Poslední aktualizace: 10.1.2024 , svátek má
Treking > Vesmír > Koník či souhvězdí Koníček (Equuleus, Equ) u nás kulminuje v srpnu

Koník či souhvězdí Koníček (Equuleus, Equ) u nás kulminuje v srpnu

Koníček je nejmenší souhvězdí severní oblohy, nejjasnější hvězdy

23.8.2015 | Otakar Brandos

Souhvězdí Koníček (Equuleus, Equ) správněji zvané Koník je nejmenším souhvězdím severní oblohy a druhým nejmenším souhvězdím z 88 pojmenovaných. Není divu, vždyť souhvězdí Koník (Koníček) dosahuje plochy jen 0,022 sr, což je nějakých 72 čtverečních stupňů.

Souhvězdí Koník kulminuje v našich zeměpisných šířkách o půlnoci počátkem srpna ve výšce okolo 50° nad jižním obzorem. Toto nenápadné souhvězdí letní oblohy ležící mezi Pegasem, Delfínem a Vodnářem dokáží nalézt asi jen skuteční znalci hvězdné oblohy.

Podle starých řeckých bájí představuje souhvězdí Koník Celerise, mladšího bratra Pegase. Celerise daroval bůh obchodníků, řečníků a vynálezců Hermes Kastorovi, jenž krotil a miloval koně.

Nejjasnější hvězdy souhvězdí Koníček

Na souhvězdí Koníka zbyly opravdu jen slabší hvězdy. Nalezneme v něm pouze 10 hvězd jasnějších 6m. A není v něm žádná hvězda jasnější než 3m. Podobně jsou na tom i objekty vzdáleného vesmíru. Z NGC katalogu tady nalezneme pouze 4 objekty (nejjasnější z nich je galaxie NGC 7015 se zdánlivou jasností 12,4m), které jsou však mimo dosahu malých amatérských dalekohledů.

Čtěte také: Souhvězdí Had, rovníkové souhvězdí letní oblohy

Nejjasnější hvězdou souhvězdí Koník je Kitalpha, spektroskopická dvojhvězda zdánlivé jasnosti 4,14m. Jméno hvězdy je arabského původu, složeninou výrazu část koně - Al Kitah al Faras. Tato žlutá hvězda spektrální třídy G5f je od Země vzdálena 251 světelných let.

Hvězda Beta Equ dosahuje jasnosti pouhých 5,14m a Gama Equ 4,76m. Od Země jsou tyto hvězdy vzdáleny 172 a 181 světelných let. Delta Equ je dvojhvězda jevící se ze vzdálenosti 52 světelných let jako hvězdu zdánlivé jasnosti 4,61m. Hlavní složku spektrální třídy F5 a zdánlivé jasnosti 5,36m obíhá po silně excentrické dráze vedlejší složka zdánlivé jasnosti 5,4m jednou za 5,7 roku.

Hvězda Epsilon Equ je soustavou čtyř hvězd jevící se ze vzdálenosti 172 světelných let jako hvězda zdánlivé jasnosti 5,12m. Tento složitý dynamický systém obíhá kolem společného těžiště.

Mapa souhvězdí Koník

Mapka www.iau.org. Souhvězdí Koníčka na větší mapě.

Seznam souhvězdí

Andromeda - Beran - Blíženci - Býk - Cefeus - Dalekohled - Delfín - Drak - Eridanus - Fénix - Had - Hadonoš - Havran - Herkules - Hodiny - Holubice - Honící psi - Hydra - Chameleón - Indián - Jednorožec - Jeřáb - Ještěrka - Jižní koruna - Jižní kříž - Jižní ryba - Jižní trojúhelník - Kasiopeja - Kentaur - Kompas - Koník - Kozoroh - Kružítko - Labuť - Létající ryba - Lev - Liška - Lodní kýl - Lodní záď - Lyra - Malíř - Malý lev - Malý Medvěd - Malý pes - Mečoun - Mikroskop - Moucha - Oktant - Oltář - Orel - Orion - Panna - Pastýř - Páv - Pec - Pegas - Perseus - Plachty - Pohár - Pravítko - Rajka - Rak - Ryby - Rydlo - Rys - Severní koruna - Sextant - Síť - Sochař - Střelec - Šíp - Štír - Štít - Tabulová hora - Trojúhelník - Tukan - Váhy - Velká medvědice - Velký pes - Velryba - Vlasy Bereniky - Vlk - Vodnář - Vodní had - Vozka - Vývěva - Zajíc - Žirafa

+ Andromeda, kouzelné souhvězdí podzimní oblohy
+ Perseus, král podzimní hvězdné oblohy
+ Kasiopeja, nezaměnitelné cirkumpolární souhvězdí
+ Pastýř, výrazné souhvězdí jarní oblohy
+ Orel, jasné souhvězdí letní oblohy
+ Labuť, výrazné a jasné souhvězdí letní hvězdné oblohy
+ Souhvězdí Panny, rovníkové souhvězdí jarní oblohy
+ Souhvězdí Lev (Leo), král jarní oblohy a noční obloha v březnu
+ Malý vůz neboli Malý medvěd, typické cirkumpolární souhvězdí
+ Orion, rovníkové souhvězdí zimní oblohy
Pulčínské skály Krkonoše, ubytování Chata pod Chlebom Starý Jičín Jeskyně Chata Borišov Vosecká bouda Tribeč Tematín Macocha Beckov Maroko Jeskyně Na Pomezí Kasiopeja Vartovna Strahlhorn Malé Karpaty Cirrus Otakárek fenyklový Měsíc Pohorky Helfštýn
Hory Abcházie, (ne)známá země pod Kavkazem
Hory Kakanui Mountains, dvoudenní trek na Novém Zélandu
Hory Přechod Krkonoš a Jizerských hor, Králicko-krkonošský sudetský trek
Hory Jaro na Považí, turistika na Považském Inovci a v Strážovských vrších (1)