Poslední aktualizace: 18.5.2023 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Jak jsem se bála na Strážově medvěda

Jak jsem se bála na Strážově medvěda

Túra na nejvyšší horu Strážovských vrchů aneb jestli by život bez internetu nebyl občas jednodušší

15.2.2019 | Blanka Špírková
Výhled z úbočí Strážova

Letos jsme strávili týden dovolené turistikou v Beskydech a pak jsme si ještě odskočili na pár dnů na Slovensko do Strážovských vrchů. Turistickou část programu naší dovolené jsem tu chtěla zakončit výstupem na Strážov, čímž by se kruh tematicky uzavřel - ze Strážova je výborný výhled do okolí, mimo jiné právě na Beskydy.

Vše jsem měla naplánováno už z Čech, ale v předvečer výstupu jsem si ještě hledala doplňující informace o Strážovských vrších na internetu. Mezi nabídkou různých turistických zajímavostí jsem zahlídla i odkaz o medvědech na Slovensku.

Čičmany

Nejprve jsem to úplně přešla, jasně, vždyť to vím, že medvědi se na Slovensku vyskytují, ojediněle se nějaký stane přespříliš drzým a vydá se opatřovat si potravu někde v blízkosti lidských obydlí, s tím jsou pak problémy. Zatím mě ale vůbec nenapadlo v souvislosti Rozcestník s vlastní turistikou uvažovat o setkání s medvědem, to mi přišlo jako něco naprosto absurdního. Populaci medvěda si na Slovensku představuji nějak nejasně - asi v jednotkách kusů. Kolik že jich tedy tady vlastně žije?

Zadávám heslo do vyhledávače a nestačím se divit - střízlivé odhady udávají 400 - 500 kusů, ty divočejší až dva tisíce. Téda, valím oči na obrazovku a klikám na další nadpisy, které se hned vtíravě nabízejí. "Medvědi na Slovensku, turista opravdu není na jejich jídelníčku" - tak tady mě snad zase uklidní. Jenže v textu se dočítám "Medvěd hnědý je mohutná, silná a v krajním případě i nebezpečná šelma, která může člověka těžce zranit nebo dokonce usmrtit, avšak již rozhodně nemohu souhlasit s tím, že by turista, houbař či sběrač borůvek byl pravidelnou součástí medvědího jídelníčku."

Pod vrcholem Strážova

Hm, tak tyhle věty nás, které až dosud ani nenapadlo, že by turista snad byl na medvědím jídelníčku, tedy zrovna neuklidňují. A je hůř, v dalších článcích stejný autor popisuje, jak se chovat při setkání s medvědem. Nemáme se snažit utíkat, to nemáme žádnou šanci (medvěd prý dokáže vyvinout rychlost až 50 km za hodinu), naopak musíme klidně opustit prostor. Pokud nás medvěd následuje, můžeme jej zkusit odradit hlukem, dát ruce nad hlavu a udělat se tak většími, či jak píše autor dále "občas pomáhá na medvěda mluvit klidným a hlubokým hlasem - což se mi ve dvou případech osvědčilo, ale pokud máte ječák, tak se o to nepokoušejte, leda byste chtěli medvěda vydráždit." Sedím v pokoji jak opařená, nějak jsem do této chvíle neuvažovala o tom, že bych mohla na dovolené zjišťovat na medvědovi, zda je můj hlas dostatečně hluboký a konejšivý.

Tak abych se zas uklidnila, musím hledat dál, třeba se ten odkaz na medvědy přimíchal ke Strážovským vrchům jen nedopatřením a zrovna tady medvědi vůbec nežijí. Naděje hasne brzy: "Strážovské vrchy představují stabilní zdroj medvědí populace..." a "... v roce 2012 bylo na sledovaném území v CHKO Strážovské vrchy zjištěno 32 jedinců medvěda." Ale tonoucí se ještě stébla chytá, obec Čičmany, Bodlák odkud se chystáme na Strážov jít, je významným centrem turismu, tady ta příroda jistě nebude tak divoká.

Pohled na mapu mě opět rychle vyvádí z omylu, v Čičmanech se rázovitý folklór vyvinul i proto, že jsou vesnicí hodně odříznutou od okolního světa, ve Strážovských vrších nejvýše položenou a obklopenou lesy. Pokud tedy musíme do relativně malých Strážovských vrchů umístit třicítku medvědů, jistě bude pár "kousků" žít zrovna tady v okolí. Ach jo! Najednou se mi ta informace, že do Strážovských vrchů tolik turistů nezavítá a výstup na Strážov si užijeme bez davů lidí, nepřipadá vůbec pozitivní.

Noc nemám zrovna klidnou, ale touha po turistice je větší - přece se nenechám zneklidnit internetem. Ráno vyrážíme, ale pro jistotu se ještě přeptáme místních. Začínám hned s panem domácím a zdánlivě bezstarostně nahazuji konverzační téma - tak jakpak to tady máte s medvědy? A doufám v smích. Pan domácí se zamyslí, řekne, že je třeba při pohybu v přírodě dělat hluk a pak že odhaduje pravděpodobnost setkání s medvědem tak na 1:500. Když vidí, že se mi ten poměr moc nelíbí, rychle dodá "nebo i víc".

Pohled na Beskydy Vrcholové foto

No dobrá, zeptáme se raději ještě v Čičmanech. Po ránu se tu ještě moc lidí neprochází a jediný, koho vidíme, je paní z muzea. Ta ihned rezolutně prohlásí, že ona tedy do lesa nechodí a po chvilce zaváhání dodá, že pokud jsme dva, budeme asi dělat dostatečný hluk.

Tak tedy vyrážíme a když na poslední louce před vstupem do lesa nás ještě muž pracující s traktorem ujistí, že to bude dobré, že dělá dost hluku, vstupujeme už do lesa téměř radostně. To nám ale vydrží jen pár minut, po kterých je zvuk traktoru slyšet. Když už nic neslyšíme, zadoufáme, že medvěd má sluch lepší, ale stejně, bude to stačit na celé hodinové stoupání lesem?

Skalnička Výhled ze Strážova

Po cestičce vysypané jehličím našlapujeme téměř neslyšně, po týdnu společné dovolené už toho také není tolik k mluvení, zvláště když stoupáme vzhůru celkem zprudka - tak snad jen to naše funění - je dostatečně hlasité? Pro jistotu vyndám plastovou krabičku od svačiny a použiji ji jako bubínek (manželovi ani neříkám, že svačinu jsem tentokrát nedělala ani tak pro něj, jako pro medvěda - jsem připravena při setkání batoh se svačinou odhodit - to by prý mělo medvěda zdržet). V kapse mám připravený deštník, ačkoliv na déšť to nevypadá - ten by mi zas mohl pomoci při tom optickém "zvětšování se".

Něco více o medvědech, může vás zajímat

5.2.2019 / Otakar Brandos
Vesmír · Nejvyšší hory ve Sluneční soustavě? Výška až 25 kilometrů a k tomu štítové sopky

Na Zemi je nejvyšší horou všem dobře známý Mount Everest. Avšak ten se svými 8 848 metry nadmořské výšky by nejvyšší hoře Sluneční soustavy nesahal ani po pás. A to doslova. Ve srovnání s nejvyšší horou ve …

29.1.2019 / Otakar Brandos
Turistika · Túra na Venušiny misky - nahlédnutí pod pokličku ledovcové dílny v Žulovské pahorkatině

Venušiny misky patří k turisticky nejatraktivnějším cílům Žulovské pahorkatiny. Pohoří sice malého rozlohou, ale velkého přírodními zajímavostmi. Bodejť by ne, když zdejší krajinu formoval kontinentální ledovec …

27.1.2019 / Otakar Brandos
Turistika · Prielom Hornádu, túra ve Slovenském ráji z Čingova přes Tomášovský výhled a Letanovský mlýn na Podlesok / Fotogalerie k článku

Řeka Hornád pramení v Nízkých Tatrách na východním úbočí hřebene mezi vrchy Krahulec (1 075 m) a Jedlinská (1 091 m), aby se po 286 kilometrech v Maďarsku její vody rozpustily ve vodách řeky Slaná. Při svém ústí dosahuje …

26.1.2019 / Otakar Brandos
Turistika · Túra na horu Jizera: Okruh z Josefova Dolu přes Čihadlo, Smědavu a Mariánskohorské boudy

Okružní túra na Jizeru, druhou nejvyšší horu Jizerských hor, čítá z Josefova Dolu nějakých 20 kilometrů. Túra na horu Jizera se dá naplánovat ve více variantách. My si poslední říjnový víkend vybrali nejdelší trasu vedoucí …

25.1.2019 / NA
Alpinismus · Aconcagua, výstup na vrchol: Na najvyšší vrchol Južnej Ameriky

Výškový mozgový edém (HACE) sa vyvinie vždy z miernej, stále sa sťažujúcej výškovej choroby a jeho symptómy sa začínajú prejavovať už po 12 až 24 hodinách. Túto chorobu spôsobuje nadmerné množstvo …

22.1.2019 / Václav Vágenknecht
Turistika · Krušné hory, turistika v okolí Perninku

V naší republice nalezneme bezpočet pohoří. Některá má člověk prochozená podrobně a jiná téměř nezná, Krušné hory se v mém případě řadí do druhé kategorie. Zavítal jsem do nich jen jednou. I proto jsem s potěšením přivítal …

18.1.2019 / Mirka Beňovská
Trek · Trek v Himálaji - Sagarmatha NP (2), itinerář dvoutýdenního treku

Po polévce se vracíme dolů do Dughly. Nejdříve kamenitým terénem nahoru, pak zase dolů. Přece jen postupně klesáme, tak se nám jde lépe než předchozí den. Rychle se ochlazuje. Fouká vítr a poprchá. Nasazujeme kapuce …

14.1.2019 / Dorek Čermák
Trek · První zimní přechod pohoří Rila: Tenkrát na Balkáně

Je druhý Vánoční svátek 26.12.1974 já s krosnou na zádech, která má 32 kg před nádražím v Brně a prší. Mám se připojit ke skupině dalších deseti lidí a dnes se přemístit do Prahy. To jsou veškeré mé informace …

13.1.2019 / Mirka Beňovská
Trek · Trek v Himálaji - Sagarmatha NP (1), itinerář dvoutýdenního treku

Nejdelší a nejdůležitější částí naší podzimní cesty po Nepálu byl dvoutýdenní trek v Himálaji. Vydali jsme se nejen na frekventovanou cestu do Everest Base Camp, ale také do východního údolí až k hoře Island …

9.1.2019 / Otakar Brandos
Turistika · Kremnické vrchy na podzim, přechod přes Kremnický štít a Zlatou studni do Brestové / Fotogalerie k článku

Kremnické vrchy jsou rájem turistů, cyklistů i lyžařů. Na hřebeni v okolí Skalky ve střední části pohoří je rušno celoročně. Přesto jsou zde místa, kde o turistu téměř nezavadíte. Především v okolí nejvyššího vrchu Flochová …

2.1.2019 / Otakar Brandos
Tipy na výlet · Lovecké chaty v Jeseníkách; tipy na výlet po zastrčených koutech Hrubého Jeseníku

Po Hrubém Jeseníku jsou rozesety desítky loveckých chat. Některé internetové zdroje dokonce hovoří o nižších stovkách loveckých chat. Většina loveckých chat v Jeseníkách stojí mimo turistických cest. Některé se choulí v …

Malý Roudný Úplňky Chata Horalka Strečno Jeseníky, ubytování Soumrak Luční bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Ararat Afélium Zverovka Chalupská slať Krkonoše, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Nimbostratus Pohorky

Nejdřív ťukám na improvizovaný bubínek jen sporadicky, ale jak se noříme hlouběji do lesa, bubnuji jak africký šaman. Zkusím zazpívat i kousek oblíbeného songu "Medvědi nevědí", ale tentokrát mi ten text nepřipadá ani trochu vtipný.

Jestli nám ten výstup vůbec stojí za to? Konečně vylézáme z lesa na prosluněnou louku pod vrcholem a ze mě strach opadá, i když mě vzápětí zase zneklidňuje cedulka na turistickém rozcestníku, ukazující cestu k Medvědí skále. Ale za chvíli jsme na vrcholu a ten tedy za to opravdu stojí - člověk se ocitá jakoby na monumentálním balkóně nad krajinou a výhled je parádní. Uprostřed všech kopečků vidíme i ty Beskydy - Lysou horu, Radhošť, Smrk a další vrcholky.

Strážov

Z vrcholové knihy vyčteme, že sem moc turistů skutečně nechodí, v průměru se zapisují tak dvě rodiny či skupinky denně.

Cesta z vrcholu je samozřejmě rychlejší, a když vstupujeme do prosluněných Čičman již plných turistů, připadám si jak po návratu z bojiště do úplně jiného světa. Paní u pokladny muzea nás vítá jako staré známé "Tak jste to ZVLÁDLI?" Přikyvuji, že zvládli, ale že strach jsem měla. A ona dodává, že se vůbec nediví a hlavně je dobře, že jsme byli dostatečně slyšet. Když namítám, že nám vždy vštěpovali, že v přírodě je třeba chovat se nenápadně a tiše, říká, že už JE JINÁ DOBA.

15.02.2019, 10:52 Borek | Sčítanie medveďov na Slovensku
15.02.2019, 11:03 -OB- | Borku nezlob :-)