Poslední aktualizace: 21.2.2020 , svátek má
Treking > Archiv článků 2019, přehled článků

Archiv článků 2019, přehled článků

VHT, horská turistika, pěší turistika, treking, hory, cykloturistika, horská příroda

Prosinec (december) 2019

27.12.2019 / Otakar Brandos
Turistika · Ostrý Roháč a Plačlivé, výstup na skalního obra v hlavním hřebeni Západních Tater / Fotogalerie k článku

Túra na Ostrý Roháč a Plačlivé se dá podniknout z různých směrů. Ze severu ze Zverovky, z ústí Žiarské doliny a nebo z ústí Jamnícké doliny. My jsme si během podzimní návštěvy vybrali pro nástup na Ostrá Roháč …

• 26.12.2019 / Příroda
    Třetihory (terciér). Geologické období, které je považováno za éru savců

23.12.2019 / Otakar Brandos
Naše akce · Týden vysokohorské turistiky 2020. Program 25. ročníku Týdne VHT - Vysoké Tatry, Západní Tatry, Nízké Tatry a Slovenský ráj

Ano, již to bude čtvrt století co jezdíváme v době babího léta do Tater. V roce 2020 nás čeká kulatý 25. ročník Týdne VHT. Vždyť babí léto je snad nejkrásnějším obdobím roku v horských a vysokohorských polohách, čehož …

Aktualita · PF 2020. Vše dobré v roce 2020 vám přeje redakce Treking.cz

Pohodový a úspěšný rok 2020, modrou oblohu nad hlavou, nevšední zážitky nejen v horách a vždy šťastné návraty domů vám přeje redakce nejčtenějšího českého outdoorového portálu o horách a turistice Treking.cz …

• 22.12.2019 / Příroda
    Čtvrtohory, nejmladší geologický útvar planety Země

20.12.2019 / PR
Cestování · Srdcem Austrálie po jednom z nejkrásnějších trailů? To je Larapinta Trail

Larapinta Trail vás provede australským Rudým středem a je jednou z nejkrásnějších na celém kontinentu. Konkurovat už jí může snad jen Bibbulmun track a tasmánský Overland trail. Vykročit na ni můžete nedaleko Alice …

19.12.2019 / PR
PR · Jak jsem dostala kurz ledového lezení jako dárek

Nedávno jsme si v naší rodině řekli, že si nebudeme dávat dárky, které většinou nikdo z nás nepotřebujeme. Velké oblibě se tak dostalo darování zážitků všeho druhu a musím říct, že rodinná setkání od té doby jsou zajímavější …

PR · Co jsou půjčky bez registru?

Možná jste se někdy dostali do situace, kdy jste potřebovali rychle půjčit určitý finanční obnos. Nemusí se jednat o vysoké sumy, i částka ve výši několika málo tisíc korun se někdy hodí. Slyšeli jste ale někdy o sms půjčkách? Jsou tak jednoduché a rychlé, jak zní jejich název. Opravdu vám na ně stačí jen mobilní telefon …

• 17.12.2019 / Ubytování
    Šerlich Chata na Šerlichu, levné ubytování v Orlických horách (aktualizace)

• 17.12.2019 / Vesmír
    Mapa souhvězdí Drak, nejjasnější hvězdy v souhvězdí Draka a hvězdy do 6. magnitudy

16.12.2019 / Martin Zapletal
Trek · Přechod poloniny Boržava. Ukrajinské Karpaty a Podkarpatská Rus na podzim / Fotogalerie k článku

Polonina Boržava je mohutná a krásná. Vyznačuje se velkou mnohotvárností přírodních scenérií. Setkáváme se zde s klasickou karpatskou poloninou a v nižších polohách s krásnými bukovými lesy. Přechod …

16.12.2019 / ESO 1920
Vesmír · Teleskopy ESO objevily v centru Mléčné dráhy stopy dávné překotné tvorby hvězd

Vědci pracující s dalekohledem ESO/VLT pozorovali s mimořádným rozlišením centrální část Mléčné dráhy a odhalili nové skutečnosti o historii zrodu hvězd v naší Galaxii. Díky těmto údajům se astronomům podařilo nalézt …

16.12.2019 / Roman Waldhauser
Rozhledny · Rozhledna na Svatém vrchu v Kadani, hezká vyhlídka na údolí Ohře

Rozhledna se nachází na čedičovém vrcholu Svatého vrchu ve výšce 390 m n. m. Byla vybudována na místě původní požárem zničené rozhledny, ze které zůstal mohutný kamenný sokl. Nová rozhledna je ocelové konstrukce …

• 16.12.2019 / Vesmír
    Souhvězdí Berana, mapa zvířetníkového souhvězdí Beran, nejjasnější hvězdy a hvězdy do 6. m

14.12.2019 / Otakar Brandos
Blog · Velká evropská uhlíková katastrofa: Poslední doba ledová byla "poslední" a odteď už jen sluníčko…

Velká filmová katastrofa. Ech, velká uhlíková katastrofa. Tímto se mistru "Bínovi" velice omlouvám. EU si dohlasovala, co se dalo očekávat, že si odhlasuje. Uhlíkovou neutralitu. Nejnovějším i starším vědeckým poznatkům …

12.12.2019 / Jakub Ženka
Tipy na výlet · 500 000 000 let staré dno moře, Národní geopark Železné hory

Projít se v Čechách po mořském dně, to není jen tak. Díky Národnímu geoparku Železné hory to ale možné je. Kousek od vesničky Deblov jižně od Chrudimi se totiž nachází zkamenělé prvohorní dno, které je provrtané …

11.12.2019 / Otakar Brandos
Blog · Vedou boj proti změnám klimatu hlupci? Každá totalitní ideologie má společné rysy

Boj proti změnám klimatu mi připomíná všechno jiné, jen ne vědeckou debatu. Názoroví odpůrci klimaalarmistů, zpochybňující antropogenní vliv na klima, jsou dehonestováni a jejich dobře podložené námitky nejsou …

• 11.12.2019 / Skály
    Dutý Kámen u Drnovce, ukázka přeměny křídového pískovce na styku s vyvřelinou se vzácnou sloupcovitou a deskovitou odlučností pískovce

10.12.2019 / Ondřej Havelka
Cestování · Africké Benátky - voodoo, život na vodě a opice na řetězu: Na návštěvě jezerní vesnice Ganvié v západoafrickém Beninu

Západoafrický Benin není jen kolébkou prastarého voodoo (jinak také západoafrického vodunu), je také zemí, která ukrývá unikátní klenot: jezerní vesnici Ganvié vystavěnou na dřevěných pilířích uprostřed jezera Nokoué …

• 9.12.2019 / Vodopády
    Vodopád Merty v Hrubém Jeseníku - vodopád na horské řece Merta v odlehlém a divokém horském terénu pod hlavním hřebenem Hrubého Jeseníku

8.12.2019 / Otakar Brandos
Testy · Nůž Mora Eldris pro outdoor, recenze užitečného pomocníka pro outdoorové aktivity

Nůž Mora Eldris je nožem z produkce švédské firmy Mora. Jedná se o univerzální výrobek, který může pomoci při nejrůznějších aktivitách v přírodě, na horách i v divočině. Nože Mora Eldris zaujmou svou praktičností, precizním …

5.12.2019 / Michal Chovanec
Testy · Merino bunda a kalhoty Sherpa od Black hill outdoor, uživatelská recenze

Testované merino kalhoty jsou naprosto bezkonkurenční jak na spaní při mínusových teplotách, které jsme ve stanu také už okusili, tak na nošení přes den ve větru, který se často spolčil s dost silným bočním větrem …

4.12.2019 / ESO 1919
Vesmír · Objevena první obří planeta u bílého trpaslíka: Pozorování přístroji ESO odhalují vypařování atmosféry exoplanety podobné Neptunu

Vědcům se pomocí dalekohledu ESO/VLT podařilo nalézt důkazy přítomnosti velké extrasolární planety v blízkosti hvězdy typu bílý trpaslík. Planeta obíhá kolem žahavého odhaleného jádra hvězdy podobné Slunci v …

3.12.2019 / Roman Waldhauser
Naše vrcholy · Tlustec v Ralské pahorkatině: Dominantní čedičový vrch, který měl zmizet ze zemského povrchu

Tlustec (591 m n. m.) se nachází v severní části Ralské pahorkatiny nedaleko Jablonného v Podještědí mezi obcemi Brniště a Postřelná. Tlustec má tvar pravidelné kupy a okolní mírně zvlněnou krajinu převyšuje místy až o …

Listopad (november) 2019

29.11.2019 / Roman Waldhauser
Naše vrcholy · Skalní vyhlídky pod Zeleným vrchem a Kunratické Švýcarsko. Výlet do okolí Cvikova za obnovenými skalními vyhlídkami a do zapomenutých pískovcových skal

Naše pohodové putování atraktivní krajinou na úpatí Lužických hor začínáme v městečku Cvikov u centrálního rozcestí značených cest na náměstí. Po zelené značce směřující k Dutému kameni projdeme několik ulic městečka a za …

28.11.2019 / Otakar Brandos
Turistika · Prosiecka dolina a Kvačianska dolina v Chočských vrších. Krásná túra kaňony za nejvyšším vodopádem pohoří, malebnými loukami i vodními mlýny / Fotogalerie k článku

Prosiecka dolina s Kvačianskou dolinou patří k takové turistické klasice. Alespoň na Liptově. Délka trasy okolo 12 km s převýšením jen něco přes 400 metrů dělají z Prosecké doliny i Kvačanské doliny ideální cíl třeba pro rodiny …

21.11.2019 / Otakar Brandos
Turistika · Túra přes hrad Quinburk na Suchý vrch - tak trochu zmrzlá turistika po neznámých stezkách v Hrubém Jeseníku / Fotogalerie k článku

Na okružní túru Hrubým Jeseníkem vyrážíme od hájovny Drakov (620 m) nedaleko Mnichova (asi 3 km) a Vrbna pod Pradědem (asi 7 km). Při sjezdu do hlubokého údolí Černé Opavy nás na prosluněných pasekách mezi …

21.11.2019 / Daniel Vlach
VHT · Lomnický štít Jordánovou cestou a Orlí stezka: Krásná vysokohorská cesta a nejhezčí zajištěná stezka ve Vysokých Tatrách

Kvůli nově napadanému sněhu v Alpách, který mohl zakrýt trhliny v ledovci nakonec kluci změnili plán na podzimní výlet. Opět padla volba, jako vloni, na Vysoké Tatry, kde bylo stabilnější počasí. Chtěli jsme vystoupit na …

19.11.2019 / Otakar Brandos
Soutěž · Fotohádanka č. 63, 19. - 25.11.2019: Jak se jmenuje a kde se nachází skalní brána na přiložených fotografiích?

Poslední fotohádanku jsme tady měli v květnu. Na téma české hory. Proto se nyní opět podle tradice přehoupneme přes východní hranici. Na Slovensko, kde se podíváme za jedním z překrásných přírodních divů. K nim bezespo …

15.11.2019 / Otakar Brandos
Trek · Podzimní Vlčí hory aneb divoké Bieszczady (2): Večer s Krylem a Nohavicou, přechod z Wetliny přes Jawornik, Rabiu skalu a Ďurkovec do Runiny / Fotogalerie k článku

Pod Kudłatym Aniołem to mělo sice náboj, i regionální piva byla docela dobrá, je však nejvyšší čas přesunout se do Habkowců. Dny jsou již ukrutně krátké, takže venku je tma jako v pytli. Po krátkém přejezdu nás u hostitelů …

13.11.2019 / Aktualita
Jak se trpaslík Ferina rozplynul štěstím: Africká dobrodružství Feriny a jeho přátel. Nová cestovatelská pohádka o hledání štěstí na cestách světem

13.11.2019 / Naše vrcholy
Ráztocká hoľa (1 565 m) v Nízkých Tatrách, zapomenutý mohykán Ďumbierských Tater

12.11.2019 / Dorek Čermák
Skály · Skály na řece Doubravě v Železných horách: Skály, skalky a kameny Českomoravské vrchoviny (10)

Než se dostaneme do skal, tak si řekněme pár vět k řece Doubravě. Určitě si naší pozornost zaslouží. Jeden z jejích pramenů se nachází západně od Velkého Dářka v okolí obce Radostín v nadmořské výšce 623 m. Na své …

8.11.2019 / Otakar Brandos
Trek · Podzimní Vlčí hory aneb divoké Bieszczady (1): Túra z Osadného na Balnicu, setkání s Wojtkem a přechod do Cisny / Fotogalerie k článku

Rozkaz zněl jasně. Nikoliv že nesmí projít muž s koženou brašnou, ale naopak že my projít musíme. A s hezky naditými batohy. Kde? Přes slovensko-polskou hranici. A nejen tam, nýbrž i zpět. A hezky pěšky. Kdy? Na konci října …

6.11.2019 / Štěpán Švácha
Trek · Trek od Hrčavy k Soutoku: Beskydy, Javorníky, Bílé Karpaty a Podluží (2) / Fotogalerie k článku

Ráno se cítím svěží, po včerejší krizi ani památky. Chůzi jen trochu znepříjemňuje puchýř. Sestupuji do Sidonie ve Vlárském průsmyku. Pro tuto osadu jsou charakteristické dlouhé řady starých, původně sklářských …

5.11.2019 / Štěpán Švácha
Trek · Trek od Hrčavy k Soutoku: Beskydy, Javorníky, Bílé Karpaty a Podluží (1) / Fotogalerie k článku

Už ani nevím, kdy mě poprvé napadlo projít tuto trasu. Od záměru k uskutečnění však vedla poměrně dlouhá cesta; kromě vnějších okolností nejvíc bránila nevalná kondice či spíše nedůvěra ve vlastní fyzické schopnosti …

4.11.2019 / Hrady
Hrad Zemplínska Teplica, zaniknutý hrad v Slanských vrchoch

4.11.2019 / Aktualita
Kanadu projel stopem od Atlantiku po Pacifik. O svém dobrodružství povypráví v Cestovatelském kině

Ostrov s množstvím NEJ. Cestovatelské kino míří na Madagaskar. Cestovatelská přednáška

4.11.2019 / ESO 1918
Vesmír · Hygiea - čtvrtý největší objekt hlavního pásu planetek: Dalekohled ESO/VLT zkoumal možná nejmenší trpasličí planetu Sluneční soustavy

Astronomové využívající dalekohled ESO/VLT vybavený přístrojem SPHERE zjistili, že planetka Hygiea by mohla být klasifikována jako trpasličí planeta. Hygiea je čtvrtým největším objektem hlavního pásu planetek …

Říjen (október) 2019

24.10.2019 / Otakar Brandos
Trek · Tajch, Košarisko a Ráztocká hoľa: Dvoudenní toulání po kozích stezkách Starohorských vrchů a Nízkých Tater (2) / Fotogalerie k článku

Budím se kolem jedné. Venku je světla jako ve dne. No, Měsíc je asi den po úplňku. Abych stativ nenesl zbytečně, jdu udělat pár nočních fotek útulny Tajch. No nočních. Ono to ve výsledku vypadá stejně jako ve dne, tak …

24.10.2019 / Ubytování
Salaš Salaš v Hiadelské dolině, další z bivaků ve Starohorských vrších

24.10.2019 / Aktualita
Kdy budou jarní prázdniny 2020, termíny jarních prázdnin podle okresů

23.10.2019 / Vesmír
Astronomové poprvé identifikovali těžký chemický prvek vzniklý při kolizi neutronových hvězd. Pomocí teleskopů ESO vědci ve vesmíru detekovali nově vzniklé stroncium

23.10.2019 / Otakar Brandos
Příroda · Veverka obecná (Sciurus vulgaris), rezatá a neposedná čiperka obývající koruny stromů

Veverka obecná (Sciurus vulgaris) patří jen zdánlivě k hojným živočichům. Vždyť veverku viděl snad každý a zná ji každé malé dítě. Ve skutečnosti ale veverka obecná patří k ohroženým živočichům a tudíž k druhům …

23.10.2019 / Skály
Rolandův kámen, Hrubý Jeseník. Pozoruhodný skalní útvar nedaleko Karlovy Studánky

23.10.2019 / Naše vrcholy
Malá Chochuľa, sousedka Prašivé. Hora v hlavním hřebeni Nízkých Tater

22.10.2019 / Hrady
Bačkovský hrad (hrad Bačkov), nížinný hrad v Košickom

22.10.2019 / Otakar Brandos
Trek · Moštenické travertiny, Prašivá a útulňa Tajch: Dvoudenní toulání po kozích stezkách Starohorských vrchů a Nízkých Tater (1) / Fotogalerie k článku

Myslíte si, že znáte Nízké Tatry dobře? Že jste byli na Chopku, Ďumbieru, kolibě Brenkus v dolině Štiavnica, na Ohništi, Velkém boku a nebo Králové holi? No fajn, ale byli jste na útulně Tajch a nebo na holi Ráztocké? Že …

21.10.2019 / Otakar Brandos
Aktualita · 120 let turistiky v Ostravě, anotace publikace Moravská Ostrava 1899 - 2019

V lednu 2019 slavil odbor Klubu českých turistů Moravská Ostrava 120 let od svého vzniku. Při příležitosti tohoto výročí vyšla 120stránková publikace formátu A5, která zachycuje nejen dlouhou historii turistického …

21.10.2019 / Aktualita
Další dva absolventi Beskydského Karpattreku - spolu s manželským párem má splněno i hafan Eimi!

21.10.2019 / Vesmír
Mezihvězdná kometa 2l / Borisov - Hubble pozoruje nového mezihvězdného návštěvníka v naší Sluneční soustavě

20.10.2019 / Petr Dobeš
Turistika · Na stolovou horu Grosser Zschirnstein, turistika na okraji Saského Švýcarska

Dnešní výlet začínám v Dolním Žlebu, který je místní částí Děčína. Přesněji na zdejší železniční stanici. Ta leží na levém břehu Labe a je nejníže položenou stanicí v Česku. Vyrážím po zeleně značené trase směrem ke státním hranicím …

19.10.2019 / Otakar Brandos
Turistika · Prázdninová Zakarpatská Ukrajina tropická (2): Při výstupu na Dil jsme měli namále aneb "vtoryj děň ražděňja" / Fotogalerie k článku

Další den, po návratu z túry na poloninu Krásna, lelkujeme celé dopoledne po Usť Čorné (dříve Königsfeld neboli Královo Pole). Přece jen (dříve převážně dřevorubeckou) osadu zakládali němečtí osadníci. Po snídani jdeme …

18.10.2019 / Otakar Brandos
Turistika · Prázdninová Zakarpatská Ukrajina tropická (1): Cesta na Zakarpatskou Ukrajinu a túra z Usť Čorné přes polonina Krásna / Fotogalerie k článku

Původně jsem chtěl jet na konci srpna do Rumunska. Na Rodnu a Maramureš. Ukázat dceři Východní Karpaty i zemi, kde se žije trochu jinak. Po telefonátu kamaráda Aleše, zda-li bych nejel na konci prázdnin na …

16.10.2019 / Ubytování
Tajch Útulňa Tajch, otevřená lovecká chata v Nízkých Tatrách

11.10.2019 / Ubytování
Štefánikova chata (Štefánička), cena ubytování a kontakty, recenze chaty a provozní doba (aktualizace)

11.10.2019 / Aktualita
Skotsko. Příroda je dosud ve Skotsku, hlavně v jeho horách a na severu, panenská a zachovalá. Cestovatelské kino

10.10.2019 / Kalendář akcí
Zimní táboření, kalendář zimních táboření v ČR a na Slovensku 2019/2020

10.10.2019 / Aktualita
Černobyl Pro ty, co zajímá historie, katastrofy, adrenalin i objevování. Cestovatelské kino se vydá do Černobylu

9.10.2019 / Radomír Hruška
Turistika · Jesenické sopky na pohodu, vyhaslé sopky Bruntálské vrchoviny

Jako dítě jsem snil o výstupu na čtveřici jesenických sopek. Velkou měrou se k tomu přispěly poutavé hodiny přírodopisu s Panem učitelem Bednářem na základní škole. Nicméně to nakonec dopadlo tak, že se k tomuto výle …

8.10.2019 / Vesmír
Hubble poprvé našel vodní páru na exoplanetě v obyvatelné zóně, vodní pára na exoplanetě 8× větší než Země

7.10.2019 / Vesmír
Hubble zkoumá vznik a vývoj hvězdokup ve Velkém Magellanově mračnu, nové poznatky o vývoji kulových hvězdokup

7.10.2019 / Ubytování
Hanesová Přístřešek Hanesová, další z tipů na bivak ve Slovenském ráji

7.10.2019 / Leoš Bařina
Alpinismus · Cotopaxi (5 897 m) - ekvádorská erupce: Výstup na druhou nejvyšší horu Ekvádoru

Sedím spolu s kamarádem Lubošem a jeho ženou v zapadlém hostelu v El Chaupi, pod Iliniza Norte. Je pátek 14.6.2019. Snídám jogurt a popíjím kávu od Vasila. Je to týden od neúspěšného pokusu na Chimborazo …

7.10.2019 / Otakar Brandos
Příroda · Globální oteplování (ochlazování) i střídání dne a noci tady byly vždy: I studie NASA ukazují, že Tyranosaurus rex či starověcí Egypťané by si ťukali na čelo nad současnou hysterií

Ano, v létě je u nás tepleji než před nějakými 30 lety. To nikdo nepopírá. Diskutabilní je ovšem příčina takovýchto změn. Klimaalarmisté v tom mají jasno: za vše může člověk a především produkce oxidu …

5.10.2019 / Příroda
Do podzimních barev s Naší přírodou 5/2019, nové číslo časopisu o přírodě

4.10.2019 / Vesmír
Kosmický preclík: Mladá dvojhvězda se vyvíjí ve spletité síti oblaků plynu a prachu

4.10.2019 / Aktuality
Výstava Kuchyňky a pokojíčky aneb jak bydlely panenky, Středočeské muzeum v Roztokách u Prahy

3.10.2019 / Otakar Brandos
Galerie · Vydařený 24. ročník Týdne VHT je již za námi. Byli jsme v Chočských vrších, na Ostrém Roháči, na Babkách… / Fotogalerie

24. ročník Týdne VHT proběhl za docela vydařeného počasí. Tatry byly bez sněhu, déšť nám zhatil pouze jednu túru na Velké Fatře. Za slunečného počasí jsme vystoupili na řadu vrcholů a již připravujeme 25. ročník akce …

1.10.2019 / Štěpán Švácha
Trek · Trek z Prahy na Pálavu - výlet přes Vysočinu k jihu Moravy

Cestu mezi Prahou a Brnem jsem v životě absolvoval nesčetněkrát, ať už vlakem nebo autem po dálnici. Občas mě napadlo, jaké by to bylo překonat tuto vzdálenost pěšky. Letos na jaře přišlo rozhodnutí to vyzkoušet. Nebyl …

Září (september) 2019

30.9.2019 / Dorek Čermák
Skály · Žižkův kámen a kámen na památku padlým husitským bojovníkům u rybníka Bor: Skály, skalky a kameny Českomoravské vrchoviny (9)

Žižkův kámen ani kámen na památku padlým husitským bojovníkům nejsou žádnými dominantami krajiny, přesto z pohledu historie dominantami jsou. Najdeme je v Javořické vrchovině přímo na červené značce, která …

30.9.2019 / Vesmír
Záhadný rádiový záblesk prošel poklidným halem galaxie, tisková zpráva (vědecká)

20.9.2019 / Ubytování
Driny Horská útulňa Drina, zbierka na rekonštrukciu útulne v pohorí Čergov

19.9.2019 / Bohumír Bouška
Rozhledny · Rozhledna Špulka na vrchu Březáku, tip na výlet v Benešovské pahorkatině

Vrch Březák (533 m n. m.) se nachází v SV části Benešovské pahorkatiny. Nejbližší známější místo je městys Divišov, východně od jmenovaného vršku. Samotná pahorkatina má přes 2 400 km2. Je protažená ve směru JZ …

18.9.2019 / Aktualita
ČEZ Riverside Boulder Contest - 3. kolo Rock Point Českého poháru v boulderingu ovládli zkušený Stráník a mladičká Bulenová

18.9.2019 / Vesmír
Nový snímek Velkého Magellanova oblaku z dalekohledu VISTA, přehlídkové pozorování LMC

16.9.2019 / Otakar Brandos
Trek · Trek přes Zámecký vrch, Rolandův kámen a Karlovu Studánku z a do Andělské Hory: Pohodová víkendovka na pomezí Zlatohorské vrchoviny a Hrubého Jeseníku / Fotogalerie k článku

Túru na pomezí Zlatohorské vrchoviny a Hrubého Jeseníku jsme naplánovali úplnou náhodou. To když díky jedné prázdninové dopravní zácpě jsme tak nějak mimochodem zabrousili do oblasti Suché Rudné nedaleko …

13.9.2019 / Otakar Brandos
Trek · Kráľova hoľa, Andrejcová a Budnárka aneb týden na Horehroní a Spiši s batohem (4) / Fotogalerie k článku

Ráno byl plán jasný: vstanout velice brzy, dojít na Velkou louku na Muránské planině omrknout kolonii svišťů a včas se vrátit k zastávce Červená Skala, kde jsem měl domluvený sraz s Mirem, největším …

13.9.2019 / Ondřej Havelka
Aktualita · Nový zákon pohledem cestovatele: Bible jako cestopis odhalující směr a smyl Cesty do nebeského Jeruzaléma

Zatímco Starý zákon se z velké části odehrává na cestě a implicitně vyjevuje samu esenci putování, Nový zákon nás dramaticky dobrodružným cestopisným příběhem uvádí do zcela nové reality putování: zve nás na Cestu …

11.9.2019 / Aktualita
Lidé na Bali jsou přátelští a toho si turisté velmi váží, cestovatelské kino

9.9.2019 / Tomáš Fries
Trek · Lúčanská Fatra a Malá Magura, odlehčený vandr pro starší a pokročilé

"Dosť bolo Lúčanskej Fatry!" by měl znít slogan letošní příspěvkové sezóny na portále treking.cz. Kolik už jich tam bylo uveřejněno a i tento jistě nebude poslední! Ale nenapište, když je tam tak krásně… Další vzpomínková …

8.9.2019 / Tomáš Vondráček
Karpattrek · FKT Beskydský Karpattrek (FKT - fastest known time): Přechod celých Beskyd, bez cizí pomoci aneb jak jsem si posunul nejdelší zdolanou vzdálenost o 100 km (2)

Na Velke Rači jsem si dopřál dvouhodinový spánek, inventuru batohu a inventuru těla. Puchýř na malíčku stále je a lehce se zvětšuje, propichovat či nepropichovat? Jak je to správně? Po dvou hodinách luxusního …

7.9.2019 / Tomáš Vondráček
Karpattrek · FKT Beskydský Karpattrek (FKT - fastest known time): Přechod celých Beskyd, bez cizí pomoci aneb jak jsem si posunul nejdelší zdolanou vzdálenost o 100 km (1)

img src="karpattrek/fkt-beskydsky.jpg" width="180" height="100" hspace="15" vspace="5" align="right" title="Kysucké Beskydy" border="0" alt="Kysucké Beskydy" />

6.9.2019 / Otakar Brandos
Cestování · Nejrychlejší doprava do ukrajinských Karpat? Vlakem! Od června jezdí nový motorový vlak na trase Košice - Čierna nad Tisou - Čop - Mukačevo

Od 9. června 2019 zavedla ZSSK (Železničná spoločnosť Slovensko) novou mezinárodní linku na trase Košice - Čierna nad Tisou - Čop - Mukačevo. Po normální rozchodu kolejí 1435 mm bez nutnosti překládky vagónů na širší …

5.9.2019 / Otakar Brandos
Trek · Přes Palcmanskou Mašu a Zejmarskou roklinu na Geravy a Havraní skálu aneb týden na Horehroní a Spiši s batohem (3) / Fotogalerie k článku

Městem Dobšiná jsem zatím vždy jen projížděl. A vždy jsem měl spíše stísněný pocit. Ani nyní, když Dobšinou procházím, se ten pocit nelepší, Dobšiná na mou maličkost stále působí ošuntělým a zanedbaným dojmem. Ulička …

5.9.2019 / Ubytování
Stará Huť Horský dům Stará Huť, levné ubytování v Peci pod Sněžkou v Krkonoších

4.9.2019 / Ubytování
Občasný prameň Přístřešek u Občasného pramene, polointeligentní bivak pod Havraní skálou ve Slovenském ráji

4.9.2019 / Aktualita
Zastávka v Krkonoších změnila svou podobu. Poslední bodovaná zastávka letošního 9. ročníku seriálu Rock Point - Horská výzva

3.9.2019 / Ubytování
Útulna Andrejcová, turistická útulna na hřebeni Královoholských Nízkých Tater (aktualizace)

3.9.2019 / Otakar Brandos
Turistika · Túra na Žárový vrch a Lyru: Po stopách málo známých vyhlídkových vrchů Hrubého Jeseníku aneb kam nevedou značené chodníky

Myslíte si, že se v těsné blízkosti Karlovy Studánky, kde bývá výletníků více než moc, nedá nalézt tichý, Bohem téměř zapomenutý kout? Místo, kam zavítá jen nemnoho turistů, kterým nevadí putování po neznačených …

Trek · Přes Borovniak (Ondrejisko) a Strmou prť do Dobšiné aneb týden na Horehroní a Spiši s batohem (2) / Fotogalerie k článku

Dopoledne na Beňušce v Nízkých Tatrách, po poledni již ve Slovenském ráji. Protože jsem měl díky největšímu slovenskému trekerovi Mirovi super odvoz až do sedla Besník, ušetřil jsem si nějaký ten kilometřík nudného …

2.9.2019 / Ondřej Havelka
Cestování · Náboženský šok na cestách světem. Náboženský šok, otazníky v očích a duchovní zemětřesení

Jogín v indickém Váránasí si přímo přede mnou na přirození zavěsil dvacetikilové závaží; v Pampanze na Filipínách přibili člověka na kříž a za zvuku modliteb jej vztyčili vzhůru; šaman s rukama od krve v beninské Ganvié se na mě …

Srpen (august) 2019

21.8.2019 / Tomáš Fries
Klima · Globální oteplování - co s tím? Globálnímu oteplování nelze zabránit, musíme se připravit na důsledky

Ano, jedno z nezprofanovanějších hesel současné doby, neboť se ho zmocnili politici a byznysmeni. Výsledky vědeckých výzkumů z této oblasti jsou tříděny, vykládány, upravovány, popř. rovnou financovány tak …

20.8.2019 / Ubytování
Budnárka Budnárka, útulna. Málo známý bivak kousek od hřebene Nízkých Tater

Přístřešky v sedle Lopata, tip na nouzový bivak ve Slovenském ráji

18.8.2019 / Martin Vítek
Trek · Sierra Guadarrama - babí léto v horách nad Madridem

Když bylo španělským králům příliš velké horko, odebrali se do svého venkovského sídla El Escorial. Na úpatí Guadarramských hor našli oázu svěžesti uprostřed vyprahlého Pyrenejského poloostrova. Dnes je Sierra …

13.8.2019 / Otakar Brandos
Trek · Beňuška z Čertovice: Krátký okruh v Nízkých Tatrách aneb týden na Horehroní a Spiši s batohem (1) / Fotogalerie k článku

Beňuška (1 542 m) je krásný a zčásti i vyhlídkový vrchol v Nízkých Tatrách. Nejsnadněji je Beňuška přístupná ze sedla Čertovica, ze kterého tady lze naplánovat krásný okruh. I s možností luxusního spaní …

13.8.2019 / Josef Hebr
Hrady · Hrad Čachtice, romantický výlet v Malých Karpatech

Na vápencovém útesu pohoří Malé Karpaty, ve výšce 375 m n. m., mezi obcemi Čachtice a Višňové, se nachází malebná zřícenina hradu Čachtice. Jeho prvotní funkce, tak jak i u jiných hradů tohoto druhu, byla vojensko strate …

13.8.2019 / Příroda
Nosorožík kapucínek - brouci ČR. Jeden z největších a nejkrásnějších brouků střední Evropy

13.8.2019 / Aktualita
Púchovský okruh za zdravím, Memoriál MUDr. Vadoviča, 44. ročník pochodu

12.8.2019 / Vesmír
Anatomie kosmického racka. Přehlídkový dalekohled ESO/VST zachytil detaily mlhoviny Sharpless 2-296

Nový portrét Jupitera z Hubbleovy přehlídky, fotografie bouřlivé Jupiterovy atmosféry s Velkou rudou skvrnou

12.8.2019 / Ubytování
Líška Útulna Líška pod Beňuškou, nádherný bivak mimo hlavní hřeben Nízkých Tater

Čertovica Domek horské služby na Čertovici, tip na ubytování při přechodu hřebene Nízkých Tater

11.8.2019 / Václav Vágenknecht
Turistika · Schneeberg a Hohe Wand, turistika v rakouských Alpách

"Lomikare, Lomikare, do roka a do dne," prorokoval kdysi Jan Sladký Kozina, načež šlechtic v uvedeném termínu skutečně umřel. My jsme na rozdíl od chodského ochránce hranic sice nevolali "Schneebergu …

11.8.2019 / Ubytování
Kráľova hoľa Horská chata pod Kráľovou hoľou v Nízkých Tatrách, Chata pod Kráľovou hoľou na Prednom sedle

Přístřešek pod Strmou prtí ve Slovenském ráji: Konečně turistický přístřešek postavený s rozumem

11.8.2019 / Aktualita
Další úspěšný absolvent Beskydského Karpattreku, projekt dálkových treků v Karpatech pokračuje

Klimša s Chlupáčem stanovili rekord Jeseníků, Rock Point - Horská výzva 2019 v Jeseníkách

11.8.2019 / Ubytování
Boudy před Čuntavou, další bivak v jižní části Slovenského ráje

Přístřešek nad sedlem Besník, tip na bivak ve Slovenském ráji

2.8.2019 / Otakar Brandos
Trek · Túra na Malý Grič a Velký Grič v pohoří Vtáčnik: 3 slovenská pohoří a 3 sopečné vrchy za 3 dny (2) / Fotogalerie k článku

Na chatě Poniklec (447 m) na Rematě by se sice sedělo dobře, ale musím pokračovat dále. Směr Handlová, hezky po žluté turistické značce. Míjím autobusovou zastávku a hlavou krátce bleskne myšlenka, zda-li bych si to v …

1.8.2019 / Příroda
Jetelovka hnědá, drobný motýl z čeledi Erebidae. Zajímavě zbarvená můra

Pěnodějka červená jako typický představitel křísů v ČR, hmyz s nápadným výstražným zbarvením

Červenec (júl) 2019

31.7.2019 / Příroda
Kovolesklec gama zvaný také můra gama, středně velký motýl z čeledi můrovití (Noctuidae)

Píďalka kopřivová zvaná rovněž zubočárník kopřivový, drobný motýl z čeledi píďalkovití (Geometridae)

Tmavoskvrnáč vřesový si oblíbil vřesoviště i lesostepi; drobný motýl z čeledi píďalkovití (Geometridae)

31.7.2019 / Příroda
Zejkovec hluchavkový - motýl s leopardím zbarvením. Obyvatel světlých lesů, luk a vřesovišť

30.7.2019 / Komerční sdělení
PR · Vybavení, které nemůže u profi lezce chybět

V tomto článku si představíme několik základních věcí, které by neměly chybět ve výbavě žádného pořádného lezce. Tak jako při každé aktivitě nebo sportu, i při lezení existují určitá pravidla, která bychom měli dodržo …

30.7.2019 / Otakar Brandos
Trek · Vyhlídky Bralová skala a Hájska skala: 3 slovenská pohoří a 3 sopečné vrchy za 3 dny (1) / Fotogalerie k článku

Po přestupech v Turčianských Teplicích a na Horní Štubni konečně vystupuji z vlaku ve stanici Sklené pri Handlovej (580 m). Mám v plánu třídenní špacír po vrších, skalách a jeskyních na pomezí tří pohoří - Kremnic …

29.7.2019 / Petr Dobeš
Tipy na výlet · Dovolená ve vlaku aneb čtrnáctidenní cestování po vlastech českých: Bezděz, Váté písky na Moravské Sahaře, Libavá, Poledník v Jizerských horách

Dovolená se dá jistě prožít nejrůznějšími způsoby. Někdo dá přednost válení se na pláži u moře, jiný vyráží na týdenní přechod hor, nebo za poznáváním památek a to buď u nás, nebo v zahraničí. Já jsem část letošní …

29.7.2019 / Naše vrcholy
Bralová skala (826 m) v Kremnických vrších, nejzápadnější vrchol pohoří na hranicích s Žiarem

29.7.2019 / Příroda
Okáč rosičkový miluje šťavnaté louky. Nádherný horský motýl migruje i do nížin

29.7.2019 / Rozhledny
Rozhledna Králov na východním Slovácku, jedna ze šesti podobných rozhleden mikroregionu

29.7.2019 / Příroda
Ťuhýk obecný si oblíbil porosty křovin; tažný pták s dravčími sklony

Kovařík černý, brouk hrající si na mrtvého. Velice štíhlý brouk z čeledi kovaříkovití (Elateridae)

29.7.2019 / Naše vrcholy
Polom, hora Lúčanské Malé Fatry. Nápadný a těžce zkoušený vrch

27.7.2019 / Ubytování
Přístřešek Přístřešek (útulna) Ráztočnianske lazy: Parádní bivak ve východním cípu pohoří Žiar pod vrchem Horeňovo a na dohled Sklenianských luk

26.7.2019 / Ubytování
Chata Poniklec, ubytování Ráztočno - Remata na pomezí pohoří Žiar a Kremnické vrchy (aktualizace)

26.7.2019 / Karol Mizla
Aktualita · Najkrajšie cyklovrcholy (2. diel), nová publikácia pre horských cyklistov

Hornaté Slovensko oplýva nespočetným množstvom rôznych krásnych kopcov. Na tie úplne najvyššie sa dostanú len horolezci či vysokohorskí turisti. Existuje však veľa vrchov, ktoré sú najvyššie v svojom okolí a …

23.7.2019 / Otakar Brandos
Rozhledny · Hájnica, rozhledna nad obcí Haluzice. Tip na výlet v Bílých Karpatech

Rozhledna Hájnica stojí na nevysokém plochém návrší Hájnica (341 m) nad obcí Haluzice ve výspě Bílých Karpat nedaleko Nového Města nad Váhem. Konstrukcí připomínající větší myslivecký posed patří rozhledna Hájnica …

23.7.2019 / Tipy na výlet
Haluzická tiesňava: Roklina v Bílých Karpatech, která odmítá poslechnout člověka

23.7.2019 / Aktualita
Největší hvězdný ohňostroj v Mléčné dráze - vybuchující hvězda Eta Carinae okem Hubbleova teleskopem v ultrafialovém oboru spektra

23.7.2019 / Příroda
Vrbař čtyřtečný, poměrně hojný druh myrmekofilního brouka

21.7.2019 / Otakar Brandos
Klima · Globální teplota a koncentrace CO2 v geologických dějinách Země: Vývoj obou parametrů nevykazuje ani korelaci, ani kauzalitu

Koncentrace CO2 (oxidu uhličitého) v zemské atmosféře v posledních dvou stoletích roste. To je nepopíratelný fakt. Z asi 280 ppm v předindustriálné éře na dnešních asi 410 ppm. Podle řady klimatologů se jedná o hotovou …

20.7.2019 / M. a M. Kovářovi
Horolezectví · Lezecké skalní oblasti na Slovensku a v Česku, lezení pro celou rodinu

Možná máte taky doma děti, co mají rády nejen přírodu a procházky v ní, ale tu a tam třeba i něco vylezou na umělé stěně nebo na stromě. Když chcete lezení a přírodu spojit do krátkého rodinného výletu, znamená to dost hledání …

20.7.2019 / Václav Vágenknecht
Tipy na výlet · Rudawski Park Krajobrazovy, přírodní a kulturní zajímavosti severní části

Bylo nebylo. Vlastně bylo. V Krkonoších se mi náhodně dostaly do rukou informační noviny určené pro německé turisty. Uváděli v nich zajímavá místa tohoto pohoří na české i polské straně, přičemž nescházelo blízké okolí. Při …

15.7.2019 / Příroda
Tesařík piluna, jeden z největších brouků v České republice

15.7.2019 / Vesmír
HST odkrývá záhadný disk černé díry: Tenký disk obklopující supermasívní černou díru v galaxii NGC 3147

13.7.2019 / Komerční sdělení
Cestování · Kašmír: Ráj na zemi, ale také území věčného neklidu…

Kašmír je překrásná, ale také drsná země s ohromujícími vrcholky Himalájí, průzračnými řekami, fascinující svěží přírodou a skalnatými údolími. Patří však také k nejvíce militarizovaným územím na světě. Nicméně …

9.7.2019 / Otakar Brandos
Rozhledny · Rozhledna Šibenice v Stěbořicích - velice neobvyklá rozhledna v linii prvorepublikového opevnění na Opavsku

Rozhledna Šibenice patří tvarem a stavebním provedením mezi opravdu unikátní rozhledny České republiky. Rozhledna Šibenice se nachází na plochém bezlesém návrší Šibenice (375 m) nedaleko silničky spojující obce Stěbořice a …

7.7.2019 / Otakar Brandos
Rozhledny · Rozhledna Lipky u obce Unín, parádní vyhlídka na nejvyšším vrchu Chvojnické pahorkatiny na Slovensku

Rozhledna Lipky stojí v malebné krajině Chvojnické pahorkatiny asi 1 km východně od obce Unín a 11 km jihovýchodně od Holíče v turisticky téměř nepolíbené oblasti. Když jsme přijížděli do obce Unín v duchu jsem se ptal …

5.7.2019 / Otakar Brandos
Rozhledny · Žalostiná, rozhledna na Kopanicích. Úžasná vyhlídka v Bílých Karpatech

Rozhledna Žalostiná sice nikoho neohromí svou výškou ani provedením připomínajícím myslivecký posed, ale určitě uchvátí svými parádními výhledy. Rozhledna Žalostiná stojí na travnatém hřebeni dvojvrcholu Žalostiná …

5.7.2019 / Komerční sdělení
PR · Léto v Saalbach Hinterglemm - vítejte v Home of Lässig

Obec uprostřed Salcburska, v nadmořské výšce 1 003 metrů, se může pochlubit velkou rozmanitostí a láká k návštěvě i v letním období. Zatímco se v údolí uprostřed pásma Pinzgauer Grasberge člověk cítí naprosto …

Červen (jún) 2019

30.6.2019 / Aktualita
Raikoke Vulkán Raikoke na Kurilách soptí. Fotografie erupce sopky na Kurilských ostrovech

28.6.2019 / Otakar Brandos
Trek · Králický Sněžník z Hynčic pod Sušinou: Dvoudenní túra východními boky Králického Sněžníku s dorostem / Fotogalerie k článku

Na Králický Sněžník vedou turistické trasy ze všech světových stran. Při červnové návštěvě si vybíráme tu, která k vrcholu míří z Hynčic pod Sušinou pod východními boky tohoto rozlohou sice malého, přesto ale poměrně …

28.6.2019 / Ubytování
Bouda Bouda u rozcestí Strakovy školky, tip na bivak v pohoří Králický Sněžník

28.6.2019 / Příroda
Krytohlav prasetníkový (Cryptocephalus hypochoeridis), kovově lesklý brouk z čeledi mandelinkovití (Chtysomelidae)

27.6.2019 / Příroda
Mandelinka dvacetitečná (Chrysomela vigintipunctata), nápadný brouk střední a jižní Evropy

27.6.2019 / Aktualita
Lidé po osmnácté vybírají svůj Strom roku. Hlasovat mohou nově online. Anketa končí 25. září 2019

Krušné hory jsou skvělým místem pro premiéru na Rock Point - Horské výzvě, pozvánka na akci

27.6.2019 / Příroda
Mandelinka topolová (Chrysomela populi), nápadně zbarvený druh brouka z čeledi mandelinkovití

Zákeřnice tmavá (Rhinocoris annulatus), typický představitel čeledi zákeřnicovití (Reduviidae)

26.6.2019 / Ubytování
U sedmi cest, turistický přístřešek v pohoří Králický Sněžník

25.6.2019 / Otakar Brandos
Rozhledny · Rozhledna Na Štvanici: Nová rozhledna u Hynčic pod Sušinou v pohoří Králický Sněžník

Rozhledna Na Štvanici je novou z rodiny rozhleden Olomouckého kraje. Rozhledna Na Štvanici vyrostla na temeni vrchu Štvanice (866 m) na severním okraji ski areálu Kraličák v Hynčicích pod Sušinou nedaleko Starého …

25.6.2019 / Komerční sdělení
PR · Tip na rozmarné léto u vody

Trávíte léto aktivně cestováním po České republice? A chcete blíže poznat obnovitelné zdroje? Zveme vás a vaše rodiny k prohlídce vybraných vodních elektráren Skupiny ČEZ. Nekorunovanou královnou mezi vodními …

22.6.2019 / Otakar Brandos
Rozhledny · Veselská rozhledna v Oderských vrších, nová vyhlídková stavba u obce Veselí a města Odry

Veselská rozhledna patří k nejmladším rozhlednám v České republice. Však byla slavnostně otevřena teprve 8. dubna 2019. Stavba Veselské rozhledny však byla dokončena již někdy koncem roku 2018 …

20.6.2019 / Otakar Brandos
Rozhledny · Trchovnica, rozhledna Slaná Voda: Nová rozhledna na Oravě u Oravské Polhory pod Babí horou

Rozhledna Trchovnica (rozhľadňa Trchovnica) je dalším přírůstkem do stále početnější rodiny slovenských rozhleden. Rozhledna Trchovnica (zvaná také Slaná Voda nebo Oravská Polhora) vyrostla na plochém návrší v nadmořské …

20.6.2019 / Vesmír
Magnetické pole může nechat černou díru hladovět. Proč je černá díra v centru Mléčné dráhy neaktivní?

20.6.2019 / Soutěž
Vyhodnocení fotohádanky č. 62. Jak se jmenuje hora na připojených fotografiích?

20.6.2019 / Vesmír
Úplněk srpen 2019, fáze Měsíce v srpnu, kdy nastane příští úplněk

Úplněk červenec 2019, fáze Měsíce v červenci, kdy nastane příští úplněk

18.6.2019 / Otakar Brandos
Trek · Lúčanská Fatra trochu jinak. Dvoudenní pohodový trek z Valče do Strečna s bivakem v "Grandhotelu" Partyzán na vrchu Horná lúka / Fotogalerie k článku

Pohoří Malá Fatra je hlubokým průlomovým údolím řeky Váh rozděleno na dvě poloviny. Na dvě poloviny rozdělili Malou Fatru i geomorfologové, kdy pohoří člení na geomorfologické podcelky Krivánska Fatra a …

18.6.2019 / Aktualita
Na příkaz císaře, velkolepý rytířský turnaj na hradě Sovinec ve dnech 13. - 14. července 2019

17.6.2019 / Aktualita
Týden vysokohorské turistiky 2019, stále máme volná místa

17.6.2019 / Anton Opial
Turistika · Cez tri štáty na Hrčavské ostatky, zimná turistika na Kysuciach

Peši a za jeden deň! Aj na to si trúfli turisti seniori a na potulkách v sobotu 10. februára 2018 prešli na "jeden záťah" územím Slovenska, Poľska aj Česka. Uskutočniť a zvládnuť takýto výlet však nie je až taký …

16.6.2019 / Vesmír
Malá galaxie s velkým srdcem, Hubble pozoroval trpasličí galaxii

16.6.2019 / Příroda
Páteříček žlutoštítý (Cantharis fulvicollis), obyvatel říčních břehů

16.6.2019 / Otakar Brandos
Příroda · Majka fialová (Meloe violaceus), jeden z nejjedovatějších druhů brouků v ČR

Majka fialová (Meloe violaceus) patří mezi poměrně vzácné brouky naší přírody. Početní stavy majky fialové jsou totiž hodně nízké a výskyt spíše ostrůvkovitý. K tomuto neblahému stavu přispívá především …

13.6.2019 / Ubytování
Útulna Horná lúka, Grandhotel Partyzán (útulna), Malá Fatra a bivaky na hřebeni pohoří (aktualizace)

13.6.2019 / Vesmír
ESO a Iniciativa Breakthrough Watch otestovaly vylepšený přístroj pro hledání Zemi podobných planet v nejbližším hvězdném systému, nové astronomické přístroje

13.6.2019 / Otakar Brandos
Trek · Severozápadní boky Velké Fatry. Dvoudenní špacír po hřebenech a výhledových vrcholech / Fotogalerie k článku

Když na Velkou Fatru, tak na hřebenovku! Tak to má, odhadem, 90 % turistů. Existuje však malá část těch, kdož dávají přednost i méně známým a turisticky nepříliš vyhledávaným oblastem tohoto malebného pohoří, které se …

10.6.2019 / Příroda
Kozlíček mramorový Kozlíček mramorový (Saperda scalaris): Nejkrásněji zbarvený kozlíček z rodu Saperdini u nás

10.6.2019 / Václav Vágenknecht
Trek · Malé Karpaty a Myjavská pahorkatina turisticky, přechod z Myjavy do Bratislavy

Pohoří Malé Karpaty se táhne v délce zhruba sto kilometrů od Nového Mesta nad Váhom k Bratislavě a dělí se na podcelky Čachtické Karpaty, Brezovské Karpaty, Pezinské Karpaty a Devínské Karpaty. Podloží tvoří druhohor …

7.6.2019 / Anton Opial
Turistika · Hriňovské lazy a Podpoľanie, turistika na Slovensku

Jedným z charakteristických prvkov osídlenia na Slovensku je kopaničiarske osídlenie. Jedná sa o roztrúsenú zástavbu, vznikajúcu už v priebehu 16. storočia na dovtedy nevyužívanej a neskultivovanej pôde v členitých horských …

6.6.2019 / Komerční sdělení
PR · Kempování uprostřed překrásné korutanské přírody

Příroda byla v Korutanech na slunečném jihu Rakouska velmi přející. V sousedství Alp na vás čeká nespočet prohřátých a průzračně čistých jezer ke koupání. A nejen ta - najdete zde také hory sahající od majestátních třítisícovek až po kopcovité …

6.6.2019 / Josef Hebr
Hrady · Hrad Buchlov u Buchlovic, mohutná pevnost v Chřibských horách

Každý asi zná Chřiby, takové nenápadné, malé ale milé pohoříčko na Moravě. Ačkoliv je mnohými přehlíženo, na nevelké ploše a i při malé nadmořské výšce toho lze zde nalézt nebývale mnoho zajímavého… Krásné čisté …

6.6.2019 / Příroda
Okáč strdivkový (Coenonympha arcania): Nádherně zbarvený motýl, obyvatel lesních pasek a okrajů

Klikoroh modřínový (Hylobius piceus), jeden z největších nosatců ve střední Evropě

4.6.2019 / Příroda
Řebčík kostkovaný (Fritillaria meleagris), mizející korunka slovenských nivních luk

4.6.2019 / Aktualita
Těžko průchodné až neprůchodné turistické chodníky: Skorušinské vrchy, Oravská Magura i Velká Fatra

Srí Lanka je úžasná ve svojí kulturní a přírodní rozmanitosti. Cestovatelské kino bude objevovat perlu Indického oceánu

4.6.2019 / Vesmír
ESO pomáhá chránit Zemi před nebezpečnými planetkami. Dalekohled VLT pozoroval dvojitý asteroid prolétající kolem Země rychlostí téměř 20 km/s

4.6.2019 / Ubytování
Príslop Koliba Príslop (útulna), opravdu parádní útulna pod sedlem Príslop na Velké Fatře

Přístřešek Bouda nad Ľubochnianským sedlem, tip na bivak v pohoří Velká Fatra

Spln Chata Spln, tip na bivak na Velké Fatře nad Jasenskou dolinou

4.6.2019 / Anton Opial
Turistika · Kalinový vrch prekvapil výhľadmi, Kysuce a turistika

Uplynul týždeň a na autobusovej stanici v Čadci sa ráno opäť stretáva 16 seniorov (s výraznou prevahou senioriek) pripravených na ďalšiu turistickú potulku po Kysuciach. Dnešným cieľom je 816 m vysoký Kalinový vrch ležiaci …

Květen (máj) 2019

30.5.2019 / Adriana Plotzerová
Turistika · Tongariro Crossing - túra krajinou Pána prstenů

Tongariro Crossing je název pro přechod pohoří v oblasti stejnojmenného národního parku. Tato túra bývá řazena mezi nejhezčí trasy světa. Zmíněná 8hodinová túra patří i mezi největší lákadla severního ostrova Nového …

29.5.2019 / Milan Velich
Turistika · S cyklovozíkem přes Rýchory a Pomezní hřeben na Pomezní boudy, dvoudenka s dětmi v Krkonoších

V pondělí sedíme v kanceláři u internetů a uvažujeme nad tím, že by se mělo "něco" podniknout. Mělo by se jednat o dvoudenní výlet, rozumně dostupný veřejnými dopravními prostředky z Pardubic. Už také …

28.5.2019 / Otakar Brandos
Rozhledny · Rozhledna Sosnová, 25metrová vyhlídková stavba na Anenském vrchu v Nízkém Jeseníku

Rozhledna Sosnová se na podzim roku 2018 zařadila po bok dlouhé řady rozhleden Moravskoslezského kraje. Rozhledna Sosnová vyrostla nad stejnojmennou obcí v severozápadní části Nízkého Jeseníku v …

27.5.2019 / Vesmír
Sonda Juno zjistila změny magnetického pole planety Jupiter. Konvektivní proudění nejlépe vysvětluje změny v jeho magnetickém poli

27.5.2019 / Památky
Trojský zámek v Praze, tip na výlet v hlavním městě

27.5.2019 / Petr Krčmář
Via ferraty · Via ferrata na Cima Capi; zajištěné cesty Fausto Susatti a Mário Foletti nad italským Lago di Garda

Okolo poledne a podstatně později, než jsme zamýšleli, parkujeme s Jankou ve vesničce Biacesa di Ledro pod Cima Rocca (1 090 m). Naše Capi (909 m) je vlastně vrcholek v jejím jižním hřebenu. Žádná z cest vedoucí na ni …

24.5.2019 / Václav Vágenknecht
Trek · Brdy, přechod pohoří: Přírodní zajímavosti a pamětihodnosti Brdské vrchoviny / Fotogalerie k článku

Jak jistě každý ví, "okupovali" vrchovinu Brdy po dlouhé roky vojáci a běžní turisté neměli možnost kraj navštívit. Naštěstí se časy mění. Ke dni 1. 1. 2016 byl zrušen Vojenský újezd Brdy a území vyhlášeno chráněnou krajin …

24.5.2019 / Ubytování
Chata Peklo - Bartoňova útulna, na které se podepsal Dušan Jurkovič (aktualizace)

23.5.2019 / Stanka Obložinská
Rozhovor · Vietnam se z pohledu cizinců jeví jako skvělou destinací na prozkoumání

Nasednout na loďku a vydat se do země, ve které provází každý krok kouzlo exotiky! Cestovatelské kino se ve středu 12. června v pražském Kině Lucerna vydá na návštěvu země, jejíž obyvatelé jsou potomky nebes …

22.5.2019 / Ubytování
Téryho chata. Cena a recenze ubytování na Téryho chatě v Malé Studené dolině (aktualizace)

21.5.2019 / Ubytování
Chata pod Chlebom - ubytování Malá Fatra, ubytování pod hřebenem pohoří, kontakt a cena ubytování (aktualizace)

Žiarska chata v Žiarské dolině; ubytování v Žiarské dolině, Západní Tatry (aktualizace)

21.5.2019 / Otakar Brandos
Soutěž · Fotohádanka č. 62, 21. - 27.5.2019: Uveďte jméno hory, která se nachází na našich fotografiích

Minulé dvě fotohádanky jsme věnovali horám. A protože se říká, do třetice všeho dobrého, zůstaneme horám věrni i nyní. A jelikož jsme minule měli slovenské hory, poohlédneme se nyní po horách v České republice. Resp …

17.5.2019 / Ubytování
Chata pod Borišovom. Horská chata na Velké Fatře, cena ubytování a kontakty (aktualizace)

16.5.2019 / Hynek Skořepa
Aktualita · Turistická chata na Kláštorisku definitivně uzavřena: Slovenský ráj opětovně přichází o turistické zázemí

Nad dalším osudem chaty na Kláštorisku ve Slovenském ráji se vznášely otazníky už delší dobu. Nevyjasněné majetkové poměry byly důsledkem toho, že za socialismu bylo vše státní a nikdo se moc nenamáhal se zápisy do …

15.5.2019 / Vesmír
Jižní krabí mlhovina - Hen 2-104. Hubble oslavil 29. narozeniny bezkonkurenčním snímkem Jižní krabí mlhoviny

14.5.2019 / Martin Szwejda
Turistika · Výstup na Babí horu. Túra z Oravské Polhory na Babí horu a Malou Babí horu / Fotogalerie k článku

V loňském roce jsem si do "plánu práce" nezadával příliš náročné úkoly. Přece jen se nám narodilo děťátko, takže plánovat nějaké velké výpravy nebylo záhodno. I přesto mi přišlo, že by bylo škoda strávit letní dovo …

14.5.2019 / Kateřina Francová
Cestování · Po stopách Sira Thomase Liptona do Dambatenne

Když v roce 1890 skotský obchodník Thomas Lipton koupil rozsáhlé pozemky na srílanské vysočině, založil na nich čajové plantáže a továrnu Dambatenne, nikdo by netipoval, že se jeho společnost brzy stane jedním z předních …

13.5.2019 / Turistické pochody
Svatováclavský pochod 2019. Druhý ročník vojenského pochodu, který je organizován k uctění památky Svatého Václava

13.5.2019 / Dorek Čermák
Skalní města · Bílá skála u Luk nad Jihlavou: Skály, skalky a kameny Českomoravské vrchoviny (8)

O tom, že Bílá skála je na světě, jsem neměl tušení. Pomohl mi internet, který mi poradil, kde ji hledat. Do Luk nad Jihlavou přijíždím s bráchou vlakem. Přecházíme koleje a po silnici se dáváme doprava a stále podél "štreky" až …

10.5.2019 / Otakar Brandos
Zajímavosti · 10 nej Šumavy - zelené střechy Evropy: Nejvyšší hora, největší ledovcové jezero a rašelinné jezírko, nejvyšší vodopád

Šumava je sice až čtvrtým nejvyšším pohořím České republiky, přesto si na svém území nashromáždila ohromné množství přírodních zajímavostí a geografických či přírodních nej, z nichž některé jsou rekordní i pro celé území …

9.5.2019 / Stanka Obložinská
Aktualita · Cestovateľský festival Kaleidoskop. Nahliadnite do sveta plného farieb, chutí a zážitkov!

Nahliadnite do sveta plného farieb, chutí a zážitkov! Nový festival Cestovateľského kina pozýva spoznávať dobrodružstvá a možnosti, ktoré čakajú za horizontom bežného dňa. Nezvyčajné cestovateľské zážitky a …

9.5.2019 / Pavel Čupr
Tip na výlet · Muzeum Milana Rastislava Štefánika v Košariskách u Brezové pod Bradlom a výstup k mohyle na Bradle

Před sto lety, 4.5.1919 havarovalo v Ivanke pri Dunaji letadlo Caproni CA33, v kterém letěl Milan Rastislav Štefánik. Teorií o pádu letounu bylo více. Nejpravděpodobnější je pilotní chyba, dlouhým letem unavené posádky. Při …

5.5.2019 / Pavol Horváth
Aktualita · Zbierka na Útulňu Tajch, obnova útulne v Nízkych Tatrách

Poľovnícky Zrub Tajch, ktorý sa nachádza tesne pod hrebeňom Nízkych Tatier, bol chalanmi z okolia upravený a prerobený na turistickú útulňu. Táto stará poľovnícka chata sa nachádza pod majestátnym vrchom Veľká …

4.5.2019 / Vesmír
Úplněk 2020 a nov, první a poslední čtvrť. Fáze Měsíce - časy úplňků a novů Měsíce, kdy bude první a poslední čtvrť

3.5.2019 / Otakar Brandos
Zajímavosti · 10 nej Moravskoslezských Beskyd - nejvyšší hora, nejvyšší vodopád, nejposvátnější hora, nejdelší jeskyně

Beskydy, správně Moravskoslezské Beskydy, jsou nejvíce zalesněným pohořím České republiky. Náleží do geomorfologické oblasti Západní Beskydy a provincie Západní Karpaty, jejich rozloha činí 623 km2. CHKO Beskydy …

Aktualita · Výzva autorům - turistům: I vy můžete dopisovat na Treking.cz

Jezdíte na hory a nebo do přírody? Chtěli byste se o své zkušenosti podělit s ostatními? A měli byste zájem publikovat na Trekingu(.cz)? Pokud ano, není nic snazšího. Portál Treking.cz je otevřen všem autorům bez omezení …

2.5.2019 / ESO 1908
Vesmír · Gaia mapuje Galaxii i s pomocí ESO. Dalekohled ESO/VST pomohl zpřesnit dráhu kosmické observatoře Gaia a umožnil tak vytvoření nejpřesnější prostorové mapy obsahující více než miliardu hvězd

Uvedený snímek je složeninou několika záběrů pořízených pomocí dalekohledu ESO/VST a zachycuje - v podobě řady drobných teček mezi hvězdami ve spodní polovině obrázku - kosmickou přehlídkovou observatoř Gaia …

2.5.2019 / Tipy na výlet
Do šumavského Podlesí; z historie osídlování Šumavy

1.5.2019 / Turistický kalendář
Zelený Ještěd, úklid sjezdovek po zimní sezóně

1.5.2019 / Vesmír
Úplněk - červen 2019, fáze Měsíce v červnu. Přesný čas úplňku Měsíce a kdy nastane příští úplněk

Úplněk - květen 2019, fáze Měsíce v květnu. Přesný čas úplňku Měsíce a kdy nastane příští úplněk

Duben (apríl) 2019

29.4.2019 / Turistické pochody
Velké Karlovice čeká o víkendu závod v duatlonu, chystají se i další zajímavé akce

XI. ročník turisticko-běžecké akce Rychlebská, s výběrem tras na 7, 20, 30, 40 a 50 km

29.4.2019 / Patrik Pátek
Aktualita · Rock Point - Horskou výzvu odstartoval na Vysočině vítězný Rosko

Historicky poprvé odstartovala Rock Point - Horská výzva na Vysočině. Premiérový závod s cílem ve věhlasné Vysočina areně ovládl na dlouhé trase Long brněnský Daniel Rosko. Závod nesoucí název Geohunter Race, který …

25.4.2019 / Ubytování
Chata Rabštejn; chata poskytující ubytování v Hanušovické vrchovině pod hradem Rabštejn (aktualizace)

24.4.2019 / Vesmír
Mars První detekované zemětřesení na Marsu? Kosmická sonda InSight pravděpodobně zachytila zvuk "marsotřesení"

24.4.2019 / Otakar Brandos
Turistika · Velikonoční Hanušovická vrchovina. Putování s bivakem přes Bílé kameny, Skály a Rabštejn na Skřítek / Fotogalerie k článku

Hanušovická vrchovina, ač pohoří relativně nevysoké, skýtá poměrně pestrou paletu výletů, túr i vícedenních treků. A na dobu letošních Velikonoc, kdy na hřebenech našich nejvyšších pohoří ještě ležel sníh, to byl cíl …

24.4.2019 / Ubytování
Přístřešek Turistický přístřešek na hřebeni Větrného vrchu, další tip na bivak v Hanušovické vrchovině

24.4.2019 / Soutěž
Vyhodnocení fotohádanky č. 61. Jak se jmenuje hora zobrazená na našich fotografiích?

23.4.2019 / Ubytování
Altán pod Černými kameny, tip na bivak v Hanušovické vrchovině

Severomoravská chata. Hanušovická vrchovina, ubytování na horách (aktualizace)

23.4.2019 / Josef Hebr
Cestování · Petronell Carnuntum a Římané: Za památkami hlavního města provincie Panonie

Dnes se už nikdo asi nedozví, čím přesně bylo toto místo tak přitažlivé pro Římany. Můžeme se jen tedy dohadovat a říkat si že… Z dnešního (mého) pohledu: atraktivní bod obrany severní hranice římského impéria na břehu veliké …

23.4.2019 / Příroda
Povězte jeho příběh ostatním. Nominace na Strom roku běží do konce dubna

23.4.2019 / Aktualita
Připomínáme 40. setkání na vrcholech, které proběhne již tuto sobotu (27.4.2019) na Červené hoře

18.4.2019 / Komerční sdělení
PR · Netradiční Velikonoce

I když pro většinu z nás Velikonoce znamenají barvení vajíček, pečení beránků a pondělní koledu, jsou to také především celé 4 dny volna, které se dají využít i trochu jinak. Co takhle letošní velikonoční prodloužený víkend strávit trochu netradičně …

17.4.2019 / Komerční sdělení
PR · Kempování uprostřed překrásné korutanské přírody

17.4.2019 / Pavel Čupr
Tipy na výlet · Tři pomníky v Chřibech a osud jednoho muže. Události, na které by se nemělo zapomínat

Památníky, vzpomínkové desky a křížky ve Chřibech, stejně jako v jiných horách, nám připomínají události minulé. Události, na které by se nemělo zapomínat. Toto je stručný příběh tří památníků a jednoho studenta, letce RAF …

15.4.2019 / Otakar Brandos
Poradna · Přírodní repelenty proti klíšťatům: Ochrana před drobnými, ale nebezpečnými roztoči

Klíště obecné (Ixodes ricinus) sice patří mezi drobné roztoče z čeledi klíšťatovití (Ixodidae), avšak i přes svou malou velikost 3,5 až 4,5 mm (u samečků jen 2,2 až 2,5 mm) dokáže nadělat velké nepříjemnosti. Klíště obecné se živí …

15.4.2019 / Příroda
Střevlík vrásčitý, zástupce podřádu masožravých (Adephaga)

12.4.2019 / Aktualita
České hory mají za sebou vydařenou sezónu plnou sněhu, tisková zpráva Asociace horských středisek ČR

12.4.2019 / Vesmír
Země První člověk ve vesmíru - Vostok 1. 58. výročí letu J. A. Gagarina - Den letectví a kosmonautiky (z archivu)

11.4.2019 / Markéta Hroudová
Trek · Lúčanská Malá Fatra aneb "ta druhá Malá Fatra". Srpnová hřebenovka v liduprázdných horách / Fotogalerie k článku

"Kde budete spať?" oslovil nás pán s velkým batohem a ještě větším foťákem na vrcholu malofatranského Kľaku. Výhled Lúčanskou Malou Fatru ukazoval typické Karpaty. Hřebeny a hřebínky, lesy, paseky, sem tam …

11.4.2019 / Dorek Čermák
Skalní města · Zaječí skok: Skály, skalky a kameny Českomoravské vrchoviny (7)

Zaječí skok "Zaječák", jak jsme mu říkávali, jdu navštívit po padesáti letech. Byla to jedna ze skal, kde začínaly mé horolezecké první kroky. Je to okrajová skála sestávající z pěti výrazných skalisek, oddělené úžlabinami …

10.4.2019 / ESO 1907
Vesmír · Astronomové pořídili první snímek černé díry: ESO, ALMA a APEX přispěly k průlomovým pozorováním obří černé díry v centru galaxie Messier 87

EHT (Event Horizon Telescope) - skupina osmi pozemských radioteleskopů rozložená po celé Zemi - byl vytvořen proto, aby zachytil obraz černé díry. Dnes, v několika dohromady koordinovaných tiskových konferencích …

9.4.2019 / Bohumír Bouška
Turistika · Jaro na hradě Práchni, tip na výlet v okolí Horažďovic

Hrad Prácheň (512 m n. m.) se nachází přibližně 4 km na jihozápad od města Horažďovic. Stojí na vysoké skále, nad řekou Otavou. Při pohledu do minulosti se dozvíme, že se jedná o místo přímo posvátné. Původně …

8.4.2019 / Dominik Novotný
Turistika · Březnové Tři kameny. Další padesátka v Hanušovické vrchovině

Předpověď počasí naznačovala další krásný víkend a mně tedy nezbývalo nic jiného než někam vyrazit. O cíli jsem nepřemýšlel příliš dlouho, na Tři kameny jsem se chtěl podívat již delší dobu. Otázkou však bylo kudy se tam …

8.4.2019 / Jolana Snížková
Trek · Přechod pohoří Piliš - turistika v národním parku Dunaj-Ipoly v Maďarsku

Jako cíl našeho prvního předjarního výletu jsme zvolili maďarské pohoří Piliš (Pilis). Plánovali jsme (i s ohledem na předpověď počasí, slibující u nás chladno) přechod ze slovenského Štúrova do Budapešti, nakonec …

7.4.2019 / Komerční sdělení
PR · 4 treky, které si budete pamatovat do konce života

Kolem vás jsou tak dechberoucí výhledy, že nestíháte mačkat tlačítko u foťáku. Hledáte trek, na kterém si dáte pořádně do těla, nasajete pozitivní atmosféru a nasbíráte vzpomínky, které vás budou hřát ještě hodně dlouho? Víme o místech …

4.4.2019 / Naše vrcholy
Mikulčin vrch, 19. nejvyšší hora v Bílých Karpatech

4.4.2019 / Vesmír
Kosmický motýl je domovem stovek dětských hvězd, obří oblak plynu a prachu Westerhout 40

4.4.2019 / Ondřej Havelka
Aktualita · Nová kniha: Starý zákon pohledem cestovatele - Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty

Starý zákon je mimo jiné jeden z nejstarších cestopisů lidské historie, který nejenže popisuje dobrodružství tehdejších cestovatelů, ale také, a to zejména, odhaluje hlubší význam cestování, odkrývá samu esenci putování …

3.4.2019 / Otakar Brandos
Turistika · Hostýnské vrchy za jarní rovnodennosti: Dvoudenní vandr přes hrady Křídlo a Skalný, Svatý Hostýn a Tesák / Fotogalerie k článku

Vlaky jedou na čas, takže po dvou přestupech vystupujeme s úderem desáté v Hlinsku pod Hostýnem (295 m). Akorát včas, protože právě otevírají příjemnou restauraci Na Žebračce, kam zamíříme na startovní pivko a polévku …

2.4.2019 / Vesmír
Observatoř La Silla slaví 50! První observatoř ESO zkoumá vesmír již půl století

2.4.2019 / Markéta Hroudová
Turistika · Bukovské vrchy - přes Pikuj a Bieszczady pěšky. Vandr kolem trojmezí Ukrajiny, Polska a Slovenska (2) / Fotogalerie k článku

Hřeben tady utvořil oblouk a i cesta se na chvíli stočila jakoby zpátky a vyšla z lesa, takže jsme najednou měli nádherný pohled na celou hřebenovku Bukovské poloniny. Před nějakou dobou tady asi hořelo, stromy byly ohořelé …

1.4.2019 / Markéta Hroudová
Turistika · Bukovské vrchy - přes Pikuj a Bieszczady pěšky. Vandr kolem trojmezí Ukrajiny, Polska a Slovenska (1) / Fotogalerie k článku

Bieszczady, Bukovské vrchy, Poloniny. Kdo o nich nikdy neslyšel? Kdo nikdy nezatoužil se do toho vzdáleného kraje na trojmezí Ukrajiny, Slovenska a Polska podívat? I já to měla v hlavě zasunuté v šuplíku "jednou tam určitě …

Březen (marec) 2019

29.3.2019 / Aktualita
Za měsíc startuje Horská výzva poprvé na Vysočině. Měsíc zbývá do startu 9. ročníku Rock Point - Horské výzvy

28.3.2019 / Dominik Novotný
Turistika · Jarní padesátka přes Úsovskou vrchovinu. Túra na Brníčko, Trlinu a moravský Blaník

Jarní období roku začalo, a právě to se nedá zpečetit ničím jiným než nějakou túrou v přírodě. Vzhledem k velmi příznivým předpovědím na víkend jsem již v průběhu týdne v hlavě vymýšlel, kudy bych se mohl …

28.3.2019 / Otakar Brandos
Soutěž · Fotohádanka č. 61, 28.3. - 3.4.2019 - jak se jmenuje hora na přiložených fotografiích?

Minulý měsíc jsme ve fotohádance č. 60 měli horu. Krásnou horu. Horu Stoh na Malé Fatře. A fotohádanka č. 61 u hor zůstane. Nebude to již sice hora Stoh, dáme si jiný vrchol. Vrch ale neméně krásný. A dokonce zůstaneme nejen …

27.3.2019 / Vesmír
Exoplaneta Přístroj GRAVITY pokořil další milník zobrazování extrasolárních planet. VLTI odhalil pomocí optické interferometrie bouřlivou atmosféru exoplanety

27.3.2019 / Michael Svoboda
Turistika · Víkend na Považském Inovci - túra přes Gajdu na Marhát a Topolčanský hrad

Považský Inovec nepatří k příliš navštěvovaným pohořím na Slovensku a to je přesně to, co já osobně na horách vyhledávám. Dnes vám tu popíšu pěkný dvoudenní výšlap v jižní části tohoto pohoří, který jsme absol …

26.3.2019 / Hrady
Hrad Skalný; nejvýše položený hrad v Hostýnských vrších

25.3.2019 / Hrady
Herliansky hrad, zaniknutý hrad v Slanských vrchoch

Hrad Křídlo, jeden ze zaniklých hradů Hostýnských vrchů

25.3.2019 / Otakar Brandos
Aktualita · 40. setkání na vrcholech s Trekingem - poslední dubnovou sobotu se můžeme sejít na Červené hoře v Nízkém Jeseníku

Poslední dubnovou sobotu, 27.4.2019, pořádá redakce Trekingu již 40. setkání na vrcholech. Tentokráte jsme vybrali krásný vyhlídkový vrchol v nitru Nízkého Jeseníku a na dohled známého vojenského výcvikového prostoru …

Aktualita · Výzva autorům - turistům: I vy můžete dopisovat na Treking.cz

24.3.2019 / Příroda
Zajíc polní: Původně stepní živočich, který se po světě rozšířil díky zemědělství

19.3.2019 / Otakar Brandos
Turistika · Túra na Velký Javorník. Lašskou bránou v předjaří - z Veřovic kolem pramene Jičínky do Frenštátu pod Radhoštěm / Fotogalerie k článku

Západní okraj Moravskoslezských Beskyd zvaný Veřovické vrchy je vhodným cílem túr a procházek i v předjaří. Sníh rychle taje a objevují se první poslové jara - sněženky, petrklíče, babočky či žluťásci. Bylo by škoda …

19.3.2019 / Aktualita
Astronomické jaro klepe na dveře. Nastane již zítra (20.3.) ve 22.58 seč

19.3.2019 / Lucie Pštrosová
Cestování · Oblast Nghia Lo - skrytá perla severního Vietnamu

Chcete-li poznat kulturu a každodenní život v hornatém, ale velkolepém severozápadním regionu Vietnamu, je město Nghia Lo a jeho okolí tím ideálním místem. Nghia Lo je druhým největším městem provincie Yen Bai a je …

19.3.2019 / Radomír Hruška
Cestování · Omán: Dějiny, vstupní formality, hory, pouště a památky Ománu (6)

Fort pochází z roku 1580 a byl vystavěn Portugalci. Do dnešních dní je pevnost částečně vojensky využívána, nicméně pro turisty je zajímavý rozhled z jedné z věží a starobylá děla anglické výroby po obvodu věže. Po …

18.3.2019 / Ubytování
Přístřešel Přístřešek u pramene Jičínky, další z bivaků v Moravskoslezských Beskydech

14.3.2019 / Radomír Hruška
Cestování · Omán: Dějiny, vstupní formality, hory, pouště a památky Ománu (5)

Značená turistická stezka se stáčí kamsi doleva do skal protějšího svahu a dál do hor Východního Hadžáru. Kudy dosahuje náhorní plošiny, mi při pohledu ze dna wádí není ani trochu jasné. My se však vydáváme doprava …

14.3.2019 / Vesmír
NGC 1788 Kosmický netopýr v letu. Snímek pořízený v rámci programu ESO Cosmic Gems zachycuje oblaky prachu v mlhovině Netopýr

13.3.2019 / Komerční sdělení
PR · Objevujte kouzlo Šumavy po celý rok!

Přemýšlíte, jaký kout světa navštívit a přitom ty největší krásy máte přímo před nosem? Zkuste Jižní Čechy a nechte se zlákat Národním parkem Šumava, tajemnými zákoutími šumavských lesů, jezery, hrady a zámky nebo vodní nádrží Lipno. Našli …

12.3.2019 / Vít Pohanka
Cestování · Canyonlands

Stewart Lee Udall byl mormon. Narodil se v roce 1920 v rodině významného právníka a předsedy Nejvyššího soudu státu Arizona, studoval krátce na univerzitě. Po vypuknutí 2. světové války, narukoval k letectvu, i když …

10.3.2019 / Michael Svoboda
Turistika · Malé Karpaty - okolí Dobré Vody. Pohodová túra ve slovenských horách

V Malých Karpatech je mnoho míst, které stojí za návštěvu. Já bych rád dnes představil hezký a hlavně opět nenáročný výlet, který vás zavede do okolí obce Dobrá Voda. Trasu, kterou zde popíšu, je možné si rozdělit do …

10.3.2019 / Ubytování
Altán na rozcestí Veřovice, hájenka; tip na bivak ve Veřovických vrších v Beskydech

9.3.2019 / Ubytování
Přístřešek Kalvárie, tip na nouzový bivak ve Vysokých Tatrách

9.3.2019 / Radomír Hruška
Cestování · Omán: Dějiny, vstupní formality, hory, pouště a památky Ománu (4)

Už po příjezdu je zřejmé, že nepůjde o úplně běžnou turistickou destinaci, nicméně i zde lze najít historickou část. V Ibře se jmenuje Manzafah, lze ji nalézt v severozápadní části města a její prohlídka zabere sotva hodinu …

7.3.2019 / Komerční sdělení
PR · Jak se připravit a co si vzít na jednodenní výšlap?

Říká se, že štěstí přeje připraveným. Pokud vyrážíte na celodenní túru nebo výšlap, a ne na vícedenní track, není třeba podstupovat extrémní přípravy. Na běžný výlet můžete vyrazit opravdu nalehko, na celodenní putování po horách už se vyplatí …

7.3.2019 / Radomír Hruška
Cestování · Omán: Dějiny, vstupní formality, hory, pouště a památky Ománu (3)

Komářím požitkem však noční dobrodrůžo nekončí. Je vedro, jak v pekle, jsme tři chlapi ve stanu a usínání mi dává zabrat. Je s podivem, že v okamžiku, kdy je člověk úplně utahaný, nemůže usnout. No, konečně …

6.3.2019 / Ubytování
Bezručova chata na Lysé hoře: změna nájemce, ceny ubytování a webových stránek

6.3.2019 / Otakar Brandos
Turistika · Starohorské vrchy turisticky. Pozdně letní a podzimní procházky z Donoval a Korytnice / Fotogalerie k článku

Starohorské vrchy stojí tak trochu bokem turistického zájmu. Tak trochu ve stínu vyšších Nízkých Tater či atraktivní Velké Fatry, vyplňujíce zhruba prostor mezi známým lyžařským střediskem a sedlem Donovaly …

5.3.2019 / Příroda
Okáč stínovaný (Lasiommata petropolitana), vzácný obyvatel horských oblastí

Perleťovec nejmenší, eurosibiřský druh drobného motýla

4.3.2019 / Radomír Hruška
Cestování · Omán: Dějiny, vstupní formality, hory, pouště a památky Ománu (2)

Další cesta vede k městu Seeb a poté směrem přímo k jihu do města Bidbid a Izki. Už těsně za Seebem začíná dálnice prudce stoupat do Hadžárských hor, aby v Izki dosáhla rovinatější polopouštní ráz. Kromě toho jde o oblast …

Únor (február) 2019

28.2.2019 / Komerční sdělení
PR · Batoh do města i na cesty

Ano, jak už název napovídá, batoh užijete do města i na cesty. S největší pravděpodobností ale budete mít na batoh jiné požadavky a budete chtít tedy batoh jiný. Samozřejmě je spousta univerzálních modelů, ale čím bude batoh …

28.2.2019 / Michael Svoboda
Turistika · Myjavská pahorkatina - víkend na kopanicích, turistika v málo známých končinách Slovenska

Pokud máte zájem zajet si některý jarní nebo letní víkend na pěkný dvoudenní čundr a nemáte právě potřebu zdolávat velká převýšení, nebo se toulat v nekonečných lesích, můžete se s klidem vydat do turisticky stále …

28.2.2019 / Radomír Hruška
Cestování · Omán: Dějiny, vstupní formality, hory, pouště a památky Ománu (1)

Plnění snů je základní motivací, která člověka žene do poznávání cizích krajů. Kde jinde, než v cizích krajích, cizím klimatu a mezi cizími lidmi, člověk tak často nevěří svým očím jako ve snu? Bohužel mnohé sny jsou naprosto …

27.2.2019 / Příroda
Žluťásek čičorečkový (Colias hyale), nádherný motýl obývající především luční biotopy

27.2.2019 / Aleš Kučera
Aktualita · V ukrajinských Karpatech zahynuli na hřebeni dva turisté; přecenění sil a podcenění počasí při výstupu na Pop Ivan

V pátek 22. února zemřeli na vrcholu Pop Ivan (2 020 m), známém díky ruině observatoře z roku 1938, dva turisté. Osmičlenná skupina turistů stoupala po nenáročné trase z údolí Černého Čeremoše přes Pohorilec, jezero …

26.2.2019 / Cestování
Moře Dálniční poplatky v Chorvatsku 2019, ceny poplatků za jednotlivé úseky dálnic a kategorie vozidel

26.2.2019 / Příroda
Okáč kluběnkový (Erebia aethiops), krásný představitel eurosibiřského druhu motýla

26.2.2019 / Komerční sdělení
PR · Treking na Korfu a Zakynthosu? Zpestřete si dovolenou opravdovými zážitky

Řecké Jónské ostrovy Zakynthos a Korfu prosluly úžasnými plážemi, malebnými starými městy a pulzujícím životem. Věděli jste ale, že nabízejí také nádherná místa pro pěší turistiku? I na běžné dovolené s cestovní kanceláří si tak můžete dopřát …

26.2.2019 / Příroda
Tesařík čtveropásý (Rutpela maculata), zástupce nejpočetnější čeledi brouků

26.2.2019 / Fyzika
Pascalův zákon, jedna z nejvýznamnějších zákonitostí hydromechaniky

26.2.2019 / Hynek Skořepa
Turistika · Sněhem nejvyššími partiemi Drahanské vrchoviny - na sněžnicích na Skalky (735 m)

Zdá se, že se nám na pár dnů ještě vrátí docela pořádná zima. Na přechod centrální části Drahanské vrchoviny na běžkách či sněžnicích, jaký se mi po letech podařil koncem letošního ledna, už ale nejspíš nedojde. V nadmořských …

25.2.2019 / Příroda
Podzimní sčítání kamzíků v Tatrách skončilo překvapením. Stavy kamzíků byly rekordní!

Bělásek horský (Pieris bryoniae), motýl vystupující až do alpínského pásma

25.2.2019 / Naše vrcholy
Smolný vrch - Venušiny misky a nunatak v Žulovské pahorkatině

25.2.2019 / Příroda
Mrchožrout znamenaný (Oiceoptoma thoracicum), brouk z čeledi mrchožroutovitých (Silphidae)

Zobonoska lísková (Apoderus coryli), nápadně zbarvený brouk se značně prodlouženým štítem

23.2.2019 / Ubytování
Penzion Penzion Žemberovce, tip na ubytování v okolí termálních koupališť Santovka a Dudince

22.2.2019 / Vesmír
Neptun Hubble odhaluje původ Neptunova měsíce Hippocamp. Tajemství nejmenšího měsíce, který byl objeven teprve v roce 2013

22.2.2019 / Otakar Brandos
Blog · Stezka Valašska na Pustevnách: Úžasný chodník, bez kterého nelze žít a nebo další likvidace přírody?

Se stezkami v korunách stromů se v posledním desetiletí v České republice asi roztrhl pytel. Na přelomu roku 2018 a 2019 přibyla do rodiny těchto stezek zatím poslední. Jmenuje se Stezka Valašska a nachází se v Moravsko …

22.2.2019 / Karolína Chmelařová
Cestování · Národní park Biogradska Gora aneb koncentrovaný půvab Černé Hory

Biogradska Gora patří mezi pět národních parků v Černé Hoře. Při cestování po tomto koutu Balkánu je ideálním místem, kde se na chvíli zapomenout v ryzí přírodě a zvolnit po vzoru obyvatel místních salaší. Načerpáte …

22.2.2019 / Ján Brtko
Blog · Pastier. Príbeh z nízkotatranských holí

Začiatok tohto príbehu siaha ďaleko do minulosti a od nášho prvého stretnutia pod Veľkou Chochuľou v Nízkych Tatrách, ktorá sa nad našou dedinou vypína ako Matterhorn, uplynulo už temer polstoročie. Na prelome …

21.2.2019 / Soutěž
Vyhodnocení fotohádanky č. 60. Jak se jmenuje hora zobrazená na přiložených fotografiích?

21.2.2019 / Příroda
Hnědásek rozrazilový; v našich končinách ostrůvkovitě rozšířený druh motýla

21.2.2019 / Vesmír
Kvarkové hvězdy - podivné hvězdy. Jejich existence nebyla dosud prokázána

21.2.2019 / Josef Hebr
Cestování · Schönbrunn. Prohlídku zámku by si neměl nechat ujít žádný návštěvník Vídně

Zámek Schönbrunn je natolik fascinující a pozoruhodná historická a kulturní památka, že by si jeho prohlídku neměl nechat ujít žádný návštěvník Vídně. A jako pozoruhodný objekt má za sebou i stejně pozoruhodnou historii …

21.2.2019 / Příroda
Hnědásek kostkovaný, nádherný motýl milující skalní lesostepi a stepi

Bělásek jižní, v našich končinách ojediněle se vyskytující druh motýla

18.2.2019 / Otakar Brandos
Příroda · Medvěd? Na Slovensku 1 200, v Evropě až 50 000 kusů! Rozšíření medvěda hnědého (Ursus arctos) ve volné přírodě v jednotlivých evropských zemích

Medvěd hnědý (Ursus arctos) je vděčné téma. Po Valašsku se na podzim minulého roku toulal jeden medvěd, kterého po dlouhé týdny pronásledovaly a stresovaly štáby snad všech českých televizí i deníků hlavního proudu …

18.2.2019 / Komerční sdělení
PR · Vhodné cestovní pojištění na hory. Poradíme vám

Chystáte se na hory? Ať už plánujete čerstvě z jara pěší turistiku nebo patříte mezi nadšence, jež si chtějí užít poslední sníh, potřebujete cestovní pojištění. Poradíme vám, jaké si vybrat, čeho se vyvarovat a na co si dát pozor …

18.2.2019 / Otakar Brandos
Zajímavosti · 10 nej Krkonoš: Nejvyšší hora, nejvyšší vodopád, nejhlubší ledovcové jezero, nejdelší jeskyně… / Fotogalerie k článku

Krkonoše jsou nejvyšší české hory. A jsou to také jediné hory, které mají (místy) velehorský charakter. V Krkonoších můžeme spatřit skalní stěny i skalní hřebeny, hluboká údolí i jezera ledovcového původu, vysoké vodopády …

16.2.2019 / Příroda
Motýl Soumračník čárkovaný, drobný obyvatel pastvin a skalních stepí

15.2.2019 / Aktualita
V ukrajinských Karpatech leží až 300 cm sněhu, pokračujeme v lavinových prognózách pro Poloniny (Karpaty.net)

15.2.2019 / Vesmír
Úplněk - duben 2019, přesný čas úplňku Měsíce v měsíci duben 2019 a kdy nastane příští úplněk

15.2.2019 / Blanka Špírková
Turistika · Jak jsem se bála medvěda aneb jestli by život bez internetu nebyl občas jednodušší. Túra na nejvyšší horu Strážovských vrchů

Letos jsme strávili týden dovolené turistikou v Beskydech a pak jsme si ještě odskočili na pár dnů na Slovensko do Strážovských vrchů. Turistickou část programu naší dovolené jsem tu chtěla zakončit výstupem na Strážov, čímž …

14.2.2019 / Komerční sdělení
PR · Trek k Zelenému jezeru, aneb cestou necestou po Jižním ostrově Nového Zélandu

Při otázce: "Jak bys popsala Nový Zéland?" jsem si vždy představila přírodu - divokou, nespoutanou a zcela odlišnou od naší země. S touhou zakusit novozélandské hory a lesy jsem sem také před čtyřmi měsíci vyrazila a od té …

14.2.2019 / Otakar Brandos
Vodopády · Jesenické vodopády: Nejvyšší, nejkrásnější a nejskrytější vodopád Hrubého Jeseníku

Jeseníky patří vedle Krkonoš, Jizerských hor a Králického Sněžníku k nejvíce na vodopády bohatým českým pohořím. Na strmých horských tocích síly přírody vymodelovaly mnoho skalních prahů a stupňů, ze kterých …

13.2.2019 / Václav Vágenknecht
Alpy · Aiguille du Midi a ledovec Mer de Glace, cesta pod nejvyšší horu Evropy

Vypraví-li se člověk k Mont Blanku, je dosti pravděpodobné, že zavítá do známého francouzského střediska Chamonix. O něm, ačkoliv lidé žili v této oblasti už dřív, pochází první písemná zmínka z roku 1090, kdy zde …

12.2.2019 / Příroda
Káně lesní, užitečný dravec a obyvatel našich lesů a polí

Zkraťte si dlouhé zimní večery nad stránkami Naší přírody 1/19: z obsahu nového čísla vybíráme

11.2.2019 / Vesmír
Mozaika galaxie v Trojúhelníku, fotografie s rozlišením 665 miliónů pixelů

11.2.2019 / Komerční sdělení
PR · Jak to bylo dříve s úpravou vousů a holením pokožky?

Představy o pravěkých lidech jsou asi všude stejné - potrhané oblečení, neučesané vlasy a neoholené vousy i chlupy. Takto to zobrazují učebnice i různé vzdělávací časopisy. Bylo to ale opravdu tak? Nejsou přece jen nějaké důkazy toho, že člověk …

11.2.2019 / Vesmír
Nová blízká trpasličí galaxie, neočekávaný objev při studiu kulové hvězdokupy NGC 6752

11.2.2019 / Michael Pokorný
Aktualita · Jesenická 24hodinovka na běžkách již po dvanácté. Není důležité zvítězit, ale vydržet do konce!

Pro zájemce z řad amatérských běžkařů je připraven již 12. ročník zážitkového závodu. Pravidelní účastníci oceňují skvělou atmosféru akce okořeněné nejen úžasnými sportovními výkony, ale i hlubokými zážitky z mrazivé …

7.2.2019 / Vesmír
Bublání mladých hvězd: Zářící mlhovina s mladými hvězdami ve Velkém Magellanově oblaku

6.2.2019 / Aktualita
Sobotní Noční stopa Valachy láká: sněhové podmínky jsou letos ideální

5.2.2019 / Otakar Brandos
Vesmír · Nejvyšší hory ve Sluneční soustavě? Výška až 25 kilometrů a k tomu štítové sopky

Na Zemi je nejvyšší horou všem dobře známý Mount Everest. Avšak ten se svými 8 848 metry nadmořské výšky by nejvyšší hoře Sluneční soustavy nesahal ani po pás. A to doslova. Ve srovnání s nejvyšší horou ve …

5.2.2019 / Aktualita
Sportovní fotografie roku 2018: V soutěži Sportovní fotografie roku zvítězil Lukáš Bíba

5.2.2019 / Martin Szwejda
Testy · Turistický nosič Neverland Kangoo, recenze dětského nosiče

Zima je sice ještě v plném proudu a počasí není nejvhodnější pro ty nejmenší, i přesto se pomalu, ale zaručeně blíží jaro a s ním čas výletů do hor a procházek v lese s našimi ratolestmi. Od vánoc již také uběhl nějaký …

Leden (január) 2019

31.1.2019 / David Kopecký
Aktualita · Začalo klání o Evropský strom roku. České barvy v něm hájí stoletá lípa z Velkých Opatovic

Lípa svobody z Velkých Opatovic na Blanensku, která zvítězila v loňském ročníku populární ankety Strom roku, nyní bojuje v konkurenci dalších 14 zemí o další prestižní titul. Český národní strom může veřejnost …

30.1.2019 / Vesmír
Galaxie Spirální galaxie s neobvyklým ohonem, D100 v kupě galaxií Coma ve Vlasech Bereniky ztrácí svůj plyn

Úplněk - březen 2019, přesný čas úplňku Měsíce v měsíci březen 2019 a kdy nastane příští úplněk

30.1.2019 / Ubytování
Bouda pod sedlem Hadlanka, tip na skutečně nouzový bivak ve Starohorských vrších

29.1.2019 / Ubytování
Přístřešek Letanovský mlyn, tip na bivak ve Slovenském ráji

29.1.2019 / Otakar Brandos
Turistika · Túra na Venušiny misky - nahlédnutí pod pokličku ledovcové dílny v Žulovské pahorkatině

Venušiny misky patří k turisticky nejatraktivnějším cílům Žulovské pahorkatiny. Pohoří sice malého rozlohou, ale velkého přírodními zajímavostmi. Bodejť by ne, když zdejší krajinu formoval kontinentální ledovec …

27.1.2019 / Otakar Brandos
Turistika · Prielom Hornádu, túra ve Slovenském ráji z Čingova přes Tomášovský výhled a Letanovský mlýn na Podlesok / Fotogalerie k článku

Řeka Hornád pramení v Nízkých Tatrách na východním úbočí hřebene mezi vrchy Krahulec (1 075 m) a Jedlinská (1 091 m), aby se po 286 kilometrech v Maďarsku její vody rozpustily ve vodách řeky Slaná. Při svém ústí dosahuje …

27.1.2019 / Komerční sdělení
PR · Západní Tatry - Roháče, turistický průvodce

Kdo z turistů by neslyšel tato jména. Západní Tatry jsou snem řady turistů. A oprávněně. Roháče patří k jedněm z nejkrásnějších a nejvíce fascinujících karpatských pohoří. Hory nás sice neomráčí svou výškou či strmostí vrcholů, ale jejich …

26.1.2019 / Otakar Brandos
Turistika · Túra na horu Jizera: Okruh z Josefova Dolu přes Čihadlo, Smědavu a Mariánskohorské boudy

Okružní túra na Jizeru, druhou nejvyšší horu Jizerských hor, čítá z Josefova Dolu nějakých 20 kilometrů. Túra na horu Jizera se dá naplánovat ve více variantách. My si poslední říjnový víkend vybrali nejdelší trasu vedoucí …

25.1.2019 / NA
Alpinismus · Aconcagua, výstup na vrchol: Na najvyšší vrchol Južnej Ameriky

Výškový mozgový edém (HACE) sa vyvinie vždy z miernej, stále sa sťažujúcej výškovej choroby a jeho symptómy sa začínajú prejavovať už po 12 až 24 hodinách. Túto chorobu spôsobuje nadmerné množstvo …

23.1.2019 / Skály
Za kamennými růžemi Kokořínska; pískovcové stěny připomínají dokonalá umělecká díla

23.1.2019 / Hrady a skály
Hrádek Čap a Čapská palice, pozůstatky skalního hrádku a nádherný skalní útvar na Kokořínsku

22.1.2019 / Vesmír
Pomíjivý okamžik: Poslední výdech umírající hvězdy - snímek z programu ESO Cosmic Gems

22.1.2019 / Hrady
Hrad Hřídelík, skalní hrad na pískovcovém bloku za obcí Blíževedly u severozápadního okraje CHKO Kokořínsko

22.1.2019 / Václav Vágenknecht
Turistika · Krušné hory, turistika v okolí Perninku

V naší republice nalezneme bezpočet pohoří. Některá má člověk prochozená podrobně a jiná téměř nezná, Krušné hory se v mém případě řadí do druhé kategorie. Zavítal jsem do nich jen jednou. I proto jsem s potěšením přivítal …

21.1.2019 / Aktualita
My k sousedům, sousedé k nám: Treking.cz získal první cenu v online kategorii tradiční novinářské soutěže

18.1.2019 / Mirka Beňovská
Trek · Trek v Himálaji - Sagarmatha NP (2), itinerář dvoutýdenního treku

Po polévce se vracíme dolů do Dughly. Nejdříve kamenitým terénem nahoru, pak zase dolů. Přece jen postupně klesáme, tak se nám jde lépe než předchozí den. Rychle se ochlazuje. Fouká vítr a poprchá. Nasazujeme kapuce …

17.1.2019 / Naše vrcholy
Oškobrh - tajemný vrch v Polabí

17.1.2019 / Aktualita
22. ročník festivalu GO Kamera; cestovatelský festival v Brně se uskuteční v termínu 17. - 20. ledna

17.1.2019 / Tip na výlet
Klečové louky, přírodní rezervace a rašeliniště v Jizerských horách

15.1.2019 / Dorek Čermák
Trek · První zimní přechod pohoří Rila: Tenkrát na Balkáně (2)

Celá Rilská expedice pomáhá klukům s přesunem na tu již zmíněnou stanici. Budou muset prošlapat cestu, sníh se stále sype. Zůstávám nahoře sám. Užívám si té samoty a zvuků, které vytváří vítr a do hlavy se mi …

15.1.2019 / Kalendář akcí
Cestovatelská přednáška Omán - kaňony, hory, pevnosti, přednáší Radomír Hruška 21.1. ve Zlíně

15.1.2019 / Roman Waldhauser
Rakouské Alpy · Frauenmauerhöhle: průchozí vysokohorská krasová jeskyně na západním konci pohoří Hochschwab

Frauenmauerhöhle je jeskyně dlouhá 644 m a prochází skalním masívem hory Frauenmauer (1 827 m n. m.). Je součástí rozvětveného jeskynního labyrintu Frauenmauer - Langstein - Höhlensystem s délkou doposud známých …

14.1.2019 / Naše vrcholy
Zlatá studňa, 4. nejvyšší hora Kremnických vrchů

14.1.2019 / Dorek Čermák
Trek · První zimní přechod pohoří Rila: Tenkrát na Balkáně (1)

Je druhý Vánoční svátek 26.12.1974 já s krosnou na zádech, která má 32 kg před nádražím v Brně a prší. Mám se připojit ke skupině dalších deseti lidí a dnes se přemístit do Prahy. To jsou veškeré mé informace …

13.1.2019 / Mirka Beňovská
Trek · Trek v Himálaji - Sagarmatha NP (1), itinerář dvoutýdenního treku

Nejdelší a nejdůležitější částí naší podzimní cesty po Nepálu byl dvoutýdenní trek v Himálaji. Vydali jsme se nejen na frekventovanou cestu do Everest Base Camp, ale také do východního údolí až k hoře Island …

11.1.2019 / Vesmír
Čínská pojízdná laboratoř na povrchu Měsíce; historicky první přistání na odvrácené straně zemské oběžnice

11.1.2019 / Kempy
Kempy v Bulharsku; bulharské kempy a chatové osady, seznam bulharských kempů

10.1.2019 / Vesmír
Hubble objevil nejjasnější kvasar v raném vesmíru, vznik galaxií v mladém vesmíru

9.1.2019 / Otakar Brandos
Turistika · Kremnické vrchy na podzim, přechod přes Kremnický štít a Zlatou studni do Brestové / Fotogalerie k článku

Kremnické vrchy jsou rájem turistů, cyklistů i lyžařů. Na hřebeni v okolí Skalky ve střední části pohoří je rušno celoročně. Přesto jsou zde místa, kde o turistu téměř nezavadíte. Především v okolí nejvyššího vrchu Flochová …

8.1.2019 / Otakar Brandos
Rozhledny · Rozhledna Okrouhlík u Slatiny, nová rozhledna mezi obcemi Slatina a Výškovice v Nízkém Jeseníku

Na vrchu Okrouhlík (467 m) v Nízkém Jeseníku mezi obcemi Slatina a Výškovice roste nová rozhledna. Rozhledna je součástí česko-polského projektu Euroregion Silesia - Stezka rozhleden a vyhlídkových míst Euroregionu …

6.1.2019 / Rozhledny
Rozhledna Jeřabina v Krušných horách, vyhlídka nad osadou Kžižátky u Litvínova

5.1.2019 / Kalendář akcí
Zimní táboření 2018/2019, kalendář zimních táboření v ČR a na Slovensku

4.1.2019 / Josef Hebr
Naše vrcholy · Hejšovina (Szczeliniec Wielki), návštěva Stolových hor u polských sousedů

Na ten kopec, čistě teoreticky, jsem mohl narazit už před mnoha a mnoha lety, když jsem četl (když jsem měl číst…) Babičku od Boženy Němcové. Slavná Babička totiž pocházela z Olešnice v Orlických horách a ať už jej …

4.1.2019 / Naše vrcholy
Lánský vrch u Skorošic, vyhlídková ostrovní hora v Žulovské pahorkatině a výletní cíl mezi Žulovou a Javorníkem

4.1.2019 / Tatranská plesa
Vyšné Temnosmrečinské pleso, velké pleso v závěru Temnosmrečinské doliny

3.1.2019 / Tatranská plesa
Kobylie pleso v Tatrách, jedno z nejmenších tatranských ples

2.1.2019 / Otakar Brandos
Tipy na výlet · Lovecké chaty v Jeseníkách; tipy na výlet po zastrčených koutech Hrubého Jeseníku

Po Hrubém Jeseníku jsou rozesety desítky loveckých chat. Některé internetové zdroje dokonce hovoří o nižších stovkách loveckých chat. Většina loveckých chat v Jeseníkách stojí mimo turistických cest. Některé se choulí v …

Aktuální počasí Zverovka Praděd Zámek Hluboká Krkonoše, ubytování Soumrak Kamenná chata Roháče, ubytování Macocha Sovinec Hranická propast Hukvaldy Elbrus, Kavkaz Letní obloha Chata Borišov Porubský bludný balvan Beskydy, ubytování Spacáky Gran Paradiso Venuše Kmeťov vodopád Rýchorská bouda Cvilín Helfštýn Chata Šerlich Bouda Jelenka Ceres Babí léto Motýli Matterhorn Konopiště Drahotuš Proton Bouřky Cirrus Turistické batohy

Archiv článků po jednotlivých letech

2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004