Poslední aktualizace: 1.10.2018 , svátek má
Treking > Aktuality > Horská výzva byla po řádění vichru opravdovou výzvou

Horská výzva byla po řádění vichru opravdovou výzvou

Poslední závod se v Krkonoších nečekaně zdramatizoval

6.9.2018 | Patrik Pátek

Mimořádně dramatická byla poslední zastávka Rock Point - Horské výzvy. Také v Krkonoších, kde seriál horských běhů a trekingu tento víkend finišoval, řádila bouře s vichrem, která se prohnala Evropou. Silný poryv větru pak doslova smetl celé zázemí závodu. Pořadatelé nakonec museli půlnoční start královské kategorie Long z bezpečnostních důvodů zcela zrušit.

Horská výzva

"Všechno přišlo doslova ve vteřině. Nejprve lehce poprchávalo a náhle fouknul vítr takovou silou, že s neskutečnou lehkostí zvedl hlavní stan a začal ohýbat a lámat jeho konstrukci. Dvacet lidí na ni skočilo a snažilo se stan zatížit a udržet, jinak by odletěl jako papír. Ve velmi krátké chvilce bylo naše zázemí srovnáno se zemí. Jedna věc byla, že bychom nestihli komfortně odbavit registraci a závod odstartovat, druhou otázkou byla bezpečnost, kdy jsme po domluvě s horskou službou závod Long museli zrušit. Po tom, co jsme tu zažili, nikdo z nás nechtěl riskovat, že se komukoli cokoli stane. To, že nedošlo k jiným než materiálním škodám, tak trochu považuji za zázrak a nehodlali jsme nikoho ohrozit. Nikdo totiž nevěděl, jak moc by to pak na hřebeni bylo nebezpečné," popsal dramatické chvíle Pavel Zitta, ředitel seriálu Rock Point - Horská výzva.

Silný vítr, který se prohnal celým Českem lámal stromy a způsobil značné škody. Pořadatelé závodu ale závěrečný podnik letošního 8. ročníku skrečovat nehodlali. "Věděli jsme, že pokud už nic dalšího nepřijde, jsme schopní zázemí do rána znovu připravit a starty dalších závodů zajistit," prohlásil Zitta.

Horská výzva se stala výzvou tentokrát nejen pro závodníky, ale i pro pořadatele, kteří svedli boj nejen s přírodním živlem, ale i s časem. Přes noc se vše podařilo znovu provizorně postavit a sobotní část mohla proběhnout přesně podle plánu. "Dokonce bych se vsadil, že ti, kteří netušili, co nás v pátek večer potkalo, to ani nepoznali. Můj tým si zaslouží velké poděkování, jak si se vzniklou situací dokázal poradit. Proto si troufám říci, že to závod, až na trasu Long, nijak nepoznamenalo," byl hrdý na své parťáky Pavel Zitta.

Horská výzva

A závodníci se odvděčili skvělým přístupem i výkony. Do Pece pod Sněžkou nakonec dorazilo na pět set běžců, kteří si to mezi sebou rozdali na trasách Half (35 km) a Short (17 km) ve tradičních kategoriích rozdělených na jednotlivce, dvojice a dogtrekaře. "Podle pravidel můžeme v takovém případě závod bez náhrady zcela zrušit, ale přihlášeným na trasu Long jsme umožnili přeregistraci na Half nebo převedení startovného do jimi vybraného závodu v příštím ročníku," popsal vstřícný krok ředitel Zitta.

Krkonoše byly závěrečnou 5. zastávkou seriálu, kde se braly poslední body do celkového hodnocení. "Trasu Long, díky svému zrušení, jsme prostě uzavřeli po čtvrtém závodě. Byla by hloupost začít s body jakkoli jinak spekulovat. To by nebylo fér," řekl Zitta.

Krkonoše jsou brány jako královna českých hor a na závěrečný podnik dorazila také řada hostů a známých jmen v běžeckém světě. Ti všichni si nakonec závod užili na střední distanci Half. Účastníci se poměřili třeba s velkým dobrodruhem Pavlem Paloncým, nejlepším českým ortopedem-běžcem Mílou Rouskem, ale i se Zdeňkem Křížem či Tomášem Macečkem, mistrem ČR v ultra trailu nebo i s ambasadorem závodu Pavlem Brýdlem, aktuálním mistrem ČR ve skymaratonu. "Ke mně ty Krkonoše patří. Byl jsem tu několikrát a vždycky se tu děly věci. Jednou tu na Sněžce mrzlo a sněžilo, jednou jsem si sám šil nohu, jednou tu bylo strašné vedro, teď jsme přijeli na Long a šli Half a k tomu ten vichr, takže tady jsem měl zážitek vždy velký," usmál se Pavel Paloncý, který s Magdalenou Čejkovou jasně zvítězil v kategorii Mix týmů. "U mě je ten týmový závod, a mám to v sobě hluboce zakořeněné, o tom, že tým jde spolu, pomáháte si navzájem, vyhráváte spolu, prohráváte spolu, to je prostě to základní pravidlo," připomněl své základní principy, které by měl ctít každý týmový hráč, Paloncý.

Horská výzva

Absolutním vítězem Halfu se ale stal Otto Krattner z Plzně, který se jako jediný dokázal dostal pod tři hodiny. Druhý za ním byl právě ortoped Míla Rousek a pódium uzavřel Miroslav Šmatolán. Na poloviční trase se ale neztratili ani Longaři. Lucie Samcová s Veronikou Martínkovou ukázaly, že nejrychleji zvládnou zaběhnou i Half. To suveréni letošního ročníku na Longu Radek Steklý a Honza Žaloudek byli tentokrát stříbrní za vítěznou mužskou dvojicí Martinem Janikem a Tomášem Kubičíkem.

Dalším suverénem na dlouhé trati Vlastou Vágnerem se nenechal zaskočit vítězný dogtrekař na Halfu Jan Krabec. Dogtrekařům tedy stále kralovali Plzeňáci, přestože Dominiku Slavotínkovou porazila se svým psem Jana Kakáčová. "Byl opravdu velký rozdíl jít z Longu na Half. Běželo se rychleji a větší intenzitou. Kolega chtěl závod původně vypustit, ale nakonec jsem ho přemluvil, ale určitě jsme chtěli vyhrát," popsal rozdíly Radek Steklý, člen stříbrného mužského týmu na Halfu.

Nakonec se ale soupeřilo ve čtrnácti kategoriích a nechyběl ani nesoutěžní benefiční Pochod s Mixitkou, který se v Krkonoších šel pro Kubíka Pecku, který od narození trpí svalovou dystrofií. Pořadatelé chlapci, který je se svojí maminkou pravidelnou součásti pochodu, nakonec přispěli částkou 11 100 korun. "I přes všechny peripetie a silné ochlazení byla v rámci poslední zastávky seriálu na místě atmosféra naprosto fantastická. Tím jsme prakticky uzavřeli letošní 8. ročník, ale skutečné finále nás ještě čeká," připomněl skutečnost Pavel Zitta, že pořadatelé pro běžce připravili ještě šestý bonusový závod na Pálavě. Ten se uskuteční 13. října v Mikulově a bude předcházet slavnostnímu vyhlášení celkových výsledků letošního ročníku.

Závěrečný podnik Rock Point - Horské výzvy 2018

Do Krkonoš jsou trasy představeny

6.9.2018 | Patrik Pátek

Dva týdny zbývají do startu závěrečného podniku Rock Point - Horské výzvy. Pětidílný seriál horských běhů a trekingu pro širokou veřejnost vyvrcholí už tradičně v Krkonoších. Samotné vyhlášení ale proběhne o měsíc později při šestém nadstavbovém závodě na Pálavě. Teď ale pro závěrečnou bodovanou štaci pořadatelé odhalili závodní trasy. Na Sněžku se běžci ale nepodívají.

Krkonoše 2017

"Finální podobu závodních tratí se nám podařilo doladit a potvrdit až v tomto týdnu. Omlouvám se tedy závodníkům, kteří na jednotlivé tratě i na přihlášení museli čekat déle, ale už kdysi jsme slíbili, že nespustíme přihlášky dříve, než veškeré tratě nebudeme mít potvrzené černé na bílém. Na jednu stranu mám radost, že se nám podařilo prakticky obhájit loňské atraktivní trasy, i přes značný tlak na odsun do nižších partií Krkonoš. Na druhou stranu, usilovali jsme o výrazné zatraktivnění, které nám ale nevyšlo," sdělil Pavel Zitta, ředitel seriálu Rock Point - Horská výzva.

Krkonošská zastávka je už léta jednou z organizačně nejnáročnějších v celém seriálu. Vedení KRNAPu bývá velmi rázné. Pořadatelé se i přes to každý rok snaží připravit pro účastníky velmi zajímavé trasy a velký sen je přechod nejvyšší české hory. Na Sněžku se běžci ale jen tak nepodívají.

"Je mi moc líto, že i přes každoročně bezproblémovou organizaci akce dle stanovených podmínek ochrany přírody i doplňkového sběru odpadků z horských cest při odznačení tras závodu našimi dobrovolníky, je nám stále vrchol Sněžky zapovězen a co víc, do dalších let by dle nově připravovaných podmínek správy KRNAP měla být dokonce i celá 1. zóna národního parku, což si osobně, a myslím, že ani spousta závodníků, nedokážu vůbec představit," podotkl ředitel Zitta.

Závěrečný pátý podnik 8. ročníku běžecké série ale na své atraktivitě nijak neutrpěl. Oproti loňsku jsou totiž změny minimální. Závodníci se tak opět mohou přihlásit k jedné ze tří distancí - Long (67 km), Half (35 km) nebo Short (17 km), při které mohou překonat nejen konkurenty, ale především sami sebe a odhodlaně navázat na motto závodu - "Dej Výzvu". Běžet je možné jako jednotlivec, dvojice nebo se svým psem v kategorii dogtreking.

"Stále na běžce budou čekat velmi atraktivní místa vrcholových partií Krkonoš jako je Labská či Luční Bouda nebo Obří důl. Změny jsou jen v některých detailech na trase Long, kde již nebude druhá občerstvovací stanice na Labské boudě, nýbrž o trochu dříve na Dvoračkách. Svozové místo pro občerstvovací stanici nebude z Výrovky, ale z Richterových bud," upřesnil změny ředitel Zitta.

Krkonoše 2017

Tradiční součástí je nesoutěžní benefiční Pochod s Mixitkou, z něhož polovina startovného poputuje na konto malého Kubíka Pecky postiženého nevyléčitelnou svalovou dystrofií. "Pro pochod se nám ale naopak podařilo vymyslet zcela novou a o dost atraktivnější trasu, takže věřím, že motivace zamířit do Krkonoš a pomoci dobré věci se ještě zvýší," věří Zitta.

Spolu s představením jednotlivých tras byla spuštěna i registrace. Kvůli pozdějšímu zavěšení také došlo k posunu výhodnější on-line registrace, které poběží až do 15. září. Stále se ale bude každý moci přihlásit i na místě v den konání závodu. Jako první odstartuje pět minut před páteční půlnocí (21. září) královská trasa Long. V sobotu dopoledne se pak na trať vydají zbývající kategorie včetně benefičního pochodu. Na běžce tentokrát dohlíží a s celou krkonošskou zastávkou pomáhá zkušený běžec, ambasador Pavel Brýdl.

Praděd Kvarky Zverovka Zámek Hluboká Nízké Tatry, ubytování Soumrak Kamenná chata Roháče, ubytování Macocha Helfenburk Hranická propast Hukvaldy Elbrus, Kavkaz Polární záře Chata Borišov Porubský bludný balvan Javorníky, ubytování Spacáky Gran Paradiso Pluto Vysoký vodopád Vosecká bouda Karlštejn Cvilín Chata Šerlich Bouda Jelenka Ceres Jarní prázdniny Motýli Matterhorn Konopiště Drahotuš Neutron Čelovky Cirrus Turistické batohy

Krkonoše, ubytování a horské boudy

LUČNÍ BOUDA LESNÍ BOUDA
Luční bouda Hlavní hřeben pohoří
Krkonoše

Detail ubytování …
Lesní bouda Pec pod Sněžkou

SCHRONSISKO SAMOTNIA POMEZNÍ BOUDA, horský hotel
Samotnia Karpacz, Maly Staw
Krkonoše

Detail ubytování …
Pomezní bouda Horní Malá Úpa

+ Krkonoše o víkendu uzavřou letošní sérii Rock Point - Horské výzvy
+ 3. závod Rock Point - Horské výzvy v Krkonoších ukončil celý ročník 2013!
+ Zimní spacáky. Víte jak si vybrat vhodný spací pytel na zimu?
+ Turistická obuv, jak si vybrat vhodné turistické boty
+ Aby se vám dobře šlapalo…, jak vybírat a ošetřovat turistickou obuv
+ Sněžnice - typy, konstrukce a použití
+ Turistické batohy, typy batohů a jak si vybrat batoh
Reklama, turistické trasy a výlety podle pohoří