Poslední aktualizace: 29.2.2024 , svátek má
Treking > Příroda > Čeleď střevlíkovití (Carabidae), velcí draví brouci

Čeleď střevlíkovití (Carabidae), velcí draví brouci

Střevlíkovití, další z mimořádně početných čeledí brouků

21.4.2017 | Otakar Brandos

Střevlíkovití (Carabidae) jsou jednou z nejpočetnějších čeledí brouků. Střevlíkovití zahrnují okolo 25 000 až 30 000 druhů brouků, byť různé zdroje uvádějí i jiná čísla. U nás žije okolo 570 druhů brouků z čeledi střevlíkovitých.

Střevlík

Většina brouků této čeledi má zploštělé tělo, silná kusadla a dlouhé nohy. Však také střevlíci umějí dobře běhat. Největší kusadla mají africké druhy (Botswana apod.) Manticora manticora a Manticora imperator. Tito broučí predátoři patří mezi svižníky (Cicindelini), specializovanou podčeleď střevlíkovitých. Z našich druhů je asi nejhojnější a nejznámější svižník polní (Cicindela campestris) a nebo svižník lesomil (Cicindela silvicola).

Střevlíkovití jsou obvykle tmavé barvy, naleznou se ovšem i "černé ovce", výjimky s nápadným kovovým zabarvením a členitými krovkami. Tito brouci osídlili prakticky všechny suchozemské biotopy. Někteří žijí v půdě a pod kameny (geofilní střevlíci), jiní vyhledávají úkryty na stromech a rostlinách, pod kůrou stromů (arborikofilní střevlíci) a jiní si oblíbili okolí vodních ploch a bažinaté oblasti (hydrofilní střevlíci).

Čtěte také: Největší brouci ČR: 10 největších brouků České republiky

Střevlíci jsou dravci, obvykle se živí jiným hmyzem a nebo slimáky. Jen nemnohé druhy dávají přednost rostlinné potravě. Na lov střevlíci vyrážejí obvykle v noci, kdy vylézají ze svých denních úkrytů. I larvy střevlíků jsou dravé. Mají dlouhé článkované tělo a velké, dobře patrné čelisti. Larvy se zdržují na podobných místech jako dospělí jedinci, kteří mají zpravidla srostlé krovky a nelétají.

Mezi největší a nejpestřeji zbarvené střevlíkovité patří krajníci (Calosoma). Nejznámějším zástupcem krajníků u nás je krajník pižmový (Calosoma sycophanta). Živí se především housenkami, po kterých slídí na stromech. Ke střevlíkovitým patří i prskavci (Brachinus) zastoupení u nás druhy jako prskavec menší (Brachinus explodens) a nebo prskavec větší (Brachinus crepitans).

Největší druhy střevlíků dorůstají okolo 100 mm. U nás je největším střevlík kožitý (Carabus coriaceus) dorůstající délky až 42 mm. Vůbec největším druhem z čeledi střevlíkovitých je Mormolyce phyllodes, která obývá jihovýchodní Asii.

Hory Bruntálské sopky a údolí Moravice: Třídenní předjarní trek Nízkým Jeseníkem (2)
Hory Výstup na Großer Buchstein, vysokohorská turistika v rakouském národním parku Gesäuse
Planeta Jupiter Venušiny misky Rýchorská bouda Hrad Sovinec Sopky Ramža Šerlich Macocha Soumrak Galaxie Motýli Gran Paradiso Burkvíz Zvířetník Karlštejn Měsíc Bouzov Červen, počasí Karimatky Foton Turistické vařiče Hora Říp
1. Hrady Štramberská Trúba neboli Štramberský hrad, Štramberk
2. Přírodní zajímavosti Soos, rezervace a rašeliniště u Františkových Lázní
3. Naše vrcholy Praděd, nejvyšší hora Hrubého Jeseníku a pátá nejvyšší hora v ČR
4. Rozhledny Toulovcova rozhledna: Rozhledna na Jarošovském kopci, Toulovcovy maštale
5. Vesmír Neutronová hvězda: Miniaturní hvězda a nebo extrémní atomové jádro?