Poslední aktualizace: 22.4.2024 , svátek má
Treking > Vesmír > Exoplaneta WASP-39b je planetou typu horkého Saturnu

Exoplaneta WASP-39b je planetou typu horkého Saturnu

Hubble studuje atmosféru exoplanety WASP-39b "horkého Saturnu" podrobněji než kdy předtím

2.3.2018 | Otakar Brandos, ilustrace NASA

Mezinárodní tým vědců využil Hubbleova kosmického dalekohledu ke studiu atmosféry horské exoplanety WASP-39b. Spojení nových dat se staršími údaji pomohlo vytvořit komplexni studii o atmosféře exoplanety. Složení atmosféry WASP-39b naznačuje, že procesy formování exoplanet mohou být velice odlišné od procesu formování naší Sluneční soustavy.

Komplexní spektrum WASP-39b

Tato studia mohou poskytnout novou představu o tom, jak a kde planety u hvězd vznikají. To je důležité i pro pochopení vzniku a formování i naší vlastní Sluneční soustavy. Britsko-americkému týmu se s využitím výkonu HST, Spitzerova dalekohledu a velkých teleskopů ESO podařilo sestavit nejkomplexnější spektrum atmosféry exoplanety WASP-39b, jaké dnešní technologie umožňuje.

Exoplaneta WASP-39b obíhá kolem hvězdy podobné Slunci ve vzdálenosti asi 700 světelných let od Země. Exoplaneta je klasifikována jako horský Saturn. To odráží jak jeho velikost srovnatelnou s naším Saturnem, tak i blízkost k mateřské hvězdě.

Čtěte také: Objev 8. planety v Kepler-90: Vzdálená sluneční soustava soupeří o…

Nová studie zjistila, že i přes podobnou hmotnost, se obě tělesa značně liší. WASP-39b má nafouklou atmosféru, která v horních vrstvách neobsahuje mraky. To umožnilo nahlédnout do mnohem větší hloubky.

Ke zkoumání spekter atmosfér exoplanet se využívá průchodu světla vzdálené hvězdy. Překvapením bylo např. zjištění, že WASP-39b obsahuje asi třikrát více vody než Saturn. Toto zjištění umožnilo odvodit přítomnost velkého množství těžších prvků v atmosféře exoplanety. To zase naznačuje, že WASP-39b byla bombardována množstvím ledového materiálu.

WASP-39b v představách umělce

Toto bombardování by bylo ale možné jen v případě, že by planeta vznikla v mnohem větší vzdálenosti od hostitelské hvězdy, než ve které se nachází dnes. Analýza složení atmosféry WASP-39b naznačuje, že exoplaneta prošla zajímavou migrací dovnitř sluneční soustavy. Po dokončení své migrace se WASP-39b ocitla osmkrát blíže ke své rodičovské hvězdě. Je k ní mnohem blíže než je vzdálenost planety Merkur od Slunce.

Jeden oběh WASP-39b kolem centrální hvězdy vykoná za pouhé čtyři dny. Povrchová teplota tak musí dosahovat spalujících 750 °C. Přestože má exoplaneta vázanou rotaci, silné větry přenášejí teplo na odvrácenou, neosvětlenou stranu a udržují odvrácenou stranu téměř stejně horokou.

Po uvedení teleskopu James Webb do provozu v roce 2019, plánují vědci pořídit ještě dokonalejší spektrum atmosféry WASP-39b. James Webb bude moci sbírat data o atmosférickém uhlíku, který absorbuje světlo na vlnových délka Hubbleovu teleskopu nedostupných. To umožní dozvědět se více o místech, kde se tato exoplaneta zrodila.

+ Unikátní planeta se třemi slunci: Exoplaneta HD 131399Ab se liší od všech dosud…
+ Exoplanety. Zrození obří planety? Kandidát na exoplanetu pozorován v hvězdném lůně
+ Pořídil dalekohled VLT snímek dosud nejlehčí exoplanety?
+ Neočekávané množství obřích exoplanet v otevřené hvězdokupě M 67
+ V protoplanetárním disku byl poprvé detekován metanol, objev v protoplanetárním…
+ Voda na Marsu, dnes již máme díky kosmickým sondám nezvratné důkazy
+ Voda na Zemi asi nemá kometární původ, překvapivá zjištění kosmické sondy Rosetta
+ Voda ve vesmíru, stopy vody na vzdálené planetě v souhvězdí Lištičky
+ IC 2177 mlhovina Racek aneb na křídlech racka
+ Hvězda s chvostem, neočekávaný objev
+ Nejtěžší známá hvězda ve vesmíru
Turistické trasy a výlety podle pohoří

Vesnuše Závojový vodopád Vosecká bouda Cvilín Zámek Hluboká Chata Šerlich Chata Jelenka Macocha Ceres Velikonoce Motýli Matterhorn Hukvaldy Soumrak Konopiště Kvarky Cirrus Velhartice Bouřky Černá díra Batohy Praděd
1. Rozhledny Petřínská rozhledna: Rozhlednu na Petříně v Praze zná každý Čech
2. Jeskyně Jeskyně Na Pomezí: Otevírací doba a cena vstupného jeskyně Na Pomezí, Rychlebské hory
3. Naše vrcholy Luční hora: 2. nejvyšší hora Krkonoš a České republiky
4. Památky Kuželov, větrný mlýn - technické a stavební památky v Bílých Karpatec
6. Horské chaty Chata Svatobor: Ubytování na Svatoboru, Svatoborská vrchovina
7. České hrady Karlštejn. jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších českých hradů