ranch (262 km)

Po vyprání a sprše v RV parku pokračujeme další 3 km přes roztahané město než narážíme na Pizza Hut. Tahle restaurace má obrovskou gravitaci a okamžitě nás …

2.5.2017 / Příroda
Přástevníkovití, druhově bohatá čeleď velkých nočních (i denních) motýlů

DUBEN (APRÍL) 2017

Za zkamenělinami a konikleci do Českého krasu, jarní putování za významnými skalními útvary a opuštěnými lomy v západní části Českého krasu

Naši jarní výpravu do Českého krasu můžeme zahájit na železniční zastávce Králův Dvůr - Popovice. Jelikož leží na hlavní trati z Prahy přes Beroun do Plzně, je zde …

28.4.2017 / Památky
Hervartov, kostel sv. Františka z Asisi: Krásný dřevěný kostel východního Slovenska v podhůří Čergova
Lukov, chrám sv. Kozmy a Damiána: Dřevěný řeckokatolický kostel z roku 1709 (1654?)
Dřevěný kostel Brežany: Chrám sv. Lukáša Evanjelistu v Šarišské vrchovině nedaleko Prešova

Sonda Cassini prolétla mezi Saturnem a prstenci: Rychlostí 124 000 km / h těsně nad vrcholky mraků!

Kosmická sonda Cassini včera poprvé úspěšně prolétla úzkou mezerou mezi Saturnem a jeho prstenci. Sonda si to prosvištěla rychlostí okolo 124 000 km / h …

27.4.2017 / Ubytování
Koča na Planini pri Jezeru, sezónně otevřená horská chata v Julských Alpách
26.4.2017 / Ubytování
Upozorňujeme na změnu otevírací doby i kontaktů na beskydskou chatu Švarná Hanka
26.4.2017 / Naše vrcholy
Skalný, vrchol v Hostýnských vrších se zajímavými skalními útvary a zaniklým hradem

Plesa v Západních Tatrách - Roháčích: Počet, rozloha a hloubka západotatranských ledovcových jezer

Západní Tatry to nejsou jen táhlé travnaté hřebeny a nebo strmé skalní vrcholy v Roháčském hřebeni, ale také dlouhé a hluboké doliny s ledovcovými jezery …

Jarní vycházka československým pohraničím: Trek v Moravskoslezských Beskydech s dotekem Hostýnsko-vsetínské hornatiny a Turzovské vrchoviny (1) / Fotogalerie k článku

Od mého posledního treku ve Slezských Beskydech už uběhly téměř tři měsíce. Za tu dobu jsem již parádně zapadl do stereotypu práce - spánek - nicnedělání …

Peaks of the Balkans, okružní trek v Prokletije (1): Z Vusanje do Valbony / Fotogalerie k článku

Můj známý z práce, kterému všichni říkáme Kalle, již několik let pořádá s dalšími svými přáteli, Heinzem a Sonjou trekové túry do různých nealpských částí Evropy. Nikdy …

Za skalními okny na Rjavinu, celodenní julská klasika na méně známý vrchol poblíž Triglavu / Fotogalerie k článku

Pro dnešek se necháváme zlákat nabídkou našeho pana domácího a plánujeme výstup na opomíjený vrchol Rjavinu. Se synátorem vstáváme ještě za tmy a po předchozí …

25.4.2017 / Příroda
Soumračníkovití (Hesperiidae), nenápadní a drobní denní motýli
Otakárek
Otakárkovití (Papilionidae), nejkrásnější a také největší denní motýli světa
25.4.2017 / Alpy
Berchtesgadenské Alpy, další z pohoří rakousko-německého pomezí

Chrastenský vodopád: Vodopád na Hamerské strouze u osady Chrastná nedaleko městečka Osečná v Ralské pahorkatině

Malebný Chrastenský vodopád má výšku dva metry, sklon asi 45° a připomíná mohutnou kaskádu. Výhodou tohoto vodopádu je stálý a dostatečný průtok …

21.4.2017 / Příroda
Babočkovití: Nejznámější, nejkrásnější a nejpočetnější denní motýli jsou u nás zastoupeni 41 druhy
Střevlíkovití: Další z mimořádně početných čeledí brouků
21.4.2017 | Tipy na výlet

Turistika v Ralské pahorkatině, přes Jelení vrchy na skalní hrady Stohánek a Děvín / Fotogalerie k článku

Dvoudenní výprava do Ralské pahorkatiny u Stráže pod Ralskem, kde na malém prostoru navštívíme sopečné čedičové kopce, středověké skalní hrady, historická …

Mlhovina
21.4.2017 / Vesmír
H II oblasti: Mračna mezihvězdné hmoty s ionizovaným vodíkem
Oblast H I. Mračno mezihvězdné hmoty s neutrálním vodíkem
20.4.2017 | Turistika

Podkarpatská Rus - údolí řeky Už, turistika v ukrajinských Východních Karpatech

Volba mezi Gambrinusem a Šarišem je jasná - Šariš. Sice se jedná o kvalitativně stejný patok, ale jelikož sedím na zahrádce příjemné hospůdky v centru Sniny, tak dát …

20.4.2017 / Karpaty
Údolí narcisů, jedna z nejvýznamnějších přírodních rezervací ve Východních Karpatech na Zakarpatí
Šíp
20.4.2017 / Naše vrcholy
Hora Šíp: Rozložitý vápencový masív sevřený toky slovenských řek Váh a Orava
20.4.2017 | Vesmír

Nově objevená extrasolární planeta LHS 1140b by mohla být nejlepším kandidátem pro hledání známek života

Extrasolární planeta typu super-Země obíhající kolem červeného trpaslíka ležícího asi 40 světelných let od Slunce by mohla být novou držitelkou titulu 'nejlepší místo pro …

19.4.2017 | Trek

CDT - Continental Divide Trail 2016 (5): Etapa Pie Town - Grants (135 km)

Odcházet na trailu z města je vždycky těžký, ale z pohody v Toaster House je to ještě těžší. I malé café nám dost přirostlo k srdci. Trávili jsme tam s ostatními cely den …

19.4.2017 / Vesmír
Asteroid 2014 JO25 dnes míjí Zemi: Blízkozemní planetka se k nám přiblíží na 1,75 miliónu kilometrů
19.4.2017 | Trek

Přechod hřebene poloniny Boržava: Hřebenovka nejkrásnější poloniny na Zakarpatské Ukrajině / Fotogalerie k článku

Hřebenovka poloniny Boržava nám poskytuje jeden ze tří nejkrásnějších hřebenových přechodů, které lze v ukrajinských Karpatech podniknout. Z táhlého a poměrně oblého …

18.4.2017 | Turistika

Z Rokyty na Čeňkovu pilu, jarní turistika na Šumavě

Autobus ze Sušice pomalu ukrajuje kilometry údolím proti proudu řeky Otavy. Od Čeňkovy pily se šplhá serpentinami do Srní a odtud pokračuje do nejvyššího bodu své cesty …

18.4.2017 / Příroda
Tesaříkovití (Cerambycidae), jedna z nejpo- četnějších a nejúspěšnějších čeledí brouků
18.4.2017 / Vesmír
Hledání hvězd, které přežily explozi supernovy: Pozorování pozůstatků po výbuchu supernovy ve Velkém…
18.4.2017 / Příroda
Červenka obecná, neúnavný lovec dorůstající velikosti vrabce
17.4.2017 / Vesmír
Atlas vypadá jako létající talíř, sonda Cassini prolétla kolem podivného Saturnova měsíce
13.4.2017 | Trek

Horami severozápadního Řecka aneb řecká národní trasa 03: Trek horami Gramos, Smolikas, Tymfi a Mitsikeli (2)

Už od Drosopigi je se značkou problém, a tak platí stejné pravidlo jako v Gramu. Snažit se držet co nejblíž toho, co by mohla být Nula trojka a vystoupat až nad hranici lesa …

13.4.2017 | Blog

Miluji česká média: Nevážně vážně o médiích aneb to opravdu nevymyslíš…

Česká média hlavního proudu jsou v krizi již dlouhou dobu. Ztráta důvěry je způsobena nejen tím, že většinu z nich vlastní oligarchové s podivnou minulostí, ale i …

13.4.2017 | Svátky

Velký pátek: Jeruzalém - křížovou cestou v den ukřižování

Jeruzalém. Každý pátek v průběhu celého roku procházejí františkáni všechna zastavení Křížové cesty v Jeruzalémě. Jeden z pátků je ale výjimečný, je to Velký pátek. Do Svaté …

12.4.2017 / Karpaty
Peştera Gheţarul de la Scărişoara, největší ledová jeskyně v rumunských Apusenách
12.4.2017 / Vesmír
Co je to bolid? Nejjasnější z pozorovaných létavic

Co je to bolid? Jako bolid se označuje velice jasný …

12.4.2017 | Tipy na výlet

Nižná Kľaková - srdce Muráňské planiny, tip na výlet v jednom z nejkrásnějších koutů Slovenska

Za jednu z nejkrásnějších oblastí Slovenska považuji národní park Muránska planina (česky Muráňská planina) a k němu přiléhající část Stolických vrchů. Geomorfologicky je …

11.4.2017 / Cestování
Škocjanske jame, unikátní jeskynní systém ve Slovinsku

Škocjanske jame (Škocjanské jeskyně) představují …

11.4.2017 / Alpy
Sesvenna neboli Engadinské Dolomity, zapomenutá oblast na pomezí Rakouska…

Pohoří Sesvenna nebo také Sesvennagruppe je u nás …

11.4.2017 / Cestování
Predjamský hrad Predjamský hrad neboli Predjamski Grad, jedno z největších turistických lákadel ve Slovinsku

Predjamský hrad (Predjamski Grad) patří k největším …

11.4.2017 | Trek

Horami severozápadního Řecka aneb řecká národní trasa 03: Trek horami Gramos, Smolikas, Tymfi a Mitsikeli (1)

Kromě moře, pláží a prosluněných ostrovů nabízí Řecko i nepřeberné množství kopců, hor a pohoří. Ty jsou spojovány turistickými cestami různé délky a kvality, přičemž …

11.4.2017 / Ubytování
Grimminghütte Grimminghütte, příjemná horská chata pod horou Grimming v rakouských Alpách

Grimminghütte je příjemná horská chata stojící na …

Rifugio Son Forca, horská chata ve skupině Cristallo v Dolomitech

Horská chata (Rifugio) Son Forca je pěkná horská …

11.4.2017 | Trek

Přechod hřebene poloniny Krásna, fantastická hřebenovka mezi Koločavou a Usť Čornou

Polonina Krásna patří sice k relativně malým poloninám Zakarpatské Ukrajiny, přesto k poloninám velice malebným. Snad i tomu vděčí za své jméno - Krásna. Hřebenový …

10.4.2017 / Vesmír
ALMA zachytila dramatický hvězdný ohňostroj, hvězdná exploze v Orionu

Když se řekne 'exploze hvězdy', máme většinou …

10.4.2017 / Alpy
Nockberge, Knedlíkové hory v severních Korutanech v Rakousku

Pohoří Nockberge je rozsáhlou horskou oblastí na …

10.4.2017 | PR

TERREX Mountain Project: 'Vytvoř si své vlastní dobrodružství'

Co budete potřebovat: odvahu, týmového ducha, čtyři volné dny a celou svou outdoorovou výbavu. Co získáte: skvělý tým, vlastní startovní pozici, společný cíl …

7.4.2017 | Turistika

Dvoudenní túra jižní částí Hostýnských vrchů: Z Trojáku na hrad Lukov a Svatý Hostýn / Fotogalerie k článku

Na Troják (585 m) přijíždím poměrně pozdě. Krátce před jedenáctou. Musel jsem ráno ještě něco "pošolíchat" na webu. Něco holt dva dny nepočká. Na Trojáku jsem opět …

6.4.2017 | Vysokohorská turistika

Výstup na vyhlídkové vrcholy Großer Griesstein a Geierkogel, vysokohorská turistika v Triebenských Taurách / Fotogalerie k článku

Jako Triebenské Taury (Triebener Tauern) je nazývána horská skupina v severozápadním úseku hřebene Seckauských Taur v Nízkých Taurách. Pojmenování pohoří se váže k …

6.4.2017 / Aktualita
O víkendu proběhne velký jarní úklid, akce koordinovaná Českým svazem ochránců přírody a spolkem Ekosmák

Tuto sobotu 8. dubna vyvrcholí celorepubliková …

Duatlon Valachy tour: Velké Karlovice budou opět hostit duatlon, chystá se i Bike Valachy s Jiřím Ježkem

Seriál Valachy tour bude na začátku května ve …

6.4.2017 / Tipy na výlet
Lanovka Pozemní lanovka na Hrebienok, jedna z lanových drah ve Vysokých Tatrách

Pozemní lanovka na Hrebienok ve Vysokých Tatrách …

6.4.2017 / Vesmír
Cassini se připravuje na velké finále, neúnavná kosmická sonda zamíří k Saturnu

Kosmická sonda Cassini, která se na svou misi …

6.4.2017 | Aktualita

Poznávanie Strážovských vrchov: Ako získať odznak 75 vrcholov Strážovských vrchov

Pre obdivovateľov Strážovských vrchov, organizovaných, ale aj príležitostných turistov milujúcich prírodu, skupiny i jednotlivcov, a najmä zberateľov turistických …

5.4.2017 | Horolezectví

Volia veža Južným žebrom, lehké zajištěné lezení ve Vysokých Tatrách

Vánoční neúspěšný pokus dostat se na tzv. Volovku, tj. Voliu vežu, nás od téhle krásné pyramidy na hranicích polské a slovenské části Tater neodradil. Neodradilo nás ani …

5.4.2017 / Karpaty
Hrad Něvické, zachovalá hradní zřícenina Zakarpatí na dohled hranice Slovenska

Hrad Něvické představuje impozantní ruiny …

5.4.2017 / Vesmír
New Horizons míří k 2014 MU69: Kosmická sonda je v polovině cesty mezi Plutem a dalším cílem

Kosmická sonda New Horizons, která v červenci …

4.4.2017 / Naše vrcholy
Svatý Hostýn: Hora v Hostýnských vrších a nejnavštěvovanější poutní místo na Moravě

Hostýn zvaný také Svatý Hostýn patří k nejvyšším …

4.4.2017 / Tipy na výlet
Střed Evropy na Slovensku: Jeden z geografických středů Evropy se nachází u Kremnických Baní

Geografický střed Evropy se nachází na Slovensku …

4.4.2017 | Příroda

Soužití s kunou skalní, zajímavosti ze života této lasicovité šelmy

Rozhodl jsem se trochu proniknout do života kuny skalní. Vždyť informace o kuně mám už dlouhá léta téměř na dosah ruky. Kuna skalní žije u nás doma, zrovna tam, kde bydlím …

Do rozkvetlého jara s Naší přírodou 2/2017, představení jarního čísla časopisu

Jarní sluníčko vytahuje nejen zimní spáče z jejich nor a brlohů, ale také pilné včelky, čmeláky a další opylovače, kteří se svou činností už nyní postarají o budoucí …

4.4.2017 | Rozhledny

Rozhledna Grenzlandturm pod horou Dylení, návštěva bavorské strany Českého lesa

Rozhledna Grenzlandturm stojí v nadmořské výšce 645 metrů nad bavorskou obcí Neualbenreuth. Je vzdálena pouze asi jen kilometr od státních hranic s Českou …

4.4.2017 | Cestování

Rady pro zájemce o cestu do Abcházie: Doprava, peníze, bezpečnost a další zajímavosti

Tyto řádky vznikly na základě mých zkušeností z cesty po Abcházii, kterou jsem absolvoval v červenci 2016. Protože jsem při plánování své cesty měl k dispozici jen …

3.4.2017 | Hrady

Hrad Lukov, zřícenina gotické pevnosti na jižním okraji Hostýnských vrchů

Zříceninu hradu Lukov nalezneme na jižním okraji Hostýnských vrchů severně od obce Lukov a města Zlín. Hrad Lukov stojí na vysoké skalní ostrožně v nadmořské …

3.4.2017 | Naše vrcholy

Suchý vrch, vyhlídkový kopec v Budětické vrchovině

Na úvod mě napadá myšlenka, kolik asi Suchých vrchů v naší malé zemičce je. Tím nejznámějším zřejmě je Suchý vrch v Orlických horách. A ještě vím asi o třech …

BŘEZEN (MAREC) 2017

31.3.2017 | Trek

Trek národním parkem Singalia s výhledy na božskou Kangchenjungu, treking na hranicích Indie a Nepálu

"Na druhou stranu, komu se poštěstí vidět zasněžený bambusový les?" Trek v národním parku Singalia na hranicích Indie a Nepálu měl všechno… počasí, na jaké si …

31.3.2017 / Naše vrcholy
Zobor: Skalní akropole nad městem Nitra v jižním cípu Tribče

Hora Zobor (588 m) tvoří výraznou dominantu nad …

31.3.2017 / Památky
Vodní mlýn Bohunice, turistické zajímavosti v podhůří Štiavnických vrchů na Slovensku

Vodní mlýn Bohunice (slov. vodný mlyn Bohunice) je …

31.3.2017 / Hrady
Hrad Sokoľ, zaniknuté hrady v pohorí Čierna hora

Hrad Sokoľ sa nachádza v pohorí Čierna Hora, na …

31.3.2017 / Ubytování
Kemp Elite, tip na ubytování o dovolené na Máchově jezeře

Jednou z nejdůležitějších otázek, které si každý …

Kemp Jenišov, tip na ubytování a dovolenou na Lipně

Je-li vaším snem klidná rodinná dovolená a cílem …

30.3.2017 | Turistika

Astroturistika po hřebenech Javorníků, dvoudenní putování za zvířetníkovým světlem / Fotogalerie k článku

Je pár dní po jarní rovnodennosti, Měsíc je akorát v novu a meteorologové hlásí jasno. To jsou ideální podmínky vyrazit fotografovat zvířetníkové světlo. Chce to ovšem zamířit …

30.3.2017 | Průvodce

Karpattrek pas, Fatransko-tatranský Karpattrek

Fatransko-tatranský Karpattrek a pas vás zavede na hřebeny Malé Fatry, Chočských vrchů, Velké Fatry, Starohorských vrchů a Nízkých Tater. Fatransko-tatranský …

29.3.2017 | Rozhledny

Rozhledna Zákopčie, vyhlídková stavba na hřebenech Javorníků u osady Petránky

Rozhledna Zákopčie je relativně nová stavba v severovýchodní částí Javorníků nedaleko města Čadca. Rozhledna Zákopčie stojí na vrcholku Marťákovského kopce ve …

29.3.2017 | Cestování

Poušť Namib a její krásy: To nejkrásnější z Namibie na jihu Afrického kontinentu

Pokud zavítáte na jihozápadní pobřeží Afriky, rozhodně byste si neměli nechat ujít návštěvu místa, kterým je poušť Namib. Ta je častým cílem turistů, a to především pro svou …

28.3.2017 | Testy

Návleky Zajo, recenzia návlekov Explorer a Exped

Návleky Zajo Gaiter Exped sú… Takto by začínal bežný úvod recenzie. V tomto prípade to bude trocha inak a hneď vám vysvetlím prečo. Pred rokom napísal Maťo …

30.3.2017 / Vesmír
Hvězdy Zvířetníkové světlo, matný kužel světla na hvězdné obloze

Zvířetníkové světlo, zvané také zodiakální světlo, je …

30.3.2017 / Hrady
Hrad Lipovec, jeden zo zaniknutých hradov Slanských vrchov

Hrad Lipovec leží v západnej časti Slanských vrchov …

30.3.2017 / Ubytování
Kemp Slnečné jazerá, tip na dovolenou a prázdniny nedaleko Bratislavy

Na severu Slunečních jezer u Sence naleznete …

27.3.2017 | Outdoorové novinky

Lehká nabíjecí čelovka Fenix HL26R, outdoorové novinky na našem trhu

Najít vyvážený poměr mezi váhou a světelnou výdrží a výkonem je výzvou pro všechny výrobce čelovek. Fenix svým novým modelem HL26R s micro-USB nabíjením …

27.3.2017 / Vesmír
Z hmoty vypuzené černou dírou se rodí nové hvězdy: Dalekohled ESO/VLT pozoroval zcela nový proces vedoucí k formování hvězd

Výzkum provedený pomocí dalekohledu ESO/VLT …

Saranče Saranče měnlivá, běžný a barevně velice variabilní druh

Saranče měnlivá (Chorthippus biguttulus) je u nás …

27.3.2017 / Tipy na výlet
Bludný balvan v obci Úvalno: Jeden z největších eratických kamenů v ČR

Přestože se bludný balvan v Úvalně v literatuře téměř …

27.3.2017 / Hrady
Hrad Lipovce, zrúcanina nad Lačnovskou tiesňavou

Hrad Lipovce leží nad Lačnovskou tiesňavou pohoria …

27.3.2017 / Alpy
Lavanttalské Alpy (Lavanttaler Alpen), rozsáhlá horská oblast ve Štýrsku a v Korutanech

Lavanttalské Alpy (Lavanttaler Alpen) jsou …

24.3.2017 | Turistika

4 slezské rozhledny za jarní rovnodennosti: Dvoudenní túra na pomezí Opavské pahorkatiny, Nízkého Jeseníku a Zlatohorské vrchoviny / Fotogalerie k článku

Dešťové kapky zlověstně buší na okno. To není úplně nejlepší začátek prvního jarního dne. Přesto balím spacák a další cerepetičky do batohu. Jsem rozhodnut, že příchod …

24.3.2017 / Ubytování
Kemp Slnečné skaly, tip na ubytování v Rajeckých Teplicích

Green kemp a autokemp Sluneční skály (Slnečné …

24.3.2017 | Vysokohorská turistika

Talkenschrein, Alker a Schoberspitze: Víkend v zapomenuté divočině Wölzských Taur v Rakousku / Fotogalerie k článku

Wölzské Taury (Wölzer Tauern) jsou horskou skupinou v Nízkých Taurách, která zatím uniká pozornosti masové turistiky a zřejmě teprve čeká na své "objevení" …

23.3.2017 | Test

Turistický batoh Ferrino Overland 50+10, outdoor recenzia

Ferrino Overland - turistický batoh s objemom 50 litrov a možnosťou navýšenia o ďalších 10 litrov. Je určený na viacdňové túry a hrebeňovky. V dnešnej outdoor recenzii …

23.3.2017 / Zámky
Zámek Linhartovy, tip na výlet na Osoblažsku

Zámek Linhartovy (Linhartovský zámek) stojí těsně u hranic s Polskem na břehu řeky Opavice. Zámek …

23.3.2017 / Ubytování
BeachCamp Nová Role, tip na ubytování v západních Čechách

BeachCamp (kemp a středisko) Nová Role. Levné …

22.3.2017 | Cestování

Chrám Khajuraho aneb co musíte vidět v Indii

V Indii je mnoho zajímavých míst, které stojí za návštěvu. Jedním z těch, které byste si rozhodně neměli nechat ujít, je také chrám Khajuraho, který můžete znát i v …

22.3.2017 | Test

Horolezecký batoh Simond Jorasses 40+5, test batohu

Simond Jorasses je 40litrový batoh s možnosťou navýšenia o 5 litrov. Je určený prevažne na jedno až dvojdňové horolezectvo, alpinizmus a skialpinizmus …

22.3.2017 / Hrady
Hrad Burkvíz, zaniklý hrad v nejsevernějším výběžku Nízkého Jeseníku

Hrad Burkvíz zvaný také Luginsland nebo Lugswalde …

22.3.2017 / Ubytování
Hájnický potok, turistický přístřešek nedaleko hradu Cvilín

Při toulání po hřebeni mezi Kudlichovou rozhlednou …

Kemp Nová Živohošť, tip na ubytování a dovolenou na Slapech

Hledáte ideální místo pro dovolenou na Slapech či …

22.3.2017 / Hrady
Medzianky, zaniknuté hrady Ondavskej vrchoviny

Na ceste z Prešova smerom na Vranov nad Topľou …

21.3.2017 | Trek

CDT - Continental Divide Trail 2016 (4): Etapa Silver City - Pie Town (280 km)

Stará parta - had - Devils Garden - noční pochod - medvědí rodinka - 60 brodů - Doc Campbell's - indiánské skalní obydlí - horké prameny - dalších 130 brodů …

19.3.2017 | Vysokohorská turistika

Výstup na Großer Buchstein, vysokohorská turistika v rakouském národním parku Gesäuse / Fotogalerie k článku

Großer Buchstein je mohutný a nepřehlédnutelný vápencový útes, který se tyčí vysoko nad divokou průrvou řeky Enns v národním parku Gesäuse v Ennstalských …

19.3.2017 | Průvodce

Ukrajinské Karpaty, Zakarpatská Ukrajina a poloniny - turistický a trekový průvodce

Vydejte se tedy spolu s námi na holé travnaté hřbety zakarpatských Polonin, do hlubokých a v lesích utopených údolí. Do pustých a velice těžko přístupných …

19.3.2017 / Jeskyně
Peştera Urşilor neboli Medvědí jeskyně, nádherná krápníková jeskyně v rumunských Apusenách

Peştera Urşilor (čti peštera uršilor) je nádherná …

19.3.2017 / Karpaty
Rachovské hory, pohoří na hranicích s Rumunskem zvané také Marmarošské Alpy nebo Huculské Alpy

Rachovské hory (Rachivski hory) jsou pokračováním …

18.3.2017 / Příroda
Poštolka obecná Poštolka obecná: Malý sokolovitý dravec, obyvatel pahorkatin

Poštolka obecná (Falco tinnunculus) je malý …

18.3.2017 | Rozhledny

Rozhľadňa na Malom Jelenci: Nemšová - Trenčianska Závada v Bielych Karpatoch

Prišla druhá marcová nedeľa a s ňou aj slnečný deň. Predzvesť, že aj teploty konečne stúpnu. Vetrík síce znižoval pocitovú teplotu, ale aj tak to lákalo vyraziť niekam …

18.3.2017 | Horská turistika

Hora Bezbog a Bezbožské jezero, turistika v horách Bulharska

Pohoří Rila i Pirin se, co se počasí týče, mnoho od sebe neliší. Možná, že i volba k návštěvě těchto hor na přelomu června a července nebyla dobrá. Přesto jsme se …

17.3.2017 / Vesmír
Měsíc Pan: Nejbližší Saturnův měsíc vypadá jako nepodařený knedlík

Kosmické sondě Cassini se 7. března tohoto roku …

17.3.2017 / Hrady
Budatínsky hrad, strážní věž na břehu Váhu přestavěná na hrad a zámek

Budatínsky hrad je nejstarší stavební památkou …

17.3.2017 / Tipy na výlet
Strážky Zámek (kaštieľ) Strážky, jedna z významných památek na Spiši

Zámek (kaštieľ) Strážky patří mezi významné …

17.3.2017 / Hrady
Hrad Kamenica, zaniknuté hrady v Čergovskom pohorí

Hrad Kamenica sa nachádza na holom vápencovom …

16.3.2017 / Hrady
Šebeš Hrad Šebeš, zaniknutý hrad na úpätí Slanských vrchov

Hrad Šebeš sa nachádza na úpätí pohoria Slanské …

16.3.2017 | Vysokohorská turistika

Výstup na Hexenturm, turistika v rakouském pohoří Haller Mauern / Fotografie k článku

Rakouské pohoří Haller Mauern je sice malým horským hřebenem v Severních Vápencových Alpách, je však protkáno poměrně hustou sítí turistických tras a …

15.3.2017 | Průvodce

Karpattrek pas, Beskydský Karpattrek druhý na řadě

Beskydský Karpattrek vás tak protáhne beskydskými hřebeny z Hostašovic až po Babí horu resp. Oravskou Polhoru takovými vrcholy jako je Radhošť, Smrk, Lysá …

15.3.2017 | Vesmír

Vliv temné hmoty na vývoj galaxií v raném vesmíru byl méně významný: Pozorování vzdálených galaxií pomocí VLT naznačují, že v nich dominovala běžná hmota

Nová pozorování naznačují, že v nejvýznamnějším období vzniku galaxií - před deseti miliardami let - byly hmotné galaxie s aktivními procesy formování hvězd …

15.3.2017 / Ubytování
Autokemp Klůček, tip na ubytování na Máchově jezeře

Autokemp Klůček se nachází v blízkosti Máchova …

15.3.2017 / Hrady
Hrad Vinné, zabudnutý hrad Vihorlatských vrchov

Neďaleko vodnej nádrže Zemplínska Šírava sa …

15.3.2017 | Treking

Bruntálské sopky a údolí Moravice: Třídenní předjarní trek Nízkým Jeseníkem z Bruntálu do Hradce nad Moravicí (2) / Fotografie k článku

Posilněni opouštíme Dvorce a po červené turistické značce stoupáme nad obec. Brzy vykukuje zpoza návrší Křišťanovický vrch (631 m) a Na kopečku (629 m) vršek …

15.3.2017 | Vysokohorská turistika

Výstup na Hochreichhart, vzhůru na druhou nejvyšší horu v Seckauských Taurách

Hochreichhart, jehož název je někdy komolený na Hochreichart, je se svou výškou 2 416 m n. m. druhou nejvyšší horou Seckauských Taur (Seckauer Tauern) …

14.3.2017 | PR

Pohyb v největším zážitkovém údolí světa

Horské léto je v módě. Stejně jako letní dovolená na horách zažívá nový boom i stará dobrá turistika. Skialpy a horská kola patří v tyrolském údolí Zillertal ke standardu, ale můžete tu třeba i slaňovat přes prudké potoky či …

14.3.2017 | Turistika

Přechod hřebene Rychlebských hor: Trek z Horní Lipové přes Lví horu, Smrk a Borůvkovou horu do Bílé Vody

Rychlebské hory se neprávem nevyznačují velkou návštěvností. Toto pohoří, skryté ve stínu známých Jeseníků, má turistovi co nabídnout a putování po jeho hřebeni …

14.3.2017 / Karpaty
Horhany, kamenné a těžko přístupné hory v ukrajinských Karpatech

Horhany (nebo také Gorgany) jsou nejméně …

14.3.2017 / Ubytování
Kemp Resort Dešná, tip na dovolenou na Valašsku

Kemp a autokemp Resort Dešná se nachází v …

14.3.2017 / Hrady
Obišovský hrad, zaniknuté hrady Čiernej hory

Obišovský hrad sa nachádza na výbežku nad ohybom ľavého brehu rieky Svinka, asi 1,5 km od obce …

13.3.2017 | Zajímavosti

16 nejvyšších pohoří České republiky, přehled pohoří přesahujících výškovou hranici 1 000 metrů

Na otázku, které pohoří České republiky je nejvyšší odpoví každý turista určitě správně. Velká část turistu jistě vyjmenuje i první tři či prvních pět nejvyšších pohoří ČR …

13.3.2017 | Tipy na výlet

Runy v Bodinej, po stopách Pavla Križka v Súľovských vrchoch

Píše sa rok 1895 a na dolnom konci Bodinej vystupuje z koča muž. Hneď na prvý pohľad vidno, že nie je odtiaľto. Prezrádza to nielen jeho oblečenie, ale aj správanie …

13.3.2017 | Průvodce

Velká a Šípska Fatra, turistický a trekový průvodce Velké Fatry

Turistický průvodce Velká Fatra popisuje jedno z nejkrásnějších, největších a nejromantičtějších pohoří nejen Slovenska, ale Západních Karpat vůbec. Pohoří …

13.3.2017 / Naše hory
Kolonické sedlo Observatoř Kolonické sedlo: Vihorlatská hvězdárna na Kolonickém sedle a park tmavé oblohy

Astronomická observatoř na Kolonickém sedle …

13.3.2017 / Naše vrcholy
Meškalka, 9. nejvyšší hora a nejvyšší hora mimo hlavní hřeben Malé Fatry

Hora Meškalka (1 536 m) je travnatý vrch zčásti …

12.3.2017 / Zámky
Zámek Valtice, další pohádkový zámek v Lednicko-valtickém areálu

Zámek Valtice stojí ve stejnojmenném městečku …

12.3.2017 / Soutěž
Soutěž o poukazy do kempů na Slovensku

Další z řady soutěží pro rok 2017 od našeho partnera Kempy-chaty.cz bude již slíbená soutěž o dárkové …

12.3.2017 | Turistika

Lake District aneb angličtější než Anglie, deštivá turistika v Cumbrian Mountains

Návštěva rodiny nebývá právě turistickou akcí. Obzvlášť návštěva ke dvěma důchodcům a k tomu v Anglii, kde je podle našich představ jen mlha, bažiny nebo …

12.3.2017 / Hrady
Hrad Skároš, po stopách zaniknutých hradov Slovenska

Zvyšky hradu Skároš sa nachádzajú asi 2 km od …

12.3.2017 | Trek

Putování podzimní Šumavou: Trek přes jezero Laka na Poledník, Oblík a Chalupskou slať / Fotografie k článku

Šumavu, toto, pro mnoho lidí velmi známé, pohoří, téměř neznám. A tak se rozhodujeme pro podzimní přechod Šumavy z Železné Rudy na Kubovu Huť s plánem navštívit tři …

12.3.2017 | Naše vrcholy

Svatoborská vrchovina, vrch Chocholka: Turistika v Šumavském podhůří

Jedním z výrazných vrcholů Svatoborské vrchoviny je hora Kalovy (727 m n. m.), která se vypíná na východ od města Sušice. Od nejvyššího bodu pokračuje hřbet k …

11.3.2017 | Průvodce

Západní Tatry - Roháče, turistický a trekový průvodce Západních Tater

Západní Tatry. Roháče. Kdo z turistů by neslyšel tato jména. Západní Tatry jsou snem řady turistů. A oprávněně. Roháče patří k jedněm z nejkrásnějších a …

11.3.2017 / Ubytování
Pecka Kemp Pecka, tip na ubytování v Českém ráji

Kemp Pecka nabízí ubytování v domě s šesti apartmány. Každý apartmán má vlastní sociální …

11.3.2017 / Vesmír
Prastarý hvězdný prach odhaluje tajemství prvních hvězd: Nejvzdálenější objekt pozorovaný pomocí radioteleskopu ALMA

Astronomové využili radioteleskop ALMA k detekci …

11.3.2017 | Vysokohorská turistika

Seckauer Zinken: Výstup v Seckauských Taurách přes Maria Schnee / Fotografie k článku

Rozložitý Seckauer Zinken (2 397 m n. m.) je nejvýraznějším vrcholem východní části Seckauských Taur (Seckauer Tauern), rozlehlého nejvýchodnějšího podcelku …

11.3.2017 | Treking

CDT - Continental Divide Trail 2016 (3): Etapa z Lordsburgu do Silver City (90 km)

Lordsburg v nás zanechal hlubokou vzpomínku - bezkonkurenčně nejhorší město, které jsme v Americe zatím navštívili. A to je co říct. Když po pěti dnech v poušti …

11.3.2017 | Cestování

Carcassonne, stredoveké mesto na brehu rieky Aude

Z príjemného sna a do nového dňa ma zobúdza zvon katedrály Saint Nazaire. Hľadím z hotelového okna na mohutnú gotickú stavbu, ktorá svoju podobu …

10.3.2017 / Vesmír
Galaxie na hraně, fotografie spirální galaxie NGC 1055

Pestrobarevný pás hvězd, plynu a prachu na …

10.3.2017 | PR

Jarní údržba horolezeckých lan

Venkovní teploty se opět pomalu ale jistě dostávají na jarní hodnoty a spousta z vás se jistě nemůže dočkat, až po zimní pauze či lezení na indoorové stěně, vyrazí …

6.3.2017 | Treking

Bruntálské sopky a údolí Moravice: Třídenní předjarní trek Nízkým Jeseníkem z Bruntálu do Hradce nad Moravicí (1) / Fotografie k článku

Možná se nad Nízkým Jeseníkem někdo ušklíbne, že to nejsou žádné hory. Ale vězte, že po třech dnech pochodu v těchto "nehorách" vás nohy budou docela bolet …

Bjelasica, Komovi a Kučka krajina: Hory Montenegro neboli hory Černé Hory (3) / Fotografie k článku

Ráno jsou vrcholky hor zahaleny do oblaků, prostě jako po bouřce. Ale než jsme došli k dalšímu katunu, slunce svou silou nad nimi již zvítězilo. "Dobr dan!" zdravíme …

ÚNOR (FEBRUÁR) 2017

28.2.2017 | Turistika

Putování po hřbetech polských Jizerských hor, Vysoký hřbet a Kamenický hřbet

Jak jsem již psal v jednom z minulých článků, polská část Jizerských hor, zde pojmenovaná Góry Izerskie, je neméně zajímavá, jako česká část. Góry Izerskie …

28.2.2017 | Geomorfologie

Rozloha pohoří a nížin Slovenska, žebříček rozloh slovenských geomorfologických celků

Slovensko si z evropské pevniny uždíblo jen malý kousek, nějakých 49 036 km2. I takto relativně malé území může být mimořádně pestré. Ať již z hlediska výšek, členitosti …

28.2.2017 / Geomorfologie
Východoslovenská rovina, geomorfologický celek Slovenska s nejmenší nadmořskou výškou

Východoslovenská rovina (v publikacích se používá …

27.2.2017 / Ubytování
Rekreační středisko Královec, ubytování v Bílých Karpatech

Rekreační středisko Královec se nachází ve …

Koča Koča pri Triglavskih jezerih, jedna z horských chat v Julských Alpách

Koča pri Triglavskih jezerih je velká horská chata u …

27.2.2017 / Karpaty
Černá hora aneb Černohorská polonina, nejvyšší pohoří v ukrajinských Karpatech

Černá hora je nejvyšším pohořím nejen ukrajinských …

27.2.2017 | Vysokohorská turistika

Víkend v Nízkých Tatrách: Dvoudenní túra přes Salatín, Magurku, Ďurkovou, Chabenec a Bôr / Galerie k článku

Uvolnily se mi dva dny, kdy jsem mohl vyrazit sám do kopců. Vybral jsem si Nízké Tatry, protože jsem tam pár měsíců nebyl. Naplánoval jsem to tak, abych nebyl jen …

27.2.2017 | Akce Trekingu

38. setkání na vrcholech s Trekingem, udělejte si skvělý výlet do Nízkého Jeseníku

Na sobotu 29. dubna 2017 připravujeme, tak jako již pěknou řádku let, další setkání na vrcholech s Trekingem. Toto dubnové setkání je již 38. v pořadí a zamíří do …

24.2.2017 | Vysokohorská turistika

Výstup na Geierhaupt, túra hlavním hřebenem na nejvyšší vrchol Seckauských Taur / Galerie k článku

Rakouské pohoří Seckauské Taury (Seckauer Tauern), nazývané místními též Seckauské Alpy, jsou nejvýchodnější částí 140 km dlouhého hřebene Nízkých Taur …

24.2.2017 / Ubytování
Bivak pod vrcholem hory Grimming: Toni Adam - Dr.Obersteiner-Biwak

Asi 50 metrů pod vrcholem hory Grimming ve …

24.2.2017 / Karpaty
Polonina Krásna, nejkrásnější poloniny Zakarpatské Ukrajiny

Za první republiky byla polonina Krásna označována …

24.2.2017 / Vesmír
Pelikán, plynoprachová mlhovina v Labuti

Mlhovina Pelikán je komplex plynoprachových mlhovin v souhvězdí Labutě, který nese označení IC 5067 …

24.2.2017 | Cestování

Bergen a čvrť Bryggen, krátké putování okolím norského Bergenu

Norský Bergen patří právem k nejhezčím městům této velmi zajímavé země. Ne neprávem je od roku 1978 zapsána jeho starobylá čtvrť Bryggen na seznam …

23.2.2017 / Ubytování
Kemp Radava, tip na dovolenou a ubytování u přehrady Orlík

Chcete si odpočinout od každodenního stresu v …

23.2.2017 | Turistika

Túra na Bliznici, výstup na nejvyšší horu poloniny Svidovec na Zakarpatské Ukrajině / Galerie k článku

Při putování Zakarpatskou Ukrajinou máme den navíc. Stihli jsme přechod Horhan a hřebenovku Černé hory, ale na poloninu Svidovec nám již nezbývá dostatek času …

23.2.2017 | Treking

Bjelasica, Komovi a Kučka krajina: Hory Montenegro neboli hory Černé Hory (2) / Galerie k článku

"Tím údolím pod námi vede k jezeru cesta, vypadá jako silnice, ale zbytečně bychom ztráceli nadmořskou výšku," velí Luděk a už podruhé dnes uhýbáme ze značení na …

23.2.2017 / Karpaty
Polonina Boržava, asi nejkrásnější polonina ukrajinských Karpat

I když není Boržava největší ani nejvyšší poloninou …

22.2.2017 | Zimní turistika

Rysy v zimě, tatranské pastorále podruhé

Od úspěchu na Mount Blancu přišly dva výprasky v podobě Grossglockneru a Rysů, hor, které jsou součástí mého projektu. Ač tyto dva neúspěchy byly výrazně …

22.2.2017 | Vesmír

Mimořádně chladný červený trpaslík a sedm jeho planet: V neobvykle bohaté soustavě jsou planety o velikosti Země s mírnými teplotami

Astronomové objevili soustavu se sedmi planetami ležící jen 40 světelných let od Slunce. S využitím kosmických i pozemních přístrojů, včetně dalekohledu …

22.2.2017 | Turistika

Trek na nejsevernější bod norského ostrova Mageroya, turistika na severu Norska

U tohoto článku jsem měl problém, jak ho pojmenovat, neboť na tomto ostrově se nachází velmi známé místo - Nordkapp, které je, určitě cíleně, nazýváno nejsevernějším …

22.2.2017 | Aktualita

Kuba, ostrov na rozcestí dějin: Cestovatel Martin Loew uvádí nejnovější diashow

Nejnovější diashow "Kuba - ostrov na rozcestí dějin" uvádí na svém letošním jarním turné cestovatel a fotograf Martin Loew. Během multimediálních živě …

22.2.2017 / Karpaty
Polonina Svidovec, největší z polonin Zakarpatské Ukrajiny

Svidovec má mezi ukrajinskými poloninami výsostní …

22.2.2017 / Aktualita
Jarní Ozvěny 2017, cestovatelsko-hudební festival v Ostravě

Pěšky, na kole, vlakem, na koni, s kytarou, autem …

22.2.2017 / Ubytování
Autokemp Špindlerův Mlýn, dovolená a ubytování v Krkonoších

Autokemp se nachází v klidném údolí u Labe v …

Kemp Karolina, prázdniny na Tachovsku v západních Čechách

Kemp Karolina naleznete v panenské přírodě …

21.2.2017 | Vesmír

Velikosti hvězd: Porovnání průměrů hvězd, nejmenší a největší známé hvězdy ve vesmíru

Hvězdy jsou tak trochu jako lidé. Některé jsou malé, jiné zase velké. Jen ty rozdíly ve velikostech jsou mnohem propastnější než je tomu možné u lidského rodu. Některé …

21.2.2017 / Ubytování
Gomiščkovo zavetišče, horská chata na Krnu v Julských Alpách

Gomiščkovo zavetišče je vysoko položená horská …

Trek / Bjelasica, Komovi a Kučka krajina: Hory Montenegro neboli hory Černé Hory (1)

Když vám do vztahu po téměř patnácti letech začnou pronikat náznaky krize, doporučuji sbalit si batoh a vyrazit společně do hor. Vše potřebné si nést na zádech a šlapat …

21.2.2017 | Markéta Hroudová
21.2.2017 / Vesmír
Mlhovina Omega, Messierův objekt v souhvězdí Střelce

Mlhovina Omega patří k objektům, které do svého …

Blog / Od Dunaja k Dunaju Karpatským oblúkom pešo

V roku 2017 bude tomu 33 rokov, čo môj priateľ Svetozár Krno s priateľmi prešiel Karpatský oblúk (v 1984) od Železných vrát v Rumunsku po Devín pešo za 78 dní …

21.2.2017 | Peter Jankovič
21.2.2017 / Ubytování
Kemp Doubravka, ubytování na Vysočině u řeky Doubrava

Krásné a moderní středisko Doubravka se nachází …

20.2.2017 / Vesmír
Prstencové galaxie, zřídkavý typ galaxií v našem vesmíru

Prstencové galaxie označované také jako R galaxie …

20.2.2017 / Alpy
Silvretta, ledovcové hory na pomezí Rakouska a Švýcarska

Pohoří Silvretta je vysoké a zaledněné pohoří na …

Turistika / Výstup na Grosser Bösenstein Galerie / Vysokohorská turistika v Rottenmannských Taurách

Rottenmannské Taury (Rottenmanner Tauern) jsou mezi českými turisty doposud méně známým rakouským alpským pohořím. Rozprostírají se ve spolkové zemi …

20.2.2017 | Jana Waldhauserová
20.2.2017 / Ubytování
Kemp Keramika, prázdniny u Hracholuské přehrady

Kemp Keramika o rozloze tří hektarů leží v hezkém …

20.2.2017 / Příroda
Stehlík Stehlík obecný, krásně zbarvený a povídavý ptáček

Stehlík obecný (Carduelis carduelis) je skutečně …

20.2.2017 / Vesmír
Paschenova série, série spektrálních čar ve spektru atomu vodíku

Paschenova série představuje sérii spektrálních …

20.2.2017 / Alpy
Kaisergebirge, vápencové pohoří v Severních Vápencových Alpách

Kaisergebirge neboli Císařské hory je divoké pohoří …

Poradna / Via ferraty neboli klettersteigy, historie a klasifikace obtížnosti zajištěných cest

Via ferraty neboli klettersteigy jsou náročné turistické trasy, které jsou zajištěné umělými jistícími pomůckami jako jsou žebříky, ocelová lana, kramle aj. …

20.2.2017 | Otakar Brandos
18.2.2017 / Naše vrcholy
Kľačianska Magura, rozložitý vrchol a přírodní rezervace Malé Fatry

Kľačianska Magura (1 367 m n. m.) je rozložitý a …

18.2.2017 / Jeskyně
Kamzíčia jaskyňa, nejvýše položená jeskyně Belianských Tater

Kamzíčia jaskyňa je nejvýše položenou jeskyní v …

17.2.2017 / Ubytování
Bučnice Kemp Bučnice, ubytování v Teplicko-adršpašských skalách

Turistický autokemp a kemp Bučnice leží v …

Kemp Dolce, tip na dovolenou v Podkrkonoší

Celoročně otevřený kemp Dolce vás jistě okouzlí svým umístěním uprostřed poklidné přírody v podhůří …

Turistika / Malá Fatra v zimě a s bivakem Galerie / Túra přes Chatu pod Suchým, Suchý a Malý Kriváň

Malá Fatra nezklame v žádné roční době. Ani v zimě, kdy většina turistů si raději hoví v teple domova a vyčkává na jaro a na pohorky pomalu sedá prach. Mé pohory sice ještě …

17.2.2017 | Otakar Brandos

Soutěž / Rozluštění fotohádanky č. 53, 100 % správných odpovědí

Tak poslední fotohádanka byla asi opravdu snadná. I přesto, že chata, na kterou jsme se v poslední fotohádance ptali, je poměrně nová. Plných 100 % zaslaných …

Treky / Tři dny potulování ve Slezských Beskydech Galerie / Trek v zimě a mrazu v méně známém beskydském pohoří (3)

Na doporučení majitele penzionu zapadám do pizzerie Green Pub. Ta se nachází asi 200 m metrů daleko, což mi vyhovuje, protože jsem už hladový jako vlk a žíznivý …

17.2.2017 | Martin Szwejda

Turistika / Jednodenní putování pohořím Bucegi Galerie / Turistika v rumunských horách

Bucegi, jedno z mnoha pohoří rumunských Karpat není třeba představovat. Snadným přístupem např. z horských středisek Buşteni a Sinaia a blízkostí velkých sídel jde o …

14.2.2017 | Martin Jílek
14.2.2017 / Aktualita
Ukliďme svět, ukliďme Česko! Již za 2 měsíce proběhne velký jarní úklid. Přidejte se!

Do vypuknutí dobrovolnické akce Ukliďme svět …

14.2.2017 / Ubytování
Stříbrný rybník, kemp a rekreační areál ve východních Čechách

Kemp a rekreační areál Stříbrný rybník u Hradce …

Turistika / Podzimní výstup na Grimming Galerie / Túra na nejmohutnější osamoceně stojící horu Rakouska

Mohutný vápencový masív Grimmingu, jehož zubatý hřeben se tyčí až do výšky 2 351 metrů a převyšuje o celých 1 700 metrů rozlehlé údolí řeky Enns, je považován za …

13.2.2017 | Jana Waldhauserová
Osada na řece Sázavě, ubytování v přírodě u řeky Sázava

Letní rekreační středisko Osada na řece Sázavě …

Borová Chatová osada Borová, tip na celoroční ubytování ve východních Čechách

Chatový kemp, chatová osada Borová je vhodná pro …

Kemp Pecka, rekreační areál a kemp ve východních Čechách

Rekreační areál a kemp Pecka se nachází v oblasti …

Chatový areál Mariánská, tip na dovolenou v západních Čechách

Chatový areál Mariánská je vhodný nejen pro letní …

13.2.2017 / Aktualita
Noční stopa Valachy: Seriál Valachy tour 2017 odstartuje 18. února nočním závodem…

Již za pár dnů odstartuje pátý ročník Valachy Tour …

Kemp Žichovec, autokemp s chatkami v jižních Čechách

Kemp Žichovec se nachází za obcí Strunkovice …

12.2.2017 / Ubytování
Autokemp La Rocca, kemp v západních Čechách u Konstantinových Lázní

Kemp a autokemp s chatkami a s bungalovy La …

10.2.2017 / Ubytování
Rifugio Celso Gilberti, horská chata CAI v Julských Alpách

Rifugio Celso Gilberti je třípodlažní kamenná chata …

Tip na výlet / K Prokopskému jezírku a za výhledy na Děvín, tip na výlet za pražskými humny

Děvín nenajdeme jenom na Pálavě a u Bratislavy, ale též v Praze nad městskou částí Hlubočepy. Výhledy z tohoto kopce s dochovanými stopami po bývalém …

10.2.2017 | Jana Waldhauserová

Treky / Tři dny potulování ve Slezských Beskydech Galerie / Trek v zimě a mrazu v méně známém beskydském pohoří (2)

V noci se mi spalo bezvadně. I přesto, že nocleh ve schronisku na Stecówce nevyšel. V budově mají havárii s vodou kvůli silným mrazům. I tak se mi podařilo sehnat …

10.2.2017 | Martin Szwejda

Turistika / Triglav údolím Triglavských jezer Galerie / Dvoudenní túra přírodou Triglavského národního parku

Na Triglav chodím většinou v jednom dni, ale pokud se chce člověk současně podívat do údolí Triglavských jezer, dá se to stihnout jen stěží. Z našeho ubytování v obci Dovje …

9.2.2017 | Aleš Neulinger

Soutěž / Fotohádanka č. 53, 9. - 15.2.2017: Jak se jmenuje chata z našeho snímku a kde se nachází?

Horské chaty jsme v našich fotohádankách již párkrát měli. Ať již to byla Chata pod Chlebom, chata Borišov a nebo dokonce Paprsek v Rychlebských horách. V …

9.2.2017 | Otakar Brandos
9.2.2017 / Ubytování
Rifugio Zacchi, horská chata na italské straně Julských Alp

Rifugio Zacchi či přesněji Rifugio Luigi Zacchi je …

9.2.2017 / Aktualita
Horská výzva Rock Point - Horská výzva 2017: Trasy dostaly novou podobu, Šumava se musela posunout

Velké změny chystají pořadatelé pro letošní 7. …

Tip na výlet / Za vulkány nad Salgótarjánem Galerie / Návštěva sopek Szilváskö, Pécskö, Boszorkánykö a Medves v pohoří Cserhát

Ve východní části pohoří Cserhát, poblíž maďarského města Salgótarján, najdeme jedny z nejmladších sopek celého karpatského oblouku. Byly aktivní na …

8.2.2017 | Jana Waldhauserová

Treky / Tři dny potulování ve Slezských Beskydech Galerie / Trek v zimě a mrazu v méně známém beskydském pohoří (1)

Obyčejný pasažér ve vlaku jedoucího z Třince do Čadce přes Jablunkovskou brázdu ani nepostřehne, že právě projíždí mezi dvěma významnými horskými celky …

7.2.2017 | Martin Szwejda
7.2.2017 / Pohoří
Kyjovská pahorkatina

Kyjovská pahorkatina je dalším z geomorfologických celků Středomoravských Karpat náležejících …

Podbeskydská pahorkatina a Ostravská pánev

Podbeskydská pahorkatina bývá často mylně přiřazována k Moravskoslezským Beskydám …

Trek / CDT - Continental Divide Trail 2016 (2), finální přípravy a první etapa

Nebudeme vás napínat, po několika infarktových dnech (a nocích) jsme sbalení a na cestě do Nového Mexika. Samotné přípravy dají člověku zabrat, ale když se …

6.2.2017 | Petr a Ola Koskovi

Příroda / Velké vymřelé kočkovité šelmy České republiky: Šavlozubé kočky, lvi, levharti a "jaguáři"

Kočkovité šelmy jsou úchvatnými predátory, jež lidstvo fascinují již odnepaměti. Nejstarší známí zástupci velkých koček zde žili před 25 miliony lety, avšak v porovnání se …

6.2.2017 | Daniel Madzia
6.2.2017 / Snow
Alpy Fatransko - Kráľovská stopa: Bežkári pripraviť - pozor - štart

Od soboty 11.2.2017 pre vás pripravujeme každú …

6.2.2017 / Pohoří
Slezské Beskydy (Beskid Śląski) a Jablunkovské Mezihoří

Slezské Beskydy se rozprostírají ve Slezsku na …

5.2.2017 / Alpy
Totes Gebirge neboli Mrtvé hory, velká krasová planina v srdci Severních…

Pohoří Totes Gebirge neboli Mrtvé hory jsou českým …

Treky / 10 + 3 nejkrásnější hřebenovky na Slovensku, horské treky a náročné vícedenní dálkové přechody

Slovensko je země horám doslova zaslíbená. Vždyť hory lemují nejen slovenské hranice, jako je tomu v případě sousední České republiky, ale i většinu vnitrozemí. Pouze …

4.2.2017 | Otakar Brandos

Test / Outdoorové weby v roce 2017, návštěvnost nejčtenějších českých a slovenských outdoorových webů

Naposledy jsme se návštěvnosti a přehledu outdoorových webů v České republice a na Slovensku věnovali v červnu 2013. Protože od té doby uběhly téměř čtyři roky …

3.2.2017 | Otakar Brandos
3.2.2017 / Příroda
Naše příroda Naše příroda vstupuje do svého 10. ročníku, představení čísla 1/2017

Se začátkem února již tradičně přichází i první číslo …

Alpinismus / Wildspitze bez vrcholového kříže a Similaun na druhý pokus, alpinismus v rakouských Alpách

Druhá nejvyšší hora Rakouska Wildspitze se na pár desítek minut ocitla bez vrcholového kříže. A my měli to štěstí, anebo smůlu, že jsme právě v tento okamžik stanuli na …

2.2.2017 | Markéta Hanáková

Treky / Tilicho Lake na Annapurna trek Galerie / Putování do nitra Himaláje v pomonzunovém období

Zjara loňského roku jsme s kolegou Michalem uvažovali o treku okolo Annapurny. Nápad se líbil i otci Radkovi ze Skalice a Michalové kamarádce Lidce. Následně Michal …

1.2.2017 | Pavel Macura
1.2.2017 / Vesmír
Mlhoviny NGC 6334 a NGC 6357, setkání kočky kosmické s humrem nebeským

Astronomové již dlouho zkoumají zářící kosmické …

Via ferraty / Hřebenová ferata Grete Klinger Steig, výstup přes vrcholy Fahnenköpfl a Vordenberger Zinken

Úchvatná zajištěná hřebenová cesta Grete Klinger Steig vedoucí přes několik vrcholů v Eisenerských Alpách jistě potěší oko každého horala a prověří i jeho fyzickou …

1.2.2017 | Markéta Hanáková

LEDEN (JANUÁR) 2017

Aktualita / Festival Cyklocestování, přehlídka besed o cyklocestování v Hradci Králové a Frýdku-Místku

Tradiční specializovaná přehlídka cestopisných besed a promítání o "cyklocestování" a cykloturistice. Tato nevšední akce je určena nejen pro všechny …

31.1.2017 | Martin Stiller

Soutěž / Soutěž o nejlepší vtip / zážitek z dovolené o dárkový poukaz na ubytování v kempu Keramika a Vranovská pláž

Je ještě jen začátek roku a provozovatelé Kempy-chaty.cz pro vás přichystali další soutěž u které se všichni trochu pobavíme. Jistě každý z vás zná spoustu …

31.1.2017 | RED
31.1.2017 / Naše vrcholy
Zadné Jatky, nápadný vrchol hlavního hřebene Belianských Tater

Zadné Jatky (2 020 m) představují nádherný rozložitý …

Tatry Predné Jatky, nápadný trojvrchol v hřebeni Belianských Tater

Predné Jatky (2 011 m) jsou skutečně fotogenickým …

Turistika / Montagne Sainte-Victoire (2), túra na horu Svätej Viktórie

Aby som sa pripravil na túru, kúpil som si túristického sprievodcu. Francúzsky Zväz pešej turistiky FFRP (Fédération française de la randonnée pédestre) vydáva …

30.1.2017 | Štefan Pilka
30.1.2017 / Skály
Skalné vráta, známý skalní útvar na hřebeni Belianských Tater

Skalné vráta jsou asi nejznámějším skalním útvarem …

30.1.2017 / Naše vrcholy
Belianska kopa, fotogenický vrch na pomezí Vysokých a Belianských Tater

Belianska kopa (1 835 m) je nevysoký vrchol na …

Ostredok, nejvyšší hora Velké Fatry

Ostredok (1 596 m) je nejvyšší hora Velké Fatry, nádherného pohoří ležícího na středním Slovensku …

Turistika / Západ Slunce z Lysé hory, odpolední procházka v Moravskoslezských Beskydech

Popis túry na Lysou horu, nejvyšší horu Moravskoslezských Beskyd, jsme na Trekingu zveřejnili již mnohokráte. Další článek na toto téma je tak trochu …

27.1.2017 | Otakar Brandos
27.1.2017 / Rozhledny
Rozhledna Lipovany v Mučínske vrchovině, vyhlídka na státní hranici s Maďarskem v…

Rozhledna Lipovany je kovová stavba nacházející se …

Outdoorové novinky / Čelovka Fenix HL35: Spolehlivý světelný pracant na hory a pro náročný outdoor

Robustní čelovka Fenix HL35 s maximálním výkonem 450 lumenů a dosvitem 90 metrů odolá díky své pevné konstrukci všem rozmarům počasí. Odolnou čelovku …

26.1.2017 | PR

Turistika / Na nejjižnější bod Saska a bývalé NDR, návštěva hradů Starý Rybník a Vildštejn na úpatí pohoří Smrčiny

Do vesnice Starý Rybník, která je dnes místní částí nedalekého městečka Skalná, se dostaneme přímým autobusem z Chebu přes Františkovy Lázně. Početnost spojů …

26.1.2017 | Jana Waldhauserová

Blog / Rodeo 4×4 v rumunských Karpatech: I rumunské poloniny zápasí s náporem offroadů

Nejen české a slovenské hory nebo ukrajinské Karpaty, jak jsme již v minulosti několikrát psali, úpí pod náporem kol motorek a vytuněných ořů 4×4. Tento nešvar se …

25.1.2017 | Otakar Brandos

Soutěž / Vyhraj poukaz do kempu Karolina, soutěž o pobyt v západních Čechách

Marketingoví partneři a provozovatelé portálu www.kempy-chaty.cz se rozhodli v rámci spolupráce s provozovatelem kempu Karolina i letos uveřejnit soutěž o …

24.1.2017 | RED

Turistika / Predigstuhl, výstup na skalní kazatelnu v srdci Schladmingských Taur

S pojmenováním hory jako Predigstuhl se v německy mluvících zemích setkáme poměrně často. Většinou se tímto jménem honosí skalnaté, poněkud vzdušné …

24.1.2017 | Jana Waldhauserová
24.1.2017 / Jeskyně
Gombasecká jeskyně Gombasecká jeskyně je o půl kilometru delší, senzační objev rožňavských jeskyňářů

V červnu minulého roku se rožňavským jeskyňářům …

24.1.2017 / Alpy
Chiemgauské Alpy (Chiemgauer Alpen), vápencové hory na pomezí Rakouska a…

Chiemgauské Alpy (Chiemgauer Alpen) jsou …

Turistika / 10 + 1 nejkrásnějších treků v ČR, horské hřebenovky i mnohadenní dálkové přechody

Mnoho turistů se domnívá, že se v České republice nedají podnikat žádné pořádné treky a tak zpravidla vyjíždí na sousední Slovensko, do Rumunska, do Alp a nebo …

23.1.2017 | Otakar Brandos
23.1.2017 / Alpy
Ybbstalské Alpy (Ybbstaler Alpen), další z nevysokých vápencových pohoří

Ybbstalské Alpy (Ybbstaler Alpen) dostaly své …

Turistika / Podzimní krajinou Liptovských Tater Galerie / Jamníckou dolinou přes Zahrádky a Smrek na Baranec

Horská úbočí se již oděla do podzimních barev, nejvyšší vrcholky pokryl poprašek sněhu. Baranec neboli Veľký vrch blahosklonně shlíží ve svém stoickém …

21.1.2017 | Otakar Brandos

Vybavení / Bivakovací pytel neboli žďárák, nouzový vak pro přespání v přírodě

Bivakovací pytel, bivakovací vak, žďárák, žďárského pytel či žďárského vak jsou názvy pro jedno a totéž - pro nouzový pytel (vak) sloužící pro přespání v přírodě …

20.1.2017 | Otakar Brandos
20.1.2017 / Alpy
Mendelpass / Passo Mendola, obľúbené výletné miesto už za bývalej monarchie

Pri pobyte v talianskom Bolzane (nemecky Bozen) …

Turistika / Hanušovická vrchovina: Dvoudenní trek pohořím, které stojí ve stínu Hrubého Jeseníku

Dvoudenní trek Hanušovickou vrchovinou jsem měl v hlavě už dlouho, takže když přišel kamarád Martin s nápadem, že bychom mohli někam vyjet, bylo jasno kam. S …

19.1.2017 | Ondřej Rašťák
19.1.2017 / Ubytování
Rifugio Lavaredo Rifugio Lavaredo, horská chata pod Tre Cime v Dolomitech

Rifugio Lavaredo je pěkná horská chata nacházející …

Aktualita / Katalog turistického ubytování 2017, nový katalog levného ubytování

Po šestnácté právě vychází Katalog turistického ubytování. Po šestnácté, avšak se 7letou odmlkou, kdy vydavatel - Klub českých turistů, nejevil zájem o pokračování …

19.1.2017 | Otakar Brandos
18.1.2017 / Tipy na výlet
Cyrilometodějská stezka: Po stopách slovanských kořenů aneb stezka sv…

Cyrilometodějská stezka je trasa, či spíše síť tras …

18.1.2017 / Alpy
Vídeňský les (Wienerwald), zelené plíce Vídně na východě alpského oblouku

Vídeňský les (Wienerwald) nepřipomíná nic z toho …

Turistika / K Ribno Banderišským jezerům, zmoklá turistika v bulharských horách cestou na Ribna jezera

Počasí nám v pohoří Rila nebylo nakloněno a tak jeden den věnujeme návštěvě Rilského kláštera a poté přejíždíme do pohoří Pirin. Horské městečko Bansko nás vítá …

18.1.2017 | Bohumír Bouška

Turistika / Pivoňské hory a přechod hřebene Haltravy, hřebenovka v Českém lese

Hřebenovka v Českém lese v okrsku Haltravská hornatina je nezapomenutelná. Trasa je lemovaná skalními útvary, zachovalými lesy, zaniklými vesnicemi …

18.1.2017 | Jana Waldhauserová

PR / Hřebenovka Nízké Tatry: Donovaly (960 m n. m.) - sedlo Čertovica (1 232 m n. m.)

Tatry jsou pro mě i mé přátele skvělým místem pro treky a víkendové výjezdy, jsou dostupné, domluvíte se česky a příroda je nádherná. Když si připočítáte i …

17.1.2017 | Komerční sdělení

Turistika / Zimní Český les, túra přes Českou studánku na Čerchov s bivakem

Už dlouho jsme si s kamarádem říkali, že vyrazíme na nějaký kratší zimní špacír, zjistit jak moc jsme zhýčkaní panelákem. Ke konci minulého roku nebyl čas, protože jsme …

17.1.2017 | Jan Jenčík

Karpattrek pasy / Karpattrek pasy, ediční plán pro období 2017 / 2018

Po loňské přestávce se opět vracíme k sérií karpattreků a pasů, které pro jednotlivé karpattreky připravujeme. Po Beskydském karpattreku a Fatransko-tatranském …

17.1.2017 | RED
17.1.2017 / Aktualita
Závod Jesenická 24hodinovka na běžkách již po desáté, závod opět startuje od chaty Paprsek

Pro zájemce z řad amatérských běžkařů je připraven …

17.1.2017 / Tipy na výlet
Naučné stezky Jihomoravského kraje, tipy na výlet na jihu Moravy

Naučné stezky patří spolu s hrady, zámky a …

17.1.2017 / Vesmír
ALMA začíná pozorovat Slunce, sluneční skvrna na milimetrových vlnách

Radioteleskop ALMA pracující v Chile pořídil nové …

17.1.2017 / Aktualita
Dopravní info: Aktuální dopravní informace, uzavírky a nehody

Informace o aktuální dopravní situaci, o uzavírkách …

16.1.2017 / Tipy na výlet
Kasprowy Wierch, lanovka z Kuznic (Zakopaného) na hřeben Západních Tater

Lanovka na Kasprowy Wierch byla dána do provozu …

16.1.2017 / Zajímavosti
Oceány, rozloha a hloubka světových oceánů

Oceány pokrývají 71 % povrchu planety Země. O Zemi tak můžeme bez nadsázky hovořit jako o …

16.1.2017 / Tipy na výlet
Zádielska planina, nejmenší z planin Slovenského krasu

Zádielska planina je jedním z devíti geomorfo …

16.1.2017 / Ubytování
Dom Planika pod Triglavem, horské chaty v Julských Alpách

Dom Planika je jedna ze tří horských chat …

Turistika / Výstup na Königstuhl v pohoří Nockberge Galerie / Túra na trojmezí Salcburska, Korutan a Štýrska

Rakouské pohoří Nockberge není české veřejnosti příliš známé. Je tak označována nejzápadnější a nejvyšší část rozlehlých Gurktalských Alp. Od sousedních …

16.1.2017 | Jana Waldhauserová
15.1.2017 / Příroda
Stepník moravský Pavouci, obávaní a obdivovaní živočichové

Pavouci patří mezi naše nejkontroverznější živočichy. Mnoho lidí se obává jejich jedovatého kousnutí …

13.1.2017 / Ubytování
Roda di Vael Rifugio Roda di Vael neboli Rotwandhütte, horská chata v Dolomitech

Rifugio Roda di Vael je pěkná a velká horská chata …

Turistika / Výstup na Ohniště v Nízkých Tatrách Galerie / Túra do vápencové části pohoří a k největší skalní bráně Slovenska

Ohniště (1 538 m) je krásný vrchol Nízkých Tater, který nalezneme v bočním hřebeni Rovné hole (1 723 m) resp. Králičky (1 807 m) v hlavním nízkotatranském hřebeni …

13.1.2017 | Otakar Brandos
13.1.2017 / Rozhledny
Rozhledna Aschberg, vyhlídka na hoře Kamenáč v Krušných horách

Rozhledna Aschberg se nachází pod vrcholem …

Turistika / Na hrad Hartenberg přes pískovnu Erika, turistika v Krušných horách

Opravovaný rozlehlý hradní areál nad údolím řeky Svatavy na úpatí Krušných hor a opuštěný pískovcový lom na rozhraní Sokolovské pánve a Krušných hor s …

13.1.2017 | Jana Waldhauserová

Treky / Szlak Beskidzki a Szlak Sudecki, 2 nejznámější a nejdelší dálkové trasy v Polsku

Polsko se rozhodně nedá považovat za hornatou zemi. Hory se koncentrují jen podél jeho jižní hranice a zaujímají jen, vzhledem k celkové rozloze Polska, jen relativně …

12.1.2017 | Otakar Brandos

Treky / CDT - Continental Divide Trail 2016: Nejdelší a nejtěžší oficiální trek na americkém kontinentu

Tahle tři slova pro vás asi vůbec nic neznamenají, ale zasvěceným se při nich rozbuší srdce a některým naskočí husí kůže. Jedná se o nejdelší a nejtěžší oficiální …

12.1.2017 | Petr a Olga Koskovi
12.1.2017 / Cestování
Mendelbahn, jedna z najdlhších a najstrmších pozemných lanoviek Európy

Dostať sa do priesmyku Mendelpass, ktorý …

12.1.2017 / Soutěž
Výsledky fotohádanky č. 52. Jak se jmenuje skalní brána z našeho snímku?

Ve shonu na přelomu starého a nového roku jsme …

12.1.2017 / Naše vrcholy
Rakytov Rakytov, nejvyšší hora liptovského hřebene Velké Fatry

Rakytov (1 567 m) je nejvyšší vrchol Liptovského …

Via ferraty / Via ferrata Masaré a Rotwand Galerie / Zajištěnou cestou po vrcholcích masivu Rosengarten

Dolomity jsou pravým rájem pro vyznavače adrenalinových zajištěných cest, na své si přijdou jak úplní začátečníci, kteří si týden před dovolenou pořídili ferratový set …

12.1.2017 | Aleš Neulinger
11.1.2017 / Aktualita
Go Kamera Cestovatelský festival GO Kamera, doprovodný program veletrhů v Brně

Slavíme 20 let! Ve dnech 19. až 22. ledna 2017 …

PR / Za turistikou do Prahy? Ano! Na těchto 5 míst si musíte došlápnout

Že je v Praze málo přírody, zato hlučná doprava a davy lidí? Omyl! I v metropoli naleznete místa, která přímo vybízejí k bloumání a rozjímání. Sepsali jsme pro …

10.1.2017 | Komerční článek

Turistika / Túra na horu Musala Galerie / Pokus o výstup na nejvyšší horu Bulharska i Balkánského poloostrova

Na přelomu měsíce června a července se mně konečně podařilo dostat do pohoří Rila v Bulharsku. Lákadlem byl samozřejmě výstup na nejvyšší horu Bulharska a vlastně i …

10.1.2017 | Bohumír Bouška

Turistika / Turistika v západních Krkonoších Galerie / Přes Labskou boudu a Voseckou boudu na snídani s Krakonošem

V Krkonoších, našich nejvyšších horách, lze naplánovat nepřeberné množství túr, ale i vícedenních přechodů. Při poslední návštěvě Krkonoš vybyl den volna, který …

10.1.2017 | Otakar Brandos
10.1.2017 / Vesmír
Vesmír Dalekohled VLT bude pátrat po planetách v systému Alfa Centauri

ESO podepsala dohodu se zástupci společnosti …

Mount Everest na Saturnově měsíci, hory a krátery na měsících Mimas a Tethys

Veleúspěšná kosmická sonda Cassini chrlí od …

10.1.2017 / Příroda
Čmelák zahradní, jeden z našich největších čmeláků

Čmelák zahradní (Bombus hortorum) je jedním z …

PR / Gumová lana vám mohou i zachránit život

Být s někým na laně znamená v horolezectví totéž jako mít v něj absolutní důvěru. Právě na lanovém spojení a schopnostech druhého člověka, který jistí jeho …

9.1.2017 | Komerční článek

Turistika / Výšlap do Poodří, podél řeky Odra ze Studénky do Suchdolu nad Odrou

CHKO Poodří je vděčným cílem túr Ostraváků i obyvatel velké části severní Moravy. Vždyť CHKO Poodří začíná doslova u bran Ostravy a proti proudu Odry se …

9.1.2017 | Otakar Brandos
8.1.2017 / Vesmír
Reliktní záření, mikrovlnný svědek raných fází vývoje vesmíru

Reliktní záření je mikrovlnné záření pozadí vesmíru …

8.1.2017 / Alpy
Alpy Gailtalské Alpy (Gailtaler Alpen), malebné pohoří ležící mezi řekami Dráva a Gail

Gailtalské Alpy (Gaitaler Alpen) jsou malebným …

7.1.2017 / Naše vrcholy
Ploská: 6. nejvyšší hora Velké Fatry, která nemá na Slovensku obdoby

Horu Ploská osobně považuji za nejkrásnější vrch …

Turistika / Výstup na nejvyšší vrcholy Wölzských Taur - Rettlkirchspitze, Greim a Hochstubofen: Vysokohorská turistika v Nízkých Taurách

Wölzské Taury (Wölzer Tauern) jsou společně s Rottenmannskými Taurami (Rottenmanner Tauern) jedním ze čtyř podcelků dlouhého hřebene rakouských …

7.1.2017 | Jana Waldhauserová
6.1.2017 / Výstraha
Výstraha Čeká nás arktický víkend, horská služba nedoporučuje hřebenové túry

Od severozápadu proudí do České republiky i na …

5.1.2017 / Ubytování
Uhrovec Aljažev dom, horská chata v dolině Vrata v Julských Alpách

Aljažev dom je horská chata v dolině Vrata v …

Fotosoutěž / Třetí dvacítka soutěžních fotografií fotosoutěže na téma "Podzim na horách"

Zveřejňujeme dalších 20 fotografií, které jste nám zaslali do fotosoutěže na téma "Podzim na horách". Soutěže, jejíž uzávěrka byla 2. ledna 2017 …

Turistika / Rosszähne, horská turistika v Dolomitoch

Pohľad na konský chrup nie je z tých zážitkovo najpríjemnejších, čo však neplatí o pocitoch v sedle horského hrebeňa Konské zuby. Práve takto výstižne je pomenovaná skupina skalných vežičiek …

4.1.2017 / Alpy
Tennengebirge, další z vápencových pohoří v rakouských Alpách

Tennengebirge je poměrně malým pohořím …

4.1.2017 / Vesmír
Velká mlhovina v Andromedě (M 31), nejvzdálenější objekt ve vesmíru…

Velká mlhovina v Andromedě je obří spirální galaxie …

Vesmír / 20 největších měsíců Sluneční soustavy: Který měsíc je největší a který naopak nejmenší?

Ve Sluneční soustavě dnes známe asi 176 měsíců, které obíhají kolem šesti z osmi planet a jedné trpasličí planety. Bez satelitů jsou pouze dvě …

Turistika / Bambergovou cestou na Triglav Galerie / Výstup na krále Julských Alp s notnou dávkou odvahy

Na Triglav vede několik různých tras a návštěvníci většinou volí variantu s přespáním na některé z místních chat. My pro tentokrát volíme jednodenní výstup …

Vesmír / Skrytá tajemství Orionových oblaků: Přehlídka VISTA přinesla dosud nejdetailnější infračervený pohled na molekulární oblak Orion A

Tento působivý záběr je jednou z největších mozajek zachycujících molekulární oblak Orion A s vysokým rozlišením v infračervené oblasti …

PR / 3 nejoblíbenější lyžařské oblasti v ČR: Víte, které to jsou?

Každým rokem vyráží víc a víc rodin za lyžováním do českých hor. Které areály patří v Česku k těm nejlepším? A tušíte, kde si zalyžujete na nejdelší české …

3.1.2017 / Alpy
Alpy Rofan neboli Rofangebirge: Na alpské poměry nevysoké vápencové pohoří

Rofan nebo Rofangebirge je poměrně malé pohoří …

Tuxské Alpy (Tuxer Alpen), středně vysoké pohoří ve spolkové zemi Tyrolsko

Tuxské Alpy (Tuxer Alpen) jsou relativně malým a …

Rozhledny / Rozhledna Rašovka, vyhlídka na Ještědském hřbetu

Kamenná a opláštěná rozhledna Rašovka stojí v mělkém sedle na okraji osady Rašovka v geomorfologickém celku Ještědsko-kozákovský hřbet. Rozhledna Rašovka …

3.1.2017 / Aktualita
Slavnostní otevření historického sálu na chatě Prašivá, aktuality z Beskyd

Po více než měsíci usilovných prací nadšenců a …

Zimní táboření 2017

Kalendář zimních táboření v ČR a na Slovensku 2016 / 2017, přehled nejvýznamnějších zimních akcí …

3.1.2017 / Vesmír
Vesmír Singularita: Událost v prostoročase, při níž přestávají platit fyzikální zákony

Singularita je událost (je) v časoprostoru, při níž …

Mlhovina M 97 Sova, planetární mlhovina v souhvězdí Velký vůz

Mlhovina M 97 (NGC 3587) zvaná Sova je planetární …

Turistika / Do mlžných výšin na Jezerní horu a Plesnou, turistika na Šumavě

Inverze znamená nepříjemně lezavé počasí, kdy slunce pod pokličku husté mlhy jediným paprskem nepronikne. Nebo také slunné teplé počasí, které si můžete …

2.1.2017 / Vesmír
Scorpius X-1, nejjasnější stelární zdroj rentgenového záření

Scorpius X-1 je nejjasnější stelární, po Slunci druhý …

1. Skály Prachovské skály: Skalní město Prachovské skály aneb Český ráj ve fotografii
2. Přírodní zajímavosti Soos, rezervace a rašeliniště u Františkových Lázní
3. Naše vrcholy Mužské kameny, hora a skalní útvary v Krkonoších
4. Rozhledny Kopanina: Rozhledna v Českém ráji, Malá skála
5. Vesmír Mlhoviny, difúzní objekty hvězdné oblohy
6. Horské chaty Luční bouda: Krkonoše a ubytování na Luční boudě, ceny a společná noclehárna
7. Tipy na výlet Chýnovská jeskyně, nejstarší zpřístupněná jeskyně v ČR
Deklinace Boreč Chata Barborka Bezděz Modrý Kameň Prašivá Paprsek Hrad Sovinec Venuše Kaltenštejn Mlok skvrnitý Dachstein Egerberk Volt Velikonoce Mars Bouzov Únor, počasí Kamzík Proton Fotoaparáty Šerlich