Napsat článek Průvodce Soutěže Kalendář Cestování Cykloturistika Horolezectví Snow Příroda Archiv Beskydy Jeseníky Krkonoše Tatry
Počasí Počasí Satelitní snímky počasí Satelit Webkamery Kamery Kontakty Kontakty Eshop Eshop
Poslední aktualizace: 18.3.2017 , , svátek má
Treking > Příroda > Poštolka obecná

Poštolka obecná

Malý sokolovitý dravec, obyvatel pahorkatin

18.3.2017 | Otakar Brandos

Poštolka obecná (Falco tinnunculus) je malý sokolovitý dravec dorůstající velikosti holuba či hrdličky. Poštolka obecná patří k našim nejběžnějším dravcům, kteří si oblíbili otevřenou kulturní krajinu pahorkatin, kde se střídají pole s lesíky. S poštolkou obecnou se ale lze setkat i ve městech, kde nachází vhodné hnízdní podmínky.

Poštolka obecná

Pro poštolku je typický třepotavý let na jednom místě, při němž vyhlíží svou kořist. Tou zpravidla bývají hraboši, ale poštolka nepohrdne ani kobylkou, sarančetem apod. Nepohrdne ale ani drobnými opeřenci… Svou kořist loví na zemi, kam se vrhá jaká padající kámen. Poštolka kořist v letu neloví.

Čtěte také: Krahujec obecný, dravý pták připomínající jestřába

Poštolka obecná je částečně tažný pták. Někteří jedinci na zimu odlétají, jiní u nás zůstávají celoročně. Někteří sem přilétají z Polska a nebo ze Skandinávie. Poštolka obecná osídlila poměrně velký areál. Setkat se s ní můžeme nejen v Evropě, ale i v severní Africe a v Asii. Na našem území žije podle odhadů na 9 000 až 13 000 párů poštolek.

Poštolky obecné mají dlouhá, srpovitě zahnutá křídla o rozpětí 60 až 80 mm a dlouhý ocas. Samci bývají, podobně jako u jiných druhů dravých ptáků, menší než samice. Hmotnost samců se pohybuje zpravidla v rozmezí 190 až 240 g, samice pak 220 až 300 g.

Poštolka obecná Poštolka obecná

Zejk, ostrý zoubkovitý zářez na horní čelisti, je neklamným znakem, že jde o sokolovitého dravce. Velké černé oči dodávají poštolce inteligentní a milý výraz. I když s tímto konstatováním asi hraboši, podstatná složka poštolčího jídelníčku, nebudou tak úplně souhlasit. Poštolka obecná (Falco tinnunculus) má červenohnědý hřbet s černými skvrnkami, světle šedou hlavu a břicho žlutobílé. Samice je celá rezavohnědá. Podobně jako mláďata.

Poštolka obecná hnízdí jednou do roka. Nepatří k druhům, které si stavějí svá hnízda. Poštolka se tak spokojí se starým hnízdem vrány na vysokém stromě, ale i se skalní římsou a nebo větší skalní dutinou. Nebo v dutinách hradních zdí (viz fotografie). Hnízdí ale i na stožárech a budovách ve městech. Hnízdo téměř nevystýlá.

Do hnízda samice snáší v dubnu obvykle čtyři až pět vajíček, výjimečně se může objevit i osm vajíček. Na zajímavé stránce www.postolka-obecna.cz (množství fotografií, doporučuji navštívit tento web) jsem našel informaci, že v jednom z hnízd bylo nalezeno dokonce devět (!) vajíček. Z nich se po 27 až 29 dnech inkubace líhnou mláďata, která se na hnízdě zdržují v květnu a v červnu. Ještě i poté, co se vydají na svůj první let (zpravidla měsíc po vylíhnutí). Ještě i potom samice mláďata dokrmuje a učí je umění lovu.

Poštolky obecné se mohou dožívat až 16 let věku. Kromě člověka nemají poštolky vážnějších nepřátel. I když jsou druhy, které si na ně "vyskakují". Jednou jsem byl svědkem neuvěřitelné podívané. Krkavec naháněl poštolku. Dobrých 10 minut na ní dorážel. Poštolka, jako obratnější letec, krkavci obratně unikala, ale setřást jej nemohla, neboť krkavec je zase rychlejší letec. Bylo neuvěřitelné, jaké manévry poštolka dokázala před dorážejícím černým drzounem udělat. Dodnes je mně ale toto chování záhadou, v literatuře jsem na nic podobného nenarazil.

Poštolka obecná Poštolka obecná Poštolka obecná Treking.cz - diskuze

+ Žluna zelená, jeden z nejbarevnějších ptáků České republiky
+ Kos černý, neobyčejně adaptibilní pták našich lesů a zahrad
+ Linduška horská, houževnatý obyvatel horských hřebenů
+ Brhlík lesní - obyvatel lesů, starých parků a zahrad
+ Kavka obecná, chytrý a užitečný pták
+ Stehlík obecný, krásně zbarvený a povídavý ptáček
+ Sýkora koňadra, stará známá z krmítek a naše největší sýkorka
+ Ptákem roku 2016 je červenka obecná, vyhlašuje Česká společnost ornitologická
+ Jak bezpečně bivakovat v oblastech s medvědy? Jaká opatření učinit pro minimalizaci medvědí návštěvy…
+ Monitoring medvědů na Malé Fatře ve dnech 15. až 17.6.2012
+ Medvěd hnědý, největší volně žijící šelma v Karpatech - počty medvědů na Slovensku, v Rumunsku
+ S medvědy v zádech, anebo pořádný prásk v Tatrách
+ Můj život s karpatskými medvědy
+ Jak být v bezpečí na územích obývaných medvědy
+ S medvědy v zádech II
+ Koločavský medvěd opět řádil, Češi přečkali noc na stromě
+ Je setkání s vlkem nebo rysem nebezpečné?
+ Vlk, rys i medvěd se vracejí do českých hor… ale nemají to jednoduché
+ Z deníků vlčích hlídek (3) - nečekaný nález ve tmě a malé novoroční shrnutí
+ Z deníků vlčích hlídek (2) - Rysí stopovačka na prvním sněhu, aneb jak se stopuje rys
+ Z deníků vlčích hlídek (1) - Čekání na sníh, aneb kdo vlastně jsme
+ Svišť horský tatranský (Marmota marmota latirostris)
+ Kamzík horský (Rupicapra rupicapra), symbol tatranské přírody
+ Kočka divoká (Felis silvestris)
Merkur Velký Blaník Petrova bouda Hrad Divín Tematín Prašivá Šerlich Macocha Soumrak Světelný rok Ježek Heukuppe Blansek Leptony Velikonoce Saturn Bouzov Květen, počasí Opruzeniny Piony Fotoaparáty Praděd

Poslední diskusní příspěvky

Turistické vařiče na plyn
 25.09.2017 2 příspěvky
Letní putování z Bratislavy na Horňácko
 23.09.2017 2 příspěvky
Bystřicko - místo, kde můžete být sami
 19.09.2017 2 příspěvky
Mikulášská chata Jasná, Chopok
 19.09.2017 4 příspěvky
Čtyřtisícovky Mount Democrat, Grays Peak a Torrey
 18.09.2017 1 příspěvek
Nízké Tatry, turistické trasy
 16.09.2017 2 příspěvky
Jak vybrat dalekohled, turistické dalekohledy
 16.09.2017 12 příspěvků
Björnson, chata ve středisku Jasná
 13.09.2017 5 příspěvků
Cerová vrchovina, turistika
 13.09.2017 1 příspěvek
Výstup na Olymp (Mythikas)
Tropický Považský Inovec, trek
 12.09.2017 7 příspěvků
Schronisko Ornak, Západní Tatry
 12.09.2017 1 příspěvek
Výstup na Mythikas (Olymp)
 11.09.2017 1 příspěvek
 04.09.2017 2 příspěvky
1. Hrady Štramberská Trúba neboli Štramberský hrad, Štramberk
2. Přírodní zajímavosti Soos, rezervace a rašeliniště u Františkových Lázní
3. Naše vrcholy Velký Kosíř neboli hanácký Mont Blanc, hanácké Piešťany a Čechy na Moravě
4. Rozhledny Tyršova rozhledna neboli rozhledna Rozálka, Žamberk
5. Vesmír Mlhoviny, difúzní objekty hvězdné oblohy
6. Horské chaty Chata na Čiháku, turistická chata KČT v Orlických horách
Oblasti: Beskydy | Bílé Karpaty | Brdy | Broumovská vrchovina | Česká Kanada | České středohoří | České Švýcarsko | Český les | Český ráj | Doupovské hory | Drahanská vrchovina | Hanušovická vrchovina | Hornosvratecká vrchovina | Hostýnské vrchy | Chřiby | Javorníky | Jeseníky | Jevišovická pahorkatina | Jizerské hory | Králický Sněžník | Krkonoše | Krušné hory | Křivoklátská vrchovina | Litenčická pahorkatina | Lužické hory | Nízký Jeseník | Novohradské hory | Orlické hory | Pálava | Podyjí | Rakovnická pahorkatina | Ralsko | Rychlebské hory | Slavkovský les | Svitavská pahorkatina | Šluknovská pahorkatina | Šumava | Švihovská vrchovina | Vizovická vrchovina | Vlašimská pahorkatina | Vsetínské vrchy | Východolabská tabule | Zábřežská vrchovina | Zlatohorská vrchovina | Ždánický les | Železné hory | Žulovská pahorkatina | Branisko | Bukovské vrchy | Burda | Cerová vrchovina | Čergov | Čierna hora | Chočské vrchy | Kremnické vrchy | Krupinská planina | Kysucké Beskydy | Laborecká vrchovina | Levočské vrchy | Ľubovnianska vrchovina | Malá Fatra | Malé Karpaty | Muránska planina | Nízké Tatry | Ondavská vrchovina | Oravská Magura | Oravské Beskydy | Pieniny | Podunajská pahorkatina | Pohronský Inovec | Polana | Považský Inovec | Revúcka vrchovina | Roháče | Slanské vrchy | Slovenský kras | Slovenský ráj | Spišská Magura | Stolické vrchy | Strážovské vrchy | Súlovské skály | Šarišská vrchovina | Štiavnické vrchy | Tribeč | Velká Fatra | Veporské vrchy | Vihorlat | Volovské vrchy | Vtáčnik | Vysoké Tatry | Záhorie | Zemplínské vrchy
Home Page | Časopis | Průvodce | Ceník inzerce | Soutěže | Seznamka | Kalendář akcí | Outdoor testy | Horské chaty | Fotogalerie | Archiv
Treky, turistika | Horolezectví | Cykloturistika | Cestování | Vesmír, astronomie | Turistická mapa online | Spolupracujeme