Poslední aktualizace: 4.10.2021 , svátek má

Hélium v atmosféře exoplanety WASP-107b ve vesmíru

Objekt WASP-107b je od Země vzdálen 200 světelných let

3.5.2018 | Otakar Brandos, ilustrace NASA

Astronomové pracující s Hubbleovým vesmírným dalekohledem objevili něco, co vůbec nehledali. V atmosféře exoplanety WASP-107b detekovali hélium. Je to poprvé, kdy byl tento prvek zjištěn v atmosféře planety mimo naší Sluneční soustavu. Objev demonstruje možnosti HST v infračerveném spektru při studiu rozsáhlých atmosfér exoplanet.

Vizualizace WASP-107b

Hélium (He) je druhým nejrozšířenějším prvkem ve vesmíru. Hned po vodíku (H). Je to také jedna z hlavních složek rozsáhlých atmosfér planet Jupiter a Saturn. Až dosud nebylo hélium na exoplanetách objeveno, přestože astronomové po něm pátrali.

Analýza chemického složení atmosféry exoplanety se provádí během tranzitu planety před hostitelskou hvězdou. Malá část světla hvězdy (jejíž spektrum známe) prochází atmosférou exoplanety, která v jejím spektru zanechává zřetelné "otisky prstů". Čím je vyšší koncentrace prvku v atmosféře, tím snadnější je jeho detekce.

Čtěte také: Objev 8. planety v Kepler-90: Vzdálená sluneční soustava soupeří o…

Výzkumný tým provedl analýzu infračerveného spektra atmosféry WASP-107b. Dosavadní analýzy byly provedeny v ultrafialové a optické části spektra. Úspěšná detekce hélia ukázala, že atmosféra exoplanety může být studována i na delších vlnových délkách.

Silný signál hélia ukázal, že nová metoda může pomoci analyzovat atmosféry i kolem exoplanet zemského typu, což je s dosud využívanou technologií obtížné. Studie atmosfér se tak díky nové metodě může rozšířit na mnohem širší okruh exoplanet.

WASP-107b má mezi známými exoplanetami nejnižší hustotu. Zatímco velikostí zhruba odpovídá Jupiteru, její hmotnost dosahuje jen 12 % hmotnosti planety Jupiter. Exoplaneta WASP-107b se nachází asi 200 světelných let od Země a kolem mateřské hvězdy oběhne za méně než 6 dní.

Množství helia zjištěného na WASP-107b je tak vysoké, že její atmosféra musí být extrémně nafouklá a sahat do vzdálenosti desítek tisíc kilometrů od planety. Díky této skutečnosti a tomu, že hvězda WASP-107 je vysoce svítivá, dochází ke značnému ohřívání a následnému úniku plynů z atmosféry do kosmického prostoru. Vědci odhadují že WASP-107b ztrácí až 4 % atmosférických plynů každou miliardu let.

+ Exoplaneta WASP-39b: Hubble studuje atmosféru exoplanety "horkého Saturnu"…
+ Unikátní planeta se třemi slunci: Exoplaneta HD 131399Ab se liší od všech dosud…
+ Exoplanety. Zrození obří planety? Kandidát na exoplanetu pozorován v hvězdném lůně
+ Pořídil dalekohled VLT snímek dosud nejlehčí exoplanety?
+ Neočekávané množství obřích exoplanet v otevřené hvězdokupě M 67
+ Mimořádně chladný červený trpaslík a sedm jeho planet: V neobvykle bohaté soustavě…
+ V protoplanetárním disku byl poprvé detekován metanol, objev v protoplanetárním…
+ Hvězda s chvostem, neočekávaný objev
+ Nejtěžší známá hvězda ve vesmíru
Turistické trasy a výlety podle pohoří

Vesnuše Kmeťov vodopád Rýchorská bouda Cvilín Zámek Hluboká Chata Šerlich Bouda Jelenka Macocha Ceres Den Země Motýli Matterhorn Drahotuš Soumrak Konopiště Proton Cirrus Velhartice Bouřky Černá díra Batohy Ještěd
1. Rozhledny Bismarckova rozhledna: Rozhledna na vrchu Zelená hora u Chebu
2. Jeskyně Jeskyně Balcarka, na krápníky nejbohatší jeskyně Moravského krasu
3. Naše vrcholy Luční hora: 2. nejvyšší hora Krkonoš a České republiky
4. Památky Kuželov, větrný mlýn - technické a stavební památky v Bílých Karpatec
6. Horské chaty Masarykova chata: Horská chata v Beskydech, levné ubytování na Bumbálce
7. České hrady Karlštejn, jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších českých hradů