Poslední aktualizace: 26.12.2022 , svátek má
Treking > Turistika, treky > Silvestrovský Vildštejn a výšlap na novou rozhlednu Halaška

Silvestrovský Vildštejn a výšlap na novou rozhlednu Halaška

Pohodová túra v samotném závěru roku

26.12.2022 | Otakar Brandos
Stoupání lesem

Poslední Silvestr jsme trávili, jak jinak, turisticky. Počasí bylo ucházející, sněhu poskrovnu, tak proč nevyrazit na nějakou kratší túru. A protože "teta s ujom" z Podkrkonoší byli na Silvestra v Rýmařově, dali jsme si sraz zhruba v polovině cesty - v Budišově nad Budišovkou. Našim cílem se vedle rozhledny Halaška stal i zaniklý hrad Vildštejn nad údolím Moravice.

Že je vše relativní ukázala slova Ireny: "Konečně pěkné počasí." Pro nás však bylo špatné, protože jsme z domu vyjížděli se sluníčkem, které nás provázelo až někam mezi Jakubčovice a Vítkov. Ale mraky byly vysoko a během dne nám nakonec to sluníčka posvítilo. Sice jen pár minut, ale svítilo. Oni naopak vyjížděli z husté mlhy a zdejší počasí se jim zdálo krásné…

Vyrážíme od nádraží v Budišově nad Budišovkou (510 m). Přímou cestou k rozhledně Halaška, která stojí na vrchu Kopřivná (641 m) a je pojmenována po nejvýznamnějším rodákovi města. Byl jim František Ignác Kassián Halaška (1780 - 1847), římskokatolický kněz a přírodovědec, který byl, mimo jiné, v letech 1833 - 1834 rektorem Vídeňské univerzity. Halaška je nová rozhledna, která byla otevřena teprve v létě toho roku.

Rozhledna Halaška Krajina v okolí Budišova

Výhledy jsou dnes slabé. Je vidět sice blízký Budišov nad Budišovkou, ale ani blízká Červená hora (748 m), Velký Roudný (780 m) a další sopky Nízkého Jeseníku se nám již schovaly. A to nemluvím o hřebenech Moravskoslezských Beskyd a Hrubého Jeseníku. Na rozhledně strašně profukuje, je zima, učiněné vlezlé počasí, přesto je tu spousta lidí. Stejný úmysl jako my pojal i turistický oddíl, se kterým se budeme ještě párkrát míjet.

Když jsme již dole pod rozhlednou, dávám společníkům na výběr - buď půjdeme oklikou po značce a nebo to vezmeme neznačeně a zkratkou. Vyhrává druhá varianta. Po prudkých a kamenitých cestách sestupujeme a vycházíme jen kousek od rozcestí pod hradem, přímo naproti hradní stráni. Na hrad Vildštejn (525 m) je to již jen kousek. To krátké stoupání opravdu nestojí ani za řeč.

Vildštejn Vildštejn Vildštejn

Na zřícenině hradu Vildštejn, ze kterého nám toho dnes mnoho nezůstalo, potkáváme staré známé z rozhledny. Nad ohýnkem již opékají špekáčky. No, škoda, že jsme si nějaké také nevzali, docela by přišly vhod. Nu což, tak někdy jindy. Procházíme rozsáhlý areál hradu Vildštejn, ze kterého zbyly jen nepatrné zídky a hradní příkopy s půdním valem, na kterém zřejmě stávala palisádová hradba. Hezké místo, ale milovníky hradní architektury by asi neuspokojilo.

První známá písemná zmínka o Vildštejně pochází z roku 1316, kdy jeho vlastníky byli Dětřích a Jindřich z Fulštejna. V roce 1323 přešlo panství i s hradem do trvalého vlastnictví olomouckého biskupa. Avšak již koncem 14. století, za bojů mezi moravskými markrabaty Joštem a Prokopem a olomouckým biskupem Janem XI., byl hrad zřejmě vypálen. Některé zdroje ale kladou zánik hradu až do 15. století do období bojů mezí Jiřím z Poděbrad a Matyášem Korvínem.

Vildštejn U Křížku

Opouštíme hrad a po krátkém sestupu nás čeká poměrně dlouhé a prudké stoupání po široké lesní cestě plné kluzkých kamenů a mokrého listí. Oddechneme si až na rozcestí U Křížku (603 m), ze kterého to máme do Budišova nad Budišovkou již jen necelé tři kilometry po nezpevněné cestě. Tento asi 10kilometrový okruh zvládne určitě každý, komu není pohyb v přírodě cizí. A nejen na Silvestra.

V Budišově se každý rozjíždíme po svých. Podkrkonošská skupina spěchá za silvestrovským veselím, my s Michalkou se ještě zastavujeme v Jakubčovicích na druhé rozhledně, která se jmenuje Šance (522 m). To proto, že stojí v místě tzv. šance, protipruských zemních opevnění z období rakousko-pruských válek za vlády Marie Terezie a Josefa II. Na kontrolu opevnění v Jakubčovicích přijel i známý generál Laudon (28.6.1790). Výhledy jsou sice omezené, ale v dalekohledu nacházíme rozhlednu Halaška, od které právě jedeme.

Rozhledna Šance Opevnění

Po příjezdu domů se mraky na chvíli roztrhají, abychom si užili fantastické pozápadové oblohy a zakončili tak skvělý den plný nevšedních zážitků.

Večerní obloha

Pokud přemýšlíte, kde se na svých cestách ubytovat a chcete mít pro sebe, Chaty pro rodinu nebo své přátele dostatek soukromí, pak pro vás máme možnost pronájmů chat a chalup přímo od majitele. Na další stránce si vyberte preferovanou oblast a nebo konkrétní objekt, který vás zajímá.

03.01.2023, 12:09 Zdeněk Hrubý | Silvestrovský Vilštej a rozhledna Halaška
06.01.2023, 09:26 -OB- | Svět je malý. Jak ten

21.12.2022 / Otakar Brandos
Treky · Hyrlata v polských Bieszczadech křížem krážem (2). Přes Hyrlatu a Balnicu do Osadného a přes Spišský hrad do Nízkých Tater | Fotogalerie k článku

Vstáváme do mrazivého rána. Chvílemi sice vykoukne sluníčko, ale vždy se rychle schová za mraky a cáry mlhy, které se líně převalují přes okolní zalesněné hřebeny. Na rozchození máme namířeno na jeden nejmenovaný …

19.12.2022 / Ondřej Havelka
Cestování · Marabut - zajímavá postava západoafrické kultury a náboženství

Marabut je v africkém (zejména súfijském) islámu náboženský vůdce, průvodce duchovním světem, někdy také učitel islámu, v určitých regionech severní a západní Afriky nahlížený jako svatý muž - v Senegalu a …

15.12.2022 / Otakar Brandos
Testy · Recenze obuvi Columbia Peakfreak II Outdry. Outdoor test voděodolných sportovní bot

Sportovní boty Columbia Peakfreak II Outdry jsou určeny pro rozmanité sportovní aktivity. Nejen pro různé outdoorové aktivity, ale i pro nenáročný běh a nebo lehkou turistiku. A nebo třeba jen pro procházky do parku či do …

14.12.2022 / Václav Vágenknecht
Treky · Kašperské hory aneb putování šumavským trojhradím. Pětidenní čundr přes Rabí, Kašperk a Velhartice (1)

Pětidenní čundr začínáme ve městě, které založili v roce 1279 a jež ve středověku proslulo chovem perlorodek; pokud někdo hádá, že se jedná o Horažďovice, může si připsat plusový bod. Z vlaku vysedáme v …

12.12.2022 / Roman Waldhauser
Turistika · Túra na Kochofen (1 916 m) a Spateck (2 256 m). Závěr podzimu v Schladmingských Taurách (4) | Fotogalerie k článku

Atraktivní hřebenovou trasu přes dva výrazné vyhlídkové vrcholy na severovýchodním okraji Schladmingských Taur jsme si naplánovali z obce Kleinßölk, která leží ve stejnojmenném údolí. Na místo …

9.12.2022 / Servis
PR · Ptáte se, jaké sportovní oblečení zvolit na svah? Poradíme vám!

Rozhodnete-li se sportovat v tomto krásném zimním období, které právě vstoupilo do našich krajů, tak vězte, že v zimě potřebuje sportovec na svahu tři vrstvy ideálně funkčního oblečení. První vrstvu tvoří …

6.12.2022 / Otakar Brandos
Testy · Recenze Fenix HM70R, test nabíjecí čelovky. Mimořádně výkonná svítilna se svítivostí až 1 600 lm

Čelovka Fenix HM70R je další svítilnou z rodiny Fenix. HM70R je nabíjecí čelovka s mimořádným výkonem, se svítivostí až 1 600 lm (lumenů). Tomu odpovídá i výrobcem uváděný dosvit přes 180 metrů. K napájení …

4.12.2022 / Petr Krčmář
Treking · Trek v oblasti Kangerlussuaq v ledovém Grónsku. Kolem Akuliarusiarsuup Kuua k Fergusonovu jezeru a Russellskému ledovci

Dva dny před odletem jsem se dočetl zprávu, že Kanada a Dánsko vyřešili 50letý spor o grónský Hansův ostrov a takzvaná Whisky War skončila. Je krásné, že i v dnešní době jsou některé státy schopny řešit spory civili …

28.11.2022 / Roman Waldhauser
Turistika · Výstup na horu Schüttkogel (2 049 m). Závěr podzimu v Rottenmannských Taurách (3)

Hora Schüttkogel (2 049 m) se zvedá poblíž obce Oppenberg a je ideálním vrcholem pro krátké dny druhé části podzimu. Do Oppenbergu se snadno dostaneme ze sjezdu č. 74 na dálnici A9 (směr od Liezenu na Graz) …

25.11.2022 / Dorek Čermák
Treking · Trek Šluknovským výběžkem k nejsevernějšímu bodu ČR. Projekt 13/9 - Ústecký kraj | Fotogalerie k článku

Prodloužené Indiánské léto pokračuje a Svatého Martina pozoruji z okna vlaku, který mě veze k severu republiky. Avšak ten jede na koni hnědém. Což je pro následující dny dobrá zpráva, protože krajina zůstane pod …

Velký Roudný Úplněk Chata Horalka Strečno Beskydy, ubytování Soumrak Luční bouda Nízké Tatry, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Cumulonimbus Pohorky