Poslední aktualizace: 4.12.2022 , svátek má

Beskydy: Vysutý vodopád, přírodní zajímavost

Vodopády v CHKO Moravskoslezské Beskydy

9.5.2017 | Martin Szwejda

Vysutý vodopád sice patří k méně známým a méně navštěvovaným beskydským vodopádům, ale svou malebností se jiným vodopádům vyrovnává. Najdeme jej v Moravskoslezských Beskydech na strmém úbočí vrcholu Čupel (873 m) v tzv. Ropické rozsoše.

Vysutý vodopád

Vysutý vodopád se nachází vysoko na zdrojnici Vysutého potoka ve výšce 670 m n. m. Vznikl na vrstvách odolných godulských pískovců prokládaných měkčími jílovci. Celková udávaná výška je 17 m (je rozdělen do třech stupňů: 8 m, 2 m a 4,7 m). Většinou není příliš výrazný kvůli malému průtoku vody.

Vysutý vodopád se nachází na okraji PP Vysutý, která chrání přírodě blízké jedlové bučiny a samotné koryto potoka i s vodopádem. Na území PP žijí strakapoud bělohřbetý, lejsek bělokrký, mlok skvrnitý. Z flóry se zde vyskytují druhy typické pro květnaté bučiny a suťové lesy.

Dostupnost

Vysutý vodopád je nejlépe dostupný z obce Pražmo (resp. Raškovice), odkud se z autobusové zastávky Raškovice, hotel Ondráš vydáme po modré turistické značce směrem na Prašivou, turistickou chatu.

Čtěte také: Vodopády Satiny aneb Satinské vodopády, přírodní památka v Beskydech…

Na rozcestí Nad Vysutým se vydáme po výrazné neznačené štěrkovce, která se po necelých 400 metrech větví na dvě cesty. Ta doleva vede do kopce a přivede nás na rozcestí Pod Čupelem na červené turistické značce vedoucí po hřebeni Ropické rozsochy. Ta napravo vede po vrstevnici a po chvíli mírně klesá, po 200 m nás přivede k vodopádu. Celková vzdálenost z autobusové zastávky je 5 km při 337 m stoupání.

Další možnosti jsou

• autobusová zastávka Morávka, střed - po modré značce na rozcestí Kotař, chata - červená značka na rozc. Pod Čupelem
  • z autobusové zastávky Vyšní Lhoty, Pod Prašivou - žlutá značka na chatu Prašivá - odtud červená značka na rozc. Pod Čupelem
  • z železniční stanice Dobratice pod Prašivou - po červené značce na chatu Prašivou a následně na rozc. Pod Čupelem

Vysutý vodopád, turistická mapa

Merkur Venušiny misky Rýchorská bouda Hrad Sovinec Bludný balvan Barborka Šerlich Macocha Pluto Černá díra Motýli Grossglockner Burkvíz Zvířetník Karlštejn Slunce Bouzov Cumulonimbus Karimatky Kvasar Opruzeniny Hora Říp

1. Hrady Štramberská Trúba neboli Štramberský hrad, Štramberk
2. Jeskyně Zbrašovské aragonitové jeskyně: Hydrotermální jeskyně Hranického krasu, Teplice nad Bečvou
3. Naše vrcholy Praděd, nejvyšší hora Hrubého Jeseníku a pátá nejvyšší hora v ČR
4. Rozhledny Toulovcova rozhledna: Rozhledna na Jarošovském kopci, Toulovcovy maštale
5. Vesmír Neutronová hvězda: Miniaturní hvězda a nebo extrémní atomové jádro?