Poslední aktualizace: 24.10.2018 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Túra z Hřenska do Děčína, trasa vedoucí nad Labským kaňonem

Túra z Hřenska do Děčína, trasa vedoucí nad Labským kaňonem

Nenáročné putování po náhorní plošině s častými pohledy do hlubin mohutného kaňonu Labe mezi nejníže položenou obcí a nejníže položeným městem České republiky

Naše plánovaná trasa začíná v Hřensku u soutoku říčky Kamenice s mohutným tokem Labe u silničního mostu přes Kamenici. Nacházíme se na samém dně republiky, protože řeka Hluboké kaňonovité údolí Labe mezi Hřenskem a Děčínem Labe má v těchto místech nadmořskou výšku 115 m. V těsné blízkosti se nachází informační centrum Národního parku České Švýcarsko a hotel Labe, na jehož budově najdeme tabulkami vyznačené výšky hladiny řeky Labe všech historických velkých povodní ve Hřensku. Jdeme po silnici směrem k Děčínu po červené značce asi 1,5 km k ústí Suché Kamenice. Odtud nás čeká velmi atraktivní cesta divokým údolím Suché Kamenice.

Suchá Kamenice

Na začátku cesty údolím je mohutný vývěr rezavě zbarvené vody. Jedná se o nezabezpečený vrt a voda zde nevytéká přirozeně. Údolí je plné mohutných balvanů a pískovcových skalních bloků a přes hustý lesní porost se i v létě dostává na jeho dno relativně málo světla. V jeho závěrečné části voda vymlela i několik obřích hrnců.

Čtěte také: Saské Švýcarsko, návštěva u našich západních sousedů

Vodní tok protéká údolím jen od podzimu do jara a v období přívalových dešťů a i dnes máme koryto suché. Zaznamenány zde byly i rychlé a mohutné přívalové povodně (v letech 1888, 1910 a 2002). Přicházíme na rozcestí červené a modré značky v části údolí nazývané Arnoltické stěny. Od rozcestí po červené značce stoupáme na náhorní plošinu k obci Labská Stráň. V obci jsou pěkně upravené dřevěné chalupy a sympaticky vyhlížející hospůdka, která však byla dopoledne ještě uzavřena, a tak pokračujeme pomalým tempem až na vyhlídku Belvedér.

Vyhlídka Belvedér

Jedná se o nejstarší upravenou vyhlídku Českého Švýcarska a nejznámější vyhlídku v okolí Hřenska, která byla upravena ke svému účelu již roku 1711. Vytesaná stupňovitá terasa na okraji pískovcové skály připomíná hradní baštu a řeka Labe proudí v hloubce 130 metrů pod námi. Z terasy je samozřejmě nejpůsobivější pohled do údolí Labe s obcí Dolní Žleb na opačné straně řeky. Na jejím levém břehu ještě spatříme německé osamocené pískovcové stolové hory Zirkelstein a Kaiserkrone, na pravém břehu skalní hřbet Schrammsteine a mohutnou zalesněnou horu sopečného původu Grosser Winterberg.

Vyhlídka Labská stráž

U vyhlídky se nachází hotel Belvedér s možností občerstvení, ubytování a nákupu suvenýrů. Od vyhlídky se dá sestoupit po velmi strmém schodišti až k silnici u hladiny Labe nebo po zeleně značené strmé serpentinovité tzv. Mlýnské stezce k přívozu do Dolního Žlebu. Na vyhlídce a v jejím okolí začíná být velmi rušno a my pokračujeme zase dále, tentokrát krátce po zelené značce a pak neznačenou pěšinkou po okraji náhorní plošiny.

Pěšina vede těsně nad hlubokým kaňonem Labe a míjíme výrazné pískovcové skalní útvary Strážce Dolního Žlebu, Titanic a mohutný Trůn. Výhledy jsou chvílemi opravdu nádherné, ale správné vyhlídkové místo si musíme vždy trochu sami najít. Od skalnatého okraje se zase vracíme okolo hřbitova na červeně značenou cestu u Labské Stráně.

Cesta procházející lesem je rovná jak pravítko a jedná se o historickou Knížecí cestu od zámku v Bynovci na vyhlídku Belvedér. Byla vybudována v 19. století majiteli panství Clary - Aldringeny jako "kočárová" cesta nazývána Die Alee (Alej) o délce 4 km. Panstvo a jejich hosté ji využívali pro vyjížďky na vyhlídku Belvedér a dokonce byla lemována patníky udávajícími vzdálenost. My ale až do Bynovce nedojdeme a asi 1 km před obcí z luxusní lesní cesty odbočíme vpravo na cestu užší.

Gaudernackův smírčí kříž z roku 1775

U odbočky stojí nádherně zachovalý Gaudernackův smírčí kříž z roku 1775 s dobře dochovaným německým nápisem připomínajícím tragickou událost. Jdeme stále bez významného převýšení lesem až k rozcestí se zelenou značkou Pod Kamenským vrchem. Zelená značka nás dovede k nádhernému skalnímu útvaru Slunečná brána, která je z rozcestí vzdálena asi 1 km.

Slunečná brána

Jedná se o mohutné skalní okno zpřístupněné schodištěm, které bylo dříve vyhlídkovým místem. V dnešní době je celé okolí zarostlé hustým lesem a jen zábradlí s lavičkou připomíná oblíbenou vyhlídku na údolí Labe. Pod skalním útvarem je malé skalní město, kde se značka proplétá puklinami ve skalách s nejužším místem zvaném "Myší díra". Otvor ve skalním okně nám velmi připomíná mapu České republiky. Po prohlídce se vracíme zpět na rozcestí s červenou značkou a již po červené pokračujeme na Růžovou vyhlídku na Růžovém hřebeni.

Růžová vyhlídka

Je to nádherná vyhlídka na skalním ostrohu, kde se díváme na tok řeky Labe z výšky přes 300 metrů. Na pravém břehu Labe se nacházejí nejznámější horolezecké věže a stěny celého kaňonu Labe mezi Hřenskem a Děčínem s názvem Růžové stěny.

Jedna ze skalních věží nad kaňonem Labe

Z Růžové vyhlídky pokračujeme stále po červené značce, která nás povede až do města Děčín. Zastavujeme se na několika dalších vyhlídkách do kaňonu Labe u vrchu Spálenisko, přecházíme rozcestí Nad Loubím a okolo hřbitova u Ludvíkovic dojdeme k prvním domům této obce. Cesta však pokračuje stále lesem a již stojíme na vyhlídce Labská stráž s pískovcovým pavilonkem z let 1888 - 1890. Výhledům silně zabraňují vzrostlé borovice a dávná sláva vyhlídky je již pryč.

Slunečná brána

Daleko lepší výhled je ze sousední vyhlídky zvané Sněžnická vyhlídka s pohledem na Děčínský Sněžník (723 m n. m.) přes hluboké údolí Labe. Cesta rychle ubíhá již příměstským lesoparkem a začíná se i silně šeřit. Skoro za tmy přicházíme na poslední vyhlídkové místo na naší trase, kterým je pískovcová stolová hora s výstižným názvem Stoličná hora (289 m n. m.).

Stoličná hora (též Kvádrberk) (289 m n. m.)

Do roku 1765 zde bylo děčínské popraviště, odkud byl oběšenec zřetelně vidět opravdu z velké dálky a místo se proto dříve nazývalo i Šibeniční vrch. Výhled z okrajových skal a upravené vyhlídkové plošiny s obeliskem z roku 1879 je opravdu nádherný.

Výhled z Belvedéru do kaňonu Labe

Vyhlídka i obelisk byly v uvedeném roce vybudovány na počest 25. výročí svatby císaře Josefa II. a Alžběty Bavorské (Sisi) a kdysi tu stával i výletní hostinec Kvádrberk. Spatříme odtud celý Děčín, Pastýřskou stěnu, Děčínský Sněžník, Malý a Velký Chlum, údolí řeky Labe a výrazné vrcholy Českého středohoří. Skvělý výhled byl hlavně po setmění na zářící Děčín se siluetami okolních kopců nad údolím Labe.

Po úzké pěšině s místy strmým schodištěm seběhneme pod skalní stěnu a dále již po pohodlném chodníku s mnoha serpentinami dojdeme k zastávce MHD Děčín - Nemocnice, kde končí červeně značená cesta z Hřenska i náš dnešní velký výlet. Nastupujeme zde do autobusu, který jezdí v častých intervalech, a vystoupíme přímo u hlavního vlakového nádraží v Děčíně.

Vyhlídka Belvedér

Po červené značce bez odboček je trasa z Hřenska do Děčína dlouhá 18 km a naše putování jsme si prodloužili s návštěvou všech popsaných zajímavých míst na 22 km. Do Hřenska se dostaneme snadno od hlavního vlakového nádraží v Děčíně jedním z opravdu četných autobusových spojů.

Pozdně večerní Děčín ze Stoličné hory (289 m) Treking.cz - diskuze
Jupiter Borový vodopád Vosecká bouda Cvilín Zámek Hluboká Chata Horalka Chata Jelenka Macocha Pluto Sluneční soustava Motýli Matterhorn Hukvaldy Soumrak Konopiště Pluto Altocumulus Velhartice Bouřky Černá díra Opruzeniny Čertův mlýn

1. Hrady Hrad Děvičky, romantická zřícenina na severním okraji Pavlovských vrchů
2. Jeskyně Jeskyně Na Pomezí: Otevírací doba a cena vstupného jeskyně Na Pomezí, Rychlebské hory
3. Naše vrcholy Babia hora: Vrchol úžasných výhledů, nejvyšší hora Oravských Beskyd
4. Památky Dřevěný kostel v Kunčicích pod Ondřejníkem, tip na výlet v Beskydech
6. Horské chaty Chata Svatobor: Ubytování na Svatoboru, Svatoborská vrchovina
7. České hrady Karlštejn. jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších českých hradů