Poslední aktualizace: 9.4.2024 , svátek má
Treking > Příroda > Hericium flagellum (korálovec jedlový). Houby ČR

Hericium flagellum (korálovec jedlový). Houby ČR

Chutná houba, kterou ale nesbíráme - korálovec jedlový

27.9.2023 | Otakar Brandos
Korálovec jedlový

Korálovec jedlový (Hericium alpestre), slovensky koralovec jedľový, je sice jedlá a chutná houba z čeledi korálovcovité (Hericiaceae), kterou přesto nesbíráme. V Červeném seznamu je totiž uvedena jako téměř ohrožený druh, takže je zakázáno ji sbírat. Ponechme ji tak vždy v lese a chraňme ji.

Korálovec jedlový je zaměnitelný s korálovce bukovým (Hericium coralloides), případně, ale dosti nepravděpodobně, s korálovcem ježatým (Hericium erinaceus). Korálovec ježatý má totiž výrazně zaoblené plodnice a až 50 mm dlouhé ostny, které připomínají fousy. Naopak korálovec bukový má ostny nápadně kratší (do 10 mm), které jsou hřebenovitě uspořádané podél celých větviček.

Plodnice korálovce jedlového, které k substrátu přirůstají kratičkým, silným třeněm, jsou nepravidelně oválné o průměru 100 až 400 mm. Jsou tvořeny krátkým třeněm, který se větví ve velké množství oblých, lysých větviček, na jejichž koncích se nacházejí husté svazky visících, střapcovitě uspořádaných ostnů o délce 10 až 20 mm. Mladé houby jsou čistě bílé, později nažloutlé. Křehká dužnina je bílá nebo žlutavá, stálá, má nevýraznou chuť a houbovou vůni. Oválné výtrusy jsou bezbarvé a mají v průměru 5 až 8 × 4,5 až 6 mikrometrů. Výtrusný prach je bílý.

Korálovec jedlový

Korálovec jedlový roste v našich lesích od srpna do října, za vhodných podmínek snad až do listopadu / prosince. Od pahorkatin až do horských poloh, nejčastěji ve smíšených jedlo-bukových lesích, ale i horských jehličnatých lesích se zastoupením jedle a smrku. Korálovec jedlový totiž roste na jedlích, vzácně i na smrku, na nichž způsobuje bílou hnilobu dřeva. Jde tak sice o nádhernou, ale dřevokaznou houbu. Nejhojnější je u nás v horských lesích a zachovalých pralesech.

Korálovec jedlový Treking.cz - diskuze

17.9.2023 / Otakar Brandos
Chaty · Chata Javorina (1 409 m), Martinky - Martinské hole. Nová horská chata na hřebeni Malé Fatry

Javorina

Na Malé Fatře, na Martinských holích, se objevila nová horská chata - Javorina. Chatu Javorina najdeme prakticky na hřebeni, malý kousek pod TV vysílačem na Krížave na SV úbočí Velké lúky (1 476 m), nejvyššího …

13.9.2023 / David Horyna
Cestopis · RV car (obytňákem) po národních parcích západní Kanady - aneb jak si prožít svůj kanadský sen (1)

Kanada

Když jsem byl poprvé v Americe ještě jako student v roce 1991 podařilo se mi s pomocí autobusů Greyhound a autostopu projet podstatnou část národních parků na západě USA. Krátce jsem na své cestě zavítal také …

11.9.2023 / Otakar Brandos
Treking · Slovenské Chočské vrchy křížem krážem: Louky na Svoradi, Kvačianska dolina a Prosiecka dolina (3) | Fotogalerie k článku

Choč

Ráno je jako malované. Blankytně modrá obloha s bezstarostně plujícími bílými obláčky dokreslují nádherná panoramata Velkého Choče a Malé Fatry, které se rýsují západním směrem. Na východě se naopak zvedají roze …

10.9.2023 / Dajana Krestová
Cestování · Kaňon Mrtvica a NP Durmitor v Černé Hoře. Túra na Bobotov Kuk - nejvyšší horu Durmitoru

Durmitor

Přemýšlela jsem, kam vezmu dcery na dovolenou. Jedna chtěla k moři, druhá do Dolomit. Já jsem po výletu ve Velké Fatře měla dlouho v hlavě horu Čierny kameň, a tak mi z toho nakonec vyšla Černá Hora. Čím více …

5.9.2023 / Pavel Gejdoš
Aktualita · Tvář 45 000leté ženy z Koněpruských jeskyní. Ženě, která žila před 45 tisíci lety na Zlatém koni u Koněprus, dali vědci tvář

Žena z Koněprus

Lebka nalezená v Koněpruských jeskyních v kopci Zlatý kůň, jejíž genom před dvěma lety datoval mezinárodní vědecký tým na základě přítomnosti neandertálských genů do období před více než 45 tisíci roky, už má i svou …

29.8.2023 / Otakar Brandos
Treking · Slovenské Chočské vrchy křížem krážem. Túra z Lúčok na Velký Choč a bivak v Hotelu Choč, Stredná poľana (1) | Fotogalerie k článku

Chočské vrchy

Jedna z pranostik sice říká, že co červenec neuvaří, srpen nedopeče, avšak letošní srpen se této pranostice dosti vymknul a dopekl mnoho z toho, co studený červenec neuvařil. Pořádně peklo i během našeho přechodu …