Poslední aktualizace: 18.1.2024 , svátek má
Treking > Testy > Turistické návleky Zajo, outdoor recenzia návlekov

Turistické návleky Zajo, outdoor recenzia návlekov

Recenzia návlekov Zajo Explorer a Exped

28.3.2017 | http://tyger.sk

Návleky Zajo Gaiter Exped sú… Takto by začínal bežný úvod recenzie. V tomto prípade to bude trocha inak a hneď vám vysvetlím prečo. Pred rokom napísal Maťo krátkodobú recenziu na návleky Zajo Gaiter Explorer. Prejdem hneď k podstate - návleky vydržali dve túry, čo hovorí za všetko…

Návleky Zajo

Samotnú znáčku Zajo takáto recenzia nepotešila. Preto sa vrhla do vývoja a priniesla na trh nové návleky - Zajo Gaiter Exped. Následne nás kontaktovali a ponúkli ich na testovanie. Klobúk dole pred takýmto prístupom.

Návleky Explorer a Exped - popis výrobcu

Na začiatok uvediem popis produktov od výrobcu, vrátane technických detialov.

• oceľové lanko na uchytenie pod podrážku
  • horné sťahovanie
  • kovový háčik
  • čelné zipsové zapínanie
  • YKK zips
  • hmotnosť: 210 g
  • zloženie: 100% nylon + PU
  • veľkosť: UNI
  • farba: šedo-čierna (grey/black)

Popis produktu - Zajo Gaiter Exped

Strategicky umiestnená a tvarovaná dolná časť odoláva snehu a dažďu. Cordura® chráni návlek pred ostrými mačkami a drsným terénom. Asymetricky tvarovaná spodná hrana dokonale opisuje tvar topánky a drží nečistoty, vetvičky, kamienky a sneh mimo topánok. Jednoducho nastaviteľné popruhy priehlavku sú vyrobené z odolného materiálu Hypalon®. Koniec popruhu sa zasúva do uška, čím sa zabráni jeho nechcenému poletovaniu pri pohybe.

Predné zapínanie je na suchý zips. Je ľahko prístupné, jednoduché, trvácne a je možné ho ľubovoľne nastaviť. Priliehavý strih návlekov s miernym zúžením v členku znižuje možnosť ich poškodenia. Horné sťahovanie pomocou nízkoprofilovej spony, pevný popruh a spodný kovový háčik na šnúrky topánok udržia návlek bezpečne na nohách.

Technické detaily

• Maximálna priedušnosť hornej časti návleku vďaka ľahkému, nepremokavému a priedušnému 3-vrstvovému materiálu Pertex® Shield
  • Spodná časť vyrobená z robustnej polyester Cordura® odoláva snehu, dažďu a špine a poskytuje odolnosť presne tam, kde ju najviac potrebuješ
  • 3D anatomický tvar návleku dokonale lícuje s topánkou a tým do nej zabraňuje vniknutiu špiny, konárikov a snehu
  • Predné zapínanie pomocou hrubého suchého zipsu
  • Tenká, no odolná plastová spona a pevný popruh na vrchu, nedovolia návleku kĺzať sa po nohavici
  • Ľahko nastaviteľný popruh pod priehlavkom vyrobený z extrémne pevného materiálu Hypalon®
  • Pevnosť materiálu Hypalon®, kovové spony a šitie testované v teréne a laboratóriu
  • Hmotnosť 230 g
  • Zloženie 50% nylon + 50% polyester + PU
  • Materiál Cordura®, PERTEX® Shield

Návleky Explorer boli dlhé a objemné. Zapínanie mali vpredu, ktoré bolo riešené prostredníctvom YKK zipsu, suchého zipsu a dvoch cvokov. Horné sťahovanie na nohe sa upínalo (sťahovalo) pomocou elastickej gumičky. Rýchle a praktické riešenie. Uchytenie návleku na turistickej topánke bolo klasicky, cez kovový háčik, podrážku obopínalo oceľové lanko, ktoré z jednej strany bolo pripevnené napevno a z druhej sa regulovalo vďaka remienku. Návleky boli približne v 1/3 (tesne nad topánkou) zúžené, čo slúžilo na dôkladnejšie obopnutie topánky a ako ochrana pred snehom.

Návleky Zajo Návleky Zajo

Návleky Exped kráčajú s dobou, ktorá momentálne určuje minimalistické rozmery a priedyšnosť. Hlavné zapínanie vypustilo z predchádzajúceho modelu cvoky a zips. Je riešené prostredníctvom suchého zipsu. Horné sťahovanie vymenilo elastickú gumičku za plastovú sponu a popruh. Materiál nie je len jeden, ale rozdeľuje sa na nepremokavý 3vrstvový Pertex® Shield a hrubší polyester Cordura®. Háčik na pripevnenie topánky nie je vysunutý ako v minulosti. Oceľové lanko vystriedal ľahko nastaviteľný popruh z materiálu Hypalon®.

V Zajo sa snažili používať čo najmenej "poruchových" častí (elastická gumička časom stratí pevnosť, cvoky sa môžu vytrhnúť, zips sa môže zasekávať a stratiť tak svoju funkčnosť atď.) Rozhodli sa preto ísť cestou jednoduchosti a opraviteľnosti v teréne. Samotné testovanie v laboratóriu (materiál, proces výroby - šitie, testovanie jednotlivých častí návlekov - kovová spona, nastaviteľný popruh…) ukazuje, že si dali veľmi záležať. Uvidíme, čo prinesie testovanie.

Skúsenosti a testovanie

Návleky Explorer som si - rovnako ako Maťo - kúpil aj ja. Na rozdiel od Maťovej skúsenosti, mne vydržali takmer dva roky. Následne sa začal trhať suchý zips a roztrhlo sa aj jedno lanko, v samom závere používania. Návleky Explorer som volil do svojej výbavy len v zime. Ich univerzálna veľkosť a mohutnosť si to priam vyžadovali.

Plusy a mínusy

+ kvalitný materiál
+ rýchle horné sťahovanie elastickou gumičkou
+ vysunutý kovový háčik, ktorý dobre držal
+ YKK zips a kovové spony
- kvalita suchého zipsu, ktorý sa časom páral
- pevné uchytenie lanka na vnútornej strane návlekov, časom sa vytrhlo

Návleky Exped sa dostali do mojích rúk začiatkom roka. Potešili ma ľahkosťou a jednoduchým dizajnom. Osobne odporúčam návleky v tvare valca. Konkrétne, bez sťahovania, alebo zúženia nad topánkou. Návleky tak lepšie dýchajú a menej sa potí noha. Navyše aj z estetického hľadiska to vyzerá lepšie a návleky sú akoby súčasťou nohavíc - tažko ich zbadáte. Na rozdiel od tzv. húsenicového tvaru (viď Explorer).

Návleky Zajo

Na prvý dotyk som si hneď všimol rozdielnosť použitých materiálov. Spodná časť návleku v okolí topánok až do polovice lýtok je hrubšia (materiál polyester Cordura®). Vrchná časť návleku vynikajúco dýcha (materiál Pertex® Shield). Nemal som lepšie dýchajúce - priedyšné návleky.

Prvá zásadná zmena bola v neprítomnosti zipsu. Zapínanie návlekov je riešene len suchým zipsom a plastovou sponou. Znamená to to, že pri obliekaní návlekov som strávil o kúsok viac času. Treba sa sústrediť na presné spojenie suchého zipsu. Následne zips po celej dĺžke pritlačiť aby dobre zapadol.

Zmena prišla aj výmenou elastickej gumičky za plastovú sponu a popruh. Výhodu vidím v tom, že po stiahnutí návleku šírka popruhu lepšie sedí a menej reže nohu ako elastická gumička. Takto "nainštalované" návleky dobre sedia a vydržia na svojom mieste počas celej túry.

Plusy a mínusy

+ kvalitný a pevný materiál spodnej časti návlekov
+ priedušný materiál vrchnej časti návlekov - návleky vynikajúco dýchajú
+ po oblečení a upnutí návlekov spoľahlivo držia počas celej túry
- zapínanie len suchým zipsom

Záver - ešte nie je koniec

Myslím si, že firma Zajo odviedla kus dobrej a poctivej práce, pri inovácii návlekov. Počas krátkeho obdobia testovania (2 mesiace) návleky Exped slúžili vynikajúco. Síce strávite o kúsok času viac obliekaním (suchý zips + spona), stojí to však za to. Návleky dobre sedia počas celej túry. Najväčší dojem na mňa spravila ich priedyšnosť. Vynikajúco dýchajú. Pod nimi som mal oblečené polartecové nohavice a táto kombinácia mi nohu udržala v suchu!

Menej nadšený som bol len zo suchého zipsu. Zatiaľ drží a sedí tak, ako má. Otázkou je, či tomu tak bude aj po dlhšom čase používania? Neviem. Každopádne testovaniu návlekov Zajo Gaiter Exped nie je koniec a pokračujeme ďalej. V priebehu a na konci roka túto recenziu rozšírime o ďalšie nové poznatky z testovania návlekov.

Hory Bruntálské sopky a údolí Moravice: Třídenní předjarní trek Nízkým Jeseníkem (2)
Hory Výstup na Großer Buchstein, vysokohorská turistika v rakouském národním parku Gesäuse
Planeta Mars Velký Blaník Petrova bouda Hrad Děvín Sopky Betyna Šerlich Macocha Soumrak Světelný rok Motýli Heukuppe Blansek Leptony Velikonoce Měsíc Bouzov Květen, počasí Karimatky Piony Turistické vařiče Praděd
1. Hrady Štramberská Trúba neboli Štramberský hrad, Štramberk
2. Přírodní zajímavosti Soos, rezervace a rašeliniště u Františkových Lázní
3. Naše vrcholy Praděd, nejvyšší hora Hrubého Jeseníků a pátá nejvyšší hora v ČR