Poslední aktualizace: 10.1.2024 , svátek má
Treking > Vesmír > Labuť, jasné a velice nápadné letní souhvězdí Labutě (Cygnus, Cyg)

Labuť, jasné a velice nápadné letní souhvězdí Labutě (Cygnus, Cyg)

Labuť (Cygnus), výrazné a jasné souhvězdí letní hvězdné oblohy

28.6.2015 | Otakar Brandos

Souhvězdí Labutě (Cygnus, Cyg) patří k velkým a nápadným souhvězdím severní letní oblohy bohaté na zajímavé objekty. Není divu, vždyť v Labuti leží ty nejkrásnější partie Mléčné dráhy, jednoho ze spirálních ramen naší Galaxie. Obrazec souhvězdí připomíná kříž, proto se o Labuti někdy hovoří také jako o Severním kříži.

Podle bájí Labutě představuje vládce Olympu Dia, který se proměněný za labuť vloudil ke spartské královně Lédě, dceři krále Thesea, která jej uhranula svou krásou. S ní pak zplodil Polydeuka a krásnou Helenu. Ano tu Helenu, kvůli které vypukla trojská válka… Jako letící pták však byla Labuť zobrazena již na Eufratských hliněných deskách.

Souhvězdí Labutě připomíná labuť letící k jihu Mléčnou dráhou, která se v tomto souhvězdí rozděluje na dva proudy. Labuť v našich zeměpisných šířkách nezapadá. Kulminuje o půlnoci koncem července v blízkosti zenitu.

Čtěte také: Letní obloha: Procházka letní hvězdnou oblohou, hvězdy a souhvězdí

Labuť (Cygnus) patří k poměrně velkým souhvězdím, na obloze zaujímá plochu 0,245 srov. To je nějakých 804 čtverečních stupňů. To řadí souhvězdí Labutě na 16. příčku rozloh mezi 88 pojmenovanými souhvězdími naší oblohy.

Hvězdy v souhvězdí Labutě

V souhvězdí Labutě je asi 150 hvězd, jejichž zdánlivá jasnost je vyšší než 6m. Nejjasnější hvězda souhvězdí - Deneb je jedním z vrcholů letního trojúhelníku. Další vrcholy letního trojúhelníku představují Altair, nejjasnější hvězda v souhvězdí Orla a Vega, nejjasnější hvězda v souhvězdí Lyry.

Deneb, podobně jako Sadir je veleobr. Září asi 10 000× jasněji než naše Slunce. Další zajímavou hvězdou je hvězda 61 Cygni. Byla to první hvězda, u které se podařilo změřit vzdálenost. Stalo se tak již v roce 1837. Dalšími jasnými hvězdami v Labuti jsou Albireo (asi 815 ly), Sadr (543 ly), Gienah (74 ly), Azelfafage (543 ly), chí Cygni (233 ly), Ruchba (653 ly) nebo P Cygni (4 700 ly), která v roce 1600 vzplanula jako nova s opakovaným vzplanutím o půlstoleti později.

Proměnné hvězdy a dvojhvězdy v Labuti

V souhvězdí Labutě je známo přes 400 proměnných hvězd a přes 1 000 dvojhvězd. Z dvojhvězd pozornosti jistě neunikne Albireo (beta Cyg), jasná žlutá hvězda s modrým průvodcem nižší jasnosti. Dvojhvězda je krásně vidět již v malých hvězdářských dalekohledech a triedrech.

Z proměnných hvězd asi pozornosti neunikne nápadně červená hvězda chí Cyg v krku Labutě. Tato hvězda je okem pozorovatelná jen v době maxima, pak na dlouhou dobu "mizí". Jde o druhou (po hvězdě Mira Ceti) nejjasnější dlouhoperiodickou proměnnou hvězdu naší oblohy měnící jasnost v rozmezí 2,3m až 14,4m. Perioda této proměnné hvězdy činí 407 dnů. S povrchovou teplotou okolo 1 640 K patří také k nejchladnějším známým hvězdám naší Galaxie.

V Labuti jsou však i velice horké hvězdy, tzv. Wolf-Rayettova hvězdy. Tyto hvězdy dosahují velice vysokých povrchových teplot a svítivostí. Teplota povrchu se obvykle pohybuje v rozmezí 80 000 K až 200 000 K. Tyto hvězdy jsou velice marnotratné s bouřlivými termonukleárními reakcemi. Ve stádiu WR hvězdy však dokáží setrvat jen řádově desetitisíce až statisíce let, neboť při takovém plýtvání dokáží Wolf-Rayetovy hvězdy velice rychle vyčerpat své energetické zdroje.

Mapa souhvězdí Labutě

Mapa souhvězdí Labuť

Mapka www.iau.org. Souhvězdí Labuť na větší mapě.

Hvězdokupy a mlhoviny v souhvězdí Labutě

V souhvězdí Labutě se nachází také řada dalších zajímavých útvarů - mlhovin, otevřených hvězdokup aj. Asi nejpěknější je otevřená hvězdokupa M 39 v blízkosti nejjasnější hvězdy Deneb a nebo M 29.

M 39 je relativně hustá otevřená hvězdokupa zdánlivé jasnosti 5,2m a průměru 30´. To zhruba odpovídá zdánlivému průměru Měsíce v úplňku. M 29 je od nás vzdálena asi 815 ly. Otevřená hvězdokupa M 29 je mnohem slabší než M 39. Její zdánlivá jasnost činí asi jen 7,1m a průměr 12´. Od Země je hvězdokupa vzdálena asi 3 100 ly.

Z mlhovin všech možných typů nelze nepřipomenout mlhoviny jako Severní Amerika (NGC 7000), Pelikán (IC 5067 - 70) či Řasy (NGC 6960, 6979 a 6992-5). Zapomenout nesmíme ani na planetární mlhoviny NGC 7048 s jasností 11,3m, NGC 7008 (13,3m) a poměrně jasnou NGC 6826 (8,8m), která je již v dosahu i malých amatérských hvězdářských dalekohledů. A také na komplex mlhoviny Řasy, která je zbytkem po výbuchu supernovy.

Použité zdroje

• Obloha na dlani; Eduard Pittich a Dušan Kalmančok, Obzor Bratislava 1983
  • Naše souhvězdí; Josip Kleczek, Albatros 1986
  • Encyklopédia astronómie; Anton Hajduk, Ján Štohl a kol., Obzor 1987

Seznam souhvězdí

Andromeda - Beran - Blíženci - Býk - Cefeus - Dalekohled - Delfín - Drak - Eridanus - Fénix - Had - Hadonoš - Havran - Herkules - Hodiny - Holubice - Honící psi - Hydra - Chameleón - Indián - Jednorožec - Jeřáb - Ještěrka - Jižní koruna - Jižní kříž - Jižní ryba - Jižní trojúhelník - Kasiopeja - Kentaur - Kompas - Koník - Kozoroh - Kružítko - Labuť - Létající ryba - Lev - Liška - Lodní kýl - Lodní záď - Lyra - Malíř - Malý lev - Malý Medvěd - Malý pes - Mečoun - Mikroskop - Moucha - Oktant - Oltář - Orel - Orion - Panna - Pastýř - Páv - Pec - Pegas - Perseus - Plachty - Pohár - Pravítko - Rajka - Rak - Ryby - Rydlo - Rys - Severní koruna - Sextant - Síť - Sochař - Střelec - Šíp - Štír - Štít - Tabulová hora - Trojúhelník - Tukan - Váhy - Velká medvědice - Velký pes - Velryba - Vlasy Bereniky - Vlk - Vodnář - Vodní had - Vozka - Vývěva - Zajíc - Žirafa

+ Souhvězdí Lev (Leo), král jarní oblohy a noční obloha v březnu
+ Souhvězdí Panny, rovníkové souhvězdí jarní oblohy
+ Velký vůz neboli Velká medvědice, nejznámější souhvězdí naší oblohy
+ Souhvězdí Býka, charakteristické zvířetníkové souhvězdí zimní oblohy
+ Orion, rovníkové souhvězdí zimní oblohy
+ Zimní hvězdná obloha, procházka mrazivou zimní nocí
+ Letní hvězdná obloha, procházky hvězdnou oblohou
+ Podzimní hvězdná obloha
+ Cirkumpolární neboli nezapadající souhvězdí. Stále viditelná hvězdná obloha
+ Poslední lidé na Měsíci
Hory New Horizons se blíží k Plutu, žně objevů roku 2015 pokračují
Hory Jeřáb, výstup na nejvyšší bod Hanušovické vrchoviny
Hory Přes Králický Sněžník a Klepáč na Adam, nad kterým se blýská a hromy divo bijú…
Hory Kaňonem Otavy, túra po přírodních krásách jižních Čech
Čertovo jezero Beskydy, ubytování Téryho chata Starý Jičín Jeskyně Chata na Šerlichu Betyna, bouda Aktuální počasí Gýmeš Macocha Beckov Maroko Jeskyně Na Pomezí Mizar Vartovka Wildspitze Pluto Cirrus Hrad Šášov Měsíc Pohorky Helfštýn
1. Turistika Železné hory křížem krážem. Lichnice, Vildštejn, Kočičí hrádek…