Poslední aktualizace: 23.1.2024 , svátek má
Treking > Příroda > Houby: Ryzec pravý (Lactarius delicious)

Houby: Ryzec pravý (Lactarius delicious)

Ryzec pravý (Lactarius delicious; L., Fr.)

10.1.2023 | Otakar Brandos
Ryzec pravý (Lactarius delicious)

Ryzec pravý (Lactarius delicious), slovensky rýdzik pravý, je vynikající jedlá houba z čeledi holubinkovité (Russulaceae). Ryzec pravý je poměrně snadno zaměnitelný s nejedlou houbou ryzec kravský (Lactarius torminosus), který má však hlouběji vmáčklý klobouk a je drobnější. Naprosto jednoznačně jej ale odlišíme podle mléka. Zatímco ryzec pravý má mléko oranžové, ryzec kravský trvalé bílé a ostře palčivé. Podobně jako další druhy nejedlých ryzců.

Klobouk ryzce pravého dosahuje v průměru 50 až 150 mm (oproti kravskému do 120 mm), zprvu je mírně klenutý s podvinutým okrajem, později plochý, v středu promáčklý až trychtýřovitý. Mladý houba na povrchu hladká a jemně plstnatá, později holá, oranžová až cihlově oranžová se zelenkavým nádechem a s tmavšími koncentrickými pásky.

Husté lupeny jsou křehké, oranžové až oranžově červené, 4 až 6 mm široké a sbíhavé. Válcovitý třeň je 30 až 70 mm dlouhý a v průměru má 10 až 25 mm, za mlada pórovitý, později dutý. Je křehký, červenooranžové a zelenkavě skvrnitý. Dužina je křehká, bělavá, na řezu má na vzduchu zprvu oranžovou barvu, postupně však získává zelenkavý odstín. Má příjemnou houbovou vůní a pikantní, kořenitou chuť. Kulovité až vejčité výtrusy krémové barvy mají rozměry 7 až 9 × 6 až 7 mikrometrů.

Ryzec pravý (Lactarius delicious)

S košíkem můžeme na ryzce pravé vyrazit do lesa od srpna až do listopadu. Houba dává přednost jehličnatému lesu, nalezneme jej ale i v lesích smíšených. Roste dokonce na pastvinách pod borovicemi. Je to hojná houba podhorských i horských oblastí. Za syrova není příliš dobrá, její vlastnosti se ale mění úpravou. Ať již ve směsi s jinými houbami (polévky, omáčky) vařením a nebo nakládáním do octa nebo kvašením. Na internetu se dá nalézt spousta skvělých receptů.

Použitá literatura

[1] Aurel Dermek: Atlas našich húb; Obzor 1979
[2] J. Holec, A. Bielich, M. Beran: Přehled hub střední Evropy; Academia 2012
[3] Různé internetové zdroje

2.1.2023 / Otakar Brandos
Příroda · Ropucha obecná (Bufo bufo), žáby v Česku. Velice užitečná a mimořádně adaptibilní žába

Přestože je ropucha obecná (Bufo bufo) poměrně hojná žába, která se objevuje dokonce v intravilánech vesnic a měst, v přírodě ji potkáváme jen málokdy. To proto, že ropucha, která po většinu roku vede …

28.12.2022 / Otakar Brandos
Treky · Listopadové Kremnické vrchy a ospalí medvědi. Třídenní přechod v horách středního Slovenska aneb na Velkou Fatru jsme nedošli (2) | Fotogalerie k článku

Od Görgeyho tunelu pod sedlem Tunel (1 150 m) pokračujeme po lyžařské trase ke Skalce. Míjíme skály s tabulkami z roku 1899. Moc si ovšem nepočteme, protože texty jsou maďarsky. Slovensko té doby bylo součástí …

26.12.2022 / Otakar Brandos
Turistika · Silvestrovský Vildštejn a rozhledna Halaška, pohodová túra v samotném závěru roku

Poslední Silvestr jsme trávili, jak jinak, turisticky. Počasí bylo ucházející, sněhu poskrovnu, tak proč nevyrazit na nějakou kratší túru. A protože "teta s ujom" z Podkrkonoší byli na Silvestra v Rýmařově …

21.12.2022 / Otakar Brandos
Testy · Test Columbia Platinum Peak Hooded Jacket. Recenze bundy s technologií Omni-Heat Reflective™

Bunda Platinum Peak Hooded Jacket od firmy Columbia je další z novinek firmy před koncem tohoto roku. Provedením se hodně podobá bundě Titan Pass Infinity, kterou jsem recenzoval ani ne před rokem, přesto jde o …

Treky · Hyrlata v polských Bieszczadech křížem krážem (2). Přes Hyrlatu a Balnicu do Osadného a přes Spišský hrad do Nízkých Tater | Fotogalerie k článku

Vstáváme do mrazivého rána. Chvílemi sice vykoukne sluníčko, ale vždy se rychle schová za mraky a cáry mlhy, které se líně převalují přes okolní zalesněné hřebeny. Na rozchození máme namířeno na jeden nejmenovaný …

Velký Roudný Úplněk Chata Horalka Strečno Beskydy, ubytování Soumrak Luční bouda Nízké Tatry, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Cumulonimbus Pohorky