Poslední aktualizace: 2.9.2023 , svátek má

Oblak par dosáhl délky téměř 10 000 kilometrů

2.9.2023 | Otakar Brandos
Enceladus

Kosmický dalekohled Webb pozoroval překvapivě silné proudění vodních par ze Saturnova měsíce Enceladus a interakci mezi proudy z měsíce a prstencovým systémem Saturnu dne 30. května 2023. Pozorovaný oblak vodních par dosahoval délky 9 600 kilometrů. Je to nejen poprvé, kdy vědci pozorovali takto dlouhý výron z Encelada, ale poprvé se jim naskytl pohled na to, jak tyto výrony zásobují vodou systém Saturnových prstenců.

Enceladus je vodní svět, který dosahuje průměru jen asi 505 km, tedy 4 % průměru planety Země. Přesto je jedním z nejvíce vzrušujících vědeckých cílů v naší Sluneční soustavě při hledání života mimo naší planetu. Mezi vnější ledovou kůrou měsíce a jeho kamenným jádrem se nachází globální oceán slané vody. Kryovulkány podobné gejzírům chrlí proudy ledových částic, vodní páru a organické sloučeniny z puklin na povrchu měsíce Enceladus, které byly nazvány "tygří pruhy".

Dříve astronomové mapovali výtrysky dlouhé jen stovky kilometrů, ale vynikající citlivost Webbova teleskopu odhaluje nový příběh. Délky výtrysku nebyla jedinou věcí, která vědce zaujala. Působivá byla i rychlost tryskání vody - asi 300 litrů za sekundu. Tímto tempem byste naplnili olympijský bazén za pár hodin. Zahradní hadicí by to trvalo asi dva týdny…

Enceladus

Poprvé výtrysky z měsíce Enceladus zobrazila sonda Cassini, která více než 10 let zkoumala Saturnův systém. Dokonce těmito oblaky proletělo a odebrala vzorky materiálu aby zjistila, z čeho se tyto výtrysky skládají. Webbův teleskop, který je umístěn v Lagrangeově bodě L2 vzdáleném asi 1,5 miliónů kilometrů do Země, nyní nabízí zcela nový kontext.

Pozorování Webba nyní přímo demonstrují, jak vodní páry Encelada krmí turus, rozmazanou "koblihu" vody v Saturnově prstenci E. Analýzou dat astronomové zjistili, že asi 30 % vody zůstává v torusu a dalších 70 % uniká, aby sytil vodou zbytek saturnovského systému prstenců. I v nadcházejících letech bude kosmický dalekohled Webb sloužit jako primární nástroj pro zkoumání vodního světa - měsíce Enceladus.

21.8.2023 / Otakar Brandos
Příroda · Dravci: Luňák červený (Milvus milvus), tažný pták z čeledi jestřábovití (Accipitridae)

Luňák

Luňák červený (Milvus milvus) se velikostí podobá mnohem hojnější káni lesní (Buteo buteo). Na rozdíl od ní je však luňák červený stěhovavý, na svá hnízdišti k nám přilétá asi v polovině dubna a na zimoviště v jižní Evropě …

11.8.2023 / Jan Pokorný
Treking · Národní parky Sarek a Stora Sjöfallet - výstupy na 3 vrcholky v divočině švédského Laponska

Sarek

Národní parky Sarek a Stora Sjöfallet s celkovou rozlohou 3 248 km2 tvoří ucelené území rozdělené jen v severní části jezerem Akkajaure. Je tvořené hornatým terénem rozbrázděným četnými údolími s divokými …

11.8.2023 / Ondřej Havelka
Blog · Prastaré zprávy o potopě světa a absurdní pád za vlast. Původ mýtu o potopě světa

Atol

Vyprávění o velké ničivé potopě seslané vyšší mocností dokládají historikové - v rozličných místně modifikovaných variantách - v mnoha kulturách po celém světě, přičemž motiv a smysl příběhu je velmi podobný. Známé je …

3.8.2023 / Otakar Brandos
Technické památky · Šlakhamr aneb Brdičkův mlýn, expozice Technického muzea v Brně v Hamrech nad Sázavou

Šlakhamr

Šlakhamr, jeden z dochovaných vodních hamrů na Vysočině nalezneme na horním toku řeky Sázava v Hamrech nad Sázavou. Šlakhamr zvaný také Brdičkův mlýn je dnes expozicí Technického muzea v Brně, která …

1.8.2023 / Otakar Brandos
Treking · Lesní bar, Lví hora, Smrčník a Lipová-Lázně. Třídenní trek ledovcovou dílnou a Rychlebskými horami přes Nýznerovské vodopády do Lesního baru (3) | Fotogalerie k článku

Smrčník

Noc byla klidná, déšť se nekonal a obloha se naopak zcela vyjasnila. Druhý den tak vstáváme do sice chladného, ale hezkého a slunečného rána. Balíme, dáváme lehkou pivní snídani, dorovnáme účet a opouštíme Lesní …