Poslední aktualizace: 9.10.2023 , svátek má
Treking > Vesmír > Nejostřejší obraz nejtěžší dosud známé hvězdy ve vesmíru

Nejostřejší obraz nejtěžší dosud známé hvězdy ve vesmíru

Pozorování z Gemini Observatory naznačuje, že tato a možná i další kolosální hvězdy jsou méně hmotné, než se dříve předpokládalo

23.8.2022 | Otakar Brandos
R136a1

Využitím schopností 8,1metrového dalekohledu Gemini South v Chile získali astronomové dosud nejostřejší snímek hvězdy R136a1, nejhmotnější známé hvězdy ve vesmíru. Jejich výzkum, vedený astronomem Venu M. Kalari, zpochybňuje naše chápání nejhmotnějších hvězd a naznačuje, že tyto hvězdy nemusí být tak hmotné, jak se dříve soudilo.

Astronomové dosud plně neporozuměli tomu, jak se formují nejhmotnější hvězdy, které jsou více než 100krát hmotnější než Slunce. Obzvláště náročnou součástí této skládačky je získání pozorování těchto obrů, kteří obvykle přebývají v hustě osídlených srdcích prachem zahalených hvězdokup.

Tyto obří hvězdy žijí rychle a umírají velmi mladé, spálí své zásoby paliva za pouhých několik milionů let. Pro srovnání, naše Slunce, které je žlutým trpaslíkem, je méně než v polovině své životnosti okolo 10 miliard let. Kombinace hustě zabalených hvězd, relativně krátké doby života a obrovských astronomických vzdáleností činí nalézání jednotlivých hmotných hvězd v kupách obtížným technickým oříškem.

Využitím schopností přístroje Zorro, který je instalován na dalekohledu Gemini South, získali astronomové dosud nejostřejší snímek R136a1 - nejhmotnější známé hvězdy ve vesmíru. Tato kolosální hvězda je členem hvězdokupy R136, která leží asi 160 000 světelných let od Země v centru mlhoviny Tarantule ve Velkém Magellanově mračnu, souputnické trpasličí galaxii Mléčné dráhy.

R136a1

Dřívější pozorování naznačovala, že hvězda R136a1 má hmotnost někde mezi 250 až 320násobkem hmotnosti Slunce. Nová pozorování však naznačují, že tato obří hvězda může být pouze 170 až 230krát hmotnější než Slunce. I přes tento nižší odhad se R136a1 stále kvalifikuje jako nejhmotnější známá hvězda.

Astronomové jsou schopni odhadnout hmotnost hvězdy porovnáním její pozorované jasnosti a teploty s teoretickými předpověďmi. Ostřejší snímek Zorro umožnil astronomovi NOIRLab z NSF Venu M. Kalarimu a jeho kolegům přesněji oddělit jasnost R136a1 od jejích blízkých hvězdných souputníků, což vedlo k nižšímu odhadu její jasnosti a tedy i hmotnosti.

Tento výsledek má také důsledky pro teorie o původu těžkých prvků ve vesmíru. Prvky těžší hélia vznikají během explozivní smrti hvězd zvané supernova. A u hvězd o hmotnosti více než 150krát větší než je Slunce jde o exploze, které astronomové označují jako supernovy s párovou nestabilitou. Pokud je R136a1 méně hmotná, než se dříve předpokládalo, totéž by mohlo platit o jiných hmotných hvězdách. Proto mohou být supernovy s nestabilitou párů vzácnější, než se očekávalo.

Hvězdokupa hostící R136a1 byla dříve pozorována pomocí Hubbleova vesmírného dalekohledu a řady pozemských teleskopů, ale žádný z těchto přístrojů nedokázal získat snímky dostatečně ostré, aby rozeznaly všechny jednotlivé hvězdné členy blízké hvězdokupy.

Až přístroj Zorro dokázal překonat předchozích pozorování pomocí techniky známé jako speckle imaging, která umožňuje pozemním dalekohledům vyrušit velkou část rozostřujícího efektu zemské atmosféry způsobeného atmosférickou turbulencí. Pořízením mnoha tisíc snímků (asi 40 000) jasného objektu s krátkou expozicí (asi 60 milisekund) a pečlivým zpracováním dat je možné tyto neostrosti téměř odstranit. Tato technika, stejně jako použití adaptivní optiky, může dramaticky zvýšit rozlišení pozemských dalekohledů. V případě Gemini South s přístrojem Zorro je na vlnové délce 832 nm rozlišení a něco lepší než v případě kosmického teleskopu Jamese Webba a asi 3× vyšší, než u Hubbleova kosmického dalekohledu.

27.7.2022 / Otakar Brandos
Trek · Okružní trek v Oravských Beskydech (1) - přes Babí horu na sedlo Krowiarki a Schronisko na Hali Krupowej | Fotogalerie k článku

Schronisko PTTK na Hali Krupowej je jedinou z chat, kterou jsem v Oravských Beskydech nenavštívil. Na Babí hoře i v jejím okolí jsem se již motal vícekrát, ale zmíněná chata byla vždy mimo plánovanou trasu. Až nyní, v …

26.7.2022 / Pavel Čupr
Treky · Jak jsem chtěl v zimě přejít Rodnei v Rumunsku. Jak jsem pak hledal Drákulův hrad, příběh z roku 1977

Léto 2011. Šlapeme na Goverlu, nejvyšší horu Ukrajiny. Jdeme od jihu, po hřebeni. Když se otočím, vidím za zády několik horských hřebenů, které jsou již v Rumunsku. Přemýšlím co to může být za hory. Maramu …

17.7.2022 / Otakar Brandos
Testy · Fenix HM65R, recenze nabíjecí čelovky. Světelný výkon až 1 400 lumenů a dosvit přes 150 metrů

Čelová svítilna Fenix HM65R do rodiny dosud testovaných čelovek vhodných pro outdoorové aktivity tak úplně nezapadá. Je poněkud těžší a nezvyklou konstrukci se dvěma nezávislými reflektory. Přesto bych …

Pohoří · Vysoké Tatry aneb nejvyšší hory v Karpatech. Geomorfologický okrsek Tater mezi Svinicí a Jahňacím štítem

Vysoké Tatry jsou pouhým geomorfologickým okrskem Tater, tedy jen malou částí celku Tatry. A ačkoliv dosahují Vysoké Tatry rozlohy pouhých 341 km2, ze kterých 260 km2 připadlo Slovensku a 81 km2 Polsku, soustře …

10.7.2022 / Radomír Hruška
Treky · Všechny barvy chorvatského Velebitu. Trek nejdelším pohořím bývalé Jugoslávie (1)

Chorvatské pohoří Velebit je svébytnou kapitolou mezi balkánskými horstvy. Na jednu stranu je velmi dobře známé kupříkladu dvojicí soutěsek v národním parku Paklenica, na stranu druhou však nabízí i naprosto …

7.7.2022 / Otakar Brandos
Trek · Velká Fatra botanická a medvědí safari. Květnové putování jižní části pohoří za největší karpatskou šelmou (2) | Fotogalerie k článku

Medvěd měl doslova svatou trpělivost, nafotil jsem na 50 snímků. Z toho bude řada dost dobře použitelných. Vracím se na salaš Smrekovica, budím Míšu a ukazuji ji nové fotky. No kdyby si nelehla zpátky do spacá …

4.7.2022 / Václav Vágenknecht
Treky · Přechod přes Čergov a Nízké Beskydy, trek na slovensko-polském pomezí (2)

Přestože je vrchol zalesněný a neposkytuje žádné rozhledy, nabízí výhledovou růžici, kříž a naučnou ceduli. Neschází ohniště, zřejmě tady občas někdo zabivakuje. Sestupujeme a dostáváme se do Cigánky. Vlastně, teď se …

27.6.2022 / Otakar Brandos
Památky · Kostel Nanebevzetí Panny Marie v Neratově, tip na výlet v Orlických horách

Kostel Nanebevzetí Panny Marie v Neratově v Orlických horách vstal z popela jako bájný fénix. A to doslova, vždyť v roce 1945, během závěrečných bojů II. světové války, kostel v Neratově vyhořel a svého, zatím stále jen …

Velký Roudný Úplněk Chata Horalka Strečno Beskydy, ubytování Soumrak Luční bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Cumulonimbus Pohorky