Poslední aktualizace: 31.1.2019 , svátek má
Treking > Archiv článků 2018, přehled článků Trekingu

Archiv článků 2018, přehled článků Trekingu

VHT, horská turistika, pěší turistika, treking, hory, cykloturistika, horská příroda

Prosinec (december) 2018

28.12.2018 / Vesmír
Ultima Thule (2014 MU69): Na Nový rok proletí sonda New Horizons kolem objektu v Kuiperově pásu

27.12.2018 / Otakar Brandos
Trek · Trek přes Chlieviská, nejvyšší horu Žiaru: Z Kláštora pod Znievom přes hrad Zniev a bez turistických značek na Závozy a Fačkovské sedlo / Fotogalerie k článku

Po sestupu z Duté skaly do Vrícka a dokoupení zásob jsem měl v plánu návrat na hřeben Malé Fatry. Jenže vše bylo nakonec jinak. Když již přijel autobus, sjíždím dolů do Kláštora pod Znievom (495 m). Dokupuji pečivo, sýry a …

26.12.2018 / Vesmír
Úplněk - únor 2019, přesný čas úplňku Měsíce v měsíci únor 2019 a kdy nastane příští úplněk

26.12.2018 / Laviny
Opět začínáme vydávat lavinové prognózy pro poloniny v ukrajinských Karpatech (Karpaty.net)

26.12.2018 / Dovolená
Co dělat, když jste v přírodě a máte internet?

26.12.2018 / Aktualita
PF PF 2019, pohodový rok a vždy šťastné návraty přeje redakce Trekingu

26.12.2018 / Dovolená
Sedm her pro váš smartphone, když vás chytne pocit nudy na dovolené

26.12.2018 / Petr Krčmář
Cestování · Gruzie a památky: cestování po Gruzii, doprava a ceny

Probouzíme se v Easy hotelu v Kazbegi. Je teplo, svítí slunce, ale vrchol Kazbeku zakrývají mraky. Je neuvěřitelné, že jsme to zvládli tak rychle. V duchu jsem doufal, že budeme mít 3-4 dny na cestování a máme jich 10 …

26.12.2018 / Ubytování
Hirtsteinbaude Hirtsteinbaude v Erzgebirge, horská chata na německé straně Krušných hor

Chalupa pod Bukovinami, Horní Bečva, levné ubytování v Beskydech (aktualizace)

25.12.2018 / Památky
Lovecký zámeček na Bílé, arcibiskupský lovecký zámeček Bílá v Beskydech

22.12.2018 / Vesmír
V rámci Observatoře Paranal vznikne jižní segment Observatoře CTA, ESO se stala partnerem Cherenkov Telescope Array Observatory - největší observatoře světa pro sledování gama záření

22.12.2018 / Aktualita
Týden vysokohorské turistiky 2019: Program 24. ročníku Týdne VHT do Západních a Vysokých Tater i na Velkou Fatru a do Chočských vrchů

22.12.2018 / Ubytování
Turistický přístřešek v Tiché dolině, tip na nouzový bivak v Západních Tatrách

21.12.2018 / Vesmír
Úplněk - leden 2019, přesný čas úplňku Měsíce v měsíci lednu a kdy nastane příští úplněk

21.12.2018 / Tomáš Fries
Trek · Na Stolicu a divočinou Volovských vrchů, turistika ve Slovenském rudohoří (2)

Za sedlem Hora to vypadalo, že se půjde jenom z kopce, minuli jsme další stádo pasoucích se krav a jejich v lese šikovně ukryté napajedlo s několika koryty (v mapě uvedeno jako studánka). Bylo příjemné putovat zase …

20.12.2018 / Komerční sdělení
PR · Bezpečně na kole i v zimě

I v zimě se dají dělat na kole skvělé výlety. Mnohé cyklisty ale odradí ledovka, sníh i zima. Stačí se naučit dodržovat určitá pravidla, správně se vybavit a kolo už na zimu nemusíte odkládat do sklepa …

20.12.2018 / Otakar Brandos
Trek · Bílé Karpaty, přechod v babím létě: Trek přes Velkou Javořinu a Velký Lopeník na Vršatská bradla (2) / Fotogalerie k článku

Východ Slunce je parádní. Obloha se pozvolna rozhořívá a pak se náhle nad obzor vyhoupne jasný sluneční disk. I ranní mlhy dole v údolích dávají tušit, že nás čeká další hezký a teplý den. Poslední pohledy na okouzlující panorama …

20.12.2018 / Komerční sdělení
Vezměte si zpět čas strávený na letišti - co dělat při zpoždění letu?

19.12.2018 / Otakar Brandos
Test · Nabíjecí čelovka Fenix HM51R Ruby, opravdu skvělý kousek pro dálkoplazy

Každý dálkoplaz se jistě snaží ušetřit na výstroji. Přesněji na hmotnosti výstroje. Ono každé deka navíc se na treku dlouhém stovky kilometrů hezky pronese. A právě takovýmto "polykačům" kilometrů může přijít vhod …

19.12.2018 / Tomáš Fries
Trek · Na Stolicu a divočinou Volovských vrchů, turistika ve Slovenském rudohoří (1)

Stejný srpnový termín a stejná parta, jen zase o rok starší. A stejná byla i destinace - Slovensko - a tentokrát moje nejoblíbenější kopečky - Slovenské rudohorie. Tento vandr jsem si tak trochu vytrucoval, už jsme tam přece …

18.12.2018 / Komerční sdělení
PR · Zimní dovolená na horách - 3 tipy pro rodiny s dětmi i sólisty

Přemýšlíte, kam letos vyrazíte prožít oblíbené zimní radovánky? Máme pro vás hned několik osvědčených tipů na nejlepší evropská lyžařská střediska. Na své si přijdou rodiny s dětmi hledající klid a pohodu i mladí lidé toužící po parádní lyžovačce i …

18.12.2018 / MK
Trek · Šar Planina - 5 dní svobody: Nádherná hřebenovka v horách Makedonie (2)

Dlouhá cesta končí za Treskavcem v sedle u Ljubinských uší za pasáží, která opravdu je pro horolezce... Míjíme slaboučký pramen, který necháváme být. Až druhý den litujeme, že jsme nepočkali a přeci jenom si nenakapali pár …

17.12.2018 / MK
Trek · Šar Planina - 5 dní svobody: Nádherná hřebenovka v horách Makedonie (1)

Naším cílem cesty do Makedonie je přechod hřebene Šar Planiny od Ljubotenu přes Titov vrv (druhá nejvyšší hora Makedonie) do Popovy Šapky. Předpokládáme zhruba 70-75 km rozložených do 5 dní (4 noci v horách) …

17.12.2018 / Naše vrcholy
Lovoš, jedna ze sopek Českého středohoří

17.12.2018 / Vesmír
Pátrání po chybějících horkých Neptunech, objev vypařujících se exoplanet

13.12.2018 / Miroslav Hřeben
Turistika · Vračanská planina: Místo posledního boje Christo Boteva. Turistika v severozápadním Bulharsku

V sousedství města Vraca v severozápadním Bulharsku nalezneme pohoří, jež se svojí krásou a rozmanitostí vyrovnává bulharským klasikám jako je Rila, Pirin či Rodopy. Skalní stěny dosahující výšky přes 400 m, více než …

12.12.2018 / Vesmír
Tanec s nepřítelem: Nejdetailnější záběr symbiotické dvojhvězdy R Aquarii

12.12.2018 / Komerční sdělení
PR · Na kole po okolí císařského města Hue

Na počátku 19. století převzala vládu nad Vietnamem dynastie Nguyen. Aby první císař Gia Long udržel zemi jednotnou, přesunul své sídlo z Hanoie do Hue, kde nechal na břehu Voňavé řeky (Song Huong) vybudovat …

9.12.2018 / Tip na výlet
Stezka v oblacích na Dolní Moravě, unikátní technické dílo i zločin vůči krajině

9.12.2018 / Vesmír
Čína míří na odvrácenou stranu Měsíce: V kráteru South Pole - Aitken má přistát kosmická sonda Chang'e-4

9.12.2018 / Naše vrcholy
Králický Sněžník, nejvyšší hora Králického Sněžníku

8.12.2018 / Otakar Brandos
Příroda · Vědecká studie lýkožroutové kalamity v chráněných územích Slovenska, další podnětný střípek (střep) do debaty o kůrovci

Kůrovcová kalamita, která s velkou intenzitou likviduje zejména smrkové monukultury střední, východní i západní Evropy, vzbuzuje bouřlivé debaty již řadu let. A rozděluje odbornou i laickou veřejnost na dva nesmiři …

7.12.2018 / Ondřej Havelka
Cestování · Starý zákon pohledem cestovatele, nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty (6): Čtyřicetileté putování pouští

Mnohem podstatnější, než přechod Rákosového moře, byly pro Hebreje následné roky, které národ strávil putováním pouští. Lidé na cestě pustinou bojovali s nepřátelskými králi, s nedostatkem vody a jídla, s extrémní …

7.12.2018 / Komerční sdělení
PR · Půjčky bez registru nabízí řešení

Dluhy jsou velmi nepříjemná záležitost. Najde se jen málo lidí, kteří by nikdy v životě nic nedlužili. Ať už v minulosti, nebo i nyní. Je nutné si uvědomit, že dlužit kamarádovi nebo někomu z rodiny je něco úplně jiného, než dlužit bance nebo jiné úvěrové …

7.12.2018 / Ondřej Havelka
Cestování · Starý zákon pohledem cestovatele, nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty (5): Exodus - velká cesta jako základ identity

Josefovo dobrodružství jako předehra velké cesty: Kniha Genesis končí strhujícím příběhem Jákobova/Izraelova syna Josefa, který se za dramatických událostí dostal až do egyptského vězení. Poté však udělal závratnou kariéru …

5.12.2018 / Vesmír
První světlo pro SPECULOOS; čtveřice dalekohledů určená k pátrání po planetách v obyvatelných zónách kolem blízkých mimořádně chladných hvězd zahájila činnost na observatoři Paranal

4.12.2018 / Vesmír
Kosmická sonda OSIRIS-REx dorazila k asteroidu Bennu - cílem je mapování a odběr vzorků z povrchu planetky

Hubble odhaluje tisíce kulových hvězdokup rozptýlených mezi galaxiemi, sčítání hvězdokup v kupě galaxií v souhvězdí Vlasy Bereniky

4.12.2018 / Otakar Brandos
Turistika · Janková - Dutá skala - Vrícko, túra napříč hřebenem Lúčanské Malé Fatry / Fotogalerie k článku

Je nádherný podzimní den. Prosluněná horská úbočí Lúčanské Malé Fatry, oděná do pestrobarevného podzimního šatu, neodolatelně lákají k návštěvě. K návštěvě zvou i blízké a stejně malebné hřebeny …

3.12.2018 / Ondřej Havelka
Cestování · Starý zákon pohledem cestovatele, nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty (4): Vyvolený poutník Abram

Bůh poutníkovi žehná a stále jej in-spiruje: Mnohé texty Pentateuchu preferují poutnický, s pastýřstvím spjatý život, zatímco usedlý život spjatý se zemědělstvím nehodnotí stejně kladně (např. Gn 4). Také výstavba měst a …

3.12.2018 / Tipy na výlet
Orloj Hojsova Stráž, tip na výlet na Železnorudsku

3.12.2018 / Komerční sdělení
PR · Jak mít nohy v suchu a bez puchýřů? Zkuste nepromokavé ponožky DexShell

Při přípravách na naše outdoorové dobrodružství často přehlížíme zdánlivě malý, nepodstatný kousek vybavení - ponožky. Péče o nohy je přitom jednou z nejdůležitějších záležitostí, kterou bychom se měli zabývat. Prochladlé nohy …

Listopad (november) 2018

30.11.2018 / Otakar Brandos
Trek · Bílé Karpaty, přechod v babím létě: Trek přes Velkou Javořinu a Velký Lopeník na Vršatská bradla (1) / Fotogalerie k článku

Bílé Karpaty jsou nádherným pohořím plných přírodních krás a zajímavých cílů. Proto kolegům Dejvovi s Aljošou nedalo moc práce, aby mě překecali na výlet právě sem. Místo treku v oblasti Králove hole v Nízkých …

29.11.2018 / Ondřej Havelka
Cestování · Starý zákon pohledem cestovatele, nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty (3): Starozákonní pradějiny - od počátku světa k babylonské věži

Proč, nikoli jak: Starý zákon není učebnicí historie, geologie ani astrofyziky. Jeho motivy jsou veskrze teologické. Neodpovídá na otázky, jak vznikl vesmír, jak a z čeho se vyvinul člověk, ani na otázky po stáří naší planety …

29.11.2018 / Ubytování
Turistický přístřešek na rozcestí Pod Temnými Smrečinami, další tip na bivak v Tatrách

29.11.2018 / Turistika
Sezónní uzávěry v Nízkých Tatrách, sezónně uzavřené turistické chodníky v Národním parku Nízké Tatry

28.11.2018 / Turistika
Sezónní uzávěry na Malé Fatře, sezónně uzavřené turistické chodníky v Národním parku Malá Fatra

28.11.2018 / Vesmír
Gigantická trpasličí galaxie průvodcem Mléčné dráhy: Satelit Gaia objevil přízračnou galaxii v souhvězdí Vývěvy

28.11.2018 / Martin Pánek
Turistika · Přes Jánošíkove diery a Velký Rozsutec na chatu pod Chlebom, dvoudenní túra na Malé Fatře

V poledne vystupuji z autobusu u hotelu Diery, který je nejoblíbenějším výchozím místem do Jánošíkovych dier. Ty jsou snad nejnavštěvovanějším místem celé Malé Fatry. Zatímco přes léto je tu doslova narváno …

27.11.2018 / Vesmír
Kosmická sonda InSight je na Marsu, zkoumat bude nitro rudé planety

26.11.2018 / Otakar Brandos
Památky · Památky UNESCO v České republice: 12 atraktivních, avšak výletníky obležených turistických cílů

Památky UNESCO jsou velkým turistickým lákadlem. To, bohužel, ke škodě jak památek, tak …

26.11.2018 / Hynek Skořepa
Naše vrcholy · Tisá skála - opomíjená krasavice. Tip na výlet v Hornosázavské pahorkatině

V komplexu lesů mezi Čáslaví a Golčovým Jeníkovem se nachází Tisá skála. Se svými 392 metry nad …

23.11.2018 / Ubytování
Turistický přístřešek na rozcestí Pod Hlinskou, tip na nouzový bivak v Tatrách

Pod Hlinskou Na rozcestí Pod Hlins- kou (1 411 m) na …

23.11.2018 / Otakar Brandos
Turistika · Blata Jizerských hor: Tip na hezkou túru, když počasí zrovna nepřeje / Fotogalerie k článku

Blata Jizerských hor. Svět tůní a neprůchod- ných rašelinišť. Svět zřídkavých druhů rostlin a živočichů …

21.11.2018 / Komerční sdělení
PR · Hledáte, kam vyrazit v zimě na lyže s celou rodinou? Zkuste slovenské Donovaly

Už máte všechna podstatná lyžařská střediska v České republice vyzkoušená? Hledáte pro tento rok něco nového a vhodného pro vás i pro vaše děti? Zkuste …

Trek · Trek k Mount Everestu přes dvě sedla

Celé naše dobrodruž- ství začíná v horském městečku Lukla. Naše letadlo je velmi malé, je konec sezóny, a tak …

21.11.2018 / Ondřej Havelka
Cestování · Starý zákon pohledem cestovatele, nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty (2): Starý zákon a nejstarší cestopisy lidstva

Texty z doby Šalomounovy: První část Starého zákona, pět knih Mojžíšových (latinsky Genesis …

20.11.2018 / Aktualita
Orientace v přírodě: Znovuobjevené umění, jak se nechat vést přírodou

Máte rádi přírodu a trávíte každou chvíli venku? Tahle knížka promění každou vaši procházku ve fasci …

20.11.2018 / Ondřej Havelka
Cestování · Starý zákon pohledem cestovatele, nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty (1): Kde jsme podle Starého zákona Bohu nejblíže? Na cestě

Knihy Starého zákona nesou celou řadu zásadních poselství pro člověka a mají spoustu významových rovin …

19.11.2018 / Vesmír
Kosmický had: Dalekohled ESO/VLT pozoroval spirálovitý útvar vzniklý interakcí hvězdných větrů

Tento působivý záběr nově objevené hmotné trojhvězdy pořídil dalekohled …

19.11.2018 / Hrady
Hrad Kazimír, zrúcanina - jeden z najskromnejších hradov Slovenska

Jedným z našich najskromnejších hradov je zrúcanina starého šľachtického hradu v …

19.11.2018 / Naše vrcholy
Motrogon (1 018 m), 4. nejvyšší hora Vihorlatských vrchů

Horu Motrogon (1 018 m) zná asi jen málo turistů. I přesto, že se jedná o 4. nejvyšší vrchol …

16.11.2018 / Ubytování
Turistický přístřešek Králické sedlo, další z možných bivaků v Kremnických vrších

Přístřešek Na hřebeni Kremnic- kých vrchů je řada …

16.11.2018 / Jan Schejbal
Turistika · Trek pohořím Velebit v Chorvatsku jsme si opravdu užili, túra po Premužićově stezce

Už je to nějaký ten pátek, co jsme společně s kolegy z práce podnikli jednu výpra- vnou, přesto však …

16.11.2018 / Aktualita
Svátky v Rakousku, přehled státních svátků u našich sousedů v roce 2019

Kalendář státních svátků našich jižních sousedů, Rakušanů, vypadá podobně …

15.11.2018 / Vesmír
Kolem Barnardovy hvězdy obíhá super-Země: Kampaň Red Dots nalezla spolehlivé důkazy přítomnosti planety obíhající kolem Slunci blízké osamocené hvězd

Kolem Barnardovy hvězdy - Slunci nejbližší osamocené stálice a jedné z nejbližších …

14.11.2018 / Bohumír Bouška
Turistika · Krkonoše a jezero Wielki Staw, pohodová turistika v nejvyšším pohoří na pomezí ČR a Polska / Fotogalerie k článku

Krkonoše nejsou zrovna naší doménou. Davy lidí v každém ročním období se jen tak někde na hor …

14.11.2018 / Ubytování
Chata Pyramida na Jizerce, jedna z dominant horské osady pod Bukovcem

Pyramida Chata Pyramida bývala jakýmsi …

13.11.2018 / Ubytování
Turistický přístřešek Kasárenská, tip na solidní bivak v Jizerských horách

Kasárenská Při zelené turistické značce, na odbočce …

13.11.2018 / Kamil Vintr
Trek · Velká Fatra - Slovensko, hřebenový přechod mezi městy Ružomberok a Turčianske Teplice

Podzimní čundr, pět odvážných "turistů", které neodradilo ani studené počasí, jenž začátkem října …

12.11.2018 / Vodopády
Vajanského vodopád v Tatrách, nádherný vodopád západního okraje Vysokých Tater

Vajanského vodopád je další z velké skupiny nejkrásnějších a největších …

12.11.2018 / Otakar Brandos
Cestování · Gibraltar a Gibraltarská skála - zámořské území Spojeného království a brána do Evropy na jihu Pyrenejského poloostrova

Gibraltar je rozlohou sice nevelké, avšak svou strategickou polohou navýsost významné území …

7.11.2018 / Otakar Brandos
Turistika · Pekelné Štiavnické vrchy; putování po vyhlídkách, jezerech, památkách a vrcholech sopečného pohoří / Fotogalerie k článku

Rozkaz zněl jasně: nízké kopce a hlavně dostatek "záchytných" bodů. A protože jsem letos na jaře a opět …

7.11.2018 / Aktualita
HoryZonty za účasti výzmaných horolezcov i dobrodruhov: Vo štvrtok 8. novembra štartuje 13. ročník festivalu dobrodružných filmov

Horolezec Peter Hámor spolu s režisérom dokumentu Vrcholová príťažlivosť …

6.11.2018 / Vesmír
Radioteleskop ALMA a přístroj MUSE detekovali galaktickou fontánu; motorem je černá díra v nejjasnější galaxii kupy Abell 2597

Pozorování provedená pomocí radioteleskopu ALMA a přístroje MUSE …

6.11.2018 / Aktualita
Rekonstrukce vodního díla Šance byla ukončena, aktualita z Moravskoslezských Beskyd

Hráz vodního díla Šance na řece Ostravici je svojí výškou 65 m spolu s hrází nádrže Slezs …

6.11.2018 / Tomáš Osinek
Outdoor vybavení · Digitální fotoaparát na výlety. Jaký vybrat, aby s vámi udržel krok a nevzdal to už pod kopcem?

Hledáte nový digitální fotoaparát, který můžete brát s sebou na všechny výšlapy? Nejlepší volbou …

6.11.2018 / Ubytování
Bouda pod Jankovou, tip na bivak v Lúčanské Malé Fatře

Bouda Při úboční lesní cestě pod vrchem …

5.11.2018 / Ubytování
Útulna Krömerova bouda, luxusní útulna v Jizerských horách

Krömerova bouda Krömerova bouda zvaná také Kröme …

5.11.2018 / Kamil Vintr
Cestování · Kehlstein / Orlí hnízdo, solné doly Salzzeitreise a Königssee; turistika v podhůří Berchtesgádenských Alp

Start našeho výletu začal koncem února, kdy jsem přemýšlet kam vyrazit na turistický výlet …

5.11.2018 / Jiří Fiedler
Trek · Siněvirský národní park a západní Horhany, Ukrajina 2018 turisticky

Po loňských zkušenostech z Černé Hory jsme se rozhodli vyrazit na vandr opět dál než na Slovensko …

4.11.2018 / RED
Cestování · Putování po klášterech severní Arménie: Odsun - Sanahin - Haghbat

Řeka Debet na severu Arménie si razí cestu hlubokým kaňonem. Pokud člověk míří z Arménie do Gruzie …

2.11.2018 / Aktualita
Cestovatel Martin Loew uvádí digitální diashow Madagaskar: Turné po 18 městech ČR, říjen 2018 až leden 2019

Ostrov Madagaskar je tématem letošního podzimního turné cestovatele Martina …

2.11.2018 / Komerční sdělení
PR · 5 důvodů, proč vám trekování pomůže konečně porazit zlozvyky

Existuje nějaká spolehlivá metoda, jak navždycky přestat s kouřením, pitím, kousáním nehtů nebo hazardem? Tuto otázku si položil zřejmě každý, kdo se někdy dostal …

2.11.2018 / Peter Rybár
Tip na výlet · Čiernobiele priehrady, Protržená přehrada a Souš: Opakované povodne - dôvod k stavbe priehrad v Jizerských horách (2)

Od doby katastrofy vodného diela na Bielej Desnej bola spojovacia štôlňa medzi Bielou a Čiernou Desnou …

1.11.2018 / Peter Rybár
Tip na výlet · Čiernobiele priehrady, Protržená přehrada: Opakované povodne - dôvod k stavbe priehrad v Jizerských horách (1)

K výnimočným oblastiam, v minulosti trpiacimi častými záplavami, patria údolia horských …

Říjen (október) 2018

31.10.2018 / Komerční sdělení
PR · Česko kamerou - nový turistický videoprůvodce po Česku

V létě tohoto roku spatřil světlo světa turistický videoprůvodce ČeskoKamerou.cz. Je to nový projekt, který je teprve ve své počátečná fázi a bude postupně …

31.10.2018 / Ubytování
Bouda na hoře Jizera, tip na bivak na druhé nejvyšší hoře Jizerských hor

Jizera Těsně pod vrcholem Jizery, druhé …

31.10.2018 / Bohumír Bouška
Naše vrcholy · Šumava, hora Milec s vyhlídkou Liebeshöhe - tip na výlet v Železnorudské hornatině

Železnorudská hornatina nabízí mnoho zajímavých míst, ke kterým jistě patří i hora Milec …

31.10.2018 / Naše vrcholy
Hora Jizera, druhý nejvyšší vrchol v Jizerských horách

Jizera (1 122 m) je druhou nejvyšší horou Jizerských hor. Skalní vrchol Jizery …

31.10.2018 / Vesmír
Nejdetailnější pozorování hmoty obíhající v blízkosti černé díry: Přístroj GRAVITY potvrdil přítomnost černé díry v centru naší Galaxie

Mimořádně citlivý přístroj GRAVITY přinesl další důkaz dlouho předpokládané …

31.10.2018 / Martin Jílek
Trek · Podzimní putování poloninou Svidovec, hřebenový přechod a cestování na Zakarpatské Ukrajině / Fotogalerie k článku

Neobvyklé babí léto přineslo do naší oblasti velmi teplé, stálé počasí, které by bylo škoda nevyužít …

26.10.2018 / Otakar Brandos
Trek · Kôprovský štít, Temno- smrečinská plesa a Tichá dolina - 3denní toulání na pomezí Vysokých a Západních Tater aneb s kamzíky v patách (3) / Fotogalerie k článku

Stíny v hlubokých horských dolinách se neúprosně prodlužují a sluníčko se stále více sklání k obzoru …

25.10.2018 / Komerční sdělení
PR · Aktivní dovolená v Burgenlandu: Jízda na kole, pěší turistika, severská chůze nebo golf

Tomu, kdo touží po pohybu, nabízí Burgenland spoustu možností, ať už dává přednost jízdě na kole, pěší turistice, severské chůzi nebo golfu. A v mírném panonském …

25.10.2018 / Aktualita
Astronomické jaro / první jarní den. Kdy začíná astronomické jaro v roce 2019?

Minulou jarní rovnodennost jsme si moc neužili, neboť počasí bylo spíše zimní …

25.10.2018 / Vesmír
IC 63, duch souhvězdí Kasiopeja: Úžasná fotografie emisně-reflexní mlhoviny

Asi 550 světelných let daleko v souhvězdí Kasiopeja leží IC 63, úžasná a lehce …

25.10.2018 / Martin Pánek
Trek · Podzimní hřebenovka Velké Fatry: Přechod ve směru Biely Potok, Rakytov, Krížna a Vyšná Revúca

Velkou Fatru mám rád. Je tu mnohem méně lidí než v okolních populárnějších horách. Nejsou tu …

24.10.2018 / Bohumír Bouška
Turistika · Na JZ Nepomucké vrchoviny, tip na túru v Blatenské pahorkatině

Oblast je tak trochu mimo zájem turistické veřejnosti. Snad jen cyklisté se tu občas objeví. Je to krajina …

24.10.2018 / Ubytování
Přístřešek pod Malým Lopeníkem, tip na bivak v pohoří Bílé Karpaty

Pod Malým Lopeníkem Ani ne 1,5 km od Velkého Lopeník …

24.10.2018 / Vesmír
Mlhovina Lebka a zkřížené hnáty, piráti jižní oblohy aneb NGC 2467

Pomocí dalekohledu ESO/VLT a přístroje FORS2 astronomové pozorovali oblast s aktivními procesy …

24.10.2018 / Aktualita
Na horách opět sněží, sněhová nadílka pokryla nejvyšší české i slovenské hory

Krkonoše, Jeseníky i Beskydy pokryl první poprašek sněhu letošní zimy. Sníh hlásí …

24.10.2018 / Vesmír
Úplněk v prosinci 2018, přesný čas úplňku Měsíce v měsíci prosinec 2018 a kdy nastane příští úplněk

V důsledku neustálých změn okamžité vzdálenosti Měsíce od Země kolísá i …

23.10.2018 / Naše vrcholy
Hora Chlieviská, nejvyšší vrch turisticky málo známého pohoří Žiar

Chlieviská (1 024 m) jsou nejvyšší horou slovenského pohoří Žiar v geomorfo- logickém podcelku …

23.10.2018 / Ubytování
Kazatelna pod horou Janková, tip na bivak na hřebeni Lúčanské Malé Fatry

Kousek pod vrcholem hory …

23.10.2018 / Miroslav Hřeben
Trek · Trek přes Fagaraš (2): Proč to dělat pomalu, když to jde rychle

Teplá večeře, pár piv a normální postel dodaly tělu přeci jenom trochu více síly než noc strávená někde v …

22.10.2018 / Dorek Čermák
Trek · Z Pilska do Polska, trek v Oravských Beskydech přes Babí horu a Halu Krupowu

Z Pilska do Polska proto, že pohoří Oravských Beskyd nekončí na Babí hoře, ale pokračuje dál k …

22.10.2018 / Ubytování
Horská chata Čergov (aktualizace)

Čergov Horská chata Čergov na Čergově …

19.10.2018 / Otakar Brandos
Turistika · Túra na Chopok a Ďumbier: Podzimně zimní okruh přes Vrbické pleso a Širokou dolinu v Nízkých Tatrách / Fotogalerie k článku

Túra na Chopok či Ďumbier patří v Nízkých Tatrách mezi klasiku. Klasiku, na které po výstavbě …

18.10.2018 / Miroslav Hřeben
Trek · Trek přes Fagaraš (1): Proč to dělat pomalu, když to jde rychle

Fagaraš, nejvyšší a nejrozlehlejší rumunské pohoří, láká každoročně tisíce turistů. Zatímco …

18.10.2018 / Ubytování
Kozmodrom, turistický přístřešek pod Mořským okem ve Vihorlatských vrších

Kozmodrom Kozmodrom je turistický přístře …

18.10.2018 / Soutěž
Vyhodnocení fotohádanky č. 59: Jak se jmenuje sedlo, ve kterém byly pořízeny přiložené snímky?

Poslední fotohádanka soutěžící trochu potrápila. Účast byla opět slušná, počet …

18.10.2018 / Aktualita
Kdy budou Velikonoce 2019

Velikonoce jsou tradičním svátkem, avšak svátkem s pohyblivým datem. Datum …

17.10.2018 / Vesmír
Astronomové nalezli dosud největší mladou superkupu galaxií: Pomocí dalekohledu ESO/VLT vědci objevili kosmického titána ukrytého v mladém vesmíru

Mezinárodnímu týmu astronomů se pomocí dalekohledu ESO/VLT a přístroje VIMOS podařilo odhalit …

17.10.2018 / Ubytování
Turistický přístřešek Bystrické sedlo, tip na bivak na hřebeni Kremnických vrchů

Kremnické vrchy jsou mezi turisty …

Bouda Chlieviská, tip na bivak v zalesněném sedle pod nejvyšší horou pohoří Žiar

Bouda Chlieviská V zales- něném mělkém sedle …

17.10.2018 / Daniel Vlach
Turistika · Harrachov, Čertova hora, Zlaté návrší a Mumlavské vodopády; turistika v Krkonoších

Po delší době se nám rýsoval volný víkend, tak jsme si zamluvili bydlení pod horami. Volba padla na …

16.10.2018 / Aktualita
HoryZonty i za účasti hendikepovaných športovcov

Súčasťou festivalu dobrodružných filmov HoryZonty je už po piatykrát sekcia …

16.10.2018 / Ubytování
Holubyho chata na Velké Javořině je již opět v provozu

Holubyho chata Od 12.10. 2018 je chata opět otevřena …

12.10.2018 / Otakar Brandos
Trek · Kôprovský štít, Temno- smrečinská plesa a Tichá dolina - 3denní toulání na pomezí Vysokých a Západních Tater aneb s kamzíky v patách (2) / Fotogalerie k článku

Po poměrně chladné noci (v duchu si gratuluji, že jsem již s sebou vzal zimní spacák) konečně …

Turistika · Víte kde v Nízkých Tatrách dávají lišky dobrou noc? Túra přes pomník Jana Švermy, Ďurkovou, Skalku na Žiarskou holi a Bosorky / Fotogalerie k článku

Nízké Tatry jsou druhým nejvyšším pohořím Slovenska. Jejich asi 80 kilometrů dlouhý hřeben …

11.10.2018 / PR
PR · Nechcete šlapat na klasickém kole? Pořiďte si elektrokolo

Elektrokola si nacházejí stále více příznivců. Na trhu ale najdete několik stovek typů elektrokol, ve kterých se laik může ztrácet. Na základě jakých parametrů vybrat …

11.10.2018 / Ondřej Havelka
Cestování · Stopem napříč válčícím Súdánem (2): Z knihy Cesta k branám Damašku východní Afrikou

Odpoledne přijíždíme do Chartúmu. Právě tady začal konflikt, který eskaloval do hrozivých rozměrů …

11.10.2018 / Otakar Brandos
Fotogalerie · Výběr fotografií s účastníky 23. ročníku Týdne VHT Karpatského turistického spolku

Na Týdnu VHT 2018 počasí věru přálo. Bylo slunečno, ale i zataženo, dokonce pršelo a nasněžilo …

11.10.2018 / Aktualita
Rekordní počet hlasů vynesl Zádvorské lepě titul Strom roku 2018

Letos stoletá Lípa svobody z místní části Zádvoří ve Velkých Opatovicích u Brna …

11.10.2018 / Vesmír
Hubble pravděpodobně objevil první měsíc mimo Sluneční soustavu: Měsíc velikosti Neptunu obíhá planetu Jupiterova typu

Dvojice astronomů za využití dat kosmického teleskopu Hubble a starších dat …

10.10.2018 / Rozhledny
Rozhledna Velký Lopeník, povedená vyhlídková stavba v Bílých Karpatech

Rozhledna Velký Lopeník stojí na vrcholu stejnojmenné hory, třetí nejvyšší hory …

10.10.2018 / Hynek Skořepa
Naše vrcholy · Chlumy - nepřehléd- nutelné dominanty Malé Hané; tip na výlet v Boskovické brázdě

Při cestě po frekventované silnici první třídy č. 43 z Brna na Svitavy či naopak jsou poblíž Černé …

10.10.2018 / PR
PR · Rovnováha v designu, co to je a proč je to potřeba

Při větším výzkumu na rovnováhu v designu jsem si povšiml jednoho obrázku, který krásně zobrazil potřebu minimalistických ilustrací a tím pomohl se psaním …

10.10.2018 / Tomáš Osinek
Aktualita · Do jakých destinací mířili čeští turisté v létě 2018? Infografika

Venku už se sice ochladilo, my se však ještě trochu ohřejeme vzpomínkou na letní dovolené a podívá …

9.10.2018 / Ubytování
Horská chata Vyškovec, tip na turistické ubytování v Bílých Karpatech

Vyškovec Horská chata Vyškovec je další z …

Horská chata Arnika, turistické ubytování na Mikulčině vrchu v Bílých Karpatech

Arnika Horská chata Arnika je poměrně …

8.10.2018 / Ubytování
Bouda na Velkém Lopeníku, tip na bivak v Bílých Karpatech

Velký Lopeník Na vrcholu Velkého Lopeníku v Bílých …

8.10.2018 / Otakar Brandos
Trek · Kôprovský štít, Temno- smrečinská plesa a Tichá dolina - 3denní toulání na pomezí Vysokých a Západních Tater aneb s kamzíky v patách (1) / Fotogalerie k článku

Pomezí Východních a Západních Tater je jednou z oblastí, kde vám lištičky dávají dobrou noc. Nebo …

8.10.2018 / Ondřej Havelka
Cestování · Stopem napříč válčícím Súdánem (1): Z knihy Cesta k branám Damašku východní Afrikou

Už poslední kilometry před súdánskou hranicí z etiopské strany napovídají, že přijíždíme do jiného …

8.10.2018 / Horolezectví
Honza Trávníček se z Manaslu vrací bez "skalpu" - opět jako v roce 2015 pomáhal spoluorganizovat záchrannou akci

"Ahoj ze základního tábora. V sobotu jsme sestoupili se všema těma našema …

2.10.2018 / Otakar Brandos
Trek · Vrátna dolina v pohoří Malá Fatra (2): Vydařená dvoudenní túra přes Baraniarky, Chleb, Stoh, Velký Rozsutec a Boboty / Fotogalerie č. 1 / Fotogalerie č. 2 k článku

Slunce se pomalu blíží k obzoru a na obloze maluje přenádhernou podívanou. Na strmých skalních svazích …

2.10.2018 / Petr Erban
Turistika · Putování za Ötzim a výstup na Finailspitze a Similaun - jak se dostat do místa nálezu muže z ledu

Jak známo, Ötzi je 5 300 roků starý chlapík, který byl nalezen, jak leží zamrzlý v ledu ve …

1.10.2018 / Vesmír
Vesmír v jednom ohni: Téměř celá obloha září v čáře vodíku Lyman-alfa z raného vesmíru

Pozorování hlubokého vesmíru pomocí spektrografu MUSE a dalekohledu ESO/VLT odhalila …

1.10.2018 / Aktualita
Horská výzva byla po řádění vichru opravdovou výzvou - poslední závod se v Krkonoších nečekaně zdramatizoval

Mimořádně dramatická byla poslední zastávka Rock Point - Horské výzvy. Také …

Festival EKOFILM představí 25 filmů z 12 zemí světa včetně Ghany nebo Indie

Více jak 2 200 filmů z celého světa se přihlásilo do letošního 44. ročníku …

1.10.2018 / Ubytování
Kamenná chata na Chopku neboli Kamienka (aktualizace)

Kamienka Pozor na změnu provozní doby od …

Chata Vodopád v Šútovské dolině na Malé Fatře (aktualizace)

Chata Andreja Kmeťa Změna kontaktů na horskou chatu …

1.10.2018 / Daniel Vlach
Turistika · Kovářova rokle; Broumovské stěny a nejkrásnější turistické trasy

V sobotní dopoledne bylo konečně volno, tak jsme se s dětmi rozhodli, že vyrazíme někam do …

Září (september) 2018

21.9.2018 / Petr Krčmář
Alpinismus · Výstup na Kazbek; pohled z vrcholu jedné z osmi kavkazských pětitisícovek

25.8. v půl páté ráno dosedá letadlo na dráhu v Tbilisi. Bereme nechutně těžké bágly a sune …

21.9.2018 / Otakar Brandos
Soutěž · Fotohádanka č. 59, 21. - 29.9.2018: Jak se jmenuje sedlo, ve kterém byly pořízeny přiložené snímky?

Od poslední fotohádanky oběhlo přes čtvrt roku. Minulá fotohádanka byla poměrně jednoduchá …

20.9.2018 / Daniel Vlach
VHT · Gerlachův štít a přechod Roháčů, vysokohorská turistika ve Vysokých a Západních Tatrách

Kamarád Honza mi nabídl výlet do Tater. V plánu byl Gerlachův štít Martinovou cestou a Orlí stezka v …

17.9.2018 / Otakar Brandos
Testy · Čelovka HL40R: Redakční test (recenze) nabíjecí zoomovací čelovky Fenix HL40R

Čelovka HL40R je další povedený člen z rodiny čelovek firmy Fenix, které se vyznačují vysokým dosvitem …

17.9.2018 / Aktualita
Bike Adventure v Posázaví již 28. - 30. září!

Dvouetapový bodovací závod dvojic na horském kole s mapou, který se koná v Posázaví …

16.9.2018 / Vesmír
Kdy bude úplněk v listopadu 2018, přesný čas úplňku Měsíce v měsíci listopad 2018 a kdy nastane příští

Vzdálenost Měsíce od Země je ale již známá velice dlouho. S vysokou přesností ji již …

15.9.2018 / Vesmír
Úplněk v říjnu 2018, přesný čas úplňku Měsíce v měsíci říjen 2018 a kdy bude příští úplněk

V důsledku neustálých změn okamžité vzdálenosti Měsíce od Země kolísá i …

Úplněk v září 2018, přesný čas úplňku Měsíce v září 2018 a datum příštího úplňku

Jas a zdánlivý průměr Měsíce kolísá díky změně vzdálenosti Měsíce od Země v rozmezí od 356 …

15.9.2018 / Jana Zichová
Trek · Přechod Hřensko - Sněžka; trek z nejnižšího na nejvyšší místo České republiky (2)

Větší zastávku děláme v městečku Kurort Oybin. Moc pěkně jsme se v tomto lázeňském městečku …

14.9.2018 / Otakar Brandos
Trek · Vrátna dolina v pohoří Malá Fatra (1): Vydařená dvoudenní túra přes Baraniarky, Chleb, Stoh, Velký Rozsutec a Boboty / Fotogalerie k článku

Vrátna dolina zvaná častěji jen Vrátna je největší, nejznámější a bezesporu i nejnavště- vovanější dolinou …

14.9.2018 / Jana Zichová
Trek · Přechod Hřensko - Sněžka; trek z nejnižšího na nejvyšší místo České republiky (1)

Jsou to už dva roky, co jsem vymyslela a následně s dvěma kamarády (Radimem a Radimem) podnikla …

14.9.2018 / Vesmír
Galaktický klenot; přístroj FORS2 zachytil galaxii NGC 3981 v ohromujících detailech

Přístroj FORS2, který spolupracuje s dalekohledem ESO/VLT, zaznamenal …

11.9.2018 / Ubytování
Ťatliakova chata, ubytování na horské chatě v nitru Roháčů v Roháčské dolině

Ťatliakova chata Oblíbená Ťatlia- kova chata (1 374 m …

11.9.2018 / Aktualita
Kniha Jaromíra M. Červenky "Barevné rozcestníky", netradiční toulky současnou Asií

To, že se asijský kontinent stal během posledních let vyhledávanou a hojně …

11.9.2018 / Památky
Hronsek, dřevěný artikulární kostel - tip na výlet u Banské Bystrice

Dřevěný kostel v obci Hronsek patří k asi 50 dřevěným kostelům, které se na Slovensku dochovaly až do …

11.9.2018 / Otakar Brandos
Rozhledny · Rozhledna Na Kopaniciach; nová vyhlídka v Kremnických vrších nad obcí Horné Pršany

Rozhledna Na Kopaniciach zvaná také Lažtek stojí nad obcí Horné Pršany v nadmořské výšce …

10.9.2018 / TZ
Horolezectví · Czech Expedition 2018, Manaslu 8 156 m

Možná některé z vás překvapuje, že se vracíme opět na místo činu. Na osmitisícovku, kde jsme byli již s …

10.9.2018 / Aktualita
Red Bull Dolomitenmann 2018: první místo pro ODLO Team, ČEZ Group v první desítce

Vynikajícího úspěchu dosáhly české týmy na letošním 31. ročníku extrémního …

10.9.2018 / Otakar Brandos
Turistika · Květnové Krkonoše: Okruh přes Růženčinu zahrádku, Szrenicu, Sněžné jámy a Medvědín / Fotogalerie k článku

Krkonoše, nejvyšší české hory, skýtají velké množství túr i vícedenních treků. Od nenáročných …

6.9.2018 / Václav Vágenknecht
Turistika · Park Krajobrazowy Sudetów Wałbrzyskich: Turistika a turistické zajímavosti v pohraničních polských horách

Park Krajobrazowy Sudetów Wałbrzyskich nalezneme v Polsku u města Wałbrzych, vyhlásili ho v roce …

6.9.2018 / Ondřej Havelka
Cestování · Cestovatel, právo na život, kámen a paralyzér: Nahý černoch se mě právě chystal zabít

Na cestách světem jsem mnohokrát zakusil, co to znamená "mít a nemít na něco právo". Lépe řečeno …

6.9.2018 / Aktualita
Závěrečný podnik Rock Point - Horské výzvy 2018: Do Krkonoš jsou trasy představeny

Dva týdny zbývají do startu závěrečného podniku Rock Point - Horské výzvy …

5.9.2018 / Aktualita
Mezinárodní horský festival se vrací do Brixenu, tip na zajímavou akci v Jižním Tyrolsku

V Jižním Tyrolsku, regionu na severu Itálie, se každý rok koná prestižní akce …

5.9.2018 / Vlado Martynek
Testy · Lifaloft je izolácia novej generácie, outdoor recenzia

Počuli ste už o izolačnej výplni Lifaloft od Helly Hansen? Ak ju mám opísať pár slovami, tak vám poviem, že …

6.9.2018 / Ubytování
Magurka, turistická chata v Nízkých Tatrách (aktualizace)

Turistická chata Magurka byla …

5.9.2018 / Ubytování
Útulna pod Kečkou: Pěkný bivak na hřebenovce Nízkých Tater, kde i pivo dostanete

Útulna pod Kečkou Útulna pod Kečkou ve Starohors- kých vrš …

4.9.2018 / Aktualita
Kdy budou jarní prázdniny 2019, termíny jarních prázdnin podle okresů

Jarní prázdniny 2019 (školní rok 2018 / 2019) podle okresů: jarní prázdniny 2019 …

4.9.2018 / Jana Zichová
Trek · Jak přejít Šumavu, pár užitečných rad pro přechod pohoří

Ať už jste zkušení turisté, kteří už vystoupali na několik x-tisícovek, nebo úplní "greenhorni," které …

4.9.2018 / Vesmír
Hvězdy vs. prach v mlhovině Carina, VISTA prohlíží jednu z největších mlhovin v Mléčné dráze v infračerveném světle

Mlhovina Carina, jedna z největších a nejjasnějších mlhovin na nočním nebi, byla nově pozorována …

4.9.2018 / Ubytování
Turistický přístřešek Hviezda, tip na bivak pod vrchem Lopušné v pohoří Javorníky

Hviezda Turistický přístřešek pod vrchem Lopušné …

Srpen (august) 2018

30.8.2018 / Barbora Bittnerová
Turistika · "Mami a co je to ten psechod hol?" Přechod Rychlebských hor s dětmi

Myšlenka na přechod hor nám v hlavách vrtala už dlouho. Ovšem máme dvě děti 4,5 a 1,5 roku, takže co s nimi? …

27.8.2018 / Otakar Brandos
Testy · Pohorky Greenwood GV, uživatelská recenze / test obuvi pro turistiku a treking

Greenwood GV jsou pohorky z produkce známé firmy Asolo. Již na první omak pohorky Greenwood zaujmou …

25.8.2018 / Jana Waldhauserová
Rozhledny · Rozhledna Na Zuberském kopci, polyfunkční stavba v Železných horách

Rozhledna Na Zuberském kopci stojí asi 1 km od městečka Trhová Kamenice v nejvýchodnější části …

24.8.2018 / Výlety
Pekařova brána v Českém ráji - uměle proražená skalní brána na silničce z Vyskeře

Pekařova brána je jedním ze symbolů Českého ráje. Avšak na rozdíl od ostatních …

24.8.2018 / Ubytování
Chata Baraniar, nouzový bivak v Lomnisté dolině v Nízkých Tatrách

Baraniar Asi 600 metrů od Asmolovo- vy chaty …

20.8.2018 / Hrady
Skalní hrad Vranov, strážní hrad nad řekou Jizera v Českém ráji

Hrad Vranov patří mezi nejmladší hrady v oblasti Českého ráje. Skalní hrad Vranov …

Skalní hrad Valdštejn, nejstarší kamenný hrad v Českém ráji

Valdštejn je patrně nejstarší kamenný hrad v Českém ráji. Valdštejn byl založen někdy v době …

20.8.2018 / Zámky
Lovecký zámek Humprecht, barokní klenot u Sobotky v Českém ráji

Lovecký zámek Humprecht patří k nejznámějším stavbám nejen Českého …

20.8.2018 / Michal Večeřa
Vybavení · 11 tipů pro skvělé fotky z hor, užitečné rady pro turisty - fotografy

Každý milovník kopců a hor ví, že horské scenérie patří mezi ta nejvíce fotogenická místa vůbec, mnohé …

18.8.2018 / Ubytování
Chata Andreja Kmeťa na Sitně, ubytování na nejvyšším vrcholu Štiavnických vrchů

Turistická chata Andreja Kmeťa …

Pohostinství Hukovice Velká Kraš, tip na ubytování v Žulovské pahorkatině

Hukovice Pohostin- ství Huko- vice nabízí ubytování …

17.8.2018 / Petr Erban
Alpy · Messner Mountain Museum - MMM: Tipy na výlet při cestách do Jižního Tyrolska

MMM je zkratka, za kterou se skrývá název Messner Mountain Museum. Jedná se o skupinu muzeí …

17.8.2018 / Hrady
Hrad Ostrý u Milešova: Malebný hrad na dohled Milešovky v Českém středohoří

Malebné zříceniny hradu Ostrý jsou typické rozeklanými skálami, výraznými čedič …

17.8.2018 / Vesmír
Eliptická elegance: Krása eliptické galaxie NGC 5018 v souhvězdí Panny

Obrázku z 2.6m dalekohledu ESO/VST (VLT Survey Telescope), jednoho z nejmodernějších …

17.8.2018 / Daniel Vlach
Turistika · Beskydy a Nízké Tatry, výlet na východ od východních Čech

V hektickém letním programu jsme si udělali pár dní čas a vydali se do opět hor. Protože nás nepustily pracovní …

16.8.2018 / Hrady
Hrad Skalka ve Vlastislavi - kontrast bílé opuky a černého čediče v Českém středohoří

Z hradu Skalka v Českém středohoří zůstala pouze malebná válcová věž z bílé opuky …

14.8.2018 / Vesmír
Slunce versus nejtěžší hvězda: Srovnání vlastností naší hvězdy s nejtěžší známou hvězdou R136a1

Hvězdu R136a1, která je dosud nejtěžší známou hvězdou ve vesmíru, objevil v …

13.8.2018 / Jana Waldhauserová
Rozhledny · Vojtěchovská rozhledna u Hlinska, vyhlídka ve Žďárských vrších

Na severním okraji Žďárských vrchů mezi obcemi Kladno a Vojtěchov a asi 6 km východně od Hlinska …

12.8.2018 / Jana Waldhauserová
Rozhledny · Rozhledna U Jakuba v České Kanadě: Moderní rozhledna nad obcí Valtínov mezi Jindřichovým Hradcem a Dačicemi

Rozhledna U Jakuba byla postavena na nejvyšším bodě Havlovy hory ve výšce 680 m n. m. a její stavba je …

11.8.2018 / PR
PR · Vybělení zubů tím, co máte po ruce? Tohle nikdy nedělejte!

Mít zuby bílé jako čerstvě napadaný sníh? To by asi chtěl každý. Zároveň myslíme na to, jak výsledku dosáhnout rychle a neutratit příliš mnoho peněz. Najít na internetu …

7.8.2018 / Otakar Brandos
Turistika · Sninský kameň a Motrogon: Pohodová túra ve Vihorlatských vrších na východě Slovenska / Fotogalerie k článku

Sninský kameň (1 005 m) je bezesporu nejznámějším vrcholem Vihorlatských vrchů. I přesto, že Sninský …

6.8.2018 / Václav Vágenknecht
Trek · Raxalpe a Schneeberg, přechod dvou pohoří v rakouských Východních Alpách (2)

Zastavujeme u chaty Weichtalhaus a po předchozím adrena- linovém sestupu si ihned poroučíme pivo …

6.8.2018 / Hrady
Drábské světničky: Skalní hrad a turistické lákadlo v Příhrazských skalách v Českém ráji

Drábské světničky dozajista patří k nejznámějším skalním hradům Českého ráje. Drábské světničky …

6.8.2018 / Naše vrcholy
Vrch Mužský: Sopka, čedičový výhledový vrchol a památník padlým v Českém ráji

Vrch Mužský (464 m) se vypíná v oblasti členité plošiny Příhrazských skal na …

6.8.2018 / Hrady
Hrad Týřov, jeden z nejstarších a také nejpevnějších českých hradů

Hrad Týřov patří, zřejmě, k nejstarším českým hradům. Avšak nejen v případě …

6.8.2018 / Naše vrcholy
Vyskeř, sopka a výhledový vrch s kaplí v Českém ráji

Vrch Vyskeř (466 m) je jedním z nepříliš vysokých vrchů Českého ráje. Avšak Vyskeř je přece …

Klamorna: Skalní hrad a pravěké hradiště v blízkosti Drábských světniček

Klamorna je blízkým sousedem známějších Drábských světniček v Českém ráji …

3.8.2018 / Václav Vágenknecht
Trek · Raxalpe a Schneeberg, přechod dvou pohoří v rakouských Východních Alpách (1)

Na úvod přichází otázka, jež zní: "Čím je důležité město Mürzzuschlag, jež najdeme ve spolkové zemi Dolní Rakousko …

3.8.2018 / Magdaléna Milostná
Anketa · Po stopách nevšedních stromů: 17 let ankety Strom roku - Strom svobody

Stromů kolem nás je spousta a jsou pro náš život nepostradatelné. Vdechují oxid uhličitý, vydechují pro nás …

30.7.2018 / PR
PR · 4 tipy na horské vodopády, ve kterých se dá koupat

Co může být po namáhavém horském treku lepší odměna, než osvěžení ve vodopádu? Navštivte některé z těchto čtyř míst, které se nachází v nádherných horských …

2.8.2018 / Otakar Brandos
Trek · Túra k Čučchurským vodopádům a do Čučchurského sedla: Nenáročné trekování na Dombaji, Centrální Kavkaz

Krásná túra k Čučchurským vodopádům se dá realizovat během jednoho dne. Přesto ji …

Trek · Túra na Tuří jezero, ledovec Alibek a Alibecké vodopády - nenáročná túra na Dombaji na Centrálním Kavkaze

Túra k Tuřímu jezeru a Alibeckým vodopádům je hezkou jednodenní procházkou v západní části Dombaje. Tato trasa …

1.8.2018 / Vesmír
Rozervaná těla hvězd odhalují původ radioaktivních molekul: Pozorování radioteleskopem ALMA pomohla objevit radioaktivní izotop hliníku v pozůstatcích po explozi hvězdy

Astronomům pracujícím s radioteleskopy ALMA a NOEMA se poprvé podařilo v …

Červenec (júl) 2018

30.7.2018 / PR
PR · 4 tipy na horské vodopády, ve kterých se dá koupat

30.7.2018 / Otakar Brandos
Vybavení · Vybavení na trek v našich horách: Co při vícedenním treku opravdu potřebujeme aneb odlehčené tipy pro nenáročné horské vlky

Na webu (i tom našem) naleznete články s radami, co s sebou vzíti na trek. Já se dnes spíše …

Vesmír · Fotografie úplného zatmění Měsíce, úžasná podívaná v noci z 27. na 28. července 2018

Úplné zatmění Měsíce v noci z 27. na 28. července 2018 si jistě nenechal ujít žádný pozorovatel oblohy …

29.7.2018 / Hrady
Starý zámok v Banské Štiavnici: Hrad, který vznikl přístavbou kostela

Starý zámok patří k nejmladším hradům na Slovensku. Hrad Starý zámok zotiž vznikl až v 16. století (první …

26.7.2018 / PR
PR · Rodinné dobrodružství na horách. S dětmi v Gasteinu

Rodinná dovolená by měla být především jedno: vzrušující a odpočinková. To už ale samo o sobě vypadá jako rozpor. Existuje prázdninová destinace, která …

26.7.2018 / Vesmír
Předpovědi Einsteinovy obecné teorie relativity poprvé potvrzeny v blízkosti superhmotné černé díry

Pozorování pohybů hvězd v extrémním gravitačním poli superhmotné černé …

25.7.2018 / Vesmír
Úplněk Měsíce, srpen 2018: Přesný čas úplňku Měsíce 26.8.2018 a termín příštího úplňku

Jas a zdánlivý průměr Měsíce kolísá díky změně vzdálenosti Měsíce od Země v …

25.7.2018 / Bohumír Bouška
Turistika · Toulání okolím Velhartic, pěší turistika na pomezí Šumavského podhůří a Blatenské pahorkatiny

Hezký letní den láká alespoň k malé vycházce. Chtělo by to něco, kde si člověk vyčistí hlavu a tak …

24.7.2018 / Otakar Brandos
Trek · Jeseníky za letního slunovratu: 3denní trek po horách a dolech s Míšou, Zajíčkem a Žirafkou (2) / Fotogalerie k článku

U kiosku na Dlouhých stráních sedíme docela dlouho. Dnešní trasa je poměrně krátká a navíc díky letnímu …

23.7.2018 / Aktualita
Těžkou šumavskou Rock Point - Horskou výzvu vyhrál Steklý se Žaloudkem

Radek Steklý s Honzou Žaloudkem slaví v Železné Rudě své další zlato na …

23.7.2018 / Vesmír
Dalekohled VLT s novou adaptivní optikou pořizuje superostré snímky

Dalekohled ESO/VLT pořídil první záběry s využitím nového módu adaptivní …

21.7.2018 / Otakar Brandos
Příroda · Hmyz (Insecta): Nejrozmanitější a druhově nejbohatší třída živočichů na Zemi

Hmyz (Insecta) představuje nejrozmanitější a druhové nejbohatší skupinu živočichů …

21.7.2018 / Hrady
Oponice - Oponický hrad: Zřícenina strážního hradu založeného koncem 13. století

Oponický hrad (zvaný také jen hrad Oponice) byl založen koncem 13. …

21.7.2018 / Vesmír
Úplné zatmění Měsíce 27. července 2018: Nejdelší úplné zatmění v 21. století

V pátek 27. července 2018 se můžeme těšit na významný astronomický …

21.7.2018 / Příroda
Sojka obecná, ostražitý strážce lesa z čeledi krkavcovitých

Sojka obecná (Garrulus glandarius) je asi nejkrásnější krkavcovitý pták u nás …

17.7.2018 / Ondřej Havelka
Cestování · Kulturní šok - z nadšení do deprese a zpět

Při delších cestách do výrazně odlišných kultur cestovatele nemine jev, kterému se říká "kulturní …

17.7.2018 / Vesmír
Pestrobarevná nebeská krajina, krása hvězdokupy RCW 38

Nová pozorování pomocí dalekohledu ESO/VLT zachycují hvězdokupu s …

17.7.2018 / Ubytování
Přístřešek u pramene Nitry - tip na bivak pod Fačkovským sedlem na pomezí Malé Fatry a Strážovských vrchů

Pramen Nitry Hned u pramene řeky Nitra, kousek pod Fačkovským sedlem, stojí …

17.7.2018 / Příroda
Páskovec kroužkovaný, jedna z největších vážek střední Evropy

Páskovec kroužkovaný (Cordulegaster boltonii) je jednou z největších vážek …

17.7.2018 / Otakar Brandos
Skalní města · Vranovský hřeben, jedno z nejznámějších skalních měst Českého ráje

Vranovský hřeben je jedním ze skalních měst Českého ráje. Vranovský hřeben zvaný také Maloskalský hřeben …

14.7.2018 / PR
PR · Pryč ze všednosti, hurá do lesa: Gasteinské údolí

V Gasteinském údolí v Rakousku je příroda tím nejdůležitějším. Tedy ne tak úplně doslova, ale v tomto duchu. Gasteinští milují své stromy. A své hory a louky. A nejlépe kombinaci …

14.7.2018 / Martin Szwejda
Turistika · Valašský trek (2) aneb dvoudenní procházka ve Vsetínských vrších

Ráno se probouzíme do dalšího parádního dne. Noc byla poklidná, takže jsme se dobře vyspali a k dobré náladě přispívá modrá …

8.7.2018 / Miroslav Hřeben
Turistika · Slavjanka - malá, ale krásná: Liduprázdné hory na hranicích Bulharska a Řecka

Rilu a Pirin zná v Bulharsku asi každý. Starou planinu a Rodopy bude stále ještě znát velká většina publika. Avšak Bulharsko nabízí …

8.7.2018 / PR
PR · Super last minute zájezdy & kompenzace za zpožděný let

Z pohledu letecké dopravy na vysokohorský treking a pěší turistiku do cizích zemí lze odlišit dva způsoby cestování. Prvním způsobem je objednávka pobytového zájezdu přes …

8.7.2018 / Památky
Hrabová Roztoka: Cerkev sv. Bazila Velkého, karpatské dřevěné kostely (aktualizace)

Vihorlatský dřevěný kostelík v Hrabové Roztoce prošel celkovou rekonstrukcí …

7.7.2018 / Vesmír
Úplné zatmění Slunce 2019 na observatoři La Silla v Chile - ESO zorganizovala na observatoři speciální pozorovací kampaň

Dne 2. července 2019 bude možné z observatoře ESO/La Silla v Chile pozorovat …

První potvrzený snímek nově zformované planety pořídil dalekohled ESO/VLT: Spektrum objektu odhalilo oblačnou atmosféru

Přístroj pro zobrazování extrasolárních planet SPHERE, který pracuje ve …

7.7.2018 / Bohumír Bouška
Turistika · Koňskou stezkou po Menorce: Putování po 190 kilometrů dlouhé stezce

Pohled z letadla na tmavomodrou hladinu Středozemního moře je nádherný. Když se navíc objeví rozeklané pobřeží …

2.7.2018 / Tipy na výlet
Lanovka na Ještěd: Historie, cena a provozní doba druhé nejstarší lanové dráhy v České republice

Lanovka na Ještěd, nejvyšší horu Ještědsko-kozákovského hřbetu, je …

1.7.2018 / Martin Szwejda
Turistika · Valašský trek (1) aneb dvoudenní procházka ve Vsetínských vrších / Fotogalerie k článku

Přiznám se, že letos na nějaké to větší trekování nemám moc času. Přece jen narození dítěte je velká změna v životě člověka …

Červen (jún) 2018

29.6.2018 / Aktualita
Chcete do Tater v babím létě? Stále máme volná místa na Týden VHT 2018!

Stále se můžete hlásit na Týden VHT 2018 do Vysokých i Nízkých Tater …

29.6.2018 / Soutěž
Vyhodnocení fotohádanky č. 58: Jak se jmenuje hrad na našem snímku?

Poslední fotohádanka byla opravdu snadná. A to až natolik, že mě za její …

29.6.2018 / Vesmír
Dalekohled VLT zkoumá pohyb planetky `Oumuamua: Podle nové analýzy je první mezihvězdný poutník `Oumuamua přeci jen kometou

`Oumuamua, první mezihvězdný objekt objevený při průletu Sluneční …

28.6.2018 / Ubytování
Přístřešek na Ptáčnici, tipy na bivaky ve Vsetínských vrších

Ptáčnice Přístřešek na Ptáčnici se nachází na křižovatce červené …

28.6.2018 / Naše vrcholy
Černá kupa a Mokrý hřbet, 6. nejvyšší hora v pohoří Králický Sněžník

Černá kupa (1 295 m) je plochý a rozložitý vrchol v hřebeni Podbělky …

28.6.2018 / Otakar Brandos
Trek · Jeseníky za letního slunovratu: 3denní trek po horách a dolech s Míšou, Zajíčkem a Žirafkou (1) / Fotogalerie k článku

Jeseníky, správně Hrubý Jeseník, jsou druhým nejvyšším pohořím České republiky. Krom toho jsou Jeseníky pohořím …

28.6.2018 / PR
PR · Gasteinský trail: Putování k sobě samému

ad i díky filmové adaptaci románu Divočina s Reese Witherspoon dnešní mladé generaci došlo, že pěší turistika dělá dobře nejen tělu, ale především také duši. Pomáhá totiž …

28.6.2018 / Václav Haas
Průvodce · Vlčí hory: Bukovské vrchy - Bieszczady: Netradiční průvodce (ebook ke stažení) vzniklý na základě expedice konané v červenci 2017

Je to jedno z nejméně osídlených míst starého kontinentu. Na hranici střední a východní Evropy. Na hranici Schengen …

26.6.2018 / Hynek Skořepa
Přírodní zajímavosti · Pavlovské mokřady a zbytek největšího rašeliniště Drahanské vrchoviny, přírodní zajímavosti České republiky

Drahanská vrchovina je málo známý, ale dosud půvabný kraj uprostřed Moravy. Dokážete-li se těšit z neokázalých …

26.6.2018 / Vesmír
Úplněk Měsíce, červenec 2018: Přesný čas úplňku Měsíce 27.7.2018 a jeho vzdálenost od Země

Měsíc se do nejbližšího perigea dostane 10. srpna v 19:06, kdy bude od Země …

26.6.2018 / Naše vrcholy
Hraniční skály, 4. nejvyšší hora v pohoří Králický Sněžník

Hraniční skály (1 319 m, polsky Goworek) jsou 4. nejvyšším vrcholem …

25.6.2018 / Ubytování
Schronisko Szrenica, velká horská chata v západní části polských Krkonoš

Szrenica Schronisko Szrenica je velká horská chata v polské části …

25.6.2018 / Otakar Brandos
Trek · Králický Sněžník neboli Śnieżnik Kłodzki: 3denní putování ostrovem horské přírody naší i polské strany pohoří (3) / Fotogalerie k článku

Noc byla hodně chladná. Ba spíše mrazivá. Jaký to paradox ve srovnání s dubnem, kdy bylo v noci mnohem tepleji. Přesto …

25.6.2018 / Josef Hebr
Památky · Zámek Milotice, unikátní komplex budov a zahradní architektury z období baroka

Jestliže bude někdy někdo cestovat jižní Moravou, konkrétně okolím Hodonína, docela určitě se mu vyplatí navštívit …

25.6.2018 / Aktualita
Rock Point - Horská výzva míří na Boží Dar: Seriál závodů pokračuje v Krušných horách

Necelý týden zbývá do startu další zastávky seriálu Rock Point - Horská …

25.6.2018 / Otakar Brandos
Skalní města · Příhrazské skály, rozlohou největší pískovcové skalní město Českého ráje

Příhrazské skály jsou svou rozlohou 5,2 km2 největším ze skalních měst v Českém ráji. Příhrazské skály leží v tzv. …

24.6.2018 / PR
PR · Gasteinský trail: Putování k sobě samému

Snad i díky filmové adaptaci románu Divočina s Reese Witherspoon dnešní mladé generaci došlo, že pěší turistika dělá dobře nejen tělu, ale především také duši. Pomáhá …

24.6.2018 / Otakar Brandos
Skalní města · Betlémské skály, pískovcové skalní město Českého ráje s reliktními borovými doubravami

Betlémské skály jsou jedním z pískovcových skalních měst Českého ráje. Betlémské skály se nacházejí v západní …

23.6.2018 / Václav Vágenknecht
Cestování · Książański Park Krajobrazowy; po stopách historie u našich severních sousedů

Největší hrad v Polsku najdeme na severu země a nazývá se Malbork. Druhé místo drží Wawel v Krakově a třetí místo …

23.6.2018 / Vesmír
Pomocí dalekohledu VLT vědci provedli dosud nejpřesnější test Einsteinovy obecné teorie relativity mimo naši Galaxii

Astronomové využili přístroj MUSE pracující ve spojení s dalekohledem …

19.6.2018 / Otakar Brandos
Turistika · Beskydy za letního slunovratu: Pohodová túra z Bílé přes prales Salajka na Bumbálku, Masarykovu chatu a Kmínek / Fotogalerie k článku

Je 21. června, den letního slunovratu. Slunce na nebeské sféře v 6.25 protnulo obratník Raka a dosáhlo (vzhledem ke …

19.6.2018 / Hrady
Hrad Valečov, jedna z nejkrásnějších skalních pevností v Českém ráji

Valečov Hrad Valečov patří k nejkrásnějším skalním pevnostem Českého ráje. Hrad Valečov …

18.6.2018 / Rozhledny
Rozhledna Mačacia, další skvělá vyhlídka na Šomošku a Šalgovár v Cerové vrchovině u Šiatorské Bukovinky

Rozhledna v lomu Mačacia je jedna ze dvou téměř identických dřevěných …

Rozhledna Na Mačacej, skvělá vyhlídka na Šomošku a Šalgovár v Cerové vrchovině

Rozhledna Na Mačacej je jedna ze dvou téměř identických dřevěných …

18.6.2018 / Ubytování
Zmijowa Polana, turistický přístřešek v polské části Králického Sněžníku

Zmijowa Polana Zmijowa Polana (1 049 m) je výrazná sníženina pod vrchy Jaworowa Kopa …

18.6.2018 / Otakar Brandos
Skalní města · Drábovna, další z pískovcových skalních měst Českého ráje

Drábovna je další z pískovcových skalních měst Českého ráje. Skalní město Drábovna se nachází zhruba mezi …

16.6.2018 / Naše vrcholy
Stříbrnická, 7. nejvyšší hora v pohoří Králický Sněžník

Stříbrnická (1 250 m) je výrazný vrchol jedné z bočních rozsoch Králického …

15.6.2018 / Tipy na výlet
Sněžné jámy, nejdokonaleji vyvinuté kotliny ledovcového původu v Krkonoších

Sněžné jámy jsou dva mohutné ledovcové kotliny na severní, polské straně…

15.6.2018 / Ubytování
Turistická útulna Ďurková v Nízkých Tatrách bude od 27.6. do 3.7.2018 zcela uzavřena!

Ďurková Útulna Ďurková nebude nabízet ani ubytování, ani stravování…

15.6.2018 / Miroslav Hřeben
Turistika · Solunska Glava aneb objevování střední Makedonie, turistika v balkánských horách

Pokud máte volný víkend, nacházíte se někde poblíž Makedonie a perly této země jako Golem Korab, Ohrid, Pelister či Šar …

14.6.2018 / Otakar Brandos
Trek · Králický Sněžník neboli Śnieżnik Kłodzki: 3denní putování ostrovem horské přírody naší i polské strany pohoří (2) / Fotogalerie k článku

S nočním focením to vůbec neklaplo. Po obloze se honily mraky a nad ránem se dovalila mlha hustá tak, že - se nedal fotit …

14.6.2018 / Vodopády
Vodopád (Wodospad) Wilczki: Nejvyšší vodopád Králického Sněžníku a druhý nejvyšší v polských Sudetech

Vodopád Wilczki (Wodospad Wilczki) je nejvyšším vodopádem pohoří…

13.6.2018 / Aktualita
Uzávěra chodníku na Velkou Svišťovku, omezení pohybu ve Vysokých Tatrách

12.6. byl až do odvolaní uzavřen červeně značený turistický chodník vedoucí…

Schronisko na Iglicznej, turistická chata v polské části Králického Sněžníku

13.6.2018 / Ubytování
Schronisko na Iglicznej Schronisko na Iglicznej je turistická chata pod vrchem Igliczna…

ALMA nalezla trojici vznikajících planet u nově zrozené hvězdy: Nová metoda umožňuje objevit nejmladší planety v Galaxii

13.6.2018 / Vesmír
Dva nezávislé vědecké týmy využívající radioteleskop ALMA získaly s jeho…

Zmije obecná (Vipera berus), jediný druh jedovatého hada vyskytujícího se na území ČR

13.6.2018 / Příroda
Zmije obecná (Vipera berus) je jediným jedovatým hadem, jenž žije ve volné…

Skalní města · Údolí Plakánek s hradem Kost: Snad nejmalebnější údolí Českého ráje, kterému dali jméno uhlíři

13.6.2018 / Otakar Brandos
Údolí Plakánek je snad nejmalebnějším údolím Českého ráje. Unikátnost údolí Plakánek podtrh …

Přístřešek pod Vilemínkou, další z turistických přístřešků v pohoří Králický Sněžník

13.6.2018 / Ubytování
Pod Vilemínkou Turistický přístřešek na rozcestí Pod Vilemínkou…

Vesmír · Nejen ohnivá, ale i vodní je Sluneční soustava: Kolik vody se nachází na tělesech Sluneční soustavy?

Země

13.6.2018 / Otakar Brandos
V minulém přehledovém článku o Sluneční soustavě jsme si napsali, že Sluneční soustava je ohnivá, plná …

Ohniváček modrolemý: Eurosibiřský druh motýla obývajícího vlhké horské louky, slatě a pastviny

13.6.2018 / Příroda
Ohniváček modrolemý (Lycaena hippothoe) je eurosibiřský druh motýla…

Přástevník chrastavcový, motýl nápadného pohlavního dimorfismu a dichroismu

Přástevník chrastavcový (Diacrisis sannio) je poměrně nápadný motýl s…

Trek · Beskid Żywiecki a Kysucké Beskydy: Trek z Čadce přes Velkou Raču a Rycerzowou do Oščadnice

11.6.2018 / Václav Vágenknecht
Na úvod, ač to běžně nedělám, "pochválím" naše dráhy. V minulém roce - mířili jsme do …

Skalní města · Podtrosecká údolí a Věžický rybník, největší komplex mokřadů a mokřadních biotopů v Českém ráji

11.6.2018 / Otakar Brandos
Podtrosecká údolí se skálami u Věžického rybníka vypadají zrána jako přízrak. Pohled na …

Skalní města · Suché skály, rozeklaný skalní hřeben Českého ráje a dominanta Maloskalska

Suché skály se jako nedobytná hradba plná ostrých skalních jehel zvedá nad Málou Skálou …

Sušina (1 321 m): Třetí nejvyšší hora Králického Sněžníku, třetího nejvyššího pohoří ČR

8.6.2018 / Naše vrcholy
Hora Sušina (1 321 m) leží v dlouhé jižní (jiho- východní) rozsoše táhnoucí se…

Přístřešek Tvarožné díry, tip na bivak v údolí Moravy na Králickém Sněžníku

8.6.2018 / Ubytování
Tvarožné díry V blízkosti jeskyně Tvarožné díry v údolí Moravy nalezneme při…

Panská javorina, 3. nejvyšší hora v pohoří Považský Inovec

8.6.2018 / Naše vrcholy
Panská javorina (943 m) je významný vrchol na pomezí Vysokého a Nízkého…

Širkovský hrad (Kapla) - zaniklá středověká pevnost v Cerové vrchovině

8.6.2018 / Hrady
Širkovský hrad zvaný také Kapla nepatří k nijak častým turistickým cílům. Není…

Trek · Králický Sněžník neboli Śnieżnik Kłodzki: 3denní putování ostrovem horské přírody naší i polské strany pohoří (1) / Fotogalerie k článku

7.6.2018 / Otakar Brandos
Králický Sněžník je 3. nejvyšším pohořím a hora Králický Sněžník je 11. nejvyšší horou České …

Skalní města · Hruboskalské skalní město, největší pískovcové skalní město Českého ráje

4.6.2018 / Otakar Brandos
Hruboskalské skalní město je největším skalním městem Českého ráje, turistického regionu v …

Soutěž · Fotohádanka č. 58, 4. - 8.6.2018: Jak se jmenuje hrad na našem snímku?

Po Panská skále ve fotohádance č. 55, známých čedičových varhanech u Kamenic …

ALMA a VLT nalezly příliš mnoho hmotných stálic v blízkých i vzdálených galaxiích s překotnou tvorbou hvězd

4.6.2018 / Vesmír
Astronomové pracující s radioteleskopem ALMA a daleko- hledem VLT…

Pekuliární galaxie NGC 3256 - kosmická srážka rozzářila temnotu

Přestože galaxie na snímku připomíná pokojně vířící růžici v temném vesmíru…

Těsné sousedství, mlhovina Tarantula ve Velkém Magellanově oblaku

3.6.2018 / Vesmír
Jasná mlhovina Tarantula patří k nejpůsobivějším objektům Velkého…

Rozhledny · Rozhledna Čížovka - na okraji Českého ráje vyrostla v roce 2017 věž neotřelé konstrukce

1.6.2018 / Otakar Brandos
Na okraji Českého ráje, mezi obcemi (osadami) Malobratřice, Solec, Čížovka a Kamenice …

PR · Čtyři důvody, proč strávit dovolenou v Chorvatsku!

1.6.2018 / PR
Proč navštívit Chorvatsko? Nejjednodušší odpovědí by bylo více než 1 000 ostrovů, čisté moře, písečné pláže a malebné pobřežní města bohatáden na historii. Chorvatsko však …

Květen (máj) 2018

Motýlice lesklá: Milovník říček a vodních ploch, který má nápadné kovově lesklé zbarvení

25.5.2018 / Příroda
Motýlice lesklá (Calopteryx splendens) je nápadná vážka (řád Odonata) z čeledi…

Strecha Slovenska: Fotogenické vrchy Drieňovka a Kavčia v Súlovských vrších, Kostolecká tiesňava

25.5.2018 / Skály
Strecha Slovenska je mohutný skalní převis v jižní stěně vrchu Kavčia…

Bosmany, přírodní památka nad obcí Kostolec v Súlovských vrších

Přírodní památka Bosmany v masívu vrchu Skala (658 m) představuje…

Strakapoud velký, náš nejhojnější datlovitý pták z čeledi datlovití (Picidae)

24.5.2018 / Příroda
Strakapoud velký (Dendrocopus major) je náš nejhojnější datlovitý pták…

Listohlod žahavkový - nápadně zbarvený zástupce čeledi nosatcovitých (Curculionidae)

Listohlod žahavkový (Phyllobius urticae, nově také Phyllobius pomaceus) je…

Turistika · Beskydský trek - přes Javorový, Ropici a Slavíč na Gruň a Lysou horu

24.5.2018 / Daniel Vlach
Několik měsíců dopředu jsme si naplánovali na tento termín dovolenou v horách, ale jak to tak …

Rozhledny · Rozhľadňa Dúbravka, vyhliadka nad Soblahovom v Strážovských vrchoch

23.5.2018 / Jozef Cyprich
Dúbravka. Takýto názov jej dalo občianske združenie Spolok priateľov Soblahova, ktoré sa …

Páteříček sněhový: Drobný a hojný brouk, který pátrá po kořisti na rozkvetlých loukách

23.5.2018 / Příroda
Páteříček sněhový (Cantharis fusca) je drobný druh brouka, který dorůstá…

Johannishütte, horská chata v Národním parku Vysoké Taury

23.5.2018 / Ubytování
Johannishütte Horská chata Johannishütte se nachází v Národním parku Vysoké…

Vartovka, nejstarší slovenská rozhledna u města Krupina (aktualizace)

23.5.2018 / Rozhledny
Štíhlá vysoká věž Vartovka dominuje jihovýchodnímu okraji města Krupina…

Červenáček pilorohý, další nápadně zbarvený brouk z čeledi červenáčkovití

23.5.2018 / Příroda
Červenáček pilorohý (Pyrochroa serraticornis) je sice menší, avšak…

Vlha pestrá: Pestře zbarvený pták, který se v ČR vyskytuje jen v nejjižnějších oblastech

Vlha pestrá (Merops apiaster) je nádherně zbarvený pták z čeledi vlhovití…

Prstnatec májový: Euroasijský vlhkomilný druh vytrvalé rostliny vykazující mimořádnou variabilitu

23.5.2018 / Příroda
Prstnatec májový (Dactylorhiza majalis) je vytrvalá rostlina dorůstající 10…

Nejrychleji rostoucí černá díra ve vesmíru - kvasar v hlubinách vesmíru je 1 000× svítivější než Mléčná dráha

22.5.2018 / Vesmír
Astronomové objevili na periferii pozorovatelného vesmíru monstrózní…

Jupiter z nové perspektivy: Fotografie ze sondy Juno, která dokončila předposlední plánovaný oblet planety

21.5.2018 / Vesmír
Kosmická sonda Juno dokončila předposlední plánovaný vědecký oblet Jupiteru…

Hrad Žebrák - gotická pevnost s dominantním bergfritem, kterou si oblíbil Václav IV.

21.5.2018 / Hrady
Žebrák Hrad Žebrák je prvně písemně připomínán ve druhé polovině 13. století. Přesný…

Skály · Čedičové varhany v ČR a na Slovensku: Vznik a přehled těchto atraktivních turistických cílů a geologických lokalit

21.5.2018 / Otakar Brandos
Se sloupcovitou odlučností, tolik typickou pro čedičové varhany, se setkáváme u lávových proudů …

Červenáček ohnivý, nezaměnitelný druh fantasticky zbarveného drobného brouka

21.5.2018 / Příroda
Červenáček ohnivý (Pyrochroa coccinea) je nádherně ohnivě zbarvený brouk z…

Zlatohlávek skvostný, nejkrásnější a největší zlatohlávek České republiky i Evropy

Zlatohlávek skvostný (Protaetia speciosissima, dříve Potosia…

Ostruháček švestkový, pestře zbarvený motýl obývající křovinaté stráně a meze

20.5.2018 / Příroda
Ostruháček švestkový (Satyrium pruni, také jako Strymonidia…

Cvrček malý, suchomilný druh cvrčka obývající stepi a lesostepi

Cvrček malý (Modicogryllus frontalis) je drobnější druh cvrčka, který dorůstá…

Naše vrcholy · Štangarígel a Krupinské bralce, geologická zajímavost a atraktivní turistický cíl u Krupiny v CHKO Štiavnické vrchy

18.5.2018 / Otakar Brandos
Vrch Štangarígel (482 m) je snadno dostupný po zelené turistické značce z obce Žibritov v CHKO …

Travel Bible / Travel jobs: Objevte přes 135 způsobů, jak si vydělávat na cestách, a cestovat tak opravdu dlouho

18.5.2018 / Aktualita
V knize Travel Bible, která se stala bestsellerem, autoři ukázali, jak…

Kosatec sibiřský, nádherná vytrvalá rostlina slatinných a rašelinných luk

17.5.2018 / Příroda
Kosatec Kosatec sibiřský (Iris sibirica) je zcela nepřehléd- nutelnou rostlinou. Nejen…

Lipovianske pieskovce, přírodní památka a zajímavá geologická lokalita v Cerové vrchovině

17.5.2018 / Geologické lokality
Lipovianske pieskovce je rozlohou (pouhých 0,13 ha) nevelká přírodní…

ALMA a VLT nalezli důkazy vzniku hvězd již 250 milionů let po velkém třesku, proces formování hvězd ve vzdálené galaxii MACS1149-JD1

17.5.2018 / Vesmír
Astronomové využili pozorování získaná pomocí radioteleskopu ALMA a…

PR · Jak a podle čeho vybrat to správné horolezecké lano? Parametry a tipy pro výběr horolezeckého lana

17.5.2018 / PR
Nadchlo vás horolezení, ale zasekli jste se na první metě a vůbec netušíte, jaké lano si vybrat? Pak vám přinášíme článek, po jehož přečtení se v záplavě horolezeckých …

Trek · Ze Súlova na hrad Lietava a Skalky, 3denní vandrování po skalách a vyhlídkách Súlovských vrchů (3) / Fotogalerie k článku

17.5.2018 / Otakar Brandos
Máme před sebou poslední den našeho špacíru po Súlovských vrších. Ráno se v údolích převalují …

Naše vrcholy · Vinice (Viničná hora), bazaltová kupa sopečného původu u Skupče v Plaské pahorkatině

16.5.2018 / Vít Forejt
Vinice (589 m n. m.) je vrch sopečného původu tvaru bazanitové kupy nacházející se u obce …

Přírodní památka Čakanovský profil, zajímavé geologické lokality Cerové vrchoviny

16.5.2018 / Geologické lokality
Čakanovský profil patří bezesporu mezi zajímavé geologické lokality Cerové vrchov…

Smrčník, další ze skalních vrcholů v Kamenecké hornatině

16.5.2018 / Naše vrcholy
Smrčník je další z vrcholů Kamenecké hornatiny, jednoho z geomorfolog…

Volyň, Volyňské skály a Skály mrtvého muže - skalní útvary v Kamenecké hornatině

Volyň (875 m) je nápadný zalesněný vrchol v Kamenecké hornatině, geo…

Turistika · Křivoklátsko a Český kras: Čundr přes Žebrák, Týřov, Křivoklát, Tetín, Svatý Jan pod Skalou, Velkou Ameriku a Karlštejn (2)

16.5.2018 / V. Vágenknecht
Klesáme do města Beroun, jehož název se odvozuje od italské Verony. V místech se žilo už v době železné …

Čerenka, nouzový bivak na hřebeni Javorníků u Makova

15.5.2018 / Ubytování
Čerenka Na vrcholu kopce Čerenka (948 m) stojí na konci lyžařského vleku…

Krtinec, skalní útvar pod vrchem Bílý kámen u Skřítku

15.5.2018 / Skály
Skalní útvar Krtinec je jen jedním z mnoha dalších skalních útvarů v okolí…

Naše vrcholy · Sopka Steblová skala: Čedičové varhany, přírodní rezervace a nezapomenutelná túra v Cerové vrchovině

15.5.2018 / Otakar Brandos
Steblová skala (486 m) je jednou ze sopek Cerové vrchoviny, nejmladšího sopečného pohoří …

Turistika · Křivoklátsko a Český kras: Čundr přes Žebrák, Týřov, Křivoklát, Tetín, Svatý Jan pod Skalou, Velkou Ameriku a Karlštejn (1)

15.5.2018 / V. Vágenknecht
Když se nevede, tak se nevede. Kdo ví, jestli nás cestou na čundr po Křivoklátsku a Českém …

Hrad Hodejov, jeden ze zaniklých hradů Cerové vrchoviny

15.5.2018 / Hrady
Hrad Hodejov jistě nepatří k nijak známým a navštěvovaným hradům…

Šomoška neboli Kočičí hrad, kráska na hranicích s Maďarskem (aktualizace)

Šomoška Mimořádně romantický hrad Šomoška stojí na strmé čedičové ostrožně v…

Fiľakovský hrad, pevnost na dohled Cerové vrchovině (aktualizace)

14.5.2018 / Hrady
Fiľakovský hrad. První známá písemná zmínka o Fiľakovském hradu pochází z…

Rozhledna Lipovany v Mučínske vrchovině, vyhlídka na státní hranici s Maďarskem v Cerové vrchovině (aktualizace)

14.5.2018 / Rozhledny
Rozhledna Lipovany je kovová stavba nacházející se nedaleko obce Lipovany…

Hojnost černých děr v centru Mléčné dráhy, první pozorovací důkaz z rentgenové observatoře Chandra

10.5.2018 / Vesmír
Galaxie Astronomové nalezli první přímý důkaz toho, že se v blízkosti centra…

Hrady · Rožmberk, Vyšší Brod a… obchodní stezky, cla neboli ungelt a zajímavosti z historie

10.5.2018 / Josef Hebr
Územím jižních Čech procházely odpradávna stezky, které zprostřed- kovávaly obchodní styk …

Turistika · Túra na Červenou horu za výhledy: Památník česko - německého porozumění, pseudokaldera sopky a meteorologická stanice

9.5.2018 / Otakar Brandos
Červená hora (749 m) je sice nejvyšším vrcholem Červenokamenské vrchoviny, geomorfo …

Vesmír · Uprchlá planetka objevena na periferii Sluneční soustavy: Dalekohledy ESO nalezly první uhlíkatou planetku v Kuiperově pásu

9.5.2018 / ESO 1814
Mezinárodní tým astronomů použil dalekohledy ESO k prozkoumání objektu …

Krmelínský kopec, "sopka" na jižním okraji ostravské aglomerace

9.5.2018 / Naše vrcholy
Na Krmelínském kopci Krmelínský kopec (327 m) je dominantou obce Krmelín a jakousi pomyslnou jižní…

Uzávěra chodníku k chatě Plesnivec, omezení pohybu ve Vysokých Tatrách

9.5.2018 / Aktualita
Státní lesy informují na svých webových stránkách o uzávěře žlutě značeného…

Sopka Červená hora, jeden z pětice vulkánů u Bruntálu v Nízkém Jeseníku

9.5.2018 / Naše vrcholy
Červená hora (749 m) je jednou z pěti sopek, které se nacházejí v okolí města…

Přístřešek pod Hričovcom, další z tipů na bivak v Javorníkách

9.5.2018 / Ubytování
Pod Hričovcom Na rozcestí Pod Hričovcom (773 m) v Javorníkách stojí poměrně velký…

Trek · Přes Velký Manín, Drieňovku a Bosmany do Súlova, 3denní vandrování po skalách a vyhlídkách Súlovských vrchů (2) / Fotogalerie k článku

4.5.2018 / Otakar Brandos
Po východu Slunce, který jsem pozoroval ze skalní vyhlídky u chatky Severák se jdu ještě na chvíli …

Manínska tiesňava, kaňon epigenetického typu pod nejvyšší horou Súlovských vrchů

4.5.2018 / Výlety
Manínska tiesňava představuje významný kaňon, který vznikl postupným…

Turistika · Výstup na Babí horu aneb když to není v plánu: Túra na nejvyšší horu Oravských Beskyd

3.5.2018 / Tomáš Bőhm
Je měsíc duben a mně se v hlavě honí myšlenky nad víkendovou výpravou na hory. Tentokrát vím, že …

Kamenný vrch (955 m), druhá nejvyšší hora Hraběšické vrchoviny a vyhlídková plošina

3.5.2018 / Naše vrcholy
Kamenný vrch (také Kamenec, 955 m, na vrcholové tabulce 952 m) je druhá…

WASP-107b Hubble poprvé detekoval hélium v atmosféře exoplanety; objekt WASP-107b je od Země vzdálen 200 světelných let

3.5.2018 / Vesmír
Astronomové pracující s Hubbleovým vesmírným dalekohledem objevili něco…

Černé kameny, další z vyhlídkových vrcholů a skal Hanušovické vrchoviny

3.5.2018 / Naše vrcholy
Černé kameny jsou jedním z nejvýraz- nějších vrcholů Hraběšické vrchoviny…

Vesmír · Ohnivá Sluneční soustava - na nejméně 6 tělesech Sluneční soustavy existují či existovaly aktivní sopky!

2.5.2018 / Otakar Brandos
Naše Sluneční soustava má řadu přívlastků. Je nazývána mokrá, neboť na řadě těles existuje voda v …

Na staré debrnické cestě zámeček už neuvidíte; po stopách zaniklých šumavských památek

2.5.2018 / Výlety
Nedaleko Železné Rudy, jižním směrem k bavorské hranici, se mírně stáčí z…

Planetárium Supernova nad Mnichovem - slavnostní otevření nového Planetária a návštěvnického centra ESO Supernova

2.5.2018 / Vesmír
Dne 26. dubna 2018 bylo slavnostně otevřeno nové Planetárium a návštěv…

Duben (apríl) 2018

Trek · Z Rajce do Vrchteplé a na Velký Manín, 3denní vandrování po skalách a vyhlídkách Súlovských vrchů (1) / Fotogalerie k článku

30.4.2018 / Otakar Brandos
Súlovské vrchy jsou sice kopečky relativně nevysoké, ale neobyčejně malebné a mimořádně členité. Za to …

Burgstein: Zaniklý hrádek v Malínské rokli v Hanušovické vrchovině

30.4.2018 / Hrady
Hrad Burgstein byl pravděpodobně jen malý a zřejmě dřevěný hrádek, který…

Hrad Brehov: Hrad, ktorý zanikol niekedy v polovici 15. storočia

Z Východoslovenskej nížiny vyčnieva andezitový Veľký vrch, pod ktorého…

Zarúbaná Kýčera Zarúbaná Kýčera, turistické přístřešky v okolí rozhledny v Javorníkách

30.4.2018 / Ubytování
Vrch Zarúbaná Kýčera jsme si na stránkách Trekingu již představili…

Úplněk Měsíce, červen 2018: Přesný čas úplňku Měsíce 28.6.2018 a vzdálenost od Země

30.4.2018 / Vesmír
Střední vzdálenost Měsíce od Země 384 400 km. Astronauté programu Apollo…

Úplněk Měsíce, květen 2018: Přesný čas úplňku Měsíce 29.5.2018 a vzdálenost od Země

Jas a zdánlivý průměr Měsíce kolísá díky změně vzdálenosti Měsíce od Země…

Skvrnitá Velká rudá skvrna, nové fotografie planety Jupiter z Juno

29.4.2018 / Vesmír
Nové fotografie Jupiterovy Velké rudé skvrny pořídila kosmická sonda Juno…

PR · Kvalitní jídlo na delší výlety už jde pořídit i v obyčejném supermarketu, tedy za přijatelnější cenu

27.4.2018 / PR
Všimli jste si té změny, která se postupně odehrává na pultech supermarketů? Je to až neuvěřitelné, ale i takové kolosy, kterými supermarkety jsou, můžeme my zákazníci …

Hrad Cejkov: Pevnosť, ktorá strážila cestu zo Zemplína do Trebišova

27.4.2018 / Hrady
Zvyšky hradu Cejkov sa nachádzajú na kužeľovitom kopci nad obcou Cejkov…

Turistika · Hintere Schwarze (3 624 m), jarní výstup na 6. nejvyšší horu Rakouska

26.4.2018 / Petr Krčmář
Konečně je tu jaro a ty jedeš do zimy, jsi normální? To jsou slova táty, když jsem oznámil, že jedeme na …

Vesmír · Pradávné slévání galaxií: ALMA a APEX objevily mohutné seskupení formujících se galaxií v mladém vesmíru

26.4.2018 / ESO 1812
Radioteleskopy ALMA a APEX nahlédly hluboko do minulosti vesmíru, do doby, kdy byl vesmír deset …

Akce · 39. setkání na vrcholech s Trekingem - přijďte v sobotu 28.4.2018 na vrch Bobek v Beskydech

23.4.2018 / Otakar Brandos
Připomínáme, že již tuto sobotu se uskuteční 39. setkání na vrcholech. Udělejte si výlet do Beskyd …

Bílý kámen, vyhlídkový skalní vrchol nedaleko sedla Skřítek

23.4.2018 / Naše vrcholy
Bílý kámen (948 m) je nejsevernější vrch Hraběšické vrchoviny, jednoho z…

PR · Co potřebujete na treking? Hole, boty a samozřejmě i kameru

23.4.2018 / PR
Nevynecháte jedinou příležitost pro výlety do hor? Užijte si své tůry na sto procent se správným vybavením a nezbytnými vychytávkami. V dnešním článku vám je představíme …

Turistika · Skály, skalky a vyhlídky Hraběšické vrchoviny v okolí Skřítku: Túra přes Bílý kámen a Kamenný vrch do Malínské rokle a na Burgstein / Fotogalerie k článku

20.4.2018 / Otakar Brandos
Hraběšická vrchovina je jedním z geomorfologických podcelků Hanušovické vrchoviny patřící do …

Přístřešek Přístřešek u osady Ovsenovci, tip na bivak na hřebeni Javorníků

20.4.2018 / Ubytování
U pěkně opravené kapličky v blízkosti osady Ovsenovci na hřebeni Javorníků…

Turistika · Túra na Čemerku a Hričovec, dvoudenní putování po rozhlednách a kopanicích v Javorníkách v okolí Makova a Semeteše (2) / Fotogalerie k článku

17.4.2018 / Otakar Brandos
Noční focení docela vyšlo, nebe bylo poseto hvězdami. Měsíc byl těsně před novem, takže jeho svit nerušil …

Outdoorové novinky · TK72R překonává výkon všech předešlých svítilen Fenixu, pravý "Terminátor" mezi svítilnami

17.4.2018 / Martin Mlíkovský
Je to pravý "Terminátor" mezi svítilnami, který dokáže vystupňovat výkon od 100 do 9 000 lumenů a díky …

Nad Zápačou Nad Zápačou, bouda na hřebeni Javorníků poblíž osady Gregušovci

17.4.2018 / Ubytování
Na hřebenech Javorníků je poměrně velké množství bud a přístřešků, které se…

Vyhodnocení fotohádanky č. 57: Jak se jmenuje hrad na přiložených fotografiích?

17.4.2018 / Soutěž
Stejně jako předchozí, byla i 57. fotohádanka docela snadná. Alespoň…

Fotogalerie · Túra na Gotickou bránu a Súlovský hrad - slunečné i zasněžené velikonoční Súlovské skály

17.4.2018 / Otakar Brandos
Fotogalerie z oblíbené turistické trasy na Gatickou bránu a na Súlovský hrad v Súlovských skalách …

Rozhledna Štiavnik, další z vyhlídkových staveb v Javorníkách

16.4.2018 / Rozhledny
Rozhledna Štiavnik je zatím nejmladší přírůstek do rodiny rozhleden v pohoří…

Turistika · Túra na vrch Zarúbaná Kýčera, dvoudenní putování po rozhlednách a kopanicích v Javorníkách v okolí Makova a Semeteše (1) / Fotogalerie k článku

16.4.2018 / Otakar Brandos
Javorníky jsou sice nevysoké, zato ale velice malebné a rozsáhlé pohoří na moravsko-slovenském pomezí …

Zarúbaná Kýčera Rozhledna Zarúbaná Kýčera: Vyhlídková věž v Javorníkách s mimořádnými výhledy

15.4.2018 / Rozhledny
Na vrchu Zarúbaná Kýčera (884 m) v pohoří Javorníky vyrostla v roce…

Rozhledna Luby, (ne)přístupná rozhledna v Javorníkách

Doplnění fotografií rozhledny a výhledů z rozhledny Luby v Javorníkách…

Turistika · Beskydy v Den letectví a kosmonautiky: Túra z Konečné na Bílý Kříž, Gruň a Černou Ostravici / Fotogalerie k článku

13.4.2018 / Otakar Brandos
Na den 12. dubna připadá Den letectví a kosmonautika. Letos tomu bylo právě 57 let od doby, kdy se za …

Čížek lesní, žlutozeleně zbarvený neposeda a akrobat

13.4.2018 / Příroda
Čížek lesní (Carduelis spinus) je drobný zpěvný pták nápadného žlutozeleného…

Přístroj SPHERE zachytil fantastickou kolekci disků kolem mladých hvězd

11.4.2018 / Vesmír
Nové snímky, které astronomové pořídili pomocí přístroje SPHERE a dalekohledu…

Jídlo v Africe Cestování · Jídlo v Africe - cestování mezi hladem a dietou

12.4.2018 / Ondřej Havelka
Když si vzpomenu na dva roky cestování po Africe, vybaví se mi hlad a žízeň. Většina území subsaharské …

Cestování · Antelope Canyon a Monument Valley v Arizoně, jedny z největších přírodních divů ve Spojených státech amerických / Fotogalerie k článku

11.4.2018 / Dorek Čermák
V časopisu jsme nalistovali stránky, na kterých byly nádherné fotky. Byly pořízeny v Arizoně. Pár minut …

Rozhľadňa Špicák - parádna vyhliadka na hrad Strečno, Starý hrad, Lietavu a Budatínsky hrad

11.4.2018 / Rozhledny
Návštevníkom Strečnianskeho hradu sa pri jeho prehliadke naskytá aj možnosť…

Hrad Bukovec, hrad vo výbežku Volovských vrchov

11.4.2018 / Hrady
Hrad Bukovec sa nachádza na výbežku Volovských vrchov, asi 1 km západne…

Výlety · Český Krumlov - jedno z nejkrásnějších historických měst Evropy

9.4.2018 / Josef Hebr
Údolí řek představují odnepaměti důležité a oblíbené komunikační a obchodní koridory. Pohyb osob, zboží …

Turistika · Toulky se sněžnicemi: Z Malé Morávky na Petrovy kameny

6.4.2018 / Josef Franc
Petrovy kameny (1 446 m n.m) jsou známým pojmem pro každého, kdo jednou navštívil nejvyšší …

Penzion Herlíkovice Penzion Herlíkovice, příjemné ubytování na dohled Krkonoš

6.4.2018 / Ubytování
Ubytování v apartmánu s celoročním provozem v Herlíkovicích. Penzion…

Muntii Rodnei, pohoria Muntii Calimani a Muntii Ceahlau - prirodzená hranica medzi Maramurešom a Bukovinou

6.4.2018 / Cestování
Vysoké Karpaty na juhu Transylvánie sú našim turistom dobre známe. Do…

Mrtvá hvězda v objetí světla: Pozorování přístrojem MUSE odhalila osamocenou neutronovou hvězdu v sousední galaxii

5.4.2018 / Vesmír
Nové snímky získané dalekohledem ESO/VLT v Chile a dalšími teleskopy…

Elsová studánka Bouda (přístřešek) u Elsové studánky: Veřovické vrchy - Trojačka

4.4.2018 / Ubytování
Přírodní rezervace Trojačka představuje listnaté i smíšené lesní porosty…

ISPO 2018, výstava a jej top 10 vychytávok plus víťazi výstavy

3.4.2018 / Outdoorové novinky
To, že sme boli na ISPO výstave už asi viete že? Písali sme o troch veciach…

Adamello - Presanella a Dolomity - uhýbáme k vrcholové pyramidě Adamella

3.4.2018 / Turistika
Adamello - Presanella, vedle pohoří Ortles jediné vnitrozemské zaledněné…

Rozhledny · Rozhledna na Dubni: Na vrchu Dubeň nad slovenskou Žilinou vyrostla v březnu 2018 nová vyhlídková věž

2.4.2018 / Otakar Brandos
Na vrchu Dubeň (572 m) byla na konci března 2018 otevřena nová rozhledna nazvaná Rozhľadňa Na …

Březen (marec) 2018

Galaxie Galaxie bez temné hmoty: Hubble objevil v blízkém vesmíru první galaxii, která nemá žádnou temnou hmotu

28.3.2018 / Vesmír
Mezinárodní tým astronomů, který využívá HST a některé další observatoře…

Aktualita · 39. setkání na vrcholech s Trekingem - přijďte v sobotu 28.4.2018 na vrch Bobek v Beskydech

29.3.2018 / Otakar Brandos
Po pár letech jsme setkání na vrcholech s Trekingem naplánovali opět do Beskyd. Tentokráte jsme si sice …

Soutěž · Fotohádanka č. 57, 29. března - 3. dubna 2018: Jak se jmenuje hrad na přiložených fotografiích?

Minulou fotohádanku jsme věnovali jednomu z významných českých hradů, Bezdězu. A u hradů zůstaneme i tentokráte, přece jen se jedná …

Peklo v kostele sv. Jana Křtitele, tip na výlet na Tachovsku

28.3.2018 / Památky
K nejromantičtějším chrámovým zříceninám v západních Čechách…

Helfštýn Hrad Helfštýn. Přidán kalendář akcí, které se budou na Helfštýně konat v průběhu roku 2018

27.3.2018 / Aktualita
Hrad Helfštýn byl založen někdy koncem 13. století loupeživým…

Bystrická dolina, jedna z hlubokých dolin jižní části Velké Fatry

27.3.2018 / Doliny
Bystrická dolina je asi 12 kilometrů dlouhá dolina v jižní části Velké Fatry…

Outdoor novinky · Patagónia Micro Puff Jacket - je toto ozaj najľahšia izolačná bunda?

27.3.2018 / Tyger.sk
Patagónia Micro Puff Jacket je novinkou predstavenou na ISPO 2018 výstave. Túto …

Galaktický kanibalismus: Hubble forenzně vyřešil mezihvězdnou detektivku

Na okraji naší Mléčné dráhy probíhá velká přetahovaná. Aktéry jsou dvě…

Fatra Konský dol, kaňonovitá dolina sevřená masívy vrchů Ostrá a Tlstá

Konský dol je přes tři kilometry dlouhá zalesněná dolina v jihozápadní části…

Příroda · Rašeliniště: Magické, tajemné a velice křehké biotopy - typy a podmínky vzniku rašelinišť, fauna a flóra

Rašeliniště patří bezesporu k mimořádně atraktivním turistickým cílům. Pro naše kraje atypická …

Cykloturistika · Krajem Peer Gynta: Z Lillehammeru sem můžeme dojet po 40kilometrovém stoupání

Ať už se do Norska vracíte poněkolikáté, nebo jedete poprvé, jistě při plánování cesty narazíte na …

Za krásou guatemalských vulkánů: Tektonický zlom je zdrojem častých zemětřesení

Středoamerickou Guatemalou jako páteř prochází rozsáhlý masív Kordiller…

Soumarské rašeliniště, ostrůvek severské tundry mezi šumavskými hvozdy

Soumarské rašeliniště patří k největším rašeliništím Šumavy. Vždyť rozloha…

Trek · Východný Kaukaz, treking v Azerbajdžane blízko dagestanských hraníc

Zas vystupujeme na autobusovej stanici a musíme sa rozhodnúť, čo ďalej. Mestečko Qusar …

Dom dr. Klementa Juga Dom dr. Klementa Juga, horská chata v údolí Lepena v Julských Alpách

Horská chata Dom dr. Klementa Juga je zděná horská chata, která…

Dawn odhaluje nedávné změny na povrchu Ceres, trpasličí planeta je nečekaně dynamické těleso

Pozorování trpasličí planety Ceres, kolem které stále obíhá úspěšná kosmická…

Upozorňujeme na změnu tel. čísla a emailu na chatu Švarná Hanka

Turistickou chatu Švarná Hanka nalezneme v blízkosti chaty Bačovská…

Testy · Snežnice Ferrino Baldas Miage Castor, outdoor recenzia

Ferrino Baldas Miage Castor sú snežnice vhodné na zimnú horskú turistiku. Vysokú odolnosť a nízku hmotnosť zaručuje kombinácia keramických …

Češka koča Češka koča - horskou chatu v Kamnicko - savinjských Alpách postavili Češi

Češka koča neboli Česká chata je krásná horská chata v Kamnicko…

Stará vápenka, neznámý objekt pod Klínovcem v Krušných horách

K vděčným, i když poněkud stranou hlavních tras ležícím cílům turistů na…

Hraničník, čtvrt tisíciletí starý hraniční kámen nad Božím Darem

Poměrně málo známou historickou památkou Karlovarska je trojboký…

Voda · Horní tok Vltavy na lodi: Helfenburk, Soumarský most a rašeliniště, Teplá a Studená Vltava

Když kdysi zpoplatnili splutí horního toku Vltavy, řekl jsem si, že je to drzost a že holt jsou místa …

20.3.2018 / Anketa
Anketa Strom roku 2018 letos hledá živoucí symboly demokracie a svobody - 100 let od vzniku Československa

19.3.2018 / Cestování
Mapa Lofoty a Vesterály: Ano, existují kouzelné ostrovy

19. března 2018 / Jana Waldhauserová
Turistika · Hochhaide - vysokohorské putování s výstupem na nádherný vrchol ve východní části Rottenmannských Taur / Fotogalerie k článku

Hřebenová značená cesta č. 944 začíná na nejvyšším vrcholu Rottenmannských Taur, na Grosser …

19.3.2018 / Cestování
Na dřímající sopce Ruapehu: Cesta k probudivší se sopce Nového Zélandu

16. března 2018 / Aleš Neulinger
Turistika · Cima del Cacciatore; od poutního místa k výhledovému vrcholu / Fotogalerie k článku

Jak už jsem jednou v minulosti psal, Julské Alpy jsou hory téměř bez lanovek a návštěvník …

16.3.2018 / Cestování
V sídle Čingischána - Char-chorin čili Kara-koram

15.3.2018 / Cestování
Na dně USA: Návštěva Death Valley, nejhlubšího místa západní polokoule

13.3.2018 / Soutěž
Vyhodnocení únorové fotohádanky: Co bylo na snímku a kdo vyhrál 56. fotohádanku?

13.3.2018 / Cestování
Mongolská setkání, vzpomínky na cestu do vzdálené asijské země a pouště Gobi

12.3.2018 / Aktualita
Matterhorn Cestovatel Martin Loew uvádí nejnovější diashow Švýcarsko - velká cesta srdcem Alp: Turné po 22 městech ČR, únor - duben 2018

12.3.2018 / Alpy
Matterhorn - Monte Cervino, nejikoničtější hora v Alpách

12. března 2018 / Zdeněk Kohout
Turistika · Rychlebské hory - Javornicko, turistika v zapomenutém koutě České republiky

Je to až neuvěřitelné, že se u nás najdou ještě místa, kde nepotkáme ani živáčka a když ano, tak to …

11.3.2018 / Sedla a doliny
Dedošová, jedna z nejvíce opuštěných dolin v pohoří Velká Fatra

10.3.2018 / Sedla a doliny
Gaderská dolina, jedna z největších dolin Velké Fatry

10.3.2018 / Naše vrcholy
Lubená, 16. nejvyšší hora v pohoří Veľká Fatra

10. března 2018 / Otakar Brandos
Zajímavosti · 10 nej Hrubého Jeseníku: Nejvyšší hora, čarodějnické sabaty, záplava mravenců i největší technický div ČR / Fotogalerie k článku (starší)

Jeseníky, správněji Hrubý Jeseník, které oplývají spoustou přírodních zajímavostí a dalších "nej", jsou druhým nejvyšším pohořím České republiky …

9.3.2018 / Zajímavosti
Zajímavosti a rekordy, přehledy a žebříčky, top 10: Geografické zajímavosti, rekordy z přírody, největší - nejhlubší - nejvyšší…

9. března 2018 / Otakar Brandos
Zajímavosti · 10 nej Nízkých Tater: Nejvyšší hora a vodopád, největší pleso a největrnější místo na Slovensku

Nízké Tatry není jistě potřeba vysokohorským turistům blíže představovat. Mohutná …

9.3.2018 / Vesmír
Arp 256 Podivná galaktická kolize, interagující galaxie Arp 256 v souhvězdí Velryby

8. března 2018 / Jana Waldhauserová
Turistika · Za nádherných barev podzimu na Dreibrüderkogel a k jezírku Dreibrüdersee na náhorní planině Totes Gebirge / Fotogalerie k článku

Parkujeme na placeném parkovišti v osadě Gössl (720 m n. m.) na břehu velkého jezera …

8.3.2018 / Aktualita
Velký jarní úklid se chystá již za měsíc, letos i s Gabrielou Koukalovou - Ukliďme Česko 2018

7.3.2018 / Vesmír
ALMA odhalila vnitřní strukturu hvězdné porodnice - neviditelná pavučina filamentů v Orionu

7. března 2018 / Hynek Skořepa
Cestování · Krajem horního toku Ardy: Ty pravé Rodopy plné skal a houštin

Když jsem asi před rokem psal na stránkách Trekingu o pohoří Vitoša, "krásce nad Sofií" …

6. března 2018 / Jana Waldhauserová
Turistika · Admonter Reichenstein, technicky náročný výstup na nejvyšší vrchol horské skupiny Reichensteingruppe / Fotogalerie k článku

Admonter Reichenstein (2 251 m n. m.) je obrovská dominantní hora, která se příkře zvedá z nadmořských výšek okolo 600 m z údolí řeky Enns a potoka …

6.3.2018 / Ubytování
Mödlinger Hütte Mödlinger Hütte, horská chata pod Admonter Reichenstein v Ennstalských Alpách

6.3.2018 / Vodopády
Gollinger Wasserfall, mohutný vodopád a krasový vývěr u města Golling an der Salzach v Salcbursku

6.3.2018 / Cestování
Madarský jezdec a chán: Kamenní jezdci aneb starověký kult božských jezdců

5.3.2018 / Vesmír
Zařízením MATISSE pro interferometr VLTI prošlo první světlo - v současnosti nejvýkonnější interferometrický přístroj pro blízkou infračervenou oblast

5.3.2018 / Příroda
Volavka popelavá (Ardea cinerea), brodivý pták milující klidné vodní plochy

5.3.2018 / Cestování
Damašská mešita: Střípky z hlavního města země těžce zkoušené válkou

5. března 2018 / Jana Waldhauserová
Turistika · Eisenhut, výstup na nejvyšší vrchol Gurktalských Alp a Nockberge

Eisenhut (2 441 m) je nejvyšší horou Gurktalských Alp a zároveň Nockberge …

4.3.2018 / Vodopády
Treglwang Wasserfall, neznámý vodopád v Eisenerzských Alpách

3.3.2018 / Vesmír
Ultrasvítivé zdroje rentgenového záření: ULXs v galaxii M 51 v souhvězdí Honících psů

Úplněk Měsíce, duben 2018: Přesný čas úplňku Měsíce 30.4.2018 a jeho vzdálenost od Země

Měsíc Úplněk Měsíce, březen 2018: Přesný čas úplňku Měsíce 31.3.2018 a jeho vzdálenost od Země

3.3.2018 / Vrcholy
Velká Stolová, pozapomenutý vrchol Moravskoslezských Beskyd a strážní hlídka Kunčic pod Ondřejníkem

3. března 2018 / Aleš Neulinger
Turistika · Zimní okruh Velkou Fatrou - Ostrá, Báglov kopec a Tlstá; turistika na Slovensku / Fotogalerie k článku

Zima se bude pomalu chýlit ke svému konci, ale víkendová předpověď zatím moc jarně …

2. března 2018 / PR
PR · Campingová sezóna je za rohem! Nepodceňte výběr stanu

Češi patří k národům, které kempování zbožňují. V této vášni by je snad trumfli jen Holanďané. Pohodová dovolená na břehu malebného jezera, nebo …

2. března 2018 / Otakar Brandos
Zajímavosti · 10 nej Vysokých Tater: Největší ledovec a skalní stěna, nejvyšší vodopád a hora, nejhlubší pleso

Turisté Vysoké Tatry považují za pohoří. Geomorfologové Vysoké Tatry považují jen za …

2. března 2018 / Josef Hebr
Cyklo · Další setkání s Milanem "Milčou" Silným, rozhovor o nových knihách i "šílených" akcích

Od té doby, co jsem poprvé psal o nesmírně zajímavém člověku ze Slaného, cyklistovi …

2.3.2018 / Ubytování
Třeštík Z horské chaty Třeštík ve Vsáckých Beskydech se po rekonstrukci stal wellness penzion…

2.3.2018 / Vesmír
Exoplaneta WASP-39b: Hubble studuje atmosféru exoplanety "horkého Saturnu" podrobněji než kdy předtím

1.3.2018 / Výlety
Archeopark Pavlov, zajímavý tip na výlet na Pálavě

1. března 2018 / Aleš Neulinger
Turistika · Pod hvězdami na Stoh …čelovka, -10 °C, hvězdy nad hlavou… absolutní ticho… Malá Fatra… / Fotogalerie k článku

Vstávačka ve dvě ráno, kafe, čaj, sedám do auta a jedu. Během dvou hodin, což je doba dojezdu do Vrátne doliny, si několikrát říkám, zda nebylo lepší …

Únor (február) 2018

28.2.2018 / Aktualita
Po Velikonocích proběhne opět velký jarní úklid - Ukliďme Česko 2018

28.2.2018 / Výlety
Krajem bavorských skláren aneb pod nejvyšším vrcholem Šumavy

28. února 2018 / Tomáš Fries
Snow · Kitzbühel: Je toto rakouské lyžařské středisko nejlepší na světě?

Kdo by neznal Kitzbühel a jeho slavný Hahnenkamm? Světové poháry v alpském …

27. února 2018 / Petr Krčmář
Turistika · Kysucké Beskydy s rodinou: Přes zimní Velkou Raču na Przegibek a Bendoszku Wielkou na sněžnicích

Další na sníh skoupá zima nás nutí vyjet kousek dál. Oproti minulým létům, kdy jsme preferovali …

27.2.2018 / Pohoří
Kozie chrbty, málo známé pohoří v sousedství Nízkých Tater

Chebská pánev: Nejmenší, přesto nejzajímavější z Podkrušnohorských pánví

27.2.2018 / Blog
Vzpomínka: Polovačky na ohrožené i přísně chráněné živočichy a opakující se dějiny…

27.2.2018 / Pohoří
Všerubská vrchovina a Podčeskoleská pahorkatina: Geomorfologické členění, rozloha a nejvyšší vrcholy

26. února 2018 / Lubomír Linhart
Cestování · Kamčatka, jazyk s ohnivýma očima vyplazený do Tichého oceánu

Kamčatský poloostrov patří mezi největší poloostrovy světa. Přesto první zprávu p ní podali …

22. února 2018 / Otakar Brandos
Turistika · Zimní Beskydy s bivakem: Túra přes Malou a Velkou Stolovou na Čertův mlýn, Nořičí horu a posvátný Radhošť / Fotogalerie k článku

Po čtrnácti dnech má opět vykouknout sluníčko. Alespoň tady na severu Moravy i na sousedním Slovensku. V Čechách jsou na tom tuto zimu …

22.2.2018 / Přehledy
Beskydy, turistika a turistické trasy: Nejkrásnější túry a vícedenní treky, přechod pohoří i trasy pro rodiny s dětmi

Čertův stůl Beskydy, tipy na výlet: Rozhledny, dřevěné památky a další turistické zajímavosti

21.2.2018 / Ubytování
Defreggerhaus, horská chata ve skupině Grossvenedigeru

Sarsteinhütte Sarsteinhütte (1 650 m n. m.), horská chata ve skupině Dachsteinu v Rakousku

21.2.2018 / Vesmír
Spirální galaxie NGC 3344: Krásná, elegantní, tajemná

21.2.2018 / Aktualita
Hrad Litice, změna cen vstupného v roce 2018

21. února 2018 / Otakar Brandos
Soutěž · Fotohádanka č. 56, 21. - 27. února 2018: Jak se jmenuje hrad na našem snímku?

Minulá fotohádanka nás zavedla do Čech. Tam zůstaneme i při nejnovější fotohádance. Jejím …

17. února 2018 / Jana Waldhauserová
Turistika · Kleiner Pyhrgas, pohodový výstup na jeden z vrcholků horské skupiny Haller Mauern v Ennstalských Alpách

Kleiner Pyhrgas (2 023 m n. m.) v Ennstalských Alpách je zvláště vhodný k návštěvě v pozdních …

16. února 2018 / Jana Waldhauserová
Turistika · Gamskogel, výstup na nejvyšší vrchol v Triebenských Taurách

Triebenské Taury (Triebener Tauern) jsou malou horskou skupinou na západním konci …

16.2.2018 / Blog
Běžky - čertovský vynález; běžkování na horách i na Ostravsku

16.2.2018 / Aktualita
V sobotu se ve Velkých Karlovicích poběží Noční stopa Valachy, sněhu je dostatek

15. února 2018 / Otakar Brandos
Zajímavosti · Růst hladiny moří neustále zrychluje: Katastrofické scénáře mohou přijít dříve, než kdokoliv očekával

Podle nové studie NASA, která je založena na rozboru satelitních dat získaných za posledních 25 let, růst …

15.2.2018 / Aktualita
Festival Kolem světa 2018, součást veletrhů For Caravan, For Boat a For Travel!

15. února 2018 / Jana Waldhauserová
Turistika · Sarstein, výstup na mohutný vápencový masiv nad východními břehy Halštatského jezera

Sarstein je zcela osamocený a od okolních hor oddělený masiv, který patří do horské skupiny …

15.2.2018 / Výlety
Volary, město v náručí šumavských hor

14. února 2018 / Tomáš Fries
Trek · Slanské vrchy, přechod nedoceně- ného pohoří na východě Slovenska (2)

Další cesta po červené značce směr Dargovský průsmyk ihned nabrala charakter typický pro …

14.2.2018 / Sedla a doliny
Tank Dargovský priesmyk, důležitý přechod v hřebeni Slanských vrchů

14.2.2018 / Blog
Motýle. Deň v srdci Narod- ného parku Nízke Tatry

13.2.2018 / Vesmír
Dalekohledy VLT mohou pracovat jako jeden teleskop o průměru 16 metrů: Přístrojem ESPRESSO poprvé prošlo světlo ze všech hlavních dalekohledů VLT najednou

13.2.2018 / Výlety
Přívětivým krajem nejmalebnějších podzimů; z historie osídlování Šumavy

Kraj Nové Stožecké kaple: Střípky z pohnuté šumavské historie

13. února 2018 / Otakar Brandos
Poradna · Jak si správně zabalit batoh na trek? Především pozor na rozložení váhy a netahat zbytečnosti

Z balení batohu na vícedenní trek se na webech zpravidla dělá složitá záležitost a ho …

13. února 2018 / Tomáš Fries
Trek · Slanské vrchy, přechod nedoceně- ného pohoří na východě Slovenska (1)

Slanské vrchy - malé pohoří na východě Slovenska oplývající světovými raritami, o …

12.2.2018 / Hrady
Slanský hrad, dějiny i současná podoba hradu nad obcí Slanec

12.2.2018 / Cestování
Koleje pod svatým Gotthardem, 6. prosince 1871 byla založena Společnost Gotthardská železnice

8. února 2018 / Otakar Brandos
Turistika · Zimní hřebeny Slezských Beskyd: Přes Równicu a Czupel na Filipku za slunečného dne i sněhové vánice / Fotogalerie k článku

Meteorologové svorně hlásí den krásného počasí. Jeden den! To se musí rozhodně využít! Měl …

10.2.2018 / Přehledy
Roháče, turistika a trasy: Nejkrásnější turistické trasy a treky, hřebenovka, vícedenní přechody Západních Tater

Roháče / Západní Tatry, tipy na výlet: Nejvyšší vodopády v Roháčích, ledovcová jezera a přírodní památky, zajímavosti

10.2.2018 / Ubytování
Zavetišče pod Špičkom, útulna a zimní bivak v Julských Alpách

9.2.2018 / Ubytování
Równica Schronisko Równica, horská chata ve Slezských Beskydech nad městečkem Ustroń

9.2.2018 / Přehledy
Jeseníky, tipy na výlet: Vodopády, skály a skalní útvary, hrady a rozhledny, technické památky

Jeseníky, turistika a treky: Nejkrásnější túry a turistické trasy, vícedenní přechody i mimo turistické značky

8.2.2018 / Tipy na výlet
Krajem šumavských sklářů; po stopách historie sklářských hutí i rodu Abelů

8.2.2018 / Vesmír
Planety v systému TRAPPIST-1 pravdě- podobně nesou značné množství vody: První náznaky složení exoplanet o velikosti Země

8. února 2018 / Daniel Vlach
Turistika · Zimní trek Orlickými horami: Zemskou bránou ke Kunštátské kapli a Velké Deštné

Každoročně s kamarádem Honzou vyrážíme do hor na nějaký zimní přechod. Chtěli jsme se vyhnout …

5.2.2018 / Památky
Kaple sv. Vintíře, střípky z téměř zapomenuté šumavské i české historie

5.2.2018 / Přehledy
Vysoké Tatry, výlety: Ledovcová jezera, doliny a nejvyšší vodopády Vysokých Tater, zajímavosti

Vysoké Tatry, turistika: Nejkrásnější turistické trasy a túry, horolezecký výstupy ve Vysokých Tatrách

4. února 2018 / Lumír Kothera
Turistika · Vysoké Tatry v zimě, tatranská turistika v dobách našich dědů a pradědů

Beznadějně pršelo, když jsme vystupovali ve stanici Štrba, beznadějně prší, když vystupujeme z …

Naše vrcholy · Říp, památná hora českého dávnověku: Ohlédnutí za dějinami posvátné hory

V široké roudnické rovině se na katastru obce Vražkova zvedá hora Říp jako osamocený větší …

3.2.2018 / Hrady
Štramberská Trúba (Štramberský hrad), otevírací doba a vstupné (aktualizace)

3.2.2018 / Výlety
Cínový důl Vereinigt Zwitterfeld v Zinnwaldu, tip na výlet v Krušných horách

2.2.2018 / Vesmír
Fotogenické interagující galacie Arp 142 - tučňák a vajíčko

2. února 2018 / Tyger.sk
Novinky · Land rover Explore: Outdoor telefón, predstavenie plus video

Land rover Explore je telefón, ktorý vychádza z konštrukčných skúsenosti firmy CAT a inovatív …

2. února 2018 / Jana Zichová
Trek · Přechod Strážovských vrchů a části Malé Fatry, týdenní trek na Slovensku (2)

Posledních pár set metrů na Reváňské sedlo a na jediném rovném plácku, těsně mezi pěšinou a …

1. února 2018 / Jana Waldhauserová
Turistika · Kremsmauer, výstup na mohutnou skalní hradbu nad pramenem řeky Krems / Fotogalerie k článku

Kremsmauer (1 604 m n. m.) se zvedá jižně od okresního města Kirchdorf an der Krems ve …

Leden (január) 2018

31. ledna 2018 / Jana Zichová
Trek · Přechod Strážovských vrchů a části Malé Fatry, týdenní trek na Slovensku (1)

Strážovské vrchy - ne příliš známý kus nádherné krajiny u našich východních sousedů …

31.1.2018 / Pohoří
Hostýnsko-vsetínská hornatina, pohoří v Západních Beskydech

31.1.2018 / Karpaty
Vodopád na potoku Łomniczanka, přírodní zajímavosti v pohoří Beskid Sadecki

31.1.2018 / Vesmír
Nádhera vzešlá z temnoty: Hustý oblak ležící v oblasti s probíhající tvorbou hvězd, která nese katalogové označení Lupus 3

30.1.2018 / Ubytování
Ybbstalerhütte Ybbstalerhütte, horská chata v Ybbstalských Alpách

30. ledna 2018 / Otakar Brandos
Turistika · Jarně zimní túra na Kysucích, hřebenem Javorníků z Kysuckého Nového Mesta do Zákopčia

Letošní zima je na sníh i na sluneční paprsky poměrně skoupá. Tatry jsou zledovatělé, na Fatrách …

30.1.2018 / Ubytování
Rifugio Fratelli Grego, horská chata italské části Julských Alp

29. ledna 2018 / PR
PR · Dobré boty, sportovní oděv a čelovka na běhání i turistiku!

Běh zaplavil Česko jako epidemie. Kdo má zdravé nohy, ten jednoduše běhá. K tomu patří i boty, které jsou vyráběny podle stále novějších technologií. A …

29. ledna 2018 / Jana Waldhauserová
Turistika · Výstup na Dürrenstein, túra přes nejchladnější místo střední Evropy / Fotogalerie k článku

Dürrenstein (1 878 m n. m.) je dominantním vápencovým vrcholem Ybbstalských Alp s velmi zachovalým …

29.1.2018 / Ubytování
Rifugio Biella Rifugio Biella / Seekofel Hutte, horská chata v Dolomitech

29.1.2018 / Karpaty
Vodopád Zaskalnik, tip na výlet v pohoří Beskid Sadecki

29.1.2018 / Zeměpis
Země Jižní ledový oceán: Druhý nejmenší, ale nejbouřlivější z pozemských oceánů

24.1.2018 / Vesmír
Lovec exoplanet ExTrA provedl první pozorování. Pátrání po extrasolárních planetách obíhajících kolem blízkých červených trpaslíků

24.1.2018 / Rozhledny
Rozhledna Rubačka, jedna z nejmenších rozhleden na Vysočině

24.1.2018 / Alpy
Vodopád Johannesfall v Nízkých Taurách, tip na výlet u střediska Obertauern

23. ledna 2018 / Otakar Brandos
Meteo a turistika · Změna teploty vzduchu v závislosti na nadmořské výšce, průměrný vertikální teplotní gradient

S rostoucí nadmořskou výškou teplota vzduchu klesá. To ví každý turista i horolezec. V příručkách …

23. ledna 2018 / Jana Waldhauserová
Turistika · Bosruck, výstup jištěnou cestou Wildfrauensteig na nejzápadnější vrchol Ennstalských Alp

Bosruck (1 992 m n. m.) se nachází na hranici rakouských spolkových zemí Horní Rakousko a …

23.1.2018 / Zeměpis
Indický oceán, třetí největší z pozemských oceánů

22.1.2018 / Zeměpis
Severní ledový oceán, vodní plocha pokrytá ledovým pancířem

Moře Tichý oceán, největší oceán pokrýva- jící třetinu povrchu planety Země

22.1.2018 / Vesmír
Jak těžké mohou být neutronové hvězdy? Horní hranice pro hmotnost těchto extrémně hustých objektů

22.1.2018 / Zeměpis
Atlantský oceán, vodní masa pokrývající šestinu povrchu planety Země

22. ledna 2018 / PR
PR · Sledovat grafy kryptoměn je jako jít Beskydskou sedmičku

Před tím, než začnete ve velkém investovat do současného fenoménu jménem kryptoměny, byste si o nich měli opravdu hodně nastudovat - ani to vám …

22.1.2018 / Pohoří
Děčínská vrchovina, Národní park České Švýcarsko a turistika

Jičínská pahorka- tina, geomorfo- logický celek ve stínu Českého ráje

20. ledna 2018 / Aleš Neulinger
Turistika · Velika Baba - výstup na výhledový vrchol nad údolím Lepena v Julských Alpách / Fotogalerie k článku

"Velika baba" zní naším uším velice prozaicky, pro Slovince ale znamená něco jako skvělá babička nebo spíš …

20.1.2018 / Ubytování
Planinski dom pri Krnskih jezerih Planinski dom pri Krnskih jezerih, velká horská chata v Julských Alpách

19. ledna 2018 / Jana Waldhauserová
Turistika · Za výhledy na skalní masiv Schrammsteine, túra po žebříkové stezce Wildschützensteig v národním parku Saské Švýcarsko

Vyhlídka na Schrammsteine (Schrammsteinaussicht) je v Německu takovým pojmem jako například na …

19.1.2018 / Vesmír
Sever, východ, jih, západ: Mnoho podob kupy galaxií Abell 1758

18.1.2018 / Aktualita
Státní svátky v Rakousku, přehled svátků u našich jižních sousedů v roce 2018

18. ledna 2018 / Petr Krčmář
Turistika · Dolomity - nádherné hory a ráj ferratistů. Celé týdny se dá jenom lézt a lézt, ale co dělat, když se z nějakého důvodu nechce?

Velká válka zanechala v Dolomitech nesmazatelné stopy, které jsou na hoře Lagazuoi (2 752 m) …

17. ledna 2018 / Jana Waldhauserová
Turistika · Hochkönig - výstup klasickou cestou na nejvyšší horu Berchtesgadenských Alp za západem a východem Slunce / Fotogalerie k článku

Mohutný vápencový masiv hory Hochkönig (2 941 m n. m.) leží v rakouské spolkové zemi Salcbursko, západně …

17.1.2018 / Ubytování
Matrashaus, chata na Hochkönigu v Berchtes- gadenských Alpách

17.1.2018 / Vesmír
Podivné chování hvězdy prozradilo černou díru skrytou v nitru hvězdokupy - kulová hvězdokupa NGC 3201 v souhvězdí Plachet

16.1.2018 / Vesmír
El Gordo: Hubble váží hmotu tří miliónů miliard Sluncí v kupě galaxií ACT-CLJ0102-4915

16.1.2018 / Aktualita
Cestovatelský festival GO Kamera, 18. - 21.1.2018

16.1.2018 / Plesa
Suché Račkovo pleso, poslední z trojice největších ples Račkove doliny

Neue Prager Hütte

16.1.2018 / Ubytování
Neue Prager Hütte, základna pro túru na Großvenediger ve Vysokých Taurách

16. ledna 2018 / Martin Szwejda
Turistika · Návrat do Vysokých Taur (4) aneb: "Jednou zkusíš VHT v Alpách a musíš se tam vrátit" / Fotogalerie k článku

Předešlý den jsme absolvovali relativně odpočinkovou trasu z Kalser Tauernhausu do Kalsu a následně výstup z Matreier Tauernhausu na chatu St. …

15. ledna 2018 / Rastislav Zanovit
Cyklo · Karpatský oblúk, Rumunskom na bicykli

Od pôvodného zámeru - prejsť nami ešte neprebádanú mimoslovenskú časť na jeden raz, sme po zrelej úvahe odstúpili a rozhodli sa zmapovať najskôr jeho …

15.1.2018 / Vesmír
Albedo, bezrozměrná veličina používaná v astronomii

12. ledna 2018 / Otakar Brandos
Turistika · Velká Fatra v babím létě, 4denní potulky a fascinující pastelové barvy přírody v nejjižnější části pohoří (2) / Fotogalerie k článku

Vyrážíme do doliny Drobkov. Bez nějakého pevného plánu. Jen tak se projít a případně se podívat po nějakých těch stopách. Třeba vlka nebo medvěda …

11. ledna 2018 / Martin Szwejda
Turistika · Návrat do Vysokých Taur (3) aneb: "Jednou zkusíš VHT v Alpách a musíš se tam vrátit" / Fotogalerie k článku

Jsme třetí den na našem Vysokotaurském treku. Včera jsme si celkem dali do těla. Z chaty Glorerhütte jsme vystoupali až na střechu …

11.1.2018 / Vesmír
Jádro Mléčné dráhy opouští množství vodíkových oblaků, další střípek do mozaiky Fermiho bublin

11.1.2018 / Aktualita
Svátky a státní svátky v roce 2018, kalendář svátků a významných dnů v ČR v tomto roce

10. ledna 2018 / Jana Waldhauserová
Turistika · Trisselwand nad jezerem Altausseer See, monumentální skalní stěna a vyhlídkový vrchol na okraji pohoří Totes Gebirge

Altausseer See je malebné alpské jezero u obce Altaussee, které láká návštěvníky k nenáročným procházkám a odpočinku v krajině nazývané Ausseerland. Jezero …

10.1.2018 / Ubytování
Bed & Bike Prachatice představuje nový rozměr ubytování s přidanou hodnotou

Pogačnikov dom, horská chata nad údolím Trenta v Julských Alpách

9. ledna 2018 / Otakar Brandos
PR · Spustili jsme nový eshop s našimi turistickými průvodci

Dnes jsme spustili nový eshop s publikacemi a trekovými pasy Nakladatelství SKY a Trekingu. Na externí platformě shoptet. Starý eshop, který již nesplňoval grafické a bezpečnostní standardy, již …

9.1.2018 / Vesmír
První segmenty primárního zrcadla dalekohledu ELT úspěšně odlity. Stavba dalekohledu o průměru 39 metrů

8.1.2018 / Rozhledny
Rozhledna Böhmerwaldturm, tip na výlet na německé straně Českého lesa

8.1.2018 / Vesmír
Vysoko nad mraky: Dech vyrážející fotografie planety Jupiter z Juno

8. ledna 2018 / Jana Waldhauserová
Turistika · Zinken (1 854 m n. m.), výstup na nádherný vyhlídkový vrchol nad lázněmi Bad Aussee

Vrchol Zinken se zvedá na okraji rozlehlé náhorní planiny s modřínovými a limbovými lesy, náležející již do horské skupiny Dachsteinu. Jedná se o …

7. ledna 2018 / Otakar Brandos
Hrady · Největší a nejstarší české hrady: Jak dlouho se panské sídlo stavělo a za jak dlouho se na hradě mohlo bydlet?

Česká krajina je hrady doslova poseta. A to i přesto, že podstatná část těchto středověkých staveb již dávno zanikla. Přesto hrady, jejichž hustota je …

7.1.2018 / Soutěž
Vyhodnocení Vánoční fotohádanky (č. 55): 100 % odpovědí bylo správných!

6. ledna 2018 / Martin Szwejda
Turistika · Návrat do Vysokých Taur (2) aneb: "Jednou zkusíš VHT v Alpách a musíš se tam vrátit" / Fotogalerie k článku

Na druhý den treku jsem naplánoval výstup na Großglockner. Samozřejmě pokud počasí dovolí, protože přece jen jsme celkem vysoko v horách a …

Chata

5.1.2018 / Ubytování
Dreizinnenhütte / Rifugio Antonio Locatelli, horská chata v nejkrásnější části Dolomit

5.1.2018 / Aktualita
Tříkrálový véšlap do Javoříčka, start v sobotu 6.1.2018 v 9:00

4.1.2018 / Aktualita
Sněhové podmínky na horách - Vysoké a Nízké Tatry, Malá a Velká Fatra, Krkonoše, Jeseníky, Beskydy

4. ledna 2018 / Otakar Brandos
Aktualita · Nehody ve slovenských horách v roce 2017: Přes 500 záchranných akcí a 22 smrtelných úrazů

Slovenští záchranáři měli v roce 2017 opravdu napilno. Asistovali a nebo vyráželi k více než pětistovce případů. Ať již ve vysokohorském terénu, na …

Motýl

4.1.2018 / Rezervace
Kečovské škrapy, národní přírodní rezervace na Silické planině

4.1.2018 / Aktualita

4.1.2018 / Rozhledny
Rozhledna Na Tŕni, jedna z rozhleden v podhůří Velké Fatry

3. ledna 2018 / Jana Waldhauserová
Turistika · Túra na Hochtausing přes geografický střed Rakouska po zajištěné cestě Tonisteig / Fotogalerie k článku

Začátek naší krásné výpravy, atraktivní trasy v nejjižnějším hřebeni pohoří Totes Gebirge spojený s výstupem na mohutný skalní útes Hochtausing (1 823 m) …

3.1.2018 / Rozhledny
Rozhledna Na Brotnici, druhá z vyhlídek na Malou Fatru a Turčians- kou kotlinu

3.1.2018 / Vodopády
Günster Wasserfall, nejvyšší vodopád Štýrska

3. ledna 2018 / Martin Szwejda
Turistika · Návrat do Vysokých Taur (1) aneb: "Jednou zkusíš VHT v Alpách a musíš se tam vrátit" / Fotogalerie k článku

Je tomu přibližně rok, co jsem se osamocen vydal na trek k našim jižním sousedům do Rakouska, poznat zde Vysoké Taury, konkrétně oblast …

3.1.2018 / Vesmír
Cassiopea A, alchymistická dílna produkující řadu chemických prvků

2.1.2018 / Příroda
Hlemýžď zahradní, největší suchozemský plž s ulitou v ČR

Aktuální počasí Zverovka Praděd Zámek Hluboká Krkonoše, ubytování Soumrak Kamenná chata Roháče, ubytování Macocha Sovinec Hranická propast Hukvaldy Elbrus, Kavkaz Letní obloha Chata Borišov Porubský bludný balvan Beskydy, ubytování Spacáky Gran Paradiso Venuše Kmeťov vodopád Rýchorská bouda Cvilín Helfštýn Chata Šerlich Bouda Jelenka Ceres Babí léto Motýli Matterhorn Konopiště Drahotuš Proton Bouřky Cirrus Turistické batohy

Archiv článků po jednotlivých letech

2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004