Poslední aktualizace: 26.10.2022 , svátek má
Treking > Cykloturistika > Česko - Slovensko, cyklo přejezd bývalé republiky

Česko - Slovensko, cyklo přejezd bývalé republiky

Od východu k západu, část I. (1)

25.10.2022 | František Diviš
Nad obcí Petrovce

Když jsem v roce 2015 šel pěší vandr po česko - slovenské hranici napadlo mě, že podobně by šlo udělat cestu po délce bývalé společné republiky, tedy od trojmezí východního Slovensko - Polsko - Ukrajina k trojmezí západnímu Česko - Bavorsko - Sasko. Tato cesta je dlouhá asi 1 100 kilometrů a tak je vhodnější, i vzhledem k jistým zdravotním omezením, spíš na cyklo akci.

Při logistické přípravě zjišťuji, že dovolená na celou trasu nebude stačit, to bych musel jet okolo 200 kilometrů denně, asi hlavně po silnicích a z přírody bych toho moc neviděl. Proto volím terénní variantu, která rozhodně nebude tak rychlá, ale bude určitě blíž k přírodě. Spát budu v penzionech kvůli pohodlí a taky bezpečnosti. A někdy příště si to prostě dojedu.

V pátek 7. 10. 2022 večer sedám na vlak do Kolína, tady přesedám na EN Slovakia s konečnou stanicí Humenné v sobotu dopoledne. Cestou máme tu větší, tu menší zpoždění, a tak do Humenného přijíždíme se ztrátou asi 25 minut. Bohužel osobní vlak do Stakčína na náš vlak nepočkal…a další jede až za hodinu a třičtvrtě. Poněkud rozladěně volný čas využívám k přebalení materiálu, převlečení do cyklohadrů a psychické přípravě.

V sobotu 8.10. těsně před půl druhou jsem ve Stakčíně, beru rukavice, přilbu, pouštím Garminy a začínám ukrajovat první metry akce, zatím na východ na trojmezí Kremenec. Je příjemně slunečno, ale trochu chladno. Jedu přes Ulič do Nové Sedlice, tady jsem těsně po třetí, zdá se být ještě dost času, a tak vyrážím nahoru po turistické zelené na Kremenec.

Trojmezí

Potkávám dvojici mladých turistů, boty samé bláto, prý je z cesty svážnice a v úseku minimálně kilometr je totálně nejen nesjízdná, ale i neschůdná. Dle jejich názoru se na trojmezí stejně s kolem nedostanu. Jenže já tam chci!! V mapě nacházím souběžnou cestu, která se někde v půli kopce napojuje na tu zelenou, a vyrážím. Po chvíli již je sklon svahu tak velký, že slézám a tlačím. Po další chvíli je sklon svahu tak velký, že již ani kolo tlačit nejde.

Někde se stala chyba, toto jsem hrubě podcenil. Ještě to chvíli zkouším, ale vše marné, kolo nahoru nedostanu. Zamykám ho opřené u stromu, značím si do mapy polohu, beru si malou svačinu, pití, peníze, doklady, klíče a další důležité věci a jdu s přilbou na hlavě. Jako další boty mám jen sandále a tak v cyklo botách s nášlapy hezky kloužu svahem.

Cesta není taková jako v mapách, trochu bloudím a na zelenou TZ se napojuji až na rozcestí Lúky pod Príkrym. V 16:40 potkávám dvojici starších pánů, ti se diví, že jdu ještě nahoru, oni prý jdou poměrně svižně a z vrcholu šli ve tři odpoledne. No co, tak trochu přidám.

V 17:05 jsem na Čierťaži, hřeben již nemá takové převýšení, a tak přidávám ještě víc. Přes Hrúbky a Kamennou lúku docházím těsně před šestou na trojmezí. Něco fotím, ještě jdu kousek na vrchol Kremenec (1 221 m) a mizím zpět dolů. Na hřebení nepříjemně studeně pofukuje, já mám jen kraťasy a krátké rukávy s vestou. Pokud jdu, zima mi není, ale zastavit se tu nechci. Musím sejít co nejníž ještě za šera. Na Čierťaži již svítím naplno. Ne snad kvůli orientaci, hlavně pro jistější došlap. Nerad bych si tady vymkl kotník, nebo něco podobného.

Pod rozcestím Lúky pod Príkrym začínám pokukovat po boční cestě, která mě dovede ke kolu, ale žádná taková tu není, mapy trochu kecají. Chvíli jdu lesem, cestou necestou až nacházím tu správnou cestu. Po ní snad sejdu až ke kolu a pak i dolů. Před osmou večerní vidím kus pod sebou první záblesk odrazky z kola.

Spoušť pod trojmezím

Mám velkou žízeň, flaška je již nějakou dobu prázdná, a tak se těším na druhou láhev na cyklobrašnách. Když přicházím blíž, vidím, že kolo leží na zemi a do pr…, brašny jsou pryč. No, asi je někdo potřeboval víc. Chvíli svítím okolo, ale nikde nic. Kolo leží asi 4 metry od stromu kde bylo, tipuji, že dotyčný chvíli zkoušel kolo vést, ale když zadní kolo blokoval zámek, vzal si alespoň brašny.

No s tím, co mi zbylo, je celá výprava v háji a já ráno pojedu domů. Najednou mě zaujme modré víčko od petky, které leží pod kolem. Beru ho do ruky a koukám, že je celé okousané. Tak ne člověk, ale nějaké zvíře, ty brašny tady někde budou!

Začínám chodit v kruhu a po chvíli, asi 60 metrů od kola, vidím jeden sandál. Super, mám alespoň směr. Brzy nacházím druhou botu a postupně i ostatní věci. Nacházím brašny, ty mají vytrhané zipy a na straně, kde bylo jídlo, je roztrhaný celý bok brašny. Věci jsou roztahané po ploše asi 30 metrů v roští a vše je oválené a uslintané, fuj.

Všechno jídlo je nenávratně pryč. Balím vše provizorně do brašen tak, abych to nepoztrácel, ještě sbírám všechny rozkousané obaly od jídla a roztrhané igelitky a jedu dolů. Je mi zima, ale nechci na sebe brát nic z těch upatlaných věcí. Končím v Nové Sedlici v penziónu Kremenec. Mám jen 57 kilometrů, z toho pár kilometrů kolem trojmezí pěšky. Večer ještě peru všechno oblečení a suším na žebříku v koupelně.

Sedlo Barankovec

Ráno dle možností čistím upatlané brašny, dostávám nové igelitky na vyprané oblečení, dostávám provázek na provizorní zavazování brašen místo zipu. Čtyři dny před odjezdem přišly nové brašny, ještě že zůstaly doma, byla by jich škoda. Jo a podle místních to byl nejspíš medvěd. Nevadí, jedu dál.

V neděli 9.10. vyrážím pozdě. Je 9:25, kolo je v pořádku, ale balení bylo trochu složitější. Brzy jsem v Uliči a začínám pomalu stoupat na sedlo Barankovec. Jedu po silnici, tady to moc jinak nejde, míjím Stakčín, ve Snině nakupuji nové jídlo a jedu do Humenného. Kousek za městem fotím hrad Čičava a stáčím se na sever.

Fouká docela silný protivítr, údolím to profukuje a tak musím naplno šlapat. V Žalobíně zatáčím na Slovenskou Kajňu a v Kvakovci konečně sjedu z asfaltu po cyklo na louky nad vesnicí. Všude okolo je nádherná podzimní příroda, hra barev a světel. Luxusní balzám na včera trochu pocuchané nervy.

Nad obcí Kvakovce

Něco fotím a chvíli jen tak koukám, to se musí zažít. Navigují mě hodinky Garmin Fenix 7, bohužel nemám slovenskou mapu a jedu jen podle slepé mapy. Někdy to netrefím a kousek se musím vracet. Ještě by to chtělo doladit. Je večer, dojíždím do Bystrého a chci se ubytovat. V obci však nic není. Potkávám starostu a ten mě posílá na Kukorelliho chatu. Super, navíc je to přímo na mé trase. Chata není žádný luxus, standardní komunistická stavba, ale je tam teplo, jsem tam sám a ráno i snídaně bude. Dnes mám najeto 112 kilometrů.

Pondělí 10.10., v noci byla zima, dole v Bystrém prý přímrazek, já se ale určitě zahřeju, stoupám na Slanské vrchy. Rozbitý asfalt končí a dál je jen šotolina, ještě to jede, nahoře je ale úsek s ještě nezaježděným makadamem, v tom to ani nejede ani se v tom nedá jít. Naštěstí to byl jen kratší úsek.

Za Oblíkom něco fotím a jedu dál. Cesta vede dlouho lesem chvíli nahoru, chvíli trochu dolů, až vyjíždím z lesa u obce Podhradík. Tady se otvírají pěkné výhledy a já poprvé vidím a fotím Vysoké Tatry. Sjíždím dolů do Prešova a na druhé straně začínám stoupat do Volovských vrchů. Přes obce Radatice, Sedlice, Miklušovce dojíždím do obce Víťaz, tam se stáčím k jihu. Tady těsně za volebním billboardem "Viac turistov, bohatší kraj" vidím zatím nejhorší slum nepřizpůsobivých občanů. Naštěstí to mám s kopce a tak jsem brzy pryč.

Trasa

Pokud přemýšlíte, kde se na svých cestách ubytovat a chcete mít pro sebe, Chaty pro rodinu nebo své přátele dostatek soukromí, pak pro vás máme možnost pronájmů chat a chalup přímo od majitele. Na další stránce si vyberte preferovanou oblast a nebo konkrétní objekt, který vás zajímá.

13.10.2022 / Otakar Brandos
Treking · Babia hora po via ferratě - Perć Akademików. Třídenní trek v Oravských Beskydech (2) | Fotogalerie k článku

Noc byla hodně teplá a již brzy ráno bylo parno. To bude pořádně horký den. Dnes máme v plánu opětovný výstup na Babí horu a návrat na Slanou vodu. Na vrchol Babí hory se chceme dostat po via ferratě, aneb cestě …

10.10.2022 / Václav Vágenknecht
Cestování · Island - gejzíry a vodopády. Cesta do země věčného ohně a ledu (1)

Bez peněz do hospody nelez, zní dávné úsloví, pro Island toto neplatí. Uvedený stát lze navštívit bez jediné bankovky či mince v kapse. Stačí vlastnit platební kartu, jež se užívá v obchodech, restauracích i na toalet …

7.10.2022 / Ondřej Tomický
Tipy na výlet · Břidlicový Flascharův důl v Odrách. Rezervace, cena vstupného a délka prohlídky dolu

Nízký Jeseník, ležící ve stínu vyššího Hrubého Jeseníku, není příliš častým cílem turistů. Namísto davů lidí vás tady bude na výletech doprovázet jeden nepřehlédnutelný fenomén, pro Nízký Jeseník tak autentický. Těžba a …

1.10.2022 / Lukáš Mička
Treking · Madeira nadivoko - honba za krásami ostrova mimo davy. Týdenní přechod Madeiry z Porto Moniz do Machica přes poloostrov Sao Lourenço (2)

Mrholení neustává, a tak jsme se rozhodli, že k vodopádu Caldeirao do Inferno nepůjdeme. Potřebujeme podejít celý horský masív, a proto se vrháme do tmy. Procházka v 2,5kilometrovém tunelu je nemalou výzvou …

1.10.2022 / Roman Waldhauser
Turistika · Zentralalpenweg 02 od Breiteckkoppe po Seitnerzinken. Výprava v barvách babího léta do jedné z nejodlehlejších částí Rottenmannských Taur | Fotogalerie k článku

Dostat se na hřebenovku tohoto pohoří a zvládnout ještě jednodenní výlet po centrálním hřebeni celých Alp bývá často problémem pro nekonečně dlouhá údolí bez veřejné dopravy a časově náročné nástupy …

29.9.2022 / Petr Erban
Turistika · Túra na Torre (1 993 m) v Serra da Estrela, nejvyšší horu pevninského Portugalska

Po tříhodinovém letu z ostrova Pico do Lisabonu jsem se okamžitě vydal za druhým nejvyšším portugalským vrcholem. Let měl trochu zpoždění a navíc se cestou východním směrem zase ztrácí čas, takže než jsem vyfa …

21.9.2022 / Otakar Brandos
Treking · Letní výprava na severní pól Slovenska. Třídenní trek v Oravských Beskydech (1) | Fotogalerie k článku

V polovině srpna míříme k severnímu pólu Slovenska. Ten najdeme nedaleko Babí hory, nejvyšší hory Oravských Beskyd. Na Babí hoře jsem byl před měsícem sám, nyní se do oblasti vydáváme ve třech. Dcera Míša je …

15.9.2022 / Bohumil Háj
Vodácká turistika · Ivalojoki - vodácký průvodce. The Gold river aneb Zlatá řeka (1)

Řeka Ivalojoki se rodí hluboko nebo spíše vysoko v náhorních pláních Národního parku Lemmenjoki, přes 350 km severně za polárním kruhem, ve finském Laponsku. Protéká, až k městu Ivalo, divokou lapons …

14.9.2022 / Otakar Brandos
Turistika · Na druhý nejvyšší vodopád v Jeseníkách. Okružní túra přes Královský vodopád a chatu Švýcárna | Fotogalerie k článku

Na hezkou a poměrně nenáročnou asi 16kilometrovou túru s převýšením pouhých 600 metrů vyrážím z rozcestí Kóta (1 003 m). Tedy ze Sedla pod Lyrou mezi Ostrým vrchem (1 228 m) a Lyrou (1 092 m) neda …

12.9.2022 / Roman Waldhauser
Turistika · Lattengebirge - nejsevernější pásmo Berchtesgadenských Alp. Málo známé dolomitové horské pásmo se vypíná jako velká dominanta nad bavorskými lázněmi Bad Reichenhall | Fotogalerie k článku

Lattengebirge je tvořeno převážně tvrdým dolomitem, který je zde nazýván Ramsaudolomit. Hornina vznikla v triasu, kdy se usadil v mělkých mořských tropických lagunách vápenec, který byl následně část …

12.9.2022 / Ondřej Havelka
Cestování · Beninský hromovládce vodun Heviosso - jeden z mnoha kultů v rámci západoafrického náboženství

Rituálu přihlížela asi stovka věřících stojící v nepravidelném kruhu na nevelkém plácku mezi betonovými domky zdobenými zelenou plísní. Mladý hubený černý muž v červené suknici vytažené až na hruď uprostřed tles …

Velký Roudný Úplněk Chata Horalka Strečno Beskydy, ubytování Soumrak Luční bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Cumulonimbus Pohorky