Poslední aktualizace: 30.1.2024 , svátek má
Treking > Příroda > Ciconia nigra (čáp černý) z čeledi Ciconiidae

Ciconia nigra (čáp černý) z čeledi Ciconiidae

Čáp černý, samotářsky žijící druh brodivého ptáka

15.5.2017 | Otakar Brandos

Čáp černý (Ciconia nigra), slovensky bocian čierny, je ještě v publikacích ze 60. a 70. let minulého století uváděn jako samotářsky pták, který žije skrytým způsobem zejména v hlubokých lesích. Dnes to o čápu černém tak úplně neplatí, neboť v posledních desetiletích rozšiřující se populace tohoto brodivého ptáka osídluje i menší lesíky a zemědělskou krajinu. Čápi černí jsou ale stále silně ohroženým a zákonem chráněným druhem.

Čáp černý

Čáp černý je poněkud menší příbuzný čápa bílého (Ciconia alba). Patří do řádu brodiví (Ciconiiformes) a čeledi čápovití (Ciconiidae). Spatřit jej můžeme v lesních oblastech podél potoků a nebo v okolí malých vodních nádrží. Čápa černého jsem měl možnost pozorovat nejen na Dyji, ale i na řece Orava, na Ostravsku či v Beskydech. Objevuje se ale po celém území České republiky.

Narozdíl od čápa bílého má čáp černý celou svrchní stranu těla, hlavu i krk kryty leskle černým peřím, pouze vespod se objevuje bílé peří. Zobák a nohy má výrazně červené. Podobně jako kůži v okolí očí. Rozpětí jeho křídel činí asi 170 až 200 cm a hmotnost se pohybuje zpravidla v rozmezí 2,4 až 3,2 kg. Podle odborné literature se čáp černý může ve volné přírodě dožívat až 18 let.

Čtěte také: Poštolka obecná: Malý sokolovitý dravec, obyvatel pahorkatin

Svá hnízda, do kterých klade vejce krátce po svém příletu z Afriky, si čáp černý staví vysoko na stromech. Jedná se o mohutné stavby z větví a travin. Samička klade do hnízda zpravidla 3 až 5 nazelenalých vajec, inkubační doba činí 30 až 36 dní.

V zahřívání vajec i v péči o potomstvo se střídají oba rodiče. Péče o mláďata na hnízdě trvá zhruba dva měsíce. Po celou dobu jim neúnavní rodiče přinášejí potravu. Na jejich jídelníčku, který se poněkud liší od jídelníčku čápa bílého, jsou především ryby. Nepohrdne ale ani obojživelníky, plazy či drobnými savci.

Čáp černý

Čáp černý (Ciconia nigra) obydlel téměř celou Evropu, velkou část Asie i Afriky. Naše populace čápa černého je tažná. Svá zimoviště mají čápi v rovníkové Africe, zhruba v pásu od rovníku po jižní okraj vyprahlé Sahary. Naši čápi černí migrují do Afriky ve dvou koridorech - buď přes Gibraltar a nebo přes Blízký Východ. Během jarního (březen až duben) a podzimního (srpen až září) tahu uletí čáp černý obvykle 100 až 300 km za den. Dokáže ale uletět i 500 km.

Čáp černý Čáp černý Treking.cz - diskuze
Merkur Venušiny misky Rýchorská bouda Hrad Sovinec Bludný balvan Barborka Šerlich Macocha Pluto Černá díra Motýli Grossglockner Burkvíz Zvířetník Karlštejn Slunce Cumulonimbus Bouzov Karimatky Kvasar Opruzeniny Hora Říp

1. Hrady Štramberská Trúba neboli Štramberský hrad, Štramberk
2. Jeskyně Zbrašovské aragonitové jeskyně: Hydrotermální jeskyně Hranického krasu, Teplice nad Bečvou
3. Naše vrcholy Praděd, nejvyšší hora Hrubého Jeseníku a pátá nejvyšší hora v ČR
4. Rozhledny Toulovcova rozhledna: Rozhledna na Jarošovském kopci, Toulovcovy maštale
5. Vesmír Neutronová hvězda: Miniaturní hvězda a nebo extrémní atomové jádro?