Poslední aktualizace: 9.1.2024 , svátek má
Treking > Vesmír > Bayerovo souhvězdí Indián (Indus, Ind) najdeme na jižní obloze

Bayerovo souhvězdí Indián (Indus, Ind) najdeme na jižní obloze

Indián, jedno z Bayerových souhvězdí jižní oblohy

17.11.2015 | Otakar Brandos

Souhvězdí Indián nepatří k nijak oslňujícím souhvězdím jižní oblohy. Souhvězdí Indián (Indus, Ind) patří spíše k menším a k těm nejnenápadnějším souhvězdím oblohy vůbec. Indián patří k tzv. Bayerovým souhvězdím. Na oblohu jej totiž zavedl J. Bayer v roce 1603, kde se mapa tohoto souhvězdí objevila v jeho díle Uranometrie.

Na obloze souhvězdí Indián zaujímá výseč 0,090 sr, což je 294 čtverečních stupňů. To řadí Indiána na 49. místo v žebříčku rozloh souhvězdí, kterých na naší obloze nalezneme celkem 88. Indián sousedí se sedmi souhvězdími. Jsou to Střelec, Dalekohled, Páv, Oktant, Tukan, Jeřáb a Mikroskop. V našich zeměpisných šířkách souhvězdí Indián nevychází nad obzor.

Nejjasnější hvězdy v souhvězdí Indián

V souhvězdí Indián je opravdu minimum jasnějších hvězd. Do 6m tady napočítáme pouhých 20 hvězd! Pro oko tedy mimořádně nezajímavé souhvězdí. Nejjasnější hvězdou v Indiánovi je Alfa Indi, oranžový obr spektrální třídy K0III s povrchovou teplotou jen asi 4 500 K. Zdánlivá jasnost této hvězdy vzdálené od Země 84 světelných let je jen 3,21m.

V souhvězdí Indiána nalezneme již jen jednu další hvězdu jasnější než 4m. Je jí Beta Indi, oranžový obr spektrální třídy K0III, který je od Země vzdálen 272 světelných let. Jeho zdánlivá jasnost činí 3,72m. Všechny další hvězdy dosahují ještě nižších zdánlivých jasností.

Čtěte také: Souhvězdí Pec: Středně velké, ale nevýrazné souhvězdí na jižní obloze

Delta Indi je žlutobílá hvězda spektrální třídy F0 zdánlivé jasnosti 4,56m. Světlo z této hvězdy letí k Zemi dlouhých 192 let. O něco blíže, "jen" 102 světelných let je od nás vzdálena hvězda Eta Indi s povrchovou teplotou okolo 7 000 K. Tato hvězda spektrální třídy F0 dosahuje zdánlivé jasnosti 4,70m.

Hvězda Theta Indi dosahuje zdánlivé jasnosti 4,49m. Ve skutečnosti se ale jedná o dvojhvězdu s hlavní složkou zdánlivé jasnosti 4,60m. Kolem ní obíhá po výstředné eliptické dráze ve vzdálenosti asi 127 AU sekundární složka zdánlivé jasnosti 7,2m. Hlavní složka této soustavy vzdálené od nás 78 světelných let je bílá hvězda s povrchovou teplotou okolo 10 000 K.

Mapa souhvězdí Indián

Mapka www.iau.org. Souhvězdí Indiána na větší mapě.

Seznam souhvězdí

Andromeda - Beran - Blíženci - Býk - Cefeus - Dalekohled - Delfín - Drak - Eridanus - Fénix - Had - Hadonoš - Havran - Herkules - Hodiny - Holubice - Honící psi - Hydra - Chameleón - Indián - Jednorožec - Jeřáb - Ještěrka - Jižní koruna - Jižní kříž - Jižní ryba - Jižní trojúhelník - Kasiopeja - Kentaur - Kompas - Koník - Kozoroh - Kružítko - Labuť - Létající ryba - Lev - Liška - Lodní kýl - Lodní záď - Lyra - Malíř - Malý lev - Malý Medvěd - Malý pes - Mečoun - Mikroskop - Moucha - Oktant - Oltář - Orel - Orion - Panna - Pastýř - Páv - Pec - Pegas - Perseus - Plachty - Pohár - Pravítko - Rajka - Rak - Ryby - Rydlo - Rys - Severní koruna - Sextant - Síť - Sochař - Střelec - Šíp - Štír - Štít - Tabulová hora - Trojúhelník - Tukan - Váhy - Velká medvědice - Velký pes - Velryba - Vlasy Bereniky - Vlk - Vodnář - Vodní had - Vozka - Vývěva - Zajíc - Žirafa

+ Orion, rovníkové souhvězdí zimní oblohy
+ Souhvězdí Býka, charakteristické zvířetníkové souhvězdí zimní oblohy
+ Souhvězdí Střelec, zvířetníkové souhvězdí plné zářících mlhovin a hvězdokup
+ Herkules, jasné souhvězdí letní oblohy
+ Andromeda, kouzelné souhvězdí podzimní oblohy
+ Perseus, král podzimní hvězdné oblohy
+ Pastýř, výrazné souhvězdí jarní oblohy
+ Hadonoš, souhvězdí plné jasných kulových hvězdokup
+ Souhvězdí Panny, rovníkové souhvězdí jarní oblohy
+ Souhvězdí Lev (Leo), král jarní oblohy a noční obloha v březnu
Hrad Sloup Jeseníky, ubytování Chata Borišov Domica Helfenburk Chata Jelenka Chata Výrovka Šomoška Bezděz Macocha Brekov Maroko Trojúhelník Frýdštejn Ortler Javorníky Jak vzniká blesk Babočka admirál Neutronová hvězda Karimatky Viklany
Hory Diablak neboli Babia hora, túra na mrazivý vrchol druhého nejvyššího pohoří Polska ze sedla Krowiarki
Hory Šar planina, přechod hřebene: Trek přes Šar planinu a výstup na Golem Korab (2)
Hory Javorie, Štiavnické vrchy, Vtáčnik a Kremnické vrchy: Trek ve Slovenském středohoří (1)
Hory Expedice Kilimandžáro, výstup na nejvyšší horu Afriky (1)
1. Jeskyně Harmanecká jeskyně (jaskyňa), veřejnosti přístupná jeskyně Velké Fatry
2. Chaty Luční bouda: Krkonoše a ubytování na Luční boudě, ceny a společná noclehárna
3. Tipy na výlet Dlouhé stráně, přečerpávací vodní elektrárna v CHKO Jeseníky
4. Naše vrcholy Říp, hora s nejasnou minulostí
5. Chaty Šerlich, Masarykova chata na Šerlichu, levné ubytování v Orlických horách
6. Vesmír Pluto, největší trpasličí planeta - vzdálenost, průměr, oběžná doba a teplota na povrchu