Poslední aktualizace: 3.1.2024
Treking > Aktuality > Archiv článků za rok 2023

Archiv článků za rok 2023

Archiv článků - VHT, horská a pěší turistika, treking a hory, vesmír a také příroda

Prosinec (december) 2023

27.12.2023 / Otakar Brandos
Aktualita · PF 2024 všem svým čtenářům přeje redakce Trekingu. Pohodový a úspěšný turistický rok všem turistům a milovníkům hor přeje Treking.cz

PF 2024

Jasné nebe nad hlavou, svěží mysl, hodně zdraví, elánu, pohody, co nejméně střetů s voly a především mnoho úspěšně našlapaných kilometrů v horách i v přírodě a především šťastné návraty domů vám všem přeje do …

27.12.2023 / Otakar Brandos
Treking · Velká kotlina, Vysoká hole, Alfrédka a Malá kotlina v červenci. Dvoudenní výšlap v Hrubém Jeseníku | Fotogalerie k článku

Jeseníky

Červencové počasí bylo takové vachrlaté, hodně srážek a nebo velká vedra dlouhým trekům příliš nepřála. Ale když se podle předpovědi počasí objevila malá skulinka, neváhali jsme a vyrazili směr milované …

26.12.2023 / David Matulík
Hrady · Hrad Nevděk postavil husitský hejtman Jakoubek z Vřesovic. Tip na výlet v západních Čechách

Nevděk

Ubytováni jsme byli v městečku Žlutice v penzionu Pod hradbami. Byl příjemný letní podvečer, byli jsme po večeři a seděli na terase místního pensionu s restaurací u sklenice dobrého moku. Měli jsme nádherný výhled …

26.12.2023 / Boro Tomis
Blog · Silvester 1964

Večer

Naše začiatky trampingu boli hocijaké. Túlali sme sa prírodou, spávali sme v stohoch slamy či v senníkoch, alebo len tak pod širákom, a večer čo večer sme sedeli u ohňa, bez ktorého sme si ani nevedeli predstaviť táborenie v …

22.12.2023 / Otakar Brandos
Vesmír · Prstencové paprsky u obří planety Saturn na snímku Hubbleova dalekohledu. Fotografie planety z 22. října 2023

Saturn

Fotografie Saturnu pořízena Hubbleovým vesmírným dalekohledem pochází ze dne 22. října 2023, kdy byla planeta s prstenci vzdálena od Země přibližně 1 365 milionů kilometrů. Ultraostré vidění HST odhaluje …

21.12.2023 / David Matulík
Tipy na výlety · Park miniatur Dolního Slezska v podkrkonošském městečku Kowary v Polsku. Tip na výlet (nejen) s dětmi

Kowary

Při jedné z návštěv Krkonoš, byli jsme zde jako parta různých věkových skupin, jsme se rozhodli, že uděláme výjezd za hranice do sousedního Polska. Cíl byl jasný a dán předem - park miniatur Dolního Slezska. Ubytování …

19.12.2023 / David Matulík
Hrady · Vrškamýk - Kamýk nad Vltavou, královský hrad založený za Václava I. Hrad byl opuštěn záhy, zřejmě již po dostavbě Karlštejna

Vrškamýk

Jedna z mých cest mne přivedla do Kamýku nad Vltavou, kde se nad městem nachází pozůstatky královského hradu, který nechal založit Václav I. a je známější pod názvem Vrškamýk. Auto jsem nechal na parkovišti u …

18.12.2023 / David Matulík
Hrady · Hrad Oltářík, zřícenina dávného sídla husitského hejtmana. Tip na výlet v Českém středohoří

Oltářík

Hrad Oltářík je vidět již z dálnice z Prahy na Ústí nad Labem. Při svých pracovních cestách jsem zaregistroval tuto zříceninu a v mapách jsem si dohledal, jak se k ní dostanu i jak se jmenuje. Řekl jsem si, že ji prostě navštívím …

17.12.2023 / David Matulík
Tipy na výlet · Chalupská slať na Šumavě, tip na výlet k největšímu rašelinnému jezírku v Česku. Zdejší slať je specifická i značnou biodiverzitou bezobratlých

Chalupská slať

Letošní léto jsem Šumavu navštívil dvakrát. Poprvé byla se mnou jako doprovod ještě skoro 82letá babička s její dcerou. Výlety jsem přizpůsoboval babičce. I přes svůj věk je velmi vitální, není rozhodně poznat ta léta. Nevolil …

16.12.2023 / Roman Waldhauser
Turistika · Přes Rossalmspitz (2 237 m) a Gstoder (2 318 m) k jezerům Malaisseen - horská výprava ve Wölzer Tauern (Wölzské Taury). Cesta hřebenem v barvách podzimu k odlehlým jezerům horské divočiny | Fotogalerie k článku

Alpy

Na konci září jsou alpské horské pastviny nádherně zbarveny do tmavě oranžové až červené barvy a každý rok jezdíme do Nízkých Taur obdivovat a fotit barevnou nádheru. Tentokrát padl výběr na málo známý horský …

16.12.2023 / Lenka Mašová
Tipy na výlet · Nakoukněte pod ruce zručným sklářům z okolí Žďáru nad Sázavou. Na návštěvě skláren u Velkého Dářka

Sklárna

Ve Škrdlovicích, malé vysočinské vesnici nedaleko Žďáru nad Sázavou, je start okružního výšlapu, při němž tentokrát není středem zájmu pouze okolní krásná příroda. Tato oblast dosud nabízí možnost na vlastní …

15.12.2023 / David Matulík
Hrady · Hrad Borotín, zakonzervovaná zřícenina pevnosti z 14. století. Tip na výlet ve Vlašimské pahorkatině

Borotín

Zříceniny hradů. Velmi rád je vyhledávám a tak tomu bylo i tentokrát v případě hradu Borotín. Ten den jsem byl už přetažený, za poslední týdny se toho na mne valilo až příliš, jsem přejížděl z Českých Budějovic do Prahy …

15.12.2023 / David Matulík
Hrady · Skuhrov, pozůstatky původně gotického hradu z 13. století. Tip na výlet u Skuhrova nad Bělou

Skuhrov

Každý jsme trávili 1. adventní neděli jinak. Využil jsem volného dne, zimního počasí, zasněžené krajiny a vyrazil na krátký výlet. Cílem byly pozůstatky hradu Skuhrov. Auto jsem zaparkoval na parkovišti před vstupní …

13.12.2023 / Roman Waldhauser
Tipy na výlet · Miskovický kras křídových vápenců a Miskovická jeskyně u Kutné Hory. Malá krasová oblast s jeskyněmi, závrty, podzemním krasovým tokem a vyvěračkou

Pramen

Miskovický kras o rozloze asi 8 km2 je málo známou, ale velmi zajímavou krasovou oblastí nacházející se asi 3 km jihozápadně od Kutné Hory. Jedná se o ostrov křídových vápenců (cenoman-turon) a písčitých vápenců. Moc …

13.12.2023 / Ondřej Havelka
Cestování · Středoafričtí Kongové a jejich unikátní náboženství. Křesťanství je v Africe od svého počátku a v prvních staletích letopočtu proniklo v některých oblastech téměř až k rovníku

Kongové

Náboženství etnika Kongo (v plurálu BaKongo) je tradiční africké náboženství bantuského etnika hovořícího jazykem Kikongo žijícího v západní části střední Afriky, převážně v Kongu, Demokratickém Kongu, Gabonu a Angole …

12.12.2023 / David Matulík
Hrady · Furchtenberg aneb Nový hrad, jeden z největších hradů na Moravě. Tip na výlet v Hanušovické vrchovině

Furchtenberg

Furchtenberg neboli Nový hrad jsem navštívil před dvěma lety. Zjistil jsem, že kamarád Ota se o něm zde zmiňoval již před lety v jiném článku. Nebudu se proto rozepisovat o historii, jen přiložím fotografie z mé cesty. Cestu na …

11.12.2023 / Otakar Brandos
Vesmír · Cas A, zbytek supernovy Cassiopeia A ve vysokém rozlišení z Webba. Výzkumníci byli ohromeni novým pohledem na vybuchlou hvězdu

Cas A

Zbytek supernovy Cas A (Cassiopeia A) v souhvězdí Kasiopeja se na snímku kosmického teleskopu Jamesa Webba vznáší jako lesklá kulatá ozdoba připravená k umístění na čelní místo na vánočním stromě. Tento záběr …

10.12.2023 / Jana Píchová
Aktualita · Krýzovy jesličky po sedmi letech lákají návštěvníky. Advent zavítá i do Domu gobelínů. Předvánoční nabídka v České Kanadě

Krýzovy jesličky

Krásnou předvánoční nabídku pro návštěvníky přichystali v České Kanadě. Hlavním tahákem jsou zrestaurované Krýzovy jesličky v Muzeu Jindřichohradecka, které jsou k vidění po sedmileté pauze. Adventní program se však …

9.12.2023 / David Matulík
Hrady · Freudenstein aneb Šlikův hrádek, možná vůbec nejmladší hrad v Česku. Tip na výlet u Jáchymova

Freudenstein

Při návštěvě Jáchymova jsem nejdříve navštívili místní infocentrum. Naším hlavním cílem byla v první řadě návštěva pozůstatků hradu Freudenstein. Zde jsem vše přehodnotil. Paní na infocentru nám nabídla prohlídku …

8.12.2023 / Roman Waldhauser
Cestování · Vulkán Tajogaite (1 120 m) - za nejmladší sopkou Kanárských ostrovů na ostrově La Palma. Rozlitá láva dnes pokrývá plochu 1 180 hektarů, neboli 1,69 % povrchu ostrova | Fotogalerie k článku

Alpy

Po sérii častých slabších zemětřeseních na západě ostrova La Palma došlo dne 19. září 2021 v 15:12 hodin k sopečnému výbuchu a vzniku zcela nové sopky. Dostala jméno Tajogaite. Jednalo se o nejdelší a největší …

8.12.2023 / David Matulík
Tipy na výlet · Český Krumlov byl v době kovidového teroru doslova vylidněný. Kurzy čínské mandarínštiny a japonštiny mi byly k ničemu | Fotogalerie k článku

Český Krumlov

V únoru 2021 jsem navštívil jedno z nejkrásnějších a historických měst na světě. Připraven jsem byl i jazykově. Kurzy čínské mandarínštiny a japonštiny mi byly k ničemu. Že bych mezi asijské návštěvníky zapadnul …

8.12.2023 / Boro Tomis
Blog · Jarný čunder do Pivonic

Jaro

Bolo to v roku 1966. Sedeli sme s kamarátom Fredom u piva a plánovali, že by sme sa vybrali do Bystřice nad Pernštejnem za našim kamarátom Siginom, ktorý tam chodil do školy. Vlastne so Siginom sme už boli dohovorení …

7.12.2023 / David Pšenica
Treking · Mallorca - horský přechod Serra de Tramuntana po dálkové trase GR 221. Trasa se táhne podél severozápadního pobřeží baleárského ostrova

Mallorca

První dubnový týden roku 2023 jsem se rozhodl prozkoumat krásy dálkové trasy označené GR 221, která se táhne podél severozápadního pobřeží baleárského ostrova Mallorca. Jelikož se podél trasy nachází …

6.12.2023 / Roman Waldhauser
Rozhledny · 28metrová volně přístupná rozhledna na Kotli (575 m) u města Rokycany. Architektonicky vydařená ocelová rozhledna vrchu Kotel

Na Kotli

Celokovová rozhledna ve tvaru válce s točitým schodištěm a výškou 28 m byla vystavěna a otevřena v roce 2014. Vyhlídková plošina 25 metrů nad terénem je v nadmořské výšce přesně 600 metrů a nabízí nádherné pohle …

6.12.2023 / David Matulík
Hrady · Skalní hrad Veliš - původně královský hrad z konce 13. století stával na prahu Českého ráje. V roce 1500 zde byla dokonce uložena kompaktáta

Veliš

Málokdo by hledal na samostatném dominantním a zdaleka viditelném vyvřelém návrší Veliš hrad, či jeho pozůstatky. Toto návrší je vidět, když jedete od Jičína na Prahu či Mladou Boleslav. Na jeho nejvyšším bodě …

4.12.2023 / Lenka Mašová
Aktualita · Neúnavný architekt Santini pro opata Vejmluvu projektoval jednu stavbu za druhou. 7. prosince uplynou tři staletí od úmrtí geniálního českého architekta Jana Blažeje Santiniho Aichla

Zelená hora

Tři staletí uplynou 7. prosince od úmrtí geniálního českého architekta Jana Blažeje Santiniho Aichla (1677 - 1723). Jeho dílo poutá pozornost dodnes a zejména v okolí Žďáru nad Sázavou, kde se na kopci Zelená hora tyčí …

4.12.2023 / David Pšenica
Turistika · Tenerife - výstup na Alto de Guajara (2 718 m), třetí nejvyšší horu ostrova. Původní cíl vystoupat na Pico del Teide jsem musel přehodnotit

Guajara

V říjnu panuje na Tenerife, největším z Kanárských ostrovů, stále teplé a příjemné počasí na slunění i koupání. Ostrov však není jen rájem pro milovníky moře a vln, ale i pro vyznavače krásné přírody a horské turistiky …

3.12.2023 / David Matulík
Hrady · Hrad Skalka v Českém středohoří, zřícenina hradu s bregfritem z první poloviny 14. století. Po roce 1639 je hrad uváděn jako pustý

Skalka

Na Skalku jsem narazil čistě náhodou. Bylo to po návštěvě zříceniny hradu Oltářík. Přejížděl jsem na Házmburk, který je z Oltáříku nádherně vidět. České středohoří má to kouzlo, že de facto vidíte z hradu na hrad. Věřte, je …

Listopad (november) 2023

30.11.2023 / ESO2318
Vesmír · Hvězda HH 1177: Astronomové poprvé v historii pozorovali disk kolem hvězdy v cizí galaxii. Protoplanetární disk kolem mladé hvězdy ve Velkém Magellanově oblaku

HH 1177

Astronomové objevili protoplanetární disk kolem mladé hvězdy ležící ve Velkém Magellanově oblaku, malé galaxii sousedící s naší Galaxií. Disk v němž probíhá tvorba planet, podobný těm, které známe z naší …

30.11.2023 / David Matulík
Hrady · Jestřebí - rozpadající se pozůstatky skalního hradu z konce 13. století. V roce 1547 se hrad připomíná již jako pustý

Jestřebí

Na Vítkovci jsem se rozhodl, že dám ten den ještě jednu zříceninu hradu. Volba padla na Jestřebí, které se odsud nachází nedaleko. Popojel jsem autem. Již z dálky je vidět ohromný pískovcový balvan, na kterém kdy …

30.11.2023 / Ondřej Havelka
Cestování · Jeruzalémský chrám a Skalní dóm - dva kohouti na jednom smetišti. Jeruzalém není jenom město, je to náboženský střed světa

Jeruzalém

Starý zákon zaznamenává dva velmi ambiciózní, leč zcela odlišně zacílené stavební projekty, jejichž architektura fascinovala dlouhá staletí a jejichž originalita k nám prosvítá i po tisíciletích. Těmito projekty …

29.11.2023 / Lenka Mašová
Tipy na výlet · Tip na výlet: Zasněženým okolím Jimramova přes Prosičku a Štarkov. Prochází tudy původní česko-moravská zemská hranice

Prosička

Nejenom hory, ale i Vysočinu už stihl pokrýt sníh, takže výlety dosud doprovázené barevným opadávajícím listím dostaly nový rozměr. Dvanáctikilometrový okružní výšlap kolem městečka Jimramov, jehož jádro je …

29.11.2023 / Emily Bell
Servis · Kuchta, Coufal a Brabec byli den před rozhodujícím utkáním kvalifikace o Euro vyloučeni z české reprezentace. Až do rána byli v nočním klubu a popíjeli alkohol. Stalo se to někdy ve světovém fotbale?

Euro

Před rozhodujícím zápasem kvalifikace o Euro 2024 proti Moldavsku byli tři hráči Česka suspendováni za porušení týmové disciplíny. Jakub Brabec, Vladimír Coufal a Jan Kuchta strávili noc popíjením alkoholu v klubu Bel …

29.11.2023 / Otakar Brandos
Hrady · Hrad Ronov nad Sázavou, zřícenina hradu ze 14. století. Tip na výlet na pomezí Hornosázavské pahorkatiny a Křižanovské vrchoviny

Ronov

Mám rád toulání po starých hradních zříceninách. Tu neopakovatelnou směsici ducha místa, opojné vůně trav a kopřiv, cvrkotu kobylek a sarančí protknutého zpěvem ptáků, a všelikého toho hemžení různých tvorů a …

28.11.2023 / David Pšenica
Treking · Týdenní horský přechod ostrova Madeira (červen 2022). Madeira bývá označovaná jako 'ostrov květin' či 'ostrov věčného jara'

Madeira

V roce 2022 jsme využili s Honzou slevovou akci portugalských aerolinek TAP a koupili si letenky na 'ostrov věčného jara' Madeiru v ideálním červnovém termínu. Za cenu 3 500 Kč jsme pořídili zpáteční letenku v nejnižším …

27.11.2023 / Roman Waldhauser
Turistika · Nejzápadnějším hřebenem horského celku Wölzer Tauern (Wölzské Taury) nad údolím Sölktal. Přechod nádherného a převážně travnatého hřebene bez značení a cest uprostřed Nízkých Taur | Fotogalerie k článku

Alpy

Projíždíme nekonečně dlouhým alpským údolím Sölktal a po projetí poslední obcí Sankt Nikolai im Sölktal začínáme stoupat úzkou silničkou k průsmyku Sölkpaß. U první velké serpentiny stojí horský hotel Erzherzog - …

27.11.2023 / David Matulík
Hrady · Ronov v CHKO Kokořínsko, zřícenina hradu z 14. století. Zřícenina jedinečného hradu v Ralské pahorkatině

Ronov

Ještě jsem byl v Blíževedlech a už byl vidět kopec, vrchol, a na něm silueta hradu Ronov. Hrad Ronov se nachází v Ralské pahorkatině na samostatném kopci s nadmořskou výškou 552 m. Autem jsem popojel a zaparkoval jej …

27.11.2023 / Otakar Brandos
Testy · Northfinder Anakin, softshellové voděodolné kalhoty. Outdoor recenze softshellových kalhot Anakin

Anakin

Přestože jsou kalhoty dosti často spíše podceňovanou součástí outdoorového oblečení, není jim věnována taková pozornost jako při výběru bund či bot, tak i ony mají zásadní vliv na pohodlí na túře, na udržení příznivého …

26.11.2023 / David Matulík
Tipy na výlet · Les Království, známé vodní dílo na Labi. Stavba přehrady proběhla v letech 1910 - 1920

Les Království

Nejen zříceniny hradů, ale celkově mám rád přírodu. K přírodě neodmyslitelně patří voda. A s vodou jsou spjata vodní díla stavěna na řekách, říčkách, potocích. Měl jsem možnost navštívit i přehradu Les Království, která se …

23.11.2023 / Otakar Brandos
Turistika · Skvělá túra na hřeben pohoří Malá Fatra za rykotu jelení říje. Okruh z Vrátne přes Sedlo za Kraviarskym, Chatu pod Chlebom a Poludňovým grúňom | Fotogalerie k článku

Malá Fatra

Meteorologové slibují na dnešní den hezké počasí. Co ti se toho již naslibovali! Předpovědi mají naprosto přesné, pouze místo a především datum dosti často nesedí. Ale co už, tím se od výletu na Malou Fatru odradit nedáme a …

23.11.2023 / Boro Tomis
Blog · Kdesi na Orave

Orava

Bolo to také pekné a milé leto. Slnko svietilo presne tak ako sme si želali, dážď sa objavil presne vtedy keď to bolo nutné a správne, a teploty priam rozmaznávali rekreantov na priehradách a jazerách. A rovnako aj tramp …

22.11.2023 / David Matulík
Hrady · Zřícenina hradu Vítkovec - hrad Milčany z konce 14. století. Tip na výlet v okolí České Lípy

Milčany

Když jsem slezl z hradu Ronov a u auta se posilnil, otevřel jsem mapy. Měl jsem čas a do večera bylo daleko. Chtěl jsem ještě něco podniknout, něco vidět. Bylo rozhodnuto, další cíl - zřícenina hradu Vítkovec. Je to z minulo …

22.11.2023 / David Matulík
Tipy na výlet · Rechle u Modravy, hezký hradlový most se stavidly na Šumavě. Tip na výlet v jižních Čechách

Rechle

Šumava je mojí srdeční záležitostí. I proto jsem se rozhodl letošní dovolenou trávit na Šumavě. Jako študák jsme zde něco nachodili a viděli. I přesto, že v současnosti žiji ve východních Čechách, velmi rád se do jižních Čech vracím …

21.11.2023 / David Pšenica
Treking · 4 dny na Stubaier Höhenweg v Rakousku (srpen roku 2021). Trek přes Innsbrucker Hütte, Nürnburger Hütte a Dresdner Hütte

Alpy

V srpnu 2021 jsem se přidal ke třem kamarádům na horskou turistiku ve Stubaiských Alpách v rakouském Tyrolsku. Náš příliš ambiciózní plán zdolat za 5 dní celou stubaiskou stezku (Stubaier Höhenweg) se …

21.11.2023 / Ondřej Havelka
Cestování · Tábory pro rehabilitované čarodějnice v africké Ghaně. Čarodějnictví je v subsaharské Africe velmi složitý mnohovrstevný fenomén

Afrika

Čarodějnictví je v subsaharské Africe velmi složitý mnohovrstevný fenomén, který přímo - nutno zdůraznit že povětšinou negativně - dopadá na společnost, a to rozhodně nikoli pouze na venkově. V souvislosti s bojem pro …

21.11.2023 / Marcela Burgrová
Blog · Ukradené trekové hole. Cíl byl zřejmý - přejít Evropu z nejjižnějšího bodu na nejsevernější

Sierra Nevada

Se slunným pobřežím jsem se rozloučila ve městě Motril, odkud už na mě vykukovaly zasněžené vrcholky fascinujícího pohoří Sierra Nevady. Tam jsem měla namířeno! Sierra Nevadu jsem neměla v plánu překročit, ale obejít ji "údolí …

20.11.2023 / David Matulík
Hrady · Hrad Hřídelík u Blíževedel, zřícenina hradu z 13. století. Stavitelem možná byl pražský biskup Tobiáš z Bechyně

Hřídelík

Přejížděl jsem z parkoviště nedalekého hradu Helfenburk a jel jsem cíleně po zříceninách hradů. Každá má své kouzlo, každá zřícenina je jiná. Navíc mám je velmi rád a vyhovuje mi, že naprostá většina z nich se nachází v přírodě …

20.11.2023 / Otakar Brandos
Chaty, ubytování · Pajta na Grúni, doslova luxusní bivak v Chočských vrších. Další tip na bivak ve slovenských horách

Pajta

Pajta, Pajta na Grúni (936 m) je opravdu prostorný objekt. Vždyť jeho půdorys má, jen odhadem, 10 × 15 metrů. Jde snad o nejprostornější bivak, který na Slovensku znám. Spával jsem ještě ve starém objektu …

18.11.2023 / David Matulík
Památky · Letohrádek Kamýk, zřícenina barokního letohrádku v Oseku. Zakladateli zámečku byli pravděpodobně Nosticové

Kamýk

Při cestě z Rokycan, jel jsem tehdy na zříceninu hradu Libštejn, jsem spatřil na nevelkém návrší pozůstatky stavby, zříceniny, tehdy jsem ještě nevěděl a netušil čeho. V obci Osek jsem odbočil z hlavní silnice a ve vsi zaparko …

17.11.2023 / Otakar Brandos
Hrady · Sokolov, Sokolohrady aneb hrad Sokolovec v údolí řeky Doubravy. Jako pustý byl tento hrad uváděn již po husitských válkách

Sokolohrady

Na asi 30 metrů vysokém skalním ostrohu nad kaňonem řeky Doubrava v CHKO Železné hory stával kdysi hrad zvaný různě - Sokolohrady, Sokolovec či hrad Sokol. Jak nejasné je jméno dávno zaniklého hradu, který je jako pustý …

17.11.2023 / David Matulík
Památky · Kouzelný zámek Kratochvíle, oblíbená kratochvíle Viléma z Rožmberka. Zavřete oči a zasněte se, jaké to tu bylo v 16. století

Kratochvíle

Kratochvíle - zámek, který jsem poprvé navštívil jako žák základní školy během školního výletu. Tehdy zde byla expozice českého animovaného filmu. Byly zde vystaveny originály děl mj. Václava Čtvrtka …

16.11.2023 / Otakar Brandos
Treking · Hrady (zříceniny) v mimořádně malebném pohoří Považský Inovec. Třídenní putování skrze Vysoký a Nízký Inovec přes zříceniny Topoľčiansky hrad a Tematín (2) | Fotogalerie k článku

Tematín

Vědět to dříve, že je v Podhradí vše zavřené, sešli jsme na značku přímo z Topolčanského hradu. Ale co už. Mašírujeme si to tak kolem hřbitova po rozbité cestě nazpět pod hrad a pak po značce lesem za fotografování různé …

14.11.2023 / David Matulík
Hrady · Hrad Salon (Březina) v Západních Čechách. Stavitelem hradu ze 14. století byl pravděpodobně Jindřich z Elstrberka

Hrad Salon

Při toulkách po zříceninách, které navštěvuji rád, jsem v západních Čechách, cca 10 km severně od Rokycan, objevil zříceninu hradu Salon. Zaparkovat se dá přímo u silnice, hrad se nachází v obci Březina. Tak znělo i jeho pů …

13.11.2023 / Boro Tomis
Blog · Večer na vandri

Večer

Capkali sme po zarastenej lesnej ceste, tváre a ramená spálené od slnka a čutory s vodou takmer prázdne. Les okolo cesty sa stále menil; raz hustý, takmer nepreniknuteľný mladý smrekový porast so zvyškom zhrdzaveného …

12.11.2023 / David Matulík
Hrady · Zřícenina neznámé tvrze Kouty v Koutech: první historická zmínka o tvrzi pochází z roku 1366

Tvrz Kouty

Při svých cestách jsem navštívil mnoho krásných míst. Některá jsou velmi známá, některá méně. O jedno z těchto míst se s vámi v tomhle krátkém článku podělím. Jedná se o tvrz Kouty - spíš její zříceninu, ve stejno …

10.11.2023 / Radomír Hruška
Treking · Apeniny - jedno velké překvapení. Do odlehlých končin za kamzíky pro spálené uši (2)

Apeniny

Útulna Garibaldi se nachází asi 2 190 metrů vysoko, druhý den si odsud užíváme občasných výhledů, ale je to stále lepší, nefouká a hory nám ukazují svou krásu. Od Garibaldi stoupáme přímo vzhůru pod jižní stěnou Cor …

9.11.2023 / Radomír Hruška
Treking · Apeniny - jedno velké překvapení. Do odlehlých končin za kamzíky pro spálené uši (1)

Apeniny

S těžkým srdcem začínám zrát k poznání, že po dvaceti letech téměř pravidelných cest ztrácím vhodné destinace na mém oblíbeném Balkánském poloostrově. Jistě, ještě nemám pořádně zpracované Řecko, Makedonii a ani …

9.11.2023 / Otakar Brandos
Příroda · Volavka bílá (Ardea alba), brodivý pták z čeledi volavkovití (Ardeidae)

Volavka bílá

Volavka bílá (Ardea alba) je velký brodivý pták z čeledi volavkovití (Ardeidae), která je vzrůstem podobná příbuzné volavce popelavé (Ardea cinerea), ale zbarvením je zaměnitelná za volavku stříbřitou (Egretta garzetta) …

8.11.2023 / David Matulík
Hrady · Zřícenina hradu Libštejn v Západních Čechách. Středověká pevnost nad údolím řeky Berounka

Libštejn

Je to dva roky dozadu, co jsem navštívil zříceninu hradu Libštejn. Pro mne bylo největším překvapením, že jsem celou cestu šel k hradu z kopce. Tato romantická zřícenina spadá pod obec Němčice v Západočeském …

6.11.2023 / Otakar Brandos
Treking · Hrady (zříceniny) v pohoří Považský Inovec. Třídenní putování přes Vysoký a Nízký Inovec přes zříceniny Topoľčiansky hrad a Tematín (1) | Fotogalerie k článku

Hrad

Slovenské pohoří Považský Inovec je sice nevysoké, nejvyšší hora Inovec má "pouhých" 1 042 metrů, ale je to pohoří mimořádně malebné. Já si jej před léty doslova zamiloval a při každé možné příležitosti se do něj velice …

4.11.2023 / Boro Tomis
Blog · Samková a náš tradičný "posledný vander". Aspoň na jednu noc, aspoň na jeden bivak, aspoň na jeden posledný oheň

Skály

Skončila jeseň a začínala zima, a náš tradičný "posledný vander", ktorým sme sa lúčili so sezónou, skrachoval. Jednoducho, kamaráti nemohli a ja som bol z toho veľmi smutný. A tak som si povedal, že čo by sa tak stalo …

2.11.2023 / Lenka Mašová
Tipy na výlet · Z vírského údolí na rozhlednu v Horním lese. Tip na výlet aneb čtyři sta výškových metrů

Dubovice

Stoupání v podobě bezmála čtyř stovek výškových metrů na šesti kilometrech se dá zvládnout i na Vysočině, konkrétně se startem ve Víru, v hlubokém údolí řeky Svratky. Pohodlně zaparkovat je možné pod přehrad …

Říjen (október) 2023

31.10.2023 / Otakar Brandos
Skály · Zkamenělý zámek, skály ve Žďárských vrších. Přírodní památka a významná archeologická lokalita s bývalým hradištěm

Zkamenělý zámek

Zkamenělý zámek je skupina skal, přírodní památka a významná archeologická lokalita ve Žďárských vrších v geomorfologickém okrsku Borovský les. Zkamenělý zámek nalezneme v katastrálním území České Cikánky jen malý …

30.10.2023 / Otakar Brandos
Skály · Erlanová Rozštípená skála v údolí řeky Sázava, bizarní skalní útvar na dohled Šlakhamru (Brdičkova mlýna)

Rozštípená skála

Rozštípená skála je bizarní skalní útvar v údolí řeky Sázava v těsném sousedství turisty vyhledávaného Šlakhamru aneb Brdičkova mlýna v katastru obce Hamry nad Sázavou (asi 3 km západně od Žďáru nad Sázavou). Rozš …

27.10.2023 / Servis
Cestování · 6 úžasných zeměpisných faktů, které vám vyrazí dech. Mohlo by vás zajímat

Glóbus

Mapa světa je na pohled naprosto dech beroucí, ale zapamatovat si všechny ty drobné záludnosti, které skýtá, není jen tak. A když si je pak snažíme vybavit, máme tendenci mít velmi zkreslenou představu o tom, co kde …

27.10.2023 / Servis
PR · Krkonoše nebo Kraličák? Aneb kam za dobrodružstvím!

Česká republika je zemí krásných hor, a pokud zrovna do nich plánujete dovolenou nebo výlet, máte rozhodně na výběr hned z několika atraktivních destinací. Dvě z nejoblíbenějších horských oblastí jsou Krkonoše a tzv. Krali …

25.10.2023 / Lenka Mašová
Kam na výlet · Tip na výlet: Stezka kolem Zelené hory. Připomínka Santiniho, přírody i známého upíra

Zelená hora

Kombinaci zachovalé přírody s architektonickými památkami nabízí naučná stezka kolem Zelené hory ve Žďáře nad Sázavou. Zahrnuje dva okruhy a výhodou je, že právě v této lokalitě jsou soustředěny nejvýz …

24.10.2023 / Martin Šmíd
Treking, běhání · Sólo přeběh z Osla do Flatangeru aneb redukční dieta na severský způsob (2)

Norsko

A co bylo ještě tísnivější, žádná interakce nepřicházela ani od okolo jedoucích aut. A že jich bylo. Když jsem běžel přes Island, minulo mě dohromady tak 200 aut a z toho dobrá polovina zastavila a plna zájmu nabízela po …

23.10.2023 / Martin Šmíd
Treking, běhání · Sólo přeběh z Osla do Flatangeru aneb redukční dieta na severský způsob (1)

Norsko

Je červen a já nešťastně posedávám doma. Plány na prázdniny se boří jak domeček z karet. Už třetí kamarád odřekl naplánovanou akci se slovy: "Nezlob se, ale nakonec nemůžu jet - mám moc práce!" Tato věta se stává …

23.10.2023 / Servis
PR · Vodní sloupec a lyžařská bunda: Jak vybrat správně?

Bundy

Nepromokavost a prodyšnost jsou v lyžařské komunitě neustálým zdrojem diskuzí, a to z dobrého důvodu. Jsou to pilíře funkčního lyžařského oblečení a žádný kus lyžařského oblečení by bez nich nebyl kompletní. Vyso …

23.10.2023 / Otakar Brandos
Treking · Slovenské Chočské vrchy, přechod křížem krážem: Přes Pravnáč a Liptovskou Annu na Kalameny a Lúčky-Kúpele (4) | Fotogalerie k článku

Velký Choč

Ráno bylo jako malované, chtělo by se napsat k poslednímu dni treku. Ale nebylo. V Tatrách se honily mraky a po východu Slunce nebylo vůbec jasné, na kterou stranu se počasí překlopí. Nakonec ale převládá modrá oblo …

22.10.2023 / Boro Tomis
Blog · Smrť v konzerve. Život je sviňa a nepýta sa na dobré úmysly

Keď som sa v r. 1971 vrátil z vojny, zostali mi spomienky na kamaráta Juriho, s ktorým sme spolu slúžili v Hodoníne u delostreleckej batérie a s ktorým sme spolu zažili naozaj správne vandrácke chvíle pri vojenských cvičeniach …

19.10.2023 / ESO2317
Vesmír · Astronomové pozorovali doposud nejvzdálenější rychlý radiový záblesk. FRB 20220610A objevil australský radioteleskop ASKAP

Záblesk

Mezinárodní tým napozoroval vzdálený výtrysk radiových vln trvající méně než milisekundu. Tento rychlý rádiový záblesk (fast radio burst, FRB) je nejvzdálenější, který jsme zatím pozorovali. Jeho zdroj byl nalezen …

15.10.2023 / Ondřej Havelka
Cestování · Nahé sererské dívky, nestydatí bojovníci a Fat Roog

Sererové

Sererové jsou třetí nejpočetnější etnickou skupinou v Senegalu, kde tvoří 15 % populace. Minorita žije také v severní Gambii a jižní Mauretánii. V průběhu 20. století přijala většina Sererů - uvádí se kolem 85 % - islám …

12.10.2023 / Lenka Mašová
Turistika · Z Vysoké do Vysoké aneb okruh s výhledem na Králický Sněžník. Návštěva 3. nejvyššího pohoří v Česku

Přístřešek Vysoká

Zářijové počasí je super, sluníčko, teplo, takže hurá na pár výšlapů někam do vyšších "kopců". Tedy hor. Jako výchozí místo volím parkoviště ve Vysoké, místní části Malé Moravy, jen kousek od místní kaple, kterou …

12.10.2023 / Servis
PR · Posilte své kasinové dobrodružství vzrušujícími nabídkami na hrací automaty

Kasino

Pokud jste opravdovým milovníkem kasin, jste dobře obeznámeni s elektrizujícím vzrušením, které přináší otáčení válců na vašich oblíbených hracích automatech. Ale tady je to podstatné: co kdybych vám řekl, že můžete …

12.10.2023 / Hynek Skořepa
Cestování · Moldávie podruhé - město Soroca a rokle přítoků Dněstru. Osnica s literárním muzeem a geodetický bod, Bechirova rokle a Ion Druce

Soroca

Když se mne při vjezdu do Moldávie celník ptal na cíl cesty v jejich zemi, uvedl jsem město Sorocu (Soroku). Kroutil nad tím hlavou, tak jsem doplnil, že mám velmi rád knihy spisovatele Iona Druceho, tak chci navštívit …

12.10.2023 / Jana Píchová
Aktualita · Podzimní výlovy rybníků Rožmberk a Bezdrev na jihu Čech. Startují oblíbené výlovy, rybáře čekají dva největší rybníky

Výlov

K podzimu na jihu Čech neodmyslitelně patří výlovy rybníků. Některé menší už přišly na řadu ve druhé polovině září, v následujících týdnech jsou v plánu ty nejvýznamnější. O víkendu 13. až 15. října stovky návštěvníků …

12.10.2023 / Boro Tomis
Blog · Segediňák a rýchlo postupujúca hlboká brázda. Vysoká fronta nízkeho tlaku nad Biskajským zálivom sa zrazila s teplým vzduchom od Atlantiku…

Rozcestník

Je to už pekných pár rokov, čo som sa rozhodol, že keď je nástup zimy taký mierny, možno by som mohol stihnúť ešte trošku si povandrovať. Vymyslel som si to tak, že by som odcestoval vo štvrtok, v piatok a sobotu …

10.10.2023 / Otakar Brandos
Testy · Recenze nepromokavé bundy Northfinder Graham pro VHT. Redakční test hardshellové bundy

Bunda Graham

Bunda Northfinder Graham je určena do náročných podmínek. Je vhodná jak pro turistiku, tak pro VHT a nebo treking a další outdoorové aktivity. Nepromokavá bunda Graham spolehlivě ochrání před nepřízní po …

8.10.2023 / Otakar Brandos
Vesmír · Symetrické vrstvy skořápkové galaxie NGC 3923 z DECam. Hvězdné vrstvy galaktické cibule a blízké gravitační čočky

NGC 3923

Kamera DECam na 4metrovém dalekohledu Victor M. Blanco na Cerro Tololo v Chile zachytila symetrické cibulové vrstvy skořápkové galaxie NGC 3923. Zároveň je zobrazena nedaleká masivní kupa galaxií …

5.10.2023 / Lenka Mašová
Tipy na výlet · Trenckova rokle - divoký minikaňon s vodopády. Podle pověsti má skrývat poklad velitele pandurů

Trenckova rokle

Krásná příroda, samota, ticho rušené jenom šuměním řeky. To je Trenckova rokle s vodopády, kde se údajně kdysi měl skrývat obávaný pandur Trenck a také tam zakopat poklad… A kudy se do rokle nabízející divo …

5.10.2023 / Denisa Rosová
Aktualita · 10 000 kroků pro každodenní dobrodružství. Další kolo výzvy startovalo 1. října 2023

10 000 kroků

Už jste slyšeli o principu "malých dobro- družství" (v originále Micro Adventures)? Jejich podstatou je, že za velkými zážitky nemusíme cestovat až na druhý konec světa, dobrodružství může čekat i za prahem naše …

5.10.2023 / David Matulík
Hrady · Téměř neznámá romantická zřícenina hradu Osule. Malé velké cíle

Osule

Vážení čtenáři časopisu Treking. S Otou se znám již několik let a jsme přátelé. Víme o sobě toho dost. I to, že cestuji a toulám se po vlastech českých a moravských. Před několika roky jsem mu slíbil, že i já přispěji do časo …

5.10.2023 / Servis
PR · Statistiky populárních online kasinových her v Evropě

Kasino

V dnešní době kasina online je vzácné najít někoho, kdo by se nepustil alespoň do jedné virtuální kasinové hry. Tyto zábavné minihry si získaly širokou oblibu díky svému potenciálu výher o skutečné peníze a nabízejí rovné pod …

3.10.2023 / Boro Tomis
Povídka · Pätnásť splnov a štyri dni. Svet sa zbláznil a spáchal sebevraždu

Ewa zomrela pätnásť splnov a štyri dni po tom, čo sa svet zbláznil a spáchal sebevraždu. Že to svet urobil, sme zistili až dva dni po tej hroznej tragédii, ktorá nás uväznila na našej chate a ktorá sa tak stala záchrancom našich životov …

2.10.2023 / David Horyna
Treking · Šestidenní "Tauernhöhenweg" v Korutanech aneb Haute Route Východních Alp

Alpy

Letos v létě jsme s manželkou a našimi česko-rakouskými přáteli Danem a Janou absolvovali velice populární trek ve Východních Alpách v oblasti Hohe Tauern. V této oblasti se nalézá řada impozantních vrcholů s nadmořskou …

Září (september) 2023

28.9.2023 / Václav Vágenknecht
Cestopis · Finsko - cesta do země lesů a desetitisíců jezer (3): NP Pyhätunturi, NP Rokua, NP Salamajärvi, NP Pyhä Häkki, NP Helvetinjärvi a Trakai

NP Salamajärvi

Poutavých zajímavostí se v muzeu najde samozřejmě podstatně víc, leč nemíním se o nich podrobně rozepisovat, snad mi nikdo nevyčte, že zatajuji důležitá fakta. Stejně tak, když už jsem se rozhodl držet bobříka …

27.9.2023 / Servis
PR · Červenovodské muzeum paměti a přírody - moderní muzejní prostory budou sloužit turistům i místním

Muzeum

Nové interaktivní a multimediální Červenovodské muzeum paměti a přírody je další velké překvapení, které si pro své návštěvníky i místní obyvatele připravila malebná obec Červená Voda. Zavítejte na …

27.9.2023 / Lenka Mašová
Tipy na výlet · Jen pár kilometrů za vysočinskými výhledy aneb z kopce a zase do kopce

Vyhlídka

Výšlap nemusí být dlouhý, ba vlastně ani příliš náročný, aby přinesl kýžené uspokojení. Tentokrát je start zhruba sedmikilometrové procházky slibující nádherné výhledy ve Veselí - malé osadě náležející k Dalečínu, což je …

23.9.2023 / Václav Vágenknecht
Cestopis · Finsko - cesta do země lesů a desetitisíců jezer (2): Kärimäki, NP Kolovesi, NP Koli, NP Hiidenportii, NP Oulanka a Rovaniemi

NP Oulanka

Krátká odpolední zastávka náleží obci Kärimäki, již založili v roce 1642 a od roku 2013 tvoří součást Savonliny (je vzdálena dvacet kilometrů). Ani tentokrát nezastavujeme bezdůvodně, v osadě stojí nej …

22.9.2023 / Otakar Brandos
Chaty · Chata pod Chlebom (1 423 m) v pohoří Malá Fatra. Nově zrekonstruovaná chata pod hřebenem Malé Fatry

Chata pod Chlebom

Malofatranská Chata pod Chlebom prošla v roce 2021 rozsáhlou rekonstrukcí. Půdorys chaty byl sice zachován, jinak ale z původní Chaty pod Chlebom nezůstal kámen na kameni. Jak exteriér, tak i interiér chaty …

20.9.2023 / Ondřej Havelka
Cestování · Tanzanie - obřízka mezi přihlížejícími a žonglování s indexem štěstí. V životě východoafrických Masajů je několik důležitých přechodových rituálů

Masajové

V životě východoafrických Masajů je několik důležitých přechodových rituálů, které mimo jiné teprve ustavují člověka jako úplnou lidskou osobu (což v tradičních afrických kulturách a náboženstvích není nijak samozřejmá ontolo …

20.9.2023 / Dajana Krestová
Filmy · Představujeme další festivalový film - To the Hills & Back. Další z filmů na MFOF 2023 - To the Hills & Back

To the Hills & Back

Horský 45 minutový dokument TO THE HILLS & BACK je zaměřen na bezpečnost v horách. V odlehlé horské chatě si zkušený horský vůdce a jeho dcera povídají u krbu o životě v horách, o lyžování, a také vzpomí …

17.9.2023 / Otakar Brandos
Chaty · Chata Javorina (1 409 m), Martinky - Martinské hole. Nová horská chata na hřebeni Malé Fatry

Javorina

Na Malé Fatře, na Martinských holích, se objevila nová horská chata - Javorina. Chatu Javorina najdeme prakticky na hřebeni, malý kousek pod TV vysílačem na Krížave na SV úbočí Velké lúky (1 476 m), nejvyššího …

15.9.2023 / David Horyna
Cestopis · RV car (obytňákem) po národních parcích západní Kanady - aneb jak si prožít svůj kanadský sen (2)

Kanada

Dnes máme na programu relaxační den v kolébce kanadských národních parků malebném městečku Banff. Před odjezdem z kempu si ještě krátce povídáme s naším sousedem Kanaďanem malajského původu …

14.9.2023 / Dajana Krestová
Aktualita · XXI. Mezinárodní festival outdoorových filmů. Do soutěže bylo vybráno 1235 soutěžních filmů

MFOF

Letošní podzim bude opět patřit adrenalinovým, dobrodružným a sportovním filmům. Od poloviny října do poloviny prosince můžete vidět vybrané soutěžní filmy a doprovodné programy ve 25 městech a míst …

13.9.2023 / David Horyna
Cestopis · RV car (obytňákem) po národních parcích západní Kanady - aneb jak si prožít svůj kanadský sen (1)

Kanada

Když jsem byl poprvé v Americe ještě jako student v roce 1991 podařilo se mi s pomocí autobusů Greyhound a autostopu projet podstatnou část národních parků na západě USA. Krátce jsem na své cestě zavítal také …

13.9.2023 / Lenka Mašová
Tipy na výlet · Téměř neznámé Arnolecké hory, nejnižší hory České republiky, nabízejí unikátní výhledy

Havlína

Malé, ale milé, krásné a naše. A hlavně prakticky neznámé. To by se dalo říct o nejmenších horách České republiky - Arnoleckých horách. Nacházejí se na Vysočině a zasahují zčásti do žďárského, zčásti do jih …

11.9.2023 / Otakar Brandos
Treking · Slovenské Chočské vrchy křížem krážem: Louky na Svoradi, Kvačianska dolina a Prosiecka dolina (3) | Fotogalerie k článku

Choč

Ráno je jako malované. Blankytně modrá obloha s bezstarostně plujícími bílými obláčky dokreslují nádherná panoramata Velkého Choče a Malé Fatry, které se rýsují západním směrem. Na východě se naopak zvedají roze …

10.9.2023 / Dajana Krestová
Cestování · Kaňon Mrtvica a NP Durmitor v Černé Hoře. Túra na Bobotov Kuk - nejvyšší horu Durmitoru

Durmitor

Přemýšlela jsem, kam vezmu dcery na dovolenou. Jedna chtěla k moři, druhá do Dolomit. Já jsem po výletu ve Velké Fatře měla dlouho v hlavě horu Čierny kameň, a tak mi z toho nakonec vyšla Černá Hora. Čím více …

7.9.2023 / Otakar Brandos
Treking · Slovenské Chočské vrchy křížem krážem. Přes Vyšný Kubín a Leštiny na Bačov stolec, Malatinou a Pajtu (2) | Fotogalerie k článku

Oravské hory

Noc se mně zdála klidná, jen jsem se vzbudil, když jedna z šílených Polek svítila baterkou a máchala ji prudce sem a tam. To se ji chroustal pustil do zásob. Nevím, proč si baby nepověsily jídlo na některou ze skob, aby myši nemohly …

7.9.2023 / Lenka Mašová
Tipy na výlet · Miniatury hradů na horním toku Svratky připomínají dávnou minulost

Lomnice

Betonové miniatury v podobě hradů Čepička, Loučky, Lomnice, Zubštejn, Pernštejn, Dalečín, Louka, Aueršperk, Kunštát, Osiky, Pyšolec, Skály a Trmačov, kostela v Černvíru, kláštera Porta coeli v Předklášteří u Tišnova či …

5.9.2023 / Pavel Gejdoš
Aktualita · Tvář 45 000leté ženy z Koněpruských jeskyní. Ženě, která žila před 45 tisíci lety na Zlatém koni u Koněprus, dali vědci tvář

Žena z Koněprus

Lebka nalezená v Koněpruských jeskyních v kopci Zlatý kůň, jejíž genom před dvěma lety datoval mezinárodní vědecký tým na základě přítomnosti neandertálských genů do období před více než 45 tisíci roky, už má i svou …

5.9.2023 / Jana Píchová
Aktualita · 29. ročník dobrovolnického sběru odpadu na řece Vltava. I vy můžete přidat ruku k dílu a připojit se k nám při čištění Vltavy!

Vltava

Jihočeská centrála cestovního ruchu (JCCR) společně se Sdružením pro Vltavu a Půjčovnami lodí a kempů na Vltavě zve všechny vodáky i nevodáky na 29. ročník tradičního dobrovolnického sběru odpadu v …

3.9.2023 / Ondřej Havelka
Cestování · Africké křesťanství: dva tisíce let tradice i unikátní synkretismy

Afrika

Křesťanství je nejrozšířenější náboženství v současné Africe. Má ale svá unikátní specifika, která v tomto textu přiblížím. Podle recentní statistiky se v Africe hlásí ke křesťanství přibližně polovina celé populace kontinentu …

Srpen (august) 2023

31.8.2023 / ESO2315
Vesmír · PSR J1023+0038 je pulsar s podivným chováním. Dalekohledy ESO pomáhají odhalit tajemství pulsarů

PSR J1023+0038

Díky mimořádné pozorovací kampani, na které se podílelo 12 pozemních i kosmických teleskopů včetně zařízení Evropské jižní observatoře ESO, se astronomům podařilo odhalit podivné chování pulsaru - kompakt …

31.8.2023 / Dajana Krestová
Filmy · Představujeme další festivalový film: K1. Tak kdysi nazval horu Mašerbrum (7 821 m) Thomas George Montgomerie

K1

K1 - tak kdysi nazval horu Mašerbrum (7 821 m) Thomas George Montgomerie. Britský zeměměřič Montgomerie provedl první průzkum Karakoramu z hory Haramukh, asi 210 km na jih, načrtl dva nejvýznamnější …

29.8.2023 / Otakar Brandos
Treking · Slovenské Chočské vrchy křížem krážem. Túra z Lúčok na Velký Choč a bivak v Hotelu Choč, Stredná poľana (1) | Fotogalerie k článku

Chočské vrchy

Jedna z pranostik sice říká, že co červenec neuvaří, srpen nedopeče, avšak letošní srpen se této pranostice dosti vymknul a dopekl mnoho z toho, co studený červenec neuvařil. Pořádně peklo i během našeho přechodu …

28.8.2023 / Lenka Mašová
Tipy na výlet · Přírodu je možné najít i těsně u města, inspirace nejen ze Žďárských vrchů

Přírodní zahrada ve Svratce

Chcete si vyčistit hlavu v přírodě, aniž byste museli cestovat dál mimo město? V Koruně Vysočiny, turistické destinaci zahrnující oblast od Žďárských vrchů po hrad Pernštejn, najdete řadu podobných míst. Zavítejte …

26.8.2023 / Václav Vágenknecht
Treking · Přechod hraničního pohoří Karavanky. Putování pohořím Karavanky po hranici mezi Rakouskem a Slovinskem (2)

Karavanky

Ráno - únava je holt zákeřný prevít - probouzíme se o něco později než běžně; jsme rádi, že se nenaplnila předpověď počasí. Meteorologové, jak bývá jejich zvykem, zase se jednou tradičně sekli. V noci nezačalo pršet …

22.8.2023 / ESO2313
Vesmír · Nový typ hvězdy nabízí vysvětlení záhadného původu magnetarů. Magnetary - neutronové hvězdy s mimořádně silným magnetickým polem

Ilustrace hvězdy HD 45166

Magnetary - neutronové hvězdy s vysokou hustotou a mimořádně silným magnetickým polem - jsou objekty s nejsilnějšími magnetickými poli ve vesmíru a nalézáme je po celé Galaxii. Astronomové však zcela přesně …

22.8.2023 / Václav Vágenknecht
Treking · Přechod hraničního pohoří Karavanky. Putování pohořím Karavanky po hranici mezi Rakouskem a Slovinskem (1)

Karavanky

Zapátráme-li po nejznámějších a nejnavštěvovanějších místech Slovinska, nesmíme opomenout jezero Bled. Vodní plocha ledovcového původu vznikla před čtrnácti tisíci lety po ústupu Blejského ledovce, její délka …

21.8.2023 / Otakar Brandos
Příroda · Dravci: Luňák červený (Milvus milvus), tažný pták z čeledi jestřábovití (Accipitridae)

Luňák

Luňák červený (Milvus milvus) se velikostí podobá mnohem hojnější káni lesní (Buteo buteo). Na rozdíl od ní je však luňák červený stěhovavý, na svá hnízdišti k nám přilétá asi v polovině dubna a na zimoviště v jižní Evropě …

18.8.2023 / Servis
PR · Cestovní pojištění pro všechny druhy výprav

Příroda

Chystáte se na dovolenou u moře, dobrodružství v tropech nebo na několikadenní výpravu do hor? Kromě zavazadla, ve kterém budete mít vše potřebné, si nezapomeňte zařídit také cestovní pojištění. Nikdy totiž …

11.8.2023 / Lenka Mašová
Tipy na výlet · Poznejte příběh krajiny pod Čtyřmi palicemi: Po stopách dávných sklářů

Čtyři palice

Milovskou naučnou stezku dlouhou necelých pět kilometrů s dvaceti zastaveními najdete mezi osadou Milovy a obcí Křižánky v okrese Žďár nad Sázavou na území turistické destinace Koruna Vysočiny. K vidění jsou …

11.8.2023 / Jan Pokorný
Treking · Národní parky Sarek a Stora Sjöfallet - výstupy na 3 vrcholky v divočině švédského Laponska

Sarek

Národní parky Sarek a Stora Sjöfallet s celkovou rozlohou 3 248 km2 tvoří ucelené území rozdělené jen v severní části jezerem Akkajaure. Je tvořené hornatým terénem rozbrázděným četnými údolími s divokými …

11.8.2023 / Ondřej Havelka
Blog · Prastaré zprávy o potopě světa a absurdní pád za vlast. Původ mýtu o potopě světa

Atol

Vyprávění o velké ničivé potopě seslané vyšší mocností dokládají historikové - v rozličných místně modifikovaných variantách - v mnoha kulturách po celém světě, přičemž motiv a smysl příběhu je velmi podobný. Známé je …

7.8.2023 / Otakar Brandos
Příroda · Bekasina otavní (Gallinago gallinago), ohrožený pták z čeledi slukovití (Scolopacidae)

Bekasina

Bekasina otavní (Gallinago gallinago), slovensky močiarnica mekotavá, je velice čiperný pták z čeledi slukovití (Scolopacidae) dorůstající asi 23 až 28 cm, tedy velikosti drozda. Rozpětí křídel dospělé bekasiny činí …

3.8.2023 / Otakar Brandos
Technické památky · Šlakhamr aneb Brdičkův mlýn, expozice Technického muzea v Brně v Hamrech nad Sázavou

Šlakhamr

Šlakhamr, jeden z dochovaných vodních hamrů na Vysočině nalezneme na horním toku řeky Sázava v Hamrech nad Sázavou. Šlakhamr zvaný také Brdičkův mlýn je dnes expozicí Technického muzea v Brně, která …

3.8.2023 / Servis
PR · Jak začít běhat?

Jak začít běhat

Pohyb, který při běhu vykonáváme, je pro nás přirozený. Nepotřebujete tedy dlouhé učení, abyste začali trénovat, a nedostatek znalostí by neměl být výmluvou, pokud Vám chybí motivace. Přesto se vyplatí znát základy …

1.8.2023 / Otakar Brandos
Treking · Lesní bar, Lví hora, Smrčník a Lipová-Lázně. Třídenní trek ledovcovou dílnou a Rychlebskými horami přes Nýznerovské vodopády do Lesního baru (3) | Fotogalerie k článku

Smrčník

Noc byla klidná, déšť se nekonal a obloha se naopak zcela vyjasnila. Druhý den tak vstáváme do sice chladného, ale hezkého a slunečného rána. Balíme, dáváme lehkou pivní snídani, dorovnáme účet a opouštíme Lesní …

Červenec (júl) 2023

31.7.2023 / Otakar Brandos
Testy · Pánská hardshellová bunda Northfinder Draci. Test hardshellové budy Draci od firmy Northfinder

Bunda Draci

Hardshellová bunda Draci od firmy Northfinder je technická a velice lehká (pod půl kilogramu). Bunda Draci je propracovaného, ale volného střihu, takže tento díl oblečení nebrání v pohybu, neome …

28.7.2023 / Servis
PR · Dovolená v Česku: Mikulov a okolí - klenoty jižní Moravy pro nadšené cestovatele

Kasino

Mikulov je oblíbenou turistickou destinací, dokáže nadchnout bohatou historií, ale také okouzlujícím okolím, kde vás čeká řada zajímavých míst. Nabízí se zde spousta možností, kam vyrazit na zajímavou túru a …

28.7.2023 / Otakar Brandos
Testy · Nepromokavé dámské kalhoty Northfinder Krista; recenze nepromokavých kalhot Krista

Krista, kalhoty

Nepromokavé třívrstvé dámské kalhoty Krista od největšího slovenského výrobce sportovního oblečení jsou dalším povedeným kouskem, který se může hodit do šatníku turistům a nebo trekerům. Kalhoty jsou …

28.7.2023 / ESO2312
Vesmír · Snímek odhalující tajemství zrodu planet. Detaily rozložení hmoty v okolí mladé hvězdy V960 Monocerotis

V960 Mon

Působivý záběr, který zveřejnila Evropská jižní observatoř ESO, přináší důležité stopy vedoucí k odpovědi na otázku, jak by se mohly formovat planety o hmotnosti Jupiteru. V blízkosti mladé hvězdy vědci objevili rozsá …

27.7.2023 / Servis
PR · Česká republika pro dobrodružné cestovatele

Česká republika je pokladnicí architektury, kultury a krajiny s pohádkovými hrady, které návštěvníkům berou dech, ale často cestovatelé potřebují trochu dobrodružství, aby v sobě dostali všechen adrenalin, který …

27.7.2023 / Lenka Mašová
Hrady · Výšlap nejenom za tancechtivou vílou na zříceninu hradu Lísek. Hrady Mitrov a Lísek v Koruně Vysočiny

Mitrov, zámek

Přibližně šestnáctikilometrový výšlap v území turistické destinace Koruna Vysočiny spojený s návštěvou dvou hradních zřícenin začíná ve Strážku, na rozhraní Kraje Vysočina a Jihomoravského kraje. Modrá turistická …

27.7.2023 / Pavel Gejdoš
Aktualita · Nový objev archeologů v Kateřinské jeskyni. Archeologové v Kateřinské jeskyni objevili záhadné historické destičky s postavami

Nález

Letní archeologický výzkum v Kateřinské jeskyni v Moravském krasu přinesl, stejně jako loni, zajímavé objevy. "V takzvané Bezejmenné chodbě byly nalezeny nástroje - štípaná industrie z rohovce. Jejich stáří se …

27.7.2023 / Otakar Brandos
Testy · Nepromokavá třívrstvá dámská bunda Janeeh. Recenze nepromokavé dámské bundy Janeeh od firmy Northfinder

Janeeh

Nepromokavá dámská bunda Janeeh Northfinder se vyrábí v několika barevných variantách - oranžová, černá a modrá. Dobře padnoucí dámská bunda Janeeh je vyrobena ze 100% polyesteru, 3vrstvého softshellu …

22.7.2023 / ESO2311
Vesmír · Trojanské planety v hvězdném systému PDS 70? Má tato exoplaneta sourozence, trojanské planety, na stejné oběžné dráze?

PDS 70

Astronomové využívající data z radioteleskopu ALMA objevili v okolí vzdálené hvězdy útvar, který se pravděpodobně pohybuje po stejné oběžné dráze, jako již dříve nalezená extrasolární planeta. Vědci se domnívají, že …

21.7.2023 / Ondřej Havelka
Cestování · Nahé pygmejky a bůh Khonvoum - kultura a náboženství konžských pygmejů Mbuti

Pygmejové

Afričtí pygmejové Mbuti - v plurálu BaMbuti - jsou pravděpodobně nejstaršími lidskými obyvateli střední Afriky. Dodnes přežívají v nepočetných klanech zejména na březích řeky Kongo. Jejich život zůstal po mnohá tisíciletí …

20.7.2023 / Servis
PR · 6 tipů, jak najít online kasino na cestách

Kasino

Čeští hráči stále častěji upřednostňují slovenské casino pro české hráče před pozemními zábavními podniky. Virtuální hazardní hry, jako je sportaza, nabízejí jedinečnou atmosféru a možnost získat …

17.7.2023 / Otakar Brandos
Treking · Nýznerovské vodopády, Paprsek, Smrk a Lesní bar. Třídenní trek ledovcovou dílnou a Rychlebskými horami přes Nýznerovské vodopády do Lesního baru (2) | Fotogalerie k článku

Rychlebky

Noc byla docela teplá, budíček časný. Lesáci se již před sedmou rozhodli, že zrovna v těchto místech budou nakládat dřevo. No a protože se za hluku nastartovaných motorů náklaďáků spí opravdu špatně, vyrážíme na trasu …

17.7.2023 / Servis
PR · Čas na dobrodružství: Vyrazte do lesa i se svým miláčkem

Výlet

Chcete se svým čtyřnohým miláčkem strávit více času? Z procházky udělejte celodenní výlet do lesa, či dokonce stanování. Řekneme vám, co budete potřebovat. Toužíte po oddechu v přírodě? Vezměte s sebou i svého …

15.7.2023 / Servis
PR · 5 nejoblíbenějších kasin v Evropě

Evropa

Kasina vznikla v Evropě před více než 200 lety a byla místem setkávání bohatých aristokratů. Las Vegas a Macao jsou dnes hlavními místy hazardu, ale když cestujete po Evropě, určitě byste měli navštívit některá velká kasina …

14.7.2023 / Martin Szwejda
Treking · Pochod Michálkovice - Tatry 2021. Tradiční přechod části Západních Karpat (8)

Tatry

V noci mě probouzí déšť. Rozpršelo se a sem tam mi kape na hlavu. Naštěstí má rozhledna bočnice, takže na nás déšť nepadá plnými proudy. Střecha má navíc trochu přesah, tak se to dá vydržet. Ale i tak mě toto počasí …

14.7.2023 / Lenka Mašová
Tipy na výlet · Karafiátovi Broučci na Kamenici a poslední vlk. Vyrazte na Kamenici za pomníkem i imaginární chaloupkou Karafiátových Broučků

Vysočina

…a spali a spali a spali. A dobře se jim to spalo. Kdo by neznal tyto věty pocházející z Karafiátových Broučků. A jak jejich autor - jimramovský duchovní Jan Karafiát, tak i imaginární "sídlo" Broučků je spojeno s Koru …

13.7.2023 / Martin Szwejda
Treking · Pochod Michálkovice - Tatry 2021. Tradiční přechod části Západních Karpat (7)

Tatry

Ráno mě slunce probouzí brzo. Sice se mi ještě nechce vylézat z vyhřátého spacáku, ale když se převaluju z boku na bok, vidím tu krásu, která je před námi. Je 6:30 a dolina pod námi je zahalená do inverzní oblačnosti, takže …

12.7.2023 / Otakar Brandos
Příroda · Polák chocholačka (Aythya fuligula; Linné, 1758)

Polák chocholačka

Polák chocholačka (Aythya fuligula) je poměrně velká potápivá kachna z čeledi kachnovití (Anatidae). Tento vrubozobý (Anseriformes) pták patří u nás k poměrně hojným druhům. Poláka chocholačku nalez …

9.7.2023 / Martin Szwejda
Treking · Pochod Michálkovice - Tatry v roce 2021. Tradiční přechod části Západních Karpat (6)

Orava

Ráno vstáváme do zataženého dne. Ale je tu malá naděje, že by dnes mohlo být hezky, protože sem tam mezi mraky vykukuje okýnko modré oblohy. Dívám se i na předpověď na internetu a ta tuto naději …

8.7.2023 / Hynek Skořepa
Cestování · Stále tajemná Moldávie (Moldavsko) poprvé (1). První dojmy z Moldávie (Moldavska) a monastýr Sacharna

Sacharna

O Moldavsku se na webu Treking.cz příliš často nepíše. Však je to taky země, která se pro treky, vícedenní (horské) přechody, příliš nehodí. S nejvyšší horou této spíše rovinaté země se však čtenáři Trekingu již seznámit …

7.7.2023 / Otakar Brandos
Rozhledny · Rozhledna Terezka, vyhlídka v osadě Paseky. Jedna z vyhlídek Sdružení obcí Toulovcovy maštale - rozhledna Terezka

Terezka

Rozhledna Terezka je jednou ze tří vyhlídek, které nechalo postavit Sdružení obcí Toulovcovy maštale. Rozhlednu Terezka nalezneme v osadě Paseky, která je součástí obce Proseč na Chrudimsku v nadmořské …

7.7.2023 / Martin Szwejda
Treking · Pochod Michálkovice - Tatry 2021. Tradiční přechod části Západních Karpat (5)

Hranice

Ráno se probouzíme do totálně zataženého dne. Po sluníčku není ani památky, venku je to opravdu jedna velká sloha a do toho i jemně prší. To pro dnešní den nevěstí dobré vyhlídky. Na druhou stranu, dobrá zpráva je …

1.7.2023 / Otakar Brandos
Příroda · Ptáci: Husice nilská (Alopochen aegyptiacus) je zvána také husice egyptská

Gusice nilská

Husice nilská (Alopochen aegyptiacus), zvaná také husice egyptská, je pestře zbarvený druh vrubozobého ptáka z čeledi kachnovití (Anatidae). Husice nilská je u nás druhem nepůvodním, na území Česka se objevuje …

Červen (jún) 2023

30.6.2023 / Martin Szwejda
Treking · Pochod Michálkovice - Tatry 2021. Tradiční přechod části Západních Karpat (4)

U PTTK Rysianka

Po poklidné noci mě celkem brzo ráno probouzí slunce. Spalo se dobře, stromy nás ochránily před rosou, možná vůbec nepadla, takže nám nepromokly spacáky a tudíž nám ani nebyla zima. První sluneční paprsky se mi ovšem …

29.6.2023 / Otakar Brandos
Treking · Venušiny misky na Smolném vrchu a Kaltenštejn: Třídenní trek ledovcovou dílnou a Rychlebskými horami do Lesního baru u Lipové (1) | Fotogalerie k článku

Venušiny misky

Jesenickou geomorfologickou oblast považuji za nejatraktivnější oblast horské turistiky v Česku. Taková pohoří jako Zábřežská vrchovina, Hanušovická vrchovina, Králický Sněžník, Zlatohorská vrchovina, Hrubý Jese …

29.6.2023 / Martin Szwejda
Treking · Pochod Michálkovice - Tatry 2021. Tradiční přechod části Západních Karpat (3)

Slezské Beskydy

Noc na pryčnách byla "tvrdá." Tvrdá v tom smyslu, že pryčny byly opravdu dost tvrdé, ale vyspali jsme se. Ráno se probouzíme do krásného dne, obloha je azurově modrá a slunce začíná pražit hned od rána. Toho vyu …

28.6.2023 / Matej Bórik
Aktualita · Vertikal Martinky: Zmerajte si sily v behu s prevýšením 944 metrov

Martinky

Fatra Outdoor Team a stredisko Winter Park Martinky vás pozývajú na nultý ročník Vertikalu Martinky. Čaká vás trasa výsekom lanovky na Martinské hole až na Rotundu pod Krížavou s celkovým prevýšením 944 m …

28.6.2023 / Martin Szwejda
Treking · Pochod Michálkovice - Tatry 2021. Tradiční přechod části Západních Karpat (2)

Beskydy

Ráno vstáváme sice celkem brzo, ale tradičně nám trvá, než se pobalíme, posnídáme, apod. Dobré ovšem je, že i když přes noc pršelo a podle mraků, které jsme viděli na obloze při zdolávání posledního stoupání na Malou Pra …

28.6.2023 / Martina Žáčková
Aktualita · Valachy man přilákal přes sedm set dětí i dospělých. Vyhrál Petr Šťastný, XTERRU Karel Dušek

Valachy man

Víc jak sedm stovek sportovců ve věku od 1 roku až do 74 let se zapojilo do triatlonového závodu Valachy man o víkendu 24. a 25. června u vodní nádrže Bystřička na Vsetínsku. Valachy man tak opět potvrdil pověst …

25.6.2023 / Martin Szwejda
Treking · Pochod Michálkovice - Tatry 2021. Tradiční přechod části Západních Karpat (1)

Na pochodu

V roce 2020 na přelomu srpna a září jsem s bráchou a kamarádem a absolvoval již druhý pochod Michálkovice - Tatry. Jestliže první tento pochod, který se uskutečnil v roce 2014, můžu nazvat základním kamenem celého …

25.6.2023 / Roman Waldhauser
Turistika · La Fortaleza de Chipude (1 231 m) na ostrově La Gomera. Túra za nejkrásnější stolovou horou Kanárských ostrovů

Fortaleza

Nad gomerskou vesnicí Chipude se zvedá nádherná strmá hora, která na první pohled vypadá nedostupně, ale její zdolání dnes již není nijak náročné. Výstupová stezka byla před lety bezpečně upravena a na vrchol se …

24.6.2023 / Servis
Servis · Co si nezapomenout sbalit na jednodenní trek?

Vybavení

Turistika je skvělý způsob, jak důkladně prozkoumat přírodu ve známém i neznámém kraji a užít si trochu fyzické aktivity. Ovšem i na jednodenní trek je důležité se dobře připravit, jinak vás čeká minimálně velká …

24.6.2023 / Servis
Servis · Jak vyhrát basketbalové sázky

Basket

Basketbal, jeden z nejpopulárnějších sportů na světě, je také skvělým zdrojem ziskových a neziskových sázek. Od NBA po evropský basketbal a naši NBB, basketbalové sázení je skvělou volbou pro fanoušky tohoto vzrušu …

22.6.2023 / Václav Vágenknecht
Turistika · Podunají a provincie Horní Pannonie Carnuntum. Putování přes Haingburgské vrchy na Děvínskou Kobylu (2)

Dunaj

Pod vrcholem se dostáváme na louky, od nichž by se za lepšího počasí nabízel slušný výhled k jihu, bohužel panuje značné mlžno. Téměř ani nedohlédneme k městečku Petronell-Carnuntum, jež není vzdušnou čarou nijak …

21.6.2023 / Roman Waldhauser
Turistika · Eisenerzské Alpy (Eisenerzer Alpen) - nejzápadnější část. Červnová výprava přes malebné kopce porostlé rozkvetlými loukami, borůvčím a rododendrony | Fotogalerie k článku

Alpy

Dlouhý hřeben Eisenerzských Alp začíná v horském sedle s nádherně položenou chatou Mödlinger Hütte (1 523 m) mezi Johnsbachem a Gaishornem am See. Většina vyznavačů vysokohorské turistiky míří odtud do …

19.6.2023 / Václav Vágenknecht
Turistika · Podunají a provincie Horní Pannonie Carnuntum. Putování přes Haingburgské vrchy na Děvínskou Kobylu (1)

V lázních

Na úvod nesdělím žádnou závratnou novinu, když prozradím, že si římské impérium kdysi podmanilo neskutečně oblastí. V Evropě zabralo značnou část pevniny a proniklo až do dnešní Velké Británie, uchytilo se i v Africe a …

19.6.2023 / Dajana Krestová
Aktualita · 21. ročník Mezinárodního festivalu outdoorových filmů

MFOF

Společnost Outdoor films ukončila příjem přihlášek a filmů do XXI. ročníku Mezinárodního festivalu outdoorových filmů. Do soutěže bylo přihlášeno 1228 amatérských a profesionálních filmů z celého světa. Nejvíc …

16.6.2023 / Marcus Svensson
Servis · Luxusní kempování aneb glamping v české přírodě

Glamping

Camping má dnes mnoho podob, zatímco mnoho lidí preferuje klasické kempování s batohem a stanem na zádech ve skutečném vagabundském stylu, mnoho zájemců se dnes obrací na kombinaci pobytu v přírodě a …

9.6.2023 / F. Šiller, M. Hlatký a R. Mičaník
Aktualita · Zákon o turistických trasách na Slovensku. Neblokujte, ale podporte

Neblokujte, ale podporte

Najväčšie turistické organizácie na Slovensku verejnou výzvou apelujú na poslancov Národnej rady SR a žiadajú, aby neblokovali, ale schválili dlho očakávaný a dôležitý zákon o turistických trasách. Zákon je v poslednom …

7.6.2023 / Otakar Brandos
Treky · Údolí Bystřice aneb Severomoravské Švýcarsko - deštivý trek přes Svatý Kopeček, Radíkov, Hrubou Vodu a Malý Rabštýn | Fotogalerie k článku

Bystřice

Přechod Severomoravským Švýcarskem aneb Přírodním parkem Údolí Bystřice jsme plánovali hodně dlouho. Nejdříve cestu zhatil kovidový teror, později nepřízeň počasí. A ani nyní, do třetice, to s tím počasím nevypadá …

4.6.2023 / Otakar Brandos
Příroda · Kulík říční (Charadrius dubius), drobný a mimořádně čiperný zástupce čeledi kulíkovití (Charadriidae)

Kulík říční

Uviděli jste drobné tělíčko s nepřístojně dlouhými nožkami, opeřenou kuličku, rtuťovitě pobíhající po říčních březích a nebo dnech vypuštěných rybníků? Tak to jste právě potkali ptáčka jménem kulík říční, zástupce …

1.6.2023 / Otakar Brandos
Treky · Trek k viklanu na Zelené hoře přes 3 pohoří (2): Viklan na Zelené hoře, Lázně Jeseník, rozhledna Zlatý chlum a Rejvíz | Fotogalerie k článku

Medvědí kámen

Ráno je poměrně chladno, teplejší spacák se šikne i nyní na konci května. I v nížinách se ranní teploty pohybuji okolo 5 až 7 °C, tady v kopcích je ještě o něco méně. Už aby se oteplilo. Balím batoh a ještě jednou jdu na …

Květen (máj) 2023

31.5.2023 / Otakar Brandos
Treky · Trek k viklanu na Zelené hoře přes 3 pohoří (1): Rejvíz, Velké mechové jezírko, Lázně Jeseník, Medvědí kámen, Studniční vrch a Žulový vrch | Fotogalerie k článku

Medvědí kámen

Úplně liduprázdný Rejvíz jsem již hodně dlouho neviděl. Je po půl osmé a nikde nikdo. Jsem na startu dvoudenního výšlapu k viklanu na Zelené hoře, který se nachází v oblasti Sokolského hřbetu v blízkém pohoří Rychleb …

31.5.2023 / Ondřej Havelka
Cestování · Africký islám 2/2: Současnost. Afričtí sunnité, šíité a bezkonfesní muslimové

Islám

Vyznavači islámu tvoří přibližně 42 % celé africké populace. Geograficky islám kraluje severní tzv. saharské Africe a sahelskému pásu. Významně je rozšířen také na svahilském pobřeží a v západní Africe. V již …

27.5.2023 / Otakar Brandos
Turistika · Vodopády Sokolího potoka přes Královský vodopád. Túra z osady Vidly na chatu Švýcárna v Hrubém Jeseníku | Fotogalerie k článku

Sokolí vodopády

S počasím se to opakuje jako o víkendu při treku na Libavě, doslova jako přes kopírák. Mělo být hezky v 10, ale sluníčko se neukáže ani v 11, ani ve 12. Teprve okolo třetí odpoledne se krajina stává o něco přívětivěj …

25.5.2023 / Otakar Brandos
Testy · Recenze batohu Northfinder Annapurna 45+10 l. Outdoorový test dvoukomorového turistického batohu

Annapurna

Po 20litrovém batohu Annapurna firmy Northfinder se mně do rukou dostal také dvoukomorový 45litrový (45 + 10 l) batoh Annapurna, který je určen pro vícedenní výstupy, turistiku a treking. Batoh Annapur …

25.5.2023 / Otakar Brandos
Testy · Test turistické obuvi Kirat od fy Northfinder. Nízké dámské turistické boty s usňovým svrškem

Kirat

Dámské turistické boty Northfinder Kirat patří do kategorie nízkých bot, turistických polobotek. Výrobce je řadí do kategorie approach, tedy jako nástupové boty středně tvrdé konstrukce, které jsou určeny na turis …

24.5.2023 / Otakar Brandos
Příroda · Rackovití: Rybák obecný (Sterna hirundo), hezký vodní pták z čeledi rackovití (Laridae)

Rybák obecný

Pro svůj hluboce vykrojený ocas si vysloužil lidové pojmenování mořská vlaštovka. S vlaštovkami však nemá nic společného, rybák obecný (Sterna hirundo) je nápadně zbarvený pták z čeledi rackovití (Laridae). Jde o střed …

23.5.2023 / Otakar Brandos
Příroda · Polák velký (Aythya ferina), atlas ptáků. Velká, hezky zbarvená potápivá kachna

Polák velký

K našim poměrně velkým a hezky zbarveným kachnám patří polák velký (Aythya ferina), která, jak jinak, patří do čeledi kachnovití (Anatidae) a řádu vrubozobí (Anseriformes). Polák velký, potápivá kachna s robustním …

23.5.2023 / Otakar Brandos
Tipy na výlet · Vinařské stezky ve středních Čechách. Kutnohorská vinná stezka a Polabská vinná stezka

Kutná Hora

Vinařské stezky se v České republice těší poměrně velké oblibě. Vyhledávaným cílem jsou pak hlavně díky možnosti propojení turistiky s krajinou posetou vinicemi a možností cestou rozumně ochutnávat. Větši …

22.5.2023 / Otakar Brandos
Trek · Courání okrajem VVP Libavá za dunění techna. Okružní túra z Budišova nad Budišovkou přes Červenou horu, Staré Oldřůvky a Čermenský Mlýn | Fotogalerie k článku

Budišovka

O víkendu prý bude hezky. Tvrdili meteorologové. Sice se ranní předpovědí netrefili ani do sobotního odpoledne, ale co už. Přesto vyrážíme na dvoudenní výšlap okrajem VVP Libavá. Meteorologové a jejich předpo …

22.5.2023 / Ondřej Havelka
Cestování · Africký islám 1/2: Kořeny. Afričtí sunnité, šíité a bezkonfesní muslimové

Islám

Islám je podle statistik druhým nejrozšířenějším náboženstvím v současné Africe: hlásí se k němu přibližně 42 % celé populace kontinentu, přičemž v saharské a sahelské oblasti je to v mnoha zemích až 99 …

22.5.2023 / Denisa Rosová
Aktualita · Obezita je nová epidemie. 12 000 Čechů vykročilo na cestu ke zdraví ve Výzvě 10 000 kroků

Výzva

Nedostatek pohybové aktivity a nezdravá strava jsou hlavní faktory, které vedou ke zhoršení životního stylu a následujícímu trendu tloustnutí české populace. Nové studie a zkušenosti z praxe ukazují na alarmující …

21.5.2023 / Servis
PR · Dubai Real Estate vs. Other Global Cities: A Comparison of Prices and Investment Opportunities

City

For a few years, Dubai's realty sector with a variety of properties on offer has been an attractive option for investors from all corners of the world. You can find plenty of investment options in the city's real estate business …

19.5.2023 / ESO2308
Vesmír · Teleskopy BlackGEM začínají pátrat po zdrojích gravitačních vln. Soustava tří nových dalekohledů na observatoři La Silla

BlackGEM

Soustava tří nových dalekohledů BlackGEM zahájila svoji činnost na observatoři ESO/La Silla. Teleskopy budou skenovat jižní oblohu a pátrat po kosmických zdrojích gravitačních vln, jako jsou například splynutí neutrono …

16.5.2023 / Otakar Brandos
Turistika · Jarní Palkovické hůrky, Panorama a Kubánkov. Túra přes Kabátici na nejvyšší vrchol geomorfologického okrsku | Fotogalerie k článku

Kabátice

Turisty vyhledávané Palkovické hůrky jsou geomorfologickým okrskem Štramberské vrchoviny, která je zase pro změnu geomor- fologickým podcelkem celku Podbeskydská pahorkatina. A ta je často, nesprávně, řaze …

15.5.2023 / Servis
PR · Как вывести криптовалюту на украинскую карту: что изменилось в процессе?

Рассматривая вопрос, как вывести криптовалюту на карту, Украина и ее граждане столкнулись с некоторыми проблемами в марте. Крупные торговые платформы несколько дней назад заявили …

PR · How is climate change impacting tourism in Pakistan?

Tour guides in Punjab report that tourists are starting to feel the hit of 40 degrees Celsius and are changing their plans to explore more of the northern part, where they feel refreshed. This situation is only a tiny part …

15.5.2023 / Servis
PR · Chcete všeho nechat a vyrazit na hory? Podívejte se, jak se obléknout a co si zabalit

Turistika

Ideální čas vyrazit na horskou stezku je vždy. Hory nám dávají pocit svobody a blízkosti k přírodě a zároveň jsou velkou zkouškou naší kondice a organizace. Musíte však pečlivě zvážit, co si na trekking obléct, ale také - co …

14.5.2023 / Servis
PR · 3 nejkrásnější místa v Dalmácii, která byste v Chorvatsku měli navštívit

Soumrak

Dalmácie je historické území nacházející se na východním pobřeží Jaderského moře. Rozkládá se na území Chorvatska a Černé Hory, přičemž většina území připadá Chorvatsku. Kromě pevninského území zahr …

13.5.2023 / Otakar Brandos
Testy · Test turistické obuvi Columbia Facet 75 OutDry™. Recenze voděodolné obuvi do přírody i města

Facet 75 OutDry™

Jednou z letošních novinek známého amerického výrobce Columbia jsou boty Facet 75 OutDry™. V titulku sice uvádím, že jde o turistickou obuv se silnou, vysokou podrážkou, ale na první pohled je těžké určit, k jakému …

12.5.2023 / Otakar Brandos
Testy · Recenze: Kotníkové pohorky Northfinder Teram, lehké a pohodlné boty s usňovým svrškem

Teram

Slovenská značka Northfinder má ve své nabídce, vedle široké palety oblečení a dalšího vybavení, i pohorky. A protože s pohorkami této značky jsem dosud neměl absolutně žádnou zkušenost, byl jsem zvědav, jak se …

12.5.2023 / Otakar Brandos
Rozhledny · Parádní rozhledna Panorama - Kabátice (532 m), skvělá vyhlídka v Palkovických hůrkách nad Chlebovicemi

Kabátice

Vyhledávaným turistickým cílem v Palkovických hůrkách je rozhledna Panorama, které turisté neřeknou jinak než Kabátice. Patrně proto, že Panorama není až tak originální, neboť rozhledna stejného jména …

11.5.2023 / ESO2307
Vesmír · Skrytá zákoutí rozsáhlých hvězdných porodnic. Atlas zdrojů infračerveného záření v pěti blízkých oblastech

Oblast Coronet

Astronomové využívající dalekohled ESO/VISTA vytvořili rozsáhlý atlas zdrojů infračerveného záření v pěti blízkých oblastech s probíhající tvorbou hvězd. Mozaiky složené z více než jednoho milionu samostatných zábě …

10.5.2023 / Otakar Brandos
Trek · Rešovské vodopády, Špičák a hrad Sovinec. Dvoudenní výšlap Nízkým Jeseníkem za Filipojakubské noci (2) | Fotogalerie k článku

Sovinec

Filipojakubská noc proběhla v klidu, čarodějnice se neukázaly. Báby s košťaty zřejmě měly dostaveníčko na Petrových kamenech v Jeseníkách a Rešovské vodopády jsou mimo jejich letové koridory. Ráno je jas …

9.5.2023 / Otakar Brandos
Testy · 20l turistický batoh Northfinder Annapurna, recenze (test) lehkého a univerzálního batohu na turistiku

Annapurna

Známá outdoorová značka Northfinder uvedla na jarní trh řadu novinek. Mezi ně patří i lehký 20litrový turistický batoh Annapurna, který mně svým minimalistickým a propracovaným designem ihned padl do oka. Nebo možná …

9.5.2023 / Václav Vágenknecht
Trek · Trek v Posázaví za velikonočních svátků přes hrady Orlík, Lipnice, Český Šternberk a Pirkštejn (2)

Sázava

Poznávání ale dočasně ustupuje do pozadí, neboť zjišťujeme, že u břehu stojí příjemná restaurace. Bez zbytečného zdržování vnikáme dovnitř a kromě jídla si objednáváme zelené velikonoční pivo, jehož barva sice působí …

8.5.2023 / Lenka Mašová
Tipy na výlet · S Hugem (i bez něj) po Hřebečských důlních stezkách

Výhled

Hřebečské důlní stezky jsem objevila před více než desetiletím úplně náhodně, když jsem se vydala okouknout takzvanou gravitační anomálii nedaleko Moravské Třebové. Ano, to je to místo, kde se odbržděná auta pohybují …

5.5.2023 / Václav Vágenknecht
Trek · Trek v Posázaví o velikonočních svátcích přes hrady Orlík, Lipnice, Český Šternberk a Pirkštejn (1)

Ledeč

"Hliník se odstěhoval do Humpolce," zaznělo ve známé komedii Marečku, podejte mi pero, pročež snad nikoho nepřekvapí, že v uvedeném městě najdeme Hliníkovu pamětní desku, Hujerovu švestičku či Hliníkárium. V …

4.5.2023 / ESO2306
Vesmír · Astronomové objevili vzdálené oblaky plynu s pozůstatky prvních hvězd

Spektrum

Pomocí dalekohledu ESO/VLT astronomové poprvé pozorovali pozůstatky, které po sobě zanechaly exploze prvních hvězd ve vesmíru. Objevili tři vzdálené oblaky plynu, jejichž chemické složení odpovídá tomu, jaké vědci …

3.5.2023 / Lenka Arnaudez
PR · Předplacení dálničních známek při cestování do Slovinska a jízdu přes Slovinsko

Slovenia

Slovinsko je malá země ležící ve střední Evropě mezi Itálií, Rakouskem, Maďarskem a Chorvatskem. Navzdory své velikosti je Slovinsko domovem nejúžasnějších krajinných scenérií a přírodních divů v Evropě, včetně …

2.5.2023 / Otakar Brandos
Příroda · Kachny: Zrzohlávka rudozobá (Netta rufina), vzácný obyvatel stojatých a pomalu tekoucích vod

Zrzohlávka

K našim pestře zbarveným, divoce žijícím kachnám patří poměrně vzácná zrzohlávka rudozobá (Netta rufina) z čeledi kachnovití (Anatidae). Tato potápivá kachna s nápadně červeným zobákem, která pod vodou vydrží …

2.5.2023 / Otakar Brandos
Trek · Rešovské vodopády, vrch Špičák a hrad Sovinec. Dvoudenní výšlap Nízkým Jeseníkem za Filipojakubské noci (1) | Fotogalerie k článku

Vodopády

Hojně navštěvované Rešovské vodopády sice znám, věřím, že vy také, dokonce jsem je měl na trase jednoho hezkého treku v Přírodním parku Sovinecko, proč si je ale nezopakovat a poznat další kus přírody v tomto zastrčeném …

1.5.2023 / Otakar Brandos
Příroda · Konopky: Konopka obecná (Linaria cannabina), krásně zbarvený ptáček z čeledi pěnkavovití (Fringillidae)

Konopka

Neposedná konopka obecná (Linaria cannabina) je nádherně zbarvený ptáček z čeledi pěnkavovití (Fringillidae), který je vzrůstem o něco menší než vrabec. Nádherně barevný šat, rudé čelo na šedé hlavě, stejně …

Duben (apríl) 2023

29.4.2023 / Otakar Brandos
Trek · Trek přes Moravský Blaník, Bílý kámen a hrad Brníčko. 3denní toulání po skalách a dolech Hanušovické vrchoviny (2) | Fotogalerie k článku

Brníčko

Sedělo by se příjemně. Sluníčko docela hřeje, výhledy jsou hezké, my ale musíme postoupit směr Brníčko. Dohoda zní jasně - vybereme nejkratší cestu. V mapě je fůra lesních cest, otázkou ale je, zda-li jsou i v reálu. První z …

28.4.2023 / Otakar Brandos
Příroda · Ptáci: Lejsek bělokrký (Ficedula albicolis), čiperný zástupce čeledi lejskovití (Muscicapidae)

Lejsek

Chvíli na větvičce, chvilku na větvi, ani chvíli neposedí. To se nám ve svém černobílém fráčku předvádí lejsek bělokrký (Ficedula albicolis), drobný, štíhlý ptáček velikosti vrabce. Tento čiperný zástupce čeledi …

27.4.2023 / Otakar Brandos
Příroda · Ptáci: Potápka roháč (Podiceps cristatus), náš největší zástupce čeledi potápkovití (Podicepididae)

Potápka roháč

Potápka roháč (Podiceps cristatus), slovensky potápka chochlatá, je poměrně velký pták dorůstající délky 45 až 50 cm a hmotnosti 0,7 až 1,2 kg. Rozpětí křídel se pohybuje od 60 do 75 cm. Však také je potápka roháč v Česku …

27.4.2023 / Otakar Brandos
Příroda · Ptáci: Lyska černá (Fulica atra), Rallidae. Stěhovavý obyvatel stojatých a pomalu tekoucích vod

Lyska černá

Dospělá lyska černá (Fulica atra) je jen o něco málo menší než kachna divoká (Anas platyrhonchos). Dorůstá délky 30 až 40 cm a rozpětí křídel dosahuje 70 cm, hmotnost se pohybuje v rozmezí 0,6 až 1,2 kg. Přestože …

26.4.2023 / Karin Cífková
Aktualita · S modrou po zelené, soutěž fy Columbia a Mapy.cz. Objevujte pěšky turistické krásy Česka a vyhrajte atraktivní ceny

Po zelené

Češi jsou národem vášnivých pěších turistů. A to jedinečnými! Věděli jste, že je v České republice v současnosti téměř 50 000 kilometrů pěších tras označených pásovou značkou - bílá, barva uprostřed (červená, …

26.4.2023 / ESO2305
Vesmír · Výtrysk černé díry v centru galaxie Messier 87 (M87). První snímek černé díry se silným výtryskem

Černá díra

Astronomové poprvé pozorovali na jednom snímku stín černé díry v centru galaxie Messier 87 (M87) a mohutný výtrysk, který z ní vychází. Pozorování byla provedena v roce 2018 pomocí dalekohledů Global Millimetre …

24.4.2023 / Otakar Brandos
Trek · Trek přes Moravský Blaník, Bílý kámen a hrad Brníčko. 3denní toulání po skalách a dolech Hanušovické vrchoviny (1) | Fotogalerie k článku

Bílý kámen

Je pátek dopoledne, parkujeme v Libině. V původním plánu byl start z Václavova, ale přišel takový hodný pán, který nám vysvětlil, že z Václavova nemůžeme vyrážet ani omylem. Že to parkoviště je soukromé, že …

20.4.2023 / Otakar Brandos
Treking · Tipy na lehké treky pro (nejen) začátečníky. Pár rad a doporučení začínajícím dálkoplazům

Karpaty

Na stránkách Trekingu máme popsány stovky a stovky treků. Hřebenovky Nízkých Tater, Západních Tater, ale i Beskyd, Rychlebských hor, celého Slovenského rudohoří, ale i rumunského Fagaraše, Rodny, bulharské …

18.4.2023 / Servis
PR · Jak se fyzicky připravit na dálkovou chůzi

Trek

Pokud se chystáte na dlouhou procházku, víte, že pro tuto výzvu potřebujete být v dobré fyzické kondici. Vždyť několikadenní nebo dokonce několikatýdenní chůze vyžaduje vytrvalost, sílu a odpovídající fyzickou kondi …

17.4.2023 / Otakar Brandos
Trek · 2denní trek přes pohádkové zámky v Raduni a Hradci. Kajlovec a Včelí hrad na Den letectví a kosmonautiky | Fotogalerie k článku

Zámek

Původně bylo v plánu Severomoravské Švýcarsko. Jelikož ale výhled počasí sliboval pouze jeden den pohody, namísto tří potřebných, navrhuji túru odložit. Kolegové Aljoša s Dejvem ale vyrazit chtějí, že jsou již …

16.4.2023 / Servis
PR · Proč bychom měli začít běhat

Běh

Již několik let, možná dekád, je běhání jako forma nenáročné pohybové aktivity na vzestupu. Pro běžce může být motivací sledování pokroku a posouvání se stále dál, hubnutí nebo prostě touha po volném pohyb …

16.4.2023 / Servis
PR · Jaké jsou nejvíc trendy destinace roku 2023? Prahu ani jiná místa ČR nečekejte!

Moře

Jedna z nejpoužívanějších amerických platforem pro cestování a turismus jako každý rok i letos zveřejnila seznam nejatraktivnějších destinací, do kterých se houfně cestuje. Zvýšený zájem o tato místa potvrzují i exper …

14.4.2023 / Ondřej Havelka
Cestování · Nigérie - ultranásilný kult Black Axe a neviděný bůh Korofo

Nigérie

V současné západoafrické Nigérii má vedle dominantního islámu a křesťanství své vyznavače nepřehlédnutelné množství dalších náboženství - například oriša, vodun, bori nebo juju - a množství synkretismů i nábožens …

14.4.2023 / PR
PR · Jak přestat prohrávat ve sportovním sázení a začít vyhrávat peníze?

Sázení

Sportovní sázení není snadný způsob, jak vydělat peníze. Je to riskantní; můžete prohrát vše, co vložíte do jediného cápsu. I tak, pokud budete při sázení na sportovní události opatrní a chytří, snížíte své ztráty a zvýšíte své …

5.4.2023 / Otakar Brandos
Památky · Opevnění v areálu Vojenského muzea Lichkov. Dva samostatné pěchotní sruby K-S 31 a K-S 32

Lichkov

Prvorepubliková opevnění v areálu Vojenského muzea Lichov jsou součástí opevnění I. ČSR, která byla budována v letech 1936 - 1938. Opevnění u obce Lichkov patří do Králické pevnostní oblasti, ve které bylo na …

5.4.2023 / Martin Zapletal
Trek · Hřebenovka přes Krušné hory, Smrčiny a Český les. Přechod hřebene nejdelšího pohoří v Česku (2)

Na treku

Ráno mě čekaly lázně Bad Elster. Udělal jsem si jen lehkou snídani, neboť jsem počítal s vydatnou svačinou po nákupu v Edece. Nechyběl také Sahnepudink. Tyto malé lázně se rozkládají v údolí, z něhož jsem vystoupal …

4.4.2023 / Otakar Brandos
Aktualita · Aprílově neaprílový zákaz sólo treků v Nepálu. Soumrak individuální turistiky v zemi pod Mount Everestem

Himaláje

S platností od 1. dubna 2023 platí nová pravidla pro sólo treky v Nepálu, která v březnu vyhlásil Nepálský úřad pro cestovní ruch. A byť by se mohlo zdát, vzhledem k datu platnosti, že jde o nějaký apríl, tak tento …

4.4.2023 / Martin Zapletal
Trek · Hřebenovka přes Krušné hory, Smrčiny a Český les. Přechod hřebene nejdelšího pohoří v Česku (1)

Krušné hory

Na Krušné hory jsem dlouho chtěl vyrazit, ale vždy jsem dal přednost nějaké jiné lokalitě. O první přechod jsem se pokusil v roce 2015, ale tropická vedra mě od úmyslu odradila. Na Krušné hory došlo až teď v srpnu 2022 …

2.4.2023 / Otakar Brandos
Turistika · Túra na rozhlednu Vrchmezí v Orlických horách. Hezký červnový okruh z Olešnice v Orlických horách | Fotogalerie k článku

Vrchmezí

Okolí městečka Olešnice v Orlických horách je kouzelným koutem Orlických hor. Ale tak trochu Bohem zapomenutým. Zcela neprávem. Jen v samotné Olešnici stojí za návštěvu unikátní Utzův mechanický Betlém v …

1.4.2023 / Otakar Brandos
Horká aktualita · Zemětřesení v Rakousku probudilo sopku v Česku. Čtvrteční zemětřesení (patrně) spustilo ohnivé divadlo na Venušině sopce!

Sopka

Čtvrteční zemětřesení o síle 4,2 stupně Richterovy škály s epicentrem v Rakousku, jižně od Vídně, o kterém informovala i řada českých médií (například deník Novinky.cz) má závažné následky i v Česku. Samotné …

Březen (marec) 2023

31.3.2023 / Otakar Brandos
Aktualita · XLII. setkání na vrcholech s Trekingem. Sraz na Bradle (600 m), Moravském Blaníku, v sobotu 22. dubna 2023 (aktualizace)

Bradlo

Poslední setkání na vrcholech proběhlo v sobotu 23. dubna 2022 na Slunečné (800 m), nejvyšší hoře Nízkého Jeseníku. Pro rok 2023 jsem vybral neméně zajímavý vrchol v sousedním pohoří, v poměrně málo známé …

30.3.2023 / Lenka Mašová
Turistika · Puntíkovaný pohled z vrcholu Králického Sněžníku. Túra přes Klepáč a Malý Sněžník na novou rozhlednu

Sněžník

Předpověď slunečného počasí nahrává zřejmě už poslednímu "sněhovému" výletu této sezony. Volím oblíbený Králický Sněžník, protože pokud fakt vyjde avizované sluníčko a mírný větřík, nebude to mít chybu. Kolem …

29.3.2023 / ESO2304
Vesmír · Protokupa Pavučina (Spiderweb proto-cluster). Astronomové zkoumají zrod kupy galaxií v mladém vesmíru

Pavučina

Astronomové využívající radioteleskop ALMA, jehož evropským partnerem je ESO, objevili rozsáhlý rezervoár horkého plynu v rodící se kupě galaxií obklopující stejnojmennou galaxii Pavučina. Vůbec poprvé se podařilo pozoro …

27.3.2023 / Otakar Brandos
Vesmír · Exoplaneta TRAPPIST-1b má na povrchu 230 °C - Webbův vesmírný teleskop měřil teplotu kamenné exoplanety

TRAPPIST 1b

Mezinárodní tým astronomů využil vesmírný teleskop Jamese Webba k měření teploty kamenné exoplanety TRAPPIST-1b. Měření je založeno na tepelné emisi planety: tepelné energii vydávané ve formě infračerveného …

27.3.2023 / Otakar Brandos
Památky · Kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře - památka UNESCO ve Žďáru nad Sázavou

Zelená hora

Poutní kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře (608 m) ve Žďáru nad Sázavou byl postaven v letech 1720 - 1722 podle projektu architekta Jana Blažeje Santiniho. Podnětem ke stavbě tohoto poutního kostela bylo …

23.3.2023 / Jana Píchová
Tipy na výlet · Přes 50 jedinečných tipů na Velikonoce. Oslavte je tradičně i originálně v jižních Čechách!

Hluboká

Opět jsou tu Velikonoce, jejichž každoroční odlišné datum určuje první jarní úplněk. Akce spojené s těmito svátky jsou v jižních Čechách velmi oblíbené a my vám přinášíme několik skvělých možností, kam na výlet. Nudit se …

22.3.2023 / Otakar Brandos
Fotogalerie · Podzimní Nízký Jeseník a VVP Libavá ve fotografii

Podzim

Dvacítka fotografií pro připomenutí podzimu minulého roku, který se oděl do vpravdě neuvěřitelných barev. Výběr z toulek v oblasti Nízkého Jeseníku a VVP Libavá, která bala po skončení II. sv. války téměř vylidněna …

21.3.2023 / ESO2303
Vesmír · Následky srážky sondy DART s planetkou Dimorphos: První výsledky pozorování teleskopy ESO

Ilustrace

Dva astronomické týmy sledovaly pomocí dalekohledu ESO/VLT následky srážky kosmické sondy DART s menší složkou binárního asteroidu Didymos-Dimorphos. Cílený střet je považován za první test …

21.3.2023 / Otakar Brandos
Příroda · Stále tajemné houby (Funghi) řídí naší planetu. Houby představují velkou skupinu organismů, která stála u zrodu života na souši

Houby

Houby (Funghi) jsou opravdu unikátní jednobuněčné a nebo mnohobuněčné organismy. Dříve jsem o houbách věděl snad jen to, že jsou jedlé a nebo nejedlé, větší zájem jsem věnoval pouze "chorošům", skupině …

17.3.2023 / Servis
PR · 10 užitečných tipů pro mobilní hry

Červená Voda

Každý den se prostřednictvím mobilních telefonů hraje stále více her. S pomocí Bizzo Casino jsme napsali tento článek, zjistěte, jak zlepšit zážitek. Investujte do herního mobilního zařízení. Než začnete vylepšovat …

17.3.2023 / Servis
PR · Hudební klipy na kasino?

Zima

Hudba má jedinečnou sílu ovlivňovat, a to jak fyzicky, tak emocionálně. Existuje mnoho studií potvrzujících, jak může hudba neurologicky ovlivnit. Hudba a zvukové efekty mohou změnit a ovlivnit naše vnímání real …

16.3.2023 / Otakar Brandos
Recenze · Test pánské merino mikiny se zipem od Moiry. Recenze funkčního prádla malachit spoje

Malachit spoje

Firmu Moira asi není potřeba turistům a vyznavačům outdoorových aktivit blíže představovat. Moira je známý výrobce termoprádla, které má široké uplatnění nejen v turistice, ale i cyklistice, atletice a dalších …

16.3.2023 / Servis
PR · Český projekt kombinující lyže a sněžnice. Combo Ski - ze studentského nápadu až na Kickstarter!

Combo Ski

Řešení pro všechny milovníky zimních sportů, které přináší novou porci zábavy a bezpečnosti do hor, to jsou Combo Ski. Jejich jedinečný design a speciálně vyvinuté zapínání umožňuje jednoduchou proměnu z režimu sněžnice na …

15.3.2023 / Lenka Mašová
Tipy na výlet · První koniklece velkokvěté aneb krajinou Středního Pojihlaví: Kozének, Biskoupský kopec, PP Pustý mlýn a Nad řekami

Pojihlaví

Někde jsem se dočetla, že v Brně už na začátku března rozkvetly koniklece velkokvěté, tak mě napadlo, že o týden později by mohly kvést i na Biskoupském kopci v přírodním parku Střední Pojihlaví. Nadmořská výška zhruba …

13.3.2023 / Lenka Mašová
Turistika · Na sněžnicích kolem Šeráku v Hrubém Jeseníku. Okružní túra z Ramzové

Obří kameny

Návrat té pravé zimy meteorologové naplánovali na poslední únorový víkend. Ačkoliv zpravodajství nabízelo snímky sněhové kalamity v Krkonoších, jinde to ale se sněhem tak horké nebylo. Nic naplat, musím nad …

13.3.2023 / Otakar Brandos
Blog · Turistická infrastruktura horší než před válkou? Horských chat a útulen je dnes skutečně méně než před 85 lety

Chata na Sitně

Je dnes turistická infrastruktura rozvinutější než v minulosti? A nebo je to pouhé zdání? Pod pojmem turistika se dnes skrývá kde co. I masová rekreace, bloumání ve střevících okolo Štrbského plesa, návštěva lunaparku a nebo …

9.3.2023 / Otakar Brandos
Příroda · Česko je bezesporu světová houbařská velmoc - alespoň jednou za rok se na houby vydá až 70 % Čechů

Houby

Česko je skutečnou světovou houbařskou velmocí. Alespoň jednou za rok se na houby vydá, podle statistik, na 70 % Čechů (Moravanů a Slezanů). To nemá nikde ve světě obdoby. Láska k houbám je Čechům …

8.3.2023 / ESO2302
Vesmír · Vodní pára v protoplanetárním disku V883 Orinonis, chybějící článek přenosu vody v planetárních systémech

Hvězda

Pomocí radioteleskopu ALMA pro milimetrové a submilimetrové záření astronomové detekovali vodní páru v protoplanetárním disku kolem hvězdy V883 Orionis. Pozorovaná voda nese chemické stopy osvětlující její …

8.3.2023 / Servis
PR · Trackujte se na trekingu. Jak zdokumentovat výšlap?

Kdo by se nepodíval rád na fotografie a videa ze starších dovolených? Zavzpomínáte na čas příjemně strávený s přáteli a příbuznými. Jenže jak takové záběry pořizovat, aby za něco stály? Poradíme vám. Úroveň vašich záběrů …

3.3.2023 / Otakar Brandos
Treking · Srpnové Jeseníky (Hrubý Jeseník) turisticky. Trek přes Alfrédku a Jelení studánku na Dlouhé stráně a Mravenečník (2) | Fotogalerie k článku

Jeseníky

Opouštíme vrchol Mravenečníku (1 343 m) a sestupujeme severním směrem k Tetřeví chatě. Užíváme si neskutečných výhledů, tu ke Králickému Sněžníku, tu k Pradědu, nejvyšší hoře Hrubého Jeseníku. Stíny se již znatelně …

2.3.2023 / Servis
PR · Na běžky do klidné lokality v okolí Červené Vody a Jeřábu

Červená Voda

Přírodní park Jeřáb je součástí Hanušovické vrchoviny. Najdete jej v okrese Šumperk, severozápadně od Šumperka a na východ od obce Červená Voda. Nachází se zde hned několik úrovňově odlišných lyžařských …

Únor (február) 2023

27.2.2023 / Otakar Brandos
Poradna · Bezpečnost v horách, jak plánovat horské túry. Túru si vyber podle vlastních schopností a výkonnosti, nepřeceňuj své síly ani dovednosti

V horách

Túru si vyber podle vlastních schopností a výkonnosti, nepřeceňuj své síly ani dovednosti. Tak nějak by se v krátkosti daly shrnout základní zásady pro výběr vhodných túr a zajištění bezpečnosti v horách. A ve své pod …

25.2.2023 / Servis
PR · Balíváte na cesty Turistický salám? Důvěru si musel získávat dvakrát

Turistický salám

Turistický salám v 70. letech a původně se na něj dívali zákazníci skrz prsty. Díky zajímavě navržené chuti a obsahu kvalitního masa si však brzy získal důvěru velké části národa. Jenže 90. léta tento salám zprofanovala …

23.2.2023 / Otakar Brandos
Treking · Srpnové Jeseníky (Hrubý Jeseník) turisticky. Trek přes Alfrédku a Jelení studánku na Dlouhé stráně a Mravenečník (1) | Fotogalerie k článku

Jeseníky

Jeseníky, správně Hrubý Jeseník, jsou druhým nejvyšším pohořím České republiky. Nejvyšším vrcholem je Praděd (1 492 m), pátá nejvyšší hora Česka. S rozlohou 530 km2 však Jeseníky zaujímají až 56. příčku na pomysl …

22.2.2023 / Otakar Brandos
Památky · Vesnická památková rezervace Krátká - Sněžné. Dům přírody Žďárských vrchů

Krátká

Ves Krátká, součást obce Sněžné, leží v nitru Žďárských vrchů v nadmořské výšce asi 700 metrů a na dohled turisty oblíbených Devíti skal. Malá ves s rybníkem vznikla v první třetině 18. století, pravděpodobně jako dře …

17.2.2023 / Lenka Mašová
Turistika · Z Branné k Dalimilově rozhledně na sněžnicích, když mrzne, jen to praští

Rozhledna

Tak konečně nasněžilo, je načase vytáhnout sněžnice, zaradovala jsem se takhle začátkem února. Pořád to se sněhem nějak nevypadalo, tudíž už dvakrát jsem sněžnice nadarmo nesla v batohu na zádech. Zajet do Branné a vydat …

16.2.2023 / Otakar Brandos
Příroda · Výškové a vegetační stupně ČR a střední Evropy: planární, kolinní, submontánní, montánní, subalpínský, alpínský, subnivální a nivální stupeň

Výšková stupňovitost Česka a střední Evropy jde ruku v ruce s vegetační stupňovitostí. Vegetační stupně vyjadřují změny vegetace s rostoucí nadmořskou výškou, která je dána změnou klimatu, zejména poklesem teplot …

13.2.2023 / David Horyna
Trek · Přes tři sedla a pod Mt. Everest bez cestovky… 225 km dlouhý trek s převýšením 13 000 metrů (2)

Himaláje

V pondělí 11.4.2022 se budíme do překrásného rána s azurovou oblohou. Čeká nás první velký "vrchol" našeho treku Chukhung Ri (5 543 m). Túra se dá i trochu prodloužit na další vrchol v témže hřebeni Chukhung Tse, který …

13.2.2023 / Otakar Brandos
Příroda · Mlynařík dlouhoocasý (Aegithalos caudatus), neuvěřitelně neposedný a švitořivý ptáček z čeledi mlynaříkovití

Mlynařík

Mlynařík dlouhoocasý (Aegithalos caudatus), slovensky mlynárka dlhochvostá, je mimořádně neposedný a švitořivý ptáček z čeledi mlynaříkovití (Aegithalidae). Má drobné, zavalité tělo, nápadně dlouhý a stup …

13.2.2023 / Otakar Brandos
Hrady · Aueršperk, zřícenina hradu z konce 13. století - pevnost mocného rodu Pernštejnů

Aueršperk

Hrad Aueršperk (také Auersperg nebo Ungersbert) byl postaven někdy koncem 13. století. První nepřímá písemná zmínka o Aueršperku pochází z roku 1325, kdy Jimram z Pernštejna již používal také přídomku z …

12.2.2023 / David Horyna
Trek · Přes tři sedla a pod Mt. Everest bez cestovky… 225 km dlouhý trek s převýšením 13 000 metrů (1)

Himaláje

Existuje obrovské množství cestovních kanceláří a agentur, které nabízejí trekking v Nepálu. Jen v ČR jsou jich určitě na 2 desítky a v samotném Nepálu pak určitě stovky. Výhodou cesty přes cestovku či agenturu je …

12.2.2023 / Otakar Brandos
Vesmír · Světelné znečištění nám bere hvězdnou oblohu - hvězdy doslova mizí před našima očima

Obloha

K překvapivým závěrům dospěla analýza programu Globe at Night, občanského vědeckého programu NOIRLab NSF. Podle této studie "díky" umělému osvětlení mizí hvězdy z noční oblohy rychleji, než se dosud …

10.2.2023 / Otakar Brandos
Tipy na výlet · Lukásova zpívající lípa na okraji obce Telecí. Lípa velkolistá pod Luckým vrchem získala titul strom roku 2021

Zpívající lípa

Anketu Strom roku znáte i z našich stránek, pravidelně ji věnuji prostor. Stromem roku 2021 se stala Lukásova zpívající lípa, která se nachází na úpatí Luckého vrchu (se známou turistickou chatu na Luckém vrchu) na …

10.2.2023 / Otakar Brandos
Památky · Švařecká lávka, zastřešená lávka na Svratce. Technická památka v obci Švařec (Koroužné) na Vysočině

Švařecká lávka

Na 106 kilometrů dlouhém toku řeky Svratka a nebo v jejím blízkém okolí nalezneme neuvěřitelné množství přírodních a kulturních zajímavostí či památek. Jedním z takovýchto turistických lákadel je poměrně málo známá …

9.2.2023 / Otakar Brandos
Památky · Drevený kostol Leštiny je artikulární kostel. Tipy na výlet a památky na Oravě

Leštiny

Dřevěný artikulární kostel v obci Leštiny, který leží asi 7 km od Dolného Kubína na Oravě v podhůří Chočských vrchů, je jednou z nejvýznamnějších kulturních památek na Slovensku. Svědčí o tom skutečnost, že dře …

8.2.2023 / Otakar Brandos
Turistika · Kunovická hůrka (587 m) v Hostýnských vrších. Výšlap na rozhlednu ve stínu rozhledny na Kelčském Javorníku

Výhledy

Nápadné návrší Kunovická hůrka svou výškou 587 metrů asi nikoho neohromí. Neohromí ani délkou výstupu a nebo jeho obtížností. Ohromit ale může každého, kdo se umí kolem sebe dívat s očima otevřenýma …

5.2.2023 / Otakar Brandos
Příroda · Skokan skřehotavý (Pelophylax ridibundus), největší druh mezi skokany i žábami na území Česka

Skokan skřehotavý

Skokan skřehotavý (Pelophylax ridibundus, syn. Rana ridibunda) z čeledi skokanovití (Ranidae) je největším druhem skokana na území Česka. Skokan skřehotavý patří do skupiny zelených a vodních skokanů, do …

4.2.2023 / Otakar Brandos
Příroda · Rosnička zelená (Hyla arborea), rosničkovití. Jediný druh stromové žáby v Česku

Rosnička

Rosnička. Kdo z nás by nepoznal tuto drobnou žabku. Vždyť rosnička zelená přeci předpovídá počasí. Prý lépe, než naši rosničkáři, jak lidově říkáme meteorologům. V literatuře, nejen v pohádkách, často nalezneme vyobrazení ros …

3.2.2023 / Servis
PR · Cestovní pojištění je třeba i na hory

Pustili jste se do plánování první letošní horské výpravy? Hodláte se na cestu vydat hned, jak na ni bude vhodné počasí? Kromě plánování trasy a vybavení byste neměli zapomenout ani na cestovní pojištění. Co si …

3.2.2023 / Roman Waldhauser
Turistika · Guajara (2 718 m) a Paisaje Lunar turisticky - přes nejvyšší vrchol kaldery Las Canadas k zemním pyramidám na ostrově Tenerife | Fotogalerie k článku

Pico del Teide

Kaldera Las Canadas obklopuje ze tří světových stran známý vulkán Pico del Teide (3 718 m), tedy nejvyšší horu ostrova Tenerife a současně celého Španělského království. Obří kalderu o rozměrech 16 × …

2.2.2023 / Servis
Outdoor vybavení · Funkční na druhou. Jak správně vrstvit, aby zima neměla šanci?

Jak vrstvit

Dnes vám prozradíme jedno tajemství funkčního prádla. Jeho správným vrstvením nezískáte jen součet kvalit jednotlivých vrstev, jejich efekt se násobí! Na zimu si tak vystačíte s několika málo kousky, které vás …

Leden (Január) 2023

31.1.2023 / Otakar Brandos
Outdoor vybavení · Trekové boty: Jak si vybrat ty správné pohory? Výběr dobrých bot není zas až tak velká věda!

Alpy

O výběru turistických bot nalezneme na webu nepřeberné množství článků. Také u nás na Trekingu. Autoři některých příspěvků dělají z výběru turistických bot učiněnou alchymii, přitom výběr správné turistické obuvi není …

31.1.2023 / Roman Waldhauser
Turistika · Horská sedla a rašeliniště Triebenských Taur. Letní alpská výprava převážně mimo značené trasy a procházející přes málo navštěvovaná místa | Fotogalerie k článku

Alpy

Nástupním místem do hor je dnes pro nás závěr údolí Triebental s parkovištěm u horského hostince Bergerhube (1 198 m). Po zaplacení 5 Euro za parkování si z mnoha možných výstupových cest do hor vybírá …

30.1.2023 / Petra Kučerová
Aktualita · Festival Cestobraní 2023: Za šest hodin kolem světa

Cestobraní

Přijďte nasát atmosféru zemí celého světa prostřednictvím dalšího ročníku celodenního cestovatelského festivalu Cestobraní 2023 do kina Hvězda v Uherském Hradišti. V sobotu 25. února od 14:00 nabídne Cestobraní …

30.1.2023 / Servis
PR · Nejlepší online casino

Casino

Střední Evropa, krásná příroda, staré hrady, dostatečně rozvinutý a dobře regulovaný byznys s hazardními hrami se stovkami kasin a heren - to je Česká republika. Česká republika, krásná evropská země s dávnou …

29.1.2023 / Otakar Brandos
Příroda · Vliv koncentrace CO2 na tempo růstu rostlin. S růstem hladiny sodovkového plynu došlo k ozelenění Země

Planety

Od kambria, doby někdy před 550 milióny lety, kdy se v sedimentárním "záznamu" geologické historie Země objevily hojné fosilie, byla koncentrace CO2 v zemské atmosféře nikoliv stovky ppm jako je tomu dnes …

26.1.2023 / Servis
Servis · Plánujeme za vás: 3 a vícedenní výlety po Praze

Výlety

Chcete se vydat na výlet do Prahy? Nevíte, kam s dětmi v Praze vyrazit, nebo se chcete podívat na to, jak se zde změnila atmosféra a prostředí? Zkuste s námi vyrazit za zábavou, poznáním a sportem! Podívejte se na naši …

25.1.2023 / Jana Píchová
Tipy na výlet · 100 rozhleden a vyhlídek v jihočeském kraji. Pokochejte se výhledy na nejmalebnější kraj z výšky ze sta vyhlídek

Vyhlídky

Jižní Čechy jsou krajem krásných výhledů - je zde rozeseto již přes sto rozhleden, vyhlídek nebo vyhlídkových věží, mnohé jsou navíc volně přístupné. Vrcholky hor, zalesněné kopce, třpytící se řeky, široká pole i půvab …

25.1.2023 / Roman Waldhauser
Turistika · Na Greim (2 471 m) přes Sandkogel (2 214 m). Letní výstup na druhý nejvyšší vrchol horského pásma Wölzer Tauern po hřebeni s rozkvetlými alpínskými trávníky

Greim (2 471 m) je po sousedním vrcholu Rettlkirchspitze (2 475 m) druhou nejvyšší horou pásma Wölzer Tauer (Wölzské Taury). Z jižní strany lze vrcholu dosáhnout jednoduchou a relativně pohodlnou cestou z …

24.1.2023 / Otakar Brandos
Blog · 30 let toulek po hřebenech ukrajinských Karpat. Ukrajina nebyla, není a nebude taková, jak ji líčí média hlavního proudu. Je ale úžasná

Karpaty

Na Ukrajinu jsem se dostal poprvé za krásného a slunného babího léta v roce 1992. Asi rok po rozpadu Sovětského svazu a poté, co Ukrajina získala nezávislost. Pamětníci si možná ještě matně vzpomenou, že k …

22.1.2023 / Ondřej Havelka
Cestování · Kultura a náboženství afrických Himbů a Hererů - Bůh Mukuru, nahota a genocida

Afrika

Himbové a Hererové - v Namibii v plurálu označovaní s bantuským plurálovým prefixem Ovahimba a Ovaherero - přišli do oblasti jihozápadní Angoly a severozápadní Namibie, kde nyní žijí, v 16. století ze severu Angoly …

20.1.2023 / Roman Waldhauser
Tipy na výlet · Vodopády Bavorského lesa a důlní díla na Silberbergu: Hochfall, Rieslochfälle, Štola Barbora (Barbarastollen) | Fotogalerie k článku

Silberberg (955 m)

U bavorského městečka a letoviska Bodenmais se nacházejí nádherné a lehce dostupné vodopády Hochfall a Rieslochfälle. Ve svazích a nitru blízkého vrcholu Silberberg (955 m) se dobývaly drahé kovy a hora …

18.1.2023 / Otakar Brandos
Turistika · Hora Bouda, Zašívárna, Křížová hora a Jeřáb. Dvoudenní upršená túra v Hanušovické vrchovině | Fotogalerie k článku

Podzim

Září loňského roku nebylo, co se počasí týče, tak úplně turistice zaslíbené. Den slunečného počasí byl spíše výjimkou, člověk se musel spokojit s pár hodinami hezkého počasí někdy po poledni a smířit se, pokud vyrážel na …

16.1.2023 / Pavel Gejdoš
Aktualita · Jeskyně v Česku a návštěvnost v roce 2022. Skončená sezóna jeskyní lepší než dvě covidové

Jeskyně

Čtrnáct zpřístupněných jeskyní České republiky si v uplynulém roce prohlédlo 681 tisíc návštěvníků, což bylo příznivější než oba předchozí "covidové" roky, kdy i kvůli jarním uzávěrám přišlo jen 528 a 475 tisíc turistů …

12.1.2023 / Martina Žáčková
Aktualita · Valachy tour 2023 přinese podstatnou změnu. Valachy man bude Mistrovstvím ČR v terénním triatlonu

Valachy

Sportovní seriál DATART Valachy tour vstoupí do letošního 11. ročníku s několika novinkami. Ta nejvýznamnější se týká nejnavštěvovanější akce seriálu, triatlonu Valachy man. Valachy man byl díky dlouho …

11.1.2023 / Otakar Brandos

Bradlo

Poslední setkání (41.) na vrcholech proběhlo v sobotu 23. dubna 2022 na Slunečné (800 m), nejvyšší hoře Nízkého Jeseníku. Pro rok 2023 jsem vybral neméně zajímavý vrchol v sousedním pohoří, v poměrně málo známé …

10.1.2023 / Pavel Kučera
Aktualita · Šediváčkův long 2023, závod psích spřežení. V Orlických horách se bude konat již 26. ročník

Long

Po hřebenech Orlických hor, údolími a i po zasněžených loukách se budou prohánět opět psí spřežení. Více jak 100 přihlášených závodníků tohoto etapového závodu bude soutěžit se svými čtyřnohými kamarády …

9.1.2023 / Pavel Gejdoš
Aktualita · Zimní garantované prohlídky v Jeskyni Na Špičáku. Poprvé v zimě i do jeskyně u Supíkovic

Netopýři

Se startem roku 2023 přináší Jeskyně Na Špičáku u Supíkovic na Jesenicku první letošní novinku. A to v podobě série garantovaných zimních prohlídek. Do podzemního labyrintu se mohl turista v průběhu ledna, února a …

9.1.2023 / Servis
PR · Hledáte místo k odpočinku? Podívejte se na tato města!

Dovolená

Jste unavení z každodenního stereotypu a cítíte touho zrelaxovat tělo i mysl na inspirativním místě? Pojďme se podívat na města, která vám vlijí novou krev do žil. New York, nejlidnatější město ve Spojených …

9.1.2023 / Otakar Brandos
Turistika · Silvestrovský výstup na nejbližší 3tisícovku. Povedená túra na Zwischenberg za našimi humny

Matroš

Poslední den roku pravidelně vyrážíme na nějakou hezkou túru. Posledně (rok 2021) jsme byli na rozhledně Halaška a na zřícenině hradu Vildštejn v údolí Moravice, nyní máme namířeno na nejbližší třítisícovku. Počasí …

5.1.2023 / Otakar Brandos
Blog · Rok vězení za bivak na vrcholu Mont Blanku? Nikde není řečeno, že francouzského starostu nemůže dělat pitomec

Jean Marc Peillex, starosta francouzského města Saint Gervais ležícího nedaleko Chamonix a pod nejvyšší horou Alp, dal o sobě opět vědět. Podal trestní oznámení na dvojici alpinistů, kteří přespali na vrcholu Mont …

4.1.2023 / ESO2301
Vesmír · Mlhovina Sh2-54 v souhvězdí Hada (Serpens). Nebeský had polapený teleskopy ESO

Mlhovina

Tento snímek je doslova potečkován tisíci hvězd, které vypadají jako bílé puntíky různých velikostí a jasností na temném pozadí dalekého vesmíru. Uprostřed záběru se nachází hustější shluk hvězd zanořený ve …

2.1.2023 / Otakar Brandos
Příroda · Ropucha obecná (Bufo bufo), žáby v Česku. Velice užitečná a mimořádně adaptibilní žába

Ropucha

Přestože je ropucha obecná (Bufo bufo) poměrně hojná žába, která se objevuje dokonce v intravilánech vesnic a měst, v přírodě ji potkáváme jen málokdy. To proto, že ropucha, která po většinu roku vede …

Archiv článků Trekingu po jednotlivých letech

2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004

21.12.2022 / Otakar Brandos
Treky · Hyrlata v polských Bieszczadech křížem krážem (2). Přes Hyrlatu a Balnicu do Osadného a přes Spišský hrad do Nízkých Tater | Fotogalerie k článku

Vstáváme do mrazivého rána. Chvílemi sice vykoukne sluníčko, ale vždy se rychle schová za mraky a cáry mlhy, které se líně převalují přes okolní zalesněné hřebeny. Na rozchození máme namířeno na jeden nejmenovaný …

19.12.2022 / Ondřej Havelka
Cestování · Marabut - zajímavá postava západoafrické kultury a náboženství

Marabut je v africkém (zejména súfijském) islámu náboženský vůdce, průvodce duchovním světem, někdy také učitel islámu, v určitých regionech severní a západní Afriky nahlížený jako svatý muž - v Senegalu a …

15.12.2022 / Otakar Brandos
Testy · Recenze obuvi Columbia Peakfreak II Outdry. Outdoor test voděodolných sportovní bot

Sportovní boty Columbia Peakfreak II Outdry jsou určeny pro rozmanité sportovní aktivity. Nejen pro různé outdoorové aktivity, ale i pro nenáročný běh a nebo lehkou turistiku. A nebo třeba jen pro procházky do parku či do …

14.12.2022 / Václav Vágenknecht
Treky · Kašperské hory aneb putování šumavským trojhradím. Pětidenní čundr přes Rabí, Kašperk a Velhartice (1)

Pětidenní čundr začínáme ve městě, které založili v roce 1279 a jež ve středověku proslulo chovem perlorodek; pokud někdo hádá, že se jedná o Horažďovice, může si připsat plusový bod. Z vlaku vysedáme v …

12.12.2022 / Roman Waldhauser
Turistika · Túra na Kochofen (1 916 m) a Spateck (2 256 m). Závěr podzimu v Schladmingských Taurách (4) | Fotogalerie k článku

Atraktivní hřebenovou trasu přes dva výrazné vyhlídkové vrcholy na severovýchodním okraji Schladmingských Taur jsme si naplánovali z obce Kleinßölk, která leží ve stejnojmenném údolí. Na místo …

9.12.2022 / Servis
PR · Ptáte se, jaké sportovní oblečení zvolit na svah? Poradíme vám!

Rozhodnete-li se sportovat v tomto krásném zimním období, které právě vstoupilo do našich krajů, tak vězte, že v zimě potřebuje sportovec na svahu tři vrstvy ideálně funkčního oblečení. První vrstvu tvoří …

6.12.2022 / Otakar Brandos
Testy · Recenze Fenix HM70R, test nabíjecí čelovky. Mimořádně výkonná svítilna se svítivostí až 1 600 lm

Čelovka Fenix HM70R je další svítilnou z rodiny Fenix. HM70R je nabíjecí čelovka s mimořádným výkonem, se svítivostí až 1 600 lm (lumenů). Tomu odpovídá i výrobcem uváděný dosvit přes 180 metrů. K napájení …

4.12.2022 / Petr Krčmář
Treking · Trek v oblasti Kangerlussuaq v ledovém Grónsku. Kolem Akuliarusiarsuup Kuua k Fergusonovu jezeru a Russellskému ledovci

Dva dny před odletem jsem se dočetl zprávu, že Kanada a Dánsko vyřešili 50letý spor o grónský Hansův ostrov a takzvaná Whisky War skončila. Je krásné, že i v dnešní době jsou některé státy schopny řešit spory civili …

28.11.2022 / Roman Waldhauser
Turistika · Výstup na horu Schüttkogel (2 049 m). Závěr podzimu v Rottenmannských Taurách (3)

Hora Schüttkogel (2 049 m) se zvedá poblíž obce Oppenberg a je ideálním vrcholem pro krátké dny druhé části podzimu. Do Oppenbergu se snadno dostaneme ze sjezdu č. 74 na dálnici A9 (směr od Liezenu na Graz) …

25.11.2022 / Dorek Čermák
Treking · Trek Šluknovským výběžkem k nejsevernějšímu bodu ČR. Projekt 13/9 - Ústecký kraj | Fotogalerie k článku

Prodloužené Indiánské léto pokračuje a Svatého Martina pozoruji z okna vlaku, který mě veze k severu republiky. Avšak ten jede na koni hnědém. Což je pro následující dny dobrá zpráva, protože krajina zůstane pod …

Velký Roudný Úplněk Chata Horalka Strečno Beskydy, ubytování Soumrak Luční bouda Nízké Tatry, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Cumulonimbus Pohorky