Poslední aktualizace: 22.1.2024 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Výstup na Hochkönig (2 941 m) v rakouském Salcbursku

Výstup na Hochkönig (2 941 m) v rakouském Salcbursku

Hochkönig, výstup klasickou cestou za západem a východem Slunce

17.1.2018 | Roman Waldhauser

Mohutný vápencový masiv hory Hochkönig (2 941 m n. m.) leží v rakouské spolkové zemi Salcbursko, západně od města Bischofshofen. Na jih spadá převážně kolmými skalními stěnami vysokými až 1 000 metrů, které s velkou oblibou vyhledávají horolezci. V severní části masivu se nachází ledovec Übergossene Alm, který je jediným náhorním ledovcem celých Východních Alp. Vrcholové partie tvoří vápencové plató a na úplném vrcholku hory stojí horská chata Matrashaus.

Pastviny pod Hochkönigem

Výstup začínáme na velkém zpoplatněném parkovišti nad hotelem Arthurhaus (1 503 m n. m.). Tento tříhvězdičkový alpský hotel byl postaven již v roce 1866 a končí zde asfaltová silnice z obce Mühlbach am Hochkönig. Jedná se o nejvýše položené a prakticky také i jediné místo v okolí, kde se dá déle parkovat.

Balíme věci na dva dny s úmyslem přenocovat v chatě Matrashaus na samotném vrcholku hory, prozkoumat blízký ledovec a pozorovat efekty při západu a východu Slunce. Počasí má být následující dny naprosto dokonalé a v druhé půlce srpna nás vítá azurově modrá obloha.

Až k vrcholu nás povede značená cesta č. 430, která nese označení Hochkönigsteig a v zimě je hojně využívána skialpinisty. Výstup na vrchol trvá pomalou chůzí přibližně okolo 5 hodin.

Čtěte také: Watzmann - přechod hřebene, parádní túra v Berchtesgádenských Alpách

Začínáme mírně stoupat pohodlnou cestou a okolo nás se rozkládají nádherně zelené pastviny s pasoucími se stády krav a koní. Často zaslechneme i pískání svišťů, kterých se v okolí vyskytuje velké množství. Procházíme okolo horské chaty Mitterfeldalm (1 669 m n. m.), odkud na nás od venkovních stolů mávají snídající hosté. Cesta ve svém dalším úseku překonává časté lavinové dráhy a nejmohutnější má dokonce název Schneeklamm (Sněhová soutěska). Tak si říkáme, že zimní výprava touto cestou asi moc bezpečná není.

Cesta po několika mohutných zatáčkách v ledovcovém karu Ochsenkar nás přivádí pod jižní kolmou stěnu známého skalního útvaru Torsäule (2 588 m n. m.), který vznikl díky působení ledovce na skalní masiv. Tato vysoká skalní stěna je mezi horolezci velmi populární a i dnes jich mnoho pozorujeme v akci. Projdeme podél úpatí celé stěny a začínáme opravdu výrazněji stoupat.

Cesta v serpentinách překonává mohutný terénní stupeň, z jehož horní hrany je dokonalý pohled na zmiňovaný útvar Torsäule (2 588 m n. m.). Po okolních skalách se převalují chuchvalce čerstvě vytvořených letních mraků, ale přesto slunce stále převažuje.

Zdoláváme první sněhové úseky a procházíme okolo miniaturního ledovcového jezírka, pod jehož hladinou nás upoutal výrazně modře zabarvený led. Z ledovce, který je vyznačen v turistických mapách zůstaly jen malé a navzájem oddělené kousky a mapy již zcela neodpovídají skutečnému stavu. Po dalších sněhových úsecích přicházíme k rozcestí s cestou č. 401, odkud dobře vidíme vrchol i s horskou chatou.

Závěrečná část výstupu vede skalnatým terénem a je na mnoha místech zajištěna fixními ocelovými lany a krátkým žebříkem. Za špatného počasí se jedná o obávanou část výstupu s častými úrazy. Po hladkém překonání technických pasáží se ocitáme na oblém vrcholovém hřbetu a pohodlná cesta kamenitým terénem nás přivádí k vrcholovému kříži vedle chaty Matrashaus na samotném vrcholu hory Hochkönig (2 941 m n. m.). Horské okolí bez vegetace nám trochu připomíná měsíční krajinu, ale má svoji zvláštní atmosféru.

Vysoké Taury s Grossglocknerem (3798 m) - přiblíženo

Chata Matrashaus byla postavena v roce 1898 a její současná podoba je z roku 1985 s kapacitou 105 lůžek a zimním Winterraumem s 10 lůžky a dekami. Jedná se o jednu z nejvýše položených chat v celých rakouských Alpách a zásobování je možné pouze vrtulníkem. Majitelem je Österreichischer Touristenklub (ÖTK) a otevřena bývá od června do října. Na chatě nejsou pokoje, ale pouze velká společná noclehárna (Bettlager) a po případném obsazení nouzová spací místnost (Lager).

Nocleh pro dospělého člena Alpenvereinu, nebo člena i jiného rakouského spolku stojí se snídaní 23 Euro (sleva bez snídaně se neposkytuje) a pro nečleny stojí 27 Euro. Vzhledem k vysoké návštěvnosti především o víkendech a svátcích je ideální absolvovat výstup ve všední den, kdy je na vrcholku o mnoho klidněji a vyplatilo se to i nám. Na chatě neteče pitná voda a koupit si 0,5 l vody stojí 2,30 Euro, případně plastovou láhev o obsahu 1,5 l stojí 3,90 Euro. Doporučujeme tedy vzít si nějakou vodu navíc do batohů.

Po zajištění noclehu se za nádherného počasí vypravujeme jen s malým batůžkem na průzkum ledovce Übergossener Alm. Do západu Slunce je spousta času a sestupujeme po značené cestě č. 432 západním směrem.

Chvíli se zastavujeme na výhledovém předvrcholu s dřevěným křížem a užíváme si pohledy na vrcholek Hochkönigu a mohutné čelo ledovce pod námi. Musíme ještě sestoupit nějaké výškové metry až k místu, kde končí vyhledávaná, velmi dlouhá a obtížná jištěná cesta Königsjodler Klettersteig (obtížnost D). Poblíž je začátek největší zachovalé plochy ledovce Übergossener Alm, který se jen velmi mírně svažuje severním směrem.

Šplháme a zase sestupujeme na drobné skalky okolo okraje ledovce a hledáme fotogenická místa. V údolích se utvořila hustá inverzní mlha a během krátké chvíle z mlhy vystupují jen samotné vrcholky Berchtesgadenských Alp se slavným Watzmannem (2 713 m n. m.) v německé části pohoří.

Procházíme se po měkkém povrchu ledovce (dnes je to zcela bezpečné), posedáváme na skalkách a při Slunci klesajícím k obzoru si užíváme stále efektnější horská panoramata. Několikahodinový naprostý relax ukončujeme návratem k horské chatě, kterou jsme měli po celou dobu na dohled.

Ledovec Übergossener Alm (v překladu znamená zalitá pastvina) měl ještě v roce 1888 plochu 5,5 km2 a pokrýval prakticky celou náhorní plošinu ve vrcholových partiích Hochkönigu. Do dnešní doby však většina ledovce roztála a v současnosti je jeho celková plocha méně než 1,5 km2. Ledovec se navíc rozpadl na tři části, které nejsou navzájem spojeny a je vlivem oteplování klimatu odsouzen k postupnému úplnému zániku. Ve svém středu však stále ještě dosahuje mocnosti okolo 40 metrů.

O místě se vypraví strašidelná legenda o v luxusu žijících sedlácích na nejbohatší pastvině s nekonečnými stády skotu. Zdejší hospodáři si z luxusu nechali dláždit cesty kulatým sýrem, býkům na pastvině nasazovali stříbrné kravaty, místo vody pili nejdražší víno a obrovské přebytky másla a mléka vylévali a vyhazovali. Když přišel jedné noci unavený poutník požádat ve špatném počasí o nocleh, tak byl nemilosrdně vyhozen jako nezvaný host. Jakmile poutník odešel, strhla se obrovská sněhová bouře a zasypala pastviny a usedlosti nekonečnými vrstvami sněhu, který se proměnil v led. Nikdo nestihl utéci a dle pověsti jsou všichni dodnes pod ledem pohřbeni. Pověst má údajně racionální základ v nástupu malé doby ledové po teplém období vrcholného středověku, kdy nastala v celé oblasti neúroda a hladomor.

Čelo ledovce Übergossener Alm ve večerním čase

Od chaty na vrcholu Hochkönigu si užíváme večerní výhledy a nacházíme se vysoko nad hustou inverzní oblačností. Slunce zapadá za obzor a pozorujeme pěkné světelné efekty. V chatě je útulno, panuje dobrá nálada a při pivku a čaji se dobře sedí. Na stěně je dokonce pověšená vlaječka Klubu českých turistů a od sousedního stolu se s námi dává do řeči turista z Drážďan se svými vzpomínkami na cesty do Čech, když se ještě nesmělo cestovat na západ.

Noclehárna je poloprázdná, ale vzhledem k vysoké nadmořské výšce a velkému teplu se neusíná dobře a těšíme se na pěkné ráno. Před snídaní jdeme fotit nádherný východ Slunce nad Dachsteinem (2 995 m n. m.). Další neskutečné pohledy jsou na dnes zasněžené vrcholy Nízkých Taur, Vysokých Taur i s Grossglocknerem (3 798 m n. m.), dále na Berchtesgadenské Alpy se všemi nejvyššími vrcholy a spoustu dalších pohoří. Hlavně Dachstein vypadá odtud velmi netradičně bez ledovců a ve zcela zvláštním uskupení s mnoha skalními věžemi. Za ideálních podmínek lze od chaty spatřit více jak 200 třítisícovek s dohledem od Totes Gebirge přes Vysoké Taury po vrchol Zugspitze.

Po vydatné snídani zahajujeme sestup po stejné trase jako včera k parkovišti nad hotelem Arthurhaus, kam jsme bezpečně a za pěkného počasí dorazili a následně den před příchodem silných bouřek odjeli domů.

Příjezd pod Hochkönig je nejdříve po dálnici A10 od Salzburgu na Villach, odkud sjedeme na exitu 47 na Sankt Johann im Pongau a následně za městem Bischofshofen najedeme na horskou silnici Hochkönig Strasse (B164). Po této silnici vystoupáme do obce Mühlbach am Hochkönig, odkud nás směrovka navede na úzkou asfaltovou silnici, která končí u hotelu Arthurhaus.

Hochkönig, turistická mapa

Merkur Závojový vodopád Martinova bouda Cvilín Zámek Hluboká Chata Šerlich Chata Jelenka Macocha Pluto Velikonoce Motýli Matterhorn Hukvaldy Soumrak Konopiště Neutron Cirrus Velhartice Bouřky Černá díra Mačky Bukovec

1. Rozhledny Petřínská rozhledna: Rozhlednu na Petříně v Praze zná každý Čech
2. Jeskyně Jeskyně Na Pomezí: Otevírací doba a cena vstupného jeskyně Na Pomezí, Rychlebské hory
3. Naše vrcholy Luční hora: 2. nejvyšší hora Krkonoš a České republiky
4. Památky Kuželov, větrný mlýn - technické a stavební památky v Bílých Karpatec
6. Horské chaty Chata Svatobor: Ubytování na Svatoboru, Svatoborská vrchovina
7. České hrady Karlštejn. jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších českých hradů