Poslední aktualizace: 4.4.2023 , svátek má

Turistika: Venušiny misky, Smolný vrch u Kraše

Venušiny misky, skalní misky na Smolném vrchu v Žulovské pahorkatině

19.12.2011 | Otakar Brandos

Venušiny misky (přírodní památka) jsou jednou z četných hříček přírody. Venušiny misky se nacházejí v turisticky téměř zapomenutém pohoří zvaném Žulovská pahorkatina. Tyto unikátní skalní misky nalezneme kousek pod vrchem Smolný (404 m), na nějž nás zavede jedna z mála turistických značek v této oblasti. Výrazná žulová hora však vedle skalních misek skrývá i řadu osamocených skalních útvarů a dokonce malé skalní město.

Venušiny misky

Venušiny misky dostaly své pojmenování díky pobytu nadpřirozených bytostí - Venušiných lidiček (Venusleute), kteří žili v děrách a pod skálami či v jeskyních a bylo je možno spatřit pouze po setmění. Skalní misky tito tvorové využívali ke koupání, praní či k vaření. Alespoň tolik vypráví pověst. Dnes jsou Venušiny misky přírodní památkou o výměře 3,9 ha (rok vyhlášení 1970).

Venušiny misky vznikly v důsledku chemického působení srážkové vody, zvětrávání a kulovité odlučnosti místní žuly. Skalní misky a další útvary vznikaly v pleistocénu a holocénu. Největší prohlubně dosahují průměru až několika metrů. Skalisko s Venušinými miskami je upraveno jako vyhlídka, která je ohrazena kovovým zábradlím. Přístup na skalisko je poněkud exponovanější.

Čtěte také: Žulovská pahorkatina a cesta na Venušiny misky

Pod vrch Smolný (404 m) nás přivede zelená turistická značka od obce Velká Kraš či od Vidnavy. Smolný je jedním z nunataků, vrcholů, které vyčnívaly nad masy ledu pevninského ledovce, jenž sem v době tzv. sálského zalednění zasahoval. Podobně jako Borový vrch (487 m) nad Žulovou na západním okraji Žulovské pahorkatiny. Ledovec sem mimo jiné zanesl četné bludné balvany. Včetně toho nejslavnějšího Liptaňského bludného balvanu v nedaleké Liptani.

Rozcestí Skalní věž

V okolí Venušiných misek roste na mělkých kamenitých půdách Smolného vrchu smíšený les s převažujícími porosty borovice lesní (Pinus sylvestris) a buku lesního (Fagus sylvatica) s fragmentem reliktního acidifilního boru. Zachovalost zdejšího ekosystému indikuje přítomnost střevlíka druhu Cychrus attenuatus.

Venušiny misky, turistická mapa

Venušiny misky Venušiny misky a vrch Smolný Skaliska Treking.cz - diskuze
Hory Trek hřebenem Nízkých Tater, Starohorských vrchů a Velké Fatry (2)
Hory Jídlo a pití na vícedenním treku, jídelníček a doporučení pro vyváženou stravu (1)
Země Pětidenní podzimní přechod Jeseníků, Rychlebských hor a Králického Sněžníku
Planeta Mars Velký Blaník Rýchorská bouda Hrad Sovinec Sopky Ramža Šerlich Macocha Soumrak Galaxie Motýli Heukuppe Burkvíz Zvířetník Den Země Měsíc Bouzov Červen, počasí Karimatky Elektron Turistické vařiče Hora Říp