Treking.cz
Poslední aktualizace: 12.2.2018 , , svátek má
Treking > Cestování > Koleje pod svatým Gotthardem

Koleje pod svatým Gotthardem

6. prosince 1871 byla založena Společnost Gotthardská železnice

12.2.2018 | Lumír Kothera

Železniční spojení z Itálie k severu, přes malebné švýcarské město Lugano a ještě výše položenou Bellinzonu, umožňuje dvoukolejná trať, klikatící se údolím řeky Ticino. S tratí vede souběžně asfaltová silnice, která zejména v létě je hodně frekventovaná. Údolí, zpočátku ploché, s pečlivě obdělanými pozemky a hustě osídlené, ve však dost široké, aby se sem vešla ještě i dálnice, která sleduje asfaltku i železnici. Když se všem postaví do cesty rozeklaný štíty Alp, asfaltka vyhledává složitými serpentinami průsmyk, zatímco dálnice a železnice se noří do přítmí tunelů…

Z jihu: směr Alpy

Než se přiblíží Bellinzona, hlavní město kantonu Ticino, musí naleštěná rychlíková souprava s elektrickou lokomotivou Švýcarských spolkových železnic s temně šedozelenými vozy i čokoládově hnědými vagóny italskými překonat údolí vysoko na východ. Městu s patnácti tisíci obyvateli vévodí obrysy hradu, vystupujícího nad siluetou ostatních budov. Vlak zastavuje ve stanici, provádí se poslední zkouška brzd před nadcházejícím horským úsekem trati. Po chvíli dává zvláštní návěstí povel k odjezdu.

Údolí Ticina se postupně zužuje, přibližuje se silnice, nedaleko je možno spatřit i dálnici. Okolní svahy jsou stále strmější. Souprava projede stanicí Giornico, strojvedoucí rozsvítí světla lokomotivy a vozy, prohřáté ještě italským sluncem, se blíží ke dvěma spirálovitým tunelům poblíž městečka Pianotondo. Pak následuje stanice Faido a vlak projede opět dvěma tunely.

Čtěte také: Luganské jazero, Stredomorie uprostred Álp

Z dalšího městečka Airolo se osobní vozy kdysi odchylovaly od směru, aby sjely do místního nádraží a dostaly se na plošinové železniční vozy. Jejich řidiči se totiž rozhodli vozy šetřit a nešplhat s nimi serpentinami, ale k cestě do průsmyku svatého Gottharda využít nabídky pohodlné přepravy svých "miláčků" na železničních vagónech. Dnes je situace jiná, protože auta mohou využívat vybudovaný silniční tunel.

Od severu k jihu

Z opačného směru z okolí Luzernu vystupuje Gotthardská železnice do údolí zpěněné řeky Reuss. Koleje vedou k jihu údolím, zarovnaným četnými naplaveninami, které sem přinesla voda během tisíciletí. Hned za železniční stanicí Erstfeld šplhá trať stoupáním 27 promile nepřetržitě celých 29 kilometrů až do nadmořské výšky 630 metrů. Za stanicí Gurtnellen projíždí vlak tunelem Pfaffensprung, dlouhým téměř 1 500 metrů a dalším tunelem Kirchberger.

Přes řeku Reuss se souprava dostane 1 083 metrů dlouhým tunelem Wattinger, ale z otevřeného výhledu do krajiny se cestující dlouho netěší. Za tunely Leggistein a Naxberg, oba dlouhými rovněž přes 1 000 metrů, končí strmé stoupání ve výšce 1 160 metrů nad mořem ve stanici Göschenen. Těsně za ní je severní portál Gotthardského tunelu, v jehož středu, 1 800 metrů pod alpským hřebenem Kastelhorn, je nejvyšší bod trati.

Rozmanitý sortiment přepravovaného zboží

Cesta ke svatému Gotthardu byla známá již v dobách slávy Římské říše. Úzkou a nepohodlnou stezku, vhodnou pro pěší poutníky a odvážné jezdce, nahradila před sedmi stoletími schůdnější cesta, i když pro povozy zatím nevhodná. V polovině 14. století byla přes svatý Gotthard vybudována stezka pro mezky, široká až 15 stop a vyložená žulovými bloky. Ročně po ní přešlo na 16 tisíc osob a 9 tisíc mezků.

S postupem času došlo k překlenutí některých bystřin menšími mostními stavbami a nároky na zdejší dopravu začaly stoupat. Tradiční způsob dopravy zůstal zachován do 20. let 19. století, kdy přes některé průsmyky byly postaveny umělé cesty.

Jedna z nich, dokončená v roce 1830, vedla i přes svatý Gotthard a svému účelu sloužila padesát let. Jezdily po ní poštovní dostavníky i soukromé povozy. Z jihu vozily surové hedvábí, vlnu i víno, ze severu se dopravovaly kůže, sýry, střelný prach. Vzrůstající zájem o cestu dokládá skutečnost, že zatímco v roce 1840 tudy cestovalo kolem patnácti tisíc lidí, o třicet let později to bylo již sto tisíc lidí.

První plány

Stejně stará jako cesta byla myšlenka zřízení tunelu v této části Alp. V úvahu přicházelo několik tras. V souvislosti se záměrem na výstavbu železnice spatřil světlo světa návrh na trasu oblastí svatého Gottharda. V roce 1853 zasedalo ve švýcarském Luzernu Gotthardské sdružení, které podpořilo myšlenku tunelu v oblasti svatého Gottharda namísto tzv. projektu Lukmanier z roku 1827. sledujícího trasu vedenou pod stejnojmenným průsmykem.

Vznikaly první návrhy, vycházející z Gotthardského záměru, které byly propracovány po roce 1863. V roce 1866 s ním vyslovila souhlas italská vláda, v roce 1869 Severoněmecký spolek. 15. září 1869 se k této myšlence uskutečnila v Bernu mezinárodní konference a hned o měsíc později na den přesně byla podepsána příslušná dohoda mezi Švýcarskem a Itálií, k níž 28. října 1869 přistoupilo Německo. Celkové investice, kryté subvencemi, akciemi a obligacemi, byly dohodnuty ve výši 187 miliónů francouzských franků. 6. prosince 1871 vznikla Společnost Gotthardská železnice.

Koleje a tunel

Práce na stavbě tunelu na jeho severní straně byly zahájeny 4. června 1872 v Göschenen. Z jižního směru se začalo z města Airolo 4. července 1872. zpočátku se uplatnily jen lidské ruce, později byla tvrdá skála odstraňována pomocí vrtacích strojů. Od roku 1875 se pro rychlejší postup stavby začalo používat vrtacích strojů s vylepšenou konstrukcí - vzduch pro jejich pohon dodávaly kompresorové stanice firmy Cockerill z belgického Seraingu.

Stavba Gotthardské železnice zaměstnávala tisíce dělníků a odborníků nejrůznějších profesí, jejichž počet dosáhl téměř osmnácti tisíc. Nejvyšší počet dělníků na stavbě tunelu byl zaznamenán v srpnu 1880 číslem 3 405. průměrný měsíční výkon byl kolem dvouset metrů.

Blížil se pátek 27. února 1880. ještě ráno dělilo pracovní čety, postupující proti sobě od severu a od jihu, téměř 16 metrů masivní skály. Od této chvíle se skalní vrstvy přestaly odstřelovat. Během dne se vyhloubilo dalších 7,5 metru, takže na druhý den zůstalo 8,3 metru.

V podvečer v sobotu 28. února zbývalo posledních 80 centimetrů horské skály, kterou vrták ve směru od jižního portálu prorazil v 18.45. Tentýž den večer ve 22 hodin oznamoval telegraf do celého světa zprávu, že skončení prací se blíží. Poslední zbytky skály tunelu, jehož severní portál v Gösehenen je od jižního portálu v Airolu vzdálen přes 15 km, byly zdolány v neděli 29. února 1880 v 11 hodin.

Uplynul však ještě nějaký čas, než Gotthardský tunel byl zcela dokončen. První vlak jím projel na Štědrý den 1881. Pro veřejnou dopravu byl tunel předán 27. května 1882 a 1. června 1882 byl zahájen pravidelný provoz vlaků. Společnost Gotthardská železnice přešla od roku 1909 do vlastnictví Švýcarských spolkových železnic.

V roce 1883 projelo Gotthardským tunelem 250 tisíc osob, v roce 1908 jeden milión, v roce 1958 již pět miliónů cestujících. Dnešní počet vlakových souprav, které tunelem projedou, dosahuje stovky, ne-li více. To proti deseti vlakům denně, které tudy projely po otevření tunelu.

Treking.cz - diskuze
Boudy, útulny a chaty, hory
Mapa Mapa Hory ČR a Slovenska Útulna Útulna Boudy, útulny a chaty
Reklama
Na Trekingu dále naleznete
Naše rozhledny Skalní města
Naše vrcholy Vodopády
Ledovcová jezera Sedla a doliny
Jeskyně Památky
České hrady Slovenské hrady
Geomorfologie (ČR) Geomorfologie (SK)
Nejvyšší hory (SK) Nejvyšší hory (ČR)
Nejvyšší vrcholy Orografické členění
Karpaty Alpy
Reklama
Vyhledat ubytování podle pohoří

1. Beskydy, ubytování a horské chaty v Beskydech
2. Javorníky, ubytování a horské chaty v Javorníkách
3. Jeseníky, ubytování a horské chaty v Jeseníkách
4. Jizerské hory, ubytování a chaty v Jizerských horách
5. Krkonoše, ubytování a horské boudy v Krkonoších
6. Orlické hory, ubytování a chaty v Orlických horách
7. Šumava, ubytování a horské chaty na Šumavě
CZ / SK
1. Malá Fatra, ubytování a horské chaty na Malé Fatře
2. Nízké Tatry, ubytování a chaty v Nízkých Tatrách
3. Oravské Beskydy, ubytování a chaty na Oravě
4. Roháče, ubytování a chaty v Západních Tatrách
5. Slovenský ráj, ubytování a chaty ve Slovenském ráji
6. Velká Fatra, horské chaty a útulny na Velké Fatře
7. Vysoké Tatry, ubytování a chaty ve Vysokých Tatrách
Reklama
Témata našich článků…
Vesnuše Závojový vodopád Vosecká bouda Cvilín Zámek Hluboká Chata Šerlich Chata Jelenka Macocha Ceres Velikonoce 2018 Motýli Matterhorn Hukvaldy Soumrak Konopiště Kvarky Cirrus Velhartice Bouřky Černá díra Batohy Praděd

Poslední diskusní příspěvky

Růst hladiny moří neustále zrychluje
 20.02.2018 3 příspěvky
Jak vybrat dalekohled, turistické dalekohledy
 20.02.2018 14 příspěvků
Holubyho chata na Velké Javořině
 18.02.2018 28 příspěvků
3denní přechod Krkonoš, hřebenovka
 18.02.2018 1 příspěvek
Sarstein, výstup od Halštatského jezera
 15.02.2018 1 příspěvek
Marmolada, via ferraty v Dolomitech
 15.02.2018 3 příspěvky
Malá Fatra, přechod hřebene
 10.02.2018 18 příspěvků
Chata Na Vyhlídce, ubytování Nová Ves
 09.02.2018 1 příspěvek
Zimní hřebeny Slezských Beskyd
 09.02.2018 3 příspěvky
Přechod Strážovských vrchů a části Malé Fatry
 01.02.2018 3 příspěvky
Túra do nitra Novohradských hor, turistika
 29.01.2018 5 příspěvků
Výstup na Dürrenstein, Ybbstalské Alpy
 29.01.2018 1 příspěvek
Chata Lajoška na Prednej holici
 27.01.2018 26 příspěvků
Rysy, túra ve Vysokých Tatrách
 26.01.2018 21 příspěvků
Změna teploty vzduchu v závislosti na nadmořské vý
 24.01.2018 1 příspěvek
Běžky v Jeseníkách, přidá se někdo pohodový a vese
 18.01.2018 1 příspěvek
Hochkönig, výstup v Berchtesgadenských Alpách
 17.01.2018 1 příspěvek
Kriváň, Vysoké Tatry
 15.01.2018 57 příspěvků
Velká Fatra v babím létě
 15.01.2018 6 příspěvků
Chata Sabinka, Ovčárna
 09.01.2018 2 příspěvky
Reklama
Reklama
Vybíráme z obsahu…
1. Rozhledny Petřínská rozhledna: Rozhlednu na Petříně v Praze zná každý Čech
2. Jeskyně Jeskyně Na Pomezí: Otevírací doba a cena vstupného jeskyně Na Pomezí, Rychlebské hory
3. Naše vrcholy Luční hora: 2. nejvyšší hora Krkonoš a České republiky
4. Památky Kuželov, větrný mlýn - technické a stavební památky v Bílých Karpatec
5. Vesmír Mléčná dráha neboli naše Galaxie - náš mateřský galaktický hvězdný ostrov
6. Horské chaty Chata Svatobor: Ubytování na Svatoboru, Svatoborská vrchovina
7. České hrady Karlštejn. jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších českých hradů
Oblasti: Beskydy | Bílé Karpaty | Brdy | Broumovská vrchovina | Česká Kanada | České středohoří | České Švýcarsko | Český les | Český ráj | Doupovské hory | Drahanská vrchovina | Hanušovická vrchovina | Hornosvratecká vrchovina | Hostýnské vrchy | Chřiby | Javorníky | Jeseníky | Jevišovická pahorkatina | Jizerské hory | Králický Sněžník | Krkonoše | Krušné hory | Křivoklátská vrchovina | Litenčická pahorkatina | Lužické hory | Nízký Jeseník | Novohradské hory | Orlické hory | Pálava | Podyjí | Rakovnická pahorkatina | Ralsko | Rychlebské hory | Slavkovský les | Svitavská pahorkatina | Šluknovská pahorkatina | Šumava | Švihovská vrchovina | Vizovická vrchovina | Vlašimská pahorkatina | Vsetínské vrchy | Východolabská tabule | Zábřežská vrchovina | Zlatohorská vrchovina | Ždánický les | Železné hory | Žulovská pahorkatina | Branisko | Bukovské vrchy | Burda | Cerová vrchovina | Čergov | Čierna hora | Chočské vrchy | Kremnické vrchy | Krupinská planina | Kysucké Beskydy | Laborecká vrchovina | Levočské vrchy | Ľubovnianska vrchovina | Malá Fatra | Malé Karpaty | Muránska planina | Nízké Tatry | Ondavská vrchovina | Oravská Magura | Oravské Beskydy | Pieniny | Podunajská pahorkatina | Pohronský Inovec | Polana | Považský Inovec | Revúcka vrchovina | Roháče | Slanské vrchy | Slovenský kras | Slovenský ráj | Spišská Magura | Stolické vrchy | Strážovské vrchy | Súlovské skály | Šarišská vrchovina | Štiavnické vrchy | Tribeč | Velká Fatra | Veporské vrchy | Vihorlat | Volovské vrchy | Vtáčnik | Vysoké Tatry | Záhorie | Zemplínské vrchy
Home Page | Časopis | Průvodce | Ceník inzerce | Soutěže | Seznamka | Kalendář akcí | Outdoor testy | Horské chaty | Fotogalerie | Archiv
Treky, turistika | Horolezectví | Cykloturistika | Cestování | Vesmír, astronomie | Turistická mapa online | Spolupracujeme
TOPlist