Poslední aktualizace: 25.3.2024 , svátek má
Treking > Tipy na výlet > Výlet na hrad Kamýk (Plešivec) v Českém středohoří

Výlet na hrad Kamýk (Plešivec) v Českém středohoří

Hrad Kamýk, ledový Plešivec, horké Hradiště a skalnatý kopec Kamýk - putování nádhernou krajinou Českého středohoří nad Litoměřicemi s dalekými výhledy, historií a přírodními zajímavostmi

Výlet za exkluzivního jarního počasí začínáme v obci Kamýk, která leží pod stejnojmenným hradem. Parkujeme plechového oře na návsi a za horkého dne dáváme před výletem několik pivek v místní hospůdce, kde překvapilo pivo Šerák z Jeseníků (na Litoměřicku častější jev). Správně by se měl tento rituál odbýt po návratu z výletu, ale řidič by nesměl.

Strmá cesta přes kamenné moře na vrchol Plešivce (509 m)

Kamýk je malá obec asi 5 km od Litoměřic ve výšce asi 300 m n. m. Oblíbil si ji náš hudební velikán Bedřich Smetana, který sem podnikl roku 1860 svatební cestu se svou druhou manželkou Barborou (Bettinou). Poblíž hospůdky na jednom z domů je pamětní tabule na tuto událost a také pamětní místnost s kresbami zdejšího kraje od velkého skladatele. Z Kamýku stoupáme mezi domy po modré značce k odbočce na zříceninu hradu Kamýk.

Čtěte také: Labské vyhlídky v Českém středohoří; za ústeckými vodopády, hrady a…

Hrad Kamýk je zřícenina gotického hradu na výrazném čedičovém suku ve výšce 350 m n. m. nad stejnojmennou obcí. Byl vystavěn na pokyn krále Jana Lucemburského a první zmínka o hradu je z roku 1319. Hrad sloužil jako významný opěrný bod královské Hrad Kamýk státní moci nad labskou vodní cestou a k vybírání cla při plavbě po Labi a jeho majitelé měli manskou povinnost vůči králi. Hrad přežil i husitské války, kdy bylo roku 1428 zpustošeno celé okolí, a v roce 1547 byl opraven a rozšířen. Po vydrancování saskými vojsky roku 1632 zpustl a byl opuštěn.

Hlavní obrannou i obytnou částí hradu byla velká pětiboká obytná věž na nejvyšším vrcholu skály, jejíž zbytky jsou vidět již z daleka. Skálu s věží obklopovalo předhradí, jehož hradba je doposud částečně dochována. Výstup na skálu do horních částí hradu dnes není možný, protože se muselo lézt průrvou po hladké skále a hrozilo velké nebezpečí úrazů. Vstup je dnes zabezpečen silnou ocelovou mříží se zámkem. Můžeme si alespoň prohlédnout spodní část hradu a obejít skálu dokola podél dochovaných hradeb a najdeme zde i několik pěkných výhledových míst.

Po prohlídce hradu pokračujeme dále po modré značce a po vstupu do lesa mírně stoupáme po širokých cestách k rozcestí Pod Plešivcem. Stojí zde větší šestiboká kaple Narození sv. Jana Křtitele z r. 1660, opravena v 90. letech 20. století. U rozcestí můžeme obdivovat mohutné chráněné staleté duby a z blízké louky jsou nádherné výhledy na hrad Kamýk a vrcholy Českého středohoří.

Hrad Kamýk s Lovosicemi a hradem Hazmburk z luk pod Plešivcem České středohoří z luk pod Plešivcem

Po modré značce stoupáme strměji na vrch Plešivec a brzy přijdeme k úpatí mohutného kamenného moře. Z otvorů mezi sutí na nás proudí ledový vzduch a rozdíl teplot je opravdu značný. Posedět delší dobu na kameni se tady opravdu nedá a stoupáme strmou a klikatou cestou přes příkré a zde naopak sluncem rozpálené kamenné moře s dalekými výhledy k vrcholu kopce. Vlastní vrchol Plešivce je tvořen obrovskými plochami sutě a balvanových hromad a nenajdeme tu žádné travnaté místo.

Plešivec (509 m n. m.), též nazýván Ledový vrch, je neovulkanický suk se strmými úbočími pokrytými čedičovými kamennými moři a balvanovými haldami. Vlivem dokonalého utěsnění v dolní vanovité části suti se v dutinách hromadí studený vzduch, který nemůže proudit. Vznikly tak trvalé ledové suťové jámy, kde se udržuje sníh a led až do pozdního jara. Ledové jámy na Plešivci patří k nejznámějším jevům tohoto druhu v Českém středohoří, ale nejsou v tomto pohoří jediné. Celý vrch je od roku 1966 chráněn jako přírodní památka.

Po odpočinku na vrcholu Plešivce se vracíme stejnou cestou přes ledové jámy nazpět až k rozcestí Pod Plešivcem s kaplí. Pokračujeme odtud po lesní cestě a žluté značce do malé obce Hlinná. Stoupáme mezi domy, dále přes pastviny kde se hojně pasou ovce a pak přes krásné a udržované louky na vyhlídkový vrchol Hradiště.

Výhled z kamenného moře na Plešivci k Lovosicím a na Lovoš (560 m) Mohutné kamenné moře na Plešivci

Hradiště (545 m n. m.) je čedičový vyhlídkový vrchol s travnatou plošinkou na vrcholu a strmými skalnatými srázy, padajícími jižním směrem. Byla zde vyhlášena přírodní rezervace k ochraně vzácných rostlin (koniklec luční český, koniklec otevřený, medvědice léčivá, mochna jarní apod.). Z vrcholu jsou nádherné pohledy od Dlouhého vrchu, přes Bezděz a Ralsko k Řípu. Vidíme Polabí s vystupujícím Házmburkem, kopce západní části Českého středohoří až po hřeben Krušných hor s Komáří vížkou. Nádherný je pohled také na Litoměřice s Radobýlem a na Terezín.

Po dlouhém posezení za pěkných výhledů se vracíme stejnou cestou do centra obce Hlinná. Odtud pokračujeme chvíli po silnici směrem na Litoměřice a po asi 500 metrech odbočujeme vlevo na polní cestu lemovanou keři a křovisky. Naším cílem je vrch Kamýk, pod který přijdeme po dalších asi 500 metrech chůze po polní cestě.

Přejdeme louku s elektrickým vedením a stojíme na okraji lesa, odkud vede na vrcholek výrazná, ale velice strmá stezka. Výstup je opravdu strmý s občasným prodíráním pichlavými křovisky, ale naštěstí netrvá dlouho a již stojíme na nádherném místě s dalekým výhledem. Jedná se o již čtvrtý námi navštívený Kamýk v Českém středohoří (obec Kamýk, hrad Kamýk, vrch Kamýk u Libčevse a nyní vrch Kamýk u Hlinné).

Jezero Píšťany, Labe, Lovosice a Hazmburk ze Strážiště ( 362 m) Obec Hlinná, Varhošť (639 m) a hřeben Krušných hor z výstupu na Hradiště (545 m)

Kamýk (455 m n. m.), nazývaný též Malé Hradiště, je nápadný skalnatý čedičový vrchol nedaleko obce Hlinná bez značené cesty na vrcholek. Výhled je stejně daleký jako z blízkého Hradiště (545 m). Kamýk nebyl nikdy narušen žádným lomem a vrchol má jedinečnou strukturu se zcela přírodním charakterem. Je zde možné dobře pozorovat sloupcovou odlučnost čediče.

Z Kamýku se vracíme stejnou cestou až na silnici před obec Hlinná. Zde se rozhodujeme, kudy se vrátit do Kamýku a nakonec zvítězila rychlá cesta po silničkách z kopce přes obec Mířejovice a zase do kopce ke Kamýku. Doprovázejí nás krásné a daleké výhledy a po asi 4 km stojíme v Kamýku na návsi.

Máme ještě čas, je krásný den a rozhodli jsme se zdolat ještě jeden blízký a nápadný kopec. Sjíždíme z Kamýku na křižovatku silnic z Velkých Žernosek do Libochovan a zde parkujeme. Naším cílem je ostrý čedičový vrchol Strážiště (362 m n. m.), též nesprávně Sedlo. Jdeme po zeleně značené široké polní cestě mírně do kopce směrem na Kalvárii po úbočí Strážiště.

Radobýl (399 m) z vrcholové louky na  Strážišti ( 362 m) Litoměřie a Radobýl (399 m) z vrcholu Hradiště (545 m)

Na vrcholu stoupání a zlomu cesty opouštíme zelenou značku a prudce odbočujeme vlevo do volného lesního prostoru. Strážiště je známé velkou koncentrací mravenišť, kterých je tu údajně nejvíce v celém Českém středohoří a cestu lemuje opravdu neskutečné množství mravenčích kup. Stoupáme po zvířecích cestičkách až na vrcholový hřbet. Myslíme si, že jsme již na vrcholku, ale Strážiště má vrcholky dva a tento zarostlý vegetací a bez výhledu není ten hlavní.

Po hřebeni nás již vede výraznější pěšina a brzy jsme na hlavním vrcholu Strážiště (362 m) s menší stepní loukou, čedičovými skalkami, kamenným mořem pod skalami a dalekým výhledem. Na malé stepi nádherně vlaje ve větříku kavyl Ivanův a kvetou tu nápadné květy třemdavy bílé.

Vrchol  Kamýk (454 m) u Hlinné Výhled z Kamýku u Hlinné (454 m) na Hradiště (545 m)

Sedíme opět dlouho na nádherném místě a vidíme před sebou Radobýl, jezero v Píšťanech, Labe, Lovosice s chemičkou, Házmburk, Lovoš a rovinaté Polabí s Řípem. Stejnou cestou, spíše necestou, sestupujeme k široké zeleně značené cestě a brzy jsme nazpět u auta. Nádherný výlet skončil, ale České středohoří nás určitě zase brzy zláká k dalším výstupům za přírodou a dalekými výhledy.

Kamýk a Plešivec, turistická mapa

Jupiter Panská skála Rýchorská bouda Hrad Sovinec Zámek Hluboká Šerák Šerlich Macocha Venuše Sluneční soustava Motýli Matterhorn Hukvaldy Zvířetník Konopiště Mars Cumulus Velhartice Bouřky Kvasar Opruzeniny Boreč

1. Jeskyně Jeskyně Šipka, pravěké obydlí lovců mamutů ve Štramberku
2. Jeskyně Zbrašovské aragonitové jeskyně: Hydrotermální jeskyně Hranického krasu, Teplice nad Bečvou
3. Naše vrcholy Praděd, nejvyšší hora Hrubého Jeseníku a pátá nejvyšší hora v ČR