Poslední aktualizace: 2.11.2018 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Výstup pod hvězdami na Stoh, Malá Fatra

Výstup pod hvězdami na Stoh, Malá Fatra

…čelovka, -10 °C, hvězdy nad hlavou… absolutní ticho… Malá Fatra…

1.3.2018 | Aleš Neulinger

Vstávačka ve dvě ráno, kafe, čaj, sedám do auta a jedu. Během dvou hodin, což je doba dojezdu do Vrátne doliny, si několikrát říkám, zda nebylo lepší pospat a pak v klidu u kamen sledovat olympiádu. Ale kdepak, letos ještě nemám žádné pořádné zimní fotky z hor a předpověď slibuje na dopoledne jasno a ideální podmínky.

Velký Rozsutec

Na parkovišti ve Štefanové ukazuje teploměr -10 °C, tak se moc nezdržuji, házím batoh na záda a začínám stoupat po zelené značce. Zpočátku je chladno, ale pár výškových metrů stačí k zahřátí na provozní teplotu. Mráz štípe v nose, ale jinak je bezvětří. Přede mnou se ve svitu hvězd rýsuje silueta Velkého Rozsutce a absolutní ticho ruší jen křupání sněhu pod pohorkami. Stezka je ušlapaná a zmrzlá, takže nandávám nesmeky a pokračuji na Medziholie. Po hodině chůze začíná svítat a čelovka už není třeba. Před příchodem do sedla začínám fotit, ale ještě to není ono.

Od rozcestníku se vydávám doprava po červené značce a po pár metrech začíná pořádný stoupák v lese. Vycházející slunko mě nenechává klidným a šlapu, co mi dech a síly stačí, abych se dostal na volnou zasněženou pláň. Konečně jsem z lesa venku a přichází zasloužená odměna v podobě pohledu na nejkrásnější horu Slovenska, zalitou ranním sluncem. Pokračuji dále k vrcholu a jsem moc rád, že jsem si ráno přivstal a vydal se na hory. Výhled na Tatry v čistém mrazivém vzduchu nemá chybu, o Rozsutci a Osnici ani nemluvě.

Čtěte také: Osnica a Stoh. Túra z Párnice do Kraľovan na sněžnicích

U rozcestníku na vrcholu Stohu mě vítají dva mladí slovenští skialpinisté a z opačné strany přichází další ranní fotograf. Společně se těšíme z parádních výhledů na další zasněžené kopce Malé Fatry, kterým dominuje Veľký Kriváň. Začíná nepříjemně foukat, tak se moc nezdržuji, pořizuji několik nezbytných fotografií a mažu dál po červené směrem na Poludňový grúň.

Po sestupu do Stohového sedla už tolik nefouká a já si mohu v klidu užívat výhledů na Steny, kterým vévodí nejbližší "severný vrchol". Po pár desítkách minut jsem nad sjezdovkou na Poludňovom grúni a zde už začíná přibývat dalších turistů, kteří se sem mezitím vyškrábali po žluté značce z Vrátne doliny.

Ještě pár fotek směrem ke Snilovskému sedlu a čeká mě už jen prudký nepříjemný sestup k chatě Na Grúni a pak dál po modré k autu do Štefanové. S použitím nesmeků to jde dolů docela dobře, za hodinu jsem u auta a fičím domů. V Ostravě jsem okolo půl jedné odpoledne, je zataženo a tak se mohu v klidu věnovat úpravě fotek, které jsem před pár hodinami pořídil na hřebenech Malé Fatry. Ranní vstávání se rozhodně vyplatilo…

Medziholie Steny Sestup k chatě Na Grúni Chata Na Grúni Cestou do Štefanové Treking.cz - diskuze
Turistické trasy a výlety podle pohoří

Vesnuše Závojový vodopád Vosecká bouda Cvilín Zámek Hluboká Chata Šerlich Chata Jelenka Macocha Ceres Velikonoce Motýli Matterhorn Hukvaldy Soumrak Konopiště Kvarky Cirrus Velhartice Bouřky Černá díra Batohy Praděd
1. Rozhledny Petřínská rozhledna: Rozhlednu na Petříně v Praze zná každý Čech
2. Jeskyně Jeskyně Na Pomezí: Otevírací doba a cena vstupného jeskyně Na Pomezí, Rychlebské hory
3. Naše vrcholy Luční hora: 2. nejvyšší hora Krkonoš a České republiky
4. Památky Kuželov, větrný mlýn - technické a stavební památky v Bílých Karpatec
6. Horské chaty Chata Svatobor: Ubytování na Svatoboru, Svatoborská vrchovina
7. České hrady Karlštejn. jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších českých hradů