Poslední aktualizace: 3.1.2023
Treking > Archiv všech zveřejněných článků za rok 2022

Archiv všech zveřejněných článků za rok 2022

VHT, horská a pěší turistika, treking a hory, vesmír a příroda

Prosinec (december) 2022

28.12.2022 / Otakar Brandos
Treky · Listopadové Kremnické vrchy a ospalí medvědi. Třídenní přechod v horách středního Slovenska aneb na Velkou Fatru jsme nedošli (2) | Fotogalerie k článku

Podzim

Od Görgeyho tunelu pod sedlem Tunel (1 150 m) pokračujeme po lyžařské trase ke Skalce. Míjíme skály s tabulkami z roku 1899. Moc si ovšem nepočteme, protože texty jsou maďarsky. Slovensko té doby bylo součástí …

26.12.2022 / Otakar Brandos
Turistika · Silvestrovský Vildštejn a rozhledna Halaška, pohodová túra v samotném závěru roku

V lese

Poslední Silvestr jsme trávili, jak jinak, turisticky. Počasí bylo ucházející, sněhu poskrovnu, tak proč nevyrazit na nějakou kratší túru. A protože "teta s ujom" z Podkrkonoší byli na Silvestra v Rýmařově …

23.12.2022 / Otakar Brandos
Treky · Listopadové Kremnické vrchy a ospalí medvědi. Třídenní přechod v horách středního Slovenska aneb na Velkou Fatru jsme nedošli (1) | Fotogalerie k článku

Vyhnatová

Kremnické vrchy jsou středně vysokým pohořím na středním Slovensku. Patří do Slovenského středohoří, rozsáhlého pásma hor vulkanického původu. Rozloha Kremnických vrchů činí 488 km2, což z nich dělá 34. nej …

22.12.2022 / Otakar Brandos
Aktuality · PF 2023, pohodový a úspěšný turistický rok všem svým čtenářům přeje redakce Trekingu

PF 2023

Jasné nebe nad hlavou, jasnou mysl, hodně zdraví, pohody a především mnoho našlapaných kilometrů v horách a v přírodě vám všem přeje do nového roku redakce turistického a outdoor portálu Treking.cz …

21.12.2022 / Otakar Brandos
Testy · Test Columbia Platinum Peak Hooded Jacket. Recenze bundy s technologií Omni-Heat Reflective™

Platinum Peak

Bunda Platinum Peak Hooded Jacket od firmy Columbia je další z novinek firmy před koncem tohoto roku. Provedením se hodně podobá bundě Titan Pass Infinity, kterou jsem recenzoval ani ne před rokem, přesto jde o …

21.12.2022 / Otakar Brandos
Treky · Hyrlata v polských Bieszczadech křížem krážem (2). Přes Hyrlatu a Balnicu do Osadného a přes Spišský hrad do Nízkých Tater | Fotogalerie k článku

Hyrlata

Vstáváme do mrazivého rána. Chvílemi sice vykoukne sluníčko, ale vždy se rychle schová za mraky a cáry mlhy, které se líně převalují přes okolní zalesněné hřebeny. Na rozchození máme namířeno na jeden nejmenovaný …

21.12.2022 / Servis
PR · Jak se starat o pásy na skialpy?

Skialpy

Starost o skialpové pásy není žádná velká věda. Před túrou je skladujte na chalupě při pokojové teplotě. Nalepujte je suché chvíli před výšlapem v lyžárně, případně venku. Ale vždy na lyže, které mají suchou a čistou …

20.12.2022 / Servis
PR · Poradíme vám, jak se správně připravit na zimní lyžařskou sezónu

Lyžařské vybavení

Na horách během každé zimní sezóny lyžují různé kategorie lyžařů - nadšenci, kteří se postaví na lyže jen jednou za rok, ale také sportovci, kteří intenzivně lyžují téměř každý den. Jedna věc je jasná, a to že všichni …

19.12.2022 / Ondřej Havelka
Cestování · Marabut - zajímavá postava západoafrické kultury a náboženství

Marabut

Marabut je v africkém (zejména súfijském) islámu náboženský vůdce, průvodce duchovním světem, někdy také učitel islámu, v určitých regionech severní a západní Afriky nahlížený jako svatý muž - v Senegalu a …

18.12.2022 / Václav Vágenknecht
Treky · Přes Kašperské hory, putování šumavským trojhradím. Pětidenní čundr přes Rabí, Kašperk a Velhartice (2)

Losenický potok

Ještě hůř je později. U rotundovité kaple svatého Antonína Paduánského z roku 1939 si můžeme sice ještě vesele pískat, vše se změní za sochou známého šumavského spisovatele Karla Klostermanna v obci Javorník …

15.12.2022 / Otakar Brandos
Testy · Recenze obuvi Columbia Peakfreak II Outdry. Outdoor test voděodolných sportovní bot

Peakfreak II Outdry

Sportovní boty Columbia Peakfreak II Outdry jsou určeny pro rozmanité sportovní aktivity. Nejen pro různé outdoorové aktivity, ale i pro nenáročný běh a nebo lehkou turistiku. A nebo třeba jen pro procházky do parku či do …

14.12.2022 / Václav Vágenknecht
Treky · Kašperské hory aneb putování šumavským trojhradím. Pětidenní čundr přes Rabí, Kašperk a Velhartice (1)

Kašperk

Pětidenní čundr začínáme ve městě, které založili v roce 1279 a jež ve středověku proslulo chovem perlorodek; pokud někdo hádá, že se jedná o Horažďovice, může si připsat plusový bod. Z vlaku vysedáme v …

12.12.2022 / Roman Waldhauser
Turistika · Túra na Kochofen (1 916 m) a Spateck (2 256 m). Závěr podzimu v Schladmingských Taurách (4) | Fotogalerie k článku

Alpy

Atraktivní hřebenovou trasu přes dva výrazné vyhlídkové vrcholy na severovýchodním okraji Schladmingských Taur jsme si naplánovali z obce Kleinßölk, která leží ve stejnojmenném údolí. Na místo …

12.12.2022 / Dajana Krestová
Aktuality · Známe vítěze 20. ročníku MFOF. Slavnostní vyhlášení nejlepších filmů proběhlo ve studiu TV NOE v Ostravě

MFOF 2022

V sobotu 10. prosince proběhlo ve studiu TV NOE v Ostravě slavnostní vyhlášení nejlepších filmů a předání cen vítězům 20. ročníku Mezinárodního festivalu outdoorových filmů. Atmosféra byla velmi …

9.12.2022 / Servis
PR · Ptáte se, jaké sportovní oblečení zvolit na svah? Poradíme vám!

Ski

Rozhodnete-li se sportovat v tomto krásném zimním období, které právě vstoupilo do našich krajů, tak vězte, že v zimě potřebuje sportovec na svahu tři vrstvy ideálně funkčního oblečení. První vrstvu tvoří …

8.12.2022 / Ivan Zajíček, Otakar Brandos
Horolezectví · Rozhovor: Na lyžích z K2 v pohoří Karakoram. Ostravské povídání s Josefem "José" Lukášem

K2

Dnes ke mně do redakce dorazila smutná zpráva. Ve věku pouhých 45 let odešel do horolezeckého nebe vynikající ostravský horolezec, skialpinista, ale také šachista, střelec a doktor chemie Josef Lukáš, známý …

6.12.2022 / Otakar Brandos
Testy · Recenze Fenix HM70R, test nabíjecí čelovky. Mimořádně výkonná svítilna se svítivostí až 1 600 lm

HM70R

Čelovka Fenix HM70R je další svítilnou z rodiny Fenix. HM70R je nabíjecí čelovka s mimořádným výkonem, se svítivostí až 1 600 lm (lumenů). Tomu odpovídá i výrobcem uváděný dosvit přes 180 metrů. K napájení …

5.12.2022 / Servis
PR · Chystáte se na trek do zahraničí? Tohle jsou věci, které lidi často zapomínají

Pico

Jsou místa a hory, kde to nejde jinak než na těžko. A kde se vyplatí naložit si na záda několik kilogramů navíc. Což naznačuje nosit s sebou stan, jíst ze svých zásob a být připraven na rozmary klimatu. Rumunsko je velmi …

4.12.2022 / Petr Krčmář
Treking · Trek v oblasti Kangerlussuaq v ledovém Grónsku. Kolem Akuliarusiarsuup Kuua k Fergusonovu jezeru a Russellskému ledovci

Grónsko

Dva dny před odletem jsem se dočetl zprávu, že Kanada a Dánsko vyřešili 50letý spor o grónský Hansův ostrov a takzvaná Whisky War skončila. Je krásné, že i v dnešní době jsou některé státy schopny řešit spory civili …

3.12.2022 / Servis
PR · Chystáte se lyžovat do rakouských Alp? Máme pro vás 5 nej tipů i nejvýhodnější cestovní pojištění!

Alpy

Každý, kdo miluje lyžování, si tenhle skvělý sport určitě rád užije i v Rakousku, které je doslova evropskou lyžařskou velmocí. Užijete si tu nejen parádní přírodu, ale také perfektně upravené sjezdovky, skvělé služby a celá …

2.12.2022 / ESO2216
Vesmír · Nejvzdálenější černá díra pohlcující hvězdu. Úkaz AT2022cmc připomínal záblesk záření gama

Ilustrace

Když na počátku letošního roku objevily přehlídkové teleskopy neobvyklý zdroj okem viditelného záření, přijal oznámení s žádostí o detailní pozorování také dalekohled VLT Evropské jižní observatoře, a stejně jako …

1.12.2022 / Jana Píchová
Tipy na výlet · Advent v České Kanadě má vždy magickou atmosféru. Tip na výlet do Dačic, Slavonic nebo Jindřichova Hradce

Slavonice

Jakási zvláštní, magická a nezapomenutelná atmosféra je jedním z hlavních atributů České Kanady, jedné z nejnavštěvovanějších tuzemských turistických destinací. A stejně jedinečný je vždy i zdejší advent. Předvánoč …

Listopad (November) 2022

29.11.2022 / Lukáš Vavrda
PR · Skialpinismus: průvodce výběrem vybavení a první túrou

Skialpinismus

Skitouring je druh lyžování, při kterém není zapotřebí vleků - nahoru se chodí na lyžích díky stoupacím pásům, které se lepí ke skluznici. Je to aktivita trochu náročnější na výbavu než sjezdové lyžování. Vstupní …

28.11.2022 / Roman Waldhauser
Turistika · Výstup na horu Schüttkogel (2 049 m). Závěr podzimu v Rottenmannských Taurách (3)

Nízké Taury

Hora Schüttkogel (2 049 m) se zvedá poblíž obce Oppenberg a je ideálním vrcholem pro krátké dny druhé části podzimu. Do Oppenbergu se snadno dostaneme ze sjezdu č. 74 na dálnici A9 (směr od Liezenu na Graz) …

25.11.2022 / Dorek Čermák
Treking · Trek Šluknovským výběžkem k nejsevernějšímu bodu ČR. Projekt 13/9 - Ústecký kraj | Fotogalerie k článku

Prodloužené Indiánské léto pokračuje a Svatého Martina pozoruji z okna vlaku, který mě veze k severu republiky. Avšak ten jede na koni hnědém. Což je pro následující dny dobrá zpráva, protože krajina zůstane pod …

22.11.2022 / Roman Waldhauser
Turistika · Großes Bärneck (2 071 m) přes Schusterboden. Závěr podzimu v Rottenmannských Taurách (2) | Fotogalerie k článku

Alpy

Pro druhý den jsme si v Rottenmannských Taurách vybrali výstup na vyhlídkový vrchol Großes Bärneck (2 071 m), který leží jihovýchodně od menšího horského a lyžařského střediska Donnersbachwald. Výs …

21.11.2022 / Lukáš Vavrda
PR · Backcountry běžecké lyžování: romantika a dobrodružství mimo upravené stopy

Vložky

Běžecké lyžování se v posledních dekádách rychle vyvíjelo a vyhledávání upravených lyžařských stop a okruhů vyústilo ve fenomén úzkých lyží pro bruslení nebo klasiku. Ovšem milovníci dobrodružné lyžařské turistiky …

21.11.2022 / Otakar Brandos
Treky · Polonina Hyrlata v Bieszczadech křížem krážem (1). Přes hrad Čičva a Osadné na Balnicu a přes Hyrlatu do Cisny | Fotogalerie k článku

Hyrlata

Koncem září konečně vyrážíme opět do Bukovských vrchů aneb do Biesczad. Ještě před státním svátkem, ať se vyhneme tomu davovému šílenství, které bude určitě okolo svatého Václava následovat. Konečně je ces …

20.11.2022 / Roman Waldhauser
Turistika · Hangofen (2 056 m) a Kühofenspitz (2 145 m). Závěr podzimu v Rottenmannských Taurách (1) | Fotogalerie k článku

Alpy

Před nástupem zimy bývá vždy v Alpách nejkrásněji. Horské chaty jsou již zavřené, pastevecké samoty (almy) jsou zazimované a opuštěné, první várka sněhu na hřebenech je již pryč a na tu pořádnou a definitivně zimní …

18.11.2022 / Otakar Brandos
Příroda · Jelen evropský (Cervus elaphus), dříve lesní. Největší sudokopytník našich lesů a horských lesů

Jelen

Jelen evropský (Cervus elaphus) je opravdu majestátné zvíře. Ať již díky vzrůstu a nebo mohutnému paroží, kterým je opentlena hlava dospělých samců. Jelen evropský (dříve jelen lesní), původní druh naší přírody, dosahuje …

17.11.2022 / Otakar Brandos
Skalní města · Pasecká skála ve Žďárských vrších. Parádní skalní vyhlídka a významná přírodní památka

Pasecká skála

Pasecká skála. Skaliska a vrchol ve Žďárských vrších, fantastická skalní vyhlídka a významná přírodní památka. Pasecká skála (819 m) patří k nejvyšším vrcholům Žďárských vrchů a Hornosvratecké vrcho …

17.11.2022 / Otakar Brandos
Skalní města · Milovské perničky ve Žďárských vrších. Skupina rulových skal se skalními mísami

Perničky

Jako Milovské perničky je nazývána skupina rulových skal ve Žďárských vrších. Perničky se nacházejí pod vrchem Milovské perničky (757 m) necelý kilometr vzdušnou čarou od známého vrcholu Čtyři palice (732 m). Jako …

16.11.2022 / Otakar Brandos
Treking · Červencové Jeseníky kolem Malého kotle. Trek přes Malý máj a Vodopád na Volárce na Alfrédku, Jelení studánku a Vysokou holi | Fotogalerie k článku

Jeseníky

Konečně ubrečené červencové počasí slibuje těsně před úplňkem Měsíce chvíli oddechu a snad den či dva hezkého počasí. Proč toho nevyužít a neprotáhnout se během dvoudenního treku po horách a dolech Hru …

13.11.2022 / Otakar Brandos
Blog · Volný pád do horoucích uhlíkových pekel!? Zelený úděl jako pokračování Mao Ce-tungovy Velké kulturní revoluce?

Graf

Když si přečtu, jaké další socialistické závazky si dali soudruzi na probíhající klimatické konferenci v Egyptě, stále více se mně vkrádá na mysl, není-li zelený úděl jakýmsi ideovým pokračováním Mao Ce-tungovy Velké kul …

11.11.2022 / Otakar Brandos
Památky · Poutní kostel ve Staré Vodě na Libavě. Poutní chrám sv. Anny a sv. Jakuba Většího v zaniklé obci

Stará Voda

Poutní kostel ve Staré Vodě patří k opravdu impozantním stavbám. A zvláštní, mimořádnou atmosféru mu dodává i místo - stojí v místě zaniklé vsi Stará Voda na okraji VVP Libavá jako jediná dochovaná stavba z …

10.11.2022 / ESO2215
Vesmír · Nový snímek mlhoviny Konus (Conus Nebula). ESO si připomíná 60 let spolupráce pozoruhodným snímkem hvězdné porodnice

Konus

Evropská jižní observatoř dává již 60 let astronomům z celého světa možnost odhalovat tajemství vesmíru a získávat znalosti prospěšné všem. Významné výročí si ESO připomíná mimo jiné zveřejněním nové …

8.11.2022 / Servis
PR · Turistika a boty: jak docílit pohodlí na túře

Boty

Kvalitní turistické boty jsou zcela základní součástí turistické výstroje. Mohou být velmi pevné, odolné i pohodlné, ale málokdy ihned přesně odpovídají konkrétní zákazníkově noze. Pokud kupujete dražší boty, význam …

8.11.2022 / Otakar Brandos
Blog · Pytel s idioty se roztrhl nad Šarm aš-Šajchem. Čerti a klimatičtí aktivisté jsou stejně zlí a zároveň škodolibí

Peklo

Tu se čertu roztrhl pytel a vznikly Čertovy kameny, jako třeba pod Zlatým chlumem na Jesenicku, tu čert havaroval a provalil Čertovu bránu, jako třeba v Gaderské dolině na Velké Fatře. Občas se ohříval za chladný …

7.11.2022 / Pavel Gejdoš
Aktualita · Jak vypadala žena z Mladečských jeskyní? Digitální rekonstrukce 31 tisíc let staré lebky

Rekonstrukce

Jak vypadala sedmnáctiletá žena, která před 31 tisíci lety za doby kamenné pobývala na území dnešního Olomoucka, naznačil společný projekt brazilských a českých vědců. Lidskou lebku, kterou v Mladečských jeskyních u …

Říjen (október) 2022

31.10.2022 / ESO2214
Vesmír · Zbytek po explozi supernovy v Plachtách. Přehlídkový dalekohled ESO/VST zkoumá pozůstatky obří hvězdy

Vesmír

Tento pestrobarevný snímek zachycuje zbytky obří hvězdy v podobě proplétajících se plynných filamentů připomínajících potrhanou pavučinu - jedná se o pozůstatky po explozi supernovy v souhvězdí Plachet. Oblast …

31.10.2022 / Otakar Brandos
Příroda · Je medvěd hnědý na Slovensku přemnožený? Tři různá sčítání dala tři velice rozdílné výsledky

Medvěds

Medvěd hnědý(Ursus arctos) je největší šelmou, která žije v našich lesích. Nebo spíše v lesích na sousedním Slovensku, neboť k nám medvěd hnědý spíše zabrousí jen dočasně při svých potulkách krajinou. Vždyť medvědi …

30.10.2022 / Otakar Brandos
Příroda · Krkavec velký, čeleď krkavcovití. Největší druh pěvce ve střední Evropě

Krkavec

Ačkoliv se krkavec velký (Corvus corax) ozývá hlasitým a nelibozvučným, chraplavým až krkavým "korrp, korrp, korrp" či zjara "klong, klong", je tento velký a velice inteli- gentní pták z čeledi krkavcovití (Corvidae) …

28.10.2022 / Servis
PR· Trekové boty - pohodlí a stabilita

Pohory

Boty jsou nejdůležitějším prvkem při pohybu na horských stezkách. I na začátku našeho dobrodružství a při zdolávání jednodušších turistických tras bychom měli jejich výběru věnovat náležitou pozornost. Jaké boty si …

26.10.2022 / František Diviš
Cykloturistika · Česko - Slovensko, cyklo přejezd celé bývalé republiky. Od východu k západu, část I. (2)

Dnes není tak pěkná dohlednost, a tak jen občas vidím něco málo z Vysokých Tater a na druhé straně také Kráľovu hoľu v Nízkých Tatrách. Říkám si, že mezi ta dvě pohoří se nějak musím trefit. Za obcí Krompachy se …

25.10.2022 / Otakar Brandos
Vesmír · Částečné zatmění Slunce z 25. října 2022. Měsíc zakryl asi 30 % slunečního disku

Zatmění Slunce

Dnes kolem poledne jsme měli možnost pozorovat nádherný a poměrně zřídkavý úkaz - zatmění Slunce. To dnešní zatmění Slunce bylo sice jen částečné, Měsíc překryl asi 30 % slunečního kotouče, přesto šlo o hezkou a za …

25.10.2022 / František Diviš
Cykloturistika · Česko - Slovensko, cyklo přejezd celé bývalé republiky. Od východu k západu, část I. (1)

Když jsem v roce 2015 šel pěší vandr po česko - slovenské hranici napadlo mě, že podobně by šlo udělat cestu po délce bývalé společné republiky, tedy od trojmezí východního Slovensko - Polsko - Ukrajina k trojmezí …

21.10.2022 / Ondřej Havelka
Cestopisy · Severní Keňa - kultura a náboženství Samburů. Pohled do hluboké minulosti kmenově a klanově rozmanité Afriky

Samburu

Samburové jsou tzv. nilotským etnikem v současnosti žijícím převážně v oblasti severní Keni v rovníkové Africe. Hovoří samburským dialektem jazyka Maa, konkrétně masajské podskupiny, patřící do východní skupiny …

20.10.2022 / Dajana Krestová
Filmy · The Shpodeen 11, představujeme festivalový film

Pojďte s námi na trek odlehlou oblastí pákistánského Pamíru, kam cizinci cestovali jen zřídka. Divoká a grandiózní krajina nad 4000 metrů je mimo jiné domovem kozorožců, modrých koz a sněžných leopard …

19.10.2022 / Servis
PR · Věci, které vám nikdo neřekne o vtipných tričkách pro otužilce

Trička

Otužování si v posledních letech oblíbilo čím dál více lidí a jeho popularita neustále stoupá. V čem tkví jeho jedinečnost, jaké jsou jeho hlavní benefity a proč byste mu také měli dát šanci? Jestliže navíc otužování baví …

19.10.2022 / Václav Vágenknecht
Cestování · Island - gejzíry a vodopády. Cesta do země věčného ohně a ledu (2)

Island

Na rozdíl od předchozích dnů lije a lije - pan Komárek z filmu Na samotě u lesa by jistě mluvil jinak - a voda není blankytná, jak slibuje knižní průvodce; navíc se snesla silná mlha. I proto se část z nás rozhoduje …

13.10.2022 / Otakar Brandos
Treking · Babia hora po via ferratě - Perć Akademików. Třídenní trek v Oravských Beskydech (2) | Fotogalerie k článku

Orava

Noc byla hodně teplá a již brzy ráno bylo parno. To bude pořádně horký den. Dnes máme v plánu opětovný výstup na Babí horu a návrat na Slanou vodu. Na vrchol Babí hory se chceme dostat po via ferratě, aneb cestě …

13.10.2022 / Dajana Krestová
Filmy · Nebeská past zachycuje deset dní pekla. Představujeme nominovaný film 20. MFOF

Baruntse

Zveme vás do kina na dramatický prvovýstup Marka Holečka a Radoslava Groha západní stěnou Baruntse, který Český horolezecký svaz vyhlásil Výstupem roku 2021 s hvězdičkou. Film Tomáše Galáska Nebeská …

13.10.2022 / Servis
PR · Doplňky stravy, které se vám mohou hodit na treku

Na treku

Chystáte se na celodenní výlet v horách a nevíte si rady, co jíst a pít, aby vám ještě pod vrcholem nedošly síly? Poradíme vám, co jíst a pít při horské turistice a jaké výživové doplňky se vám můžou na treku hodit …

11.10.2022 / Servis
PR· Nadstandardní baterie a nový výkonný procesor v elegantním balení - představujeme nové Suunto 9 Peak Pro

Suunto

Nové, plně uhlíkově kompenzované multisportovní GPS hodinky Suunto 9 Peak Pro nabízejí nové, rychlejší a snadno použitelné uživatelské rozhraní s nejlepší výdrží baterie ve své třídě. To vše je zabud …

11.10.2022 / Servis
PR · Jak vybrat ty nejlepší pánské trekingové boty? Průvodce

Boty

Jestliže milujete turistiku, bude dobré zařadit do vašeho šatníku i kvalitní turistické boty. Trekingové boty mohou mít mnoho podob. Na následujících řádcích si tak povíme, podle jakých kritérií obuv na hory vybírat, abych …

10.10.2022 / Václav Vágenknecht
Cestování · Island - gejzíry a vodopády. Cesta do země věčného ohně a ledu (1)

Skógafoss

Bez peněz do hospody nelez, zní dávné úsloví, pro Island toto neplatí. Uvedený stát lze navštívit bez jediné bankovky či mince v kapse. Stačí vlastnit platební kartu, jež se užívá v obchodech, restauracích i na toalet …

7.10.2022 / Ondřej Tomický
Tipy na výlet · Břidlicový Flascharův důl v Odrách. Rezervace, cena vstupného a délka prohlídky dolu

Důlní vozík

Nízký Jeseník, ležící ve stínu vyššího Hrubého Jeseníku, není příliš častým cílem turistů. Namísto davů lidí vás tady bude na výletech doprovázet jeden nepřehlédnutelný fenomén, pro Nízký Jeseník tak autentický. Těžba a …

7.10.2022 / Ondřej Tomický
Turistika · Po naučné stezce "K Flascharovu dolu" v Odrách. Tip na výlet v Oderských vrších

Oderské vrchy nepatří k nejnavštěvovanějším koutům v České republice. Při toulkách Nízkým Jeseníkem žádné zástupy turistů rozhodně nepotkáte. Přesto se i tady nachází krásná místa, která přímo vybízejí k výle …

1.10.2022 / Lukáš Mička
Treking · Madeira nadivoko - honba za krásami ostrova mimo davy. Týdenní přechod Madeiry z Porto Moniz do Machica přes poloostrov Sao Lourenço (2)

Madeira

Mrholení neustává, a tak jsme se rozhodli, že k vodopádu Caldeirao do Inferno nepůjdeme. Potřebujeme podejít celý horský masív, a proto se vrháme do tmy. Procházka v 2,5kilometrovém tunelu je nemalou výzvou …

1.10.2022 / Roman Waldhauser
Turistika · Zentralalpenweg 02 od Breiteckkoppe po Seitnerzinken. Výprava v barvách babího léta do jedné z nejodlehlejších částí Rottenmannských Taur | Fotogalerie k článku

Alpy

Dostat se na hřebenovku tohoto pohoří a zvládnout ještě jednodenní výlet po centrálním hřebeni celých Alp bývá často problémem pro nekonečně dlouhá údolí bez veřejné dopravy a časově náročné nástupy …

Září (september) 2022

30.9.2022 / Lukáš Mička
Treking · Madeira nadivoko - honba za krásami ostrova mimo davy. Týdenní přechod Madeiry z Porto Moniz do Machica přes poloostrov Sao Lourenço (1)

Madeira

Ten koncept přechodu (140 km)se mi velmi líbil. Vyčlenil jsem si měsíc na přípravu pouti, ale počítal jsem s tím, že v horách nikdy nevyjde vše podle představ. Důležité bylo, že přítelkyni se mé plány zamlouvaly, tak nám …

30.9.2022 / Roman Waldhauser
Turistika · Túra na Gamsfeld v Osternhorngruppe. Výlet k nalezišti fosílií Schneckenwand

Alpy

Vápencová hora Gamsfeld (2 027 m) je nejvyšším vrcholem pohoří Salzkammergutberge (Hory Solné komory) a leží v jejich podcelku Osternhorngruppe. Pohoří se rozkládá převážně na území Salc …

29.9.2022 / Petr Erban
Turistika · Túra na Torre (1 993 m) v Serra da Estrela, nejvyšší horu pevninského Portugalska

Torre

Po tříhodinovém letu z ostrova Pico do Lisabonu jsem se okamžitě vydal za druhým nejvyšším portugalským vrcholem. Let měl trochu zpoždění a navíc se cestou východním směrem zase ztrácí čas, takže než jsem vyfa …

29.9.2022 / Petr Erban
Turistika · Výstup na azorskou Ponta do Pico (2 351 m). Nejvyšší vrcholy Portugalska

Pico

Kdysi jsem se rozhodl, že vylezu na nejvyšší hory všech evropských pohoří bez ohledu na to, na jakém území leží. Otevřel jsem fyzikální mapu Evropy, hory jsou vyznačeny hnědou barvou, a tak kde jsem viděl hnědou trochu …

29.9.2022 / Dorek Čermák
Horolezectví · Slovenský horolezec Ivan Urbanovič 90letý. Na návštěvě ve Vysokých Tatrách

Rainierka

I horolezci se dožívají vysokého věku. 90 let nedávno oslavil známý slovenský horolezec Ivan Urbanovič. Abychom mohli tomuto význačnému horolezci a člověku pogratulovat, tak se za ním s kamarády vypravíme do …

29.9.2022 / David Kopecký
Příroda · Hrušeň hnilička z obce Drásov na Příbramsku. Měli ji zavést uranovou hlušinou, teď je z ní Strom roku

Hrušeň hnilička

Vítězkou letošní ankety Strom roku se ziskem 2 452 hlasů se stala Hrušeň hnilička z obce Drásov na Příbramsku. Na brněnské hvězdárně to oznámili pořadatelé z Nadace Partnerství. Po předloňském úspěchu …

29.9.2022 / ESO2212
Vesmír · Horká skvrna u černé díry Sagittarius A*. Astronomové detekovali bublinu plynu obíhající kolem superhmotné černé díry v centru naší Galaxie

Mléčná dráha

Pomocí radioteleskopu ALMA astronomové zachytili známky 'horké skvrny' obíhající kolem superhmotné černé díry Sagittarius A*, která se nachází v centru naší Galaxie. Objev vědcům pomůže lépe pochopit dynamické …

29.9.2022 / Stanislava Farkasová
Aktuality · Festival HoryZonty 2022, XVII. ročník. Po prvý krát prichádza festival s medzinárodnou filmovou súťažou

Festival

O necelé dva mesiace, vo štvrtok 10. novembra 2022, otvorí v Trenčíne svoje brány už sedemnásty ročník Festivalu dobrodružných filmov HoryZonty. Organizátori dúfajú, že po dvoch rokoch poz …

21.9.2022 / Otakar Brandos
Treking · Letní výprava na severní pól Slovenska. Třídenní trek v Oravských Beskydech (1) | Fotogalerie k článku

Orava

V polovině srpna míříme k severnímu pólu Slovenska. Ten najdeme nedaleko Babí hory, nejvyšší hory Oravských Beskyd. Na Babí hoře jsem byl před měsícem sám, nyní se do oblasti vydáváme ve třech. Dcera Míša je …

20.9.2022 / Servis
PR · Jak začít dobrodružství s bushcraftem?

Bivak

Pokud rádi trávíte čas v přírodě a chcete se dostat pryč z města a ruchu, měli byste se seznámit s pojmem bushcraft. Co je to bushcraft? Zjednodušeně ji lze definovat jako formu pobytu mimo město s minimálním vy …

20.9.2022 / Roman Waldhauser
Turistika · Přes horské sedlo Kettentörl na Kettentalkogel (2 152 m). Alpský výstup za prvním sněhem do Triebenských Taur ( Triebener Tauern) z údolí Triebental | Fotogalerie k článku

Alpy

Je konec října a příroda nabízí své nejkrásnější podzimní barvy. Je tedy důvod vyrazit za dokonalého a stabilního počasí ještě do Alp a zdolat nějakou tu "dvoutisícovku" před příchodem pravé horské zimy. Za nástupní …

20.9.2022 / Dajana Krestová
Filmy · Mára jde do nebe. Film s Markem Holečkem na 20. MFOF

Marek Holeček patří mezi nejvýznamnější české a světové horolezce současnosti. Na ty nejvyšší hory těsně pod nebem leze bez kyslíku náročným alpským stylem. Jeho extrémní přístup k horám i životu mu přiná …

20.9.2022 / Servis
PR · Ideální svačina na turistiku

Turistika

Hlad, únava, nebo dokonce svalové křeče. Všechny tyto problémy dokážou pěkně znepříjemnit jakoukoliv túru. Dobrá zpráva je, že jim můžete úspěšně předejít pomocí kvalitní výživy. V dnešním článku si řekne …

18.9.2022 / Bohumil Háj
Vodácká turistika · Ivalojoki - vodácký průvodce. The Gold river aneb Zlatá řeka (2)

Řeka

Za tímto bezejmenným, ale o to zajímavějším stupněm, se řeka stočí na severovýchod. V ohybu přitékají zprava řeky Pikku Rullajoki a Kivijoki. Následují kamenité mělčiny a rychle tekoucí voda. V mírném zlomu k severový …

18.9.2022 / Dajana Krestová
Filmy · Balonem přes polární kruh - představujeme další festivalový film

Balon

Chcete se podívat dolů na zem z horkovzdušného balonu? Díky filmu Balonem přes polární kruh s partou Srdcařů se vám to může podařit. Zimní expediční přelety patří k největším dobrodružstvím v oblasti balono …

18.9.2022 / Bohumil Háj

Řeka

15.9.2022 / Bohumil Háj
Vodácká turistika · Ivalojoki - vodácký průvodce. The Gold river aneb Zlatá řeka (1)

Tábor

Řeka Ivalojoki se rodí hluboko nebo spíše vysoko v náhorních pláních Národního parku Lemmenjoki, přes 350 km severně za polárním kruhem, ve finském Laponsku. Protéká, až k městu Ivalo, divokou lapons …

15.9.2022 / Servis
PR · Jakou svačinu si připravit na pořádnou túru?

Vyrážíte na výlet a řešíte, co si vzít s sebou za jídlo? Poradíme vám, jaké potraviny jsou na výlety vhodné. Možnosti jsou naštěstí poměrně široké. Začněme tím, co se minimálně v Česku na túry bere odnepamě …

14.9.2022 / Otakar Brandos
Turistika · Na druhý nejvyšší vodopád v Jeseníkách. Okružní túra přes Královský vodopád a chatu Švýcárna | Fotogalerie k článku

Vodopád

Na hezkou a poměrně nenáročnou asi 16kilometrovou túru s převýšením pouhých 600 metrů vyrážím z rozcestí Kóta (1 003 m). Tedy ze Sedla pod Lyrou mezi Ostrým vrchem (1 228 m) a Lyrou (1 092 m) neda …

12.9.2022 / Roman Waldhauser
Turistika · Lattengebirge - nejsevernější pásmo Berchtesgadenských Alp. Málo známé dolomitové horské pásmo se vypíná jako velká dominanta nad bavorskými lázněmi Bad Reichenhall | Fotogalerie k článku

Alpy

Lattengebirge je tvořeno převážně tvrdým dolomitem, který je zde nazýván Ramsaudolomit. Hornina vznikla v triasu, kdy se usadil v mělkých mořských tropických lagunách vápenec, který byl následně část …

12.9.2022 / Ondřej Havelka
Cestování · Beninský hromovládce vodun Heviosso - jeden z mnoha kultů v rámci západoafrického náboženství

Vodun

Rituálu přihlížela asi stovka věřících stojící v nepravidelném kruhu na nevelkém plácku mezi betonovými domky zdobenými zelenou plísní. Mladý hubený černý muž v červené suknici vytažené až na hruď uprostřed tles …

12.9.2022 / Otakar Brandos
Památky · Vítochov, kostel sv. Michaela archanděla: Pozdně románský kostel ze 13. století

Vítochov

Kostel sv. Michaela archanděla ve Vítochově patří mezi nejstarší dochované kostely na Moravě. Pozdně románský kostel ze 13. století, který stojí na výrazném návrší nad obcí Vítochov v nadmořské výšce asi 626 m …

11.9.2022 / Dajana Krestová
Filmy · Nepál - sídlo bohů; představujeme další festivalový film

Nepál

Poznejte magickou republiku Nepál, která byla ještě do roku 2008 královstvím. Hlavním a největším městem je Káthmándú, kde žije přibližně 1 milion obyvatel. Nevelká země ohraničená ze severu štíty Himálaje přechá …

8.9.2022 / Otakar Brandos
Turistika · Kamenárka, Úvěz, Bačův vrch a Velký Javorník. Túry v Beskydech v předjaří a na sklonku léta | Fotogalerie k článku

Východ Slunce

Na beskydském Velkém Javorníku (918 m) jsem byl naposledy v předjaří. Spolu s dcerou, kdy nás při návštěvě překvapil zoufalý nedostatek sněhu. A pak až nyní, na sklonku léta, kdy se krátí dny a noční teploty povážli …

6.9.2022 / Roman Waldhauser
Turistika · Od Jezera Etrachsee na Süßleiteck. Červnový výstup na nádherný a odlehlý vrchol v nejvýchodnější části horské skupiny Schladminger Tauern (Schladmingské Taury) | Fotogalerie k článku

Alpy

Pokořit vrchol Süßleiteck (2 507 m) jsme se chystali již delší dobu, ale docela nás odrazovaly udávané dlouhé výstupové časy na vrchol. Výstup je možný ze severu z obce Sankt Nikolai im Sölktal z nadmořské výšky …

6.9.2022 / Roman Waldhauser
Rozhledny · Rozhledna U Křížku - vyhlídka u obce Drnholec nedaleko Hrušovan nad Jevišovkou

U Křížku

Mezi rozlehlými vinicemi u obce Drnholec nedaleko Hrušovan nad Jevišovkou stojí menší dřevěná rozhledna s ocelovým schodištěm. Návrší s nadmořskou výškou 217 m je součástí Dyjsko - svrateckého úvalu …

5.9.2022 / Roman Waldhauser
Turistika · Přes prameny řeky Mur na Weinschnabel (2 754 m). Alpský výstup v nejvýchodnější části Národního parku Vysoké Taury (Hohe Tauern) okolo tajemného krasového pramene | Fotogalerie k článku

Alpy

Řeka Mur (též Mura) patří mezi významné rakouské řeky a se svojí celkovou délkou 444 km (údaje o délce jsou často mírně odlišné) je o něco delší než naše Vltava. Pramení ve výšce 1 898 m ve Vysokých Taurách v …

5.9.2022 / Dajana Krestová
Filmy · Matterhorn: Královskou cestou s Hervé Barmassem, další z filmů MFOF

Matterhorn

Další festivalový film MFOF nás zavede úchvatnou cestou na vrchol jedné z nejznámějších hor světa. Zkušený italský alpinista Hervé Barmasse vypráví fascinující historii prvovýstupu na Matterhorn, jednu …

4.9.2022 / Otakar Brandos
Turistika · Sychravé květnové Beskydy v dešti a mlze. Okružní túra přes Maxovu nádrž a chatu Kmínek na Bobek | Fotogalerie k článku

Beskydy

Opakování je prý matka moudrosti. Sice absolutně netuším, jak dalece, a zda-li vůbec, člověk zmoudří opakováním stejné túry, proč si ale po nějakých pěti letech nezopakovat hezkou okružní trasu na Bobek přes Maxo …

2.9.2022 / Otakar Brandos
Rozhledny · Rozhledna Kunovická hůrka, Hostýnské vrchy - další z vyhlídek Zlínského kraje

Kunovická hůrka

Na výrazném návrší Kunovická hůrka (587 m) stojí od roku 2010 malá dřevěná rozhledna. Podobně jako u nedávno na Trekingu zmíněných slovenských rozhleden pod Babí horou se hodí přirovnání, že jde o …

2.9.2022 / Dajana Krestová
Filmy · Představujeme další festivalový film - North 6. Výstup na šest legendárních alpských severních stěn

North 6

Horolezci Simon Gietl a Roger Schäli se v rámci projektu "North 6" vydávají na pravděpodobně nejtěžší túru přes Alpy. Plán je vylézt na šest legendárních severních stěn. Mezi šest klasických severních stěn Alp …

2.9.2022 / Otakar Brandos
Rozhledny · Rozhledna (rozhľadňa) Hviezdoslavova horáreň - další z rozhleden v oblasti Babí hory na Oravě

Rozhledna

Rozhledna u Hviezdoslavovy horárne (hájovny) je dvojčetem rozhledny Šťaviny, která stojí o kus na úbočí Babí hory při žluté turistické značce. Provedením připomíná spíše větší myslivecký posed, ale omezený …

1.9.2022 / Ondřej Havelka
Cestování · Vodun - tradiční náboženství, kultura a umění s centrem v Beninu

Vodun

Vodun je tradiční západoafrické náboženství - vyznávané především (nikoli ale výlučně) etnikem Eweů - s mimořádně dlouhou a bohatou tradicí, za jehož rodiště i současné centrum je považován západoafrický Benin …

Srpen (august) 2022

31.8.2022 / Otakar Brandos
Hrady · Zubštejn / Lapis - Zubří kámen či Zubrštejn: romantická zřícenina hradu na Bystřicku

Zubštejn

Hrad Zubštejn zvaný původně Lapis (kámen, skála), později Zubří kámen čili Zubrštejn, je nejhezčí hradní zřícena na Bystřicku a jeden z nejvděčnějších turistických cílů na Vysočině. Jako u většiny našich hradů rok zahájení …

29.8.2022 / Otakar Brandos
Chaty · Horská chata Lucký vrch ve Žďárských vrších - jediná "válečná" turistická chata na Vysočině

Lucký vrch

Horská chata na Luckém vrchu, která stojí v nadmořské výšce 739 metrů, byla turistům do užívání předána v roce 1941, pouhý rok po zahájení výstavby, tedy v průběhu druhé světové války. Chata Lucký vrch, kdy s …

22.8.2022 / Otakar Brandos
Trek · Okružní trek v Oravských Beskydech (2) - přes Mosorny Groń a Zawoju na Jalovecké sedlo a Slanou Vodu | Fotogalerie k článku

Východ Slunce

Schronisko (chata) na Hali Krupowej (1 192 m) je konečně tady. Ze zápraží se otevírají fantastické výhledy na východní část Tater, jednotlivé vršky Vysokých a Belianských Tater mám jako na dlani. Od Kriváňě až po …

22.8.2022 / Servis
PR · Skiing Trousers

Trousers

Here we are going to talk about skiing trousers. You will have a ton of knowledge about skiing trousers. Ski Pants and Ski Trousers are names used to portray clothing which will assist with keeping your legs …

20.8.2022 / ESO2211
Vesmír · Teleskop ESO/VLT zachytil působivý kosmický tanec. Tvar galaxie NGC 7727 je asymetrický a neuspořádaný

Vesmír

Dalekohled VLT Evropské jižní observatoře vyfotografoval následek mohutné kosmické kolize - obří galaxii NGC 7727, která vznikla spojením dvou menších galaxií. Proces jejich sloučení započal asi před miliardou let a …

20.8.2022 / Servis
PR · Kam vyrazit pod stan a co si vzít s sebou?

Stan

Kempování může být skvělou příležitostí, jak být co nejvíce s rodinou a společníky, vyčistit si hlavu a zažít nevšední zážitek. Ať tak či onak, na kempování byste se měli připravit kompletně, abyste si svou příležitost mohli …

19.8.2022 / Pavel Gejdoš
Aktuality · Kateřinská jeskyně poodhalila další svá tajemství - novinky z Moravského krasu

Jeskyně

V návaznosti na několikaletý epigrafický výzkum v Kateřinské jeskyni v Moravském krasu, který odhalil nejstarší jeskynní kresby na území ČR, se ve dnech 8. - 12. srpna 2022 uskutečnil vůbec první archeologický výz …

19.8.2022 / Dajana Krestová
Filmy · Nejdelší cyklozávod planety jako svatební cesta - další ze snímků 20. Mezinárodního festivalu outdoorových filmů

Cyklo

Jste milovníci jízdy na kole a chcete zažít něco nezapomenutelného? Můžete se nechat inspirovat příběhem Markéty a Adama ve filmu Nejdelší svatební cesta?, který uvidíte na 20. Mezinárodním festivalu outdoor …

19.8.2022 / Servis
PR · Užitečné autodoplňky na cesty

Autodoplňky

Léto je v plném proudu a vy přemýšlíte nad výletem za krásami Česka nebo i do zahraničí? V Česku máme to štěstí, že pro kousek krásné přírody, ať už jezer, skal, hor, nebo řek a krásných lesů nemusíme daleko. Máme tu …

15.8.2022 / Servis
PR · Výbava na cesty aneb jaký čaj si připravit na delší túry?

Relax

Sbalit termosku, zavázat boty a vyrazit do kopců i do hor? Ideální start dne! Poradíme vám, jakým pitím batoh naplnit, aby si cestu užily i chuťové buňky, a vaše tělo nestrádalo na pitném režimu. Voda tvoří 60-70 % těles …

10.8.2022 / Otakar Brandos
Rozhledny · Rozhledna na vodojemu v obci Kunovice. Skvělá vyhlídka nejen na Hostýnské vrchy

Rozhledna

Rozhledna v obci Kunovice byla zbudována na místním vodojemu na návrší Na Páně ve výšce asi 434 metrů nad mořem. Kunovická rozhledna, postavená na novém vodojemu na severním okraji obce, byla turistické veřej …

7.8.2022 / Otakar Brandos
Příroda · Ptáci: Křivka obecná (Loxia curvirostra) - jedinečný pták z čeledi pěnkavovití (Fringillidae)

Křivka

Křivka obecná (Loxia curvirostra) je v našich končinách vskutku nezaměnitelný druh ptáka z čeledi pěnkavovití (Fringillidae). To díky jeho zahnutému, dalo by se říci že papouščímu, a na koncích zkříženému zobá …

7.8.2022 / Otakar Brandos
Příroda · Ořešník kropenatý (Nucifraga caryocatactes) - nezaměnitelný pták z čeledi krkavcovití (Corvidae)

Ořešník

Ořešník kropenatý (Nucifraga caryocatactes) je vskutku nezaměnitelný druh ptáka z čeledi krkavcovití (Corvidae). Ořešník kropenatý dorůstá velikosti drobnější sojky obecné. Délka jeho těla dosahuje až 35 cm a rozpětí …

6.8.2022 / Servis
PR · SuuntoPlus Guides přináší do GPS hodinek Suunto nové dynamické funkce

Suunto

Noví průvodci SuuntoPlus Guides nabízejí sportovcům personalizované pokyny v reálném čase pro jejich oblíbené sportovní aktivity přímo v hodinkách Suunto - zatímco poskytovatelům sportovních aplikací nabíze …

2.8.2022 / Dajana Krestová
Filmy · Film Prales zítřka (Michal Gálik). Další z filmů, které můžete vidět na 20. Mezinárodním festivalu outdoorových filmů

Opice

Další film, který můžete vidět na 20. Mezinárodním festivalu outdoorových filmů, je dokument režiséra Michala Gálika o bádání zoologů České zemědělské univerzity v Praze v rovníkové Africe. V rámci Expedice Neu …

Červenec (júl) 2022

29.7.2022 / Otakar Brandos
Rozhledny · Wieża widokowa (rozhledna) na Mosornym Groniu - téměř 25metrová vyhlídková věž v polské části Oravských Beskyd

Rozhledna

Na vrcholu kopce Mosorny Groń (1 046 m), do češtiny asi nejlépe přeloženo jako Mrzutý grúň, byla v tomto roce veřejnosti zpřístupněna nová rozhledna (polsky wieża widokowa). Přesného data otevření jsem se …

27.7.2022 / Otakar Brandos
Trek · Okružní trek v Oravských Beskydech (1) - přes Babí horu na sedlo Krowiarki a Schronisko na Hali Krupowej | Fotogalerie k článku

Babia hora

Schronisko PTTK na Hali Krupowej je jedinou z chat, kterou jsem v Oravských Beskydech nenavštívil. Na Babí hoře i v jejím okolí jsem se již motal vícekrát, ale zmíněná chata byla vždy mimo plánovanou trasu. Až nyní, v …

27.7.2022 / Otakar Brandos
Rozhledny · Rozhledna (rozhľadňa) Šťaviny, Babí hora. Jedna z rozhleden v Oravských Beskydech

Šťaviny

Rozhledna (rozhľadňa) Šťaviny je jednou ze čtyř rozhleden, které dnes nalezneme v Oravských Beskydech. Jejími sousedkami jsou rozhledny u Hviezdoslavovy hájovny, Trchovnica a rozhledna naproti Babí hoře …

26.7.2022 / Otakar Brandos
Vesmír · Vědci objevili 'spící' černou díru ležící mimo naši Galaxii. Systém VFTS 243 v mlhovině Tarantule

Vesmír

Mezinárodní expertní tým známý vyvrácením několika objevů černých děr oznámených jinými autory se poprvé podepsal pod nalezení černé díry hvězdné hmotnosti ležící v sousední galaxii Velkém Magellanově mračnu …

26.7.2022 / Pavel Čupr
Treky · Jak jsem chtěl v zimě přejít Rodnei v Rumunsku. Jak jsem pak hledal Drákulův hrad, příběh z roku 1977

Rumunsko

Léto 2011. Šlapeme na Goverlu, nejvyšší horu Ukrajiny. Jdeme od jihu, po hřebeni. Když se otočím, vidím za zády několik horských hřebenů, které jsou již v Rumunsku. Přemýšlím co to může být za hory. Maramu …

23.7.2022 / PR
PR · Specialisté instalatér nonstop Praha pracují 24/7. Potřebujete pomoci s kanalizací nebo vodoinstalací?

Instalatér

V případě problémů s kanalizací nebo vodoinstalací se můžete obrátit na instalatéra nonstop Praha. Naší společnost, ktera bez problémů vyřeší ty nejobtížnější problémy v této oblasti. Seznam našich služeb zahrnuje …

22.7.2022 / Josef Holík
Aktualita · Polovina Čechů plánuje trávit dovolenou v přírodě. Prodeje pohorek vzrostly dvojnásobně

Dovolenou na horách, v kempu nebo na vodě letos plánuje přes 49 % Čechů, u moře necelá třetina. Češi se snaží na dovolených šetřit, proto jen čtvrtina domácností plánuje dát za dovolenou přes 20 000 Kč. Od začátku pan …

PR · Nezbytnost na každou cestu - dobrý turistický batoh

Když přemýšlíte o pěší turistice, jaké vybavení vás napadne jako první? Bunda, trekové boty, hole? Ne, nejčastější odpovědí je batoh. A skutečně, na každé túře, která trvá trochu déle než 2-3 hodiny, je správný ba …

PR · Buďte aktivní i během dovolené

Zajímá vás, jak cvičit na dovolené bez posilovny a vybavení? Odpověď je jednoduchá: venku. Stále teplejší dny vybízejí k venkovním aktivitám. Doporučujeme, jaké formy pohybu na čerstvém vzduchu stojí za …

21.7.2022 / Servis
PR · Chcete dobývat vrcholy? Těchto 8 věcí nesmí chybět v žádné horolezecké výbavě!

Učarovalo vám lezení a už hledáte na mapách nejbližší skály? Dříve než vyrazíte, budete se potřebovat vybavit. I když lezení po skalách vyžaduje pro začátek větší počáteční investice, jakmile si sestavíte výbavu, můžete lézt …

18.7.2022 / Radomír Hruška
Treky · Všechny barvy chorvatského Velebitu. Trek nejdelším pohořím bývalé Jugoslávie (3)

Velebit

Vlaški grad je od Ivine Vodice asi 70 minut chůze, přičemž trasa nejprve traverzuje svahy hor, aby ke konci vystoupila z lesa a dosáhla sedla pod stejnojmennou horou Vlaški grad. Samotná útulna je sice ukrytá níže v lese …

17.7.2022 / Otakar Brandos
Testy · Fenix HM65R, recenze nabíjecí čelovky. Světelný výkon až 1 400 lumenů a dosvit přes 150 metrů

Čelovka

Čelová svítilna Fenix HM65R do rodiny dosud testovaných čelovek vhodných pro outdoorové aktivity tak úplně nezapadá. Je poněkud těžší a nezvyklou konstrukci se dvěma nezávislými reflektory. Přesto bych …

17.7.2022 / Otakar Brandos
Pohoří · Vysoké Tatry aneb nejvyšší hory v Karpatech. Geomorfologický okrsek Tater mezi Svinicí a Jahňacím štítem

Tatry

Vysoké Tatry jsou pouhým geomorfologickým okrskem Tater, tedy jen malou částí celku Tatry. A ačkoliv dosahují Vysoké Tatry rozlohy pouhých 341 km2, ze kterých 260 km2 připadlo Slovensku a 81 km2 Polsku, soustře …

14.7.2022 / Radomír Hruška
Treky · Všechny barvy chorvatského Velebitu. Trek nejdelším pohořím bývalé Jugoslávie (2)

Velebit

Přechod od Vratarskeho kuku do tohoto místa zcela jistě konstantně dosahuje I. stupně horolezecké náročnosti UIAA, na spoustě míst je to slušná II, ovšem já jsem přesvědčen, že byly i pasáže dosahující stupně III. Asi na …

13.7.2022 / Otakar Brandos
Vesmír · První snímky z Webbova dalekohledu odhalují neviditelný vesmír. Dlouho očekávaná pozorování naznačují, že přijde záplava objevů

Vesmír

Dosažením plných schopností kosmického teleskopu Jamese Webba začala nová éra v astronomii. Včera byly zveřejněny první plně barevné snímky a spektroskopická data teleskopu, které odhalují velkolepou sbírku …

10.7.2022 / Radomír Hruška
Treky · Všechny barvy chorvatského Velebitu. Trek nejdelším pohořím bývalé Jugoslávie (1)

Velebit

Chorvatské pohoří Velebit je svébytnou kapitolou mezi balkánskými horstvy. Na jednu stranu je velmi dobře známé kupříkladu dvojicí soutěsek v národním parku Paklenica, na stranu druhou však nabízí i naprosto …

8.7.2022 / Renata Faltejsková
Počasí · Stále více Čechů plánuje dovolenou v tuzemsku: Čeká nás teplé léto?

Krumlov

I přesto, že hranice států se cestovatelům již plně otevřely, stále spousta Čechů upřednostňuje své letní dovolené trávit v tuzemsku a prozkoumávat tak vše co nám naše země nabízí. Jedním z hlavních aspek …

7.7.2022 / Otakar Brandos
Trek · Velká Fatra botanická a medvědí safari. Květnové putování jižní části pohoří za největší karpatskou šelmou (2) | Fotogalerie k článku

Borišov

Medvěd měl doslova svatou trpělivost, nafotil jsem na 50 snímků. Z toho bude řada dost dobře použitelných. Vracím se na salaš Smrekovica, budím Míšu a ukazuji ji nové fotky. No kdyby si nelehla zpátky do spacá …

4.7.2022 / Václav Vágenknecht
Treky · Přechod přes Čergov a Nízké Beskydy, trek na slovensko-polském pomezí (2)

Cintorín

Přestože je vrchol zalesněný a neposkytuje žádné rozhledy, nabízí výhledovou růžici, kříž a naučnou ceduli. Neschází ohniště, zřejmě tady občas někdo zabivakuje. Sestupujeme a dostáváme se do Cigánky. Vlastně, teď se …

3.7.2022 / Jana Píchová
Tipy na výlet · Třeboňsko zvoucí na sezónu doslova přetéká novinkami, tipy nejen pro letní měsíce

Třeboň

Pískovny, lékárna, vláčky, rybaření, buddhismus ve vodárenské věži, promítání pod širým nebem. Je to neuvěřitelné, ale to vše vás čeká na jednom místě - stačí jen jediné, vypravit se na Třeboňsko. Chystáte …

1.7.2022 / Jaroslava Janečková
Tipy na výlet · Na výlet do Písku, Blatné, Vodňan i Strakonic. Tipy na výlet v jižních Čechách

Písek

Astronomické léto je v plném proudu, škola končí a tropické počasí ustupuje středoevropskému létu. Není tedy snad lepší doba pro výlet a pohodové dny v jižních Čechách. Těsně vedle Kamenného mostu v …

1.7.2022 / Václav Vágenknecht
Treky · Přechod přes Čergov a Nízké Beskydy, trek na slovensko-polském pomezí (1)

Bradlové pásmo

Při šestnáctidenním polském vandru v roce 2021 (po Cestě Orlích hnízd jsme došli z Częstochowe do Krakowa a posléze navštívili pohoří Gorce, Pieniny a Tatry) nás napadlo, že by nebylo od věci zamířit po roce znovu …

Červen (jún) 2022

28.6.2022 / Servis
Lyžování · Víte, kde můžete lyžovat i v létě?

Lyžování

Patříte k těm, kdo před dovolenou u moře dávají přednost horám? Nejste sami - mnoho lyžařů by svůj oblíbený sport nejraději provozovalo i v létě. A to není nemožné. Možností je mnoho, stačí si jen vybrat …

27.6.2022 / Otakar Brandos
Památky · Kostel Nanebevzetí Panny Marie v Neratově, tip na výlet v Orlických horách

Neratov

Kostel Nanebevzetí Panny Marie v Neratově v Orlických horách vstal z popela jako bájný fénix. A to doslova, vždyť v roce 1945, během závěrečných bojů II. světové války, kostel v Neratově vyhořel a svého, zatím stále jen …

27.6.2022 / Servis
PR · Sporty, které byste měli toto léto zkusit

Plavání

Nejlepší způsob, jak v létě zahnat nudu, je pomocí sportu. Stačí si vybrat z nabídky, která je skoro nekonečná. Jaký sport zvolíte vy? My jsme pro vás do článku sepsali 6 aktivit, které si letos nesmíte nechat ujít …

24.6.2022 / Karolína Kopáčková
PR · Letos dovolená v Mariánkách

Mariánky

Říkáte si, že v Mariánkách už jste byli, fontánu jste viděli a nic jiného tam není? Pokusíme se vás přesvědčit, že vydat se do Mariánek na výlet určitě stojí za to a možná dokonce zjistíte, že jeden den vám k prozkoumání …

24.6.2022 / Jana Píchová
Památky · Nejjižnější hradní vyhlídková věž, Tvrz v Tiché. Hrázděná věž otevře své brány již 1. července 2022

Tvrz

Jen pár minut od Dolního Dvořiště se za týden otevírá unikátní historická památka, tvrz Tichá. Její hradní věž je vysoká celkem 28 metrů a zároveň je nejjižnější hradní vyhlídkovou věží v České republice. Po 12 …

23.6.2022 / Otakar Brandos
Trek · Velká Fatra botanická a medvědí safari. Květnové putování jižní části pohoří za největší karpatskou šelmou (1) | Fotogalerie k článku

Medvěd

Meteorologové předpovídají na konec května počasí všelijaké. Protože jim to zcela pravidelně "vychází" nedbáme těch "hrůz", které se mají dít na obloze, a vyrážíme s dcerou na Slovensko. Na Velkou Fatru. Je …

22.6.2022 / PR
PR · Chcete na dovolenou do ráje? Vydejte se do toho na Slovensku!

Slovensko

Slovenský ráj je bezpochyby jednou z nejkrásnějších částí naší sousední země, ve které si užijete jak aktivní dovolenou, tak tu odpočinkovou, rodinnou i romantickou. Uvidíte, že si vás zde získá nejen krásná …

22.6.2022 / Otakar Brandos
Rozhledny · 26metrová rozhledna Feistův kopec, parádní vyhlídka u Olešnice v Orlických horách

Rozhledna

Rozhlednu Feistův kopec nalezneme na stejnojmenném kopci (707 m) u Olešnice v Orlických horách. Rozhledna na Feistově kopci je z centra obce vzdálena jen asi kilometr, přivede nás k ní turistická značka …

20.6.2022 / Otakar Brandos
Příroda · Budníček menší (Phylloscopus collybita), drobný pěvec z čeledi budníčkovití (Phylloscopidae)

Budníček

Budníček menší (Phylloscopus collybita), je drobný pěvec z čeledi budníčkovití (Phylloscopidae). A přestože je budníček menší drobnější než třeba vrabec, v lese jej rozhodně nepřeslechneme. Jeho monotónní …

20.6.2022 / Otakar Brandos
Rozhledny · Rozhledna na Vrchmezí v Orlických horách. Wieża Widokowa na Orlici, Duszniki-Zdrój

Vrchmezí

Na hraniční hoře Vrchmezí (1 084 m), která je v Polsku nazývána Orlica, byla v prosinci 2020 veřejnosti zpřístupněna nová rozhledna. Rozhledna Vrchmezí však není první takovouto stavbou na tomto vrcholu. První …

19.6.2022 / Otakar Brandos
Rozhledny · Rozhledna Velká Deštná, Orlické hory. Hezká vyhlídka na nejvyšší hoře pohoří

Velká Deštná

Na Velké Deštné (1 116 m), nejvyšší hoře Orlických hor, vyrostla v roce 2019 nová rozhledna. Ta nahradila starší dřevěnou rozhlednu, která spíše připomínala myslivecký posed. Rozhledna Velká Deštná …

16.6.2022 / Otakar Brandos
Trek · Přechod Rychlebských hor přes Karpień. Vícedenní trek přes Góry Złote a Masyw Śnieżnika na pomezí Kladska a Slezska (5) | Fotogalerie k článku

Během noci se zatáhlo. Budíme se do pošmourného rána, kdy se sluneční paprsky jen nesměle prodírají skrze mraky a mlhu. Balíme a vyrážíme vstříc poslednímu úseku našeho treku, hřebeni Rychlebských hor …

15.6.2022 / ESO2209
Vesmír · Kosmická pavučina: astronomové mapují divoký vznik hvězd v mlhovině Tarantule

Tarantule

Nová pozorování získaná radioteleskopem ALMA astronomům umožnila odhalit komplexní struktury v mlhovině Tarantule - v oblasti s probíhající tvorbou hvězd známé také pod označením 30 Doradus. Záběr s …

15.6.2022 / Otakar Brandos
Příroda · Kukačka obecná (Cuculus canorus), středně velký pták známý svým hnízdním parasitismem

Kukačka

Kukačka obecná (Cuculus canorus), slovensky kukačka obyčajná, je středně velký pták z čeledi kukačkovití (Cuculidae). Spolu s kukačkou chocholatou (Clamator glandarius) představuje kukačka obecná jednoho ze …

10.6.2022 / Otakar Brandos
Testy · Pohorky Asolo Kongur EVO GV - doslova nezničitelné boty s celokoženým svrškem z Nubuku

Kongur GV

Pohorky Kongur EVO GV od italské firmy Asolo používám něco přes dva roky. Nějakým nedopatřením došlo k tomu, že jsem recenzi na Kongury nezveřejnil po 200 až 300 kilometrech, jak obvykle činívám, ale dostá …

9.6.2022 / Dorek Čermák
Trek · Povedený přechod přes Železné hory. Projekt 13/8 - Pardubický kraj | Fotogalerie k článku

Doubrava

Každá výprava po krajích České republiky začíná nad mapou a později i jízdním řádem, kdy využívám na místo určení železnice i autobusů. Doprava je sice delší, ale o mnoho lacinější, než jezdit autem. Železné hory si v …

8.6.2022 / Otakar Brandos
Trek · Złoty Stok a rozhledna Borůvková hora. Vícedenní trek přes Góry Złote a Masyw Śnieżnika na pomezí Kladska a Slezska (4) | Fotogalerie k článku

Východ Slunce

V noci hezky svítil zprvu Měsíc, po jeho západu hvězdy. Výhled byl však omezen jen na malý výsek oblohy. To vše ale nakonec vynahradily fantastické svítání a parádní východ Slunce. Ta hra světel a stínů při …

7.6.2022 / Otakar Brandos
Testy · Pohorky Asolo Altai EVO GV, recenze. Pohodlné a lehké pohorky na horskou turistiku i treking

Pohorky

Pohorky Asolo Altai EVO GV jsou jedním z dlouhé řady modelů italské firmy Asolo, kterou jistě znají všichni příznivci horské i vysokohorské turistiky. Tentokráte se mně dostaly do rukou, respektive na nohy …

7.6.2022 / Otakar Brandos
Testy · Columbia Rain Scape Jacket, recenze. Voděodolná sportovní bunda s prodlouženými zády

Jacket

Columbia Rain Scape Jacket je bunda sportovního střihu, která je určena pro outdoorové aktivity nejen v přírodě, ale i ve městě. Columbia Rain Scape Jacket ochrání jak před větrem, tak i před deštěm. Vždyť …

4.6.2022 / Martin Szwejda
Trek · Pokus o výstup na Vorder Grauspitz. Vysokohorská turistika v pohraničí Rakouska, Švýcarska a Lichtenštejnska (3)

Alpy

K třem jezerům naštěstí vede zkratka od Flätcher Alpu - výstupem dlážděnou širší cestou až ke spodnímu jezeru Unterer See, kde se napojuji na červenou značku. Po příchodu k němu začínám na sobě znát úna …

3.6.2022 / Otakar Brandos
Příroda · Skřivan lesní (Lullula arborea), středně velký zástupce čeledi skřivanovití (Alaudidae)

Skřivan

Skřivan lesní (Lullula arborea) je středně velkým zástupcem našich skřivanovitých (Alaudidae). A protože patří do řádu pěvců (Passeriformes) asi nepřekvapí, že je dobrým pěvcem. To natolik, že je skřivan lesní …

2.6.2022 / Otakar Brandos
Příroda · Kos horský (Turdus torquatus). Příbuzný kosa černého žije v Česku pouze v horských oblastech

Kos

Kos horský (Turdus torquatus) je blízkým příbuzným našeho kosa černého (Turdus merula). Kos horský žije v horských lesích i nad horní hranici lesa v pásmu kosodřeviny a alpínských loukách v horách nejen Evropy …

2.6.2022 / Tyger.sk
Testy · Insta360 GO2, 27gramová outdoor kamera. Video recenzia

Kamera

Insta360 GO2 je najmenšia outdoor kamerka od firmy Insta360 a aj akú som doteraz vo svojom outdoor arzenáli mal. Je malá, ľahká a má vlastné nabíjacie púzdro. Kamera váži len 27 g mimo dobíjacieho púzdra. Kapacita …

1.6.2022 / Martin Szwejda
Trek · Pokus o výstup na Vorder Grauspitz. Vysokohorská turistika v pohraničí Rakouska, Švýcarska a Lichtenštejnska (2)

Alpy

Nedá se svítit. Takto bychom tu strávili celý den a stejně bychom nikam nedošli. Sestupuji za ní, sundávám mačky a dávám jí je. Sám si nechávám pouze cepín a nahoru postupuji tak, že se zabodávám nohama do sněhu, ať …

Květen (máj) 2022

27.5.2022 / Otakar Brandos
Trek · Lądek-Zdrój a rozhledna Jawornik Wielki. Vícedenní trek přes Góry Złote a Masyw Śnieżnika na pomezí Kladska a Slezska (3) | Fotogalerie k článku

Noc byla hodně teplá. Pořádný kontrast s předchozím dnem. Mohlo by to vydržet i nadále. Ráno vyrážíme opět brzy, přestože dnešní etapa je poměrně krátká. Cestou se ale chceme zdržet ve městě Lądek-Zdrój, pří …

26.5.2022 / Martin Szwejda
Trek · Pokus o výstup na Vorder Grauspitz. Vysokohorská turistika v pohraničí Rakouska, Švýcarska a Lichtenštejnska (1)

Vše začalo v roce 2013. Tehdy jsme s bráchou stanuli na vrcholu Triglavu (2 864 m n. m.), nejvyšší to hoře Julských Alp, ba i celého Slovinska. Sice jsem si tehdy říkal, že to bylo fakt hrozné a že nic podobného již nikdy …

25.5.2022 / Václav Vágenknecht
Turistika · Turistika v NP Duna-Ipoly v Maďarsku. Tři pohoří, která od sebe odděluje řeka Dunaj (2)

Opět putujeme terénem. Ze značky s červeným křížem (první pomoc nepotře- bujeme) přesedáme po pár kilometrech na červený trojúhelník, stoupáme. Téměř stále jdeme lesem a dostáváme se na kopec Prédi …

24.5.2022 / Otakar Brandos
Příroda · Ledňáček říční (Alcedo atthis) - modrozelený a oranžový létající drahokam

Ledňáček říční (Alcedo atthis), slovensky rybárik obyčajný, je jedním z nejkrásnějších opeřenců u nás a setkání s ním patří k opravdovým zážitkům. Ledňáček říční je sice jen o něco málo větší než vrabec, přesto …

22.5.2022 / Otakar Brandos
Hrady · Hrad (Zamek) Karpień na vrchu Karpiak. Dobře utajená hradní zřícenina v Rychlebských horách

Hrad Karpień (Karpenstein) patří k dobře utajeným hradům Rychlebských hor (Góry Złote). Alespoň před českou turistickou veřejností. Hrad (polsky zamek) Karpień se sice nachází jen pár kilometrů od státní hra …

20.5.2022 / Otakar Brandos
Trek · Králický Sněžník a Jaskinia Niedźwiedzia. Vícedenní trek přes Góry Złote a Masyw Śnieżnika na pomezí Kladska a Slezska (2) | Fotogalerie k článku | 2. fotogalerie k článku

V noci bylo poměrně čerstvo, ještě že jsem si vzal teplejší spacák. Ráno je ale opět jako malované. Modrá obloha a sluníčko. Na další cestu vyrážíme z našeho bivaku u Nowe Morawy již před sedmou, protože na tento …

19.5.2022 / ESO2208
Vesmír · Superhmotná černá díra v Mléčné dráze. Astronomové zveřejnili první snímek černé díry v srdci naší Galaxie

Během tiskové konference, která se souběžně uskutečnila po celém světě včetně ředitelství Evropské jižní observatoře v Garchingu v Německu, astronomové zveřejnili první snímek superhmotné černé díry v centru …

18.5.2022 / Vladi "tyger" Martynek
Testy · Turistický ruksak Ferrino Agile 35, outdoor recenzia

Ferrino Agile 35 je veľmi ľahký turistický batoh, ktorý využiješ na turistike zimnej a aj letnej. Váži len 950 g. A keď z neho vytiahneš výstuž chrbátu tak ešte menej. Toto je celkom prelomové pri tak veľkom turistickom …

18.5.2022 / Václav Vágenknecht
Turistika · Turistika v NP Duna-Ipoly v Maďarsku. Tři pohoří, která od sebe odděluje řeka Dunaj (1)

Řekne-li se Maďarsko, vybaví se většině lidí hlavní město Budapešť a největší jezero střední Evropy Balaton (rozloha 596 km2), jehož název pochází ze slovanského jména blato čili bažina. Gurmáni vzpomenou i klo …

18.5.2022 / Lenka Mašová
Tipy na výlet · Střemošická stráň nad vsí Střemošice - nejvíce vstavačů nachových ve východních Čechách roste právě zde

Lokalita s nejčetnějším výskytem vstavače nachového ve východních Čechách se nachází na Střemošické stráni. A že je tam na co koukat. Vstavač nachový, který patří k vysokým orchidejím, se jen tak přehlédnout …

17.5.2022 / Otakar Brandos
Aktualita · Nová rozhledna na Králickém Sněžníku. Pořádně drahá a kontroverzní stavba na hranicích Polska a Česka

Na vrcholu Králického Sněžníku (1 424 m), nejvyšší hoře stejnojmenného pohoří, roste nová rozhledna. Rozhledna, který již při projektování budila mnohé emoce. Emoce budí i během stavby, kdy má jak své obdivo …

17.5.2022 / PR
Servis · Jdou sportovní boty dohromady s letními šaty?

Léto je období lehkých šatů a ženy, které jsou sportovně založené a zároveň mají rády eleganci, určitě přemýšlí nad kombinací šatů se sportovními botami. Sportovní boty mohou mít různou podobu, proto si v článku poví …

17.5.2022 / Stanislav Komárek
Turistika · Od přehrady do skal, tip na výšlap v okolí Bystřičky

Zaparkujeme v Brňově u bývalé pizzerie Pepino. Značka na plácku sice informuje, že je vyhrazen pouze pro návštěvníky zařízení, a hrozí odtahem, jenže objekt je už několik let zavřený a inzerovaný k pronájmu. Budeme …

17.5.2022 / Ondřej Havelka
Cestování · Kultura a náboženství etiopských Mursiů - nedostupný bůh Tumwi a drsné přechodové rituály

Mursiové jsou surmickým etnikem žijícím na obou stranách hranice Jižního Súdánu a Etiopie ve velmi odlehlých oblastech těžko prostupného deštného lesa, přičemž většina z přibližně deseti tisíc Mursiů dnes žije na …

17.5.2022 / PR
Servis · Komfortní jízda terénem - to nabízí celoodpružená elektrokola

Zřejmě každý stojí při koupi horského elektrokola před nelehkým rozhodnutím - je lepší pořídit si hardtail, tedy elektrokolo s pevným rámem, nebo full suspension, tedy celoodpružené? Oboje má něco do sebe a …

16.5.2022 / Otakar Brandos
Trek · Chata Paprsek a túra na rozhlednu Czernica. Vícedenní trek přes Góry Złote a Masyw Śnieżnika na pomezí Kladska a Slezska (1) | Fotogalerie k článku

Druhý květnový týden slibuje hezké počasí. Bylo by škoda jej nevyužit na pořádný horský vandr. Zvláště, když se o něj tak vehementně hlásí kamarád Roman, který se mnou (a druhým Romanem) naposledy vandroval …

14.5.2022 / Otakar Brandos
Rozhledny · Rozhledna (Wieża widokowa) Czernica. Skvělá vyhlídka v pohoří Góry Złote (Rychlebské hory)

Na vrcholu hory Czernica (1 083 m) v polské části Rychlebských hor (Góry Złote) stojí krásná pětipatrová a asi 17 metrů vysoká rozhledna (Wieża widokowa), která byla postavena v roce 2014 (slavnostní otevření …

7.5.2022 / PR
Servis · Cestovní pojištění: VZP, AXA nebo UNIQA?

Chystáte se na prodloužený víkend? Sportovní nebo poznávací dovolenou? Tak to byste neměli zapomenout na cestovní pojištění, se kterým se vám bude cestovat mnohem bezstarostněji a s větším pocitem …

6.5.2022 / Lenka Mašová
Tipy na výlet · Lokalita Kozének na středním Pojihlaví. Putování (nejenom) za vstavači ve stínu jaderné elektrárny

Jaro úspěšně nastupuje, tak jestlipak už kvetou nějaké orchideje? Třeba vstavač kukačka v lokalitě Kozének nedaleko Mohelna. Jako výchozí bod volím vesnici Lhánice, odkud je to za ohroženou flórou …

5.5.2022 / Otakar Brandos
Cestování · Gouffre du Friouato v NP Tazekka v Maroku, obrovská krasová jeskyně s propastí ve Středním Atlase

Gouffre du Friouato je obrovská krasová jeskyně s propastí, která se nachází v Národním parku Tazekka v severním Maroku v blízkosti hranic Středního Atlasu a Rífského Atlasu. Gouffre du Friouato je považována …

5.5.2022 / PR
Servis · Trekové boty jsou dokonalou volbou na krátké i dlouhé túry

Trekkingové boty jsou dokonalou volbou na krátké i dlouhé túry. Plánujete vícedenní túru po horských stezkách? Nebo se chystáte na nenáročný jednodenní výlet v terénu? Ať už vás čeká jakékoliv outdoorové dobrodruž …

5.5.2022 / Otakar Brandos
Vesmír · Galaktický balet NGC 1512 a NGC 1510: Dark Energy Camera zachycuje dvojici galaxií při gravitačním duetu

V centru pozornosti Dark Energy Camera, nejmodernější širokoúhlé kamery na 4metrovém dalekohledu Victor M. Blanco na observatoři Cerro Tololo, stojí dvojice interagujících galaxií NGC 1512 a NGC 1510 …

3.5.2022 / Lenka Mašová
Turistika · Od přehrady k přehradě v časném jaru. Výlet od přehrady Seč k přehradě Pařížov

Výlet od přehrady Seč k přehradě Pařížov v době, kdy se jaro stále nemůže rozhodnout, jestli už opravdu naplno prorazí. Duben, znáte to - ráno mráz, odpoledne sluníčko. Zastavuji na odstavném parkovišti před hrází přehra …

3.5.2022 / Otakar Brandos
Trek · Hora Slunečná, Nové Valteřice a Dvorce: 3denní vandr Nízkým Jeseníkem a 41. setkání na vrcholech (2) | Fotogalerie k článku

Ještě za kuropění byla mlha hustá tak, že by se snad dala i krájet. Po východu Slunce se ale vyjasňuje. Vypadá to na slunečný den s modrou oblohou. Je sice větrno a chladno, ale sluníčko přece jen znatelně zvedá náladu …

2.5.2022 / Otakar Brandos
Rozhledny · Rozhledna v Blahutovicích v Moravské bráně; poměrně originální rozhledna na Blahutovickém vrchu

Rozhledna v Blahutovicích či Blahutovická rozhledna, která má charakteristický kuželovitý tvar, stojí na Blahutovickém vrchu (331 m) ve výšce asi 328 m v blízkosti Jeseníku nad Odrou. Velice zjednodušeně …

1.5.2022 / Lubomír Linhart
Příroda · Bojíte se vlka, blízkého příbuzného psů? Legendy, rčení a skutečnosti

Blízký příbuzný psů je opředen vesměs nepříznivými legendami. Jednou z příčin jsou špatné zkušenosti pastevců ovcí. Ti však na vlky sváděli úbytek ovcí i tehdy, když si chtěli přilepšit masitou stravou nebo prodali, aby …

Duben (apríl) 2022

28.4.2022 / PR
Servis · Cestování se psem: 3 věci, které vám nikdo neřekne

Se svým Jack Russell teriérem jsem cestoval hodně, z Irska do Jižní Ameriky a pak zpět do Evropy, kde jsme navštívili Francii, Itálii, Řecko, Belgii atd. Jelikož opravdu věřím tomu, že pes je nejlepší přítel člověka, přišlo mi …

28.4.2022 / J. Vála, M. Panský
Alpinismus · Na nejvyšší hoře západní polokoule. Výstup na andskou horu Aconcagua

Aconcagua je svými 6 962 metry nejvyšší horou nejen Jižní Ameriky, ale celé západní polokoule. Je 14. ledna a ve 13 hodin odlétáme z ruzyňského letiště linkou ČSA do Říma. Po půldruhé hodině přistáváme, ale na linku …

27.4.2022 / Otakar Brandos
Trek · Staré Oldřůvky, Červená hora a Slunečná: 3denní vandr Nízkým Jeseníkem a 41. setkání na vrcholech (1) | Fotogalerie k článku

Na předposlední dubnový víkend jsem naplánoval 41. setkání na vrcholech. Doufal jsem, že počasí vyjde a příroda Nízkého Jeseníku bude hezky zelená. Tak jak na jaře má být. Příroda si však dělá co chce a byla …

25.4.2022 / PR
Servis · Nejlepší aplikace pro geocaching pro Android a iOS

Pokud hledáte nejlepší aplikace pro Geocaching, pak už nehledejte dál. Aplikace Geocaching vám umožní přístup do světa geocachingu přímo z vašeho chytrého telefonu. Geocaching není úplně novým feno …

• 25.4.2022 / Aktualita
    Filmové echo XIX. MFOF. Přijďte se podívat na vybrané oceněné filmy minulého ročníku

24.4.2022 / Lenka Mašová
Turistika · Za posledními zbytky sněhu na Šerák, turistika v Hrubém Jeseníku

Má těsně před Velikonocemi ještě cenu jet do Jeseníků za posledními zbytky sněhu? Nebo nemá? V situaci, kdy ovšem jest na půl cesty třeba vykonat rodinnou návštěvu spojenou s gratulací k význačnému životnímu jubileu …

23.4.2022 / PR
Servis · Tipy na nízkorozpočtové dárky pro outdoorové nadšence: Čím zaručeně potěšíte?

Máte ve svém okolí nadšeného turistu, který víkendy bez ohledu na počasí tráví v přírodě? Pokud jste vyčerpali všechny své nápady na dárky v průběhu minulých let a zároveň nechcete utratit celé jmění za drahé vybave …

20.4.2022 / ESO2207
Vesmír · Mikronova - vzplanutí bílého trpaslíka. Astronomové objevili nový druh hvězdné exploze

Tým astronomů pozoroval pomocí dalekohledu VLT Evropské jižní observatoře nový typ relativně slabé hvězdné exploze, pro který použili označení mikronova. Ke zjasnění tohoto typu dochází na povrchu některých …

20.4.2022 / Otakar Brandos
Příroda · Střízlík obecný (Troglodytes troglodytes); po králíčkovi obecném nejmenší ptáček v Česku

Střízlík obecný (Troglodytes troglodytes), slovensky oriešok obyčajný, je drobný zpěvný ptáček z čeledi střízlíkovití (Troglodytidae). Po králíčkovi obecném se jedná o nejmenšího opeřence v Česku. Však jeho hmotnost …

20.4.2022 / PR
Servis · Nejlepší národní parky v Evropě

Národní parky jsou přírodní oblasti chráněné státem za účelem ochrany volně žijících živočichů a přírodního prostředí. V Evropě se nachází více než 500 národních parků, které nabízejí veřejnosti rekreaci a vyžití i únik …

16.4.2022 / Otakar Brandos
Příroda · Holub hřivnáč (Columba palumbus), největší z našich divokých holubů patří do řádu měkkozobí

Holub hřivnáč (Columba palumbus), slovensky holub hrivnák, je největší z našich holubů. Ve srovnání s jinými holubími druhy, které se vyskytují ve střední Evropě, je to doslova obr, vždyť dosahuje hmotnosti …

12.4.2022 / Otakar Brandos
Příroda · Sýkora modřinka (Parus caeruleus). Nápadný druh z čeledi sýkorovití má opravdu pestré zbarvení

Sýkora modřinka (Parus caeruleus), slovensky sýkorka belasá, je nápadně zbarvený druh ptáka z čeledi sýkorovití (Paridae) a řádu pěvci (Passeriformes). Však tento čiperný ptáček se ozývá svým zdaleka …

12.4.2022 / Lenka Mašová
Tipy na výlet · Ďáblovu bibli Švédové nevrátili, v Chrasti mají její maketu. Proslulá Ďáblova bible (Codex gigas) vznikla v klášteře v Podlažicích

V klášteře v Podlažicích na Chrudimsku vznikla světově proslulá Ďáblova bible (Codex gigas). Jedna z tras vedoucích do této malé vesničky začíná v 8,5 kilometru vzdáleném Vrbatově Kostelci. Modrá turistická značka …

11.4.2022 / ESO2206
Vesmír · Dalekohledy ESO zaznamenaly překvapivé změny teploty v atmosféře Neptunu

Mezinárodní tým astronomů využíval uplynulých 17 let řadu pozemních teleskopů včetně dalekohledu VLT Evropské jižní observatoře ke sledování teploty atmosféry planety Neptun. Podařilo se tak odhalit …

11.4.2022 / Lenka Mašová
Tipy na výlet · Šafrány bělokvěté rozkvétají na Vysočině jen na jedné malé louce. Přírodní památka U Bezděkova v CHKO Žďárské vrchy

Vysočinský unikát. I tak by se dala nazvat malá louka v těsné blízkosti Nového Města na Moravě. Počátkem jara na ní vykvétá několik tisíc vzácných šafránů bělokvětých. Přírodní památka U Bezděkova se nachází v Chráně …

7.4.2022 / Lenka Mašová
Tipy na výlet · Za zmizelou (a znovu se rodící) krásou někdejších Mattoniho lázní. Tip na výlet na Karlovarsku

Možná by se to dalo parafrázovat jako Cesta do Kyselky a zase zpátky, nicméně výlet to byl pěkný. I když jsme se na inkriminované místo dostali oklikou a s poměrně velkým zpožděním. To je tak, když jste zvědaví na …

6.4.2022 / Otakar Brandos
Aktualita · Slovensko od 6.4.2022 ruší omezení při příjezdu. Dobrá zpráva pro všechny milovníky slovenských hor

S platností od středy 6.4.2022 ruší Slovensko vyhlášku, která upravovala podmínky vstupu na území Slovenska. Slovensko se tak zařadilo k dalším zemím Evropské unie, jako jsou např. Polsko, Maďarsko, Rumunsko, Dánsko aj. …

5.4.2022 / PR
PR · Celoroční cestovní pojištění: Kde je nejlevnější?

Chystáte se na delší pracovní nebo studijní cestu do zahraničí? Nebo jste pravidelným návštěvníkem cizích zemí a nechcete pořád dokola řešit cestovní pojištění? Sjednejte si ho na celý rok! Celoroční cestovní pojištění …

5.4.2022 / Stanislav Komárek
Turistika · Lačnovské skály a Vařákovy paseky. Pískovcová skalní oblast na Vizovické vrchovině

O Pulčínských skalách se na Trekingu už psalo, ale podobná, jen trochu menší a méně známá skalní oblast se nachází také západně od Lidečka - jsou to Lačnovské skály. Na konci března nám s manželkou vyšlo nepracovní …

4.4.2022 / Ondřej Havelka
Cestování · Fascinující dogonská kultura a náboženství. Dogoni jsou etnikem, jehož existence je úzce svázána s útesem Bandiagara

Málokteré etnikum je z mnoha pohledů tak zajímavé jako malijští Dogoni. Stejně jako jejich jazyk, kultura i architektura, je originální i jejich náboženství, ovšem na rozdíl od architektury, kterou lze na místě jednoduše …

3.4.2022 / Otakar Brandos
Aktualita · Do Polska a Maďarska bez kovidích průkazů. Slovensko, Rakousko a další postdemokratické země jedou nadále na vlně buzerace

Do Polska lze od 28. března 2022 na základě nařízení Vlády č. 673 (zde) cestovat opět svobodně. Země zrušila všechna kovidová opatření. Ať již při tranzitu přes Polsko a nebo při vstupu do země po zemi, po vodě a nebo …

Březen (marec) 2022

31.3.2022 / Otakar Brandos
Trek · Moravský Blaník na samém začátku jara. Dvoudenní trek v Hanušovické vrchovině přes Kamenec, Bradlo a hrad Rabštejn (2) | Fotogalerie k článku

Večerní posezení u ohně a pokukování po hvězdách se příjemně protáhlo. A protože noc byla nerušená, bylo mnohem tepleji než minulý týden při bivaku na Vikštejně, zaspal jsem východ Slunce. Nebo jsem raději …

30.3.2022 / Jana Píchová
Tipy na výlet · Jižní Čechy zvou na bohatý program opravdových Velikonoc. Nabídnou tradice, místní zvyky, trhy a speciality

Po dvou letech covidových omezení se letos na jih Čech znovu vrací opravdové jihočeské Velikonoce. Nabídnou tradice, místní zvyky, trhy, speciality v nejlepších restauracích, ale také zcela nové ojedinělé akce. Velikonoce …

29.3.2022 / Otakar Brandos
Blog · Zavilí kovidisté se přes noc stali rusobijci: Tupěna v parlamentu, Blběna na ministerstvu a cenzor do každé rodiny

Asymptomatický nemocný je to samé jako suchá voda, šťavnaté seno a křížaly a nebo masožravý vegetarián. Tedy pitomost. A podobné pitomosti již po dva roky hlásali "odborníci", kteří radili (a bohužel i nadále …

28.3.2022 / Otakar Brandos
Příroda · Skřivan polní (Alauda avensis), zpěvný pták z čeledi skřivanovití (Alaudidae)

Skřivan polní (Alauda avensis), slovensky škovránok poľný, je nezaměnitelný zpěvný pták z čeledi skřivanovití (Alaudidae). Skřivan je zbarvením značně nenápadný druh, který na poli dokonale splývá s hroudou hlíny …

26.3.2022 / Otakar Brandos
Trek · Moravský Blaník na samém začátku jara. Dvoudenní trek v Hanušovické vrchovině přes Kamenec, Bradlo a hrad Rabštejn (1) | Fotogalerie k článku

Zima se konečně překlopila do jara. Chtělo by to oslavit nějakou hezkou túrou, nebo ještě lépe trekem. Kam zamířit? Již dlouho jsem se chystal na nádherný skalnatý kopec Bradlo (600 m) nazývaný také jako moravský Bla …

25.3.2022 / Otakar Brandos
Příroda · Králíček obecný (Regulus regulus), drobný zpěvný pták z čeledi králíčkovití (Regulidae)

Králíček obecný (Regulus regulus) je drobný zpěvný pták z čeledi králíčkovití (Regulidae). Své latinské jméno dostal tento neposeda pravděpodobně podle nápadné korunky, žlutooranžové skvrnky na temeni hlavy …

25.3.2022 / Míra Červenka
Cestování · Váránasí - město v koloběhu života a smrti. Město je považované za jedno ze sedmi nejposvátnějších míst v Indii

Hořící pohřební hranice vrhají mihotavé načervenalé světlo na desítky mlčenlivých siluet zachumlaných do dlouhých umolousaných šálů. Snad jen bělma očí odrážející občasný obraz plamenů dávají tu …

24.3.2022 / PR
PR · Zillertal aktuálně: lanem svázaní lyžaři a fantastické podmínky pro jarní lyžování

Slunce už vystrkuje růžky a láká ven. Na sjezdovkách v Zillertalu si báječně užijete jaro a lyžování na sluníčku vás tu ohromí jedinečným panoramatem okolních třítisícovek. Sněhově bílé štíty, zářivě mod …

22.3.2022 / Otakar Brandos
Trek · Údolími řek Budišovka a Moravice v předjaří. Dvoudenní trek přes Hadinku, Klokočov, Vítkov, Vikštejn a Kružberk (2) | Fotogalerie k článku

Noc byla docela chladná, teplota klesla hezkých pár stupňů pod nulu. Ale teplý spacák od "Kondora" nezklamal. Ještě před sedmou mám sbaleno, dělám pár fotek hradu Vikštejn v ostrém ranním světle. Hrad má …

21.3.2022 / Lenka Mašová
Tipy na výlet · Jaro je tady, potvrzují koniklece u Malhostovických kopečků. Přírodní památka (PP) Malhostovické kopečky

Fakt, že přišlo jaro, každým rokem neodmyslitelně připomínají i rozkvetlé koniklece velkokvěté. Třeba v lokalitě Malhostovických kopečků mezi Malhostovicemi a Čebínem na Brněnsku. Jestlipak na …

20.3.2022 / Otakar Brandos
Hrady · Hrad Šternberk ve výběžku Nízkého Jeseníku, kolébka moravské větve rodu Šternberků

Hrad Šternberk tvoří dominantu města Šternberk ve výběžku Nízkého Jeseníku. Hrad Šternberk, dnes jedna z našich národních kulturních památek, je považován za kolébku moravské větvě Šternberků …

18.3.2022 / Míra Červenka
Cestování · Ladákh - zrcadlový obraz Tibetu. Země protkaná buddhistickými kláštery je přezdívaná Malý Tibet

Kterého z lidí posedlých cestovatelskou vášní by alespoň jednou za život nezlákala možnost navštívit tak exotické místo, jakým je právě Ladákh. Země protkaná buddhistickými kláštery a pro svou ideovou i geografickou …

17.3.2022 / Otakar Brandos
Příroda · Strnad obecný (Emberiza citrinella), hojný pták milující volnou krajinu a okraje lesů

Strnad obecný (Emberiza citrinella), slovensky strnádka obyčajná, patří u nás k poměrně hojným ptákům. Díky citrónově zbarvené hlavičce s nápadnou hnědou kresbou, citrónovým zbarvením na hrudi a …

17.3.2022 / Lenka Mašová
Turistika · Na Velkou Deštnou (částečně) na sněžnicích. Túra ze sedla Mezivrší přes Kunštátskou kapli

Nebudu zapírat, v Orlických horách jsem v zimě nebyla, nelákalo mě to. Coby nelyžař bych se tam tak akorát mohla brodit po kolena sněhem, kdybych běžkařům nechtěla ničit nebo blokovat stopu. Sněžnice to ale …

16.3.2022 / Otakar Brandos
Trek · Údolími řek Budišovka a Moravice v předjaří. Dvoudenní trek přes Hadinku, Klokočov, Vítkov, Vikštejn a Kružberk (1) | Fotogalerie k článku

Letošní předjaří je nezvykle mrazivé. Alespoň v noci, kdy teploty padají i k -10 °C. Ale protože dny se již znatelně prodlužují a dají se pomalu realizovat i delší přechody, balím plnou polní a poohlížím se po vhodném cíli …

15.3.2022 / Míra Červenka
Cestování · Amritsar - středobod sikhského světa. Zajímavosti a památky nejlidnatějšího města Paňdžábu

Těsně před svítáním, ještě dřív než se okolní vzduch stačí rozpálit na obvyklých pětatřicet stupňů, vstupuji (samozřejmě bosky a s hlavou pokrytou nezbytným šátkem) spolu se skupinkou místních poutníků, do lůna …

10.3.2022 / Lenka Mašová
Tip na výlet · Podél Chlébského potoka právě vykvétají statisíce bledulí. Přírodní rezervace Údolí Chlébského potoka

Přírodní zajímavost v podobě lokality s hojným výskytem chráněné bledule jarní je nyní možné obdivovat v přírodní rezervaci Údolí Chlébského potoka v Chlébském, místní části Skorotic na rozhraní Kraje Vysočina a …

10.3.2022 / Lenka Ptáková
Aktualita · S legendou přes hory startuje 12.3. na ČT Sport. Osmidílný cyklus s horolezci, kteří se zapsali do světové historie

Meteoroložka Alena Zárybnická a horolezec Marek Holeček prošli kouzelné kouty Česka a setkali se s lezci, kteří ve světových horách posouvali hranice. Josef Rakoncaj, Leopold Sulovský, Zdeněk Hák, Jan Trávníček, Rad …

8.3.2022 / ESO2205
Vesmír · Dimethylether v disku u hvězdy IRS 48. Astronomky nalezly dosud největší molekulu v protoplanetárním disku

Tým z Leidenské observatoře v Nizozemí pracující s radioteleskopem ALMA v Chile poprvé zaznamenal dimethylether v disku hmoty, ve kterém probíhá formování planet. Sloučeninu tvoří devět atomů a jde tak o …

7.3.2022 / Lenka Mašová
Turistika · Pohádka na Sněžníku aneb když zrovna vyjde počasí. Přechod Králického Sněžníku na sněžnicích

Na pohádkovou zimu na Králickém Sněžníku musí mít člověk kliku. Neb mám k tomuto vrcholu silný citový vztah, byla jsem tam snad stokrát. Tak dobře, stokrát asi ne, ale zato ve všech ročních obdobích, ve dne i v noci… …

3.3.2022 / ESO2204
Vesmír · V 'systému s černou dírou' žádná černá díra není. Sytém hvězdy HR 6819

V roce 2020 oznámil tým vedený astronomy Evropské jižní observatoře (ESO) objev Zemi nejbližší černé díry, která se měla nacházet jen asi tisíc světelných let daleko v systému hvězdy HR 6819. Výsledky této studie …

3.3.2022 / Otakar Brandos
Cestování · Kyjev, památné město plné zlatých věží a věžiček. Město na řece Dněpr je nazýváno matkou ruských měst

Kyjev je hlavní město, a s asi třemi milióny obyvateli (celá aglomerace má asi 3,7 mil. obyvatel), i největší město Ukrajiny. Město Kyjev ležící na řece Dněpr je často zváno jako matka ruských měst, protože v minulosti …

Únor (február) 2022

28.2.2022 / Otakar Brandos
Trek · Švýcárna, Jelení loučky a Vysoký vodopád - dvoudenní toulky podzimními Jeseníky (2) | Fotogalerie k článku

Noc byla dlouhá, tak jak již na podzim jsou. A také mrazivá, teploty spadly asi pět stupňů pod nulu. Na trávě i na stromech, kam ještě nedosáhly sluneční paprsky, je silná vrstva jinovatky. Rychle balím a vyrážím vstříc …

27.2.2022 / Otakar Brandos
Cestování · Charkov, dějiny a památky. Velká aglomerace v nekonečných rovinách na samém severovýchodě Ukrajiny

Charkov (ukrajinsky Харків) je krásné město na severovýchodě Ukrajiny. Leží na jejím samotném okraji, pouhé tři desítky kilo- metrů od hranic s Ruskou federací a asi 400 kilometrů od Kyjeva. Rozkládá se v nekoneč …

23.2.2022 / Ondřej Havelka
Cestování · Africké čarodějnictví (2): Současnost

Po předchozím ponoru do historie afrického čarodějnictví se posuneme do současnosti subsaharské Afriky. Mnozí Afričané míní, že čarodějnický útok má vždy osobní původ, pramení v osobě konkrétního čaroděje, kte …

22.2.2022 / Otakar Brandos
Příroda · Hýl obecný (Pyrrhula pyrrhula), jeden z nejkrásněji zbarvených pěvců naší přírody

Hýl obecný (Pyrrhula pyrrhula) je nádherně zbarvený zavalitý ptáček z čeledi pěnkavovití (Fringillidae). Na svůj pestrobarevný šat může být právem pyšný. Zejména sameč- kové, které díky jejich červené náprsence a …

21.2.2022 / Ondřej Havelka
Cestování · Africké čarodějnictví (1): Kořeny

Lidé v Africe již po tisíciletí chápou onu magickou moc uvnitř čarodějnictví jako působení zlé síly, přesněji zlého ducha (např. emi buruku v soudobé čarodějnické větvi juju) a afričtí křesťané s muslimy (po příchodu …

20.2.2022 / Otakar Brandos
Památky · Zámek Náměšť nad Oslavou: zámek vznikl přestavbou mnohem staršího gotického hradu

Zámek Náměšť nad Oslavou stojí na vysokém ostrohu nad řekou Oslava v Náměšti nad Oslavou na jihu Moravy. Svou renesanční podobu získal až v 16. století přestavbou staršího gotického hradu, který je prvně …

17.2.2022 / Otakar Brandos
Recenze · Test trekových bot Columbia Facet 60 Outdry. Univerzální voděodolné boty pro rozmanité aktivity

Trekové boty Columbia Facet 60 Outdry či jak uvádí výrobce - Columbia Facet™ 60 Mid Outdry™, jsou univerzální určené pro rozmanité aktivity. Nejen pro trek, jak by se mohlo jevit z titulku, ale i pro běh a nebo …

16.2.2022 / Otakar Brandos
Trek · Švýcárna, hora Jelení loučky a Vysoký vodopád - dvoudenní toulky podzimními Jeseníky (1) | Fotogalerie k článku

Na přelomu září a října to opět vypadalo na dva dny hezkého počasí. Možná poslední hezké podzimní dny. Proto ani chvíli neváhám a mířím do hor. Kam jinam než do Jeseníků… V plánu mám zhruba 50kilometrový okruh …

16.2.2022 / ESO2203
Vesmír · Superhmotná černá díra ukrytá v prachovém prstenci. Galaxie M77 s pomocí interferometru VLTI

Pomocí interferometru VLTI pracujícího na Evropské jižní observatoři astronomové zkoumali oblak prachu v centru galaxie M77, který ukrývá superhmotnou černou díru. Pozorování přispěla k potvrzení 30 let staré …

15.2.2022 / Pavel Čupr
Příroda · O chatě Kamenná bůda pod bělokarpatskýma Čupama, jedné z turistických chat v Bílých Karpatech

"Už jsi slyšel o Kamenné bůdě?", ptal jsem se kamaráda. Odpověď byla "jo, jasan, znám. Kamienka pod Chopkom, nebo myslíš tu pod Velků Javořinů?". "No, tak teda ty jsem přímo nemyslel", říkám a začal jsem mu vyprávět …

14.2.2022 / Pavel Gejdoš
Aktualita · Výpustek otevírá zbrusu novou zážitkovou trasu. Nový okruh v Moravském krasu nazvaný "Za tajemstvím jeskyně"

Ve zkušebním režimu otevře od soboty 12. února druhá prohlídková trasa v jeskyni Výpustek u Křtin v Moravském krasu. Dosavadní klasický okruh návštěvníky vede takzvaným "krytem" - tajným podzemním …

12.2.2022 / Otakar Brandos
Příroda · Morčák velký, holoarktický druh vrubozobého ptáka z čeledi kachnovití (Anatidae)

Morčák velký (Mergus merganser) je vrubozobý pták, který patří do stejné čeledi jako kachna divoká (Anas platyrhynchos). Tedy do čeledi kachnovití (Anatidae). Ve srovnání s kachnou divokou je však morčák …

10.2.2022 / Otakar Brandos
Vesmír · Odhalena další planeta u hvězdy Proxima Centauri. Nově objevená planeta dostala označení Proxima d

Tým astronomů využívající dalekohled VLT na Evropské jižní observatoři (ESO) v Chile nalezl důkazy přítomnosti další planety obíhající kolem hvězdy Proxima Centauri. Tento kandidát na novou exoplanetu je již …

8.2.2022 / Pavel Čupr
Turistika · Bílé Karpaty přes Žalostinskou pahorkatinu - túra z Vrbovců do Sudoměřic

Z vlaku vystupuji v bělokarpatských Vrbovcích. Čeká mě cca 29 km přes kopce Bílých Karpat. Přijel jsem po trati, která byla postavena začátkem třicátých let minulého století jako jedna z železničních spojnic …

8.2.2022 / Otakar Brandos
Tipy na výlet · NPR Praděd - jesenický ostrov horské divočiny. Rozsáhlý a unikátní komplex přirozených ekosystémů

Národní přírodní rezervace (NPR) Praděd představuje rozsáhlý komplex zachovalých, ať již přírodních a nebo přírodě blízkých, ekosystémů. Učiněný ostrov horské divočiny. NPR Praděd představuje největší národní …

5.2.2022 / Otakar Brandos
Blog · Ústav pro uvádění novinových titulků na pravou míru (1). Trudný život trudného premiéra Justina Trudeau

Moc se omlouváme noblesnímu Saturninovi a šarmantnímu dědečkovi z úžasného románu Zdeňka Jirotky, že si vypůjčujeme jejich nápad na zřízení ústavu pro uvádění románů na pravou míru. Přijde nám to natolik skvě …

3.2.2022 / Alois Pavlíčko
Příroda · Ohrožený žluťásek borůvkový (Colias palaeno). Příběh rašeliništního žluťáska

Jako tam - tam zní nad šumavským krajem a nejen tam příběh žluťáska borůvkového (Colias palaeno). Středověký člověk na Šumavě postupně objevuje využití rašeliny, které se od pradávna bál a rašeliništím se …

3.2.2022 / Martin Zapletal
Treky · Velkej vandr Polskem: trek mezi Javornickým výběžkem na východě a Frýdlandským na západě (3)

Další den nás čekal výstup na Okole. Cesty byly čím dál tím prudší a také sušší. Bobuli to moc nešlapalo. Nějak se špatně vyspala a šla hrozně pomalu. Po překonání vrcholu následoval sestup. Turistická značka nás …

3.2.2022 / PR
PR · Na co si dát pozor při plánování svatby v horách?

Svatbu v horách můžete pojmout různě. Logisticky snadnější variantou bude uspořádání obřadu a hostiny v horské chatě nebo přímo v penzionu s restaurací. Patříte-li ale mezi beznadějné milovníky přírody, mož …

2.2.2022 / Martin Zapletal
Treky · Velkej vandr Polskem: trek mezi Javornickým výběžkem na východě a Frýdlandským na západě (2)

Šli jsme ještě asi dva kilometry podél říčky Stěnavy po úzké silničce, která spojovala jednotlivé grunty. Pak jsme odbočili na sever do malého zaříznutého údolí Marcowskiho potoka. Mířili jsme se do kopců mezi českou …

1.2.2022 / Otakar Brandos
Příroda · Lišejníky (Lichenes) - symbiotické rostliny. Odolné organismy kolonizující i extrémní prostředí

Lišejníky (Lichenes) jsou mimořádně odolné organismy, které osídlují i ty nejvíce nehostinné polohy na souši. S lišejníky se tak můžeme setkat nejen na mrazivých pláních Arktidy či Antarktidy, nalezneme je i vyso …

Leden (január) 2022

31.1.2022 / Otakar Brandos
Aktualita · Známá a oblíbená Chata na Tesáku lehla popelem, Hostýnské vrchy přišly o svou turistickou ikonu

Turistická chata na Tesáku (690 m) na dohled Kelčského Javorníku, nejvyšší hory Hostýnských vrchů, v sobotu 29. ledna 2022 lehla popelem. Oblíbená turistická chata, jakási turistická ikona Hostýnek a oblíbený …

31.1.2022 / Martin Zapletal
Treky · Velkej vandr Polskem: trek mezi Javornickým výběžkem na východě a Frýdlandským na západě (1)

Psal se druhý rok kovidu a vyrazit na naše oblíbené ukrajinské Karpaty bylo stále komplikované. Takže jsme si jako náhražku opět zvolili Polsko. Hornatá část Polského Slezska mezi Javornickým výběžkem na vý …

30.1.2022 / Otakar Brandos
Příroda · Mechy (Bryophyta) - vyšší necévnaté rostliny. S hlevíky a játrovkami byly dříve řazeny mezi mechorosty

Mechy (Bryophyta), resp. pravé mechy (Bryopsida) patří mezi vyšší necévnaté zelené rostliny, u kterých nejsou plně vyvinuta tzv. vodivá pletiva. Jejich schopnost rozvádět v těle rostliny vodu a živiny je tak výrazně …

28.1.2022 / Otakar Brandos
Aktualita · Slunečná, 41. setkání na vrcholech s Trekingem. Sraz na nejvyšší hoře Nízkého Jeseníku proběhne v sobotu 23. dubna 2022

Po třech letech opět plánujeme setkání na vrcholech. V roce 2020 a 2021 jsme z důvodů různých nesmyslných nařízení vlády kvůli čínské infekci tradiční akci nepořádali. Letos již ale nemíníme čekat, co aktuální nositel …

27.1.2022 / Otakar Brandos
Aktualita · Cestovní ruch v Rakousku a v Česku v roce 2021. V roce 2021 výkon rakouského cestovního ruchu klesl na úroveň z roku 1970

Rakouský statistický úřad uvolnil první (předběžná) data o výkonu cestovního ruchu v Rakousku v minulém roce (2021). Jestliže byl rok 2020 kvůli opatřením kolem čínské infekce špatný, pak rok 2021 byl hotovou …

25.1.2022 / Otakar Brandos
Blog · Fialova vláda se pandemickým zákonem znemožnila. Mezi demokracií a liberální demokracií je stejný rozdíl jako mezi křeslem a elektrickým křeslem

Fialova vláda, prodloužená ruka farmaceutického průmyslu, se návrhem novelizace pandemického zákona u lidí s alespoň špetkou zdravého rozumu naprosto zdiskreditovala. Tato zcela nedůvěryhodná …

Trek · Listopadový lemra trek s Dejvem údolím Seziny: 2denní čundr ala Bangladéš po břidlicových lomech severovýchodního okraje Nízkého Jeseníku | Fotogalerie k článku

Počátkem listopadu se mi ozval kamarád David, specialista na lemra čundry, zda-li bychom něco nepodnikli. Něco lehkého, s přespáním, ale abychom druhý den byli v poledne doma… Máme na to nějakých 26 …

24.1.2022 / Otakar Brandos
Příroda · Drozd kvíčala (Turdus pilaris), drozdovití: velice družný a původně sibiřský druh opeřence

Drozd kvíčala (Turdus pilaris), slovensky drozd čvíkotavý, je hezky zbarvený pták z čeledi drozdovití (Turdidae). Drozd kvíčala dorůstá velikosti kosa černého (Turdus merula), jehož je blízkým příbuzným. Od …

23.1.2022 / Otakar Brandos
Vesmír · Kosmický teleskop Jamese Webba je u svého cíle. Nový teleskop bude pracovat v infračerveném oboru spektra

Dne 25. prosince 2021 se kosmický teleskop Jamese Webba (James Webb Space Telescope) konečně dočkal svého vypuštění. Po řadě odkladů se dosud nejsložitější vědecký systém vydal na špičce rakety Ariane 5 …

20.1.2022 / Otakar Brandos
Příroda · Rychlý růst hladiny moří od konce doby ledové. Během tzv. pulsu tající vody MWP-1A rostla hladina oceánu asi 20× rychleji než dnes! Uhlíkově neutrální prvobytně pospolná společnost není nutná!

Dnešní růst hladiny o 2 až 3 mm za rok je v médiích hlavního proudu vydáván za zcela bezprecedentní. Za katastrofu v důsledku globálního oteplování, globální změny, kterou má mít na svědomí člověk svou průmyslo …

20.1.2022 / PR
PR · Premiéra nového modelu hodinek Suunto 5 Peak. Lehčí, elegantnější, s delší výdrží baterie - představujeme nové sportovní hodinky s GPS

Nové, lehké hodinky Suunto 5 Peak zajišťují dokonce až 100 hodin provozu baterie, ovládání hudby z úrovně zápěstí, rozšířené funkce navigace v terénu, a to vše za příznivou cenu. Zjistěte více a začněte své …

19.1.2022 / Otakar Brandos
Památky · Zámek Jaroměřice nad Rokytnou v Jaroměřicích, barokní skvost Jevišovické pahorkatiny s úžasnou zámeckou zahradou a parkem

Zámek Jaroměřice nad Rokytnou je opravdovou barokní perlou nejen Jevišovické pahorkatiny, ale celého kraje Vysočina. Zámek v Jaroměřicích nad Rokytnou patří k největším stavbám svého druhu u nás. Pos …

17.1.2022 / Otakar Brandos
Turistika · Výstup na Oslea Mare (1 945 m) v Muntii Vâlcan, jarně zimní túra na nejvyšší horu rumunského pohoří

Túra na Oslea Mare (1 945 m), nejvyšší horu Muntii Vâlcan (čti vulkan) v Rumunsku byla "jen" jakousi náhradou za túru v Retezatu k ledovcovým jezerům a na Peleagu. Na Retezatu i v dalších vyšších pohořích totiž v …

14.1.2022 / Otakar Brandos
Lyžování · Lyžování na Slovensku 2022 pouze pro očkované. Segregace a šikana zdravých lidí pokračuje i v Rakousku a Itálii

Když si pročítám podmínky okolních zemí, které musí lyžování chtivý návštěvník při příjezdu splnit, tak mně jde z toho hlava kolem. Segregace zdravých lidí dosáhla vrcholu (snad), podmínky pro výjezd jsou …

12.1.2022 / Otakar Brandos
Naše vrcholy · Vrch Trosky, dávno vyhaslá sopka v Českém ráji. Obnažená přívodní dráha sopky, která byla aktivní před 17 milióny lety

Vrch Trosky (488 m) se stejnojmenným hradem Trosky představuje neodmyslitelnou dominantu Českého ráje. Dominantu, která se nad okolní pískovcovou tabulí vypíná již asi 17 miliónů let. Trosky totiž představují pozůs …

11.1.2022 / Otakar Brandos
Recenze · Recenze hybridní bundy Titan Pass Double Wall. Titan Pass™ Omni-Heat™ Infinity Double Wall™ Insulated Hybrid Jacket firmy Columbia

Hybridní bundu Titan Pass Double Wall (přesněji pod opravdu dlouhým a nezapamatovatelným názvem Titan Pass™ Omni-Heat™ Infinity Double Wall™ Insulated Hybrid Jacket) dodává na trh firma Colum …

6.1.2022 / Otakar Brandos
Lyžování · Lyžování v Polsku stále bez podmínek a roušek. Za lyžováním nemusíme nutně jezdit pouze do Rakouska a nebo Itálie

Tvrzení, že si český lyžař bez absolvování genové terapie proti kovidu v Evropě nezalyžuje se nezakládá na pravdě. Český "neočkovaný" lyžař dnes sice může zapomenout na Slovensko, Rakousko či Itá …

5.1.2022 / Martin Zapletal
Trek · Vyšebrodsko, čtyřdenní vandr z Omlenice přes nejjižnější bod ČR, Lipno a Kleť do Českých Budějovic | Fotogalerie k článku

Okolí Malše a Vyššího Brodu. Pěkná krajina na pomezí Šumavy a Novohradských hor. Krajina poloopustěná s pastvinami a se zaniklými vesnicemi. Zavítal jsme sem už několikrát. Tentokrát jsem vyrazil sám. Bo …

5.1.2022 / Pavol "Chodec" Horváth
Útulne · Ako sa správať pri pobyte na turistickej útulni. Desatoro dobrého turisty alebo trekera

Turistické desatero, jak se chovat na útulně. V roce 2021 bylo opraveno a vylepšeno několik objektů na Slovensku. Díky patří OZ Svoboda Pohybu, Hikemates, Horské Společenství a různým skupinám, co o objekty pečují …

5.1.2022 / Roman Hradecký
Turistika · Za poslední tisícovkou České republiky (2). Na Březník přes Modravskou a Studenou horu

Druhý den se sice budíme maličko rozlámaní, přesto po snídani vyrážíme do terénu v době, kdy Modrava ještě spí. Zatažená obloha a studené ráno asi moc neláká k brzkému vstávání, ale my jsme tak v horách zvyklí …

5.1.2022 / Otakar Brandos
Vesmír · Primordiální černé díry a problém temné hmoty. To, že něco nevidíme ještě neznamená, že to neexistuje

Primordiální černé díry (PBH, primordial black holes) jsou, alespoň doposavad, hypotetické objekty, které by dokázaly elegantně vyřešit problém tzv. temné hmoty ve vesmíru. Ta má nebaryonickou povahu a …

4.1.2022 / Roman Hradecký
Turistika · Za poslední tisícovkou České republiky (1). Výstup na horu Nad Latschensee (1 163 m n. m.)

Člověk míní a manželky mění a tak se jediným slušným termínem pro konečné vyřešení tajenky s poslední neznámou stává polovina října, kdy počasí na Šumavě je ještě turisticky vlídné. Termín bohužel koliduje s akcemi …

4.1.2022 / ESO2201
Vesmír · Mlhovina Plamínek (Flame Nebula) v Orionu. ESO zveřejnila nový pohled na mlhovinu Plamínek

Nový záběr z produkce Evropské jižní observatoře ESO zobrazuje část souhvězdí Orion. Oblast na snímku připomíná působivý ohňostroj jako stvořený k oslavě nového roku. Není však třeba se obávat, v tomto zná …

4.1.2022 / Martin Zapletal
Trek · Úterský potok a Střela aneb třídenní vandr. Ze Strahova přes Úterý, Žlutice a Chyši do Blatna

Severní Plzeňsko, povodí Úterského potoka a Střely, Berounka. To byla místa kam jsem dříve často jezdil. Krajina se zvláštním kouzlem, smrkové lesy, břidlicové skály, opuštěná krajina. To byly věci, které mě …

4.1.2022 / Otakar Brandos
Blog · Nejvyšší hora světa má koloniální minulost! Západní kulturu nezahubí vnější nepřítel, ale vlastní hloupost a nadutost

Když jsem četl na Idnes titulek "Everest zdolalo málo černochů. Tým chce napravit "koloniální minulost" hory" lekl jsem se, že jsem snad požil přes míru. Avšak perex článku "První zcela černošský tým horolezců hodlá …

2.1.2022 / Otakar Brandos
Karpaty · Polské Karpaty, pásmo jedinečných pohoří. 25 různorodých geomorfologických celků s rozlohou asi 19 600 čtverečních kilometrů

Polské Karpaty představují pás pohoří a dalších geomorfologických celků v jihovýchodní části země. Na polské Karpaty připadlo z celkové rozlohy Karpat asi 10 % a asi 6,5 % z celkové rozlohy dnešního Polska …

Aktuální počasí Zverovka Praděd Zámek Hluboká Krkonoše, ubytování Soumrak Kamenná chata Roháče, ubytování Macocha Sovinec Hranická propast Hukvaldy Elbrus, Kavkaz Letní obloha Chata Borišov Porubský bludný balvan Beskydy, ubytování Spacáky Gran Paradiso Venuše Kmeťov vodopád Rýchorská bouda Cvilín Helfštýn Chata Šerlich Bouda Jelenka Ceres Babí léto Motýli Matterhorn Konopiště Drahotuš Proton Bouřky Cirrus Turistické batohy

Archiv článků Trekingu po jednotlivých letech

2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004