Poslední aktualizace: 1.11.2018 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Beskydy a Salajka za letního slunovratu

Beskydy a Salajka za letního slunovratu

Pohodová túra z Bílé přes prales Salajka na Bumbálku, Masarykovu chatu a Kmínek

19.6.2018 | Otakar Brandos

Je 21. června, den letního slunovratu. Slunce na nebeské sféře v 6.25 protnulo obratník Raka a dosáhlo (vzhledem ke světovému rovníku) nejvyšší deklinace. A protože je krásné počasí a dopoledne mě v redakci nic nehoní, vyrážím na krátkou, asi 20kilometrovou túrku do Beskyd.

Prales Salajka

Jako obvykle parkuji na sběrném parkovišti v obci Bílá. Kolem dřevěného kostela sv. Bedřicha vyrážím proti proudu Bílé Ostravice po zelené turistické značce. Krátká zastávka u zámečku na Bílé (548 m). Sice je schován ještě ve stínu, ale pokochat se jeho štíhlými liniemi rozhodně neuškodí. Po trochu fádní asfaltce vedou další kroky k sirnému prameni Smradlava (594 m). Ochutnávám. Je to již taková "tradice".

Další cesta vede bez velkého stoupání přes rozcestí Údolí Velké Smradlavy (600 m) na rozcestí Pod Klínem (600 m), na kterém pokračuji vpravo po modré turistické značce. Fotím kobylky, veverky se fotit nenechaly. Nemají pro tyto kratochvíle pražádného pochopení. No nic, alespoň budu dříve v horské osadě Salajka (730 m), do které se prosmýknu hlubokým údolím mezi vrchem Kyčera (834 m) a hřebenem Planý Gruň. V osadě je hájovna a několik dalších stavení. A především krásné květnaté louky s množstvím motýlů a dalšího hmyzu.

Čtěte také: Z Bílé kolem Smradlavy a Čurabky na Bobek, pohodová horská túra s…

Opět se nořím do lesa a po panelové lesní cestě přicházím k hranici Národní přírodní rezervace Salajka o výměře necelých 22 hektarů. Jedná se o jedlobukový prales, který v Beskydech (a nakonec i v Karpatech) patří k nejzachovalejším původním lesům. Však se tady nacházejí mimořádně staré a statné jedle, jejichž věk je odhadován až na 400 let!

Celé území pralesa Salajka je ponecháno svému vývoji bez zásahů člověka od roku 1937. Roste tady neobyčejně různorodý les ve výškovém rozpětí od 712 metrů nad mořem po 820 metrů. Do přírodní rezervace, která je domovem řady chráněných ptačích i dalších živočišných druhů, je vstup zakázán. Tedy mimo značené turistické chodníky. Respektive chodník, protože po hranici NPR Salajka prochází pouze žlutě značená turistická trasa.

Za pralesem Salajka následuje vcelku svižné stoupání. A již se objevují louky a první chaty. Sedlo Bumbálka je na dosah. Dnes se ale na Bumbálce nezastavuji, ale za výhledů na Beskydy a Turzovskou vrchovinu pokračuji k Masarykové chatě (800 m). Dávám pivko, kochám se výhledy k Lysé hoře, nejvyšší hoře Moravskoslezských Beskyd, a na Travný. Po krátkém relaxu pokračuji dále po červené turistické značce vinoucí se po hřebeni a hranici ČR a Slovenska.

Objevují se další úžasné výhledy. Panorama obohacuje Smrk, druhá nejvyšší hora v Moravskoslezských Beskydech, a již se objevuje rozcestí Smutníky (850 m). V okolí je řada dalších soukromých rekreačních chat. Kousek za sedlem ochotně pózuje veverka. Nyní mám ale špatné světlo, takže záběry jsou jen takové dokumentační. A další skvělé výhledy.

Chata Kmínek

Procházím nad chatou Sněžná a již je tady rozcestí Nad Kmínkem (855 m). Poletuje tady krásně zbarvená babočka bílé c, která by mě jako zvala na chatu Kmínek (830 m), která, zdá se, má otevřeno. Avšak již mě začíná honit čas, zdržel jsem se trochu déle na Masarykově chatě. Proto pouze procházím a pokračuji po krásném hřebeni s řadou parádních výhledů přes vrchy Korytovo (881 m) a Polanky (881 m) do sedla Hluchanka (762 m).

Boží muka jsou na svém místě, lavičky zvou k posezení. Láká i blízký vrch Bobek. Avšak tam jsem již letos byl. Proto scházím kolem krásných roubenek k osadě Kavalčanky, kde u rybníčku fotím vážky, motýly a ve vodě čolky s pulci, kteří se pomalu proměňují v žáby. Již mají dobře patrné "pacičky" a znatelně kratší ocásky. Kolem se mihne i potvora pijevice. Brrr…

Bílá, lovecký zámeček

Další cesta vede strmě dolů na rozcestí Údolí Velké Smradlavy (600 m), na kterém se kruh uzavírá. Kolem pramene Smradlavy, obůrky s muflony, jeleny a stresovaným jezevcem pokračuji k loveckému zámečku Bílá. Konečně docházím nazpět do obce Bílá, ze které jsem dopoledne startoval na tuto sice krátkou, ale velice hezkou túru po méně známých a navštěvovaných částech Moravskoslezských Beskyd. Budete-li mít volné dopoledne či odpoledne, nebudete mít náladu na davy lidí směřujících k vrcholu Lysé hory, mohu tuto nenáročnou túru s klidným svědomím doporučit.

Turistické trasy a výlety podle pohoří

Vesnuše Kmeťov vodopád Rýchorská bouda Cvilín Zámek Hluboká Chata Šerlich Bouda Jelenka Macocha Ceres Den Země Motýli Matterhorn Drahotuš Soumrak Konopiště Proton Cirrus Velhartice Bouřky Černá díra Batohy Ještěd
1. Rozhledny Bismarckova rozhledna: Rozhledna na vrchu Zelená hora u Chebu
2. Jeskyně Jeskyně Balcarka, na krápníky nejbohatší jeskyně Moravského krasu
3. Naše vrcholy Luční hora: 2. nejvyšší hora Krkonoš a České republiky
4. Památky Kuželov, větrný mlýn - technické a stavební památky v Bílých Karpatec
6. Horské chaty Masarykova chata: Horská chata v Beskydech, levné ubytování na Bumbálce
7. České hrady Karlštejn, jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších českých hradů