Poslední aktualizace: 7.11.2022 , svátek má
Treking > Aktuality > Jak asi vypadala žena z Mladečských jeskyní?

Jak asi vypadala žena z Mladečských jeskyní?

Digitální rekonstrukce 31 tisíc let staré lebky

7.11.2022 | Pavel Gejdoš
Barevná, složená a subjektivní forenzní aproximace obličeje

Jak vypadala sedmnáctiletá žena, která před 31 tisíci lety za doby kamenné pobývala na území dnešního Olomoucka, naznačil společný projekt brazilských a českých vědců. Lidskou lebku, kterou v Mladečských jeskyních u Litovle na Olomoucku objevil v roce 1881 rakousko-uherský archeolog Josef Szombathy, nyní hlouběji prozkoumal tým odborníků.

Cicero Moraes z Arc-Team Brazil, Sinop-MT digitálně vytvořil forenzní rekonstrukci podoby obličeje ženy z období označovaného jako aurignacien (41 000 - 29 000 let př. n. l.). "Nejprve se předpokládalo, že jde o lebku dospělého muže. Pozdější studie, které porovnávaly charakteristiky jiných fosilií nalezených na místě, ale odhalily, že jde ve skutečnosti o lebku ženy, která zemřela ve věku kolem 17 let, před 31 000 lety. Tato fosilie je tak jednou z nejstarších Homo sapiens nalezených ve střední Evropě," přiblížil náměstek ředitele Správy jeskyní České republiky Karel Drbal, který se na forenzní rekonstrukci mladečské lebky podílel za českou stranu společně s táborským geodetem Jiřím Šindelářem.

Snímky obrazovky na stránce Vídeňského přírodovědného muzea

V roce 2021 zpřístupnilo vídeňské přírodovědné muzeum, kde je originál Szombathyho nálezu uložen, interaktivní online verzi lebky "Mladeč I". Tento model inspiroval české a brazilské vědce k vytvoření projektu forenzní aproximace obličeje. Jelikož vídeňští muzejníci neuvedli rozměry lebky, čerpali autoři údaje z knihy Maria Teschler-Nicola: Early Modern Humans at the Moravian Gate z roku 2006.

Původní lebka byla nalezena bez dolní čelisti a většiny zubů, do původní podoby ji domodeloval počítačový program. "Kompletně rekonstruovaná lebka již měla některé vymezující linie anatomických struktur, mezi nimi i umístění očních bulv," popsal Drbal. Pro modelaci měkkých tkání posloužila podrobná data z počítačové tomografie (CT) těl současných lidí.

Závěrečné kroky forenzní aproximace obličeje

"Nakonec vznikly dvě verze obličeje. Jedna černobílá bez vlasů a se zavřenýma očima, druhá více subjektivní barevná s vlasy a s otevřenýma očima," dodal Drbal. Tým zveřejnil své poznatky v rámci nové online knihy s názvem "The Forensic Facial Approach to the Skull Mladeč 1 " (Forenzní obličejový přístup k lebce Mladeč 1), která například podrobně popisuje, jak vědci po srovnání lebky s ostatními obdobnými nálezy překlasifikovali pohlaví jejího majitele na majitelku.

Změna původně předpokládaného pohlaví archeologického nálezu se občas děje. Obdobně v roce 2017 vědci oznámili chybu v původním odhadu ostatků ze švédského ostrova Björkö. Z vikingského náčelníka se ve světle nových poznatků stala žena-viking. Viz www.livescience.com.

Základní a objektivní forenzní aproximace obličeje

Složitý labyrint puklinových chodeb a dómů Mladečské jeskyně vytvořila příroda ve vápencovém vrchu Třesín. Jsou bohatě zdobeny krápníky a sintrovými náteky, zároveň jde o největší a nejstarší pohřebiště cromagnonského člověka ve střední Evropě. Za rok objevení podzemních prostor se považuje 1826, elektricky osvětlené jsou od roku 1911.

V jeskyních jsou malebná zákoutí, kde se vedle starých krápníků tvoří i nová výzdoba. Mezi nejkrásnější a téměř neporušené části patří Chrám přírody nebo Panenská jeskyně. Dominantou a symbolem podzemního systému je přes dva metry vysoký stalagmit Mumie. Světově proslulou archeologickou lokalitou je Dóm mrtvých se zbytky ohnišť a kostí pravěkých zvířat a rekonstrukcí dávného pohřebního rituálu. Celkem mají jeskynní chodby délku 1 250 metrů a 92 schodů. O možnostech prohlídky 400metrové návštěvnické trasy se lze více dozvědět na webu mladecske.caves.cz.

Pokud přemýšlíte, kde se na svých cestách ubytovat a chcete mít pro sebe, Chaty pro rodinu nebo své přátele dostatek soukromí, pak pro vás máme možnost pronájmů chat a chalup přímo od majitele. Na další stránce si vyberte preferovanou oblast a nebo konkrétní objekt, který vás zajímá.

13.10.2022 / Otakar Brandos
Treking · Babia hora po via ferratě - Perć Akademików. Třídenní trek v Oravských Beskydech (2) | Fotogalerie k článku

Noc byla hodně teplá a již brzy ráno bylo parno. To bude pořádně horký den. Dnes máme v plánu opětovný výstup na Babí horu a návrat na Slanou vodu. Na vrchol Babí hory se chceme dostat po via ferratě, aneb cestě …

10.10.2022 / Václav Vágenknecht
Cestování · Island - gejzíry a vodopády. Cesta do země věčného ohně a ledu (1)

Bez peněz do hospody nelez, zní dávné úsloví, pro Island toto neplatí. Uvedený stát lze navštívit bez jediné bankovky či mince v kapse. Stačí vlastnit platební kartu, jež se užívá v obchodech, restauracích i na toalet …

7.10.2022 / Ondřej Tomický
Tipy na výlet · Břidlicový Flascharův důl v Odrách. Rezervace, cena vstupného a délka prohlídky dolu

Nízký Jeseník, ležící ve stínu vyššího Hrubého Jeseníku, není příliš častým cílem turistů. Namísto davů lidí vás tady bude na výletech doprovázet jeden nepřehlédnutelný fenomén, pro Nízký Jeseník tak autentický. Těžba a …

1.10.2022 / Lukáš Mička
Treking · Madeira nadivoko - honba za krásami ostrova mimo davy. Týdenní přechod Madeiry z Porto Moniz do Machica přes poloostrov Sao Lourenço (2)

Mrholení neustává, a tak jsme se rozhodli, že k vodopádu Caldeirao do Inferno nepůjdeme. Potřebujeme podejít celý horský masív, a proto se vrháme do tmy. Procházka v 2,5kilometrovém tunelu je nemalou výzvou …

1.10.2022 / Roman Waldhauser
Turistika · Zentralalpenweg 02 od Breiteckkoppe po Seitnerzinken. Výprava v barvách babího léta do jedné z nejodlehlejších částí Rottenmannských Taur | Fotogalerie k článku

Dostat se na hřebenovku tohoto pohoří a zvládnout ještě jednodenní výlet po centrálním hřebeni celých Alp bývá často problémem pro nekonečně dlouhá údolí bez veřejné dopravy a časově náročné nástupy …

29.9.2022 / Petr Erban
Turistika · Túra na Torre (1 993 m) v Serra da Estrela, nejvyšší horu pevninského Portugalska

Po tříhodinovém letu z ostrova Pico do Lisabonu jsem se okamžitě vydal za druhým nejvyšším portugalským vrcholem. Let měl trochu zpoždění a navíc se cestou východním směrem zase ztrácí čas, takže než jsem vyfa …

21.9.2022 / Otakar Brandos
Treking · Letní výprava na severní pól Slovenska. Třídenní trek v Oravských Beskydech (1) | Fotogalerie k článku

V polovině srpna míříme k severnímu pólu Slovenska. Ten najdeme nedaleko Babí hory, nejvyšší hory Oravských Beskyd. Na Babí hoře jsem byl před měsícem sám, nyní se do oblasti vydáváme ve třech. Dcera Míša je …

15.9.2022 / Bohumil Háj
Vodácká turistika · Ivalojoki - vodácký průvodce. The Gold river aneb Zlatá řeka (1)

Řeka Ivalojoki se rodí hluboko nebo spíše vysoko v náhorních pláních Národního parku Lemmenjoki, přes 350 km severně za polárním kruhem, ve finském Laponsku. Protéká, až k městu Ivalo, divokou lapons …

14.9.2022 / Otakar Brandos
Turistika · Na druhý nejvyšší vodopád v Jeseníkách. Okružní túra přes Královský vodopád a chatu Švýcárna | Fotogalerie k článku

Na hezkou a poměrně nenáročnou asi 16kilometrovou túru s převýšením pouhých 600 metrů vyrážím z rozcestí Kóta (1 003 m). Tedy ze Sedla pod Lyrou mezi Ostrým vrchem (1 228 m) a Lyrou (1 092 m) neda …

12.9.2022 / Roman Waldhauser
Turistika · Lattengebirge - nejsevernější pásmo Berchtesgadenských Alp. Málo známé dolomitové horské pásmo se vypíná jako velká dominanta nad bavorskými lázněmi Bad Reichenhall | Fotogalerie k článku

Lattengebirge je tvořeno převážně tvrdým dolomitem, který je zde nazýván Ramsaudolomit. Hornina vznikla v triasu, kdy se usadil v mělkých mořských tropických lagunách vápenec, který byl následně část …

12.9.2022 / Ondřej Havelka
Cestování · Beninský hromovládce vodun Heviosso - jeden z mnoha kultů v rámci západoafrického náboženství

Rituálu přihlížela asi stovka věřících stojící v nepravidelném kruhu na nevelkém plácku mezi betonovými domky zdobenými zelenou plísní. Mladý hubený černý muž v červené suknici vytažené až na hruď uprostřed tles …

Velký Roudný Úplněk Chata Horalka Strečno Beskydy, ubytování Soumrak Luční bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Cumulonimbus Pohorky