Poslední aktualizace: 9.10.2023 , svátek má

Souhvězdí Oltář (Ara, Ara), obrazec zářící na jižní obloze

Nejjasnější hvězdy a mapa souhvězdí Oltář (Ara), objekty vzdáleného vesmíru

18.11.2015 | Otakar Brandos

Souhvězdí Oltář patří spíše k menším, ale docela jasným souhvězdím jižní oblohy. Souhvězdí Oltář (Ara, Ara) zaujímá na obloze výseč 0,072 sr, což je 237 čtverečních stupňů. To řadí souhvězdí Oltář, které svým tvarem připomíná písmeno H, na 63. příčkou pomyslného žebříčku rozloh souhvězdí.

Souhvězdí Oltář v našich zeměpisných šířkách nevychází nad jižní obzor. Leží v Mléčné dráze jižně od souhvězdí Štír. Toto souhvězdí je známo již od starověku, kdy jej tehdejší hvězdáři na mapách znázorňovali jako obětní stůl.

Čtěte také: Souhvězdí Páv, středně velké souhvězdí jižní oblohy

Oltář má poměrně pravidelné hranice. Sousedí se sedmi souhvězdími. Jsou to Jižní koruna, Štír, Pravítko, Jižní trojúhelník, Rajka, Páv a Dalekohled.

Nejjasnější hvězdy souhvězdí Oltář (Ara)

V souhvězdí Oltář nalezneme hned dvě hvězdy jasnější než 3m a asi 30 hvězd jasnějších 6m. Nejjasnější hvězdou v souhvězdí Oltář je Beta Arae, oranžový obr spektrální třídy K5III, který se nám ze vzdálenosti 125 světelných let jeví jako stálice zdánlivé jasnosti 2,80m.

Druhou nejjasnější hvězdou souhvězdí Oltář je Alfa Arae, spektroskopická dvojhvězda zdánlivé jasnosti 2,85m. Hlavní složkou je horká modrá hvězda spektrální třídy B2V. Hvězda Gama Arae dosahuje zdánlivé jasnosti 3,51m. Tento modrobílý obr spektrální třídy B1III je od Země vzdálen asi 815 světelných let.

I další hvězda souhvězdí, Delta Arae, je horkou hvězdou. Modrobílá horká hvězda hlavní posloupnosti je od nás vzdálena 148 světelných let a dosahuje zdánlivé jasnosti 3,79m. Hvězda Epsilon Arae je dvojhvězda. Její složky obíhají kolem společného těžiště ve vzdálenosti 444 AU. Hlavní složka spektrální třídy K4III má zdánlivou jasnost 4,15m. Tato dvojhvězda je od nás vzdálena okolo 362 světelných let.

Mapa souhvězdí Oltář

Mapka www.iau.org. Souhvězdí Oltář na větší mapě.

Objekty vzdáleného vesmíru v Oltáři

Protože souhvězdí Oltář leží v Mléčné dráze tak asi nikoho nepřekvapí, že se v něm nachází řada poměrně jasných objektů vzdáleného vesmíru. NGC katalog tady eviduje ale jen 16 objektů. Z nich je asi nejzajímavější kulová hvězdokupa NGC 6397 o zdánlivém průměru 34´ a jasnosti 5,9m. Kulová hvězdokupa NGC 6397 je od Země vzdálena 6 500 ly a její fyzický průměr je asi 64 ly.

Dalším zajímavým a jasným objektem je emisní mlhovina NGC 6188, která obklopuje horkou hvězdu spektrálního typu O5 a zdánlivé jasnosti 5,4m. Mlhovina NGC 6188 je od Země vzdálena asi 3 000 ly. Poměrně zajímavým objektem je i otevřená hvězdokupa NGC 6193 o průměru 29 ly, která je od nás vzdálena 4 900 ly.

Výčet uzavřeme další kulovou hvězdokupou. Jedná se o hvězdokupu NGC 6352, která dosahuje zdánlivé jasnosti 7,9m a průměru 3´. Skutečný průměr kulové hvězdokupy činí asi 56 ly. NGC 6352 je od nás vzdálena 64 200 ly.

Seznam souhvězdí

Andromeda - Beran - Blíženci - Býk - Cefeus - Dalekohled - Delfín - Drak - Eridanus - Fénix - Had - Hadonoš - Havran - Herkules - Hodiny - Holubice - Honící psi - Hydra - Chameleón - Indián - Jednorožec - Jeřáb - Ještěrka - Jižní koruna - Jižní kříž - Jižní ryba - Jižní trojúhelník - Kasiopeja - Kentaur - Kompas - Koník - Kozoroh - Kružítko - Labuť - Létající ryba - Lev - Liška - Lodní kýl - Lodní záď - Lyra - Malíř - Malý lev - Malý Medvěd - Malý pes - Mečoun - Mikroskop - Moucha - Oktant - Oltář - Orel - Orion - Panna - Pastýř - Páv - Pec - Pegas - Perseus - Plachty - Pohár - Pravítko - Rajka - Rak - Ryby - Rydlo - Rys - Severní koruna - Sextant - Síť - Sochař - Střelec - Šíp - Štír - Štít - Tabulová hora - Trojúhelník - Tukan - Váhy - Velká medvědice - Velký pes - Velryba - Vlasy Bereniky - Vlk - Vodnář - Vodní had - Vozka - Vývěva - Zajíc - Žirafa

+ Orion, rovníkové souhvězdí zimní oblohy
+ Souhvězdí Býka, charakteristické zvířetníkové souhvězdí zimní oblohy
+ Souhvězdí Lev (Leo), král jarní oblohy a noční obloha v březnu
+ Souhvězdí Střelec, zvířetníkové souhvězdí plné zářících mlhovin a hvězdokup
+ Herkules, jasné souhvězdí letní oblohy
+ Souhvězdí Ryby, zvířetníkové souhvězdí podzimní oblohy
+ Perseus, král podzimní hvězdné oblohy
+ Velký pes, nápadné souhvězdí jižní oblohy
+ Hadonoš, souhvězdí plné jasných kulových hvězdokup
+ Souhvězdí Panny, rovníkové souhvězdí jarní oblohy
Hory Hřebenovka Šar planiny: Poznávání života v Makedonii, trek přes Šar planinu, výstup na Golem Korab
Hory Diablak neboli Babia hora, túra na mrazivý vrchol druhého nejvyššího pohoří Polska ze sedla Krowiarki
Hory Šar planina, přechod hřebene: Trek přes Šar planinu a výstup na Golem Korab (2)
Hory Javorie, Štiavnické vrchy, Vtáčnik a Kremnické vrchy: Trek ve Slovenském středohoří (1)
Hrad Sloup Jeseníky, ubytování Chata Borišov Domica Helfenburk Chata Jelenka Chata Výrovka Šomoška Bezděz Macocha Brekov Maroko Trojúhelník Frýdštejn Ortler Javorníky Jak vzniká blesk Babočka admirál Neutronová hvězda Karimatky Viklany
1. Jeskyně Harmanecká jeskyně (jaskyňa), veřejnosti přístupná jeskyně Velké Fatry
2. Chaty Luční bouda: Krkonoše a ubytování na Luční boudě, ceny a společná noclehárna
3. Tipy na výlet Dlouhé stráně, přečerpávací vodní elektrárna v CHKO Jeseníky
4. Naše vrcholy Říp, hora s nejasnou minulostí
5. Chaty Šerlich, Masarykova chata na Šerlichu, levné ubytování v Orlických horách
6. Vesmír Pluto, největší trpasličí planeta - vzdálenost, průměr, oběžná doba a teplota na povrchu