Poslední aktualizace: 8.10.2018 , svátek má
Treking > > Honza Trávníček se z Manaslu bohužel vrací bez "skalpu"

Honza Trávníček se z Manaslu bohužel vrací bez "skalpu"

Opět jako v roce 2015 pomáhal spoluorganizovat záchrannou akci

8.10.2018 | Honza Trávníček

"Ahoj ze základního tábora. V sobotu jsme sestoupili se všema těma našema vysokohorskýma krámama do poklidu BC (základní tábor). Nebyly to úplně lehký batůžky (hodně přes třicet kilo), ale nechtělo se nám vracet zpět na kopec pro naše věci do nebezpečného terénu. A hlavně do kopce.

Otáčíme

Omlouvám se za zpoždění s článkem, ale bohužel jsme si neužili pohodovou neděli, neboť jsme opět jako v roce 2015 pomáhali organizovat záchrannou akci. Již se mi ten krásny kopec zdá trochu prokletý. Bohužel se to týká našeho krajana. A bohužel výsledek záchranky je špatný. Stále pohřešován někde u vrcholu. Šance na přežití již téměř nulová. Umění otočit se včas patří k tomu nejdůležitějšímu, co nám často na horách zachraňuje život.

Čím vím analyzuji a ohlížím se za posledními dny zpátky, tak si uvědomuji, že naše rozhodnutí vrátit se bylo správné. Sice se může opticky zdát, že cca 3-4 h od vrcholu již nic není, ale naopak. V té výšce a hnusné zimě, která byla, je to hodně dlouhá doba!

V minulé zprávě jsem se zmiňoval, že "ten náš vrcholový den" vystoupalo na vrchol maximálně 5-10 lidí bez kyslíku. Tak omyl. Ten den se to povedlo pouze prvnímu Venezuelčanovi v historii, který se podíval na vrchol osmitisícovky - Adamovi. Ale nic moc si z toho prý nepamatuje, měl hrozný halušky…

Sympaťák. Zdá se, že by se chtěl s námi vydat na jaře 2020 na Makalu. Kyslíkáři a jiná podivná individua na Manaslu jsou kapitolou samou pro sebe. Letos se jich na kopci pohybovalo mnoho, z nich okolo 50 procent Číňanů. Byl to mazec, který jsem nikdy předtím nezažil. Od hlasitých večírků v BC, přes neumětele na kopci po zácpy na cestě... Na tato téma napíšu samostatný článek. Myslím, že to stojí za to.

Balíme

Měli jsme prý docela smůlu. Po třech vrcholových dnech před námi a jedním po nás, kdy foukalo minimálně, jsme se trefili do nejstudenějšího vrcholového dne za hodně dlouhou dobu, tvrdili místní znalci poměrů - šerpíci. Je to jenom kopec a naše heslo s Miri "spolu nahoru" se splnilo, na horu jsme stoupali společně a taky společně bezpečně sestoupili dolů.

Dosti v té kose hrozilo, že vzhledem k její nemoci, která se jmenuje Reynoldsův syndrom, kdy bělají, a hlavně promrzají prsty, by mohlo dojít k nějakým ztrátám. Ve velké nadsázce říkám, že mne "bohužel" vůbec v té chvíli nenapadlo, jak by se mohla zvýšit její tržní hodnota.

Radek Jaroš vždy říkal, že ztráta kusů prstů po Annapurně bylo jeho nejlepší (samozřejmě nechtěné) PR. Ona "zvýšená tržní hodnota". Stejně se mi zdá, že je lepší mít přítelkyni kompletní, než tržní…

Za normálních okolností bychom asi zůstávali ještě na nějaký další pokus. Jídla, bombiček i stanů jsme měli na kopci dostatek. Stačilo posečkat na další okno dobrého počasí. Ale upřímně se přiznávám, že letos jsme si hrábli hoooodně a další pokus se nám nechtělo již vůbec absolvovat.

Kdo viděl Miri před odletem, jak si tak několik měsíců pokulhává, tak moc nevěřil, že by se mohla vůbec dobelhat do základního tábora. Došla, a dokonce a dost výš. Já jsem si zase nechával pro sebe špatný výsledek kontroly mého močového měchýře, která proběhla pár dní před odletem. Musel jsem přesvědčit doktory, že další operace nádoru počká až po našem návratu z expedice. Moc to nechápali. Dobrá dvojka jsme s Miri.

Na další pokus jsme tedy neměli náladu, a ani sílu... Jeden "ostrý" výstup po aklimatizaci stačí. Miri si děsně mákla s její bolavou patou a moje "fazóna" po čtyřech operacích během roku a půl taky nebyla taková, na jakou jsem zvyklý. Aspoň jsem doktorům dokázal, že to jde i s rakovinou. Ale na další operaci a následnou "chemošku" již nebyl čas. Tak holt až se vrátíme…

Manaslu

Bohužel se na vrchol nedostali ani Jirka s Ongchhungem (otáčeli kus nad náma). Jirka se necejtil OK. Musím však konstatovat, že z něj mám radost. I přesto, že měl "předplacený" výstup se šerpou a kyslíkem, tak se rozhodl jít (dle mého názoru) férově bez něj a nepřidejchávat. Aniž bych nějak tlačil samozřejmě. Příště to klapne. Třeba Makalu?

A ještě jedna taková vtipná historka na závěr. Při sestupu, jsem již na relativně bezpečném místě po dlouhém slanění žlábku, vyslechl zajímavou diskusi tří "horolezců". Nějaký Evropan, In a Číňan se dohadovali, jaký je nejlepší hotel v Kathmandu. No vyhrál Číňan, který argumentoval možností přistání vrtulníku s "expedičníkama" přímo u hotelu. Paráda. Zhruba po hodině přišli za náma do C1 (první výškový tábor) s očima na vrch hlavy. Těsně za námi s těsně před nimi spadl obrovský serak velikosti baráku. Tak jsem se jich zeptal, zda jim teď zrovna není jedno v jakém bydlí v KTM hotelu…

Díky za podporu všem našim partnerům, ale taktéž kamarádů a všem, co drželi palce a my jsme si díky tomu mohli užít tu "strašnou" nádheru. Dovezeme mnoho fotek - můžete se těšit na kalendář a taktéž promítání koncem letošního roku a začátkem příštího..."

Osmitisícovky, mohlo by vás zajímat

Ještěd Bosony Zverovka Zámek Hluboká Vysoké Tatry, ubytování Soumrak Kamenná chata Roháče, ubytování Macocha Helfenburk Hranická propast Hukvaldy Elbrus, Kavkaz Apogeum Chata Borišov Mohelenská hadcová step Bílé Karpaty, ubytování Spacáky Mont Blanc Merkur Rýchorská bouda Šútovský vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Ceres Jarní prázdniny Motýli Matterhorn Hrad Lichnice Drahotuš Neutron Pohorky Cirrus Softshell

2.10.2018 / Petr Erban
Turistika · Putování za Ötzim a výstup na Finailspitze a Similaun - jak se dostat do místa nálezu muže z ledu

Jak známo, Ötzi je 5 300 roků starý chlapík, který byl nalezen, jak leží zamrzlý v ledu ve …

1.10.2018 / Vesmír
Vesmír v jednom ohni: Téměř celá obloha září v čáře vodíku Lyman-alfa z raného vesmíru

Pozorování hlubokého vesmíru pomocí spektrografu MUSE a dalekohledu ESO/VLT odhalila …

1.10.2018 / Ubytování
Kamenná chata na Chopku neboli Kamienka (aktualizace)

Pozor na změnu provozní doby od …

1.10.2018 / Daniel Vlach
Turistika · Kovářova rokle; Broumovské stěny a nejkrásnější turistické trasy

V sobotní dopoledne bylo konečně volno, tak jsme se s dětmi rozhodli, že vyrazíme někam do …

21.9.2018 / Petr Krčmář
Alpinismus · Výstup na Kazbek; pohled z vrcholu jedné z osmi kavkazských pětitisícovek

25.8. v půl páté ráno dosedá letadlo na dráhu v Tbilisi. Bereme nechutně těžké bágly a sune …

21.9.2018 / Otakar Brandos
Soutěž · Fotohádanka č. 59, 21. - 29.9.2018: Jak se jmenuje sedlo, ve kterém byly pořízeny přiložené snímky?

Od poslední fotohádanky oběhlo přes čtvrt roku. Minulá fotohádanka byla poměrně jednoduchá …

20.9.2018 / Daniel Vlach
VHT · Gerlachův štít a přechod Roháčů, vysokohorská turistika ve Vysokých a Západních Tatrách

Kamarád Honza mi nabídl výlet do Tater. V plánu byl Gerlachův štít Martinovou cestou a Orlí stezka v …

17.9.2018 / Otakar Brandos
Testy · Čelovka HL40R: Redakční test (recenze) nabíjecí zoomovací čelovky Fenix HL40R

Čelovka HL40R je další povedený člen z rodiny čelovek firmy Fenix, které se vyznačují vysokým dosvitem …

15.9.2018 / Jana Zichová
Trek · Přechod Hřensko - Sněžka; trek z nejnižšího na nejvyšší místo České republiky (2)

Větší zastávku děláme v městečku Kurort Oybin. Moc pěkně jsme se v tomto lázeňském městečku …

14.9.2018 / Otakar Brandos
Trek · Vrátna dolina v pohoří Malá Fatra (1): Vydařená dvoudenní túra přes Baraniarky, Chleb, Stoh, Velký Rozsutec a Boboty / Fotogalerie k článku

Vrátna dolina zvaná častěji jen Vrátna je největší, nejznámější a bezesporu i nejnavště- vovanější dolinou …

14.9.2018 / Jana Zichová
Trek · Přechod Hřensko - Sněžka; trek z nejnižšího na nejvyšší místo České republiky (1)

Jsou to už dva roky, co jsem vymyslela a následně s dvěma kamarády (Radimem a Radimem) podnikla …