Poslední aktualizace: 9.12.2022 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Výstup na Cotopaxi (5 897 m), horu v Ekvádoru

Výstup na Cotopaxi (5 897 m), horu v Ekvádoru

Výstup na druhou nejvyšší horu Ekvádoru

7.10.2019 | Leoš Bařina

Sedím spolu s kamarádem Lubošem a jeho ženou v zapadlém hostelu v El Chaupi, pod Iliniza Norte. Je pátek 14.6.2019. Snídám jogurt a popíjím kávu od Vasila. Je to týden od neúspěšného pokusu na Chimborazo (6 263 m). Mezitím jsme stihli procestovat kus Ekvádoru, projít se kolem kráteru Quilotoa, setkat se s indiány a ochutnat místní kuchyni. Taky jsme poznali sílu mocných Kordiller. Nevydařené pokusy o Iliniza Norte (5 126 m) a na samotné Chimborazo.

Až dva dny zpátky výšlap na Ruco Pichinchu (4 700 m) mě vrací energii, znovu se o něco Výstup na Cotopaxi pokusit. Ihned jak jsem slezl z Chimba, domluvil jsem výstup na druhou nejvyšší horu Ekvádoru, stále činnou Cotopaxi (5 897 m). Co je zvláštní, celé to mezidobí na tento výstup nemyslím. Beru ho jako alternativu, postrádám hlad a touhu. Ale když už jsem tady…

Refugio Jose F. Ribas

Dopíjíme kávu, dosrkuji jogurt a nakládáme batohy na přesun pod Cotopaxi. Společnost nám dělá opět Frederico, malý holohlavý průvodce s vizáží Roberta Carlose. Svým džípem nás vyveze na parkoviště pod chatu a odtud za bušícího lijáku musíme vystoupit zhruba dvě stě výškových metrů.

El Chaupi

Durch promoklí vstupujeme do chladné chaty Refugio Jose F. Ribas v úctyhodné výšce 4 864 m. Každý se snažíme zabrat co nejlepší postel v místnosti pro milion lidí. V celé chatě jsou jen jedna kamínka, kde většina z toho milionu, chce usušit co se dá.

Výstup na Cotopaxi znamená budíček před půlnocí, tak aby se v jednu ráno vycházelo. Tento způsob má svůj důvod. Stabilitu sněhové pokrývky, což v teplejších odpoledních hodinách může zapříčinit laviny. Ze dvou možných variant cest k vrcholu volíme starší klasiku.

Refugio Jose F. Ribas

Kolem druhé hodiny odpolední nám obsluha chaty servíruje výbornou večeři na ustrojený dřevěný stůl a my se do ní s chutí a v péřovkách pouštíme. Ostrá polévka a kuřecí paprčka nás nasytí a ve čtyři jdeme zalehnout. A v tuhletu chvíli se ve mně probouzí takový ten pocit, který horolezci moc nemusí. Pocit tlaku v oblasti břišní.

Nedokážu ve spacáku zaujmout mojí oblíbenou polohu a když se o ní pokusím, nezaklekávám do startovním bloků, ale rovnou sprintuji na docela čisté wecko v přízemí. Tento proces probíhá asi v půlhodinových intervalech a spotřeba toaletního papíru narůstá. Lucka mi nabízí nějaký prášek, beru rovnou dva, a věřím v účinek. Bohužel se nedostavuje a asi kolem 22 h zkoušíme jiný druh léku. Budíček vůbec nemusím řešit.

Erupce na ledovci

Kolem půlnoci odbíhám znovu do ulevovacích prostor a doufám v zázrak. Mezitím nám Frederico vaří čaj z koky. V jednu hodinu ranní, vybaveni a někteří i odbavení, vyrážíme vzhůru. Dvě hodiny šlapeme přes tři sta výškových metrů po suťových morénách, až k ledovci. Každých deset minut prožívám vnitřní nátlak, abych to otočil. Tady by to ještě šlo bez následků pro celou naší tříčlennou výpravu. Vždy se situace uklidní, ale vzápětí nemilosrdně přichází.

Boj s myšlenkou návratu vrcholí u ledovce. Tady už musí přijít rozhodnutí, protože na tomto místě musíme nasadit mačky a navázat se na lano. Jsme ve výšce 5 200 m. Jdu na to. Před asi dvaceti lidmi na posledním nezasněženém místě stahuji kalhoty… Teď už to má v rukou někdo jiný.

Výstup na Cotopaxi

Aby toho nebylo málo, nejdou mě nasadit mačky. Připadám si jako největší amatér a Frederico mi pomáhá. Luboš, aniž by znal pravou příčinu mého zdržení, kroutí hlavou, obzvlášť, kdy se dostáváme na chvost pořadí skupin. V tento okamžik je mi to jedno. Každopádně nastupujeme za svitu čelovek na sněhový masiv sopky a můj boj přetrvává. Jsem rozhodnut sdělit parťákovi, že to balím, a to znamená otočku pro všechny.

Po dalších dvou hodinách v 5 400 m už nemohu zadržovat ventil a povoluji… buď anebo. Je to jako s ruletou. Náboj zůstal v komoře a já doslova letím vzhůru. Je tma, jen v mysli tuším jakým terénem stoupáme. Od 5 600 m, v těchto místech se obě výstupové cesty potkávají, začíná parťák čím dál víc odpočívat. Snažím se mu vehnat do žil co nejvíc energie a teplého čaje.

Vrchol

O dalších vystoupaných dvě stě metrů se ptá, kolik ještě. Tyhle otázky jsou čím dál častější a já čím dál častěji ubírám o padesát metrů méně, než je fakt. Chci toho kluka mít tam nahoře a cítím, že nám chybí jen kousíček. Samozřejmě, že šplháme čím dál pomaleji, ale jsme blízko. Posledních padesát metrů je ve znamení prudkého stoupání.

Najednou vnímáme klesající úhel sklonu svahu a probouzející se sluníčko svými paprsky ukazuje na místo nejvyšší - 5 897 m. Řveme na sebe, objímáme se. Emoce jdou z každého z nás v plné síle. Je sobota 15.6.2019, 6:22h. Jsme tady úplně sami a jako bonus nádherné svítání. Užíváme si to. Pár mrazivých fotek a je čas jít zpátky. Přemýšlím kolik hodin, dnů, týdnů, měsíců obětuješ pro vrcholovou desetiminutovou slast. A stejně do toho opakovaně jdeme.

Návrat

Sestupujeme dolů. Už nemáme vodu ani čaj, poslední jsme vypili nahoře. Žene nás ovšem pocit nejsladší. Teď i na vlastní oči vidíme, čím jsme vystoupili a teď nás čeká. Kolmé dlouhé traverzy, obcházení séraků a trhlin. Spěcháme dolů, protože sluníčko začíná péct do lavinových polí.

Sestup z vrcholu Cotopaxi

Za dvě hodiny shazujeme mačky a dlouhými kroky se boříme do blátivé morény. Vidíme chatu a Lucku jak na nás mává. Není nad pocit štěstí návratu. Jdeme s Lubou společně v ruce svírajíc českou vlajku. Vcházíme do chaty, u stolů posedávají unavení horolezci, a ve dveřích zpíváme: Kdo neskáče není Čech, hop hop hop. Rozrážíme ticho.

Obcházím stoly a každému gratuluji k výstupu. Jenže… Na první pohled se zdá Cotopaxi jako choďák. On to vlastně i je, ale není rozhodně zadarmo. Minimálně svojí výškou. A fakta? Ten den se o vrchol pokoušelo 35 lidí. Nejvyššího místa se dotklo osm, včetně nás. Takže po pár minutách gratulací, se cítím trapně. Ale myslím, že pro každého z nás je vítězstvím návrat. Možnost uskutečnit další výzvy.

Po Chimborazu jsem se cítil hodně dole a těžko hledal odhodlání. Dokonce těch myšlenek, proč dál se snažit, byla spousta proti. A jeden zdánlivě nenápadný výstup na Ruco Pichinchu zase otočil kormidlo. A to je hezký na horách. Nikdy nevíš, jak a co ti přinesou.

Refugio Jose F. Ribas

Díky Lubovi za těch krásných 18 dnů a za obrovskou vůli se rvát. Fredericovi na dálku, že nám věřil a vytáhl nás. Lucce za trpělivost a společnost při putování. A nakonec Ekvádoru za spoustu zážitků. Stálo to za to!

Další hory Jižní Ameriky, může vás zajímat

19.9.2019 / Bohumír Bouška
Rozhledny · Rozhledna Špulka na vrchu Březáku, tip na výlet v Benešovské pahorkatině

Vrch Březák (533 m n. m.) se nachází v SV části Benešovské pahorkatiny. Nejbližší známější místo je městys Divišov, východně od jmenovaného vršku. Samotná pahorkatina má přes 2 400 km2. Je protažená ve směru JZ …

16.9.2019 / Otakar Brandos
Trek · Trek přes Zámecký vrch, Rolandův kámen a Karlovu Studánku z a do Andělské Hory: Pohodová víkendovka na pomezí Zlatohorské vrchoviny a Hrubého Jeseníku / Fotogalerie k článku

Túru na pomezí Zlatohorské vrchoviny a Hrubého Jeseníku jsme naplánovali úplnou náhodou. To když díky jedné prázdninové dopravní zácpě jsme tak nějak mimochodem zabrousili do oblasti Suché Rudné nedaleko …

13.9.2019 / Otakar Brandos
Trek · Kráľova hoľa, Andrejcová a Budnárka aneb týden na Horehroní a Spiši s batohem (4) / Fotogalerie k článku

Ráno byl plán jasný: vstanout velice brzy, dojít na Velkou louku na Muránské planině omrknout kolonii svišťů a včas se vrátit k zastávce Červená Skala, kde jsem měl domluvený sraz s Mirem, největším …

9.9.2019 / Tomáš Fries
Trek · Lúčanská Fatra a Malá Magura, odlehčený vandr pro starší a pokročilé

"Dosť bolo Lúčanskej Fatry!" by měl znít slogan letošní příspěvkové sezóny na portále treking.cz. Kolik už jich tam bylo uveřejněno a i tento jistě nebude poslední! Ale nenapište, když je tam tak krásně… Další vzpomínková …

8.9.2019 / Tomáš Vondráček
Karpattrek · FKT Beskydský Karpattrek (FKT - fastest known time): Přechod celých Beskyd, bez cizí pomoci aneb jak jsem si posunul nejdelší zdolanou vzdálenost o 100 km (2)

Na Velke Rači jsem si dopřál dvouhodinový spánek, inventuru batohu a inventuru těla. Puchýř na malíčku stále je a lehce se zvětšuje, propichovat či nepropichovat? Jak je to správně? Po dvou hodinách luxusního …

5.9.2019 / Otakar Brandos
Trek · Přes Palcmanskou Mašu a Zejmarskou roklinu na Geravy a Havraní skálu aneb týden na Horehroní a Spiši s batohem (3) / Fotogalerie k článku

Městem Dobšiná jsem zatím vždy jen projížděl. A vždy jsem měl spíše stísněný pocit. Ani nyní, když Dobšinou procházím, se ten pocit nelepší, Dobšiná na mou maličkost stále působí ošuntělým a zanedbaným dojmem. Ulička …

5.9.2019 / Ubytování
Stará Huť Horský dům Stará Huť, levné ubytování v Peci pod Sněžkou v Krkonoších

3.9.2019 / Otakar Brandos
Turistika · Túra na Žárový vrch a Lyru: Po stopách málo známých vyhlídkových vrchů Hrubého Jeseníku aneb kam nevedou značené chodníky

Myslíte si, že se v těsné blízkosti Karlovy Studánky, kde bývá výletníků více než moc, nedá nalézt tichý, Bohem téměř zapomenutý kout? Místo, kam zavítá jen nemnoho turistů, kterým nevadí putování po neznačených …

Trek · Přes Borovniak (Ondrejisko) a Strmou prť do Dobšiné aneb týden na Horehroní a Spiši s batohem (2) / Fotogalerie k článku

Dopoledne na Beňušce v Nízkých Tatrách, po poledni již ve Slovenském ráji. Protože jsem měl díky největšímu slovenskému trekerovi Mirovi super odvoz až do sedla Besník, ušetřil jsem si nějaký ten kilometřík nudného …

21.8.2019 / Tomáš Fries
Klima · Globální oteplování - co s tím? Globálnímu oteplování nelze zabránit, musíme se připravit na důsledky

Ano, jedno z nezprofanovanějších hesel současné doby, neboť se ho zmocnili politici a byznysmeni. Výsledky vědeckých výzkumů z této oblasti jsou tříděny, vykládány, upravovány, popř. rovnou financovány tak …

20.8.2019 / Ubytování
Budnárka Budnárka, útulna. Málo známý bivak kousek od hřebene Nízkých Tater

Malý Roudný Úplňky Chata Horalka Strečno Jeseníky, ubytování Soumrak Luční bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Ararat Afélium Zverovka Chalupská slať Krkonoše, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Nimbostratus Pohorky