Poslední aktualizace: 9.4.2024 , svátek má

Přeslička největší - největší z našich přesliček dorůstá výšky až 200 cm

5.6.2023 | Otakar Brandos
Přeslička největší

Největší z našich přesliček je přeslička největší (Equisetum telmateia), která může dorůstat výšky až 150 cm, za ideálních podmínek až 200 cm. Je to sice nic oproti prvohorním přesličkám z období karbonu a permu (vznik černého uhlí) stále slabota, na dnešní poměry se však jedna o úctyhodnou výšku. Přeslička největší, zvaná také jako přeslička obrovská, slovensky praslička najväčšia, patří do čeledi přesličkovité (Equisetaceae).

Přeslička největší je u nás nezaměnitelným druhem přesličky. Tato vytrvalá výtrusná rostlina vyrůstá z článkovitého oddenku. Během vegetačního období vytváří dva typy lodyh - jarní výtrusné (od března do května), které jsou nevětvené s nápadným klasem s výtrusy, a letní, bohatě přeslenitě větvené lodyhy, které jsou však sterilní a mají velkou centrální dutinu. Zatímco jarní lodyhy jsou světle hnědé až slámové, letní mají zprvu barvu slonoviny, později až zelenavou.

Zmínku si zaslouží skutečnost, že přeslička největší má těžiště výskytu ve střední a jihovýchodní Evropě, areál rozšíření ale sahá až do Skandinávie, do podhůří Kavkazu i na sever Afriky. U nás je nejhojnější v oblasti karpatského mezofytika, tedy v oblastech s flyšovým podložím. Nejhojnější je na jihovýchodní Moravě, spatřit ji ale můžeme i v Sudetech, v Rychlebských horách a nebo Orlických horách. V západní části republiky téměř chybí.

Přeslička největší je vlhkomilný druh, který dává přednost zastíněným a nebo alespoň částečně zastíněným lokalitám. Objevuje se na svahových prameništích, na okrajích mělkých tůní, ale i na vlhkých loukách, v lužních lesích a nebo v příkopech. Zpravidla na půdách se zásaditou a nebo neutrální reakcí. Objevuje se od nížin po střední horské polohy, u nás nevystupuje do výšek nad 800 metrů nad mořem.

Přeslička největší Přeslička největší Treking.cz - diskuze

1.6.2023 / Otakar Brandos
Treky · Trek k viklanu na Zelené hoře přes 3 pohoří (2): Viklan na Zelené hoře, Lázně Jeseník, rozhledna Zlatý chlum a Rejvíz | Fotogalerie k článku

Ráno je poměrně chladno, teplejší spacák se šikne i nyní na konci května. I v nížinách se ranní teploty pohybuji okolo 5 až 7 °C, tady v kopcích je ještě o něco méně. Už aby se oteplilo. Balím batoh a ještě jednou jdu na …

31.5.2023 / Otakar Brandos
Treky · Trek k viklanu na Zelené hoře přes 3 pohoří (1): Rejvíz, Velké mechové jezírko, Lázně Jeseník, Medvědí kámen, Studniční vrch a Žulový vrch | Fotogalerie k článku

Úplně liduprázdný Rejvíz jsem již hodně dlouho neviděl. Je po půl osmé a nikde nikdo. Jsem na startu dvoudenního výšlapu k viklanu na Zelené hoře, který se nachází v oblasti Sokolského hřbetu v blízkém pohoří Rychleb …

22.5.2023 / Ondřej Havelka
Cestování · Africký islám 2/2: Současnost. Afričtí sunnité, šíité a bezkonfesní muslimové

Vyznavači islámu tvoří přibližně 42 % celé africké populace. Geograficky islám kraluje severní tzv. saharské Africe a sahelskému pásu. Významně je rozšířen také na svahilském pobřeží a v západní Africe. V již …

27.5.2023 / Otakar Brandos
Turistika · Vodopády Sokolího potoka přes Královský vodopád. Túra z osady Vidly na chatu Švýcárna v Hrubém Jeseníku | Fotogalerie k článku

S počasím se to opakuje jako o víkendu při treku na Libavě, doslova jako přes kopírák. Mělo být hezky v 10, ale sluníčko se neukáže ani v 11, ani ve 12. Teprve okolo třetí odpoledne se krajina stává o něco přívětivěj …

25.5.2023 / Otakar Brandos
Testy · Recenze batohu Northfinder Annapurna 45+10 l. Outdoorový test dvoukomorového turistického batohu

Po 20litrovém batohu Annapurna firmy Northfinder se mně do rukou dostal také dvoukomorový 45litrový (45 + 10 l) batoh Annapurna, který je určen pro vícedenní výstupy, turistiku a treking. Batoh Annapur …

24.5.2023 / Otakar Brandos
Příroda · Rackovití: Rybák obecný (Sterna hirundo), hezký vodní pták z čeledi rackovití (Laridae)

Pro svůj hluboce vykrojený ocas si vysloužil lidové pojmenování mořská vlaštovka. S vlaštovkami však nemá nic společného, rybák obecný (Sterna hirundo) je nápadně zbarvený pták z čeledi rackovití (Laridae). Jde o střed …

22.5.2023 / Otakar Brandos
Trek · Courání okrajem VVP Libavá za dunění techna. Okružní túra z Budišova nad Budišovkou přes Červenou horu, Staré Oldřůvky a Čermenský Mlýn | Fotogalerie k článku

O víkendu prý bude hezky. Tvrdili meteorologové. Sice se ranní předpovědí netrefili ani do sobotního odpoledne, ale co už. Přesto vyrážíme na dvoudenní výšlap okrajem VVP Libavá. Meteorologové a jejich předpo …

22.5.2023 / Ondřej Havelka
Cestování · Africký islám 1/2: Kořeny. Afričtí sunnité, šíité a bezkonfesní muslimové

Islám je podle statistik druhým nejrozšířenějším náboženstvím v současné Africe: hlásí se k němu přibližně 42 % celé populace kontinentu, přičemž v saharské a sahelské oblasti je to v mnoha zemích až 99 …

16.5.2023 / Otakar Brandos
Turistika · Jarní Palkovické hůrky, Panorama a Kubánkov. Túra přes Kabátici na nejvyšší vrchol geomorfologického okrsku | Fotogalerie k článku

Turisty vyhledávané Palkovické hůrky jsou geomorfologickým okrskem Štramberské vrchoviny, která je zase pro změnu geomor- fologickým podcelkem celku Podbeskydská pahorkatina. A ta je často, nesprávně, řaze …