Poslední aktualizace: 3.11.2018 , svátek má

Východními Krušnými horami, turistika

Putování mezi Cínovcem a Altenbergem

19.11.2017 | Jana Waldhauserová

Nenáročné putování přes rozlehlé horské rašeliniště, skalnaté vyhlídkové vrcholy a vodní nádrže poblíž hornického města Altenberg na německé straně Krušných hor (Erzgebirge).

Pinka v Altenbergu s horou  Geisingberg (824 m)

Pro začátek našeho putování jsme si vybrali větší parkoviště u rozcestí Cínovecké slatě (858 m n. m.), ležící na západním okraji obce Cínovec (Zadní Cínovec) vedle silničky na Moldavu. Poblíž se nachází velké golfové hřiště s hotelovou restaurací Krušnohorský dvůr. Nás ale zajímá turistický rozcestník, který ukazuje vzdálenost na státní hranici s Německem pouhých 0,1 km a po široké cestě se brzy dostáváme k posledním domům horské obce Georgenfeld.

Na samém okraji obce se z lesního porostu zvedají nádherně červeně zabarvená skaliska vrcholku Kleiner Lugstein (897 m n. m.), která jsou tvořena tzv. teplickým křemenným porfyrem (ryolitem). Skaliska mírně převyšují okolní les a můžeme se tak rozhlédnout trochu po Krušných horách. Přírodní scenérii trochu kazí blízký betonový televizní vysílač. Po lesních cestách obejdeme vysílač a dosáhneme vrcholku Grosser Lugstein (899 m n. m.).

Grosser Lugstein (899 m n. m.)

Jedná se o velmi podobný vrchol, jako již navštívený Kleiner Lugstein (897 m n. m.), ale skaliska z červeného křemenného porfyru jsou zde daleko vyšší a mohutnější. Výhled z volně přístupných vrcholových skalisek je velmi daleký. Spatříme vrcholy Pramenáč (909 m n. m.), Bouřňák (869 m n. m.), Loučná (956 m n. m.) a Kahleberg (905 m n. m.) v Krušných horách.

Čtěte také: Krušné hory. Za horami a doly do Krušných hor

Pěkný je pohled na blízké rozlehlé rašeliniště Georgenfelder Hochmoor a na horská údolí a hřebeny v německé části Krušných hor (Erzgebirge). Za dobrého počasí je možné přes vrchol Uhliště (856 m n. m.) zřetelně spatřit České středohoří s Milešovkou a také horu Říp. Vrcholek jsme si pěkně užili a sestupujeme ke vstupu na okružní stezku rašeliništěm Georgenfelder Hochmoor.

Rašeliniště Georgenfelder Hochmoor

Je součástí rozlehlého vrchoviště, které se rozkládá po obou stranách státní hranice. V České republice se nazývá Cínovecké rašeliniště. Již v roce 1926 bylo vrchovištní rašeliniště Georgenfelder Hochmoor vyhlášeno za chráněné a dnes patří k nejstarším přírodním rezervacím v Sasku. Chráněné území leží v nadmořské výšce 875 metrů a má rozlohu 12 ha. Je to jediné pro turisty zpřístupněné rašeliniště ve východních Krušných horách s okružní trasou dlouhou 1,2 km.

Kleiner Lugstein (897 m) Vrcholek hory Kleiner Lugstein (897 m)

Rašeliništěm se prochází pouze jedním směrem převážně po úzkém dřevěném povalovém chodníku a součástí trasy je i vyhlídková plošina s výhledem na rozlehlé plochy vrchoviště, kde je místy vrstva rašeliny silná až 5 metrů. Roste zde například borovice blatka, kleč, rojovník bahenní, suchopýr pochvatý, rosnatka okrouhlolistá, klikva, borůvka a brusinka.

Rašeliniště Georgenfelder Hochmoor

Jsme prvními ranními návštěvníky a užíváme si samoty uprostřed rašeliniště, kde nám chvíli dělala společnost černá zmije obecná. Rašeliniště je otevřené denně vždy od Velikonoc do konce října v čase od 9.00 hod. do 17.00 hod. Vstupné pro dospělou osobu činí 2,30 Euro a pro děti 6 - 16 let pouze 1,50 Euro. Návštěva se rozhodně vyplatí, protože na české straně hor je rašeliniště neprostupně zarostlé a nepřístupné.

Po prohlídce rašeliniště pokračujeme širokými lesními cestami po červené značce a pak neznačenou lesní zkratkou k malebnému lesnímu rybníku Schwarzer Teich (Černý rybník). Odtud nás pak vede modře značená dálková trasa E3 (v Německu stále ještě označena jako Eisenach - Budapešť) až na dominantní vrchol Kahleberg (905 m n. m.).

Kahleberg (905 m n. m.)

Jedná se o třetí nejvyšší horu východního Krušnohoří a nejvyšší horu na saské straně pohoří. Mohutná plochá hora z křemenného porfyru (ryolitu) spadá prudkými svahy k severu a západu. Tyto strmé svahy jsou pokryty rozlehlými kamennými moři z mohutných bloků horniny s rozlohou až 5 ha, které vznikly mrazovým zvětráváním a rozpadem skalních bloků.

V rašeliništi Georgenfelder Hochmoor

Při pohledu od severu a západu tvoří hora nápadný schod. Ze severního okraje hory je nádherný a velmi daleký výhled. Na západě jsou nápadné nejvyšší vrcholy Krušných hor Klínovec (1 244 m n. m.) a Fichtelberg (1 214 m n. m.) a spatříme odtud podstatnou část Krušných hor. Na severu za blízkým městem Altenberg vidíme čedičovou horu Geisingberg (824 m n. m.) a ještě dále údolí Labe s Drážďany a televizní věží.

Německé Krušné hory z Kahlebergu (905 m) Pohled k Altenbergu z Kahlebergu (905 m)

Dobře rozpoznáme i krajinu Českosaského Švýcarska s pískovcovými stolovými horami Königstein (360 m n. m.) a Děčínský Sněžník (723 m n. m.) a ještě dále vulkanický kužel Růžovského vrchu (619 m n. m.) a Klíče (760 m n. m.). Za velmi ideálních podmínek je pouhým okem viditelný Ještěd (1 012 m n. m.), hřeben Jizerských hor a Krkonoše se Sněžkou (1 602 m n. m.).

Hora je jedinou oblastí ve východním Krušnohoří, kde může za přírodních podmínek růst pouze smrkový les bez příměsi buků. V 70. a 80. letech 20. století však i tady došlo k rozsáhlé ekologické katastrofě a zničení lesa vlivem exhalací ze severočeských tepelných elektráren. Postupně se les obnovuje a na ploše asi 22 ha je chráněn. Na vrcholu hory stojí malá horská chata a velký krytý turistický přístřešek.

Horská chata na Kahlebergu (905 m)

Na chatě jsme se krátce občerstvili hustou hrachovou polévkou a saským pivem. Následně sestupujeme neznačenou zkratkou podél kamenného moře na lesní silničku. Jdeme pěkně z kopečka, přejdeme hlavní silnici a po cestě rovné jak pravítko přicházíme k velkým vodním plochám Grosser Galgenteich a Kleiner Galgenteich (Velký a Malý Šibeniční rybník).

Grosser Galgenteich a Kleiner Galgenteich (Velký a Malý Šibeniční rybník)

Byly založeny v letech 1550 - 53 jako retenční nádrže pro využití vody v hornictví a patří k nejstarším přehradám v celém Německu. Grosser Galgenteich byl v roce 1940 rozšířen z 9 ha na 18 ha, je hluboký 6 m a zadržuje 500 000 m3. Dnes slouží jako rezervoár pitné vody.

Kleiner Galgenteich má plochu 50 000 m3 a je určen ke koupání a rekreaci. Jejich název je odvozen od "houpací šibenice", která v minulých stoletích stála na břehu a byla určena k trestu smrti utopením. Počátkem 90. let 20. století byla západně vybudována třetí přehradní nádrž s názvem Neuer Galgenteich.

Grosser Galgenteich (790 m) s pohledem na Kahleberg (905 m)

Větší z nádrží obcházíme po vyvýšeném břehu celou dokola a jsou odtud pěkné pohledy na vrchol Kahleberg, odkud jsme sestoupili. Přicházíme k fotbalovému hřišti a po hlavní silnici chvíli klesáme k centru Altenbergu. U dolní stanice lanovky a letní bobové dráhy odbočujeme ze silnice a obcházíme po loukách s výhledy město Altenberg s mohutnou propadlinou (pinkou) na okraji. Altenbergská pinka (Altenberger Pinge) po těžbě cínu je největší dominantou tohoto hornického města.

Altenbergská pinka (Altenberger Pinge)

Jedná se o obří propadlinu po intenzivní těžební činnosti na východním okraji města Altenberg, jen asi 50 metrů od nejbližších obydlených domů. První poruchy na zemském povrchu se objevily okolo roku 1620 a počátkem 19. století mělo propadliště plochu asi Bývalý důl v Altenbergu 2,5 ha. Do současných rozměrů se pinka rozšířila po roce 1976 za nejintenzivnější těžby nerostných surovin. Dnes dosahuje největšího průměru 440 m a hloubky 120 až 150 m. V roce 2006 byla Altenbergská pinka zapsána na seznam 77 nejdůležitějších geologických lokalit Německa.

Přicházíme ke stojícím budovám bývalého posledního činného dolu v Altenbergu s názvem Arno Lipmann. Těžba byla zastavena roku 1991. Fotografujeme se před posledním vozíkem s rudou, který vyjel z tohoto dolu. Budovy i těžní věž jsou perfektně zachovalé a nic nenasvědčuje o zastavení těžby již před mnoha lety.

Mezi Altenbergskou pinkou a tímto dolem se nachází velké hornické muzeum s velkou sbírkou minerálů a hornin a historickým těžebním zařízením, kde se návštěvník seznámí s historií těžby v Altenbergu. Zpřístupněnou štolou Neubeschert-Glück-Stollen o délce 175 m se dostaneme s průvodcem přesně pod Altenbergskou pinku. Návštěvu jsme uskutečnili hned následující den po tomto výletu a byla to paráda!

Poslední vozík s rudou před dolem v Altenbergu

Od dolu Arno Lipmann stoupáme lesem po červeně značené cestě okolo malého lesního rybníčku do sedla mezi vrcholy Biwak kuppe (828 m n. m.) a Scharspitze (807 m n. m.) a po následujícím mírném klesání přicházíme k prvním domům obce Georgenfeld (součást spojených obcí s názvem Zinnwald - Georgenfeld). Teď už nám zbývá jen projít asi 1 km obcí až k cestě vedoucí přes státní hranici a k parkovišti u rozcestí Cínovecké rašeliniště. Okruh se uzavřel a skvělý a poučný výlet kousek za naše hranice se opravdu vydařil.

Jupiter Borový vodopád Vosecká bouda Cvilín Zámek Hluboká Chata Horalka Chata Jelenka Macocha Pluto Sluneční soustava Motýli Matterhorn Hukvaldy Soumrak Konopiště Pluto Altocumulus Velhartice Bouřky Černá díra Opruzeniny Čertův mlýn

1. Hrady Hrad Děvičky, romantická zřícenina na severním okraji Pavlovských vrchů
2. Jeskyně Jeskyně Na Pomezí: Otevírací doba a cena vstupného jeskyně Na Pomezí, Rychlebské hory
3. Naše vrcholy Babia hora: Vrchol úžasných výhledů, nejvyšší hora Oravských Beskyd
4. Památky Dřevěný kostel v Kunčicích pod Ondřejníkem, tip na výlet v Beskydech
6. Horské chaty Chata Svatobor: Ubytování na Svatoboru, Svatoborská vrchovina
7. České hrady Karlštejn. jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších českých hradů