Poslední aktualizace: 7.3.2024 , svátek má

Aiguille du Midi (3 842 m), lanovka Mont Blanc

Aiguille du Midi, cesta pod nejvyšší horu Evropy - lanovka Mont Blanc

Mont Blanc

Vypraví-li se člověk k Mont Blanku, je dosti pravděpodobné, že zavítá do známého francouzského střediska Chamonix. O něm, ačkoliv lidé žili v této oblasti už dřív, pochází první písemná zmínka z roku 1090, kdy zde benediktini postavili klášter.

Okolo svatostánku vyrostla záhy další stavení, obyvatelé to ale neměli vůbec snadné. V zimě je trápilo mrazivé klima a ze svahů na ně útočily nelítostné laviny, příliš si nepolepšili ani v létě. Například o mouce ze zdejších polí se tvrdívalo, že ji kvůli Na Aiguille du Midi špatné kvalitě nesežerou ani domácí zvířata; těžko dnes soudit, jak pečivo vypadalo. Zlom nastal s rozvojem turismu. Lidé, kteří přijížděli obdivovat krásy hor, přiváželi s sebou peníze a začalo se postupně investovat, i proto se dneska jedná o moderní lokalitu s mnoha hotýlky a restauracemi.

Jako by bylo úspěchů málo, proběhly v Chamonix v termínu 25. 1. - 4. 2. 1924 první zimní olympijské hry. Pravda, tehdy se ještě jednalo o předehru k letním olympijským hrám v Paříži a původní název akce zněl Týden zimních sportů. K přejmenování došlo o rok později na kongresu v Praze. Her se zúčastnilo 258 sportovců ze šestnácti zemí a nechyběli mezi nimi zástupci tehdejšího Československa. Medaili jsme si bohužel žádnou nepřivezli.

Chamonix

Krátké seznámení se střediskem končí, my se do něj dostáváme po nočním přejezdu v časných ranních hodinách. Ubytováváme se v kempu Le Grand a dle předem stanoveného scénáře rozhazujeme stany; čili zdánlivá pohoda. Přesto nás trochu děsí počasí. Je mokro a mraky visí nebezpečně nízko. I hlupák by poznal, že nebeský zahradník kropil zdejší krajinu před naším příchodem víc, než je záhodno. Vůbec by nás nepřekvapilo, kdyby zase zapršelo.

Přesto se krátce po utáboření přemisťujeme k dolnímu stanovišti lanovky, jež jezdí na známou špici Aiguille du Midi (Polední vrchol). Vysedáme z busu a zajímáme se, jestli má smysl vypravit se do pomyslných oblak; neradi bychom koupili hóóóódně drahý lístek (cenu neuvádím, protože se rok od roku mění) a následně seshora nic nespatřili.

Aiguille du Midi a Mont Blanc z vrcholu Le Brévent

Nejistoty nás zbaví reklamní panel umístěný na stěně stanice, na němž mj. promítají i aktuální záběry z vrcholu; rázem se nám rozjasňují tváře. Podle spatřeného vládne nad mraky sluníčko a je vidět Mont Blanc. Neváháme ani vteřinu. Kupujeme si vstupenku a nasedáme do kabinky, stoupáme vzhůru. Netrvá dlouho a pohlcuje nás mlha, bílo panuje i v mezistanici, kde přestupujeme.

Naštěstí se zanedlouho konečně vyčasí, ocitáme se nad mraky. Sláva, netrmácíme se vzhůru nadarmo. Než se pokocháme okolím, prozradím o lanovce několik údajů. O jejím zbudování se uvažovalo už na začátku minulého století, leč postavili ji až v roce 1955; ihned se zapsala do Guinessovy knihy rekordů. Protože se Chamonix nachází v nadmořské výši 1 035 m a vrcholová stanice má 3 777 m, získala světový rekord coby kabinová lanovka s největším převýšením. Jestli údaj platí i dnes, nepotvrdím, protože stavitelé celého světa se honí v podobě loveckých chrtů za prvenstvími; jistě vím pouze to, že před pár lety tomu tak ještě bylo.

Výhled

Přesun skončil a vysedáme, po ujití pár kroků se dostáváme na most, který spojuje dva skalní štíty. Vystupujeme nejprve na vyhlídkovou terasu nižšího bodu, je to paráda. Přímo nad námi se zvedá hlavní štít Aiguille du Midi (3 842 m n. m.) a hned vedle se ukazuje král Alp Mont Blanc, jenž na rozdíl od většiny okolních hor nepůsobí nijak mimořádně. Jeho vrchol tvoří uhlazená bílá čepička, zatímco většinu "poddaných" zdobí strmé špice. Ale co, nevadí, prvenství mu stejně nikdo neodpáře.

První fotky jsou za námi a přecházíme most, na němž to ve stínu kvůli námraze trochu klouže, vnikáme do skalní chodby. Tentokrát se už nezdržujeme a rovnou zahýbáme k výtahu, jímž se necháváme vyvézt na nejvyšší bod Aiguille du Midi (3 842 m). I tady patří k hlavním klenotům venkovní vyhlídková terasa, zase fotografujeme především Mont Blanc.

Vrchol Aiguille du Midi

Samozřejmě se věnujeme i okolí, zbylé štíty si s námi hrají na schovávanou. Jelikož se pod námi táhne bílé moře, vrcholy vždy na malou chviličku vykouknou a vzápětí zase zmizí, mlha je nemíní pustit ze svého zajetí. Přesto na moment ve vzniklé škvíře problikne i Chamonix a coby bonus zahlédneme duhu alias Gloriolu.

Milovníci adrenalinu a neotřelých snímků mohou na nejvyšším bodě vstoupit i do skleněné "krychle", jež vyčnívá z budovy nad volný terén, a člověk má pod sebou náhle nekonečnou díru, atrakci si odpouštíme. Odrazuje nás neskutečná fronta, jež se posunuje stylem krok sun krok, věnujeme se radši viděnému.

Vstup do ledovce Mer de Glace

Posléze sjíždíme výtahem zpátky do "nižšího patra" a absolvujeme další venkovní vyhlídkový okruh, má to šťávu. Z plovoucích mraků se stále vehementněji klubou strmé štíty, které se snažíme zachytit do aparátů; spatříme i horolezce.

Dvě hodiny strávené na vrcholu uplynou jako voda, vracíme se k lanovce. Nasedáme do ní a klesáme do nižších partií, pročež se už nikdo nebude muset obávat, že ho postihne vysokohorská nemoc, jež se může projevit při rychlém výjezdu do takovéto nadmořské výšky. Nás naštěstí podobné potíže nezastihly, jen chvilkami jsme mírně vnímali, že pobýváme v řidším vzduchu. Vždycky se stačilo párkrát hluboce nadechnout a hned bylo hej - samozřejmě že nikdo neběhal po terasách v podobě splašené čamrdy.

Až dolů do Chamonix nesjedeme, lanovku opouštíme na mezistanici u chaty du Plan de ľAiguille (2 223 m). Od té traverzujeme horský masiv, k němuž jsme právě zavítali. Kdesi nad námi se ztrácí v mlze strmé štíty, naštěstí tentokrát upřednostňujeme jiný přírodní skvost. Náš cíl se ukrývá v hlubokém žlabu, míříme k ledovci Mer de Glace.

Sestup k ledovci Mer de Glace

Konečně máme zmrzlou masu na dosah, neboť se splaz táhne přímo před námi, zbývá se do žlebu dostat. Není to složité. Od stanoviště zubačky sjíždíme dolů kabinovou lanovkou, poté pokračujeme po svých. Sestupujeme po dlouhém schodišti, to je zpočátku betonové a později kovové.

Jak klesáme, objevují se na skalisku, jejž lemujeme, cedulky s nápisy, kam sahal ledovec před pár roky. Přiznejme si na rovinu, údaje působí strašidelně. Ze záznamů jednoznačně vyplývá, že se tání neustále zrychluje; schválně nechám promluvit statistiku. Za sto sedmdesát let do roku 1995 se délka ledovce snížila o 135 m. A za posledních dvacet tři let ubylo také 135 m, jedná se o neskutečnou ztrátu.

V ledovci

Kdo ví, jak dlouho ještě ledovec vydrží, bude se za pár let ještě navštěvovat? A vůbec, vtírá se na mysl hříšná myšlenka, skutečně je Mer de Glace pořád druhým největším ledovcem celých Alp? Doufejme že ano, jelikož se zkracují i jeho kolegové - čistě pro orientaci dodám, že první místo drží Velký Aletschský ledovec v Bernských Alpách (délka 24 km, plocha cca 115 km2).

Po schodišti scházíme do uměle vybudované chodby, kterou v ledovci nově vykutají každý rok. Uvnitř vystavují obrazy a neschází vytesané sochy - trůn, medvěd; podél pěšiny teče v úzkém kanálku mrazivá voda.

Stejnou cestou se vracíme ke stanovišti zubačky a zaskakujeme do muzea minerálů, jež se ukrývá ve štole vytesané do skály. Blyštivé kameny vystavují ve vitrínách.

Jelikož nastal čas k návratu do Chamonix, jdeme na zastávku. Jízdenku si kupovat nemusíme, neboť jsme si pořídili lístek kombinovaný s výjezdem na vrchol Aiguille du Midi; do letoviska sjíždíme zubačkou.

Ve středisku navštěvujeme centrum a do kempu se vracíme místní autobusovou dopravou. Tu, jelikož jsme v lokalitě ubytovaní, máme zdarma; v případě kontroly se můžeme prokázat kartičkou, na níž je vyznačeno, kde bydlíme - nikdo ji po nás ani jednou nechtěl.

Nádherný den končí a další parádní dny v okolí Mont Blancu nás ještě čekají, to už je ale jiné vyprávění. Špice Aiguille du Midi a ledovec Mer de Glace neměly jedinou chybu.

18.02.2019, 20:09 Tomáš Plachý | mer de glace

Tipy na výlet v Alpách, může vás zajímat

Malý Roudný Úplňky Chata Horalka Strečno Jeseníky, ubytování Soumrak Luční bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Ararat Afélium Zverovka Chalupská slať Krkonoše, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Nimbostratus Pohorky

5.2.2019 / Otakar Brandos
Vesmír · Nejvyšší hory ve Sluneční soustavě? Výška až 25 kilometrů a k tomu štítové sopky

Na Zemi je nejvyšší horou všem dobře známý Mount Everest. Avšak ten se svými 8 848 metry nadmořské výšky by nejvyšší hoře Sluneční soustavy nesahal ani po pás. A to doslova. Ve srovnání s nejvyšší horou ve …

29.1.2019 / Otakar Brandos
Turistika · Túra na Venušiny misky - nahlédnutí pod pokličku ledovcové dílny v Žulovské pahorkatině

Venušiny misky patří k turisticky nejatraktivnějším cílům Žulovské pahorkatiny. Pohoří sice malého rozlohou, ale velkého přírodními zajímavostmi. Bodejť by ne, když zdejší krajinu formoval kontinentální ledovec …

27.1.2019 / Otakar Brandos
Turistika · Prielom Hornádu, túra ve Slovenském ráji z Čingova přes Tomášovský výhled a Letanovský mlýn na Podlesok / Fotogalerie k článku

Řeka Hornád pramení v Nízkých Tatrách na východním úbočí hřebene mezi vrchy Krahulec (1 075 m) a Jedlinská (1 091 m), aby se po 286 kilometrech v Maďarsku její vody rozpustily ve vodách řeky Slaná. Při svém ústí dosahuje …

26.1.2019 / Otakar Brandos
Turistika · Túra na horu Jizera: Okruh z Josefova Dolu přes Čihadlo, Smědavu a Mariánskohorské boudy

Okružní túra na Jizeru, druhou nejvyšší horu Jizerských hor, čítá z Josefova Dolu nějakých 20 kilometrů. Túra na horu Jizera se dá naplánovat ve více variantách. My si poslední říjnový víkend vybrali nejdelší trasu vedoucí …

25.1.2019 / NA
Alpinismus · Aconcagua, výstup na vrchol: Na najvyšší vrchol Južnej Ameriky

Výškový mozgový edém (HACE) sa vyvinie vždy z miernej, stále sa sťažujúcej výškovej choroby a jeho symptómy sa začínajú prejavovať už po 12 až 24 hodinách. Túto chorobu spôsobuje nadmerné množstvo …

22.1.2019 / Václav Vágenknecht
Turistika · Krušné hory, turistika v okolí Perninku

V naší republice nalezneme bezpočet pohoří. Některá má člověk prochozená podrobně a jiná téměř nezná, Krušné hory se v mém případě řadí do druhé kategorie. Zavítal jsem do nich jen jednou. I proto jsem s potěšením přivítal …

18.1.2019 / Mirka Beňovská
Trek · Trek v Himálaji - Sagarmatha NP (2), itinerář dvoutýdenního treku

Po polévce se vracíme dolů do Dughly. Nejdříve kamenitým terénem nahoru, pak zase dolů. Přece jen postupně klesáme, tak se nám jde lépe než předchozí den. Rychle se ochlazuje. Fouká vítr a poprchá. Nasazujeme kapuce …

14.1.2019 / Dorek Čermák
Trek · První zimní přechod pohoří Rila: Tenkrát na Balkáně

Je druhý Vánoční svátek 26.12.1974 já s krosnou na zádech, která má 32 kg před nádražím v Brně a prší. Mám se připojit ke skupině dalších deseti lidí a dnes se přemístit do Prahy. To jsou veškeré mé informace …

13.1.2019 / Mirka Beňovská
Trek · Trek v Himálaji - Sagarmatha NP (1), itinerář dvoutýdenního treku

Nejdelší a nejdůležitější částí naší podzimní cesty po Nepálu byl dvoutýdenní trek v Himálaji. Vydali jsme se nejen na frekventovanou cestu do Everest Base Camp, ale také do východního údolí až k hoře Island …

9.1.2019 / Otakar Brandos
Turistika · Kremnické vrchy na podzim, přechod přes Kremnický štít a Zlatou studni do Brestové / Fotogalerie k článku

Kremnické vrchy jsou rájem turistů, cyklistů i lyžařů. Na hřebeni v okolí Skalky ve střední části pohoří je rušno celoročně. Přesto jsou zde místa, kde o turistu téměř nezavadíte. Především v okolí nejvyššího vrchu Flochová …

2.1.2019 / Otakar Brandos
Tipy na výlet · Lovecké chaty v Jeseníkách; tipy na výlet po zastrčených koutech Hrubého Jeseníku

Po Hrubém Jeseníku jsou rozesety desítky loveckých chat. Některé internetové zdroje dokonce hovoří o nižších stovkách loveckých chat. Většina loveckých chat v Jeseníkách stojí mimo turistických cest. Některé se choulí v …