Poslední aktualizace: 3.3.2019 , svátek má
Treking > Naše vrcholy > Chlumy, nepřehlédnutelné dominanty v regionu Malé Hané

Chlumy, nepřehlédnutelné dominanty v regionu Malé Hané

Chlumy, tip na výlet v Boskovické brázdě

10.10.2018 | Hynek Skořepa

Při cestě po frekventované silnici první třídy č. 43 z Brna na Svitavy či naopak jsou poblíž Černé Hory (s vyhlášeným pivovarem) vidět na východní straně dva zajímavé kopce - Chlumy. Zajímavé jsou hned v několika ohledech - svou přírodou i historií, především Malý Chlum s rozhlednou je navíc atraktivním turistickým cílem.

Rozhledna

Chlum jako označení pro kopec se vyskytuje ve většině slovanských jazyků a dokonce ve starších variantách řady jazyků germánských. Jazykovědci se přou, zda jde o prastaré slovo indoevropského původu, nebo je Slované převzali od Germánů. Evropa je každopádně plná Chlumů, ať už kopců, či podle nich pojmenovaných sídel. Malý a Velký Chlum v jižní části Malé Hané (což je naopak severní díl Boskovické brázdy) jsou však jedinečné.

Jedná se o tzv. svědecké vrchy, které jsou posledními svědky krajiny z dávné minulosti. Jsou tvořeny druhohorními (křídovými) pískovci. Ty zde před mnoha miliony let zanechalo moře. To zaplavilo velkou část střední Evropy a pozůstatky po něm v podobě písčitých usazenin dnes nalézáme od Drážďan až po západní Moravu. Jedná se o tzv. českou křídovou pánev (názvy geologických jednotek se píší s malým počátečním písmenem), jejíž plochá centrální část se pak horopisně nazývá Česká tabule.

Okraje pánve jsou zdvižené, mimo jiné díky tomu Čechy a sousední oblasti (Sasko, okrajově i Polsko) oplývají bohatstvím pískovcových skalních měst. Moře svým zálivem kdysi zasahovalo až na území dnešní Moravy, v pozdějších dobách však eroze z pískovcové tabule stále ukrajovala a ukrajovala, až z ní zůstaly jen drobné erozní zbytky na rozvodích. Na Boskovicku je lze najít kromě Chlumů třeba ještě v okolí Kunštátu. V Rudce u Kunštátu je v pískovcích k vidění známá umělá Jeskyně Blanických rytířů (letos oslavila 90 let od svého zpřístupnění pro veřejnost).

Chlumy Lom

Malý Chlum (489 m) je nejen svědeckým pahorkem, ale zároveň pahorkem stolovým (vzhledem k malému výškovému rozdílu mezi jeho nejvyšším bodem a úpatím ho nelze nazývat horou ani vrchem). Nesnese sice srovnání s mohutnějšími "příbuznými", jako je západočeská stolová hora Vladař (693 m) u Žlutic či stolový vrch Ostaš (700 m), přesto je zdaleka viditelný, mimo jiné i ze zříceniny hradu Boskovice či z tělesa nedokončené říšské dálnice Vídeň - Vratislav.

Malý (mezi místními též Holý) Chlum je paradoxně vyšší než blízký Velký Chlum (464 m). To však prokázala až podrobná kartografická měření, prováděná od 19. stol., naši předkové to vnímali jinak. Z obou Chlumů je ten malý rozhodně zajímavější. Po mnoho staletí byl odlesněný, teprve po druhé světové válce začal v souvislosti s opouštěním tradičních forem extenzivního hospodaření výrazně zarůstat křovinami.

Opevněné hradiště

Dnes je holé pouze jeho temeno s malou (9 m vysokou) dřevěnou rozhlednou. Je z ní v podstatě kruhový rozhled - na západě na podhůří Českomoravské vrchoviny, na východě na příkré zlomové svahy Drahanské vrchoviny. Na jihu je dobře patrná Černá Hora, nad níž vykukuje na kopci zámek (původně hrad). Severní obzor pak uzavírají kopce v okolí Letovic. Charakteristický vzhled získal Malý Chlum až díky pískovcovému lomu, který se do něj začal zakusovat na počátku 20. stol.

Malý Chlum byl ideálním místem pro vybudování pravěkého hradiště, archeologický výzkum zde zaznamenal osídlení v době bronzové a halštatské (starší doba železná). Pozůstatky opevnění, částečně odkryté archeology, zde lze vidět dodnes.

Méně atraktivní Velký Chlum ovšem také není nezajímavý. Červená turistická značka prochází na jeho severozápadním úbočí kolem sousoší, které zde ve 20. letech 20. stol. vytvořil sochař samouk Stanislav Rolínek (1902-1931) z nedalekého Bořitova. Nadaný umělec, který je známý především pracemi v Rudce u Kunštátu (umělá Jeskyně Blanických rytířů), bohužel předčasně zemřel na tuberkulózu. Zmíněné sousoší Jana Husa, Jana Žižky a Prokopa Holého pod Velkým Chlumem bylo jeho prvním větším dílem a zaslouženě vzbudilo značnou pozornost. Tím spíš, že je vytesal pomocí hasičské sekery a poloviny nůžek na stříhání ovcí.

Důlní míry Haldy

Cestou na Chlumy se hodí zastavit také v osadě Huť sv. Antonie (součást Obory), kde jsou pozůstatky po těžbě ledku (probíhala zde od 17. stol.). Kolem nápadně barevných hald (červené zabarvení způsobují oxidy železa) lze najít stará ohraničení důlních měr a patrné je i ústí zavalené odvodňovací štoly. Zbývá dodat, že ledek (síran hlinitodraselný, též kamenec či alaun) byl v minulosti důležitou průmyslovou surovinou. Využíval se v koželužství, sklářství, barvířství či při výrobě mýdla.

Nejlepší přístup na oba Chlumy je z vesnice Obora poblíž Boskovic, od vlaku pak z Doubravice nad Svitavou, případně ze vzdálenější Skalice nad Svitavou (ve Skalici staví i některé rychlíky na trase Brno - Praha). Oba Chlumy jsou ideálním cílem pro nenáročný podzimní výlet, třeba i s dětmi. Barevná podzimní krajina Malé Hané se návštěvníkům za našlapané kilometry bohatě odmění.

Sousoší od Stanislava Rolínka Ze staré dálnice Treking.cz - diskuze

Malý a Velký Chlum, turistická mapa

Ještěd Bosony Zverovka Zámek Hluboká Vysoké Tatry, ubytování Soumrak Kamenná chata Roháče, ubytování Macocha Helfenburk Hranická propast Hukvaldy Elbrus, Kavkaz Apogeum Chata Borišov Mohelenská hadcová step Bílé Karpaty, ubytování Spacáky Mont Blanc Merkur Rýchorská bouda Šútovský vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Ceres Jarní prázdniny Motýli Matterhorn Hrad Lichnice Drahotuš Neutron Pohorky Cirrus Softshell

8.10.2018 / Otakar Brandos
Trek · Kôprovský štít, Temnosmrečinská plesa a Tichá dolina - 3denní toulání na pomezí Vysokých a Západních Tater aneb s kamzíky v patách (1) / Fotogalerie k článku

Pomezí Východních a Západních Tater je jednou z oblastí, kde vám lištičky dávají dobrou noc. Nebo …

8.10.2018 / Ondřej Havelka
Cestování · Stopem napříč válčícím Súdánem (1): Z knihy Cesta k branám Damašku východní Afrikou

Už poslední kilometry před súdánskou hranicí z etiopské strany napovídají, že přijíždíme do jiného …

2.10.2018 / Petr Erban
Turistika · Putování za Ötzim a výstup na Finailspitze a Similaun - jak se dostat do místa nálezu muže z ledu

Jak známo, Ötzi je 5 300 roků starý chlapík, který byl nalezen, jak leží zamrzlý v ledu ve …

1.10.2018 / Vesmír
Vesmír v jednom ohni: Téměř celá obloha září v čáře vodíku Lyman-alfa z raného vesmíru

Pozorování hlubokého vesmíru pomocí spektrografu MUSE a dalekohledu ESO/VLT odhalila …

1.10.2018 / Ubytování
Kamenná chata na Chopku neboli Kamienka (aktualizace)

Pozor na změnu provozní doby od …

1.10.2018 / Daniel Vlach
Turistika · Kovářova rokle; Broumovské stěny a nejkrásnější turistické trasy

V sobotní dopoledne bylo konečně volno, tak jsme se s dětmi rozhodli, že vyrazíme někam do …

21.9.2018 / Petr Krčmář
Alpinismus · Výstup na Kazbek; pohled z vrcholu jedné z osmi kavkazských pětitisícovek

25.8. v půl páté ráno dosedá letadlo na dráhu v Tbilisi. Bereme nechutně těžké bágly a sune …

21.9.2018 / Otakar Brandos
Soutěž · Fotohádanka č. 59, 21. - 29.9.2018: Jak se jmenuje sedlo, ve kterém byly pořízeny přiložené snímky?

Od poslední fotohádanky oběhlo přes čtvrt roku. Minulá fotohádanka byla poměrně jednoduchá …

20.9.2018 / Daniel Vlach
VHT · Gerlachův štít a přechod Roháčů, vysokohorská turistika ve Vysokých a Západních Tatrách

Kamarád Honza mi nabídl výlet do Tater. V plánu byl Gerlachův štít Martinovou cestou a Orlí stezka v …

17.9.2018 / Otakar Brandos
Testy · Čelovka HL40R: Redakční test (recenze) nabíjecí zoomovací čelovky Fenix HL40R

Čelovka HL40R je další povedený člen z rodiny čelovek firmy Fenix, které se vyznačují vysokým dosvitem …

15.9.2018 / Jana Zichová
Trek · Přechod Hřensko - Sněžka; trek z nejnižšího na nejvyšší místo České republiky (2)

Větší zastávku děláme v městečku Kurort Oybin. Moc pěkně jsme se v tomto lázeňském městečku …