Poslední aktualizace: 2.12.2022 , svátek má
Treking > Rozhledny > Vyhlídky: Rozhledna Špulka na vrchu Březák

Vyhlídky: Rozhledna Špulka na vrchu Březák

Tip na výlet v Benešovské pahorkatině

19.9.2019 | Bohumír Bouška

Vrch Březák (533 m n. m.) se nachází v SV části Benešovské pahorkatiny. Nejbližší známější místo je městys Divišov, východně od jmenovaného vršku. Samotná pahorkatina má přes 2 400 km2. Je protažená ve směru JZ - SV. Její jižní část zasahuje až na Les pod Březákem Blatensko, na straně severní dosahuje k městu Kostelec nad Černými lesy. Nejvyšším vrcholem je Stráž (638 m n. m.), kterou najdeme nedaleko jihočeských Bělčic. Pahorkatinu rozdělují hluboká údolí řek Vltava a Sázava. Uvedená pahorkatina je součástí Středočeské pahorkatiny.

Stručný úvod máme za sebou a je čas na seznámení se samotnou rozhlednou. Ani nevím, jak jsme se do těchto končin dostali a navíc o rozhledně jsme neměli ani ponětí. Náhodou jsme objevili malé parkoviště s několika auty pod rozkvetlou třešní. Od přicházející dvojice jsme se dozvěděli, že na nedalekém kopečku je rozhledna a začátek krátké vycházky byl na světě.

Březák a rozhledna Špulka Pohled z cesty k JV

Od parkoviště se jde velmi hezkou polní cestou mezi políčky a loukami. Po několika desítkách metrů se otevřely zajímavé výhledy směrem k jihu. Po chvilce se nad nedalekým lesem objevuje vrchol rozhledny. K naší cestě se připojuje stezka z blízkého Lbosína a po pár desítkách metrů vstupujeme do lesa. V lese převládají smrky a několik druhů listnatých stromů. Stezka prochází smrkovým mlázím a po krátkém stoupání máme rozhlednu na dohled.

Rozhledna Špulka byla postavena za jeden rok. Se stavbou se začalo 27. dubna 2013 a první návštěvníci na rozhlednu vystoupali 26. dubna 2014. Rozhledna má kovovou konstrukci a bylo použito také smrkové a modřínové dřevo. Na panelech v přízemí rozhledny se lze dočíst, že do tohoto projektu bylo zapojeno 21 obcí mikroregionu CHOPOS. Je zde několik dalších panelů s popisem historie i současnosti okolních obcí. Čtení je to zajímavé a čtenář získává zajímavé náměty k poznávání této oblasti.

Zbývá zdolat 151 schodů a je tady vyhlídka ve výšce 30 metrů. Viditelnost sice není zrovna vynikající, ale to je jediný nedostatek. Výhled do všech světových stran je opravdu jedinečný. Díváme se na neznámou krajinu, ale přesto poznáváme na JV památný Blaník. K tomu lze přičíst další desítky kopečků a hádat, ke kterým patří nápisy na směrových tabulkách. Píše se také o Ještědu a Krkonoších. Ty jsme sice neviděli, ale vyloučit to také nelze.

Rozhledna Špulka Pohled z rozhledny k severu

Pod rozhlednou je kiosek s běžným občerstvením a suvenýry. Vstupné na rozhlednu je dobrovolné a vkládá se do kasičky u vstupu na schody. Rozhledna má i svého strážce. Je ze dřeva, jmenuje se Špulík a nelze jej přehlédnout. Jak rozhledna ke svému jménu přišla je patrné z fotek.

Kromě rozhledny tu ještě mají Ptačí stezku, která má deset pozorovatelen a končí na vrcholu Březáku. Z vísky Lbosín vychází další naučná stezka, na které se podílely děti z pěti okolních škol. Její součástí je tůňka Brčálník a turistický přístřešek. I když jsme toho moc nenachodili, tam i zpět jen 2 km s malým převýšením, byl to hezký a zajímavý zážitek.

Rozhledna Špulka na Březáku, turistická mapa

Pohled na Humenec Pod rozhlednou Skřítek Naučná stezka Březák a rozhledna Špulka Treking.cz - diskuze

Tipy na výlet v širšík okolí, může vás zajímat

5.9.2019 / Otakar Brandos
Trek · Přes Palcmanskou Mašu a Zejmarskou roklinu na Geravy a Havraní skálu aneb týden na Horehroní a Spiši s batohem (3) / Fotogalerie k článku

Městem Dobšiná jsem zatím vždy jen projížděl. A vždy jsem měl spíše stísněný pocit. Ani nyní, když Dobšinou procházím, se ten pocit nelepší, Dobšiná na mou maličkost stále působí ošuntělým a zanedbaným dojmem. Ulička …

5.9.2019 / Ubytování
Stará Huť Horský dům Stará Huť, levné ubytování v Peci pod Sněžkou v Krkonoších

3.9.2019 / Otakar Brandos
Turistika · Túra na Žárový vrch a Lyru: Po stopách málo známých vyhlídkových vrchů Hrubého Jeseníku aneb kam nevedou značené chodníky

Myslíte si, že se v těsné blízkosti Karlovy Studánky, kde bývá výletníků více než moc, nedá nalézt tichý, Bohem téměř zapomenutý kout? Místo, kam zavítá jen nemnoho turistů, kterým nevadí putování po neznačených …

Trek · Přes Borovniak (Ondrejisko) a Strmou prť do Dobšiné aneb týden na Horehroní a Spiši s batohem (2) / Fotogalerie k článku

Dopoledne na Beňušce v Nízkých Tatrách, po poledni již ve Slovenském ráji. Protože jsem měl díky největšímu slovenskému trekerovi Mirovi super odvoz až do sedla Besník, ušetřil jsem si nějaký ten kilometřík nudného …

21.8.2019 / Tomáš Fries
Klima · Globální oteplování - co s tím? Globálnímu oteplování nelze zabránit, musíme se připravit na důsledky

Ano, jedno z nezprofanovanějších hesel současné doby, neboť se ho zmocnili politici a byznysmeni. Výsledky vědeckých výzkumů z této oblasti jsou tříděny, vykládány, upravovány, popř. rovnou financovány tak …

20.8.2019 / Ubytování
Budnárka Budnárka, útulna. Málo známý bivak kousek od hřebene Nízkých Tater

18.8.2019 / Martin Vítek
Trek · Sierra Guadarrama - babí léto v horách nad Madridem

Když bylo španělským králům příliš velké horko, odebrali se do svého venkovského sídla El Escorial. Na úpatí Guadarramských hor našli oázu svěžesti uprostřed vyprahlého Pyrenejského poloostrova. Dnes je Sierra …

13.8.2019 / Otakar Brandos
Trek · Beňuška z Čertovice: Krátký okruh v Nízkých Tatrách aneb týden na Horehroní a Spiši s batohem (1) / Fotogalerie k článku

Beňuška (1 542 m) je krásný a zčásti i vyhlídkový vrchol v Nízkých Tatrách. Nejsnadněji je Beňuška přístupná ze sedla Čertovica, ze kterého tady lze naplánovat krásný okruh. I s možností luxusního spaní …

12.8.2019 / Ubytování
Líška Útulna Líška pod Beňuškou, nádherný bivak mimo hlavní hřeben Nízkých Tater

Čertovica Domek horské služby na Čertovici, tip na ubytování při přechodu hřebene Nízkých Tater

11.8.2019 / Václav Vágenknecht
Turistika · Schneeberg a Hohe Wand, turistika v rakouských Alpách

"Lomikare, Lomikare, do roka a do dne," prorokoval kdysi Jan Sladký Kozina, načež šlechtic v uvedeném termínu skutečně umřel. My jsme na rozdíl od chodského ochránce hranic sice nevolali "Schneebergu …

Malý Roudný Úplňky Chata Horalka Strečno Jeseníky, ubytování Soumrak Luční bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Ararat Afélium Zverovka Chalupská slať Krkonoše, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Nimbostratus Pohorky