Poslední aktualizace: 16.4.2024 , svátek má
Treking > Rakouské Alpy > Pohoří Hochschwab (Alpy) - turistika, chaty a příroda

Pohoří Hochschwab (Alpy) - turistika, chaty a příroda

Hochschwab, neuvěřitelně malebné vápencové pohoří ve Štýrsku

15.5.2017 | Otakar Brandos

Hochschwab je neuvěřitelně malebné vápencové pohoří, které se rozkládá ve spolkové zemi Štýrsko v Rakousku. Rozloha pohoří Hochschwab činí asi 1 050 km2, je tedy přibližně o polovinu větší než Tatry. Výška pohoří Hochschwab je však ve srovnání s Tatrami menší, nejvyšší vrchol měří "jen" 2 277 m. Přesto je Hochschwab, při pohledu od východu, prvním alpským pohořím velehorského charakteru.

Nejvyšší horou celého pohoří je Hochschwab, který propůjčil své jméno celému pohoří. Dalšími významnými vrcholy jsou Ringkamp (2 153 m), Ebenstein (2 123 m), Hochturm (2 081 m), Grosser Griesstein (2 023 m), Beilstein (2 012 m), Hohe Weichsel (2 006 m), Brandstein (2 003 m) a řada dalších. Pohoří Hochschwab sousedí s Mürzstegerskými Alpami, Lavanttalskými Alpami, Ennstalskými Alpami a Ybbstalskými Alpami.

Čtěte také: 10 nejkrásnější treků v rakouských Alpách, pár tipů na vícedenní treky…

Hochschwab je součástí Severních Vápencových Alp. Proto nepřekvapí, že je pohoří budováno především vápenci a dolomity. V jižní části Hochschwabu však vystupují i vrstvy velice starých břidlic, pararul a dalších hornin s bohatými zásobami nerostných surovin. Především železa. Vápencová část pohoří je značně zkrasovatělá s množstvím povrchových i podzemních krasových jevů. Zmiňme jen jeskyni Frauenmauer Höhle.

Nádherná příroda, šťavnaté alpské louky a bělostné štíty s hlubokými soutěskami dělají z Hochschwabu turisticky velice atraktivní pohoří. O tom svědčí i hustá síť značených turistických tras i horských chat. Např. Voisthaler Hütte, Sonnschien Hütte, Leobner Hütte či Schiestlhaus (2 154 m), který byl postaven v roce 2005 kousek pod vrcholem nejvyšší hory pohoří a další.

V posledních desetiletích značené turistické trasy doplnila i řada via ferrat různých stupňů technické obtížnosti. Ty umožňují přechod dříve nepřístupných skalních stěn. Z nich asi nejvyhledávanější a nejatraktivnější je G´Hacktes s obtížností B.

Příroda pohoří Hochschwab, které je odvodňováno řekami Mur a Salza, je velice bohatá. Vedle běžných horských druhů živočichů tady můžeme potkat i kozorožce, kamzíky a sviště. Mimořádně bohatá je také zdejší flóra, které poskytuje ideální podmínky vápencové podloží.

Hochschwab, mapa

+ Totes Gebirge na sněžnicích a lyžích
+ Výstup na Gran Paradiso (4 061 m), Grajské Alpy
+ Z Gossau na vrchol Dachsteinu
Merkur Venušiny misky Rýchorská bouda Hrad Sovinec Bludný balvan Barborka Šerlich Macocha Pluto Černá díra Motýli Grossglockner Burkvíz Zvířetník Karlštejn Slunce Cumulonimbus Bouzov Karimatky Kvasar Opruzeniny Hora Říp

1. Hrady Štramberská Trúba neboli Štramberský hrad, Štramberk
2. Jeskyně Zbrašovské aragonitové jeskyně: Hydrotermální jeskyně Hranického krasu, Teplice nad Bečvou
3. Naše vrcholy Praděd, nejvyšší hora Hrubého Jeseníku a pátá nejvyšší hora v ČR
4. Rozhledny Toulovcova rozhledna: Rozhledna na Jarošovském kopci, Toulovcovy maštale
5. Vesmír Neutronová hvězda: Miniaturní hvězda a nebo extrémní atomové jádro?