Poslední aktualizace: 29.1.2024 , svátek má

Lev (Leo), souhvězdí Lva kraluje na jarní obloze

Souhvězdí Lva (Lev) - nejjasnější hvězdy, objekty vzdáleného vesmíru ve Lvu

7.3.2012 | Otakar Brandos

Souhvězdí Lev (Leo, Leo) kraluje hvězdné obloze na přelomu zimy a jara. Ve druhé polovině jara změnou pozorovacích podmínek je souhvězdí Lva vystřídáno souhvězdím Pastýř, které je předzvěstí východu letních souhvězdí jako je Herkules, Lyra, Labuť a řady dalších.

Souhvězdí Lva dominuje jarní obloze v březnu a v dubnu

Vedle souhvězdí Lva (Leo) první polovině března 2012 na noční obloze kraluje i pět nejjasnějších planet naší Sluneční soustavy. Za soumraku, nízko nad západním obzorem můžete spatřit planetu Merkur. Mnohem větší pozornost však upoutá velice jasná Venuše, která je právě v tomto čase doprovázena planetou Jupiter. Jupiter s Venuší se na obloze k sobě přiblíží až na vzdálenost pouhých 3° (14.3.). Tato konjunkce určitě může být vhodným námětem pro fotografii měsíce

Konjunkce 14.3.2012

Nad východním obzorem se objevuje nápadně rudý kotouček planety Mars, který je v opozici se Sluncem a po desáté večer vychází i planeta Saturn, která již v malých dalekohledech upoutá soustavou svých prstenců. To vše dokresluje Měsíc, jenž je 8. března v úplňku. Jarní noci začínají být relativně teplé a zůstávají tmavé. Díky tomu na obloze vynikne 11 hvězd, které jsou jasnější než 1m. Tolik jasných hvězd najednou neuvidíme na severní obloze v žádné jiné části roku.

Čtěte také: Jarní souhvězdí, které hvězdy vidíme na jaře?

Vraťme se ale k souhvězdí Lva. Lev (latinsky Leo) je plochou 12. největší souhvězdí naší oblohy. Dosahuje rozlohy 947 čtverečních stupňů a obsahuje celkem pět hvězd, které jsou jasnější než 3 magnitudy. Souhvězdí Lva sousedí s řadou dalších souhvězdí. Jsou to Velká medvědice, Malý lev, Rys, Rak, Hydra, Sextant, Pohár, Panna a Vlasy Bereniky.

Lev je velice výrazné a poměrně jasné ekliptikální souhvězdí. Leží z větší části severně od světového rovníku, pozorovatelný je ze zeměpisných šířek od -65° po 90°. Slunce souhvězdím Lva prochází v srpnu a v září.

Nejjasnější hvězdy souhvězdí Lev

Jasné hvězdy souhvězdí představují ležícího lva. Jméno mu dali již staří Řekové. Podle starých řeckých bájí se jednalo o obludu, která žila v nemejských horách a před kterou se třásli všichni lidé. Zabít strašného nemejského lva dostal za úkol Hérakles jako první z dvanácti činů, jimiž měl očistit vraždu svých dětí…

Proč hvězdy, a tedy i naše Slunce (s velkým S, jde o vlastní jméno), vůbec svítí? Mohou za to tzv. termonukleární reakce, díky nímž se v nitru Slunce (a sluncí obecně) generuje při vysokých teplotách a tlacích energie.

V našem Slunci dosahuje teplota jádra asi 17 miliónů Kelvinů (teplotní stupně, s nimiž pracuje fyzika, jeden Kelvin odpovídá jednomu stupni Celsia, jen s tím rozdílem, že nula st. C je bodem tání vodního ledu, nula Kelvinů je nejnižší možná teplota, kterou lze ve vesmíru dosáhnout - asi mínus 273°C) a tlak mnoha miliard atmosfér. Díky tomu se mohou slučovat jádra vodíku na hélium, přičemž se uvolní energie ve formě fotonů a neutrin, tedy elementárních částic…

K nejjasnější hvězdě souhvězdí Lva zvané Regulus se dostaneme tak, že devětkrát prodloužíme spojnici předních kol Velkého vozu, hvězd Megrez a Phecda. Regulus je jednou z tzv. královských hvězd, které dělí ekliptiku na čtyři části, roční období. Dalšími královskými hvězdami jsou Fomalhaut, Aldebaran a Antares.

Regulus je od Země vzdálen asi 68 světelných let a představuje poměrně horkou hvězdu spektrální třídy B7V se svítivostí asi 164× převyšující svítivost našeho Slunce, nám nejbližší hvězdy.

Druhou nejjasnější hvězdou souhvězdí Lva je Denebola, která je od Země vzdálena si 43 světelných let. Následují další hvězdy z obrazce Lva, které mají poměrně podivné názvy. Jsou to Algieba, Zosma, Ras Elased Australis, Adhafera, Chort, Ras Elased Borealis a Subra.

Galaxie jsou obrovské hvězdné soustavy obsahující milióny až stovky miliard hvězd různých spektrálních tříd, kulové i otevřené hvězdokupy, hvězdné asociace, mlhoviny, ale i tzv. tmavou hmotu.

Slovo galaxie je odvozeno z řeckého názvu naší vlastní Galaxie lidově zvané Mléčná dráha - galaktikos (mléčný). Galaxie jsou formovány a drží pohromadě díky působení gravitace, nejslabší ze čtyř známých fyzikálních sil.

Všechny objekty galaxií obíhají kolem společného gravitačního centra, v nichž se mnohdy nacházejí (alespoň podle současných názorů astrofyziků) obří černé díry…

Algieba (gama Leo) je dvojhvězdou, jejíž složky mají jasnost 2,61m a 3,80m. Vidět je můžete již v malém hvězdářském dalekohledu. Jde o pár tvořený oranžovým obrem spektrální třídy (K0III) a žlutým obrem spektrální třídy G7III. Pár kolem společného těžiště oběhne jednou za 618,6 roku, což nikoho z nás, vzhledem k délce lidského života, nemusí trápit. Soustava je od Země vzdálena asi 172 světelných let. Čtvrtá z hvězd souhvězdí, Zosma (delta Leo), je bílou hvězdou spektrální třídy A4V. Zosma je od Země vzdálena 82 světelných let a dosahuje jasnosti 2,58m.

Mapa souhvězdí Lev

Mapka www.iau.org. Souhvězdí Lva na větší mapě.

V souhvězdí Lva nalezneme rovněž řadu pěkných galaxií. Například spirální galaxie M 65 (NGC 3623) vzdálena od nás 27,4 mil. světelných let, spirální galaxie M 66 (NGC 3627), opět spirální galaxie M 95 (NGC 3351), obří eliptická galaxie M 105 (NGC 3379) ve vzdálenosti 24,5 mil. světelných let a řada dalších. To jsou však již cíle pro hvězdářský dalekohled. V souhvězdí Lva nalezneme přes 300 objektů Nového generálního katalogu (NGC).

Za zmínku stojí skutečnost, že v blízkosti Algieby mají radiant Leonidy, výrazný meteorický roj s maximem okolo 16. listopadu, jehož mateřským tělesem je kometa Tempel - Tutle.

Seznam souhvězdí

Andromeda - Beran - Blíženci - Býk - Cefeus - Dalekohled - Delfín - Drak - Eridanus - Fénix - Had - Hadonoš - Havran - Herkules - Hodiny - Holubice - Honící psi - Hydra - Chameleón - Indián - Jednorožec - Jeřáb - Ještěrka - Jižní koruna - Jižní kříž - Jižní ryba - Jižní trojúhelník - Kasiopeja - Kentaur - Kompas - Koník - Kozoroh - Kružítko - Labuť - Létající ryba - Lev - Liška - Lodní kýl - Lodní záď - Lyra - Malíř - Malý lev - Malý Medvěd - Malý pes - Mečoun - Mikroskop - Moucha - Oktant - Oltář - Orel - Orion - Panna - Pastýř - Páv - Pec - Pegas - Perseus - Plachty - Pohár - Pravítko - Rajka - Rak - Ryby - Rydlo - Rys - Severní koruna - Sextant - Síť - Sochař - Střelec - Šíp - Štír - Štít - Tabulová hora - Trojúhelník - Tukan - Váhy - Velká medvědice - Velký pes - Velryba - Vlasy Bereniky - Vlk - Vodnář - Vodní had - Vozka - Vývěva - Zajíc - Žirafa

+ Jarní souhvězdí, které hvězdy vidíme na jaře?
+ Cirkumpolární neboli nezapadající souhvězdí
+ Zimní hvězdná obloha, procházka mrazivou zimní nocí
+ Podzimní hvězdná obloha
+ Procházka letní hvězdnou oblohou
+ Co jsou to hvězdy? Ze života hvězd
Hory Zimní přechod hřebene Západních Tater
Hory Okolo Poľany, pod Poľanou - radosť šliapať do pedálov (1)
Hory Gasienicowou dolinou za výhledy na Kościelec, Vysoké Tatry
1. Slovenské hory Přechod hřebene Malé Fatry na sněžnicích
2. Slovenské hory Přechod hlavního hřebene Západních Tater - Roháčů, nejnáročnější hřebenovka Slovenska
3. České hory Dvoudenní přechod hřebene Krkonoš, hřebenovka nejvyšších českých hor
4. Divoký Balkán Což takhle hřebenovka přes Korab a Deshat?