Poslední aktualizace: 31.10.2023 , svátek má
Treking > Vesmír > Kompaktní mrtvá galaxie MACS2129-1 okem Hubbleova teleskopu

Kompaktní mrtvá galaxie MACS2129-1 okem Hubbleova teleskopu

Nový snímek galaxie MACS2129-1 z HST naboural dosavadní teorii galaktické evoluce

22.6.2017 | Otakar Brandos, foto ESO, NASA

Podle dosavadních teorií evoluce galaxií jsou spirální galaxie plné života, nově vznikajících hvězd, zatímco eliptické galaxie vznikající splýváním menších galaxií, jsou mrtvé, bez nově vznikajících hvězd. Avšak nový snímek z HST tyto dosavadní představy zpochybňuje.

Srovnání Mléčné dráhy a MACS2129-1 vpravo

Kosmický teleskop HST (Hubble Space Telescope) umně zkombinoval sílu své optiky a přirozenou čočku, tzv. gravitační čočku, za kterou stojí bližší masivní kupa galaxií MACS J2129-0741. Díky této přírodní a technické souhře zobrazil HST galaxii MACS2129-1, která je kompaktní, přesto masivní a rychle rotující disková galaxie. Galaxie, ve které se však hvězdotvorba zastavila již po pár miliardách let po velkém třesku.

Čtěte také: Mléčná dráha, náš mateřský galaktický hvězdný ostrov neboli naše Galaxie

Astronomové očekávali, že uvidí chaotické klubko hvězd vzniklé fúzí galaxií. Místo toho ale pozorují galaktický disk ve tvaru palačinky. Jde o první přímý důkaz toho, že některé z prvních tzv. "mrtvých" galaxií v mladém vesmíru se nevyvíjejí v linii od spirálních galaxií k eliptickým galaxiím, jak je pozorujeme v dnešním vesmíru. Zatímco spirální galaxie mají obvykle mladší modré (horké) hvězdy, eliptické galaxie jsou tvořeny mnohem staršími hvězdami žluté a červené barvy.

MACS2129-1 na snímku z HST

Vzdálená galaxie MACS2129-1 má sice jen poloviční průměr ve srovnání s naší Mléčnou dráhou, avšak trojnásobnou hmotnost. Navíc tato kompaktní galaxie velice rychle rotuje. Měření provedené s pomocí VLT (Very Large Telescope) ukázala, že MACS2129-1 rotuje 2× rychleji než naše Galaxie. Proč se v této galaxii zastavila tvorba hvězd tak brzy, na to astronomové odpověď zatím neznají. Může jít o důsledek působení aktivního jádra s masivní černou dírou a nebo jiné příčiny.

+ Kolik je ve vesmíru galaxií a hvězd? Úžasné mystérium barev a tvarů, fotogalerie
+ Markarian 209, galaxie s bouřlivou hvězdotvorbou
+ Pandořina skříňka aneb Abell 2744, světlo duchů mrtvých galaxií
+ Stephanův kvintet, astronomická fotografie dne
+ Obzvláště nesourodý pár, dva různé oblaky plynu v nedaleké galaxii
+ Směsice exotických hvězd, nový snímek hvězdokupy 47 Tucanae dalekohledem VISTA
+ Obrazy z vesmíru, mlhovina M 42 v Orionu
+ Prachové pásy reflexní mlhoviny M 78 v novém světle
Venuše Pravčická brána Rýchorská bouda Hrad Sovinec Bludné balvany Švýcárna Šerlich Macocha Pluto Černá díra Motýli Matterhorn Burkvíz Zvířetník Karlštejn Slunce Cumulonimbus Bouzov Karimatky Kvasar Opruzeniny Orlík

1. Hrady Štramberská Trúba neboli Štramberský hrad, Štramberk
2. Jeskyně Zbrašovské aragonitové jeskyně: Hydrotermální jeskyně Hranického krasu, Teplice nad Bečvou
3. Naše vrcholy Praděd, nejvyšší hora Hrubého Jeseníku a pátá nejvyšší hora v ČR
4. Rozhledny Rozhledna Černá studnice (Schwarzbrunnberg) u Smržovky
6. Horské chaty Luční bouda: Krkonoše a ubytování na Luční boudě, ceny a společná noclehárna