Poslední aktualizace: 10.9.2018 , svátek má

Czech Expedition 2018, výškové horolezectví

Honza Trávníček míří s Miri Jirkovou opět nad hladinu 8 000 metrů

10.9.2018 | TZ

Možná některé z vás překvapuje, že se vracíme opět na místo činu. Na osmitisícovku, kde jsme byli již s Miri předloni a na jejímž vrcholu jsem stál v roce 2011.

Z výstupu na Manaslu

V roce 2015 to ovšem nedopadlo přesně podle našich představ. Cituji média: "Na expedici odjeli v malém týmu. Dosažení vrcholu zabránila záchranná akce, kterou organizovali v posledním výškovém Z výstupu na Manaslu táboře ve výšce 7 400 m n.m. Záchrana života francouzského horolezce je stála možnost pokusit se o finální část výstupu. Ale lidský život by měl mít vždy prioritu před čímkoliv, shodují se Honza i Miri. Tento čin byl oceněn českým olympijským výborem. Oběma byla udělena cena fair play. Další nejen morální ocenění následovala."

Rádi bychom svůj pokus zopakovali. Tentokrát však ještě v menší skupině. Té nejmenší možné. Ve dvou lidech. Při výstupu mne bude doprovázet (či já ji?) moje spolulezkyně a přítelkyně Miroslava "Miri" Jirková. Bylo by pěkné, kdybychom se coby partneři ocitli na vrcholu společně. V současnosti se v České republice nemůžeme potkat s jinou ženou, která by dobrovolně lezla na osmitisícovku bez použití podpůrného kyslíku.

Vyzkoušíme si partnerské horolezení a já taktéž odolnost a vůli lidského těla po léčbě zhoubné rakoviny močového měchýře, která probíhala celý minulý rok. Po čtyřnásobném opakování operací a následné chemoterapii se již pomalu vracím do "horské" formy a těším se na "ozdravný" pobyt v Nepálu.

Z výstupu na Manaslu Z výstupu na Manaslu

Moc se těšíme i na svahy Manaslu (známé také jako Kutang), která je s 8 163 metry osmou nejvyšší horou světa. Nachází se v pohoří Mansiri Himal v oblasti nepálského Himálaje. Název pochází ze sanskrtského slova Manana a lze jej přeložit jako "Mountain of the Spirit", "Hora duchovna". Manaslu je nejvyšším vrcholem masivu Gurkha a leží asi 70 km východně od osmitisícové Annapurny. Ze svahu hory stékají do údolí ledovce Manaslu, Pungen a Thulagi.

Expedice Manaslu

Proč máme v logu výšku 8 156 m? No přeci proto, aby byla nějaká změna? Přeci již potřetí nepolezu na "stejný" kopec… A taktéž podle části zdrojů se tato výška i někdy oficiálně uvádí. Z vrcholu Manaslu poprvé shlédli 9. května 1956 japonský horolezec Toshio Imanishi a nepálský šerpa Gyalzen Norbu, členové japonské expedice.

Z výstupu na Manaslu Z výstupu na Manaslu Treking.cz - diskuze

Osmitisícovky, mohlo by vás zajímat

Praděd Kvarky Zverovka Zámek Hluboká Nízké Tatry, ubytování Soumrak Kamenná chata Roháče, ubytování Macocha Helfenburk Hranická propast Hukvaldy Elbrus, Kavkaz Polární záře Chata Borišov Porubský bludný balvan Javorníky, ubytování Spacáky Gran Paradiso Pluto Vysoký vodopád Vosecká bouda Karlštejn Cvilín Chata Šerlich Bouda Jelenka Ceres Jarní prázdniny Motýli Matterhorn Konopiště Drahotuš Neutron Čelovky Cirrus Turistické batohy

+ Návrat expedice HUMI Outdoor Gasherbrum (1)
+ Czech Gasherbrum Expedition 2007
+ Expedice na K2, informace z Jeníkovy cesty do basecampu
+ Hillary s Tenzingem nebyli na Everestu první! Učebnice se budou přepisovat.