Poslední aktualizace: 22.1.2024 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Jizera (1 122 m), fantastická túra v Jizerských horách

Jizera (1 122 m), fantastická túra v Jizerských horách

Výstup na 2. nejvyšší horu Jizerských hor

26.1.2019 | Otakar Brandos
Pohled z Jizery k severu

Okružní túra na Jizeru (1 122 m), druhou nejvyšší horu Jizerských hor, čítá z Josefova Dolu nějakých 20 kilometrů. Túra na horu Jizera se dá naplánovat ve více variantách. My si poslední říjnový víkend vybrali nejdelší trasu vedoucí přes Vodopád Jedlové, Čihadlo, Klečové louky a Smědavu. Po sněhové nadílce předchozích dní nebylo díky teplému fénu ani vidu ani slechu a dokonce vysvitlo (konečně!) sluníčko.

Z naší základny, penzionu Eliška, vyrážíme hned po snídani. Po modré turistické značce míříme přes rozcestí Josefův Důl, lesní brána (630 m) Jedlovým dolem k Vodopádu Jedlové. Cestou míjíme řadu skalních útvarů rozesetých po strmých lesnatých stráních Jedlového dolu. Ty největší z nich dostaly jméno Pekelné skály.

Vodopád Jedlové

Značená turistická trasa prochází okrajem Přírodní rezervace Jedlový důl, která byla vyhlášena z důvodu ochrany jedinečného reliéfu i z důvodu výskytu vzácných živočišných druhů. Mimo jiné se zde nachází plž jehlovka hladká (Platyla polita). Jde o jedinou lokalitu v Jizerských horách, kde se tento ohrožený druh plže vyskytuje. Hojně jsou tady zastoupeni, mimo jiné, brouci. Pozorný návštěvník tady může spatřit například střevlíka hladkého (Carabus glabratus), roháčka bukového (Sinodendron cylindricum), kovaříku druhu Diacanthous undulatus aj.

Konečně je tady Vodopád Jedlové (809 m). Díky srážkám předchozích dnů má vodopád dostatek vody. Chvílí se kocháme Jizera krásou padajících vod a fotíme. Vodopády Jedlové jsou krásné, tato zastávku věru stoj za to. Následně pokračujeme vzhůru. Vycházíme na tzv. Mořskou cestu. Ta se jako tenká linka táhne zhruba severojižním směrem. Podobně jako signálky někde na Šumavě a v Českém lese.

Zde v Jizerských horách tyto "signálky" byly vybudovány dříve než většina těch ve výše uvedených pohořích na jihozápadě Čech. Byly zřízeny v souvislosti s budováním betonového opevnění za první Československé republiky a kasáren pro vojsko, které tvořilo posádky budovaných pevností.

Cesta po panelech je sice poměrně fádní, zato ubíhá docela rychle. Ani se nenadějeme a jsme na rozcestí Pod Čihadlem (880 m). Mám cukání odskočit si ještě na rašeliniště Na čihadle, ale protože máme před sebou ještě dosti kilometrů a odpoledne nás čeká cesta domů, nechávám to na příště. Nebyl jsem tady snad dvacet let, ale další rok to snad již počká. Modrá značka tady končí, společnost dále nám bude dělat značka červená.

Povalový chodník na Velkou Klečovou louku Velká Klečová louka a Jizera

Míjíme Pařízkův kříž (955 m) pod Čihadlem (967 m), rozcestí U Knejpy (981 m) na Štolpišské silnici s novým asfaltovým kobercem a již je tady rozcestí Na Knejpě (990 m), kde se v minulosti nacházely ubikace pro lesní dělníky. Dnes tady stojí Horská stanice Knajpa, která je však zavřená. Alespoň se nebudeme "zbytečně" zdržovat.

Jizera

Užíváme si sluníčka a výhledů na vrcholová skaliska Jizery. Navštěvujeme po povalovém chodníku Velkou Klečovou louku, která je součástí Přírodní rezervace Klečové louky. Významných vrchovišť Jizerských hor evropského významu. Na vyhlídkové plošině se ale dlouho nezdržíme, vyhání nás ledový vichr. Fouká čím dál silněji a chlad se nepříjemně zakusuje do konečků prstů.

Z rozcestí Pod Jizerou (968 m) vystoupáme po svižně se zvedajícím kamenitém a podmáčeném chodníku pod vrcholová skaliska Jizery. Kousek pod vrškem čeká krátká "lezecká" vložka po skalních blocích. Následuje rovinka s výhledem na vrcholovou skalní pyramidu. Až na samotný vršek skal, kde nemůže chybět vrcholový kříž, se dostáváme po kovových žebřících. Na vršku hory Jizera (1 122 m), která je druhým nejvyšším vrcholem Jizerských hor, se ale dlouho nezdržujeme. Strašně tady fičí. Troufám si říci, že poryvy větru mají sílu vichřice.

Výhled z Jizery Jeden z ŘOPíků

Míša se drží jako klíště zábradlí, aby ji snad nějaký poryv větru nesfoukl. Děláme pár fotek, omrkneme úchvatné kruhové panorama s Ještědem, Smrkem, Klečovými loukami i dalšími rašeliništi zdejší náhorní planiny. Východním směrem jsou vidět i Krkonoše. Scházíme dolů do relativního závětří. Shodujeme se, že si to tady vychutnáme příště. Během letního čundru. Omrkneme i uzamčenou boudu pod skálami s prostornou verandou. Zde nefouká, ale naopak svítí sluníčko. Ideální místo na malou svačinu.

Babí léto

Po svačině se vydáváme na zpáteční cestu. Sejdeme nazpět na rozcestí Pod Jizerou a přes rozcestí Paulova paseka (960 m) a kolem betonových bunkrů (ŘOPíků) prvorepublikového opevnění scházíme na Smědavu (847 m). Tady nás vítá sluníčko a docela příjemné bezvětří. Včera to tady bylo jako v zimním království, dnes ale nevidíme ani jedinou vločku sněhu a nic nenasvědčuje tomu, že by tady v posledních dnech nekralovalo pozdní babí léto.

Další tipy na výlet v Jizerských horách

Malý Roudný Úplňky Chata Horalka Strečno Jeseníky, ubytování Soumrak Luční bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Ararat Afélium Zverovka Chalupská slať Krkonoše, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Nimbostratus Pohorky

14.1.2019 / Dorek Čermák
Trek · První zimní přechod pohoří Rila: Tenkrát na Balkáně (1)

Je druhý Vánoční svátek 26.12.1974 já s krosnou na zádech, která má 32 kg před nádražím v Brně a prší. Mám se připojit ke skupině dalších deseti lidí a dnes se přemístit do Prahy. To jsou veškeré mé informace …

13.1.2019 / Mirka Beňovská
Trek · Trek v Himálaji - Sagarmatha NP (1), itinerář dvoutýdenního treku

Nejdelší a nejdůležitější částí naší podzimní cesty po Nepálu byl dvoutýdenní trek v Himálaji. Vydali jsme se nejen na frekventovanou cestu do Everest Base Camp, ale také do východního údolí až k hoře Island …

9.1.2019 / Otakar Brandos
Turistika · Kremnické vrchy na podzim, přechod přes Kremnický štít a Zlatou studni do Brestové / Fotogalerie k článku

Kremnické vrchy jsou rájem turistů, cyklistů i lyžařů. Na hřebeni v okolí Skalky ve střední části pohoří je rušno celoročně. Přesto jsou zde místa, kde o turistu téměř nezavadíte. Především v okolí nejvyššího vrchu Flochová …

2.1.2019 / Otakar Brandos
Tipy na výlet · Lovecké chaty v Jeseníkách; tipy na výlet po zastrčených koutech Hrubého Jeseníku

Po Hrubém Jeseníku jsou rozesety desítky loveckých chat. Některé internetové zdroje dokonce hovoří o nižších stovkách loveckých chat. Většina loveckých chat v Jeseníkách stojí mimo turistických cest. Některé se choulí v …

27.12.2018 / Otakar Brandos
Trek · Trek přes Chlieviská, nejvyšší horu Žiaru: Z Kláštora pod Znievom přes hrad Zniev a bez turistických značek na Závozy a Fačkovské sedlo / Fotogalerie k článku

Po sestupu z Duté skaly do Vrícka a dokoupení zásob jsem měl v plánu návrat na hřeben Malé Fatry. Jenže vše bylo nakonec jinak. Když již přijel autobus, sjíždím dolů do Kláštora pod Znievom (495 m). Dokupuji pečivo, sýry a …

20.12.2018 / Otakar Brandos
Trek · Bílé Karpaty, přechod v babím létě: Trek přes Velkou Javořinu a Velký Lopeník na Vršatská bradla (2) / Fotogalerie k článku

Východ Slunce je parádní. Obloha se pozvolna rozhořívá a pak se náhle nad obzor vyhoupne jasný sluneční disk. I ranní mlhy dole v údolích dávají tušit, že nás čeká další hezký a teplý den. Poslední pohledy na okouzlující panorama …

19.12.2018 / Otakar Brandos
Test · Nabíjecí čelovka Fenix HM51R Ruby, opravdu skvělý kousek pro dálkoplazy

Každý dálkoplaz se jistě snaží ušetřit na výstroji. Přesněji na hmotnosti výstroje. Ono každé deka navíc se na treku dlouhém stovky kilometrů hezky pronese. A právě takovýmto "polykačům" kilometrů může přijít vhod …

19.12.2018 / Tomáš Fries
Trek · Na Stolicu a divočinou Volovských vrchů, turistika ve Slovenském rudohoří (1)

Stejný srpnový termín a stejná parta, jen zase o rok starší. A stejná byla i destinace - Slovensko - a tentokrát moje nejoblíbenější kopečky - Slovenské rudohorie. Tento vandr jsem si tak trochu vytrucoval, už jsme tam přece …

17.12.2018 / MK
Trek · Šar Planina - 5 dní svobody: Nádherná hřebenovka v horách Makedonie (1)

Naším cílem cesty do Makedonie je přechod hřebene Šar Planiny od Ljubotenu přes Titov vrv (druhá nejvyšší hora Makedonie) do Popovy Šapky. Předpokládáme zhruba 70-75 km rozložených do 5 dní (4 noci v horách) …

13.12.2018 / Miroslav Hřeben
Turistika · Vračanská planina: Místo posledního boje Christo Boteva. Turistika v severozápadním Bulharsku

V sousedství města Vraca v severozápadním Bulharsku nalezneme pohoří, jež se svojí krásou a rozmanitostí vyrovnává bulharským klasikám jako je Rila, Pirin či Rodopy. Skalní stěny dosahující výšky přes 400 m, více než …

4.12.2018 / Otakar Brandos
Turistika · Janková - Dutá skala - Vrícko, túra napříč hřebenem Lúčanské Malé Fatry / Fotogalerie k článku

Je nádherný podzimní den. Prosluněná horská úbočí Lúčanské Malé Fatry, oděná do pestrobarevného podzimního šatu, neodolatelně lákají k návštěvě. K návštěvě zvou i blízké a stejně malebné hřebeny …

Protože ale máme málo času, na chatu Smědava nezavítáme a hned pokračujeme po zelené turistické značce po úbočí hory Jizera. Nejprve vzrostlým listnatým lesem, pak kolem několika rekreačních chat nazpět na asfaltku. Po Soušské silnici ale jdeme jen krátce. Za rozcestím U Studánky (887 m) se opět noříme do lesa a pokračujeme po Kasárenské silnici. Tu opouštíme u hezkého turistického přístřešku (možnost bivaku) a lesní pěšinou se dostáváme na rozcestí Pod Uhlířskou skálou (878 m) na severovýchodním úbočí hory Milíře (1 003 m).

Mariánskohorské boudy

Naše cesta se pomalu chýlí ke konci. Po zpevněné silničce míjíme upravenou studánku a po pár kilometrech jsme u Mariánskohorských bud (847 m, něm. Marienberger Bauden). Za tento prodloužený víkend jsme tady již potřetí. Poprvé si ale užíváme sluníčka u můžeme si toto krásné místo s udržovanými pastvinami pořádně prohlédnout. Po krátkém zastavení nás již čeká jen závěrečný sestup do Josefova Dolu a odjezd domů…

Trasa na turistické mapě.