Poslední aktualizace: 28.3.2024 , svátek má
Treking > Příroda > Larus ridibundus (racek chechtavý). Ptáci v ČR

Larus ridibundus (racek chechtavý). Ptáci v ČR

Racek chechtavý (Larus ridibundus) - velký a velice hlučný vodní pták

3.1.2023 | Otakar Brandos
Racek chechtavý (Larus ridibundus)

Racek chechtavý (Larus ridibundus), slovensky čajka smejivá, je velký a velice hlučný vodní pták ozývající se charakteristickými chraplavými skřeky. Dosahuje délky až 40 cm, hmotnosti 200 až 400 g a rozpětí křídel téměř 100 cm (86 - 99 cm). Racka chechtavého, který je zástupcem čeledi rackovití (Laridae), popsal a zařadil již známý švédský přírodovědec Carl Linné v roce 1766.

Racek chechtavý je zbarvením podobný jiným druhům racků v Evropě. Základním zbarvením je bílá. Jen křídla jsou šedá a ocasní pera černá. Má-li racek prostý šat, má hlavu bílou s černými flíčky za ušima. U svatebního šatu, kdy je hlava celá černá, jej snadno odlišíme od statnějšího racka černohlavého (Ichtyaetus melanocephalus). Zobák i nohy jsou temně rudé.

Racci jsou velice hluční ptáci, kteří se při sběru potravy ozývají hlasitým chechtáním. A ještě hlučnější jsou na hnízdištích v době hnízdění, kdy často hnízdí ve společnosti jiných druhů racků. Třeba racka bouřního (Larus camus). U nás se racek objevuje po celém území, především v blízkosti vodních ploch a do výšek 700 až 800 metrů nad mořem. Preferuje ale rybniční soustavy, kde nalézá dostatek potravy. Zalétá ale i na pole, kde je nejčastěji uvidíme během polních prací poletovat za pluhem, na skládky apod. Areál rozšíření tohoto společenského ptáka sahá od Pyrenejského poloostrova až po Dálný Východ.

Racek chechtavý

Na jídelníčku racků nejsou jen ryby, ale i červi a různý hmyz. Třeba kobylky a sarančata. Nepohrdnou ale ani zdechlinami, takže do jisté míry plní v naší přírodě i funkci zdravotní policie. Přestože je racek chechtavý převážně masožravý, v době hojnosti se nevyhýbá ani různým plodům a nebo obilí.

Racci hnízdí ve velkých koloniích, které mohou čítat i tisíce jedinců. Hnízdí na rybnících se zarostlými břehy, v mokřinách a nebo u slepých říčních ramen. Hnízda si stavějí na zemi v hustých porostech a nebo na vodě. Samička klade od dubna do června do hnízda 2 až 4 vejce, inkubační doba trvá 22 až 24 dní. Vylíhlá mláďata zůstávají na hnízdě jen krátce, maximálně 10 dní. Mláďata, která opustila hnízdo, se shlukují do racčích školek, ve kterých může být i několik desítek mláďat.

Racek chechtavý (Larus ridibundus)

Racek patří mezi tzv. nekrmivé ptáky. Ihned po vylíhnutí totiž mláďata dokáží zobat potravu ze země, rodiče jim na hnízdě potravu pouze předkládají. Po týdnu umí plavat. Opouštějí rodné hnízdo a v případě nebezpečí se dokáží skrývat. Mladí racci začínají létat asi po čtyřech týdnech po vylíhnutí, pohlavně dospívají ve 2. roce života. V přírodě se dožívá 10 a více let, nejstarší známý jedinec se dožil 32 let.

Mnoho racků u nás přezimuje. Zdržují se na nezamrzajících řekách. Většina racků ale odlétá do jihozápadní Evropy a nebo do severní Afriky. V minulosti u nás hnízdilo na dva milióny párů, dnes se v odborné literatuře uvádí jen okolo 100 000 hnízdních párů.

21.12.2022 / Otakar Brandos
Treky · Hyrlata v polských Bieszczadech křížem krážem (2). Přes Hyrlatu a Balnicu do Osadného a přes Spišský hrad do Nízkých Tater | Fotogalerie k článku

Vstáváme do mrazivého rána. Chvílemi sice vykoukne sluníčko, ale vždy se rychle schová za mraky a cáry mlhy, které se líně převalují přes okolní zalesněné hřebeny. Na rozchození máme namířeno na jeden nejmenovaný …

19.12.2022 / Ondřej Havelka
Cestování · Marabut - zajímavá postava západoafrické kultury a náboženství

Marabut je v africkém (zejména súfijském) islámu náboženský vůdce, průvodce duchovním světem, někdy také učitel islámu, v určitých regionech severní a západní Afriky nahlížený jako svatý muž - v Senegalu a …

15.12.2022 / Otakar Brandos
Testy · Recenze obuvi Columbia Peakfreak II Outdry. Outdoor test voděodolných sportovní bot

Sportovní boty Columbia Peakfreak II Outdry jsou určeny pro rozmanité sportovní aktivity. Nejen pro různé outdoorové aktivity, ale i pro nenáročný běh a nebo lehkou turistiku. A nebo třeba jen pro procházky do parku či do …

14.12.2022 / Václav Vágenknecht
Treky · Kašperské hory aneb putování šumavským trojhradím. Pětidenní čundr přes Rabí, Kašperk a Velhartice (1)

Pětidenní čundr začínáme ve městě, které založili v roce 1279 a jež ve středověku proslulo chovem perlorodek; pokud někdo hádá, že se jedná o Horažďovice, může si připsat plusový bod. Z vlaku vysedáme v …

12.12.2022 / Roman Waldhauser
Turistika · Túra na Kochofen (1 916 m) a Spateck (2 256 m). Závěr podzimu v Schladmingských Taurách (4) | Fotogalerie k článku

Atraktivní hřebenovou trasu přes dva výrazné vyhlídkové vrcholy na severovýchodním okraji Schladmingských Taur jsme si naplánovali z obce Kleinßölk, která leží ve stejnojmenném údolí. Na místo …

Velký Roudný Úplněk Chata Horalka Strečno Beskydy, ubytování Soumrak Luční bouda Nízké Tatry, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Cumulonimbus Pohorky