Poslední aktualizace: 18.5.2023 , svátek má

Místo posledního boje Christo Boteva

13.12.2018 | Miroslav Hřeben, http://tamdaltamvys.blogspot.com/
Vrača

V sousedství města Vraca v severozápadním Bulharsku nalezneme pohoří, jež se svojí krásou a rozmanitostí vyrovnává bulharským klasikám jako je Rila, Pirin či Rodopy. Skalní stěny dosahující výšky přes 400 m, více než 500 jeskyní, řada vodopádů, krasových útvarů a turistických cest. Tím vším se pyšní Vračanská planina (Врачанска планина). Kromě přírodních památek se však pohoří proslavilo i jako místo posledního boje jednoho z nejznámějších bulharských revolucionářů Christo Boteva. A to už je poměrně dost důvodů, proč do této oblasti zavítat.

Hned z počátku je dobré zmínit, že výraz planina (планина) má v bulharštině jiný význam než v češtině. V bulharštině planina znamená hora nebo pohoří či hory, a tak je třeba pod pojmy Vračanská planina, Stará planina nebo Osogovská planina vidět pohoří a horské celky, nikoliv nějakou tu planinku.

Do Vračanské planiny není problém se dostat, jelikož ve směru na Vracu jezdí ze Sofie pravidelně jak autobusy, tak vlaky. Kdo by však volil autobus, připravil by se o nádherné výhledy z Iskarské soutěsky, křivolakého údolí řeky Iskar, obklopeného skalními stěnami a horami Staré planiny, kudy vede železnice. Budování této železnice bylo na konci 19. století velkým technologickým počinem nově nezávislého bulharského státu a nejednou bylo opěvováno bulharskými národními autory.

Vrača

Vlaku tak jednoho slunečného víkendu dáváme s kamarády přednost před autobusem a míříme směr Vraca, kde chceme prozkoumat alespoň část Vračanské planiny. Po dvou hodinách cesty vystupujeme na vračanském hlavním nádraží, odkud se vydáme rovnou do hor.

Ne že by město samotné nemělo co nabídnout. Kromě regionálního a etnografického muzea, pomníku "Posla svobody" (Комплекс „Вестителят) nebo několika středověkých obranných věží se ve Vrace nachází i řada restaurací, kde se dá velmi levně ochutnat tradiční bulharská kuchyně. Víkend však chceme strávit pokud možno co nejvíce v přírodě, a proto takový útěk. Na kraji města se bez jakýchkoliv dodatečných směrovníků objevuje červená značka, která nás má dovést do nitra Vračanské planiny.

Vraca

Obecně je turistické značení v Bulharsku horší než v České republice. Často navštěvovaná pohoří jako Rila či Pirin jsou značeny perfektně, avšak v oblastech mimo hlavní zájem turistů kvalita výrazně klesá. Značení je často neúplné, neobnovené nebo chybí zcela. Směrovníky s udáním času nebo vzdálenosti bývají spíše výjimkou a jsou mnohdy památkou komunistického Bulharska Todora Živkova.

V posledních letech se situace zlepšuje a značení přibývá, většinou jde však o práci dobrovolníků nebo výsledek soukromých projektů, které vyznačí jednotlivé cesty. Kvalitní a obnovené značení celostátního Bulharského turistického svazu se tak omezuje spíše na hlavní bulharská pohoří. O Vračanské planině se dá říct, že je značená tak na půl. Část cest značená je, většina není a část značení je výsledkem práce místních a dobrovolníků.

Okolchica

Červená značka nás od kraje města dovádí k první přírodní zajímavosti - vodopádu Vračanská Skaklia (Врачанска Скакля). S výškou 141 metrů se jedná fakticky o nejvyšší vodopád v Bulharsku ? na celém Balkáně, avšak díky slabému průtoku v létě často vysychá, a proto není oficiálně považován za nejvyšší (tuto pozici zaujímá vodopád Rajsko Praskalo v centrální Staré Planině).

Nejprve je potřeba se v hustém porostu vydrápat do poměrně prudkého kopce pod vodopád samotný, poté značka pokračuje až nad vodopád, odkud se odkrývají krásné výhledy na Vracu a okolní skalní stěny. Ty jsou všechny součástí přírodní rezervace Vračanský karst a s výškou až 400 m se jedná o nejvyšší kolmé sklaní útvary v Bulharsku, které jsou zároveň díky svým parametrům oblíbeným cílem horolezců všeho druhu.

Skaly Vraca

Po prudkém výšvihu nad vodopád pokračujeme 7 km stále po červené značce mírně zvlněnou krajinou až k vrcholu Okolčica (Околчица), kde svedl se svoji četou poslední boj jeden z nejznámějších bulharských revolucionářů a bulharský národní hrdina Christo Botev.

Christo Botev a boj za bulharskou nezávislost

Christo Botev byl jednou z nejdůležitějších postav bulharského národně osvobozeneckého hnutí druhé poloviny 19. století. Vzděláním učitel poprvé veřejně vystoupil proti turecké nadvládě roku 1867. Tento výstup vyústil v nucený exil v Rumunsku, odkud však svoji publikační činností v nejrůznějších exilových časopisech pokračoval i nadále v prosazování nezávislého bulharského státu.

Rozhodujícím momentem Botevova života bylo dubnové povstání z roku 1876. Během tohoto povstání se Bulhaři v několika oblastech vzbouřili proti turecké nadvládě a pokusili se vydobýt nezávislost se zbraní v ruce. Bulhaři v rumunském exilu se rozhodli podpořit toto povstání vysláním dvousetčlenného oddílu bojovníků, v jejímž čele stál právě Christo Botev.

Misto smrti Boteva

Oddíl se během května 1876 od Dunaje probojovala do oblasti Vračanské planiny, avšak postupně se stávala stále častějším terčem útoků pravidelných i nepravidelných jednotek turecké armády. Bylo Botevovou smůlou, že vračanská oblast se k povstání nepřipojila a že v době jeho postupu bylo již povstání prakticky eliminováno. Turecké jednotky tak neměly větší problém revolucionáře porazit. Přes velmi houževnaté obranné boje nakonec oddíl podlehl v závěrečném střetnutí právě kolem vrcholu Okolčica 2. června 1876.

V tento den byl Christo Botev zastřelen ranou do hrudi a po jeho smrti se zbytky oddílu rozpadly úplně. Z celkového počtu 205 členů padlo 130 členů v boji a zbytek byl uvězněn či popraven. Boj Botevova oddílu byl tak již prakticky od počátku bez šance na úspěch, jelikož celé dubnové povstání bylo poraženo dříve, než do něj zasáhla. Přesto byl po nezávislosti Bulharska vytvořen hrdinský kult Christo Boteva jako neohroženého bojovníka za svobodu a bulharskou samostatnost, který se udržel přes všechny změny režimů dodnes.

Okolchica - památník

Důkazem přetrvávající popularity Christo Boteva v současném Bulharsku je množství ulic v bulharských městech pojmenovaných po Christo Botevovi, nejvyšší vrchol Staré Planiny Botev (2 376 m), město Botevgrad, fotbalový klub PFK Botev Plovdiv, pomník hrdinného boje na vrcholu Okolčica či zdejší každoroční slavnost 2. června připomínající hrdinný, ale marný boj Botevovy jednotky.

Oblast kolem vrcholu je poměrně pěkně značená a nabízí i několik turistických cest popisujících pohyb jednotek a jednotlivá střetnutí. Zároveň je zde i řada panelů a cedulí s informacemi o Botevovi a dubnovém povstání. Pro milovníky historie se jedná určitě o místo vhodné pro návštěvu.

Úolí Levy

Od pomníku pokračujeme k zničené chatě Okolčica a stejně zničeným okolním chatkám, které jsou němou připomínkou toho, že se i zde provozovala v 70. a 80. letech minulého století horská turistika. O pivu nebo občerstvení na chatě si můžeme nechat jenom zdát, a proto pokračujeme k místu, kde podle legendy padl Christo Botev. Na místě se nachází pamětní kámen a cedule s popisem posledních okamžiků Christo Boteva. Až k místu je značení dobré, ale od něj značka bohužel mizí.

Modře značený úsek mezi pamětním kamenem a chatou Parševica je jedním z těch úseků, kdy se značka občas objeví, aby po chvíli znovu zmizela. Zarostlé cesty a popadané stromy navigaci rozhodně nepomáhají a pouze potvrzují skutečnost, že pěší turistika v této části Vračanske planiny nepředstavuje nejvyhledávanější činnost. Po správné cestě jdeme poměrně dlouho, ale těsně před setměním a rozbalením stanů značku nakonec ztrácíme. Na druhou stranu to není až takový problém. Cest je tu spousta a do cíle se vždy nějak dostaneme.

Borov Kamak a ekostezka Vraca

Druhý den začínáme bez značené cesty a směr pouze odhadujeme. Cílem je další známý vodopád Vračanske planiny Borov Kamak (Боров камък) a k němu vedoucí ekostezka. Orientace uprostřed lesů bez značení a bez viditelných cest není nejjednodušší a bez pomoci štěstí bychom k vodopádu asi nedorazili.

Štěstěna se však přiklonila na naši stranu, protože se v jednu chvíli vynoří z ničeho nic značená cesta přetínající lesní cestu, po které jdeme. S největší pravděpodobností se jedná o jednu z cest značených dobrovolníky, protože zelené značky mají různou velikost a je vidět, že jsou na stromy nakresleny bez nějakého jednotného vzoru. Sem tam se objeví původní značení Bulharského turistického svazu, to je však vybledlé a prakticky neviditelné.

I zde se tak opakuje klasický scénář turistického značení v Bulharsku na méně navštěvovaných místech. Původní síť turistických stezek ze 70. a 80. let kvůli nedostatku financí již v podstatě neexistuje, a tak nastupují dobrovolníci, kteří za pomoci vlastních sil a nákladů přeznačují některé úseky a dělají je opět přístupné veřejnosti.

Značení

Díky bohu za ně, neboť v našem případě nás jimi značená cesta dovedla až k vodopádu Borov Kamak. Ten patří se svými 63 m mezi ty vyšší vodopády v Bulharsku a na rozdíl od Vračanského vodopádu má dostatečné množství vody celoročně. Nad vodopádem je krásná vyhlídka, z níž se dají obdivovat okolní hory a údolí řeky Leva, pod vodopádem začíná ekostezka Vraca, která vede podél údolí až do vsi Zgorigrad.

Turistika v bulharských horách, může vás zajímat

Venušina sopka Úplňky Chata Vyškovec Strečno Jeseníky, ubytování Soumrak Rýchorská bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus, Kavkaz Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Neptun Vosecká bouda Brankovský vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Hmyz Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Spací pytle Nimbostratus Softshell

4.12.2018 / Otakar Brandos
Turistika · Janková - Dutá skala - Vrícko, túra napříč hřebenem Lúčanské Malé Fatry / Fotogalerie k článku

Je nádherný podzimní den. Prosluněná horská úbočí Lúčanské Malé Fatry, oděná do pestrobarevného podzimního šatu, neodolatelně lákají k návštěvě. K návštěvě zvou i blízké a stejně malebné hřebeny …

3.12.2018 / Ondřej Havelka
Cestování · Starý zákon pohledem cestovatele, nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty (4): Vyvolený poutník Abram

Bůh poutníkovi žehná a stále jej in-spiruje: Mnohé texty Pentateuchu preferují poutnický, s pastýřstvím spjatý život, zatímco usedlý život spjatý se zemědělstvím nehodnotí stejně kladně (např. Gn 4). Také výstavba měst a …

30.11.2018 / Otakar Brandos
Trek · Bílé Karpaty, přechod v babím létě: Trek přes Velkou Javořinu a Velký Lopeník na Vršatská bradla (1) / Fotogalerie k článku

Bílé Karpaty jsou nádherným pohořím plných přírodních krás a zajímavých cílů. Proto kolegům Dejvovi s Aljošou nedalo moc práce, aby mě překecali na výlet právě sem. Místo treku v oblasti Králove hole v Nízkých …

28.11.2018 / Martin Pánek
Turistika · Přes Jánošíkove diery a Velký Rozsutec na chatu pod Chlebom, dvoudenní túra na Malé Fatře

V poledne vystupuji z autobusu u hotelu Diery, který je nejoblíbenějším výchozím místem do Jánošíkovych dier. Ty jsou snad nejnavštěvovanějším místem celé Malé Fatry. Zatímco přes léto je tu doslova narváno …

26.11.2018 / Otakar Brandos
Památky · Památky UNESCO v České republice: 12 atraktivních, avšak výletníky obležených turistických cílů

Památky UNESCO jsou velkým turistickým lákadlem. To, bohužel, ke škodě jak památek, tak …

26.11.2018 / Hynek Skořepa
Naše vrcholy · Tisá skála - opomíjená krasavice. Tip na výlet v Hornosázavské pahorkatině

V komplexu lesů mezi Čáslaví a Golčovým Jeníkovem se nachází Tisá skála. Se svými 392 metry nad …

23.11.2018 / Otakar Brandos
Turistika · Blata Jizerských hor: Tip na hezkou túru, když počasí zrovna nepřeje / Fotogalerie k článku

Blata Jizerských hor. Svět tůní a neprůchod- ných rašelinišť. Svět zřídkavých druhů rostlin a živočichů …

21.11.2018 / Komerční sdělení
Trek · Trek k Mount Everestu přes dvě sedla

Celé naše dobrodruž- ství začíná v horském městečku Lukla. Naše letadlo je velmi malé, je konec sezóny, a tak …

21.11.2018 / Ondřej Havelka
Cestování · Starý zákon pohledem cestovatele, nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty (2): Starý zákon a nejstarší cestopisy lidstva

Texty z doby Šalomounovy: První část Starého zákona, pět knih Mojžíšových (latinsky Genesis …

7.11.2018 / Otakar Brandos
Turistika · Pekelné Štiavnické vrchy; putování po vyhlídkách, jezerech, památkách a vrcholech sopečného pohoří / Fotogalerie k článku

Rozkaz zněl jasně: nízké kopce a hlavně dostatek "záchytných" bodů. A protože jsem letos na jaře a opět …

6.11.2018 / Tomáš Osinek
Outdoor vybavení · Digitální fotoaparát na výlety. Jaký vybrat, aby s vámi udržel krok a nevzdal to už pod kopcem?

Hledáte nový digitální fotoaparát, který můžete brát s sebou na všechny výšlapy? Nejlepší volbou …

Ekostezka je velmi pěkně vybudovaná a za pomocí dřevěných schodů, žebříků, mostů a nejrůznějších zábran překonáváme prudké klesání, peřeje a skály. Nejedná se žádný extrémní výkon, ale procházka podél Vltavy to také není. Celá stezka je velmi dobře značená, a tak zvládáme čtyřkilometrový úsek do centra Zgorigradu poměrně rychle.

Borov Kamak

Jelikož je vzdálenost mezi Vracou a Zgorigradem pouhé 3 km po silnici, představuje ekostezka Vraca k vodopádu a zpět ideální cíl pro jednodenní výlet. Na úseku mezi Zgorigradem a Vracou obdivujeme opět kolmé stěny nejvyšších skal Bulharska se spoustou lezeckých cest, nakonec se však ocitáme před jednou hodinou odpoledne zpět na náměstí ve Vrace.

Ekostezka

Za necelých 24 hodin jsme tak poznali část Vračanské planiny s některými jejími nejdůležitějšími místy a došli k závěru, že tato oblast za výlet rozhodně stojí. Ve výsledku jsme však poznali část velmi malou, neboť celé pohoří má mnohem větší rozlohu. Značení ve zbytku oblasti je však minimální a vyžadovalo by trochu dobrodružnější výpravu a mnohem více času. Stejně tak jsme neviděli všechna nejdůležitější místa celé oblasti, takže kdo by chtěl o Vračanské planině poznat víc, může do vyhledávačů zadat pojmy jako jeskyně Ledenika, Lakatnické skály, Ritlite či Čerepišský klášter.