Poslední aktualizace: 11.4.2024 , svátek má
Treking > Naše vrcholy > Impozantní Králický Sněžník (1 424 m n.m.), nejvyšší hora v pohoří

Impozantní Králický Sněžník (1 424 m n.m.), nejvyšší hora v pohoří

Králický Sněžník, nejvyšší hora Králického Sněžníku

9.12.2018 | Otakar Brandos

Králický Sněžník (1 424 m)je nejvyšší hora Králického Sněžníku, třetího nejvyššího pohoří České republiky. Králický Sněžník dříve zvaný Kladský Sněžník (polsky Śnieżnik Kłodzki, německy Glatzer Schneeberg) se zvedá do výšky 1 424 metrů nad mořem. Jedná se o uzlový bod masívu pohoří, ze kterého vybíhá pět rozsoch s dalšími významnými vrcholy pohoří.

Králický Sněžník

Název hoře daly zdejší drsné klimatické podmínky. Vždyť sníh pokrývá kupoli Králického Sněžníku 7 až 8 měsíců v roce. Nyní se sice doba, po kterou temeno hory pokrývá sníh zkracuje díky nezpochybnitelnému globálnímu oteplování, avšak název hoře zůstal.

Masívem Králického Sněžníku probíhá rovněž evropské rozvodí. Na jižní straně hory, kousek pod vrcholem, v malém kotli modelovaném v poslední době ledové (zřejmě) ledovcem, pramení řeka Morava. Ta odvádí své vody do Dunaje a následně do Černého moře. Na severních svazích hory pramení říčky Kamienica, Kleśnica a Wilczka (na jejím toku se nachází nejvyšší vodopád pohoří Wilczki), které odvádějí vody z oblasti Králického Sněžníku do Baltského moře.

Masív hory vytváří v rámci pohoří samostatný geomorfologický okrsek Hornomoravská hornatina, který je od sousedních geomorfologických okrsků Podbělský hřbet a Malosněžnický hřbet oddělen poměrně hlubokými sedly a dolinami.

Vrcholové partie na Králickém Sněžníku tvoří bezlesá tundra s řadou významných a zřídkavých rostlinných druhů. I živočichů. Vždyť oblasti Králického Sněžníku se můžeme dokonce setkat s kamzíkem horským (Rupicapra rupicapra), který zde zřejmě přešel z blízkého Hrubého Jeseníku, kam byl na počátku 20. století dovezen z Alp. Při této "autointrodukci" musel kamzík překonat hluboké lesy i významné silniční tahy…

Není proto divu, že s Králickým Sněžníkem je spojena i ochrana přírody. Na české straně v podobě národní přírodní rezervace o výměře asi 1 695 hektarů a na polské straně rezervace zvané rezerwat przyrody Śnieżnik Kłodzki.

V minulosti na Králickém Sněžníku panoval čilý turistický ruch podpořený i turistickou infrastrukturou. Ta je dnes bohužel (z jistého úhlu pohledu také bohudík) v troskách, byť její ruiny jsou v terénu stále patrné. Ať již se jedná o ruiny rozhledny Wilhelmswarte z roku 1899 a nebo Lichtenštejnovy chaty z roku 1912. Funkční chatu (schronisko) tak dnes nalezneme jen na polské straně hory.

U bývalé Lichtenštejnovy chaty se na betonovém pylonu nachází známá soška slůněte, symbol české strany hory i pohoří a o kus dále, kousek pod vrcholem Králického Sněžníku, historický trojmezní hraniční kámen vyznačující bývalé hranice Českého království, Kladského hrabství a Moravského markrabství.

Králický Sněžník

Králický Sněžník, k jehož vrcholu vede řada turistických tras jak z české, tak z polské strany, je rovněž skvělým výhledovým bodem. Za pěkného počasí z jeho vrcholu přehlédneme nejen hřebeny vlastního pohoří, ale i sousedních Rychlebských hor, Hrubého Jeseníku a Hanušovické vrchoviny či Orlických hor. A za opravdu dobré viditelnosti je krásně vidět i Sněžka, nejvyšší hora Krkonoš a České republiky.

Králický Sněžník Králický Sněžník Treking.cz - diskuze

Další vrcholy Králického Sněžníku, může vás zajímat

Venušina sopka Úplňky Chata Vyškovec Strečno Jeseníky, ubytování Soumrak Rýchorská bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus, Kavkaz Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Neptun Vosecká bouda Brankovský vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Hmyz Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Spací pytle Nimbostratus Softshell

26.11.2018 / Otakar Brandos
Památky · Památky UNESCO v České republice: 12 atraktivních, avšak výletníky obležených turistických cílů

Památky UNESCO jsou velkým turistickým lákadlem. To, bohužel, ke škodě jak památek, tak …

26.11.2018 / Hynek Skořepa
Naše vrcholy · Tisá skála - opomíjená krasavice. Tip na výlet v Hornosázavské pahorkatině

V komplexu lesů mezi Čáslaví a Golčovým Jeníkovem se nachází Tisá skála. Se svými 392 metry nad …

23.11.2018 / Otakar Brandos
Turistika · Blata Jizerských hor: Tip na hezkou túru, když počasí zrovna nepřeje / Fotogalerie k článku

Blata Jizerských hor. Svět tůní a neprůchod- ných rašelinišť. Svět zřídkavých druhů rostlin a živočichů …

21.11.2018 / Komerční sdělení
Trek · Trek k Mount Everestu přes dvě sedla

Celé naše dobrodruž- ství začíná v horském městečku Lukla. Naše letadlo je velmi malé, je konec sezóny, a tak …

21.11.2018 / Ondřej Havelka
Cestování · Starý zákon pohledem cestovatele, nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty (2): Starý zákon a nejstarší cestopisy lidstva

Texty z doby Šalomounovy: První část Starého zákona, pět knih Mojžíšových (latinsky Genesis …

7.11.2018 / Otakar Brandos
Turistika · Pekelné Štiavnické vrchy; putování po vyhlídkách, jezerech, památkách a vrcholech sopečného pohoří / Fotogalerie k článku

Rozkaz zněl jasně: nízké kopce a hlavně dostatek "záchytných" bodů. A protože jsem letos na jaře a opět …

6.11.2018 / Tomáš Osinek
Outdoor vybavení · Digitální fotoaparát na výlety. Jaký vybrat, aby s vámi udržel krok a nevzdal to už pod kopcem?

Hledáte nový digitální fotoaparát, který můžete brát s sebou na všechny výšlapy? Nejlepší volbou …

5.11.2018 / Jiří Fiedler
Trek · Siněvirský národní park a západní Horhany, Ukrajina 2018 turisticky

Po loňských zkušenostech z Černé Hory jsme se rozhodli vyrazit na vandr opět dál než na Slovensko …

5.11.2018 / Ubytování
Útulna Krömerova bouda, luxusní útulna v Jizerských horách

Krömerova bouda zvaná také Kröme …

1.11.2018 / Peter Rybár
Tip na výlet · Čiernobiele priehrady, Protržená přehrada: Opakované povodne - dôvod k stavbe priehrad v Jizerských horách (1)

K výnimočným oblastiam, v minulosti trpiacimi častými záplavami, patria údolia horských …

31.10.2018 / Martin Jílek
Trek · Podzimní putování poloninou Svidovec, hřebenový přechod a cestování na Zakarpatské Ukrajině / Fotogalerie k článku

Neobvyklé babí léto přineslo do naší oblasti velmi teplé, stálé počasí, které by bylo škoda nevyužít …

26.10.2018 / Otakar Brandos
Trek · Kôprovský štít, Temnosmrečinská plesa a Tichá dolina - 3denní toulání na pomezí Vysokých a Západních Tater aneb s kamzíky v patách (3) / Fotogalerie k článku

Stíny v hlubokých horských dolinách se neúprosně prodlužují a sluníčko se stále více sklání k obzoru …