Poslední aktualizace: 15.1.2024 , svátek má
Treking > Vesmír > Úplné zatmění Měsíce dne 27. července 2018 - nejdelší v 21. století

Úplné zatmění Měsíce dne 27. července 2018 - nejdelší v 21. století

Fotografie ze zatmění Měsíce 27. července 2018

21.7.2018 | Otakar Brandos

V pátek 27. července 2018 se můžeme těšit na významný astronomický úkaz (pokud nám bude počasí příznivě nakloněno) - úplné zatmění Měsíce. V ČR se jedná o úplné zatmění Měsíce po dlouhých třech letech. Navíc půjde o průchod Měsíce geometrickým středem zemského stínu a díky tomu, že se Měsíc blíží do apogea své dráhy, tak i k nejdelšímu úplnému zatmění Měsíce v 21. století. Měsíce bude v zemském stínu ponořen 1 hodinu a 43 minut.

Úplné zatmění Měsíce 27. července 2018

Úplné zatmění Měsíce proběhne poměrně vysoko nad obzorem. A díky průchodu geometrickým středem zemského stínu bude Měsíc i velice tmavý. Na měsíční povrch se bude promítat středová skvrna zemského stínu, kam dopadá nejméně paprsků lomených zemskou atmosférou a která dodává Měsíci nahnědlou barvu.

Z připojené tabulky je patrné, že Měsíc vyjde u nás nad obzor již ve fázi částečného zatmění, kdy bude z asi jedné třetiny ponořen do zemského stínu. Jistě se jedná o zajímavou příležitost pro fotografy. Úplné zatmění nastane jen asi 3/4 hodiny po východu Měsíce a za soumraku. To bude Měsíc jen asi 5,5° nad obzorem.

Čtěte také: Zatmění Měsíce z 15.6.2011 aneb schovávaná mezi mraky

Středem zemského stínu projde Měsíc v době, kdy bude asi 11,3° nad obzorem. Totalita skončí při výšce Měsíce 16° nad obzorem. Konec zatmění Měsíce pak připadá až na sobotu 28. července 2018.

Zajímavostí je, že se Měsíc blíží do apogea své dráhy (406 222 km), kam se dostane v sobotu ve 22:22 SELČ. Díky tomu bude Měsíce úhlově docela malý - o celých 14 % menší než během tzv. superúplňku 2. ledna 2018. Porovnání velikostí Měsíce při superúplňku a mikroúplňku naleznete na této stránce.

Úplné zatmění Měsíce z 27. na 28. července tohoto roku bude okořeněno jasným Marsem, nápadně rudou "hvězdou" vzdálenou jen asi 6° od Měsíce. Jas rudé planety Mars, která se 31. července dostane do tzv. velké opozice, činí -2,78m. Mars se k Zemi přiblíží o 4 dny na vzdálenost pouhé 0,385 au (astronomické jednotky). Tedy na nějakých 57,6 miliónů kilometrů.

Na obloze, byť ve větších úhlových vzdálenostech, budou zářit i další planety. Nízko nad jižním obzorem, v souhvězdí Střelce, bude zářit Saturn. Nebude chybět ani jasný Jupiter v souhvězdí Vah.

Průběh úplného zatmění Měsíce v ČR (časy v SELČ platí pro Prahu)

Začátek částečného zatmění Měsíce 20 h 24 min 27 s
Východ Měsíce 20 h 47 min
Začátek úplného zatmění Měsíce 21 h 30 min 15 s
Maximální fáze zatmění Měsíce 22 h 21 min 43 s
Konec úplného zatmění Měsíce 23 h 13 min 12 s
Konec částečného zatmění Měsíce 00 h 19 min 00 s
Konec polostínového zatmění Měsíce 01 h 28 min 31 s

Fotografie úplného zatmění Měsícez 27. července 2018

Úplné zatmění Měsíce v noci z 27. na 28. července 2018 si jistě nenechal ujít žádný pozorovatel oblohy. Ne, že by snad úplné zatmění Měsíce bylo až tak zřídkavým nebeským úkazem, ale toto zatmění bylo přece jen něčím výjimečné - bylo nejdelším úplným …více

+ Měsíc, náš nejbližší kosmický soused
+ Den Země - i naše planeta má svůj svátek
+ Poslední lidé na Měsíci, projekt Apollo
+ Stálá základna na Měsíci na obzoru?!
+ Apollo 8 - Vánoční mise; pilotované lety na Měsíc
+ Sluneční soustava
+ Slunce, naše nejbližší hvězda
+ Jarní souhvězdí, které hvězdy vidíme na jaře?
+ Cirkumpolární neboli nezapadající souhvězdí
+ Zimní hvězdná obloha, procházka mrazivou zimní nocí