Poslední aktualizace: 22.11.2022 , svátek má

Památky: Petronell Carnuntum v provincii Pannonia

Za památkami hlavního města provincie Panonie - Petronell Carnuntum

23.4.2019 | Josef Hebr

Dnes se už nikdo asi nedozví, čím přesně bylo toto místo tak přitažlivé pro Římany. Můžeme se jen tedy dohadovat a říkat si že… Z dnešního (mého) pohledu: atraktivní bod obrany severní hranice římského impéria na břehu veliké řeky tvořící přirozenou a velmi sledovanou hranici říše. Tatáž řeka jako vynikající dopravní tepna - tedy ekonomický zájem, Jantarová stezka křižující se v tomto místě s velmi důležitou Petronell Carnuntum Limes a s neustálým proudem lukrativního zboží všemi směry a opět ekonomický zájem, úrodná půda široko daleko, zvěř, rybolov… A nebo také dříve vybudované keltské oppidum, které by se dalo využít… Každopádně zde zůstal rozsáhlý komplex fascinujících památek na národ, který ve své době ovládal tehdejší známý svět.

Petronell Carnuntum

Významný antický zeměpisec Klaudius Ptolemaios nám zanechal zmínku o existenci vojenského tábora na břehu Dunaje (castrum) v tehdejší provincii Noricum, od 1. století Pannonia (latinsky, česky Panonie, pozn. red.). Se jménem Carnuntum se setkáme za vlády Augusta - 6 n. l. Předpokládá se, že to přibližně znamená hromada kamení. Pozdější císař Tiberius z Carnunta udělal důležitou základnu při tažení proti germánskému králi Marobudovi.

Když vojenský tábor, tak to znamená i legie a vše co k tomu patří. Do roku 68 n. l. zde byla umístěná X. legie Gemina (od roku 89 přejmenovaná na Gemina Pia Fidelis). K rychlému rozvoji města a jeho budování podle římských zásad a zvyklostí došlo po zdejší dislokaci XV. legie - Apollinarius. Rozvíjející se legionářský tábor se stal součástí pohraničního opevnění na břehu Dunaje (Limes Romanus).

Petronell Carnuntum Petronell Carnuntum

Za vlády císaře Traiána zde byla umístěna XIV. legie Gemina. Současně od roku 103 se Carnuntum stalo hlavním městem nové provincie Pannonia Superior, protože původní provincie Pannonia byla rozdělena na dvě části. Hadrianus, Traiánův následovník, povýšil sídlo na municipium s názvem Aellium Carnuntum.

Municipium bylo označení římských a italických měst s vnitřní samosprávou závislých na Římu. Jeho obyvatelé se zavázali snášet břemena ve prospěch Říma, například vojenskou službu, za což získali římské občanství. Slavný a známý císař Marcus Aurelius zde strávil tři roky, 172 - 175… V roce 193, kdy zde již sídlila XIV. legie Martia Victrix, byl zde svými vojáky provolán za císaře místodržící provincie Septimus Severus. Severus následující rok udělil městu titul colonia, čímž došlo k administrativnímu sloučení jeho dosud oddělené vojenské a civilní části.

Petronell Carnuntum

Město bylo ve 4. století zničeno Germány. Císař Valentinian I. jej částečně obnovil, ale již nikdy nedosáhlo původní slávy a důležitosti. Novým vojenským centrem provincie se stala nedaleká Vindobona (dnešní Vídeň). Carnuntum bylo definitivně zničeno v raném středověku nájezdem Maďarů.

Ruiny Carnunta se nacházejí v Dolním Rakousku v katastru obcí Petronell - Carnuntum a Bad Deutsch - Altenburg. Archeologické vykopávky tohoto fantastického objektu, který naštěstí nebyl znehodnocen novodobou zástavbou, probíhají od roku 1885 a dosud známá plocha komplexu činí 10 km2. Římané využívali jako důležitý obranný prvek velikou řeku, Rýn, Dunaj a odhadovaná délka obranného severního systému byla cca 550 km.

Tento systém byl tvořen hlavně vojenskými tábory, věžemi, opevněnými městy. Mnoho z nich známe i dnes ale pod jinými jmény: např. Bonna - Bonn, Mogoutiacum - Mohuč, Vindobona - Vídeň, Aquincum - Budapešť a mnoho dalších. Ve všech jmenovaných městech se bohužel římské památky částečně zachovaly v hloubce mnoha metrů pod současnou zástavbou. To je velmi pěkně vidět např. ve Vídni na Michaelerplatz, kde je pro turisty vybudována archeologická ukázka historických vrstev, takže vlastně takové okno pod zem. A takové je to vlastně všude, v každém velkém městě. S výjimkou Carnunta.

Petronell Carnuntum Petronell Carnuntum

Jak jsem již zmiňoval, komplex vojenského tábora, města, administrativního centra, přístavu a dalších objektů zabíral 1 000 ha! Tato plocha nebyla nijak postižena ani znehodnocena moderní zástavbou a k dnešnímu dni je z ní odkryto cca 1 %!!! Všechny historické poklady nedozírné hodnoty se ukrývají pod kulturní vrstvou zemědělské půdy a to vytváří úplně fantastické předpoklady pro aplikaci nejmodernějších archeologických metod.

Pokud se nejedná o záchranný výzkum před výstavbou dálnice, obchodního centra apod., kdy je nutno kvůli dalšímu zničení lokality vše poctivě ručně vykopat, archeologie preferuje nedestruktivní metody výzkumu. A Carnuntum je absolutně ideální lokalita pro tyto postupy. Systematické letecké snímkování v různých ročních obdobích a vyhodnocování hlavně růstových příznaků je zdrojem prvních informací. A potom následuje průzkum zájmového území zemními radary, speciálními skenery, geofyzikální měření.

Všechny získané údaje včetně přesných GPS posic speciální softwery složí a vytvoří úplně přesný 3 D obraz toho, co se pod zemí skrývá. No a klasické kopání se využívá více méně "laparoskopicky" na odebrání vzorků, prozkoumání zajímavých detailů apod. A drtivá většina již známých objektů, cenný archeologický materiál a neporušená situace zůstává ukryta pod zemí, ale přitom se již přesně ví, "co tam je". Touto špičkovou metodou byla např. poblíž carnuntského amfiteátru objevena kompletní gladiátorská škola včetně tréninkové arény. A to je nesmírně hodnotný nález, neboť jediná další kompletní gladiátorská škola v tomto rozsahu byla objevena pouze v Římě.

Dnešní návštěvník se do tohoto fascinujícího komplexu dostane nejrychleji po komunikacích od Vídně, Bratislavy a Břeclavi. V lázeňském městečku Bad Deutsche Altenburg je ve vile vybudované v římském stylu zřízeno Museum Carnuntium, kde je nesmírné množství nálezů z vykopávek a grafických materiálů, poskytujících návštěvníkům informace o historii a současnosti památek.

Petronell Carnuntum Petronell Carnuntum Petronell Carnuntum

O několik kilometrů dál na západ (cestou budeme mít po pravé straně malý amfiteátr) v obci Petronell Carnuntum se nachází archeopark Carnuntum. Zde se může návštěvník procházet znovuvybudovanými a plně funkčními antickými objekty - kupeckým domem, honosným sídlem, veřejnými římskými lázněmi. Také je poutavá expozice o římském způsobu pohřbívání a výstava vojenských insignií. A mnoho a mnoho dalšího.

Nedaleko se nachází další amfiteátr, ruiny římských lázní a relikt vítězného oblouku známý Heidentor. Kdo se sem jednou podívá, bude se sem určitě vracet. Petronell Carnuntum je po zásluze označen jako evropské kulturní dědictví.

Další zajímavosti v Rakousku, může vás zajímat

15.4.2019 / Otakar Brandos
Poradna · Přírodní repelenty proti klíšťatům: Ochrana před drobnými, ale nebezpečnými roztoči

Klíště obecné (Ixodes ricinus) sice patří mezi drobné roztoče z čeledi klíšťatovití (Ixodidae), avšak i přes svou malou velikost 3,5 až 4,5 mm (u samečků jen 2,2 až 2,5 mm) dokáže nadělat velké nepříjemnosti. Klíště obecné se živí …

11.4.2019 / Markéta Hroudová
Trek · Lúčanská Malá Fatra aneb "ta druhá Malá Fatra". Srpnová hřebenovka v liduprázdných horách / Fotogalerie k článku

"Kde budete spať?" oslovil nás pán s velkým batohem a ještě větším foťákem na vrcholu malofatranského Kľaku. Výhled Lúčanskou Malou Fatru ukazoval typické Karpaty. Hřebeny a hřebínky, lesy, paseky, sem tam …

10.4.2019 / ESO 1907
Vesmír · Astronomové pořídili první snímek černé díry: ESO, ALMA a APEX přispěly k průlomovým pozorováním obří černé díry v centru galaxie Messier 87

EHT (Event Horizon Telescope) - skupina osmi pozemských radioteleskopů rozložená po celé Zemi - byl vytvořen proto, aby zachytil obraz černé díry. Dnes, v několika dohromady koordinovaných tiskových konferencích …

9.4.2019 / Bohumír Bouška
Turistika · Jaro na hradě Práchni, tip na výlet v okolí Horažďovic

Hrad Prácheň (512 m n. m.) se nachází přibližně 4 km na jihozápad od města Horažďovic. Stojí na vysoké skále, nad řekou Otavou. Při pohledu do minulosti se dozvíme, že se jedná o místo přímo posvátné. Původně …

8.4.2019 / Jolana Snížková
Trek · Přechod pohoří Piliš - turistika v národním parku Dunaj-Ipoly v Maďarsku

Jako cíl našeho prvního předjarního výletu jsme zvolili maďarské pohoří Piliš (Pilis). Plánovali jsme (i s ohledem na předpověď počasí, slibující u nás chladno) přechod ze slovenského Štúrova do Budapešti, nakonec …

3.4.2019 / Otakar Brandos
Turistika · Hostýnské vrchy za jarní rovnodennosti: Dvoudenní vandr přes hrady Křídlo a Skalný, Svatý Hostýn a Tesák / Fotogalerie k článku

Vlaky jedou na čas, takže po dvou přestupech vystupujeme s úderem desáté v Hlinsku pod Hostýnem (295 m). Akorát včas, protože právě otevírají příjemnou restauraci Na Žebračce, kam zamíříme na startovní pivko a polévku …

2.4.2019 / Markéta Hroudová
Turistika · Bukovské vrchy - přes Pikuj a Bieszczady pěšky. Vandr kolem trojmezí Ukrajiny, Polska a Slovenska (2) / Fotogalerie k článku

Hřeben tady utvořil oblouk a i cesta se na chvíli stočila jakoby zpátky a vyšla z lesa, takže jsme najednou měli nádherný pohled na celou hřebenovku Bukovské poloniny. Před nějakou dobou tady asi hořelo, stromy byly ohořelé …

28.3.2019 / Dominik Novotný
Turistika · Jarní padesátka přes Úsovskou vrchovinu. Túra na Brníčko, Trlinu a moravský Blaník

Jarní období roku začalo, a právě to se nedá zpečetit ničím jiným než nějakou túrou v přírodě. Vzhledem k velmi příznivým předpovědím na víkend jsem již v průběhu týdne v hlavě vymýšlel, kudy bych se mohl …

27.3.2019 / Michael Svoboda
Turistika · Víkend na Považském Inovci - túra přes Gajdu na Marhát a Topolčanský hrad

Považský Inovec nepatří k příliš navštěvovaným pohořím na Slovensku a to je přesně to, co já osobně na horách vyhledávám. Dnes vám tu popíšu pěkný dvoudenní výšlap v jižní části tohoto pohoří, který jsme absol …

19.3.2019 / Otakar Brandos
Turistika · Túra na Velký Javorník. Lašskou bránou v předjaří - z Veřovic kolem pramene Jičínky do Frenštátu pod Radhoštěm / Fotogalerie k článku

Západní okraj Moravskoslezských Beskyd zvaný Veřovické vrchy je vhodným cílem túr a procházek i v předjaří. Sníh rychle taje a objevují se první poslové jara - sněženky, petrklíče, babočky či žluťásci. Bylo by škoda …

18.3.2019 / Ubytování
Přístřešel Přístřešek u pramene Jičínky, další z bivaků v Moravskoslezských Beskydech

Malý Roudný Úplňky Chata Horalka Strečno Jeseníky, ubytování Soumrak Luční bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Ararat Afélium Zverovka Chalupská slať Krkonoše, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Nimbostratus Pohorky