Poslední aktualizace: 21.7.2023 , svátek má

Magický Death Valley, největší kaňon západní polokoule

Na dně USA aneb nejhlubší místo západní polokoule - Death Valley

15.3.2018 | Lubomír Linhart

Ve výroční den zavraždění Martina Luthera Kinga (16. ledna), jenž se stal státním svátkem USA, jsem se ocitl před setměním na nejnižším místě Kalifornie a tím i celých Spojených států amerických a západní polokoule - na dně Death Valley (Mrtvého údolí). Právě vyšel Měsíc a ozařoval krajinu mnohem intenzivněji, než tomu bývá u nás. Daly se číst nápisy na silniční mapě tohoto národního parku.

Na západním obzoru se táhl ve vzdálenosti asi 25 až 30 kilometrů zasněžený hřbet dosahující horou Telescope Peak nadmořské výšky 3 368 metrů. Přímo nad silnicí vedoucí po východním okraji údolí se prudce zvedala kamenitá stráň hřbetu Amargo s jiným vyhlídkovým místem Dantes Wiew ve výšce 1 669 metrů. Ono místo však není zdola vidět. Zato i v noci lze rozeznat ve výšce asi 80 metrů nad silnicí bílý bod, který označuje nulovou výšku, tedy místo, kudy probíhá ve vzdáleném oceánu mořská hladina.

Údolí vyznačené na podrobnějších fyzických mapách USA zelenou barvou bývalo před miliónem let dnem sto kilometrů dlouhého jezera ve vysychající propadlině.

Čtěte také: Roxborough State Park - malý skvost kousek od hlavního města Colorada…

Noc byla dlouhá a teplá. Z nebeské klenby zářilo neobvyklé množství hvězd, jejichž svitu silně konkuroval Měsíc. Celou noc bylo vidět stříbřitý protilehlý velehorský hřbet, bílou solnou plochu vyschlého jezera a rovněž bílou tečku 86 metrů vysoko ve stráni nad silnicí. Tečka označuje výšku hladiny světového oceánu.

Vedle parkoviště stála na suti chemická kadibudka z umělé hmoty s toaletním papírem a oddělením pro tělesně postižené. Sousedila s automatickou meteorologickou stanicí napájenou bateriemi na sluneční energii. Kapesní svítilna prozradila teplotu 20 °C. Do rána pak klesla na 10 °C a záhy po východu Slunce začala nepřetržitě stoupat.

Jediným člověkem na parkovišti byl kromě mne a přítele fotograf, který úpěnlivě čekal na rozbřesk. Chtěl zachytit zrcadlení protilehlých hor v hladině slaného jezera na údolním dně. Užuž by se mu to bylo podařilo, ale náhle začal vanout větřík vzniklý prouděním nestejně ohřátého vzduchu ve stráni v prvních slunečních paprscích nového dne, 17. ledna.

Dosud jako zrcadlo vodorovná hladina slunečního kotouče v louži na dně údolí se hned po východu Slunce zvlnila vlivem proudění nestejně ohřátého vzduchu na stráních. Tmavá stráň se totiž ohřívá rychleji než solí bíle zbarvené dno. K nerušenému zrcadlení tedy nedošlo. Fotograf odevzdaně prohlásil, že si počká, i kdyby měl čekat týden.

Mezitím přijelo auto s nápisem N. P. Death Valley. Z něho vystoupil ranger s vlhkým mopem, pozdravil, vytřel a vydesinfikoval záchod, vyprázdnil igelitové pytle z odpadkových košů, zkontroloval chod meteorologické stanice a s klidem pokračoval severozápadním směrem za svou, zřejmě každodenní prací. V tu chvíli jsem si pomyslel, že něco podobného bychom rádi přivítali v národních parcích naší vlasti.

Když v dáli dozněl zvuk služebního auta, zavládlo nad krajinou neskutečné ticho narušené jen polohlasným hovorem nás dvou, plánujících návštěvu dalších pozoruhodných míst tohoto jedinečného údolí, jež se již do dáli třpytilo krystalky soli.

Ano, byla to právě tato sůl a jiné nerostné bohatství, jež sem přilákaly první usedlíky. Na dně bývalého jezera se během mnoha tisíciletí usadila třistametrová vrstva bahna a solí. Některé doly dosud fungují, například boraxový důl Ryan. U starých dolů zůstaly po někdejší činnosti haldy hlušiny, při nichž se s pietou uchovávají těžké nákladní vozy, které tahalo 20 párů volů, a důlní parní traktory z počátku minulého století. U jednoho z několika benzinových čerpadel mají funkci poutače.

V ranním chládku byl průjezd slanou oranicí, která vzniká vzdouváním solí nasáklé hlíny a kterou kdosi pojmenoval "čertovo golfové hřiště", docela přijatelný. Dopoledne vál jižní vítr, bylo 14 °C a v návštěvním středisku ukazoval digitální teploměr o polednách 17 °C. Automatická meteorologická stanice od výše zmíněného záchodku oznamovala ve 12.29 19°, ale jiná v horách na Rogers Peak současně -10 °C.

Vcelku lze říci, že zima je opravdu ideálním obdobím k návštěvě tohoto nejteplejšího místa celých Spojených států., kde letní teplota dosahuje 49 °C ve stínu a 75 °C na slunci. Stín tam však není, jedině pod pečlivě zalévanými palmami kolem čerpadla, návštěvního střediska a stylového hotelu v bočním vádí. Jmenuje se Scotty´s Castle. Založil ho před druhou světovou válkou jakýsi Johnson spolu se Scottym jako ranč. Scotty tam žil až do své smrti v roce 1954. Přebudovat ranč na přepychový hotel utopený v zeleni stálo jistě mnoho úsilí a peněz. Kolem je vše vyprahlé.

Přesto prý podle vědců z Kalifornské univerzity žije v této výhni 40 druhů savců a 900 druhů rostlin. Nesmíme se však dívat jen po stromech. I na zemi je život. Mravkolev právě dosoustružil svůj pravidelně vykroužený trychtýř a čeká na ubohé mravenečky blížící se od chumáčků suchomilných rostlin v jeho blízkosti.

Neasfaltovaná silnice do Wash Walley byla po kruté zimě značně vlnitá. Nedivím se, že taková silnice získala výstižné pojmenování washboard (valcha). Na sibiřských silnicích jde ovšem o obvyklý povrch nejlepších dálkových silnic.

Ačkoliv sousední Salt Creek je nejsušším místem USA, protéká jím zjara někdy voda. Později se omezí na tůňky a jezírka, v nichž žijí hned čtyři druhy rybiček Cyptinodon salinus, které se jinde na světě nevyskytují. Rybičky se teď při dně lesknou jako naše hořavky, ale na rozdíl od nich nemají ostrou hřbetní ploutev. Čekají na tání sněhu ve velehorách.

Od 1 000 metrů nadmořské výšky leží ještě sníh, jež je jediným zdrojem vody pro nejsušší místo USA se srážkami 50 mm ročně. Rovněž hory na vzdáleném severním obzoru pokrývá sníh. Zaslouží si tedy své jméno - Sierra Nevada. Suchý vzduch dovoluje dohled na toto stovky kilometrů vzdálené pohoří, které tvoří přírodní severní rámec tohoto obrovského údolí.

Měli bychom ještě vědět, že 9 metrů pod povrchem se 20 000 let hromadilo organické bahno na dně tehdy 183 m hlubokého jezera napájeného z ledovců Sierra Nevada. Ani si neumíme představit, že tu rostly obrovské jalovce a popásala se zvířata podobná velbloudům, slonům a tygrům. Prozrazují to jejich nalezené kostry.

Teď tu žijí havrani a volavky a ve vodě výše zmíněné rybičky dlouhé nejvýš 5 cm. Vždy jich několik přečká období sucha v hlubokých tůních. V březnu se jimi voda jen hemží. Sloužívaly v pečeném stavu za potravu indiánům, které tu už také nenajdeme.

Na dně zmíněného potoka spatříme zjara chrostíky a jejich larvy, potápníky a hmyz, který je potravou rybičkám, jež chutnají ptákům a ještěrům a ti zase tvoří zdroj potravy hadům. Za tento koloběh života vděčí údolí tomuto potoku pramenícímu ve velehorách.

Den se pomalu chýlí ke konci. Je čas k návratu od hranic Nevady do Los Angeles. Jen zřídka potkáváme nějaké vozidlo, většinou džípy s náhonem na všechny čtyři kola nebo nákladní auta se stříškou. Na křižovatce u čerpadla rozložili indiáni své obchody se suvenýry a pouťovým zbožím. Ve stáncích se množí hrací automaty, neklamné znamení, že se nocí blížíme do Las Vegas…

Turistické trasy a výlety podle pohoří

Vesnuše Kmeťov vodopád Rýchorská bouda Cvilín Zámek Hluboká Chata Šerlich Bouda Jelenka Macocha Ceres Den Země Motýli Matterhorn Drahotuš Soumrak Konopiště Proton Cirrus Velhartice Bouřky Černá díra Batohy Ještěd
1. Rozhledny Bismarckova rozhledna: Rozhledna na vrchu Zelená hora u Chebu
2. Jeskyně Jeskyně Balcarka, na krápníky nejbohatší jeskyně Moravského krasu
3. Naše vrcholy Luční hora: 2. nejvyšší hora Krkonoš a České republiky
4. Památky Kuželov, větrný mlýn - technické a stavební památky v Bílých Karpatec
6. Horské chaty Masarykova chata: Horská chata v Beskydech, levné ubytování na Bumbálce
7. České hrady Karlštejn, jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších českých hradů